Sosiaaliturva Suomessa & Australiassa

Aloittaja Disturbance, heinäkuu 19, 2007, 23:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Disturbance

Jos on kaksoiskansalainen, kummasta maasta saa sosiaaliturvaa? Eihän kummastakin voi?!

Nimim. Kyllä näitä tyhmiä juttuja taas löytyy!!
"Who lives in Cairns?"
"Baked beans, spaghetti, tuna..."

Aikis

Suomen sosiaaliturva on asumisperusteinen, eika kansalaisuudella sinallaan ole mitaan tekemista sen kanssa.

Eli jos olet virallisesti muuttanut Suomeen ja tehnyt maistraattiin osoitteenmuutoksen (osoittaaksesi siis etta asut talla hetkella suomessa) ja marssit Kelaan tayttamaan lomakkeen jonka numeroa en nyt muista mutta joku yy se kai oli, paaset alta aikayksikon (noo, kesaaikana naytti kestavan viikon verran) suomalaiseen systeemiin. Ja kelakorttikin kolahtaa kohta postiluukusta.

Alaka huoli etta saisit kaksinkertaisia sosiaalietuuksia. Tuosa yllamainitussa formissa kysytaan, saatko niita ja mita, muualta (ja tietysti kaikki muukin lahihistoriasi tarkkaan) ja jos saat, niin sitten et saa Suomesta. So simple.

rentoa kesaa sinne hameeseen, Disse! Paluumuuttajaklubin jasen Aikis tervehtii keskiyon auringosta...

Ps. ajokorttiasioita on puitu jo aiemmin, etsipa hakulaatikosta.

Milka

Aikis,

Mina kun luulin etta Suomessa on 6kk karenssi Kelassa paluumuuttajille :( 

Olitko Aikis maailmalla pyoriessasi silti Suomen sosiaaliturvan piirissa ja sen takia sait Kela kortin ja etuudet takaisin valittomasti.

Vai onko syysteemi sitten muuttunut?


R?yh?

Minä ainakin sain aikoinaan Saksasta palatessa samantien vanhat edut takaisin korttia myöden. Ja olin ollut pois sosiaaliturvan piiristä viisi vuotta. Ei silloin ainakaan siis mitään karanteeneja ollut paluumuuttajille. Ja mieheni sai myös Kela-kortin heti, vaikka on Saksan kansalainen, perustuen siis vakituiseen asumiseen Suomessa.

Räyhis

MH

Mielestäni kaikenlainen sosiaaliturva pitäisi tyystin lakkauttaa (poislukien henkilöt jotka ovat kykenemättömiä itse sitä hoitamaan).

Tulisi kaikille halvemmaksi kun jokainen tulisi omillaan toimeen, periaatteella jos käytät niin maksat.

Tämä ei ole tarkoitettu trolliksi vaikka niin voisi luulla.

Disturbance

Niin eli joka kerta kun muuttaa pitää erikseen taas hakea sosiaaliturvaa uudestaan?

Sillä mä vaan kun asun nyt taas Suomessa ja se turva on taas haettu, mutta pian toivottavasti pääsen takaisin "kotiin", ja siitä eteenpäin ei ole tietoa miten pitkille keikoille tuun Suomeen asumaan ja millon!
"Who lives in Cairns?"
"Baked beans, spaghetti, tuna..."

Jukka

Ei tarvi joka kerta anoa, olen aika monta kertaa muuttanut enkä ole vielä joutunut anomaan ;)

Jukka

Disturbance

Mutta onko homman nimi sitten se ettei vaan kerro että on taas muuttanut takaisin toiseen kotimaahansa? Vai oonko mä taas jotenkin hidas tänään  8) On se kumma kun ihminen on lopettanut juomisen, mutta vanhasta tavasta aivot menee off-asentoon aina pe-iltapäivästä!
"Who lives in Cairns?"
"Baked beans, spaghetti, tuna..."

Aikis

Milkkis, olen ollut ihan kujalla suomalaisesta sosiaaliturvasta, eika siina edes ollut mitaan 'omavalintaista' - kun muuttaa jonnekin asumaan yli vuodeksi, vievat sosiaaliturvan ja kelakortin siina sivussa ihan vakisten!

