Raivo
Olet siis ihan samalla linjalla kahvin suhteen kuin nuo t?k?l?iset tuttavani, nelisenkymment? vuotta t?ss? maassa olleet suomalaiset. Ensimm?isen kerran kun olin sellaisessa tilaisuudessa, ihastelin aluksi kahvip?yt??. Valkoiset liinat ja vanhat kukalliset posliinikupit, hopealusikat ja hopeinen pullavati t?ynn? oikeaa nisua ja itseleivottuja karjalanpiirakoita. Em?nt? tuo sitten p?yt??n purkillisen Nescafe goldia, jota kaikki panevat teelusikallisen kupin pohjalle. Sitten h?n tuo muovisen vedenkeittimen, josta kaataa vett? p??lle. Ja sitten kiert?? hopeinen kermanekka k?dest? k?teen.
Hassulta se tuntui nauttia tuota murukahvia noin koreissa puitteissa ja niin pienist? kupeista. Kertoivat, ett? lopetivat pannukahvin keiton jo toistakymment? vuotta sitten kun kuulivat tuosta Goldista. Maituu kuulemma niin suomalaiselle.
Kyll?h?n sit? kotona isommasta mukista on tottunut juomaan tuota "ruskeata vett?". Ja ihan tosi, kyll? m?kin iltaisin olen kantanut keitti??n puoli mukillista kylmennytt? kahvia.
Mette
Eik?s se espressokeitin toimi ihan hyvin kun suodattaa suoraan kuppiin? Eih?n monissa edes tule lasipannua mukana. Riippuu tietysti v?h?n keittimest?kin. Min? "ostin" t??ll? autotallimyynnist? s?hk?isen espressokeittimen. Ennen kuin ehdin edes kysy? hintaa, myyj? sanoi, ett? vie pois ilmaiseksi, eih?n siin? n?yt? olevan edes pannua. Kaikki muut osat kyll? oli. H?yryputkikin puhdas. Mutta ei se silti ole paljoa k?yt?ss?. Maidon h?yrystyksenkin olen korvannut pikku vatkaimella, koska k?ytt?m?ni soijamaito tottelee paljon paremmin vatkausta.
Niinp?, v?itt?v?t, ett? suomalainen kahviriippuvuus on enemm?nkin psyykkist? eik? kemiallista kofeiiniriippuvuutta. Mutta mik?s siin?! Kunnon nautintohan siit? l?htee v?h?ll? rahalla, v?h?ll? vaivalla ja v?hill? terveysriskeill?kin. En puhu nyt noista p?iv?kahveista