Suomi-seuratoiminta

Aloittaja Timo, lokakuu 20, 2003, 16:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timo

Tuodaanpa tuolta opettaja-otsikon alta uudeksi aiheeksi tuosta Suomi-seuratoiminnasta. Onhan tuota ennenkin sivuttu keskusteluissa, mutta varmaan vieläkin puitavaa riittää.


LainaaOriginally posted by jounij
LainaaAlkuperäinen postittaja Timo
Ihan mielenkiinnosta, Jouni, missäs päin Queenlandia tuo liittohallitus on silloin 15 vuotta sitten ollut. Mt Isassa? Tullyssa? Cooktownissa? Weipassa?
;) :D

En ollut maassa silloin, joten en varmaksi tiedä. Kuitenkin veikkaisin, että toistaiseksi ainut ASL:ää isännöinyt queenslandilainen Suomi-seura olisi Brisbanen Suomi-Seura. Varmaan ei ole suurta vastustusta liiton jäsenseurojen parissa, jos sieltä Townvillestäkin löytyisi sellainen tarmokas 3 - 6 hengen porukka liittohallitusta pyörittämään muutaman vuoden ajan. Siitä vain porukkaa keräämään, niin saadaan jopa tervettä kilpailua Liittohallituksen muodostamispaikan suhteen!


Tuo Suomi-toimintakin on minulla vielä pähkäilyn ja kuullostelun alla. Nin kuin jossain tuolla muissa keskusteluissa kommentoitiin asiaa, niin nykyään kun tänne Suomesta tulevat siirtolaiset ovat kielitaitoisempia kuin aiemmin tulleet, ei seuratoiminnalla tai muulal yhteydenpidolla suomalaisten kesken ole enää niin elintärkeää roolia kuin ennen. Me kun pystymme ja haluamme sosiaalistua myös paikallisten kanssa, harrastusten, työn tai täkäläisen puolison kautta. Monet ovat sanoneet että varsinkin alkuvuosina sitä ei välitä muiden suomalaisisten tapaamisesta, ei kielestä eikä kulttuurin tuotteista. Sitten uutaman vuoden kuluttua alkaa saattaa Suomi-ikävä iskeä ja olisi kiva välillä jutellakin suomeksi vaikka englannillakin pärjää. Olisi kiva, mutta ei välttämätöntä eikä elintärkeää. Mikä siis enää motivoi pitkäjänteiseempään seuratoimintaan suomalaisuuden vaalimiseksi?  
Miten, Jouni, sinä motivoidut ja pystyt motivoimaan muita moiseen toimintaan?  

Minä olen ollut asiassa koko ajan vähän kahden vaiheilla. En missään tapauksessa halua jättäytyä syrjään täkäläisistä "paikallisista" kuvioista ja paeta Suomi-toimintaan. Ehkä minäkin sitten myöhemmässä vaiheessa kun olen ensin ajanut itseni sisään johonkin täkäläiseen toimintaan, voisi sitten joskus muutaman vuoden kuluttua suomalaisuusden vaaliminen alkaa enemmän kiinnostamaan. Ja vielä kun ei ole jälkikasvuakaan, joka pitäisi yrittää edes jollain tavalla suomettaa, ja sitten kun puolisokin on muusta kulttuurista, on suomalaisuuskin perheessä vain yksi kolmesta kulttuurista, joita pitäisi vaalia.

Olen täällä kysellyt noilta tapaamiltani vanhemmilta ihmisiltä Suomi-toiminnasta. Etenkin miehet ovat olleet sitä mieltä, otta olisi välillä ihan kiva, jos olisi Suomi-halli, jossa voisi käydä turisemassa maanmiesten kanssa omalla kielellä. Naiset taas ovat olleet tyytyväisiä siitä, ettei moista hallia ole. Ovat kertoneet, että kaikki Suomi-toiminta on ollut vain ukkojen tekosyytä päästä kaljalle keskenään.

Onhan meilläkin vielä ainakin paperilla ainakin tuo suomalainen urheilukerho. Tiedätkö, muuten, jouni, onko se ASL:n jäsen?  Joku kertoi vieläkin maksavansa sinne jäsenmaksun, vaikka muuta toimintaa ei ole kuin viikottainen tunnin mittainen radiolähetys, jossa soitetaan levyjä ja luetaan väliin lyhyitä uutisia Suomesta viikon varrelta. Ainakaan minulle ei oleellista, sillä uutiset luen netistä tuoreeltaan ja musiikkiakin on jonkin verran omasta takaa. Eivät ainakaan minua enää edes kysyneet jäseneksi, vaan pyysivät vain kuuntelemaan radiota sen jälkeen kun olivat löytäneet ihmien, joka pystyy vastaamaan tiedusteluuni suomeksi.
Vaikea kuvitella, että täällä tosiaankaan olisi  seuratoimintaan motivoituneita edes tuota kolmea tai kuutta henkilöä. Saatanpa olla väärässäkin, koska noin 50 suomalaista tunnen vain kymmenkunta.

Jätetäänpä kuitenkin kysymys ilmaan. Miksi Suomi-toiimintaa? Miksi Suomi-lehtiä ja radio-ohjelmia?  Ovatko ne kaikki aikansa eläneitä jäänteitä jostain vanhasta vai voiko niillä olla mitään uutta tarjottavaa? Jopa sellaistakin, mihin dundernews ei pysty :??  :D

jounij

En ole koskaan sen kummemmin analysoinut, että mikä minua viehättää suomalaisessa järjestötoiminnassa. Taidan olla sellainen sosiaalinen henkilö, joka viihtyy erilaisten ihmisten parissa ja nauttii saadessaan tehdä jotain yleishyödyllistä. Jo Suomessa ensimmäisessä ?oikeassa? (eli ei-kesä-) duunissani työkaverini havaitsivat minussa tällaisia taipumuksia ja äänestivät minut firman vapaa-ajan toimikuntaan järjestämään kaikenlaista hupaa. Tänne Australiaan saavuttuani olin tuota pikaa ? suurelta osin suuren suuni ;) ansiosta ? toimittamassa suomenkielistä radio-ohjelmaa Brisbanen etnisellä Radio 4EB -asemalla.