Eli siis tuo termi asumisperusteinen tarkoittaa juuri sita etta sosiaaliturva riippuu siita missa sattuu asumaan. Jos ei satu asumaan Suomessa, ei kuulu suomalaiseen sosiaaliturvaan. Ja heti kun astuu lentokoneesta tai laivasta yms Suomen kamaralle ja on siella jokin vakinainen asunto (ja se ilmoitus maistraattiin) niin johan alkaa sosiaaliturva juosta...

Se on sitten aivan eri asia, miten siita kuuluisasta sosiaaliturvasta itse kukin hyotyy. No, isannalla on melkonen laakearsenaali, siita saa jonkinlaisen hintaedun. Itsella oli pikkuisen vaivan takia asiaa laakariin, niin turhaa oli pulittaa mokomasta yksityislekurin hintaa, terveyskeskuslaakari osasi pyytamani reseptin kirjoittaa. Elake rupeaa taas nakuttamaan, kunhan ensin palkka alkaa juosta. Ja niin edelleen. Niin ja tietysti lapsilisa!

Mutta sitten taas Disselle: voi kai sita olla ilmoittamatta kenellekaan mitaan puuhistaan, mutta sitten ei tietenkaan voi toivoa saavansa mitaan palveluitakaan! Eli ellei ole mitaan menetettavaa niin sitten jattaa ilmoittamatta. Ja jos joku sukulainen hoitaa sitten esimerkiksi veroilmoituksesi Suomessa...sehan nimittain tulee siihen Suomen osoitteeseen jos et ole ilmoittanut olinpaikkaasi muualla. Ja jos taas ilmoitat yhdelle, kohta tietavat kaikki!

Varmaan tuo ilmoittamisvelvollisuus on ihan lakisaateinen, ja jokin sanktiokin on, mutta kukas noista nyt jaksaa niin tarkkaa lukua pitaa.

Luulen, etta tuo Milkkiksen muistelema karenssi liittyy pikemminkin tyovoimapolitiikkaan, eli tyottomyyskorvausta ei saa heti Suomeen palattuaan. Tasta ei tosin ole omakohtaista kokemusta, kuulopuheita vaan. Ja juuri naiden tyomarkkinatukien kohdalla saattaa karahtaakin kiville, jos ei ole kiltisti ilmottanut liikkeistaan...nain muistelen jonkin kertoneen.

Meille muuten sattui niin, etta Medicaressa virkailija rupesi vaatimaan meilta pois suomalaista kelakorttia ja kesti pitkaan ennenkuin han uskoi, etta sen oli Suomi jo takavarikoinut lahtiessamme. En tieda onko tama normaali kaytanto, mutta tuli vain mieleen etta ehka (Disse) siina kohtaa joutuu viimeistaa ilmoittamaan poistuneensa Suomesta...Eli etta kylla ne pitavat huolta ettei paallekkaisia etuja paase kuittailemaan.

Wilmina

Mulle on kaynyt hyvin selvaksi, etta suomalaisella on velvollisuus maistraatille ilmoittaa muutoistaan ja maistraatin kautta Kela, verovirasto ym saa ajankohtaiset asumistiedot. Se myos kannattaa; itte olin ilmottanut ku aikoinaan Saksaan lahdin mutta Maistraatti hukas mun tiedot ja lahetti 800 euron sakon (Joo, tiian etta kuullostaa uskomattomalta, etta hukkasivat mun tiedot ja kuitenkin osasivat lahettaa laskun oikeeseen Saksan osoitteeseen... itseasiassa sotku oli viela monimutkaisempi kuin milta tama kuullostaa mut en nyt silla tylsistyta ketaan). Kaytannossa sakko tuli siita, etta olin yrittanyt "menna maan alle" mutta hyvaksikayttaa sosiaaliturvaa opiskelijan asumislisaa nostamalla. Onneksi oli tositteita saastossa, joten en joutunut maksamaan ja maistraatti viela korva puhelinkulut, jotka tulivat heidan mokaansa setviessa  :peukkuy

Voin myos vahvistaa etta tyottomyyskorvauksiin liittyen on olemassa karenssiaika ulkomailta palattua. Muistaakseni se oli pari viikkoa mutta kun en itse ole kokenut en kylla muista varmasti. Kelastahan se tarvitsevalle selviaa!

