Ajokortti ja siihen liittyvät asiat

Aloittaja Jouko, marraskuu 27, 2002, 09:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jounij

LainaaAlkuperäinen postittaja Marika
... taytyy ainakin opetella muutama uusi liikennemerkki ennen testiin menoa..

Mitä ihmeen liikennemerkkejä täällä voi opetella? Kaikki Ossilan liikennemerkithän ovat tekstiä täynnä, eli niistä selviää, kun ymmärtää englantia. :hahhaa

Muistan, kun ekan kerran ajelin Ossilassa autolla maaseudulla. Vastaan tuli mitä ihmeellisempiä merkkejä. Varsinkin säväyttivät Crest, Hump, Dip ja etenkin Grid! Siinäpä sitten yritettiin satasen vauhdissa kaivella passiivisen sanavaraston syövereistä noiden sanojen merkitystä miettien samalla, onko kyseessä hyvä vaiko huono asia. Yleensä kävi niin, että kyseinen varoituksen aihe oli jo takanapäin ennen kuin ehti älytä, mistä on kyse. Noh, hengissäpä noista selvittiin muutamista pompuista huolimatta. :D


Muistelee
Jouni
Canberra

Jouko

10v sitten kun aseita sai ostaa paikallisesta urheilukaupasta, noi maaseudun liikennemerkit tuppasivat näyttämään enemmän reikäjuustolta kuin liikennemerkiltä. Sekin varmaan lisäksi vaikeutti liikennemerkkien tunnistamista. :roue


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Vegemite

No nyt tuntuu tutuilta jutut kummallakin J:llä
Olihan Jounilla jo tuolla aikaisemmin tutun tuntuista juttua miten Ausseis ajetaan, joten en kirjoita ajokortista sen enempää, kun kaikki löytyy rivien välistä. Oikein--lisää näitä juttuja.
Tämä on nyt ollut toinen yritys kun jostain syystä katkesi kaikki yhteydet--todennäköisesti paikallis vika? Kirjautuminen kumminkaan ei mennyt poikki, otin uuden yhteyden ja siellä se fake nimi edelleen killui.
Lisää tosiaan näitä "hyviä ajokortti hommia" jos tiedossa, kaikkihan niitä ei tietenkään hyväksy---mutta silti

Vegemite

Juu Marikalla  on myös ymmärrys asiaan jos sääntöjä noudattaa..Hah hah haa.
En huomannut kaikkein parhainta heti.

Vegemite

Kiitos Jouko.
 Tuntuu taas hommat luistavan. Ilman "korttia"

Vege...

mette

LainaaAlkuperäinen postittaja jounij
LainaaAlkuperäinen postittaja Marika
... taytyy ainakin opetella muutama uusi liikennemerkki ennen testiin menoa..

Mitä ihmeen liikennemerkkejä täällä voi opetella? Kaikki Ossilan liikennemerkithän ovat tekstiä täynnä, eli niistä selviää, kun ymmärtää englantia. :hahhaa

 

Englannin ymmärtäminen on kyllä aivan  must. Oletetaan, että vastaan tulee merkki WRONG WAY GO BACK.
Tuo kyseisen liikennemerkin näkeminen muuten yhä edelleen huvittaa :hahhaa Ollaan mietitty miltä ko.liikennemerkki  näyttäisi Suomessa, siis suomeksi käännettynä ja tultu siihen tulokseen, että vähintäänkin yhtä huvittavalta.

zetax

Onkos vegemite ottanut taas hiivauutetta:D

jounij

LainaaAlkuperäinen postittaja mette
Oletetaan,että vastaan tulee merkki WRONG WAY GO BACK.
Tuo kyseisen liikennemerkin näkeminen muuten yhä edelleen huvittaa :hahhaa

Olen huomannut monen muunkin suomalaisen naureskelevan tuolle liikennemerkille. Ehkä minä olen hieman yksinkertainen, sillä minulle ei ole vielä avautunut, mikä siinä on niin huvittavaa!? Mikä sinua huvittaa tuossa merkissä, Mette?


Ei malta olla utelematta
Jouni
Canberra

Vegemite

zetax.

Enhän mie...semmoista...

Vege...