Kuitenkin lienee osittain sattumaa, että olen aktiivinen juuri suomalaisissa ympyröissä. Jos joku muu kuin suomalainen yhteisö olisi sattunut kysymään minua mukaan toimintaansa ennen suomalaisia, olisin mitä luultavimmin suostunut, ja suomalaiset olisivat saattaneet jäädä nuolemaan näppejään :o.

Kysymykseesi, miksi suomalaistoimintaa, en osaa vastata paremmin, kuin että ainakin minusta on mukavaa ja myös helpointa jutella välillä suomenkielellä. Sen lisäksi, jos siinä ohessa tulee järjestettyä viihdettä ja apuakin maassa kauemmin asuneille ja joskus huonosti ?canberraa? (ei siis "lontoota") :) puhuville ?maanmiehilleni?, niin mielestäni kyseessä on arvokas asia, johon kannattaa paneutua niin kauan kuin resursseja piisaa. Sitä paitsi monet näistä vanhoista siirtolaisista ovat sotaveteraaneja, ja ainakin minulle on suorastaan kunnia-asia pistää korteni kekoon heidän hyvinvoinnin lisäämisekseen.


Yrittää analysoida

Jouni
Canberra


J.K. Townsvillen Suomalainen Urheiluseura oli ASL:n jäsen ainakin vielä kaksi ja puoli vuotta sitten, kun ASL:n liittohallitus siirtyi Melbourneen. Silloin ko. seurassa oli tasan 20 jäsentä.
Jouni
Canberra

datapair

Tervehdys!

En pysty noihin Timon kysymyksiin Suomiseurojen tarpeellisuudesta siellä oikein vastaamaan, mutta voisin esittää yhden kysymyksen lisää; kuinka monella niistä noin 10.000 suomesta sinne muuttaneella mahtaa olla tietokone ja mahdollisuus internettiin.

Kun kysyin kaveriltani Canberrassa sitä, että miksi hän ei hanki tietokonetta ja nettiyhteyttä, niin hän vastasi sen olevan liian kallista (?)

Täällä (Ruotsissa) on Suomiseurojen toiminta hiipumassa.

Aikaisemmin aktiivisesti Suomiseura toiminnassa mukana olleet ovat nyt yhtä aktiiveja erilaisiss suomalaisten eläkeläisyhdistyksissä. Toisen ja kolmannen polven ruotsinsuomalaiset hakeutuvat erilaisiin ruotsalaisiin vapaa-ajantoimintoihin.

Taitaa käydä kuten Yhdysvalloissa jossa Suomiseurat lähes katosivat kunnes kolmannen ja neljännen polven amerikansuomalaiset huomasivat juurensa ja herättivät suomiseuratoiminnan uudelleen henkiin.

Jos en väärin muista  se tapahtui yliopistoissa.

Kun itse olen Ruotsin radion palveluksessa, niin taidan olla jäävi vastaamaan suomenkieleisten ohjelmien mielekkyydestä. Poliitikot ovat sen kuitenkin katsoneet sen tarpeelliseksi.

Ensi viikon lauantaina on sitten lähtö kohti sikäläisiä kesäkelejä. Aamulla oli kuusi astetta pakkasta.

Jaaks.
Kerroit, että sinulla on täysistuntoviikko viikolla 48 ja ehkä hankala tavata. Tulen sinne Brisbaneen viikon 48 puolivälissä ja lähden takaisin viikolla 49 tiistaina. Ehkä ennen sitä olisi mahdollisuus tavata? Mistä minä sinut tavoitan jotta voimme ajasta sopia?

Ainakin matkan aikana minulla on sähköpostiosoite: tapioa miukumauku hotmail pisten com.

Terveisin Tapio

Jaaks

Tapio :D

On taysistunto kylla, mutta kyllahan ne ministerit odottaa :D:D:D

Katso U2U kontakteja varten :D

Cheers
Jaaks :XXXX

jounij

Niin, ovathan ne suomenkieliset radio-ohjelmat ja lehdet erittäin tärkeitä niille useille vanhemman polven siirtolaisille, jotka eivät osaa kunnolla paikallista kieltä ja niille, jotka eivät syystä tai toisesta ole ryhtyneet opettelemaan internetin käyttöä.


Vielä toteaa
Jouni
Canberra

Zende

Tama onkin mielenkiintoinen joskin ehka vahan mutkikas aihe!  

Itse olen kaynyt Melbournen Suomi-Seuran ja kirkon tilaisuuksissa vain satunnaisesti, yleensa myyjaisten tyyppisissa tilaisuuksissa, ja muutamissa tansseissa koittamassa vielako humppa sujuu.  Periaatteessa minusta taillaiset 'viralliset' suomiyhteisot ovat hieno asia joita jokaisen kannattaisi tukea ja ottaa niihin osaa.  Tosin aktiivisempi innostus ja osaanotto on hiipunut siihen, etta noissa piireissa ei monia alle 50-vuotiaita nae.  Valilla onkin ihan mukava seurustella eri ikaisten ja tyyppisten ihmisten kanssa, mutta kovin kiinteaa yhdessaoloa on minun vaikea kehittaa ellei ole mitaan muuta yhteista kuin kieli ja syntymamaa.

Seura ja kirkko ovat ymmartaakseni kylla hyvin kiinnostuneita saamaan mukaan nuorempaakin porukkaa, mutta hankalaahan se on, ellei nuoremmat ole itse mukana jarjestamassa itselleen sopivaa ohjelmaa.  Pari kertaa on kylla jarkatty 'iattomiakin' aktiviteetteja, esim. konsertteja ja elokuvailtoja.  Naita saisi olla minusta enemmankin - ja tiedan, tiedan - taytyy vaan menna itse mukaan ja jarkata naita, eika vaan nurista taalta laitamilta.

Tama Dunder-tyyppinen online suomalaisuus vetoaa selvastikin paremmin nuorempiin sukupolviin, ja nostaisin taasen hattua sivun yllapitajille kiitokseksi :god:

Siis kuten jo totesitte, suomiseurat, -lehdet, ja -radio ovat tarkeita vanhemmille siirtolaisille, ja siksi niitakin kannattaa yllapitaa.  Samalla tavalla tama Dundernews on minusta todella oiva juttu erityisesti niille, jotka eivat ole innostuneet aktiivisesta seuraelamasta, mutta ovat silti kiinnostuneet pitamaan yhteytta muihin suomalaisiin.  