W

Traveller

Eräs ystäväni oli muuttanut Englantiin eikä ollu muistanut ilmoittaa tästä ekaan puoleentoista vuoteen. Eipä kukaan kysellyt perään, eikä siitä sen enempää tullu hänelle, kun ilmoitti muutosta. Mutta eipä hän yrittänytkään saada rahaa Kelasta tms.

Kaitlin

Hiukan aiheen vierestä mutta lähiaikoina olen miettinyt että miten tuo äitiyspäiväraha? Kelan sivuilta kun löytyy tietoa vaan että pitää asua Suomessa 180 päivää ennen vauvan syntymää jotta saa sen. Ei mitään siitä että jos muuttaa pois äiriyspäivärahakautena mitä tapahtuu? Joku muistaakseni sanoi että äitiyspäivärahakautena saa asua missä vaan, koska se on jo ansaittua tuloa tavallaan, mutta sitten hoitovapaalta ei saa hoitorahaa jos ei asu Suomessa?

Meillä kun tämä kysymys on väistämättä edessä jos se viisumi äitiyspäivärahakauden aikana saadaan (tämä tietysti vaatii että sais sen viisumihakemuksen sisään ;D Mies on nyt kielikurssilla jonka onneksi sen firma maksoi joten ei harmita niin paljon ;D ja kokeillaan IELTSiä syssymmällä uudelleen).

Onko kellään siis kokemusta aiheesta? Tokihan soittelen Kelallekkin mutta kun eivät ole vkonloppuna auki ja nyt sattui tämä keskustelu sopivasti täältä silmiin =)

Kati & katras + salamatkustaja jo 17viikkoa (ja potkii :D)

Kyra

Lainaus käyttäjältä: Kaitlin - heinäkuu 28, 2007, 17:31
Hiukan aiheen vierestä mutta lähiaikoina olen miettinyt että miten tuo äitiyspäiväraha? Kelan sivuilta kun löytyy tietoa vaan että pitää asua Suomessa 180 päivää ennen vauvan syntymää jotta saa sen. Ei mitään siitä että jos muuttaa pois äiriyspäivärahakautena mitä tapahtuu? Joku muistaakseni sanoi että äitiyspäivärahakautena saa asua missä vaan, koska se on jo ansaittua tuloa tavallaan, mutta sitten hoitovapaalta ei saa hoitorahaa jos ei asu Suomessa?

Meillä kun tämä kysymys on väistämättä edessä jos se viisumi äitiyspäivärahakauden aikana saadaan (tämä tietysti vaatii että sais sen viisumihakemuksen sisään ;D Mies on nyt kielikurssilla jonka onneksi sen firma maksoi joten ei harmita niin paljon ;D ja kokeillaan IELTSiä syssymmällä uudelleen).

Onko kellään siis kokemusta aiheesta? Tokihan soittelen Kelallekkin mutta kun eivät ole vkonloppuna auki ja nyt sattui tämä keskustelu sopivasti täältä silmiin =)

Kati & katras + salamatkustaja jo 17viikkoa (ja potkii :D)


Minun poika oli 2kk kun tänne muutettiin ja kaikki tuet loppui heti koska muutin Kelan mukaan pois pysyvästi suomen sosiaaliturvan alueelta pois. Mutta tosin minulla oli PR viisumi ja siispä olin oikeutettu paikalliseen tukeen (joka silloin oli huimat $23 per kaksi viikkoa!).

Kaitlin

Lainaus käyttäjältä: Kyra - heinäkuu 28, 2007, 19:48

joka silloin oli huimat $23 per kaksi viikkoa!


