Veroilmoitukset @¤#*

Aloittaja Hosuli, elokuu 08, 2012, 12:00

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hosuli

Meikäläisellä on kunnia laatia veroilmoitukset sekä Suomeen että Australiaan. Olen koettanut kysellä ohjeita sekä Verotoimistolta että Tax Officelta, enkä ole juurikaan viisastunut. Rajoitettua verovelvolisuutta Suomessa voin hakea joskus vuoden tai kahden päästä.

Verovuosi on puoli vuotta eri tahdissa. Verotuksen vahvistaminen tapahtuu yleensä vasta sen jälkeen, kun toiseen maahan on pitänyt veroilmoitus jättää, eli koko vuoden verot menee arvauksella molempiin maihin. Suomalaisen virkailijan mukaan pitäisi sitten hakea muutosta suomalaiseen verotukseen jälkikäteen, jos Australian verotus ei mennytkään ennalta arvatun mukaisesti. Tekeekö kukaan oikeasti näin, vai annatteko mennä kerta-arvauksen mukaisesti?  :nuttu:

Hoyryjyra

oivoi, millahan viisumilla olet maassa? itse en ilmottelisi suomeen yhtaan mitaan etta taalla toita teen, eika ymmartaakseni edes tarvitse ainakaan wh:lla. veli kysyi jostain virastosta ja joku jos on yli vuoden poissa maasta tjsp ni ei kuulu suomeen patkaakaan, kun veroni kuitenkin maksoin australiaan. tieda sit, eipa oo tullu paskaa niskaan kun suomessa kavin pyorahtaa

Savonian

Kävin tossa parisen viikkoa sitten verotoimistossa Kuopiossa asiaa kysymässä, ja vastaus oli että olen Suomeen verovelvollinen sekä tämän vuoden että kolme seuraavaa vuotta. Käytännössä se tarkoittaa sitä että ilmoitan suomalaisella veroilmoituksella paljonko olen Ausseissa ansainnut ja paljonko olen niistä tänne maksanut veroja. Ja homman pitäisi olla sillä selvä.

Hosuli

Kiitos vastauksista!

Olen Australiassa "pysyvästi" PR:llä. Siitä huolimatta olen, kuten Savonian on myös oppinut, myös Suomeen verovelvollinen. Itse erehdyin kysymään tuosta verotuksen vahvistamisesta, koska lopullisesti maksettu veron määrä selviää vasta, kun verovirasto on vahvistanut verotuksen ja vähennykset sun muut. Ensimmäisenä vuonna vaadin 6kk sääntöä sovellettavaksi, tänä vuonna arvelin ettei se taida soveltua kuitenkaan. Saa nähdä, mitä sieltä tulee...

Veroilmoitus minun pitänee tehdä Suomeen tuon 1+3 vuoden jälkeenkin, kun sieltä kertyy vähäisessä määrin verotettavaa tuloa. Oppia ikä kaikki.