Kysymys onkin, etta voisiko virallista seuratoimintaa ja tata Dundernewsia jotenkin yhdistaa, tai voisivatko ne jotenkin tukea toisiaan?  Ymmarran toki, etta Dunderia yllapidetaan harrastuksena ilman mitaan rahallista tms. tukea, joten ideoiden kaytantoonpano on todennakoisesti mahdotonta.  Siis talla varauksella ja ymmarryksella varustettuna: olisi hienoa, jos Dundernewsia voitaisiin jotenkin promotoida seuroissa, lehdissa ja radiossa.  Jotkut vanhemmatkin suomalaiset saattaisivat innostua internetin kaytosta.  

Samoin olisi hienoa, jos seurat ja muut organisaatiot voisivat kayttaa Dunderin sivuja tapahtumista yms. ilmoitteluun aktiivisemmin.  Mikali online-suomalaiset saisivat tietaa tulevista humppailloista ja myyjaisista Dunderin kautta, saattaisi naihin tilaisuuksiin ilmaantua nuorempaakin porukkaa.  Tosin Dunderissa ilmoittelu saattaisi kenties olla huono Suomi-lehden kannalta, jota mina ainakin tilaan nimenomaan noiden tapahtumailmoitusten takia.

Hmmm... :??  

Siitakin huolimatta, sopisikohan teille sivun yllapitajille, etta kirjoittelisin esim. tuonne Lukijoiden ilmoitustaulu / Melbournen suomalaiset osioon ilmoituksia tulevista tapahtumista Melbournessa?  Varmaankin minun kannattaisi hankkia "all clear" suomi seuralta ja kirkoltakin ennen kuin nain teen.  Mitas sanotte?  :??

Zende

jounij

Et ehkä ole huomannut, Zende, että Dundernewsissä on oikein oma kalenterinsa noiden tapahtumatietojen täyttämiseen:

http://www.dundernews.com/seurat/kalenterit/month.php

Täytyy myöntää, että on tullut oltua laiskan puoleinen, kun en ole saanut noille sivuille Canberran Suomi-Seurankaan tapahtumia viime aikoina. Tokkopa kenelläkään on mitään Melbournenkaan tapahtumien Dundernewsissä mainostamista vastaan.


Luottaa
Jouni
Canberra

Jouko

Olen samaan mieltä Jounin kanssa, noista Melbournen tapahtumista. Zende olisi hienoa jos saisimme myös Melbournen tapahtumat esille joko kalenterissa tai foorumissa. Kuulolla ollaan?

Itse en näe tapahtumien ilmoittelussa ristiriitaa painettujen ja dundernewsin välillä, vaan päinvastoin. Tapahtumien ilmoittelullahan pyritään vaan saamaan mahdollisimman paljon kävijöitä suomitapahtumiin, kuten Zendekin mainitsi.

Noista seurakunta tapahtumista hiukan, olemme saaneet kiitettävästi Brisbanen suomalaisen seurakunnan tapahtumia esille, kiitos siitä kuuluu seurakunnan Pastori Adolf Warkille.

Olen itsekin innokas Finlandia Newsin ja Suomi-lehden promotoija, lehdet voi tilata kirjotuksen lopussa olevista osoitteista.

Monet voisivat yllättyä miten paljon ainakin täältä Brisbanen seudulta löytyy vanhempia tietokonetta ja Internetiä käyttäviä suomalaisia vanhuksia.

Esim. pelkästään Finlandia Villagesta löytyy minun tietojen mukaan 4 taloutta jotka käyttävät enenemän ja vähemmän aktiivisesti Internetiä. Esitinkin Finladia Villagen johtajalle että, Villageen vedettäisiin joko ADSL tai kaapeli ja tämä jaettaisiin asuntoihin langattoman verkon kautta. Ideana olisi madaltaa kynnystä ottaa Internet käyttöön joka helpottaisin myös vanhusten yhteyden pitoa muun muassa suomen sukulaisiin.  Yhteyden myötä Villageen voisi myös asentaa yhden koneen Internet kioskiksi, jota ne vanhukset joilla ei ole omaa konetta voisivat käyttää. Idea on vielä ajatus asteella, ja tällä hetkellä näyttäisi siltä että taloudellisten seikkojen lisäksi Telstran ?High tech? paukkulangat eivät tarjoa ASDL tai kaapeli mahdollisuutta.


Finladia News ilmestyy joka kolmas tiistai  
Tilauhinnat (sis. GST:n):
Australia $55, ulkomaille $70 (paitsi Uuteen-Seelantiin ja Papua-uudelle Guinealle $60)
Suomesta ?40 tilillemme Sampo 800012-70844047, lentopostissa. mikko@bigpond.com
Osoite
Finlandia News
15 Marlock Street
Bellbowrie 4070
QLD
mikko@bigpond.com

Suomilehti Newspaper
Suomessa ?42
Ausseissa $60
Osoite
Suomilehti Newspaper Pty Ltd
Bo BOX 303 Malvern Victoria 3144
suomi@malvern.hotkey.net.au
03 9572 2543
Risto Söder

Mietiskelee Jouko


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Zende

OK, minapa yritan laittaa seka kalenteriin etta meidan omalle Melbourne-palstalle infoa tapahtumista sikali kun niita Suomi-lehden kautta saan.

Kiitos vastauksista!

Zende

jounij

Lainaano-worries kirjoitti toisaalla
Miten niihin Suomi-seuroihin voi liitty?? Mit? se maksaa (tai mik? olisi puolen vuoden opiskelijahinta :roue)? Mik?h?n olisi minun seurani, kun kerran olen Newcastleen tilap?isesti muuttamassa? Australiansuomalaisiin tutustuisin valtavan mielell?ni!

Jokaisella Suomi-seuralla on tietysti omat menettelytapansa, mutta kaikkiin niihin voi kaiketi liitty? k?v?isem?ll? miss? tahansa ko. seuran j?rjest?m?ss? tilaisuudessa ja maksamalla j?senmaksun, joka yleisimmin lienee $5 - $10. Puolen vuoden j?senmaksuja ei mahda yhdell?k??n seuralla olla, mutta useimmat my?nt?nev?t parin taalan suuruisen opiskelija-alennuksen.

Newcastlessa ei ole aktiivista suomalaistoimintaa. L?hin Suomi-seura - noin 20 - 25 hengen sellainen - sijaitsee Gosfordissa. He kokoontuvat kerran kuukaudessa yhten? lauantai-iltap?iv?n? seuran omistamalle talolle kahvittelemaan ja jutustelemaan. Joskus ohessa pelataan kyykk?? ja/tai m?lkky? ja kenties muitakin hauskoja suomalaisia pelej?.

