Backpackerin tuliaiset australiasta...

Aloittaja Minna, huhtikuu 21, 2004, 12:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Heidi

LainaaMakujen hieno maailma lipuu ohitsenne, ettekä edes älyä olla asiasta harmissanne.

Samaa mielta Jouni!!

Ihmetyttaa sellaiset ihmiset, jotka eivat kokeile mitaan uutta, vaan tuomitsevat suoralta kadelta kokeilematta koskaan mitaan eksoottista tai erilaista! Mina ja Milka voitaisiin kertoa vaikka sata tarinaa appivanhemmistamme...;)

mette

LainaaAlkuperäinen postittaja riaapa


"Outojen kansallisherkkujen" listalla on monesti verrattu salmiakkia ja vegemitea. Minä tietysti tykkään molemmista, vaikken muuten suolaisesta ruuasta tykkääkään. :??  

Riina :D
Tiedän, että suolan riittävä saanti on erittäin tärkeää varsinkin kesäaikaan, jolloin kuumaa ja hikoilemme paljon. Myös suolan vähäinen saanti voi olla kohtalokasta. Nykyään elintarvikkeissa on kuitenkin niin paljon suolaa, että harvemmin kai tuotakaan  vaaraa on?

Heitä  löytyy paljonkin, jotka tykkäävät suolaisesta ruuasta!Heidänlaiset eivät tiedäkään muista mausteista kuin suola. Jätä laittamatta se suolapurkki ravintolan pöytään  ( plus hammastikut, tuota en ymmärrä lainkaan, voiko epäestettisempää näkyä ollakaan, ok, lipsuin aiheesta...)  niin jo huudetaan suolaa,suolaa enemmän suolaa! Niin tuttu näky on, että ravintolassa asiakkaan saatua annoksensa ennen ensimmäistä suupalaa täytyy sinne jo laittaa aimo annos suolaa varmuuden vuoksi. Tapasuolaajat! Vielä ymmärtäisin, jos ensin kuitenkin  maistaisi ja arvioisi maun, mutta kun tuo tehdään noin vaan tottumuksesta. Kerran erästä tuttua asiakasta  tapakasvatin, kun ennen maistamista oli jo suolapurkkia hapuilemassa. Nätisti pyysin, jos kuitenkin ensin maistaisi ja jos mautonta, niin sitten vasta lisäisi suolaa ja ei enää halunnutkaan sitä suolaa. Vanhallekin koiralle voi siis opettaa uusia temppuja!

Salmiakista tykkään, mutta en mitenkään erityisemmin. Sen suurempaa himoa salmiakkiin, eikä lakritsiin ole koskaan ollut. Juuri ostimme pari pussia Ikealta turkinpippureita, enkä niistä ainuttakaan maistanut. Suomesta saaduista makeisista saatan maistaa pari kolme salmiakkia miesväkeni sitten tehdessä jaon niistä.
Huomaan olevani todellakin suolalle sensitiivinen.Kun olemme esim.tilanneet pizzat kotiin, minulle siitä seuraa aina hirmuinen jano samoin kiinalaisesta ravintolasta haetun take away  tuottaa lisääntyynyttä janon tunnetta ja myöskin grillimakkara.:D

Ennakkoluuloista ruokia kohtaan.
Olen yrittänyt sillä tavoin olla avoin, että kaikkea voisi maistaa, ainakin yrittää...eihän sitä kaikesta voi tykät, eikä tarvitsekaan. Meidän perheenjäsenistä yksi ei syö lihaa, toinen ei tykkää kalasta etc. Onneksi kuitenkin mieheni kanssa meillä on samanlainen maku ruuan suhteen. Tiedän naisia, jotka salaa puolisoltaan laittavat sipulia lihapulliin, oh  no!

Lohdutukseksi sinulle zetax, ettei aussienkaan makuhermoja vegemite ensialkuun hyväillyt- niin olen lukenut ja tunnen aussejakin, jotka eivät sitä leivällensä levitä.

vesinokkael?in

Meiltä löytyy kotoa vegemitea sekä tuubissa että purkissa, ja poikakaveri on ehdottomasti sitä mieltä, että niissä on eri maku. Purkista tuleva on "oikean makuista".

