Atoopikot ja allergikot

Aloittaja solan, maaliskuu 14, 2011, 11:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

solan

Hei te kaikki atooppisesta ihosta ja allergioista kärsivät! Oletteko huomanneet muutoksia oireissanne Australiaan siirryttyänne? Entä miten hyvin olette löytäneet sopivat hoitotuotteet vaivoihinne?

Itse kärsin siitepölyallergioista, kuivista silmistä ja atooppisesta ihosta (parhaillaan tutkitaan myös mahdollista ihokeliakiaa). Parin kuukauden Sydneyssä oleskelun aikana  olin huomaavinani helpotusta oireisiini ainakin silmien osalta. Kostea ilmanala sopi minulle enkä tarvinnut läheskään niin paljon allergia- ja muita silmätippoja (tosin silloin oli talvi, en tiedä mitä kesällä tulee tapahtumaan). Iho villiintyi ainakin alkuun, kunnes löysin paikallisesta apteekista jojobaöljyä (hiukset ja hiuspohja eivät myöskään alkuun tykänneet paikallisesta vedestä). Olen nyt Suomessa joutunut turvautumaan lääkärin apuun useita kertoja silmien tulehtuessa ja koska etenkin kasvot ovat ihan ärtyneet tästä kuivasta pakkasilmasta. Kohtuulliset voiteet on löydetty, mutta niitäpä ei tietenkään Australiasta löydy. Käytän Apobase Cremeä ja erinäisiä kortisonivoiteita (jotka toivoisin voivani vaihtaa johonkin muuhun). Kosteuttavia silmätippojakin kuluu kivoja määriä.

Kuinka hyvin Australiassa löytyy ymmärrystä ja hoitotuotteita atooppisen ihon suhteen? Menevätkö siitepölyallergiat yksiin paikallisten kasvien kanssa (eli voiko olettaa esim. heinäallergikkona olevansa jollekin kasville allerginen Aussilassa) vai onko joku päässyt antihistamiineista ja allergiaoireista kokonaan eroon? Kuulemani mukaan Sydneyssä moni on saanut oireita teiden varsille istutettujen puiden (Plane tree) siitepölystä. Ruokavalion kanssa ei onneksi ole suurempaa ongelmaa; laktoosittomat maidot ja jugurtit on löydetty ja gluteenittomiakin tuotteita on ihan kiitettävästi. Ainoastaan tuo ihonhoito ja allergiajuttu mietityttää. Sinänsähän ihoni punoitus ei tuntunut paikallisia hämmästyttävän ollenkaan. Päinvastoin, sulauduin joukkoon punaisten poskieni ja nenäni kanssa oikein mainiosti!  :pepsodent :D

RUU

Solan, tama on varmaan hyvin yksilollista ja riippuu varmaan myos asuinpaikasta jonkin verran.
Minulla oli Suomessa aina viisi viikkoa juhannuksesta taysi kuuri antihistamiinia paalla, ja iho kuivanpuoleinen. QLD:n rantamailla on paljon helpompaa: vasta kolmantena kesana taalla jouduin kaivamaan antihistamiinit esiin ja olen yha 1/3 - 1/2 annostuksella (parhaina paivina ilman). Samoin iho, limakalvot, jne paljon tasapainoisemmat.
Jos joskus tulee Suomeen palattua, haluan taman ilmaston mukaan sinne!  :D
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Kottarainen

Kokemukset ovat tosiaan yksilöllisiä - itselläni ei ollut Suomessa mitään muuta kuin lievä kissa-allergia. Ensimmäisen Australian-vuoden aikana puhkesi sitten koira-allergia ja siitepölyallergia, myös muutamia ruoka-allergioita ilmennyt. Toisaalta Suomen kuiva ilma tarkoitti jatkuvia kurkkukipuja ja muita ongelmia joita täällä ei ole ollut. Onneksi antihistamiinit auttaa. :)

solan

No sehän nyt on sanomattakin selvää että kokemukset ovat yksilöllisiä eikä niistä voi johtaa yleisiä päätelmiä. Ihan mielenkiinnosta vain kyselin.  :D Varmaan noille kotoisillekin rasvoille löytyy vastineet vaikka tuntuu turhauttavalta kun on jotain toimivaa löytänyt. Hmm... Tuleekohan sitä aloitettua välillä ketjuja liian helposti...  :confuse  ???

feril

Atooppinen ihoni rakastaa aussilaa :) Valohoito on ollut ehdottomasti paras hoito, ja samalla apteekin laakemaiselta haisevat perusrasvat on vaihtuneet muihin tuotteisiin, lahinna bodyshopin ja podin eko-tuotteisiin. Lokakuussa Suomesta lahtiessa kukoistaneet ekseemalaiskat ovat kadonneet. Iho on ehja ja tuntuu hyvalta, eika kutita. Paanahka on kuiva johtuen paljon tiheammasta pesuvalista rannalla roikkumisen seurauksena, mutta eikohan just aloitettu oljyhoito tehoa siihenkin.

Ainoa haitta on naa perhanan kokolattiamatot! Polyallergiani kukoisti hostelli-aikakautena, nyt kun asuu siistin miehen avokkina niin ei o hataa ;)

Karri

Ahh, ite taas odottelen innolla kun ens viikolla pääsee sinne aussilaan - talven myötä taas iho kamalassa kunnossa.
Itsellä kans atooppinen iho ja tosi pahasti oireilee, etenkin talvisin. Auringon oon huomannut olevan parasta lääkettä, toivottavasti sitä tulee riittämään :)
Cairnsin tropiikin pitäis olla mitä mainioin kuivalle iholle, ainakin brasiliassa iho rakasti kun oli kostea ilma, ei päässyt kuivumaan :D
Btw, löytyykö sieltä kortisonivoiteita apteekeista hyvin, vai kannattaako täältä tuoda mukanaan?