Jos kiinnostaa, pirauta seuran sihteerille Leena Jokiselle, jonka yhteystiedot l?ytyv?t t?m?n sivuston p??sivulta otsakkeen "Osoitteita" -> "Suomiseurat" alta. Noh, pistet??np? t?h?n viel? suora linkki:

http://www.dundernews.com/aus/wmview.php?ArtID=59


Tiedottaa
Jouni
Canberra

Urul

T??ll? Brisbanessa  j?seneksi voi liitty? esimerkiksi "j?sentansseissa" ,jotka perinteisesti syyskuussa pidet??n.J?senmaksu oli ainakin viime vuonna $15 ,johon hintaan sis?ltyy j?sentanssien illallinen.
Siell? jos jossain tulee aina nuorekas olo.

no-worries

Juu, pit??p? harkita tuota seuratoimintaan tutustumista. Kiitos tiedosta!

Maija
Maija

Tuipa

Vastausta erityisesti Zendelle!
Olen ehdottomasti samaa mielt?, ett? meid?n nuorempin pit?isi Melbournessa ter?st?yty?! Olen itse k?ynyt aika satunnaisesti sek? Suomi talolla, ett? koululla. Aika paljonhan t??ll? on puhuttu "ik?rasismista" mutta itse olen l?yt?nyt Suomi talolta eritt?in mukavia ihmisi? ja juttua on riitt?nyt! Kyll?h?n sielt? "kyr?ily?kin" l?ytyy, mutta... Itse olen aina ihmetellyt suomalaisten jakaantumista a)kirkolle b)Suomi-talolle ja nyt viel? c) t?nne Dunderiin. Ja onhan Suomen lippu esill? viel? ruotsalaisella kirkollakin, jossa kaikki muut pohjoismaat juhlii sulassa sovussa!
Ehk?p? ensi vuoden Suomi-kisat Melbournmessa olisi mainio paikka n?ytt??, ett? me nuoremmatkin olemme olemassa ja haluamme pit?? Suomi kulttuuria yll?. Aktiivisuuttahan se tietty vaatii, mutta itse olen jo ollut yhteydess? Suomi-seuran sihteeriin valmiina ideoimaan. Mukaan vaan Zende ja muut!

jounij

Oikein l?mmitt?? "vanhan" (ja nykyisen) australiansuomalaisaktivistin mielt? tuommoiset kirjoitukset. Kolminkertainen el?k??n-huuto (t??ll? aamuisin tyhj?ss? toimistossa ei kukaan edes ihmettele) Tuipalle! Muistakaahan siell? Mellunm?ess?, ett? jonkun t?ytyisi my?s jatkaa sit? toimintaa ja sik?l?isen eritt?in arvokkaan Suomi-talon yll?pitoa. Varmaan aika l?hivuosina tarvittaisiin nuorempaa porukkaa ottamaan vastuuta!


Iloisena
Jouni
Canberra

Zende

Hei Tuipa ja Jouni!
Olen ihan samaa mielta kanssanne siita, etta meidan ns. nuorempienkin olisi hyva osallistua Suomi-toimintaan Melbournessa, ja siten tukea paikallisia jarjestoja.  Nain itseasiassa jo tapahtuukin.  Ainakin mun tietojen mukaan melkein kaikki nuoremmat suomalaiset joita esim. taalla dunderissa kirjoittelee ovat kylla kayneet silloin talloin jarjestetyissa tilaisuuksissa, eli ei tama dunder vs. jarjestot jako ole niin absoluuttinen kuin sinusta ehka vaikuttaa.  Sinansa hammastyttavaa, etten ole viela tormannyt siella sinuun Tuipa, kun olen taalla Melbournessa kuitenkin pyorinyt jo 8 vuotta!

Niinkuin olet saattanut huomatakin, viime aikoina me on mietitty etta mentaisko Suomi-talolle juhannustansseihin.  Tuipa, kun sinulla jo on niita yhteyksia seuraan, tiedatko, onko sellaiset kekkerit yleensakaan suunnitteilla?  Oletko kenties itse menossa sinne?

Mina henkilokohtaisesti kylla arvelen, etta kunhan tassa itsella elamantilanne muuttuu ajan kanssa, esim. jos/kun tulee perheenlisaysta, alkaa nuo seuran ja kirkon tarjoamat toiminnat sopia minullekin parhaiten.  Siellahan on suomikoulua, lasten joulujuhlia ja muuta.  Mutta ennen kuin tarjottu toiminta ihan oikeasti kiinnostaa, tai ennen kuin siella ihan oikeasti tuntee olonsa mukavaksi / tervetulleeksi, on vahan ontto menna aktiivisesti osallistumaan vaan siita syysta etta "toimintaa taytyy kannattaa".  Talla hetkella siis ihan mielellani kayn osallistumassa toimintaan silloin talloin, mutta aktiivijaseneksi en viela ihan koe sopivani.  Hienoa tietenkin, etta esim. te ja varmaan muutkin nuoremman polven edustajat jo siella osallistuuvat ihan aktiivisesti!  

Siis elakoon huuto suomalaisuudelle ja suomalaistoiminnalle, missa muodossa se sitten tapahtuukaan! :)

