kadonnut "siskoko?"

Aloittaja annu, heinäkuu 11, 2003, 08:43

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

annu

Heippa kaikki australian suomalaiset. Kello on täällä 01.45 ja mä pakerran sukututkimuksen parissa. Kysyisin osaako kukaan neuvoa mistä voisin tiedustella australiaan muuttaneen noin 52 vuotiaan naisen asuinpaikkaa tai tietoja onko ko henkilö elossa? Neuvokaa hyvät ihmiset jos vain voitte tämä on tosi tärkeä asia.

t. Annu

Jaaks

Annu :D

Nimi voisi auttaa ja jos tiedat missa pain Australiaa han on asunut ja koska :??

Cheers
Jaaks

Timo

Annu,
Tunnethan jo suomalaisen sukututkijan aloitussivuston www.genealogia.fi jonka kautta voisit päästä alkuun useammallakin tavalla.

http://www.genealogia.fi/

Etsi sukututkijaluettelosta henkilöä joka olisi tutkinut tämän kadonneen siskon sukua ja ota häneen yhteyttä.

Sitten voit tietysti liittyä tuon sivuston kautta suku- tai  fingen-postituslistoille ja kysyä siellä.

Voit tietysti myös kokeilla Australian puhelinluettelohakua osoitteessa

http://www.whitepages.com.au/

Toimii, varsinkin, jos tiedät henkilön nykyisen sukunimen tai satut tyttönimen perusteella löytämään hänen sukulaisiaan sitä kautta. Tuossa luettlohaussa täytyy tehdä haku joka osavaltioon erikseen, mutta onneksi valtioita ei ole kovin montaa :D

Ja niin kuin Jaaks sanoi, voipi auttaa, jos kerrot täällä henkilön nimen ja syntymäpaikkakunnan / viimeisen asuinpaikan Suomessa, niin joku saattaa muistaa. Vaikka tää onkin iso maa, tuntuu Suomi-yhteisöissä olevan aika pienet piirit. Varsinkin vahemmassa ikäluokassa tuntuvat ihmiset tuntevan toisensa. Ja esim. vanhemman sukupolven papit taisivat tuntea melkein jokaisen suomalaisen heidän parissaan vuosikausia liikuttuaan. Tuo lähtöpaikkakunta Suomessa on aika tärkeä, samoin tietysti nuo Jaaksin mainitsemat paikkaunta täällä ja milloin on tullut.

Itsekin olen sukututkimuksen harrastaja.  Täällä ausseissa mulla on muutama kaukainen sukulainen, joita tänne tultuani sitten tapasinkin. Varsinainen yllätys oli se, että tältä hyvin pieneltä paikkakunnalta, jossa on vain kourallinen suomalaisia,  öytyi "melkein" sukulaisia eli ihmisiä, joiden kanssa meillä on yhteisiä sukulaisia.

Onnea vaan siskonmetsästykseen  :D
Kerro sitten miten kävi!

Timo

Löysimpä juuri Australian kansallisarkiston haun.

http://www.naa.gov.au/The_Collection/recordsearch.html
Vasta testailen, mutta kyllä sillä ainakin 1960-luvulla tulleista tuttavista löytyy jotakin, ei tietystikään yhteystietoja, mutta esim. saapumisajankohta ja -paikka sekä perheenjäsenten nimet pelkän sukunimen perusteella. Kokeilepa, Annu  :)

Huomaa tämä:
As RecordSearch catalogues only about 10% of our collection, please contact our
reference service
 for assistance if you cannot find the records you want.

Eli siinä mahdollinen linkki, josta voisi jopa yrittää kysellä lisätietoja tai kopioita asiakirjoista.

Sheila

Timo :god::god:

Superkiitos tuosta Australian kansallisarkiston linkistä - löysi juuri itseni sieltä. Olemme saapuneet ensimmäisen kerran kuuskytluvulla sinne QANTASILLA.  

I don't know why, but that makes my day.... :XXXX:XXXX

Timo

Sheila, hienoa!  Tiedän tunteen, se tulee myös löytäessä uusia sukulaisia merten takaa.

Ehkä mäkin vielä joku päivä löydän itseni ;)  ja ehkä joku toinen päivä jopa tuolta :D


:XXXX

Sheila

Don't you fret there, Timo ... your papers will pull thru soon and life will show its best side which is not a backside!;);)

annu

kamalasti kiitoksia kaikille vastanneille! Tässä olis vähän lisätietoa, eli nimi on Heidi Katrina Halonen? Hurme? Terho? saanut australian kansalaisuuden 5.12.74 poika Tony Victor -69. Lähtöisin ovat Suomi Helsinki Herttoniemi. Ikää Heidillä 53 v.  t. annu. Genealogian sivut jotenkin tutut mut en ole löytänyt meidän suvun tutkijoita.