Karri

feril

En ole lokakuun jalkeen tarvinnut kuin muutaman satunnaisen kerran hydrokortisonia, eli en valitettavasti osaa auttaa siina.. Onneksi ei o tarttenu kayttaa enempaa! Samoin sikakalliit Elidelit saa mun puolesta jaada apteekin hyllylle! :D

KatriR

Itselläni ei ole koskaan ollut mitään allergioita enkä ole huomannut herkistyväni siitepölyille tms. Vietin 2kk NSW:n maaseudulla lammasfarmilla ja muutamassa viikossa iski keuhkoputkentulehdus, joka ilmeni todella kuivana ja ärsyttävänä yskänä. Pari antioboottikuuria helpotti, mutta kuiva aamuyskä jäi päälle. Lääkärissä ottivat kehkokuvaa ja verikokeita eikä mitään löytynyt.. Epäilivät astmaa tai allergiaa. Nyt siis yskää jatkunut antibioottien jälkeen noin puolitoista kuukautta. Astmapufferi auttaa hetkellisesti. Itse epäilen että perämaitten hiekkapöly ja tosiaan ne ihastuttavat kokolattiamatot saivat tämän puhkeamaan. Toivottavasti lähtisi nyt itsestään kun olen takaisin sivistyksen parissa kaupungissa ;) Suomen kuivaa talvi-ilmaa ei tääkään tyttö kaipaa!

Kottarainen

Karri - Kortisonivoiteita saa apteekeista ihan yleisesti nimellä "steroid cream". 1% voide taisi olla ilman reseptia vahvin mitä sai.

Karri

Lainaus käyttäjältä: Kottarainen - maaliskuu 18, 2011, 08:32
Karri - Kortisonivoiteita saa apteekeista ihan yleisesti nimellä "steroid cream". 1% voide taisi olla ilman reseptia vahvin mitä sai.

Thanks. Äiti vielä huolestuu ku poika käyttää steroideja... ;)
Kortisonivoiteet ei tosin taida olla paras yhdistelmä auringon kanssa mutta senhän näkee sitten.

Karri

PS. tasan viikon päästä aamukahvilla Sydneyssä, ei malta odotta...  8)

Hosuli

Kyllä, ihoni on "erilainen" täällä kuin Suomessa. Korkeammasta ilmankosteudesta johtuen iho ei ole yhtä kuiva. Toisaalta talven viileällä ääreisverenkierto heikkenee (sisällä on vähintään yhtä viileä kuin ulkona), mikä ei edesauta ihon hyvinvointia... Toisaalta kesän hiki-ilmasto (töissä on 30 - 36 lämmintä) aiheuttaa omat ihottumansa. Pesen taipeet ja pohkeet ja mitä nyt näppärästi voi veteen kastetulla pikkupyyhkeellä useita kertoja päivässä, mikä tuntuu helpottavan tilannetta. Viikonloppuisin iho asettuu muutenkin, kun ei ole niin kuuma. Mutta kuiva ja herkkä iho on edelleen kuiva ja herkkä iho.

Lisäksi löysin BillyGoat-vuohenmaitosaippuan, joka ei ärsytä ihoa. Suomessa vastustin kaikenmaailman saippuoita ja pesunesteitä, koska ne mainospuheista huolimatta aina kuivattivat ihoa, mikä enemmän, mikä vähemmän. Täällä kuitenkin ihon kunnolinen peseminen on käynyt ihan eri tavalla tärkeäksi. Saippuaa saa luontaistuotekaupoista, hinta on kympin kieppeillä mutta ainakin omassa käytössäni se kestää useamman kuukauden. Lisäksi olen ottanut käyttöön "ohuet" puhtaat öljyt, kuten macademiaöljyn. Ne eivät varsinaisesti kosteuta ihoa (kosteusvoiteetkin ilmeisesti kosteuttavat vain soluvälejä), mutta suojaavat ihoa, tekevät sen hiukan joustavammaksi ja estävät kuivumista.

Käytän 0,5-prosenttista hydrokortison-voidetta kutiavan ihottuman hoitoon. Sitä löytyy apteekista nimellä hydrocortison (joka siis on eräs steroidi), minulle on myyty DermAid-merkkiä apteekista riippumatta. Auringosta ei ole aiheutunut ongelmia, toisaalta en käytä kortisonia jos suunnittelen ulkoilmaohjelmaa. Yletön auringossa oleskelu ei tosin ole muutenkaan hyvästä, ja täällä palaa näin kesäaikaan hämmentävän nopeasti (Bne).

Bachin Rescue Remedy-voidetta käytin joskus vuosia sitten Suomessa menestyksellisesti kutiavan ihottuman rauhoittamiseen, mutta sitten se katosi saataviltani. Sitä näkyy olevan myynnissä täällä, tosin pakkaus on erilainen joten en voi sanoa, onko kyse enää samasta tuotteesta.

Ja vinkki sarjasta kantapään kautta opittua: jos käytät aloe veraa (siis suoraan kasvista), laita iholle öljyä tms. kuivumisen estämiseksi kasvin poispesun jälkeen. Sain siis pari tainta ja hieroin niiden kuorituilla lehdillä kutiavia silmiäni parin päivän ajan, kunnes iho kuivui niin, että kiristi. Kutina kyllä laantui. Neuvo "älä laita mitään rasvoja siihen nyt, tukkii vielä ihohuokoset ja estää paranemista" oli yksi huonoimmista... :D