Tuipa

Hei vaan Zende!
Et varmaan olekaan tavannut, kun me ollaan k?yty todella satunnaisesti eri tapahtumissa. Eli koululla ja talolla myyj?isiss?, lis?ksi olen k?ynyt puhumassa maanatai kerhossa liikunnasta muutaman kerran ja joulujuhlissa laulamassa. Mutta kun kerran olen ollut enemm?n "esill?" niin on tullut juteltua aika lailla kaikkien kanssa! Ja t?st? Dunderista kuulin vasta muutaman viikko sitten, kun pistin sen ilmoituksen taaperoiden seurasta.
Eli meill?kin t?m? "Suomik?rp?nen" puri kunnolla vasta tytt?ren my?t?, kun t?m? englanninkielisyys painaa p??lle, kuten viestiss?si sanoit. Melbourness kyll? ollaan oltu jo reilut 5 vuotta.
Niist? juhannustansseista. Menemme lauantaina Suomi talolle katsomaan taikuri Jaria, ja tapaan siell? Annelin (siis Suomi seuran sihteerin). Kyselen tietoja ja pist?n ne sitten t?nne! Ja ehk?p? olisi mukava menn? sinne t?n? vuonna, itse asiasssa ensimm?ist? kertaa (me olemme yleens? j?rjest?neet kekkereit? ruotsalaitten kavereitten kanssa). Olisi itse asiassa ihan mukava p??st? humpalle, ja siin? samalla tapaamaan teit? kaikkia!
Aktiivisesta toiminnasta - kyll?h?n se k?ynnistyisi jos vain j?rjestet??n. Sit?h?n voisi kysell?, josko voitaisiin varata Suomi talolta aikaa "nuoremmille" (tai miksei my?s vanhemmille) esim. kerran kuussa, joilloin voisi vaikka pelata bilist? ja kuunnella Suomi poppia... En tied? miten paljon talo on k?yt?ss?, ja voiko sit? varata, mutta kysell??n jos on kiinnostusta!

Reija

Taytyipa nyt oikein itsekkin kommentoida nain uutena jasenena taalla Sydneyssa... mun aivonystyrat on koko ajan kuumana miettiessa miten taman Dunderin virtuaali elaman ja " oikean" elaman sais yhdistettya... sama ongelma myos taalla Sydneyn suunnalla etta tapahtumia kylla on mutta tiedotus vahan puutteellista ja suurin osa tapahtumista on suunnattu vanhemmalle polvelle joka sitten taas osaltaan ehka karsii nuorempia pois kuvioista.... mutta tassa haaste meille nuorille, ei tarvita kuin vain yksi tai pari nuorta jotka ottavat asiat haltuun, koska yleensa nuorilla on mielettomasti ideoita mutta kukaan ei oikein jaksa paneutua toteuttamaan niita... uskon etta suomi toiminta taalla australiassa on ehka tulossa uudestaan eloon nuorten toisiaan huomatessa etta ovat enemman ja enemman kiinnostuneita juuristaan.... itse olen huomannut jo etta jaanyt vahan kiikkiin myos tahan toimintaan taalla :D Toivottavasti loytaisin pari muuta kiinnostunuttta Sydneylaista etta saataisiin enemman tapahtumia myos tanne :D

Kylla me nuoret ollaan kiinnostuneita, ongelmana on ehkakin enemman etta ei ole nuorta toiminnan vetajaa joka ottaisi asiat hoitaakseen :D Mutta never know, jostain niita innostuneita nuoria viela loytyy ja sitten saadaan ehka tiiviimpi uusi toimintakuvio myos nuorten kesken...

Kommentoi han

ps. haikeella mielella mietiskelee jahka mahdan olla taalla enaa ensi vuonna pelaamassa Melbournen kisoissa.... I hope so :D

riaapa

Zende ja Tuipa!

Jahka rantaudun Melbourneen toukokuun 22.pv? ja saamme "el?m?n k?yntiin", niin olen takuuvarmasti mukana toiminnassa. Olen nimitt?in pienen ik?ni ollut jonkinlainen j?rjest?myyr? ja vikanani on pahasti ty?nt?? perunanen?ni joka paikkaan... jonkinlaista verenperint?? kai (sek? se perunanen? ett? se kiinnostus asioiden organisointiin).

Ensi vuoden Suomip?iv?t Melbournessa on varmasti loistava tekosyy meille "uusille ja nuorille" l?hte? toimintaan mukaan. Talkooporukkaa takuulla tarvitaan! Ja miksei se omankin toiminnan j?rjest?minen onnistuisi... olenkin t?ss? hamstrannut suomalaista suomenkielist? populaarimusiikkia cd-muodossa muuttoa  silm?ll? pit?en. :D Ja onhan teill? ollutkin piknikej? ynn? muita? Mielest?ni olisi hyv? "verkostoitua" jo ennen kuin meill? kaikilla alkaa olla lapset sen ik?isi? ett? kaipaisi suomenkielist? seuraa. Tietysti silloin viimeist??n, mutta taidetaan olla suunnilleen sen ik?isi? ettei siihenk??n kauan mene... Min?kin olen jo kovasti suunnitellut ett? sitten jonain p?iv?n? kun minullakin on lapsia, puhun heille suomea. Mutta jotta suomen kieli ei j?isi lapselle "irtonaiseksi oudoksi kieleksi jota ei puhu kukaan muu kuin ?iti (tai Arin tapauksessa is?)", olisi hurjan t?rke?t? ett? lapsi kuulisi ja n?kisi ett? sit? puhuu muutkin, ja se on ihan oikea kieli jolla voi kommunikoida.

No nyt menee taas sivuraiteille. Juhannustansseissa siis viimeist??n n?hd??n! Ja jos joku muukin Melbournen "nuorekkaista" (anteeksi ik?syrjiv? termi, ei mill??n pahalla) on kiinnostunut l?htem??n Suomiseuran toimintaan aktiivisemmin mukaan, niin l?hdet??n yhdess?!

Riina.
Riina

eevis

Suomi-p?iv?t Melbournessa ???!!!! :o :o

Siis jos ne pidet??n ensi vuonna Melbournessa johonkin samoihin aikoihin kuin mit? nyt oli Brisbanessa, niin tulen mielell??n ja intsin? mukaan suunnittelemaan ja toteuttamaan! Esim. ipanoille joku tenavaparkki tms. ois hauskaa, ja mik? ettei muutkin jutskat. Mussa taitaa olla samaa vikaa kuin Riinassa, ett? olen my?s aina ollut j?rjest?iss? tekem?ss? juttuja, etten osaa olla tekem?tt? jotain... :??  Kuten olen jo maininnut, olen tulossa vasta vuodenvaihteessa, mutta jos jotain tarttis tehr? (=suunnitella) jo t?n vuoden puolella niin s?hk?iset yhteydeth?n pelaa... Ilmoitelkaa "paikalliset" sitten jos tarviitte ylim??r?ist? aivosolua tai k?siparia!  :XXXX

eevis
Dees - We will bloody bounce back!!!


jounij

Tiedotusluontoisesti mainittakoon, ett? Australasian Suomalaisten Liiton Suomi-P?ivi? vietet??n joka vuosi pitk?st?perjantaista p??si?issunnuntaihin.

