Kirjoittaja Aihe: Passin uusiminen naimisiin menon jalkeen..  (Luettu 2754 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Katey

• Piltti
  • *
Passin uusiminen naimisiin menon jalkeen..
« : Huhtikuu 13, 2011, 00:38 »
Heissan,

Onko kenellakaan kokemuksia/ tietoa onko Suomen passi uusittava naimisiin menon jalkeen uudella nimella? Puntaroin tassa etta tarviiko uusia vai ei?

Olen siis ottanut aviomieheni sukunimen omakseni noin kk sitten. Olen kuullut etta passia ei ole pakko uusia mikali varaa matkat ns. vanhalla nimella, mutta saattaa monimutkaistaa muita asioita. Toisaalta taas jos haluaisin uusia passini taalla Australiassa, on minun matkustettava Sydneyyn asti joten passista tulee aika hinta.

Olen tassa miettinyt uusia passini Suomessa kun sinne ensi kerralla menen - kun se kerta on helpompaa ja halvempaa. MUTTA takas tullessani minulla olisi eri passi ja nimi joka vaikeuttaa matkalippujen kanssa. Voi huokaus. Mitahan tassa olisi syyta tehda?? Onko kellaan kokemuksia?

Terkuin,

Poissa muru

• Piltti
  • *
Vs: Passin uusiminen naimisiin menon jalkeen..
« Vastaus #1 : Huhtikuu 13, 2011, 05:04 »
Hei Katey,

Mina uusin pari vuotta sitten passin uudella nimellani suht heti koska halusin kaikki paperini samalle sukunimelle tosin Suomen ajokortin uusin vasta sitten kun menen joskus Suomessa kayman koska en edes kayta sita taalla kun minulla on paikallinen. En tieda miten virallisesti pitaisi tehda mutta tiedan monta ystavaani jotka myos asuvat Suomen ulkopuolella jotka ovat uusineet vasta passin uudelle nimelleen kun vanha on mennyt umpeen. He tosiaan aina matkustivat/matkustavat tyttonimella ja oli vaan kopio avioliittotodistuksesta mukana koska kaikki luottokortit etc uudella nimella. Muistaakseni eras ystavani kysyi konsulaatista pitaako uusia heti ja hanelle neuvottiin etta olisi 'pakko' uusia passi heti koska ei saa kayttaa kahta nimea mutta tosiaan mieti mika on sinulle sopivin vaihtoehto.

Poissa Haagalainen

• Muriaanien kuninkas
Vs: Passin uusiminen naimisiin menon jalkeen..
« Vastaus #2 : Huhtikuu 13, 2011, 15:50 »

Suomen passilaki vuodelta 2006 toteaa asiasta seuraavaa:

33 §
Passinhaltijan nimen tai henkilötunnuksen muutos
Passinhaltijan on huolehdittava siitä, että käyttäessään passia matkustusoikeuden osoituksena siihen merkityt henkilötiedot vastaavat väestötietojärjestelmään merkittyjä tietoja.