Mulla kokemus NSW:sta ja John Hunterin sairaalasta. Loistava julkisen puolen synnytyskokemus, joka maksoi nolla dollaria. Raskauden seuranta tapahtui valintani mukaan myös sairaalassa Birth Centressä, eikä maksanut mitään. Kun vauva oli syntynyt lähdin kotiin kuusi tuntia sen jälkeen ja sen vuoksi Birth Centrestä kävi kätilö viitenä päivänä kotona katsomassa, miten olen toipunut synnytyksestä ja että vauva voi hyvin ja imetys on lähtenyt hyvin käyntiin. Early Childhood keskukset ovat Suomen neuvolaa vastaava systeemi, jossa voi käydä punnitsemassa ja mittaamassa vauvan sekä keskustelemassa terveydenhoitajan kanssa. Ei maksa mitään. GP:llä piti käydä hakemassa lähete sairaalaan sekä ultriin, niistä meni maksut. Homma meni hieman penkin alle siinä, että GP unohti laittaa lähetteen sairaalaan, ja olin jo päälle 20 viikon ennen kuin kävin ekaa kertaa siellä seurannassa. Mutta koska kyseessä oli jo kolmas lapsi, ei tilanne kovin paljon haitannut. Kävin parissa kokonaan omakustanteisessa ultrassa käyntiä odotellessani. Kaiken kaikkiaan luulen, että maksoin täällä lapsen saamisesta saman verran kuin Suomessa (ehkä yhden ultramaksun ylimääräistä), jossa täytyi kuitenkin maksaa sairaalassa olosta ja nimellinen maksu kunnan tarjoamista ultratutkimuksista.
Eli kun tulee raskaaksi pitää mennä ensin GP:lle. Lääkäri kertoo sitten eri vaihtoehdoista, joita on tosiaan useampia. Ensikertalaisella voi olla hankalaa miettiä, mikä on paras vaihtoehto. Itselleni vaihtoehdoista oli helppo valita itselle sopivin, kun kyseessä oli kuitenkin jo kolmas lapsi. Hyvin oleellista tietysti oli se, että tällä alueella on hyvä julkisen puolen synnytyssairaala. Siten ei tarinnut miettiä pitäisikö maksaa yksityisen puolen hoidosta. vakuutus meillä olisi ollut, mutta emme kokeneet tarvetta mennä yksityiselle puolelle. Vaihteleeko systeemit paljonkin eri osalvaltioiden kesken, sitä en tiedä.
Toivottavasti pääset joaniki hyvään itsellesi sopivaan raskauden aikaiseen hoitoon.