Ensi vuonna Melbournen Suomi-Seuran is?nn?im?t Suomi-P?iv?t pidet??n siis 25.3. - 27.3. Sit? seuraavana p??si?isen? 14.4. - 16.4.2006 on meid?n canberralaisten j?rjestelyvuoro. Pitopaikka p??tet??n aina p??si?isen? 2 vuotta etuk?teen, eli vuoden 2007 Suomi-P?ivien pitopaikka saadaan tietoon sitten Melbournen Suomi-P?ivien aikaan pidett?v?ss? ASL:n liittokokouksessa.


Tiet
Jouni
Canberra

arixmel

Tammoisena laiskana jarjestoihmisena en voi muuta kuin noyrasti ottaa korkean polviasennon ja heilautta lakkia laajassa kaaressa (lue aatelinen tervehdys,,,tyyliin shakespeare):god: :god::god:.,,,sitten vois sorvata sen lippiksen takas paahan vaarinpain .:roue:roue

on tosi hienoa etta meilla on myos ihmisia jotka jaksaa myos toimia, pelkan kiinostuksen ja osanoton lisaksi.
itse olen niita nukkuvien puolueen jasenia, mutta en kylla panisi pahakseni jotain mielenkiintoista jarjestotoimintaakaan,,,tai ei sen ehka tarvi olla mielenkiintoistakaan, kyllahan hyvan asian edesta tekee vaikka mita...hyva jouni. ja iso hyva meidan mellunmaen omille aktivisteille myos,,,huutakaa lujaa jos tarvitsette apua jossakin asiassa.
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

arixmel

ai niin piti vastata myos Timolle,

Timo kirjoitit,
"""""""""""""""""
J?tet??np? kuitenkin kysymys ilmaan. Miksi Suomi-toiimintaa? Miksi Suomi-lehti? ja radio-ohjelmia? Ovatko ne kaikki aikansa el?neit? j??nteit? jostain vanhasta vai voiko niill? olla mit??n uutta tarjottavaa? Jopa sellaistakin, mihin dundernews ei pysty """""""""""

minun mielestani asiaa voisi ajatella toisellakin tavalla...eli ei ainoastaan jaykasti niin etta suomiseura tarjoaa lehden ja humppa uutiset sunnuntaisin...kumpaakaan tarjontaa en itsekayta....mutta mitapa jos ajattelisi niin etta mita itse haluaa tehda, ja mita muut suomalaiset ehka haluaisi tehda...eli uskoisin etta jokaisella meista on jotakin toimintaa jota on jaanyt suomesta kaipaamaan ja talla sen toteuttaminen on yksin hankalaa tahi ei niin mielenkiintoista (esim suomeksi juttelu on monologina aika tylsaa) ja jossain joku kirjoitti etta miehet vain oluelle haluaa...no itse kaipaan talla hetkella saunomaan, ja en mina sitakaan pahakseni panisi jos siina olisi pari raavasta suomi miesta (sovinisti????) saunaoluet ja jutut jakamassa.

voin kuvitella itseni kutsumassa ausseja saunomaan (meilla ei muuten ole saunaa melbournessa) varsinkin collingwoodissa....no ruotsalaiseksi ne minua luulisi  :itke :itke

ja esim nuo suomi leffat, ok en ole niita kaynyt itse katsomassa mutta mika sen parempi idea, monikaan meista ei ole valttamatta edes tietoinen uusista suomileffoista joista ainakin itse nautin melkoisesti. myoskin sen pienen kaupan pyorittaminen on hieno idea,,,,ja sanotaan nyt etta me tulemme melkovarmasti olemaan pioneereja media levityksessa. talla tarkloitan nyt sita etta kunhan tekniikka kehittyy, tai sanotaanko yleistyy, niin luulisin etta mahdollisuudet erimedian levitykseen paranevat huomattavasti, esim suomalaisten tv sarjojen esitys aussi tv:ssa...ei mikaan mahdoton idea (johan meilla on radio ohjelma, sama asia mutta eri tekniikka, tai ehka tekniikka kehittyy siihen etta levitys tapahtuu netista,,,mutta, luulempa etta digi tv netti kombinaatio on tulevaisuudessa se juttu,,no se spekulaatiosta)

asia mita yritan tassa sanoa on etta suomiseurasta saa varmasti kehitettya juuri sen mita suomiseuralaiset haluaa siita kehittyvan...hitto ma sita osaa selvemmin sanoa,,,pitas kauhavalainen kaivaa tai jotain:roue:roue:roue:roue:hahhaa:hahhaa
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

Tuipa

Eevis Hei!
Olipa hauskaa, ett? mainitsit sen tenavaparkin. Ajattelin nimitt?in ihan samaa, olin juuri kyselem?ss? haluaisitko mukaan juuri lasten kanssa leikkim??n! Kisakomitea on tosin jo valittu, mutta eik?h?n sinne saa heitell? ideoita ja ehdotuksia...
Sitten niist? juhannustansseista:
Illallistanssit 19.6 klo 19 alkaen, liput $25 jotka pyydet??n varaamaan etuk?teen. Toivottavasti n?hd??n siell? suurella porukalla!

Jouko

Eritt?in hyvi? kommentteja,

Yhdyn Arixmel syv??n kumarrukseen niille jotka l?yt?v?t aikaa ja energiaa Suomitapahtumien j?rjest?miseen. Kuten kaikessa ajat ja tavat muuttuvat nuoremmat sukupolvet eiv?t ole en?? kiinnostuneista samoista asioista joita 50-60-70 luvulla maahan tulleet harrastivat.

Heitt?isin peliin uudelleen sulateltavaksi vanhan idean j?rjest?? jonkinlaista kurssitoimintaa suomenkielell?. Voisin kuvitella ett? Suomalaisten siirtolaisten keskuudesta l?ytyy v?h?n jokaisen alan osaajia, joilla olisi paljon annettavaa nuoremmalle ja vanhemmalle polvelle. Opiskelu-aihetta ei voisi olla vaikkapa sukutukituksen suorittaminen!, kuvataide, kansantanhut (toimii jo QLD), Internet sivujen valmistaminen, tietokoneen k?ytt?, Suomenkieli, Suomalaiset k?sity?t, Suomalaiset perinteet (ruokakulttuuri, tapaperinteet) jne. Voisin kuvitella ett? esim. sukututkimuksen opiskeleminen voisi olla kiinnostavaa.