Aikis

wrong way go back... tunnustaudun mukaan huvittuneiden rinkiin! Minulle siinä aiheuttaa kulttuurisen hepulin se, että mitäs sitte jos on sen liittymän jo ottanut - merkkihän on melkein siinä moottoritien 'kainalossa'. Miten ihmeessä siinä voi yhtäkkiä kääntyä takaisin, jos on niin pitkälle jo eksynyt. Että make an u-ie vai?

Mutta se on myönnettävä että merkkiä ei voi ohittaa huomaamatta!

fogs

Huvittavaa on myös nähdä eri "wildlife crossing" merkkejä, ei aina mistään isoista &  vaarallisista otuksista vaan myös ankoista, sorsista, kilpikonnista. Hyvähän että niistä varoitetaan mutta ne merkit on välillä aika kirjavaa laatua...:D

hanskie

Luin tuossa lapi juttujanne ja tuli mieleen, etta voittehan koska vaan harjoitella Driving testia onlinena osoitteessa:
http://www.rta.nsw.au/licesing/test

Tama osoite on vain NSW testi. Muilla osavaltioilla on kai omansa.:peukkuy   :peukkuy
Hannu

jounij

Juu, kirjavaa laatua on liikennemerkit eikä kai niitä kaikkia missään lakikirjoissa luetellakaan. Täällä Canberran seudulla ja etenkin Lumivuorilla näkee kenguruvaroitusmerkkejä, joissa kengurulla on skimbat jaloissa. Sellainen merkki minua jo oikeasti hymyilytti, kun sen ekan kerran näin.


Huvittuneena
Jouni
Canberra

riaapa

LainaaAlkuperäinen postittaja aikaihminen
Mutta se on myönnettävä että merkkiä ei voi ohittaa huomaamatta!

Anekdootti Savosta, 5-tieltä... Joitakin vuosia sitten (no, alle 10 vuotta sitten) vitostietä Kuopiosta etelään päin uudistettiin oikein kunnollla, siitä tehtiin oikein nelikaistainen ja eritasoliittymät ja kaikki. Uudistustyön edetessä aina pätkä kerrallaan otettiin uutta tietä käyttöön ja pikkuhiljaa vanha vitostie hiljeni. Tuolloin noita VÄÄRÄ SUUNTA -merkkejä näkyi niissä eritasoliittymissä paljonkin, koska liikennejärjestelyt olivat aivan uusia ja muuttuivat suhteellisen usein, joten olivat kai erittäinkin tarpeen. Kyllä kerran jos toisenkin isännät ajelivat uutta moottoritietä vastaantulevien kaistalla, vaikka minäkin luulisin että noita kirkkaanpunaisia älyttömän isoja tauluja tien molemmissa reunoissa olisi vaikea olla huomaamatta...

Minua nuo WRONG WAY - GO BACK merkit huvittavat juuri siksi että assosioin ne tuohon vitostien tilanteeseen ja kuvittelen josko ne olisivat olleet tehokkaampia muodossa VIÄRÄ SUUNTA - KIÄNNY TAKASIN.

Riina.
Riina

Marika

Kun tulin ensimmaista kertaa Ausseihin minua ihmetytti/huvitti varoitusmerkki, missa kavelee vanhuksia refuge island -tekstin kera. Kaansin sen nimittain aluksi hyvin nurinkurisesti mielessani..

Tasmennys driving testin virheisiin. Testin ensimmaisessa osiossa saa olla kolme virhetta (helpot kysymykset) ja kahdessa viimeisessa (liikennemerkit yms.) kaksi virhetta. Nain siis NSW:ssa.

mette

Mikäkö minua huvittaa tuossa liikennemerkissä "wrong way go back"? Ihan sama kuin aikaihmistäkin , vaikka tämä  saattaakin kuulostaa  liiaksi napakymppimäiseltä vastaukselta :hahhaa En ole myöskään voinut olla miettimättä noita samoja tilanteita , joita aikaihminen , että miten ihmeessä  siinä voisi kääntyä takaisin, jos on niin pitkälle eksynyt . Oikea vastaushan on tietenkin peruuttamalla. Sitten sitä on miettinyt onko joku  kenties joskus sieltä peruutellut ...Ehkäpä, koska tuollaiseen merkkiin on päädytty . Voisihan siinä yhtä hyvin olla kielletyn ajosuunnan merkki.
Sen paremmin en osaa asiaa perustella. Emmehän me kaikki samoille vitseillekään naura. Esim.minulle ei "auennut" Yhdysvaltain presidentin G.Bushin vitsi muutama kuukausi
sitten hänen jossain tilaisuudessa huvittaessa vieraitaan kurkistelemalla huonekalujen alle etsiessään kadonneita joukkotuhoaseita :o