Itseltäni puuttuu vuosien kokemus vegemitesta, joten en ole moista maistanut. Nykyisin sentään välillä pystyn unohtamaan sen hajun, jolloin jopa tekee mieli vegemite-paahtoleipää. Jotenkin vain tuntuu huvittavalta, että toinen maistelee vegemitea kuin parastakin viiniä  ;)

riaapa

Mette :)

Sehän on suorastaan loukkaus ruuan laittajaa kohtaan, että suolaa (tai pippuria) lisätään ennen kuin ruokaa on edes maistettu! Toinen mummoistani on oiva esimerkki tapasuolaajasta. Muutenkin hän laittaa mielestäni erittäin suolaista ruokaa, muistan jo pienenä kuinka en tykännyt hänen laittamastaan ruuasta juuri sen suolaisuuden takia. Onneksi oma äitini osaa käyttää muitakin mausteita, eikä ole opettanut meitä liian suolaisen ystäviksi.

Tuosta täydellisen suolattomuuden vaarallisuudesta. Muistan äskettäin lukeneeni Karita Tuomolan (suomalainen malli, entinen missi) haastattelun jostain lehdestä, ja hän varoitteli juuri tästä, sillä hän oli saanut viime vuonna päähänsä että kaikki suola on pahasta ja karsinut suolan kokonaan ruokavaliostaan. Eipä aikaakaan ja hän päätyi sairaalaan vuodepotilaaksi.

Heidi :)

Ne on juuri nämä jotka menevät ulkomaille "matkailemaan", mutta syövät koko lomaviikon suomalaisia lihapullia tai MacDonaldsia, koska kaikki muu näyttää niin oudolta. Eihän se voi olla syömäkelpoista, vaikka paikalliset sitä söisivätkin...

Olen ihan samaa mieltä, ettei kaikesta tosiaankaan tarvitse tykätä (muutenhan ei olisi lainkaan makuasioita joista kiistellä), mutta avoimella mielellä maistaa kuitenkin!

Uups... tämähän ei liity mitenkään backpackerin tuliaisiin. No eipä ollut ensimmäinen kerta kun vähän eksyttiin. ;)
Riina

arixmel

ensin pitaa livahtaa aiheeseen mukaan,,,vic marketilla saa puolenkilon kengurumeetvursti potkoja,,,vois olla ihan mielenkiintoinen tuliainen,,,siina on jopa skippyn kuva,,,lol
kaikkea ruokaa pitaa kokeilla,,,en ole kylla ihan varma etta kuinka monta olutta pitaisi olla pohjalla ennenkuin soisin haggista...ajatelkaapa mammia,,,jos olisin ulkomaalainen ja suomessa niin jattaisin syomata...puolisolle oli suomessa suurin kauhistus verilatyt sun muut verituotteet,,,hmmm

mette,
luin kuulin jossain jostain raflasta jossa hammastikkuja kaytetaan ainoastaan miesten naisten huoneessa,,,eli hovimestari sanoi asiakkaalle,,, anteeksi meilla tehdaan tuo lepohuoneessa...no itse olen kylla tassa asiassa aika huonotapaine ja pohjalaisena otan kauhavalaisen saappaan varresta ja hoidan silla asiani:hahhaa

itse en muuten kesta suolatonta ruokaa...mielestani suolan tehtavana on tuoda ruoasta maut esille,,,eli monesti kaytan esim suolaa ja sokeria tuomaan vivahteita ruokaan...mutta jos esim teet taysin suolattoman lihakeiton,,(ei edes suolaa lihaliemikuutiosta),niin hohhoijaa
niin niita tuliaisia lol
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

mette

LainaaAlkuperäinen postittaja arixmel


itse en muuten kesta suolatonta ruokaa...mielestani suolan tehtavana on tuoda ruoasta maut esille,,,eli monesti kaytan esim suolaa ja sokeria tuomaan vivahteita ruokaan...mutta jos esim teet taysin suolattoman lihakeiton,,(ei edes suolaa lihaliemikuutiosta),niin hohhoijaa
niin niita tuliaisia lol

arixmel :D
Suolatonta  ruokaa, en varmasti nielisi minäkään.Oikeassa olet,  suolalla on paikkansa ruuanlaitossa esim.pullataikinassa ripauksellinen suolaa tuo makeuden paremmin esiin.

