Suomen Kieli

Aloittaja Jaaks, kesäkuu 19, 2003, 18:54

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jaaks

Fogs :D

Ainakin taalla on tuo Otsoonikerros ohuempi vaikuttaisiko se asiaan  :?  :hahhaa:hahhaa

wendolene

Sama 13/17 tulos tuli minullekin pilkkutestistä... Miten on, pitäisiköhän tästä huolestua ja lukaista gradu vielä kertaalleen läpi :nuttu: Tai sitten
antaa avuliaan opponentin hoitaa homma kotiin :D:XXXX

Tony

Jee 13/17, ja se on mulle täyttä juhlaa:XXXX
Mahtokohan pilkku nyt tulla oikeaan paikkaan.

:)Tony

riaapa

Huh, 13/17 tuli mullekin; onneksi en ole äidinkielenope. (Huomaa nokkela puolipisteen käyttö ;) )

Mun opettajalta jäi kyllä kokonaan opettamatta "vakiintuneet sidesanattomat rinnastukset"... Miten olen voinutkaan elää ilman tuota tietoa? :o

:hahhaa
Riina

fogs

LainaaOriginally posted by Jaaks
Fogs :D

Ainakin taalla on tuo Otsoonikerros ohuempi vaikuttaisiko se asiaan  :?  :hahhaa:hahhaa

Mitenkäs se suomalainen sanonta menikään, joukossa tyhmyys tiivistyy tai jotain sinne päin... Josko se fakta ettei täältä löydy ihmisiä pahemmin (2milj. koko osavaltiossa, niistä 75% Perthissä) on aiheuttanut päinvastaisen ilmiön ja aivoni ovat alkaneet toimimaan....:??

Suomen kielioppi on päin seiniä, siitä on monet sukulaiset ja perheenjäseneet minulle huomattaneet. Sanat muistan mutten sanamuotoja....:sorry

mette

Nimitestejä

http://www.kotus.fi/kielitoimisto/nimisto/nimitestit/nimitestit.html


Osaa suomen kieli olla vaikeaa! Ykköstestistä 10/18 ja kakkosesta 13/20....

fogs

:itke ei olis pitänyt tehdä
11/18 ja 10/20

varsin paha tulos kun varsinkin Aleksis Kiven ja Keravan kysymykset meni päin peetä ja satun olemaan sieltä päin, samaisen kadun kulmilta, Länsi Uusimaa meni myös päin seiniä :?:?

Jaaks

Mette :D

En edes viitsi yrittaa :hahhaa:hahhaa

eevis

Mette :D

Heh, eipä mieltä ylennä kun joskus luuli hyväkin näissä jutuissa olevansa: 11/18 ja 16/20...no, ehkä voin kuitenkin elää tän tuloksen kanssa... :hahhaa
Dees - We will bloody bounce back!!!


Milka

Vanhaa Laudutur-kirjoittajaa havettaa suunnattomasti. Eipa silla kylla jo arvasinkin tulokseni etukateen.

Pilkut 13/17 (Jotenkin taisi olla tuttu tulos muillekin)
Nimet 1. 13/18 ja Nimet 2. 10/20

Paras oikein kirjoitusselitys mielestani oli, etta jos ei ole mitaan erityista syyta kirjoittaa nimia erikseen niin ne kirjoitetaan yhteen :D

jounij

Heh, nyt pitää vähän tuulettaa: tämä lainaus on kopioitu suorittamani pilkkutestin tulossivulta:

LainaaPilkkutesti
Tulokset
Täydellinen suoritus. Onneksi olkoon.

Tuloksesi on 17/17.


Kouluvuosina 7 - 12 aina äidinkielestä kympin todistukseen napannut
Jouni
Canberra

jounij

Tunnustettakoon kuitenkin nyt nimitestejäkin yritettyäni, etteivät ne enää menneetkään täydellisesti: nimien oikeinkirjoitus: 14/18 ja taivutus 15/20.


Myös otsonikerrosta syyttämään taipuvainen
Jouni
Canberra

eevis

Mette :D

Tota noin ja niinku...totta muuten turiset! :hahhaa :hahhaa

Jouni :D Täytyy nostaa sulle hattua, jos on asunut noinkin pitkään muualla kuin Suomessa ja saa pilkkusäännöistä täydet pisteet! :D

Hei onks kellekään muulle tullut vainoharhainen olo, että tarttis nyt tarkistaa tähän ketjuun kirjoitettaessa, että pilkut ois oikeissa paikoissa... :hahhaa
Dees - We will bloody bounce back!!!


eevis

Mette :D

En valitettavasti osaa kertoa, mutta sieltä kielitoimiston sivuilta löytyy kyllä "Kielenkäytön ohjeita", ja sieltä pilkkusäännöt, myös ja-sanalle.
Dees - We will bloody bounce back!!!


Jaaks

Mette :D

En ole 100% varma, mutta muistelen, etta pilkku tulee "ja" sanan eteen ainoastaan jos se aloittaa sivulauseen :?

MH

Onneksi tuo oma äidinkieli on sen verran heikko ettei häiritse pilkkujen/pisteiden puuttuminen tai niiden sijoittelu tässä oiva ratkaisu niille jotka haluavat muiden näkevän ne oikeilla paikoilla



,,,,,,,,,,,,,,,,,/.................... käytä tarvittaessa:hahhaa:hahhaa

jounij

Mette, en tiedä, onko tämä sääntö täydellinen, mutta saanet siitä ainakin jonkinlaista osviittaa ja-sanan eteen toisinaan (usein) tulevan pilkun käyttöön: Pilkku tulee ja-sanan eteen siinä tapauksessa, että "ja" aloittaa uuden sivulauseen, joka ei ole rinnasteinen sivulause. (Rinnasteisessa sivulauseessa jokin asia - yleisimmin subjekti eli tekijä - on saman arvoinen kuin saman virkkeen toisessa sivulauseessa, joita ja-sana erottaa toisistaan).