Tuo ducks crossing on todella hellyttävä! Tuossa meidän lähistöllä olevalla lintulammella on tuollainen varoitusmerkki. Vieläkään emme ole onnistuneet saamaan kuvaa, jossa ankkakulkue tien ylittäisi.

Kirjakaupasta olemme ostaneet parilla dollarilla kirjan Special Delivery, Aussie mailboxes and other roadside attractions. Kirjassa on jokunen hauska retusoitu liikennemerkkikin monen muun huvittavan kuvan lisäksi. Esim. yksi huvittava kuva on tervetulotoivotus Glendambo-nimiseen kylään ja onnistuin netistä löytämään  tuon samaisen tai oikeastaan paljon huvittavamman version, joka löytyy täältä:
http://www.nicholsonprints.com/PhotoPages/AU446a.htm

jounij

LainaaAlkuperäinen postittaja mette
Voisihan siinä yhtä hyvin olla kielletyn ajosuunnan merkki.

Sehän se nimenomaan on - ainakaan minä en ole vielä Ossilassa muunlaista kielletyn ajosuunnan merkkiä nähnyt (erilaisia pakollisen ajosuunnan merkkejä kylläkin). Tyhmää sinänsä, että suuri osa liikennemerkeistä on tekstillä varustettuja. Ne eivät tosiaankaan ole kovin ystävällisiä muualta kuin englanninkielisistä maista tulevia ajatellen. Luulisi myös, että symboliliikennemerkit olisi helpompi liikenteessä havainnoida ja ennen kaikkea sisäistää, kun ei tarvitsisi alkaa lukea - joskus pitkääkin - tekstiä vauhdissa.


Pohtii
Jouni
Canberra

mette

LainaaAlkuperäinen postittaja jounij
LainaaAlkuperäinen postittaja mette
Voisihan siinä yhtä hyvin olla kielletyn ajosuunnan merkki.

Sehän se nimenomaan on - ainakaan minä en ole vielä Ossilassa muunlaista kielletyn ajosuunnan merkkiä nähnyt (erilaisia pakollisen ajosuunnan merkkejä kylläkin).

 

Minä kyllä olen. Ja olen minä nähnyt maantien laidassa punaisen elefantinkin :hahhaa.
Minusta tuo täkäläinen  No entry on yhtä kuin kielletty ajosuunta.

Kuinkahan moni turisti on Suomessa painanut lisää kaasua nähdessään "aja hitaasti"-varoituksen  luullen, että pitää ajaa hitosti.

jounij

LainaaAlkuperäinen postittaja mette
Minusta tuo täkäläinen  No entry on yhtä kuin kielletty ajosuunta.

Näin kai se on sitten nähtävä. Suomessa tosin on erikseen kielletyn ajosuunnan ja ajoneuvolla ajon (kaiken suuntaisen) kieltävät merkit, ja sitä eroa minä itse ajattelin. Mutta loppujen lopuksihan kyseisellä erolla ei ole suurtakaan merkitystä ;) .


Toteaa
Jouni
Canberra

mette

LainaaAlkuperäinen postittaja jounij

Näin kai se on sitten nähtävä. Suomessa tosin on erikseen kielletyn ajosuunnan ja ajoneuvolla ajon (kaiken suuntaisen) kieltävät merkit, ja sitä eroa minä itse ajattelin. Mutta loppujen lopuksihan kyseisellä erolla ei ole suurtakaan merkitystä ;) .

Toteaa

Näin minä olen tulkinnut, että kielletystä ajosuunnasta varoittavia likennemerkkejä on kaksi. Moottoritien ulostulorampeilla  olevat "wrong way-go back-merkit " ja sitten  muualla  olevat  "no entry"-merkit.  No entry. You  must not drive onto the road beyond this sign.