Minna

Hello :D

Mun mielesta Australialainen peanut butter oli liian kuivaa..sellasta joka tarttuu kitalakeen kiinni...pitaako sen oikeesti olla sellasta vai onko mun suussa vikaa tai soinko mina pilaantunutta butteria?heh heh:hahhaa
-When you wish upon a falling star, your dreams can come true.Unless it\'s really a meteorite hurtling to the earth which will destroy all life. Then you\'re pretty much hosed no matter what you wish for-

jounij

Tunnustaudun myös (maa)pähkinävoin ystäväksi ("maa" suluissa siksi, että joskus tulee ostettua kauppojen luontaistuoteosastoilta myös muista pähkinöistä tehtyjä levitteitä). Niitähän on, Minna, sen seitsemää sorttia kaupoissa! Minä taidan pitää eniten tuosta sinun mainitsemastasi kuivasta sortista. Usein myös tapaa sellaista rypsi- tai muilla öljyillä kostutettuja pähkinävoiyritelmiä, että ne pitää hämmentää sekaisin ennen kuin ne ovat levityskelpoisia.


Hämmentää
Jouni
Canberra

Minna

Jounij :D
Etta sellasiakin sitten loytyy..rypsioljyilla varustettuja kaloripommeja!!:hahhaa:hahhaa
-When you wish upon a falling star, your dreams can come true.Unless it\'s really a meteorite hurtling to the earth which will destroy all life. Then you\'re pretty much hosed no matter what you wish for-

Vegemite

Hyvin paljon myönteisiä vastauksia Vegemitestä+ kielteisiä.

En kyllä ole havainut että se on suolaista?--väkevää ja hyvää kylläkin--maku elämys kait?

Oletteko muistaneet että parhaimmillaan se on kun pistää "rasvaa"--Voita, margariinia tai muuta liukastetta ja siitten ohut kerros "itse tavaraa".

Sama Koske Peanut Butteria--lisäksi "rasvaa"--Ei jää kitalakeen kun on liukastus ainetta--kokeilua hyvät immeiset.
:god:

Vegemite

Aikoinaan Vanhat Oikeat Aussit kertoivat vinkeistä-- nyky reissaajat eivät ole saaneet tätä hyvää apua?

Ruoka puolen parhaimpia puolia on siinä että vaihtoehtoja pääsee kokeilemaan+liittämään+vaihtamaan jokaisen maku tottumuksien mukaan.

Meitähän varoitetaan siitä sun tästä, mutta jos haluat maistaa kunnon ruokia unohda kaikki varoitukset---totuushan on ,
olemme aikamme+loppu.
:coolh

mette

LainaaAlkuperäinen postittaja Vegemite
Hyvin paljon myönteisiä vastauksia Vegemitestä+ kielteisiä.

En kyllä ole havainut että se on suolaista?--väkevää ja hyvää kylläkin--maku elämys kait?

Oletteko muistaneet että parhaimmillaan se on kun pistää "rasvaa"--Voita, margariinia tai muuta liukastetta ja siitten ohut kerros "itse tavaraa".