Raiwå

Annu :)

TERHO Henry Kalevi Tapio born 4 July 1947; Heidi Katrina Terbo (nee Salokorpi) born 26 July 1950; Mika born 2 July 1967 - Finnish - travelled per ORONSAY on 20 June 1969

Tässä oli ainut lähelle osunut, mutta pojan nimi ei osunut kohdalle.
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

Timo

Raivo,

Perhe tullut maahan kesäkuussa 1969. Poika syntynyt -69. Jos syntyi loppuvuonna, nimi tai edes sukupuoli ei ehkä ollut vanhempien tiedossa :o

Ja seuraava askel sitten puhelinluettelo. Löytyykö mitään hakusanalla Terho?  Löytyykö edes tuolla tyttönimellä?  Kirjoitusvirhe tuolla niiden tietokannassa "Terbo". Vasta 10% tallennettu ja tiedot tarkistamatta ...

Annulla kun on noin paljon tietoa kohteesta, ja vielä tarkka päivämääräkin kansalaiseksi tulosta, joten ei pitäis olla kovin vaikea tapaus.

annu

kiitos Ray ja Timo tiedoista. Pojan tiedot täsmäsivät. Toisen pojan nimi on Tony Victor mutta en tiedä miksi ei näy äidin sukunimellä? Yritin löytää osoitetietoja puhelinnumeroa tai jotain muuta, nykyistä asuinpaikkaa mutta ei vielä ole löytynyt.

Timo

Annu, tuossa tietokannassa ovat vain siirtolaiset eli ne jotka ovat tulleet maahan. Jos Tony on syntynyt Australiassa, ei hänen tietojaan siellä ole.
Puhelinluettelon valkoisilta sivuilta ei tosiaankaan löydy. Kannattaisi kokeilla lisäkyselyn lähettämistä tuonne NAA:han.  Jos kerran Heidi on saanut kansalaisuuden, hänestä on takuulla enemmän tietoa kuin meille näkyy. Onko sulla tiedossa Suomesta ketään herra Terhon lähisukulaisia? Heillä voisi olla tarkempaa tietoa ja jopa ainakin vanha osoite. Jostainhan sä olet saanut esim. tuon kansalaisuuden antopäivän, joten kyllä sulla jotakin lähteitä asiaan on. Jospa niistä sais puristettua vielä lisää tietoa.

Mun tiedoissanikin sattuu olemaan kaksi Terhoa, Erkki, joka meni naimisiin Koiviston Vatnuorista kotoisin olleen kaukaisen sukulaiseni (4th cousin twice removed) kanssa :D   ja heidän poikansa Juha. Mutta kun ei ole ihan lähisukulaisia, ei ole tullut seurattua pidemmälle :D

Mutta, eikö täällä Australiassa ole mitään Suomen Väestörekisterikeskuksen kaltaista palvelua, josta aika niukoillakin tiedoilla lÿtää henkilön nykyiset yhteystiedot. ks. esim.  tästä
http://www.vaestorekisterikeskus.fi/vrk/home.nsf/pages/0B7AFE73B2F70F65C2256CED0049EF8A
ja sieltä osoitepalvelu. Toimii myös puhelimitse.

Onkohan täällä Ossilassa yksityisyyden suoja vähän pidemmällä kuin Suomessa ?!?


P.S.
Kiva lelu iltojen iloksi löytyy tuolta Suomen Väestörekisterikeskuksesta. Eli
Sukunimitilasto. Voi selvittää oman sukunimensä yleisyyden. Terhoja on kaikkiaan yli 1700, minun sukunimeni kantajia 145, joista 10 ulkomailla.

jounij

Eli on aika herättää henkiin vanha visailukysymys: kumpia on Suomessa enemmän, Juppeja vaiko Juntteja?

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Vastaus yo. linkin 7.7.2003 tietojen mukaan 165 Juppia ja 197 Junttia.


Sukunimitilastoa kokeili yksi 6233 Juntusesta
Jouni
Canberra

Raiwå

Jouni :)

Korjaus toimituksesta ;)


juppi      Lkm      Miehet      Naiset      Suomessa      Ulkomailla  
Nykyisenä nimenä  165  79  86  155  10  
Entisenä nimenä  59  4  55  58  1  
Kuolleilla  40  22  18  40  0  
Yhteensä  264  105  159  253  11  



juntti      Lkm      Miehet      Naiset      Suomessa      Ulkomailla  
Nykyisenä nimenä  197  100  97  169  28  
Entisenä nimenä  83  9  74  73  10  
Kuolleilla  53  19  34  48  5  
Yhteensä  333  128  205  290  43  



 
Nähdäkseni Juppeja olisi Suomessa  253 ?