PR viisumi meilläkin hakusessa kunhan ne paperit saadaan sisään joten tuo pistää kyllä miettimään. Äitiyspäiväraha kun mulla menee palkan mukaan niin on kuitenkin enemmän kuin tuon 23 doltsua per kaksi viikkoa :(((

Eli ei siis mitään kiirettä lähteä =) No pitää vielä soitella Kelalle ja tarkistaa asia ja yrittää selvittää toisaalta myös Aussien nykyinen käytäntö. Ai niin ja lapsilisäktin :P Plääh johan on taas surffailemista ja selvittelyä. Nekin tietty loppuu het :/

Kati

Kyra

Tuo $23 oli vuonna 1999 kun tänne muutettiin, nykyiset summat voi laskea centrelinkin webbisivuilta www.centrelink.com.au ja sieltä online services, estimate your family assistance. Paljon on muuttunut sitten sen, ruokalaskut, normaalit laskut, yleensäkin elinkustannukset ovat reilusti kasvaneet, melkeinpä uskallan sanoa tuplaantuneen mutta myös tuet ovat huomattavasti suuremmat niille jotka ovat kotona muksuja kasvattamassa.


Lainaus käyttäjältä: Kaitlin - heinäkuu 29, 2007, 00:17
Lainaus käyttäjältä: Kyra - heinäkuu 28, 2007, 19:48

joka silloin oli huimat $23 per kaksi viikkoa!


PR viisumi meilläkin hakusessa kunhan ne paperit saadaan sisään joten tuo pistää kyllä miettimään. Äitiyspäiväraha kun mulla menee palkan mukaan niin on kuitenkin enemmän kuin tuon 23 doltsua per kaksi viikkoa :(((

Eli ei siis mitään kiirettä lähteä =) No pitää vielä soitella Kelalle ja tarkistaa asia ja yrittää selvittää toisaalta myös Aussien nykyinen käytäntö. Ai niin ja lapsilisäktin :P Plääh johan on taas surffailemista ja selvittelyä. Nekin tietty loppuu het :/

Kati

Kaitlin

Kiitos Kyra!

Pitää käydä tutustumassa noihin sivuihin. Itselläni ei ole aikomus kovin pitkään kotona oleilla, mutta eipä tuota natiaista oikein parin kk ikäisenä vielä hoitoonkaan raaski viedä. No katsotaan kun päästään (sitten joskus :P) paikan päälle että milloin tämä on ja miten alkaa sitten etsimään niitä töitä.

Kati

Kaitlin

Kelalle soitettu ja äitiyspäivärahaan ei pitäisi maastamuuton vaikuttaa mitenkään kuulemma :god:

Tutkin myös noita Centrelin sivuja (http://www.centrelink.gov.au/) niin näyttäisi että jos 26 vkon sisällä vauvan syntymästä hakee niin saa nk. Baby bonusta (tämän saa myös PR viisumin omaavat). Lisäksi on vastaava "lapsilisä" systeemi joka on kuitenkin vähemmän kuin Suomessa ja nimellä Tax benefit eli saa verohuojennusta. Myös jonkun sortin kodinhoidontuki on jos all 6v hoitaa kotona ja siinä tulorajat kuten muistaakseni on Suomessakin.

Tosin itsellä tarkoitus mennä mahd.pik. töihin kun vaan saadaan asiat järjestykseen ja äitiyslomaraha loppuu Suomesta.

Tämä nyt tietopläjäyksenä jos joku muu on samassa tai vastaavassa tilanteessa. Ai niin ja vastasyntyneen voi lisätä helposti viisumiin lähettämällä vain joku lisälappu (syntymätodistus) sinne jos se syntyy sinä aikana kun sitä käsitellään. Jos taas syntyy vasta sen jälkeen kun on jo käsitelty niin pitää tehdä jotain lisäpapereitakin. Loogista tämäkin :)

Talollekkin löytyi ostaja joten alkaa napanuorat olla pikku hiljaa katkaistu lähtöä varten :)

Kati & perhe juhlivat tänään  :XXXX :XXXX

ps. oleellisin eli se viisumi puuttuu vielä  :pepsodent

Jaaks

Lainaus käyttäjältä: KaitlinTutkin myös noita Centrelin sivuja (http://www.centrelink.gov.au/) niin näyttäisi että jos 26 vkon sisällä vauvan syntymästä hakee niin saa nk. Baby bonusta (tämän saa myös PR viisumin omaavat). Lisäksi on vastaava "lapsilisä" systeemi joka on kuitenkin vähemmän kuin Suomessa ja nimellä Tax benefit eli saa verohuojennusta. Myös jonkun sortin kodinhoidontuki on jos all 6v hoitaa kotona ja siinä tulorajat kuten muistaakseni on Suomessakin.