Tietysti tapahtumathan eiv?t tarvitsisi olla kovin suuressa mittakaavassa vaan ne voisivat toimia Arixmelin heitt?m?ss? sauna-formaatissa. Arixmel sanoit tuosta aussi-kaverien saunaan pyyt?misest?? ensimm?isin? maassaolo vuosinani kysyin tuota saunomista naapurin Iania, kun niill? ei ollut saunaa eik? ollut koskaan k?ynnyt saunassa. No kaverin reaktion oli n?in j?lkeen p?in ajateltuna varsin koominen, vaikka ei h?n poistunut meilt? selk? sein??n p?in k?vellen niin kaverin kasvoista kuvastui tilanteen vaikeus. No lienee turha mainita ett? saunaan naapuri ei tullut, ja asiasta ei keskusteltu sen enemp??.:?

Nyt ei ole saunaa mutta varmaan pit?? alkaa v??nt?m??n jonkinlaista hikihuonetta, niin kuin ei jo tarpeeksi p??sisi t??ll? hikoileen. :hahhaa


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Tuipa

Meill? on t??ll? Melbournessa itse asiassa alkamassa Suomi-ruuan kurssin, jossa opetellaan mm. pullan, karjalanpiirakoiden ja hapanleiv?n valmistusta! Ensi vuonna juttu jatkuu perinneruuilla, hieno homma. Itse odotan moisia kursseja kun saarioisen maksalaatikkoa ei saakaan kaupasta...
Sanomisesta - meill? kyll? kaikki tutut ovat saaneet kurssin saunan suomalaisuudesta, siis my?s ruotsalaiset. Kiinnostusta on, mutta kun kerron nakupelleilyst? ilmeet ovat kauhistuneet... Eli onnekseni meill? on takapihalla oma sauna, jossa on kyll? k?ynyt aussejakin ilkosillaan, tosin takana on heill?kin vuosien kokemus pohjolasta ja sen kummallisista ihmisist? jotka py?rii lumihangessa nakuna!

eevis

Tuipa :)

Joo, kyll? tosiaan kiinnostaa toi tenavaparkki, mutta toisaalta koska olen ensikertalainen Suomi-p?ivill?, t?ytyy p??st? my?s n?kem??n juttuja! Eli voin mielell??n suunnitella ja olla vaikka juuri leikitt?m?ss? jos se olisi hyv? juttu j?rjest?jien mielest?, mutta toivoisin my?s ett? saan "varamiehen" leikitt?m??n, niin p??sen v?lill? p?llistelem??n my?s vaikka pesist?. Etten niinkuin koko Suomi-p?ivi? ole leikitt?m?ss?, kun rajansa leikkimisell?kin...:hahhaa . Mutta ei kai se ajatuksena ollutkaan, ett? mit? t?ss? turhaan skitsoilen....  :D
Voisitko vaikka toimia v?litt?j?n? t?ss? Kisakomitean kanssa, kysyisit vaikka haluttaisko t?mm?inen leikityspiste Suomi-p?iville. Sitten ois ainakin "aitoja suomalaisia" leikkej? Suomi-p?ivill?, kun en muita osaakaan...:D

On se kyll? ihme, ett? ei noi ulkomaalaiset ymm?rr? hyv?n p??lle, saunahan nyt on maailman paras rentoutumis- ja puhdistautumispaikka! Ja nimenomaan nakuna! Hyi hemmetti, hikoilla nyt joku pinke? uikkari p??ll?! :o :D

eevis
Dees - We will bloody bounce back!!!


Tuipa

Huomenta Turkuun Eevis!
Niin tulen min?kin olemaan ensikertalainen Suomi-p?ivill?, sen takia niit? ideoita riitt??kin! Tosin vanha koulukaveri oli j?rjest?m?ss? kisoja Brisbanessa, niin voin saada v?h?n vinkkej?!
Ja mielell??n olen yhteyshenkil? ja viestinviej?. Tapaan huomenna kisakomitean ihmisi?, saas n?hd? mit? ajattelevat meid?n suunnitelmista!

riaapa

Min? voin tulla my?s lapsia leikitt?m??n! Mutten min?k??n lupaa ihan koko aikaa sit? tehd?, eli lis?? vapaaehtoisia kehiin vaan...

Riina.

p.s. saunan rentouttavasta vaikutuksesta... mieheni on keitti?psykoloinut, ett? syy miksi ausseista tuntuu ajatus saunasta oudolta, on se ett? he tekev?t parhaansa paetakseen kuumuutta ilmastoituihin autoihin ja taloihin, eiv?tk? siksi voisi kuvitella rentoutuvansa kuumassa huoneessa. :?? Nakuilu muiden miesten seurassa vaati v?h?n totuttelua h?nelt?kin, mutta nyt h?n on p??tt?nyt esitell? t?m?n oivan rentoutumis- ja illanviettotavan my?s australialaisille yst?villeen. Asia pit?? vaan kuulemma pohjustaa kunnolla, ettei alastomuus tule yll?tyksen?... saas n?hd? kuin k?y... :o
Riina

eevis

:peukkuy Riina, kyll? me leikitt?j?porukka kokoon n?k?j??n helpostikin saadaan!

Ja miehell?si on kyll? hyv? pointti tossa sis?lle viilentym??n menemisen ja saunan ristiriidassa. Kuulostaisi ymm?rrett?v?lt? "estolta". Onnea vaan h?nelle sitten nakusaunan juurruttamisessa aussikavereilleen, saa n?hd? kuinka moni niist? l?htee selk? sein?? pitkin, niin kuin Jouko aiemmin hyvin veisteli! :hahhaa

eevis
Dees - We will bloody bounce back!!!


hanskie

Muistakaa sitten kutsua tama Senja Baron Juhannusjuhliin.

http://www.utu.fi/erill/instmigr/art/baron.htm

kiitokseksi Suomalaisuuden mainostamisesta.   :god:
Hannu

eevis

Oho, Tuipa, kuinka en huomannutkaan postitustasi? :? Varmaan viel? aamup?pper?ss?... Kiva jos jutskailet j?rjest?jien kanssa, luulisi heid?n innostuvan, kun tekij?it? ihan pakottamatta ovesta sis??n lappaa!

eevis
Dees - We will bloody bounce back!!!


mette

saunomisesta....