Ja Juntteja olisi Suomessa 290 ??

Heh heh he heh

Korjaa yksi 8532 sta :)
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

riaapa

Hyvä Raivo!

Juntteja on siis Suomessa enemmän kuin juppeja, mutta juntit näyttävät olevan myös laajemmin levinneitä. Ulkomaille.

Taidanpa vetää tähän astiset pohjat 20:llä Aapalla. Eikä vielä ainuttakaan ulkomailla!

Riina.
Riina

Tony

Erääseen  uskomattomaan tilastoon törmäsimme Perthissä, kun olimme Commonwealth pankissa avaamassa pankkitiliä.

 Ensiksi selvitimme oliko meikäläisen kymmenen vuotta vanha tili enää voimissaan, mutta sehän oli jo tietenkin syönyt itse itsensä loppuun ja lakkautettu( vajaalla dollarilla ei montaa vuotta makseta palvelumaksuja), mutta kummallisinta oli se, että kyseisen pankin asiakkaina ei ollut kuin muutama Andersson niminen, siis kahdella ässällä kirjoitettuna. Kun taas vaimoni tyttönimellä Kumpulainen löytyikin jo kymmenittäin tilejä:??:??:??

:)Tony

Heidi

Riina, minun sukunimeni omistavia (entiset ja nykyiset mukaan lukien) on vain 14, joista kaikki taisivat olla ulkomailla. Ehka johtunee siita, ettei nykyinen nimeni ole suomalainen...;) Tyttonimeni perusteella sulaudunkin sitten parin tuhannen muun joukkoon, ettei kai pitaisi liikaa leuhkia!!

Toi olikin muuten tosi kiva linkki, oli mukava lukea, mitka olivat yleisimpia nimia sata vuotta sitten verrattuna nykypaivaan. Nayttaa siella olevan  muutama kestosuosikki vuodesta toiseen. :cool:

jounij

Korjaus korjaukseen.

LainaaAlkuperäinen postittaja raivo

Nähdäkseni Juppeja olisi Suomessa  253 ?

Ja Juntteja olisi Suomessa 290 ??

Kummatkin teimme virheen. Minä otin tilastosta kaikki elossa olevat (ulkomaita myöten), kun tarkoitukseni oli selvittää nimenomaan Suomen tilanne. Sinä taas laskit mukaan kuolleetkin. Tarkoittamani luvut ovat siis 155 - 169 Junttien hyväksi.


Nyt otsikotkin tarkemmin lukaisi
Jouni
Canberra

Jaaks

Ei muuta kun Raiwo ja Jouni molemmat takaisin kouluun


:D:D:D Tai oikeastan naita tilastoja voi lukea ihan niinkuin itse haluaa

Eipa silla valia vaikka laskis ne kuolleetkin jupit mukaan niin silti on enemman juntteja :??:??

Sitapaitsi laskitteko myos entisena nimena olevat mukaan  :??

Ainakin noiden tilastojen mukaan suurin osa nais junteista on vaihtanut nimensa ilmeisesti naimisiin mennessaan kun taas nais jupit ei nimea vaihda tai sitten eivat mene naimisiin :D  Nykyisellaan nais juntteja on enemman kuin miehia eli siis on pakko olla myos useampia naimattomia nais juntteja :)

Mies juppeja taas on huomattavasti enemman kuin nais sellaisia.  Suurempi osa junteista on myoskin muuttanut maasta pois verrattuna juppeihin.:??:??:??:D

Raiwå

Jouni :)

Eikös kuulosta enemmänkin eduskunnan kyselytunnilta ???
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

annu

Hei Timo kiitos kaikista nettiosotteista. Olen löytänyt Heidin pojan Tonys täältä suomesta ja hänen isänsä Henryn. Puhelinyhteyttä olen yrittänyt mutta puhelu katkeaa jostain kumman syystä??? mutta yrittänyttä ei laiteta. Jatkan kuitenkin heidin etsimistä sieltä australiasta. Laitoin seurakuntaan kyselyn sain vastauksen ettei puhelintietoja ainakaan löydy!

annu

Käännyn taasen puoleenne apua pyytäen. Kadun nimi olisi brapcherstreet mutta siinä on joku virhe, New South Wales, Capital City Residential, 2207 Sydney?  Nää osavaltiot ja kadut ym on mulle aivan hepreaa.

Timo

Annu, oot siis päässyt taas eteen päin. Eipä näytä kukaan tunnistaneen Sydneystä katua. Onneksi sentään tiedät postinumeron. Sehän rajaa aluetta jo tarpeeksi.