Onhan noita erilaisia maksuja ja tukiaisia, mutta kaikki eivät lankea kaikille ihan kuten "Manulle illallinen".

Uusille maahan tulijoille on nykyään olemassa 2 vuoden odotusaika suureen osaan Centrelinkin maksuista.
Newly Arrived Resident's Waiting Period
, mutta kuitenkin onneksi "There is no waiting period for family payments which help with the cost of bringing up children".

wamberal


Kiva lukea muidenkin lapsiperheiden lahtoaikeista ja sos.turvasta australiassa.

Meidan perheen suunnitelmat on tassa heittaneet haran pyllya ja paatimmekin lahtea jo taman vuoden aikana veke Suomesta. Nyt kun olemme saaneet avio-asiat kuntoon (hyvin tuore aussi vaimo siis esittaytyy!!!! :XXXX Paa on viela kipea eilisista karkeloista..) laitamme spouse viisumin postiin. Muutama asia tassa on viela epaselva, mm. Rikosrekisteriotteiden hankkiminen maista jossa olen asunut yli vuoden, mm. Thaimaa, josta seka Hesan Thaimaan lahetyston etta Suomen Bangkokin lahetyston mielesta minun pitaisi menna Bangkokiin paperi hakemaan henkilokohtaisesti (voi perkele!!!).. ???

Toisaalta Berliinin  lahetysto sanoi etta ehkapa voivat tassa joustaa koska olin siella lahetyston palveluksessa, enka olisi voinut olla siella toissa, jos olisin rikollista toimintaa harjoittanut. Ei kai nyt auta muu kuin uskoa heita ja toivoa kadet ristissa, etta ei tarvitse heittaa yhta ylimaaraista Bkk-keikkaa jonkun hiton sormenjalkien takia :( Onneksi parista muusta maasta tuo vuoden asuminen alittui just taparasti, phiuuuh!

Meilla on siis suuntana Sydneyn pohjoispuoli ja toivottu saapumisaika (jos kaikki menee suht ok) on jo marraskuu!!!!! Jipeee!

akt

Hei Wamberal,
paljon onnea vaimoksi tulon johdosta!  Ei sinun tarvitse Bangkokiin menna police clearancea hakemaan, nyt eivat tadit siella Amarin Towerissa oikein olleet tietoisia  ;). Olen itse viime vuoden lopulla hankkinut clearancen ihan katevasti postin valityksella, itse asiassa kahdesti, toisella kerralla miehelleni.

Oheisesta linkista kay ilmi tarkat ohjeet, sielta loytyy jopa Royal Thai Policen e-mail osoitekin jos haluat lisatietoja: htp://www.immi.gov.au/allforms/pdf/47p.pdf

Tarvitset siis kaksi valokuvaa, mitat oli maaritelty tuossa linkissa, oikeaksi todistetun kopion passista (siis kopio joka sivusta ja oikeaksi todistus etusivulle), vapaamuotoisen kirjeen jossa selvitat miksi tarvitset clearancea ja josta kay ilmi paivamaarat jolloin saavuit ja lahdit Thaimaasta).  Sitten viela tarvitset self addressed envelopin ja noin 50 bahtin arvosta international postage coupons.  Hommaat kaikki nama valmiiksi ja menet niiden kanssa paikalliselle poliisiasemallesi ja pyydat heita ottamaan kolme settia sormenjalkia.  Heidan kuuluisi sitten lahettaa tuo koko nivaska sinne Royal Thai Policelle, sina tietysti varaat kirjekuoren ja postimerkit sita varten.Taalla Ausseissa he polisiilaitoksella sinetoivat kuoren ja postittivat sen.  Kavin siis etukateen postissa tarkistamassa kuinka paljon suunnilleen sen painoisen kuoren lahetys maksoi ja laitoin sen mukaan postimerkkeja. 