Sama Koske Peanut Butteria--lisäksi "rasvaa"--Ei jää kitalakeen kun on liukastus ainetta--kokeilua hyvät immeiset.
:god:

vegemite :D

Ken tykkää mämmistä tai ei, en sitä pidä sen enempää myönteisenä kuin kielteisenäkään. Sikahan on ainoa kaikkiruokainen! Uskallan kuitenkin verrata vegemitea eksoottisuudessaan mämmiin. No, mämmihän ei ole kuitenkaan suolaista. Mitkä ne ihmisen makuaistit olivatkaan?Makea, hapan, karvas, suolainen. Vegemite ei suinkaan ole vähäsuolaista, niissä snack-paketeissa  olen nähnyt joissakin suositukset ei alle 3-vuotiaille. Olisi muuten hyvä tietää miten paljon niissä on suolaa?
Nyt taidan aamukahveen kanssa tehdä peanut sammiches, kun tuli kylkiäisinä kaupassa, osta sitä saat tämän ilmaiseksi...Ainahan sen voi käyttää ruuanlaitossakin. Peanut butter & butter? Kuulostaa  turhan voiselta, sitä paitsi näin naisena on muistettava waistline! Peanut butterin maku on muuten mielestäni että makea ja suolainen :D

Vegemite

Mette.

Kauniisti vastattu vastavaite--hyväksytään.

Tästä snackpaketista en tiedä mitään,enkä sen varoituksista, ainoastaan levitteestä jotakin ja en varo linjojani.

Omaan makuaistiini olen hyväksynyt Vegemiten-- heillä jopa omat koti sivut--laulujen kera. (Hiivauute tuote) Melkein kaikki pojat hyväksyy,  hih hii:hahhaa

mette

vegemite :D

Vegemite, love it or loathe it!
Näin muuttolaisena, nykysana entiselle siirtolaiselle, saa vielä sympatiaa puolelleen, jos ei tuo tahna maistuisikaan. Mutta auta armias, toinen on tilanne jos olet aussi, etkä tahnasta pidä. Eräässä foorumissa heti teilattiin what  sort of Australian are you if you don't like vegemite... vastauksen ollessa "australialainen, joka ei pidä vegemitesta".

Mitä siitä tulisikaan
if no one had roses in their cheeks
:hahhaa

Jouko

Pitänee minunkin ilmoittautua porukkaan joka ei ole kovinkaan innostunut wegemiten mausta. Samat näyttävät olevan makutottumukset molemmilla lapsilla vaikka ei olla mitenkään heitä siihen ohjattu. Sen sijaan turkinpippurit ja muut suomalaiset kummajaiset maistuvat koko perheelle erittäin hyvin. :D

Wegemiten suosioon voi vaikuttaa myös sekin että, kyseinen tahna kestää koululaisen repussa pitkälle puolille päivin ruokataukoon asti syömäkelpoisena, vaikka ulkona olisin +35.


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Vegemite

Mette.

No worries, seitsemän hengen porukasta--yksi vain tykkäsi"kunnon tavarasta"

Ja sitä oli aina oltava pöydässä, ettei metakkaa syntynyt.

School mornings, usually were peacfull.

Sorry for all the wrong writings, its been for along time.

But nothing beats "Vegemite"--the real thing.      Tasty? judge your self!  :??

Vegemite

Joukolle.

No kun tässä vielä hereillä ollaan, niin jatketaan---mulle ei taas ole mämmi maistunut--kait liiaan makeaa--vierasmaalainen epäilisi koostumuksen+värin vuoksi että "mitähän" toi on. Ja se riittää--alku vaikutus niinkuin nykypäivänä kaikessa on niin tärkeää--se riittää--no no--get the ### out of my face, and of my mind.

Thinger? Wonderer?:eye:

Vegemite

Tässähän oli hyvä esimerkki.

Valitse se mistä monikaan ei pidä.

Samanhenkinen nimimerkki tai ihan sama.

Niin kyllä keskustelua  aikaan saa.

Teille muillekin saman "alan" ihmisille tiedoksi. (sama englanniksi).:roue

Esim. teillä oli/on hyvä kirjoittaja ryhmässsä--totuus? Tulee mietittyä onko hyvä mielikuvitus vai totuus/tai osa totuus.

Mielelläni minäkin luen  hänen tarinoita ja melkein uskon/haluan uskoa--melkein.

No ei siitä enempää--olisipa totta, silloin voisi uskoa vielä johonkin.

Siis hän on vastakohta.  ?

Unohtakaa--tämä on turhaa plörinää.:hahhaa

Vegemite

Zetax?