Suomessa sitten vasta kirjavaa olikin , kun oli erikseen kieltomerkkejä traktoreille,moottoripyörille ja jos jollekin ajoneuvolle. Muistelisin,että nuo ajoneuvolla kielletty-merkit olisi lähinnä sijoitettu kävelyreiteille.

Tämä  seuraava ihmettelyni tosin taitaisi kuulua  tuonne ihmeellisyyksiä liikenteessä- aiheen alle, mutta  meitä varsinkin alkuaikoina ihmetytti se miten täällä  ratsastajat hevosineen saavat liikkua vapaasti varsin vilkkaillakin tieosuuksilla. Ei taida täällä ratsastusta kieltäviä liikennemerkkejä ollakaan?

Jaaks

Mette :D


Lainaaihmetytti se miten täällä ratsastajat hevosineen saavat liikkua vapaasti varsin vilkkaillakin tieosuuksilla

Nain se on Mette ja lain mukaan autoilijan taytyy esimerkiksi pysayttaa ja sammutaa auton moottori jos kohtaa tiella rauhattoman ("restive") hevosen  :D

Tama on niinkin uudesta kuin: "TRANSPORT OPERATIONS
(ROAD USE MANAGEMENT?ROAD RULES) REGULATION 1999"


Lainaa303A Giving way to restive horses.
(1) This section applies if a person in charge of a restive horse gives a
signal, by raising a hand and pointing to the horse, to the driver of a motor
vehicle on a road.
(2) The driver must?
(a) drive the vehicle as near as practicable to the far left side of the
road; and
(b) stop the vehicle?s engine; and
(c) not move the vehicle until there is no reasonable likelihood that
the noise of the motor, or the movement of the vehicle, will
aggravate the restiveness of the horse.
Maximum penalty?20 penalty units.

Queensland Traffic Act 1949 loytyy vielakin tallainen kohta:


Lainaa(7) Any person who whilst under the influence of liquor or a drug drives or is in charge of any horse or other animal on a road, or drives or is in
charge of any vehicle (other than a motor vehicle) on a road, or attempts to
put in motion any vehicle (other than a motor vehicle) on a road, is guilty of
an offence.

Tuon lain mukaan other animal tarkoittaa:

Lainaa?animal? means any animal of any se.x or age belonging to a species to which any of the following animals belong, namely, horse, cow, mule,
donkey, camel, sheep, pig, dog, or goat.

Kannatta siis olla varovainen jos kavellytat koiraasi (eli olet "in charge") yleisella tiella pikku kaljassa :hahhaa :hahhaa:hahhaa

mette

LainaaAlkuperäinen postittaja Jaaks


Kannatta siis olla varovainen jos kavellytat koiraasi (eli olet "in charge") yleisella tiella pikku kaljassa :hahhaa :hahhaa:hahhaa

Jaaks :D

Syytä ollakin varovainen! Voipi pian käydä niin, että osat vaihtuu ja se onkin  koira, joka  ulkoiluttaa omistajaansa :hahhaa

Jaaks

Mette :D


LainaaVoipi pian käydä niin,että osat vaihtuu ja se onkin koira,joka ulkoiluttaa omistajaansa  

Hyva idea :peukkuy

Kannattaa siis sille poliisille sanoa, etta koira on "in charge", enka mina ja sakkoa ei voi tulla :hahhaa

Korento

Hei!

Tästä aiheesta vielä, jos W&H-lomallani ajan australialaisen ajokortin, täytyykö lopullinen ajokoe tehdä samassa koulussa kuin missä itse tunnit ajoi? Voinko esimerkiksi ajokoulun aikana vaihtaa osavaltiota? Voi olla joidenkin mielestä tyhmä kysymys, mutta en omista minkäänlaista ajokorttia ja tarkoituksena olisi kuitenkin vaihtaa maisemaa aina kolmen neljän kuukauden välein...

Jaaks

Korento :D


LainaaVoinko esimerkiksi ajokoulun aikana vaihtaa osavaltiota

Australiassa ei autokoulu ole pakollinen, mutta osavaltiosta riippuen voivat vaatia jonkin nakoisen todistuksen suoritetuista ajotunneista ja varsinkin jos minkaanlaista ajokorttia ei aikaisemmin ole.