Mekin kuvittelimme, ett? tuskin t??ll? Ausseissa kes?aikaan tulee paljon l?mmitelty? saunaa kun on muutenkin niin kuumaa. Vaan  ymp?ri vuoden ollaan saunottu. Kuitenkin kes?aikaan on l?mmitetty sauna aina kun mahdollista p?iv?saikaan. Ehdottomasti paras aika saunoa on p?iv?ll?. Kuuman saunan j?lkeen olo on pitk??n ihanan viile?, vaikka sitten olisi l?mp?tilat l?hell? nelj??kymment

arixmel

kurssit on hyva idea, ruuanlaittokurssi kiinostaa ainakin itseani,(kiitos vinkista Tuipa),,miksei sita voisi vaikka tehda kurssin vaikkapa aussikalastuksesta,,,ensin vaikka suomalaisesta nakokulmasta,,,eli makeanveden kalastusta,,,tai vaikka viikonloppu telttailu/kokoperheen kalastusretki vuorille.
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

eevis

Hei hei hei, ?lk??s nyt kaikkia hienoja ideoita heti toteuttako! Kuulostavat kokkauskurssit ja muut suunnitelmat niin hienoilta, ett? m?kin tahdon mukaan!! No joo, mink?s teet :?? , kun olen t??ll? toisella puolella palloa...pit?k?? sitten vaan hauskaa...m? vaan kadehdin t??ll?... :( Ei vais, t?ytyy ottaa sitten revanssi kun p??sen paikan p??lle ja tehd? KAIKKEA! :D
Dees - We will bloody bounce back!!!


Jouko

Zende,

Tossa ei hatun nostot en??n riit? :god::god::god:

Hienoa ett? t?t? siirtolaisuutta saadaan talteen Hyv? Zende!!!!


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

hanskie

Kiitoksia infosta. En todella tiennyt sita. :god:

Ja seuraavaksi kiitokset Senjalle  :god:
hienosta tyosta suomalaisuuden esiinnostamisen puolesta.  :peukkuy:peukkuy:XXXX
Hannu

jounij

Canberran Suomi-Seurakin on aloittamassa kurssitusta suomalaiseen kulttuuriin: ensimm?inen 23.5. pidett?v? kurssimme on ruisleiv?ntekokurssi. Ilmoittautumiset Irene ?nn?lle numeroon 6259 5988. Muita kursseja on luvassa my?hemmin.


Ilmoittaa
Jouni
Canberra

Jouko

Lis?? tohon kurssitoimintaan, olen ollut Suomalaisen kotiapu-palvelun kanssa puheissa Internet- tietokone kurssien j?rjest?misest?, Finlandia Villagessa. Tarkoistus olisi opastaa vasta-alkajia ja v?h?n kokeneenpiakin netin kommervenkeist?. Asia on viel? puheasteella saas n?hd? saadaanko se l?htem??n k?yntiin :sormetr

lis?ilee Jouko


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Zende

Kiitos vaan kehuista.  Mainittakoon kuitenkin, ettei mun gradu mitenkaan ole nostanut suomalaisuutta esille Australiassa, koska se vaan matanee yliopiston kirjastossa, eika sita ole julkaistu kuin tuossa suomalaisessa akateemisessa lehdessa. :)  Mikali joku itseasiassa jaksaa lukea tuon netista loytyvan tiiviinpuoleisen lyhennelman, huomaatte, etta mulle jai sellainen mielikuva etta seuratoiminta ei ole aina ihan leppoisaa ja konfliktitonta.  Ehka silla selittyy minun henk. koht. varoivaisuus aktiivitoimintaa kohtaan... Mutta mun arviot ei tietenkaan ole koko totuus taikka edes objektiivisia.  Siis hienoa, etta innostusta loytyy kurssien yms. jarjestamiseen!  

Onko muuten Australian muilla Suomi seuroilla tai seurakunnilla saunaa jota jasenet voi kayttaa/vuokrata?  Melbournessa ei ole, mika on harmillista, erityisesti minunlaisilleni, joilla ei ole tuttuja joiden saunoihin kutsua itseansa kylaan... :D

Zende
(Jos nyt kuitenkin saisin piilotella taman nimimerkin takana, kun kerran alusta asti olen niin tehnyt.  Kirjoittaisin nimellani jos sen avoimeen levitykseen haluaisin.)

Tuipa

Hei vaan Zende!
En ole lukenut graduasi, mutta se mit? sanoit pit?? varmasti paikkansa!
Itse en ole ollut juurikaan tekemisiss? Suomi juttujen kanssa, vaikka olen kyll? tavannut ihmisi? eri paikoista. Mukavaa porukkaa enk? tied? mik? on pieless? kun homma ei suju!
Mutta nyt olen p??tt?nyt aktivoitua, ja el?n toivossa ett? muutakin uutta verta saadaan kehiin. Eli toivottavasti tavataan jossain vaiheessa!
Laitan t?h?n samalla uudelleen tuon viestin, joka on tuolla Melbun juhannuksen alla:

Juttelin lauantaina pitk??n my?s Annelin ja Jorin kanssa. T?ss? yhteenvetona muutamia juttuja:
1) Juhannus. Puh numeroita joihin voi soitella on Suomi talolla Kimmo 9398 4143 ja Anneli 9974 2912. Kerroin ett? meit? nuoria on tulossa ja molemmat olivat todella iloisia!
2) Bilis ilta - Suomi talon saa k?ytt??ns?, jos niin vain sovitaan. Jos siit? tehd??n virallinen tapaaminen, niin asia t?yt?? menn? johtokunnan kautta, mutta Jori oli ehdottomasti tapaamisen kannalla. Eli voitaisiin ajatella esim joka kuukauden ekana perjataina bilist? ja baari Suomi talolla tms., vai mit? mielt? olette?
3) Suomi p?iv?t 2005. Vaikka toimikunta on jo valittu niin mukaan p??see, tuoreet mielipiteet ovat aina tervetulleita. Ja jos nuoria halutaan saada mukaan, niin ohjelmaa pit?isi saada ja siin?h?n me voidaan vaikuttaa!
4) Tapahtumia Suomi talolla - Ennen juhannusta on viel? vapputanssit, 1.5 klo 7.30 pm alkaen, liput $10 sis. tippaleip?
Eli kaikenkakkiaan positiivista juttelua! Toivottavasti me saadaan sitten jotain aikaiseksi, ettei t?m? juttu j?? vain puheeksi!
Eikun aktivoitumaan!