Sokeri mössö tahnaa kyllä löytyy melkein joka kaupasta suomestakin.

Jos sitä tarkoitit?-- Hassel pähkinä+ruskea sokeri tahna.
 Not the good stuff!

Nähnyt, kokeillut--pettynyt.:itke

jounij

LainaaAlkuperäinen postittaja mette
Eräässä foorumissa heti teilattiin what  sort of Australian are you if you don't like vegemite... vastauksen ollessa "australialainen,joka ei pidä vegemitesta".

Heh, samanlainen "pyhäinhäväistys" on, jos on suomalainen eikä pidä saunasta. Tunnen minä sellaisenkin...


Hymyilee
Jouni
Canberra

mette

Jouni :D

Tuota samaa tulin muuten miettineeksi minäkin viestiä kirjoitellessa-suomalainen ja sauna. Tässä mietittyämme tunnemmeko ketään suomalaista, joka ei saunasta pitäisi. Emme tunne. Heiltä, joilta saunomisen lääkäri on kieltänyt, saunoisivat jos voisivat.

vegemite :D  
Onneksi on pasha, mämmin mausta en ole oppinut minäkään pitämään, vaikka suomalainen olenkin.

Minna

Saunomisesta puheen ollen...:D
Minun saunomis kokemukset Australiassa olivat aika hauskat...:D
Paatimme menna ystavani kanssa joulusaunaan Sydenyssa asuessamme kun talosamme oli yhteis-sauna.:)
No menimme sisalle saunaan ja ihmettelimme etta mikas tama tallainen sauna on kun ei ole hoyrya tai edes lampoa lainkaan...:??
Pian saunaan tuli kuitenkin Aasialainen tytto joka sisalle kavellessaan painoi saunan ulkopuolelta vihreaa nappia..niin eikos jo lampoakin alkanut virrata ja kiuas hoyrysi...kyse taisi olla automaattisesta hoyrysaunasta...:??

Toki perus-suomalainen loylysauna tallaisen voittaa...mitas olette mielta?:eye:
-When you wish upon a falling star, your dreams can come true.Unless it\'s really a meteorite hurtling to the earth which will destroy all life. Then you\'re pretty much hosed no matter what you wish for-

Milka

Mette,

Nyt tiedat yhden suomalaisen joka ei saunasta suuremmin pida. Tai no pida on ehka liian voimakas sana. Suomessa kaydessa sita aina tulee kaytya saunassa, mutta en sita taalla asuessa lainkaan kaipaa.

Olen varmaan muutenkin outo suomalainen, silla en myoskaan pida ruoista joissa on kaytetty verta tai sisalelimia, esim. veriletut ja maksa, ja siita kiitos peruskoulukeittiolle.

Mammia  olen kerran lapsena maistanut ja syomatta jai. Eipa silla mammi ei ole koskaan kuulunut sukuni ruokaperinteeseen.

Kuitenkin periaatteeni on etta kaikkea taytyy kokeilla. Muutenhan sita ei voi tietaa pitaako jostain tai ei.

Vegemite on mita suurinta herkkuani. Joku jo kertoikin hyvan vinkin: paahtoleivan paalle laitetaan vahan rasvaa ja sitten vain variksi vegemitea ja todellakin vain variksi eli todella vahan. Nain ainakin minulle opetettiin mieheni Aussisuvun puolelta.

mette

Milka :D

Ihan noin periaatteellinen en  sentään ole, että "kaikkea" pitäisi maistaa, sen verran armollisuutta suon itselleni. Mutta olen yrittänyt kaikesta huolimatta mahdollisimman monia ruokia maistaa ja erilaisiiin makuihin  tutustua etanoihin etc.
Sanotaan, että valtaosa mauista on hajuja. Ruuan tuoksullakin siis on merkityksensä.
Olen kuullut , että ilman hajuaistia viinikin  maistuisi ihmisen suussa happamalta.