Muista myos, etta jos sinulla ei ole mitaan ajokorttia aikaisemmin, et myoskaan saa takalaista ajokorttia vain suorittamalla testin.

Ainakin Quuenslandissa sinun taytyy ensin hankkia "L" eli learners licence, joka sinulla taytyy olla vahintaan 6 kuukautta:
http://www.transport.qld.gov.au/qt/driver.nsf/0f122c06d5c309324a2565ca00059c43/1ae0bd5794d16de24a25672300036345?OpenDocument

Sitten saat "P" eli provisional licence:
http://www.transport.qld.gov.au/qt/driver.nsf/index/plicence

ja sen jalkeen riippuen iastasi, voit hakea kunnon ajokorttia:

LainaaIf you are:
under 23 years of age - provisional licence for at least three years
at least 23 years but not 24 years of age - provisional licence for at least two years
24 years of age and above - provisional licence for at least one year


eli jos olet alle 23, niin kestaa vahintaan 3 vuotta, ennenkuin voit hakea "oikeata" ajokorttia :D

Kaikki tiedot Queenslandin osalta loydat taalta:
http://www.transport.qld.gov.au/qt/driver.nsf/index/licensing_home

Muilla osavaltioilla on omat sivunsa :D

Korento

Mitä tarkoitat, ettei autokoulu ole pakollinen? Tarkoittaako tuo, että periaatteessa kuka tahansa voi hakea learner's licensea suorittamatta yhtään ajotuntia, ja pelkästään ajokokeen?

Minun tapauksessani kuitenkin pitäisi käydä autokoulu. Mitä tällainen vaatii ja mitä maksaa? (ovatko siis nuo ylempänä olevat tiedot päivitettyjä)?

Minulle riittää, että saan sen vuoden verran ajaa autoa, vaikka sitten pelkästään learner's licensella, mutta näyttää siltä, että ensimmäiset 6kk tulisi ajaa aina jonkun ajotaitoisen kanssa?

Eli onko loppuvastaus kysymykseen sitten, että ellei sulla ole jatkuvaa matkakumppania et voi W&H-viisumilla saada learner's licensea?

:confuse

Jaaks

Korento :D


Lainaaettä ellei sulla ole jatkuvaa matkakumppania et voi W&H-viisumilla saada learner's licensea?

Yes, Yes and Yes...

Ja silla matkakumppanillasi taytyy olla Australialainen  Open Driver's Licence eli mikaan muun maan ajokortti ei kelpaa

Autokoulu ei ole taalla todellakaan pakollinen.  Usein vanhemmat opettavat lapsiansa ajamaan - tietysti siihenkin haetaan ensin lupa.


Lainaaovatko siis nuo ylempänä olevat tiedot päivitettyjä)?

Mitas jos vaikka paivittaisit ne itse, jos ei neidille kelpaa :nuttu:


LainaaMinulle riittää, että saan sen vuoden verran ajaa autoa,

Jos et ole viela Suomessa saanut ajaa, niin ala tule tanne aiheuttamaan enempaa onnettomuuksia - please :nuttu:

Korento

Ok... sorry :o Kiitos kuitenkin vastauksista! :P

Jaaks

Korento :D

No Worries - it's good to question, but not allways so good to question the answers you get to your own questions :D

....ja kysymattahan et opi mitaan uutta - niin kauan kun opit niista vastauksista joita saat kysymyksiisi :D

Vegemite

Jaaksi tarinaan viitaten (1949) yksi asia jota piti kirjoittaa aikaisemmin.
Tarina - QLD:ssä-- aikanaan liikkui tarina - mukamas se ja se oli kokenut tälläistä (True story) - Oli pirun kännissä ja havaitsi olevansa ostamassa lisää viinaa, kah kummaa autoon meneminen oli "hieman" hankalaa.
Eipä mitään, ongelma ei ollutkaan niin paha, kun poliisi auttoi lisä ostoksien kanssa hänet autoon ja toivotti hyvää matkaa, uskokoon ketkä uskoo.
Kaveri itsekkin hämmästeli asiaa ja kuuli myöhemmin ettei se ole rikos, paitsi sitten kun sattuu kolari tai jotakin sinne suuntaan(kuolon uhri?)
Tarkkaan en enään muista.

