Ihan mielenkiinnosta kyselen miksi oletat että tuotevalvonta on täällä jotenkin heikompaa kuin Suomessa?
Se perustuu useisiin pikkujuttuihin... Kaupasta on useasti tullut kotiin esim. jäätelöä, joka on jo kertaalleen kuljetusketjun aikana sulanut ja sitten jäätynyt kiteiseksi, ja delistä ostetut leikkeleet tai salaattipussin salaatti on ollut pilalla... tuntuu "no worries" mentaliteetti olevan aika laajalle levinnyt, ja toisaalta resurssit esim. kuluttaja-asioissa tuntuvat olevan varsin vähäiset.
Minäkin kyselen, että missä asut? Itselleni ei ole vielä yhtään kertaa sattunut luokatonta tuotetta missään lajissa, eli kaikki on ollut aina ihan priimaa. Vertailuna heitettäköön, että esim. yhden vuoden sisällä Suomessa ostin kolme kertaa Rainbow-tuotetta, joka oli homeessa (kaksi kertaa pähkinäsekoituspussi ja kerran keksipaketti). Sattui myös yksi homeinen edamjuusto samalle vuodelle, ei kylläkään rainbow.
Käsittääkseni Australiassa, ainakin täällä WA:ssa on todella tehokas ja myös vaikutusvaltainen kuluttajansuoja, reagoivat jopa yksityiselta vuokrattujen asuntojen valitusasioihin (eli jos asunto ei olekaan sellainen kuin piti, epäkohtia sopimuksessa tms.), mihin Suomessa ei millään valtakunnan viranomaistaholla ole sananvaltaa tai oikeuksia puuttua, tuhansien virastojen ihmemaa vaikka onkin.