Kuvitteellisia esimerkkejä ja-sanan ja pilkun käytöstä:

Minulla on kissa ja koira.
=> Ei pilkkua, koska "ja" ei aloita sivulausetta, vaan rinnastaa koiran ja kissan omistamisen kohteina.

Lähden ensi viikolla lomalle, jonka aikana aion käydä Sydneyssä ja Brisbanessa.
=> Ei pilkkua, koska "ja" ei aloita sivulausetta, vaikka onkin sivulauseen sisällä rinnastamassa Sydneyä ja Brisbanea.

Huomenna matkustan rannikolle ja menen myös kalastamaan.
=> Ei pilkkua ja-sanan eteen, koska molemmat lauseet ovat rinnasteisia (eli niillä on jokin yhteinen tekijä - tässä tapauksessa sekä subjekti "minä" että aika "huomenna".)

Isäni on suomalainen, ja hän myös asuu Suomessa.
=> Tulee pilkku, koska virkkeen lauseet eivät ole rinnasteisia. Ensimmäisen lauseen subjekti on "isäni" ja toisen "hän". Persoonapronominia (esim. hän) ei lasketa samaksi subjektiksi kuin edellisen lauseen sanaa, johon sillä viitataan. Vrt. "Isäni on kirjailija ja kirjoittaa uuden kirjan joka vuosi" => ei tule pilkkua koska molempien lauseiden subjekti on sama.

Juu, Eevis, kyllä kaikkien pitää olla tarkkoina pilkkujen kanssa, ettei minulla mene juomat väärään kurkkuun... :)


Valvova isoveli
Jouni
Canberra

eevis

Jouni :D

Okei, eli sinä lupaudut tarkistamaan pilkkujen käytön kaikista viesteistä? :D Hyvä juttu, muitten ei tarvi enää vaivautua! :hahhaa Ei vaiskaan, oikeesti kuulostaa siltä, että sä muistat noi säännöt tosi hyvin. Kirjoitteletko paljon suomenkielisiä tekstejä? Nyt tulee jostain aiemmasta mieleen, että taisit olla toimittajana suomalaisyhteisön lehdessä, vai kuinka?
Dees - We will bloody bounce back!!!


mette

Jouni :D

Kiitosta paljon vaivannäöstäsi näissä pilkkuasioissa! Kyllä sieltä tuli mielestäni " täydelliset ohjeet". Noilla tiedoilla pitäisi oppia pilkuttamaan oikeissa kohdissa.


Jouni  on suomenkielen mestari, ja hän asuu Canberrassa.

jounij

Kylläpäs täällä kehutaan! Kiitos kiitos, Mette!

Noh, en sentään ole lehden toimittaja, vaan Canberran suomenkielisen radio-ohjelman. Joskus olen tehnyt raportteja myös Suomeen Radio Novaan, mutta uusimmat juttuehdotelmani eivät ole enää jostain syystä kelvanneet Novan uutispäällikön vaihduttua parisen vuotta sitten.

Olen minä tosin kirjoitellut toisinaan juttuja kahteen australiansuomalaiseen sanomalehteenkin, mutten mitenkään säännöllisesti. Eli en minä oikeastaan kovinkaan paljoa harrasta kirjoittamista näiden tämänkaltaisten jutustelujen ja kirjeiden sekä sähköpostien lisäksi.

Jonkinlaiseksi toimittajaksi (muun kuin tyhjän :)) ryhtyminen oli tosin yksi vahva vaihtoehto ammatin valintaa lukion jälkeen pohtiessani, mutta jotenkin kuitenkin päädyin tietokonealalle. Olenpahan kuitenkin saanut toteuttaa noita journalistisiakin taipumuksiani nyt täällä Ossilassa asuessani. (Tuossa muuten yksi lanseeraamani sana: "Ossila". En tiedä - mutten myöskään mahdottomaksi väitä - kenenkään käyttäneen tuon sanan tuota kirjoitusasua ennen itseäni.)

Radiossa pajattaessaan ei muuten tarvitse paljoakaan pilkuista piitata, kunhan vain suurinpiirtein muistaa hengittää oikeassa kohdassa.


Nyt kuorsaamaan paineleva
Jouni
Canberra

jounij

Ai niin, olenhan minä toimittanut Canberra Finnish Societyn omaa uutiskirjettä Uutukaista koko sen ilmestymisen ajan (noin 6 vuotta) sekä sitä ennen toimitin konkkaan menneen CFS:n edeltäjän Finnish Australian Club of Canberran uutiskirjettä. Nämä kuitenkin ovat sen verran vaatimattomampia lehdyköitä, etten edes hoksannut sinun - Eevis - viittaavaan niihin.

Ehkä jo nyt onnistuu se goisaamaan lähtö...


...yrittää
Jouni
Canberra

eevis

Jouni :D

Sellaista muistelinkin, ja Uutukainenhan se olikin nimeltään! Taisit mainostaa sitä joskus foorumissa. No, päästän sinut jo nukkumaan, makeita unia!

Cheers
eevis
Dees - We will bloody bounce back!!!