Kirjoittaja Aihe: asunto adelaidesta,kiire..  (Luettu 1976 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kmjutu

• Piltti
  • *
asunto adelaidesta,kiire..
« : Kesäkuu 16, 2009, 09:05 »
Moron!

Oon lähdös Adelaideen opiskelemaan puoleks vuodeks, opiskelut alkaa heinäkuun puolessa välissä. En oikeestaan ole Suomessa ja koneen ääressä muuta kuin tämän alkuviikon ennen juhannusta. Juhannuksen jälkeen lähen Eurooppaan reilailemaan 2,5 viikoks ja sitten vaan piipahdan Suomessa. Olisi siis hyvä saada asuntoasia kuntoon ennen sitä.

Suositteletteko, että otan asunnon etukäteen vai saako niitä kätevästi paikan päältä? Oon etsinyt soluasuntoa ja yksi hyvä löytyikin keskustasta läheltä Unisan City East campusta, jossa mulla on opintoja. Paikka siis hyvä ja asuntokin kaipa ihan ok. Asunto on Tobin housesta 4:n hengen solusta ja hinta on 180 AUD$/viikko eli tämän päivän kurssilla tuommoiset 415 e/kk sisältäen veden. Asunto pitää ottaa puoleks vuodeks kerrallaan. Option fee on puolen kuun vuokra, kyseessä taitaa olla takuuvuokra eli sen saa muuttaessa takaisin??? Nettivertailua suorittaessani en oikein löytänyt soluasunnoista oikein kovin paljon halvempiakaan, paitsi jos asuu kauempana keskustasta..

Eli toivoisinkin pikaisesti vinkkejä siitä että kannattaako ottaa edellä mainittu asunto ottaa vai saanko kimppakämpässä asuttua huomattavasti edullisemminkin ja löytyykö niitä paikan päältä?

Poissa katjamaaria

• Mänkki
  • **
Vs: asunto adelaidesta,kiire..
« Vastaus #1 : Kesäkuu 17, 2009, 10:47 »
Morjens kmjutu

Tervetuloa Adelaideen! Kyselit asunnoista.

Asumismuodon valintaan vaikuttaa se, mita pidat tarkeana. Esim. opiskelijasolussa on helppo tutustua muihin opiskelijoihin ja niin kuin mainitsit, tuo sinulle tarjottu asunto sijaitsee lahella yliopistoa. Ensimmaisena tulee mieleen, etta tiedatko minkalaiseen paikkaan olet sitoutumassa puoleksi vuodeksi. Tiedatko esim. onko asunnossa lammitys/ilmastointi (taalla on kylmaa nyt ainakin pari-kolme kuukautta etenkin oisin, jolloin lampotila voi alle +5c)? Lammityksesta tai sen puutteesta viela vinkkina: jos asunnossasi ei ole lammitysta, niin yksi hyva vaihtoehto on pakata kunnollinen suomimakuupussi mukaan reppuun. Kylla parjaa vaikka ilman lammitystakin :-) Ja yhtena tulee viela mieleen, etta onko mahdollista ottaa selvaa, minkalaisia/ikaisia tyyppeja tulee asumaan samaan asuntoon?

Eras webbisivu, jossa voi tehda vertailuja asumishintatason suhteen, kannattaa tsekata: http://adelaide.gumtree.com.au
ja tietysti myos www.realestate.com.au (share) & http://www.domain.com.au/?mode=share

Kun itse menin opiskelemaan vuodeksi Sydney'in aikoinaan, niin asuin ensimmaisen viikon hostellissa, jonka aikana etsin pysyvamman vuokra-asunnon. Lahinna tassa ajatuksena oli, etta paasee itse tarkistamaan paikanpaalla, minkalaiseen asuntoon muuttaa. Jos ajattelet tallaista vaihtoehtoa, niin Adelaiden siistein/parhain hostelli on YHA (www.yha.com.au)

Yksi juttu Adelaiden koosta kaupunkina: monesti mainitaan, etta Adelaide on "20 minutes city". Itse olen huomannut, etta tuo sanonta saattaa olla historiallinen. Kun ajelee autolla ja varsinkin bussilla kaupungin toiselta puolelta toiselle, niin saa varautua helposti 45-60 minuutin matkusteluun etenkin, kun muutkin ovat liikkeella.

Loppujen lopuksi kuitenkin puoli vuotta menee missa vain (melkein ;-)