Minna

Juu...ronkeli ei saa olla...toki minulta ainakin loytyy noita ruokalajeja joihin en voi edes sormenpaalla koskea...:D
-When you wish upon a falling star, your dreams can come true.Unless it\'s really a meteorite hurtling to the earth which will destroy all life. Then you\'re pretty much hosed no matter what you wish for-

Ansku80

Heipparallaa,

haluaisin viedä kavereille tuliaisiksi eksoottisten eläinten lihaa (kengua ja krokoa kai lähinnä). Mutta saako sitä muualta kuin näistä kalliista matkamuistokaupoista pusseissa? Onko esim. kengun lihaa säilykepurkeissa?

Jaaks

Ansku :D

Missa kaupungissa olet :?
Brisbanessa ainakin loytyy myoskin vakuumipakattua (eli juuri noissa pusseissa), jonka luulisit saavan Euro tulleista lapi.

Ala mene turistikauppoihin, silla niissa on "japanilais hinnat" :D

sanna77

Laitan tämän kysymykseni nyt vaikka tähän viestiketjuun....

Äitini on tulossa tänne Australiaan joulukuussa ja olen pyytänyt häntä tuomaan Fiskarssin kirveen joululahjaksi poikaystävälleni, joka ihaili sitä kirvestä jo Suomessa, mutta ei koskaan saanut aikaiseksi ostaa sitä. Vakuuttelin äidille että kirveen tuonti onnistuu tänne ilman hankaluuksia. Mutta äiti on nyt sitten kunnon kansalaisena vielä tiedustellut asiaa matkatoimistolta...ja vastaus oli tällainen:
"Turvamääräyksethän ovat maailmalla kiristyneet, joten suhtautuisin erittäin varauksella teräaseen pakkaamiseen ruumaan menevään matkalaukkuun. Laukuthan läpivalaistaan matkatavarakäsittelytilassa, ja jos sieltä löytyy jotain epäilyttävää, joudut avaamaan laukun. Jos aikaa on vähän, sattaa koko laukku jäädä kentälle. Käsitavaroihinhan ei kirvestä voi missään tapauksessa pakata. Kannattaisi myös ehkä soittaa suoraan Finnairin matkalukkujen käsittelyalihankkijalle North Pointille, joka siis hoitaa Vantaalla laukkujen lähettämisen eteenpäin. Laukuthan läpivalaistaan uudelleen Frankfurtissa kun ne siirretään siellä Malaysia Airlinesin koneeseen, joten on olemassa myöskin riski, että laukku jää Frankfurtiin. Voin yrittää etukäteen pyytää lupaa Malesian lentoyhtiön täkäläiseltä edustajalta, mutta silloin tarvitsen tarkempia tietoja kirveen koosta ja painosta sekä valmistajasta, valmistusmaasta ja-ajasta."

Itse oletin että kirves menee ihan ongelmitta laukussa, joka menee koneen ruumaan, mutta nyt alkoi epäilyttämään...:confuse

Teillä jollakin on varmasti kokemuksia firskarssin kirveen kuljettamisesta tänne Australiaan. Olis kiva kuulla kokemuksia....

jounij

LainaaAlkuperäinen postittaja sanna77
Kannattaisi myös ehkä soittaa suoraan Finnairin matkalukkujen käsittelyalihankkijalle...

Siinäpä se vastaus. Itse veikkaisin, että ruumaan menevissä laukuissa saa kuljetella kirveitä yms, sillä ainakin Australian sisäisten lentojen lähtöselvitystiskillä muistetaan tuon tuostakin kysyä: "eihän käsimatkatavarat sisällä mitään terävää". Alkuvuodesta sattui unohtumaan linkkari käsimatkatavararepun sivutaskuun, mutta asiasta selvittiin viemällä sekin reppu ruumaan.


Finnairille varmuuden vuoksi soittamaan kehottaa
Jouni
Canberra

Ansku80

LainaaAlkuperäinen postittaja Jaaks
Ansku :D

Missa kaupungissa olet :?
Brisbanessa ainakin loytyy myoskin vakuumipakattua (eli juuri noissa pusseissa), jonka luulisit saavan Euro tulleista lapi.