Toinen asia autoiluun liittyvä-
Aikoinaan oli se kun Isä havaitsi Liguer Drive Innin tai jotain sinnepäin, sanoi "Onks toi totta- kokeillaan", tottahan se oli--loppu matkan ihmeteltiin että ollaan kyllä Grill drive innejä tavattu mutta että viina drive in-- tosi outoa siihen aikaan(Stones Corner).
Myyjä oli tosi palvelu altis- pyysi rahat+ auton avaimet ja laittoi ostokset takakonttiin, antoi avaimet+ vaihtorahat takaisin ja ei ..kun matkaan.

Vege...:o

Urul

LainaaAlkuperäinen postittaja Jaaks


Autokoulu ei ole taalla todellakaan pakollinen.  Usein vanhemmat opettavat lapsiansa ajamaan - tietysti siihenkin haetaan ensin lupa.



Jaaks :D  

Lupa?Onko tuohon tullut muutoksia viime aikoina?Aiemmin ei  ainakaan ole vaadittu.
Vertailun vuoksi vaan.Suomessa jos aiot opettaa lastasi  ajamaan ,niin  sinun pitää suorittaa ensinnäkin kirjallinen testi,joka on tyystin erilainen  kuin silloin ennen vanhaan, kun me ollaan autokoulu käyty.Lainattiin joskus kirjastosta  tuo kirjallinen testi-video ,kun siitä niin paljon puhuttiin(osa diakuvia) ,niin täytyy sanoa ,että  siinä ja siinä jos läpi menis. Sitten opetuskäytössä olevaan autoon pitää asentaa (kouluttajalle) jarru -ja kytkinpolkimet.Voi olla muutakin.Nämä  nyt ainakin.

Jaaks

Urul :D

Oikeassa olet - ei tarvita mitaan varsinaista lupaa.
"oppilaan" taytyy vain hankkia Learners Licence.

http://www.transport.qld.gov.au/qt/driver.nsf/index/learning_to_drive_home

riaapa

Urul,

oma isukkini on tosiaan menestyksekkäästi opettanut kaikki neljä lastaan ajamaan Suomessa, ja se on totta että hänen täytyi itsensäkin käydä kirjallinen testi joka kerta uusiksi. Testin tulos on nimittäin voimassa muistaakseni 1,5 vuotta tai jotain, joten kun lapset ovat noin kahden vuoden ikäerolla, niin joka kerta oli ehtinyt edellisen testin tulos mennä vanhaksi... :nuttu:

Muutenkin asiaan liittyi kaikennäköisiä lupa-asioita ja autoon piti asentaa jarrupoljin apukuskin puolelle (ei kytkintä) ja se piti sen jälkeen katsastaa. Sitten tietysti auton takapuskuriin se valkoinen kolmio ja "opettajalle" erillinen sivupeili. Lisäksi kuluja tulee esim. liukkaankelin radan "vuokrasta". Mutta kun lapsia on noin monta, niin hommaan tuli jo aika hyvä rutiini, ja vanhempani säästivät silti pitkän pennin verrattuna siihen jos olisimme jokainen käyneet autokoulun. "Opetusluvilla" oppiessa ei kuitenkaan tarvitse maksaa jokaisesta ajotunnista erikseen kuten autokoulussa ja uskallan sanoa että ajotunteja tulee huomattavasti enemmän, kun ainakin meidän perheessä se "ajo-oppilas" oli sen puolen vuoden ajan aina kuskina lähdettiinpä sitten ruokakauppaan, kesämökille, mummolaan tai laskettelureissulle. Kokemusta siis tuli todella paljon, ja teoriatunnit tuli hoidettua aina noilla pidemmillä ajomatkoilla käytäntöön soveltaen. Tuskinpa autokoulun opetussuunnitelmaan kuuluu myöskään talvi/kesärenkaiden vaihto, kuten meidän isin kouluun... :D