No, joka tapauksessa ainakin pari hyödyllistä linkkiä:

Ossilan postinumeroluettelo löytyy

http://www1.auspost.com.au/postcodes/

kun laittaa hakuun 2207 saa vastaukseksi alueet, jotka tuon numeron alle kuuluvat, Bexley, Bardwell park. bardwell valley.

Voisi yrittää selata Sydneyn karttaa noiden alueiden osalta esim.
http://www.whereis.com.au/search/result.jhtml?_DARGS=%2Fsearch%2Fresult.jhtml
 
ja yrittää löytää sopivan kadun. Yritin, enkä onnistunut, mutta laitanpa tämän vinkin silti tähän.  

Muakin vähän hämää se, että hakuja tehdessä, sekä tuolla postinumeroluettelossa  täytyy tosiaan tietää, mistä osavaltiosta hakee. Samoin tuota kadun tyyppiä kysytään täällä aika usein.

Mites se nyt menikään?  Avenue, court, drive, place ... crescent.  Ja niillä on tosiaan eroja koossa ja siinä mihin ne johtavat. En ole koskaan jaksanut opetella kaikkia, eihän suomalainen sellaisia tietoja ole tarvinnut. Mutta täällä ei pääse eteen päin ellei muista tai tiedä haluamastaan kadusta sen tyyppiä. Kuullostaa jotenkin pölhöltä koneiden nykyisten laskentatehojen aikana.

Raiwå

Timo :)

Lisäys aikaisempaan viestiisi.
travelled per ORONSAY on 20 June 1969
 Terhot kylläkin tulivat Heinäkuussa Australiaan v69.
Joten yllä oleva päivämäärä on oikea.
Lähtiessään Southamptonista 20 Kesäkuuta kuten MS:Oronsayn lähtöpäivä on merkitty.
On he saapuneet noin 30pv myöhemmin Melbourneen.

Nimihaku Telstran White pages sivulta on niin kauan helppoa, kunhan ei ole salaista numeroa.
:XXXX:coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

Milka

Olipas hauska linkki Timo.

Alkuun kuvittelin olevani jo tosi outo tapaus. Samaa sukunimea kantavia on Suomessa alle viisi ja etunimikaimojakin on vain vahan yli tuhat.

No tyttonimeni pelasti tilanteen ja huomasinkin olevani "normaali".
Perati yli 15.000 ihmista on jossain elamansa vaiheessa tunnettu samalla sukunimella kuin mina. Loysin 'valkoisilta sivuilta' jopa 8 perhetta Ausseista.

:D:D:D:D:D

annu

Heippa kaikki austraalian suomalaiset ja kiitos jokaiselle vinkeistä joita annoitte kadonneen siskon etsimiseen! Kello on täällä suomessa 00.10 ja puhuin juuri SISKONI kanssa puhelimessa!!! Koskaan emme ole tavanneet ja juttua riitti! Hän sai kuulla omistavansa neljä siskoa ja yhden veljen. Ei tämä maailma sittenkään ole niin suuri vaikka meinasinkin jo vaipua epätoivoon. Kaikille oikeen hyviä jatkoja! t:annu suomesta

Raiwå

Annu !!!!

Noin helpolla et pääse !!!

Kallista aikaamme annoimme auttaessa :):XXXX

Kerro nyt ainaki mistä ja miten hänet löysit.

Kaikki haluaa tietää :)


:coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

annu

kaikki alkoi siitä kun tilasin isäni virkatodistuksen ja olin hyvin yllättynyt kun omien kolmen siskoni ja yhden veljen lisäksi minulla onkin kolme muuta siskoa! Yhden löysin täältä suomesta ja olemme pitäneet yhteyttä, yhden löysin ruotsista ja pidämme yhteyttä ja virkatodistuksesta selvisi että heidi on myös meidän sisar ja eiku etsimään maat ja mannut ja löysin tämän heidin pojan ja sitä kautta otin yhteyttä Toniin ja kerroin kuka olen ja hän ilmoitti äidilleen eli siskolleni ja Heidi soitti minulle. Isämme on elossa ja suunnittelemme että koko porukka menemme hoitokotiin häntä tapaamaan ja ikuistamme tietysti valokuvin tämän tilaisuuden. Elämä on hienoa! Mä olen niin innoissani että tekisi mieli hypätä saman tien lentokoneeseen. Kaikkea hyvää kaikille ja toivon että tämä mun iloinen onnellinen olotila tarttuu teihin kaikkiin.
t.Annu

Jaaks

Annu :D:D:D

Kiitoksia tiedotuksesta ja hyvaa jatkoa uusien "perhesuhteiden" kanssa :D:D:D

Jouko

Annu,

Ikimuistoisia hetkiä uusien perhesuhteiden johdosta toivottelee, Jouko:D


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org