Ala mene turistikauppoihin, silla niissa on "japanilais hinnat" :D

No sieltä Brisbanestahan mä juuri saavuin tänne Sydneyyn. Viikko vielä Australiaa jäljellä. Tietääkö joku saisiko esim. China Townin Paddy´s Marketilta maistiaisia Suomeen?

Mutta: Onko siinä jotkut säännöt mitän Suomeen saa Australiasta viedä? :?:o (Mun rinkka on jo täynnä salamatkustajia: kenguja ja koaloita Lone Pine Koala Sanctuarysta). :D

Tony

Fiskarssin kirveen olen vienyt Australiaan, mutta siitä reissusta on jo vierähtänyt yli kymmenen vuotta, ja maailma on valitettavasti siitä ajasta muuttunut jonkin verran (turvallisempaan suuntaan, kuten eräskin presidentti asian on ilmaissut:itke). Vuosi sitten kuskasin Australiaan läjän puukkoja ja talttoja, eivätkä ne aiheuttaneet minkäänlaisia ongelmia. Iso kirves saattaa tietenkin näyttää läpivalaisussa puukkoja hurjemmalta kapistukselta, mutta mitä vaaraa siitä voisi olla kenellekkään, jos se kerran on lastiruumassa. Kaikki turvasäännökset eivät tietenkään ole maalaisjärjellä selitettävissä, joten parasta on soitella Finnairille, kuten Jouni jo mainitsi.

:)Tony

Vegemite

Ansku80.

Vege... sai aikoinaan postin kautta koalan ulostetta pussissa.
Jotenka posti on ainakin yksi mahdollisuus.
Joojoo siellä moni ajattelee että sitä sinä tarttetkin---totuus --meidän oma huumori.(uskokoon kuka haluaa).

Vege...
:hahhaa

jounij

LainaaAlkuperäinen postittaja Tony
Kaikki turvasäännökset eivät tietenkään ole maalaisjärjellä selitettävissä, joten parasta on soitella Finnairille, kuten Jouni jo mainitsi.

Kuinka totta!! Minulla oli kolmisen vuotta siten Suomeen matkustaessani eksynyt käsimatkatavaroihin kynsileikkuri. Canberrasta Sydneyyn -välillä se lipsahti läpi, mutta Sydneyssä se takavarikoitiin. Kuinka turhaa, sillä Japaniin päästyäni yhdessä lentokentän turvallisella puolella (eli turvatarkastusten ja lentokoneeseen nousun välisellä alueella) oli eräskin kauppa, jossa noita leikkureita - monin verroin isompia kuin minulta takavarikoitu - oli myytävänä läjäpäin. Sitäpaitsi muutenkin veikkaan, että kenen hyvänsä voimakkaan matkustajan nyrkki on monta kertaa vaarallisempi ase kuin kynsileikkuri. Kauankohan  menee, ennen kuin näitä järjettömyyksiin menneiden turvasääntöjen kehittelijöille välähtää, että kaikkien - sanotaan nyt yli 90-kiloisten - lihaksikkaiden matkustajien kädet pitää amputoida, etteivät nämä aiheuta vaaraa lennoilla? :)


Rajansa kaikella, tuumaa
Jouni
Canberra

sanna77

Kiitos avuista Jouni ja Tony :D

Eikös ne myy myös niitä partakoneenteriä lentolentällä vielä sen turvatarkastuksen jälkeenkin ennen koneeseen menoa...onkos tuossa nyt sitten mitään järkeä :confuse Hassut on sännöt kyllä, mutta ei auta kun heidän pillin mukaan pitää kuitenkin mennä jos mielii lentokoneella johonkin matkustaa. Taidampa neuvoa äitiä soittamaan sinne Finnairille.

Ja mites luin tuossa yhdestä viestiketjusta että niitä Fiskarssin kirveitä myytäis täälläkin. Eipäs ole silmään sattunut vielä, mutta löytyiskö Kmartista, Bunningsilta tai vastaavasta? Sehän on yksi vaihtoehto, että ostetaan se kirves sitten täältä, jos kerran niitä täältä löytyy.