Huhu kertoo, että inssi on tiukempi "opetuslupalaisille" kuin autokoululaisille, mutta enpä tiedä. Itsellä meni ensimmäinen inssiajo muuten ihan hyvin, mutta ajoin kuulemma ylinopeutta. :o (kun tiesin minkä verran autoni nopeusmittari valehtelee, niin ajoin sitä "todellista" nopeutta, mikä tietysti inssistä näytti siltä kuin olisin ajanut koko ajan muutama km/h ylinopeutta) Toisella kerralla päätin, että voin olla sen puolen tunnin ajan tientukkeena ja ajaa niinkuin nopeusmittari näyttää, kunhan saan ajokortin, ja sillä kerralla inssi kävi oikein onnittelemassa isääni hyvin tehdystä työstä. :D

Vielä tuosta kirjallisesta testistä... Oliko tuo lainaamanne video siis sellainen missä oli vielä diakuvat? Nimittäin minä olin vuonna 1996 viimeisten joukossa joka suoritti kirjallisen testin ihan oikeasti paperille ruksaten ja diakuvia katsellen. Joskus noihin aikoihin se muuttui tietokonepohjaiseksi, niin että sen käy jokainen yksitellen (eikä luokkahuoneellinen kerrallaan) tekemässä ja tietokoneohjelma latoo kuvia eteen ja jokaiseen kysymykseen on vain rajattu aika vastata. En tiedä itse, mutta moni sanoi että se on vaikeampi, koska ei pysty esimerkiksi palaamaan muuttamaan aikaisempia vastauksia. Mene tiedä.
Riina

Aikis

Ihan alkuperäiseen kysymykseen, eli että miten Ausseissa suoritettu ajokortti kelpaa Suomessa. Kokemukseni siis NSW, näyttää tässä olevan eri osiksissa hyvin erilaista käytäntöä.

Poika, silloin 18v, suoritti NSW ajokortin ollessaan vuoden temporary visalla täällä. (minä, äitykkä, opetin; hankin siis ensin sillä mainitulla 20 min tietokoneteoriatestillä oman NSW ajokortin, jotta voin opettaa - tämä vähän self boosting, sitten poika keltaisilla lapuilla ajoi kanssani 50 tuntia, suoritti ajokokeen ja sai punaiset kyltit ja ajokortin)

Poika palasi Suomeen ja nimismiehen kansliassa plarattiin papereita ja sanottiin, että aja poika tällä vaan ja tule puolen vuoden kuluttua uudestaan sellaise lappusen kanssa jossa joku (esim. kaveri EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA VANHEMMAT - huom. kasvatuskulttuurinen ero vanhempien vastuusta!!!!) todistaa, että olet ajanut Suomessa sen 6kk. Sitten saat suomalaisen ajokortin.

Nyt on vielä muutama kk jäljellä tuota puolen vuoden aikaa, ja nähtäväksi jää tuo jonkun esittämä kysymys, että saako poika sitten lopullisen kortin, vai onko tuo kakkosvaihe kuitenkin suoritettava. Sitä emme hoksanneet kysyä silloin.

Oli miten oli, olen yrittänyt poikaa hopittaa menemään joka tapauksessa autokouluun ottamaan tuon liukkaan kelin harjoittelun ihan extrana siis Suomessa, kun ei täällä Sydneyssä pahemmin jäisellä tiellä tottunut ajamaan...

Että se oli siis paljon yksinkertaisempaa kuin kuvittelimmekaan. Tai sitten virkailija luki väärin. Sellaista tapahtuu myös Suomessa.

riaapa

Hui!

Suosittelisin kyllä minäkin käymään sen liukkaankelin rataharjoittelun, ei se niin paljoa maksa. Omasta mielestäni ainakin se auttoi ihan eri lailla ymmärtämään että miten auto käyttäytyy liukkaalla pinnalla, ja kun sen saa oppia tilanteessa jossa riskit eivät ole todellisia, eli se "koira" ja se "jalankulkija" ovat pelkkiä pehmustepökkelöitä, niin sitä parempi. Kaiken lisäksi se oli ihan hauskaa! :D Tosin täytyy myöntää että oikean tilannenopeuden tärkeyden talvisaikaan tajusin lopullisesti vasta todellisen läheltä piti -tilanteen jälkeen, onneksi ei ollut kenenkään muun kuin oma hengenlähtö lähellä. Sittemmin liukkaalla radalla opitut taidot ovat tulleet monesti tarpeeseen.
Riina

riaapa

aikaihminen,

vaikuttaa siltä, että poikasi saa ihan sellaisen tavallisen 70. syntymäpäivään saakka voimassa olevan kortin. Hänen täytyy myös käydä hakemassa "lääkärintodistus ajokorttia varten". Näin ainakin Poliisin nettisivun mukaan:

"Suomalainen B-luokan ajokorttilupa annetaan pitkäaikaisena ajokorttina. Suomalaiseen ajokorttiin tehdään merkintä siitä valtiosta, jonka myöntämän ajokortin perusteella suomalainen ajokortti on annettu.

Ajokortin haltijan on luovutettava sekä kansallinen että kansainvälinen ajokorttinsa poliisille samalla, kun suomalainen ajokortti luovutetaan. Poliisi säilyttää ajokortin ja palauttaa sen pyynnöstä vain ajokortin haltijan muuttaessa maasta. Suomalainen ajokortti on tällöin vastaavasti luovutettava poliisille."

(lähde: http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/3F29F5BBA80159C4C2256BC300455330?OpenDocument)
Riina

riaapa

Hups... näin sitä tietoa alkaa löytyä kun kaivelee...

Älkää kertoko nimismiehelle, mutta ilmeisesti poikasi ei sittenkään olisi oikeutettu ajamaan Suomessa Aussikortillaan, jos oleskelu täällä oli tilapäistä:

"Geneven tai Wienin tieliikennesopimusvaltioissa vakinaisesti asuvalle henkilölle annettu kansallinen tai kansainvälinen ajokortti taikka kansallisen ajokortin virallinen suomen- tai ruotsinkielinen käännös oikeuttaa kuljettamaan kelpoisuutensa rajoissa moottorikäyttöistä ajoneuvoa Suomessa yhden vuoden ajan maahantulopäivästä, jos ajokortin haltija täyttää Suomessa vastaavan ajo-oikeuden saamiselle säädetyn ikävaatimuksen.

Ajo-oikeus perustuu vain sopimusmaassa vakinaisesti asuvalle henkilölle annettuun ajokorttiin. Tilapäisenä oleskeluaikana (esim. vaihto-oppilasaikana) sopimusvaltiossa hankittu ajokortti ei oikeuta lainkaan ajamaan Suomessa."

(lähde: http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/A09E4ECF73EFB795C2256BC3004507CD )

Eli myös jos hankkii ajokortin täällä WH-aikanaan, niin sitä ei pitäisi olla mahdollista vaihtaa Suomessa pysyvään ajokorttiin. Mutta kuten sanottua, joskus noita tekstejä luetaan vähän huolimattomasti.
Riina

Jouko

Hieman nayttaa sekavalta tuo kaytanto, mutta kylla se on melko selvasti ilmoitettu tuossa Riinan lainaamassa tekstissa, ettei vaihto onnistu. Pitaa tunnustaa etta olen ollut siina uskossa etta tuon aussikortin voisi vaihtaa suomen vastaavaan ihan lapihuuto juttuna. Mutta jos poliisi itse sanoon niin...:confuse


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

riaapa

Niin, siis se on läpihuutojuttu jos on asunut esim. Australiassa vakituisesti, mutta mistäs ne sen tarkistaa jos ei itse mene sanomaan että olin muuten vaihto-oppilaana/WH-lomalla/temporary visalla? :confuse

Vakituisesti ulkomailla asuneelle, ja sikäläisen ajokortin omistavalle riittää se, ettei ole ajokiellossa EU- tai ETA-maassa, ja käy puolen vuoden - vuoden sisällä Suomeen saapumisesta täyttämässä hakemukset yms. Mukaan tarvitsee siis sen ulkomaisen ajokortin (jonka joutuu luovuttamaan poliisille), lääkärintodistuksen, pari passivalokuvaa ja selvityksen siitä että on ajanut Suomessa 6 kuukauden ajan. Ja 41 euroa.
Riina

Aikis

Niin, en tiedä muuta kuin että tässä meidän sällin tapauksessa riitti tuo vuoden oleskelu... siis temporary visalla. Passinhan ne kattoo.