Heidi

Sanna, muistelen kylla nahneeni Bunningsilla monenlaisia Fiskarsin puutarhatyovalineita ainakin, ehkapa sielta saattaisi kirveskin loytya? :?

Jaaks


zetax

Turvatarkastuksen jalkeen saa ravintoloista vahintaan veitsia, ehka isoja puukkojakin, haarukoita. Kaikkea kynsileikkureita ja partateria vaarallisempia esineita loytyy vaikka kuinka.

Tony

Jakartan lentokentällä on turvatarkastuksen yhteydessä noin kuution kokoinen läpinäkyvä laatikko pullollaan  matkustajilta kerättyjä avaimenperälinkkareita ja kynsileikkureita.

Turvatarkastukset näyttävät vaihtelevan aikalailla eri maissa.
Jakartan ja Balin kentillä tarkastus tapahtui yleisestä käytännöstä poiketen vasta portille saavuttaessa, joka onkin kaikkein järkevin tapa estää matkustajia tuomasta koneeseen kynsileikkureitakin järeämpiä aseita.

Jenkkilässä en ole vähään aikaan käynyt, mutta kertovat että siellä pitää nykyisin riisua kengät ja vyöt tarkastuksen yhteydessä, hmm mikähän mahtaa olla seuraava vaihe.

:)Tony

riaapa

Tony,

minäkin olen nähnyt eri lentokentillä noita läpinäkyviä kuutioita, joihin voi vapaaehtoisesti jättää terävät esineensä, tosin olen nähnyt niissä myös paljon roskaa, kuten litistettyjä McDonaldsin limsamukeja yms. Kas, kaikille kanssamatkustajille eivät selkeät ohjeet aina valkene... :o

Singaporessakin tuo turvatarkastus on vasta portilla, ja viimeksi tänne tullessa puoliskoni käsimatkatavararepusta löytyi sinne sivutaskuun unohtunut pikku-Leatherman, jota ei siis oltu Heathrow:n turvatarkastuksessa huomattu ollenkaan. Siitä sai kuitenkin kuitin, ja sen olisi saanut käydä lunastamassa Melbournessa Tullamarinen kentällä takaisin, mutta eihän sitä jetlagissaan ja siinä perille saapumisen huumassa enää muistanut...

Puoliskon piti riisua vyönsä joka kerta metallinpaljastimen läpi mennessä, koska siinä oli kai sen verran paljon metallia, että se aiheutti aina piippauksen. Ja miten lie oli sattunut myös epäilyttävän näköiset kengät hänelle jalkaan, kun pyysivät usein myös näyttämään kengänpohjat. :confuse Tai ehkä se oli vain hänen hurjannäköinen olemuksensa... :hahhaa
Riina

Ansku80

LainaaPuoliskon piti riisua vyönsä joka kerta metallinpaljastimen läpi mennessä, koska siinä oli kai sen verran paljon metallia, että se aiheutti aina piippauksen. Ja miten lie oli sattunut myös epäilyttävän näköiset kengät hänelle jalkaan, kun pyysivät usein myös näyttämään kengänpohjat. :confuse Tai ehkä se oli vain hänen hurjannäköinen olemuksensa... :hahhaa

Mä jostain syystä piippaan AINA niissä porteissa. Yleensä on riittänyt se, että turvatarkastaja sysii mut sivummalle ja etsii musta metallia sillä pienellä piippaajaalla. Mutta täällä Ausseissa onkin ollut eri meininki. Olen jo kaksi kertaa joutunut riisumaan vyön, kengät, takin ja sukat niistä porteista kävellessäni. Kiva juosta vessaan housuja pidellen siitä sitten. :D Viimeksi Brisbanessa mulla sitten loppujen lopuksi mukamas piippasi mun kengät, tavalliset tennarit. :?


Joku voisi muuten kertoa mulle, että kuka kumma ostaa niitä ISOJA matkalaukkuja siellä verovapaalla alueella check-in:n jälkeen? :?