Thaimaan paasta he sitten noin parin viikon kuluttua lahettavat sinulle upean paperin johon on skannattu yksi niista valokuvistasi ja jossa he todistavat, etta tama henkilo ei ole syyllistynyt rikoksiin Thaimaassa.  He eivat edes velota mitaan tasta mutta ainakin taalla Sydneyssa poliisiaseman tati veloitti muistaaksen $45 niista sormenjalki -seteista.

Olin itsekin yllattynyt kuinka vaivattomasti tama toimi.  Good luck!

T. akt

arixmel

Hei Wambarel,

En tieda miten tama sanamuoto on sinun spouse viisumi papruissa mutta tuosta rikosrekisteriotteiden tarpeellisuudesta varoittava sana omasta kansalaisuus hakemuksestani viimevuodelta.

Siina oli sanamuoto vapaasti suomenettuna (ja huonosti muistettuna) niin etta jos on asunut enemman kuin vuoden ulkomailla viisumin saannin jalkeen niin sitten pitaa esittaa rikosrekisteri ote kyseisista maista, jne jne jne,,,no asiaa immin tadin kanssa neuvotellesani paljastui etta he lukivat kyseisen lauseen niin etta jos olen ollut yhteensa vuoden ulkomailla viisumin saannin jalkeen niin sitten minun pitaa esittaa ote niista maista joissa olen asunut aussien ulkopuolella...ja aikansa minun passin leimoja katellessaan han maarasi minut esittamaan kyseiset todistukset 3 erimaasta joissa olin asunut enemman kuin 6 kuukautta (en kyllakaan vuotta), itse luin saman asian aiemmin toimistolle kavellessani niin etta eihan tassa mitaan tarvita, en ollut yhdessa paikassa kuin alle vuoden joten pistin paprut sisaan ilman tositteita,,,(no ei niita kannata kansalaisuusasiassa hankkia ennenkuin kysytaan koska siina ei havia mitaan vaan saa jonkun kuukauden aikaa hommata ne ja ohjeet mista hommata)

en kylla muista miten han paatti nuo kolme paikkaa todistettavaksi vaatia paitsi etta ne kaikki olivat varsinaista asumista, eivatka lomailua (eli tyo tms)

byrokratian iloa
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

Kaitlin

Lainaus käyttäjältä: Jaaks - elokuu 04, 2007, 16:16

Onhan noita erilaisia maksuja ja tukiaisia, mutta kaikki eivät lankea kaikille ihan kuten "Manulle illallinen".


Joo tämä ei meitä huoleta. En ole koskaan muutenkaan viihtynyt kotona lasten kanssa kovin pitkään joten kyllä nytkin tarkoituksena on heti kun vauva sen verran iso on että hoitoon voisi laittaa niin työt aloittaa ja tietysti kun lapset on vähän oppineet englantia ja maan tavoille :D

Kyllä kai Suomestakin saa normaalisti lapsilisää siihen asti että oleminen muuttuu pysyväksi eli jompi kumpi saa työpaikan. Ellen nyt ihan väärin ole ymmärtänyt, mutta kuten sanoin. Meillä on raha-asiat muuten järjestyksessä eikä olla tulossa eläteiksi sinne :D

Kati


Aikis

Lainaus käyttäjältä: Kaitlin - elokuu 06, 2007, 17:02
Kyllä kai Suomestakin saa normaalisti lapsilisää siihen asti että oleminen muuttuu pysyväksi eli jompi kumpi saa työpaikan. Ellen nyt ihan väärin ole ymmärtänyt, mutta kuten sanoin.


Jääkö yrityksesi Suomeen ja 'lähettää' teidät Australiaan, kun kerran teille on luvattu lapsilisät maksaa??!! Sehän nimittäin on juuri noita tulonsiirtoja jotka maksetaan vain pysyvästi ja tosiasiallisesti Suomessa asuville...ja tietääkseni ainoa poikkeus on että suomalainen organisaatio lähettää perheen ulkomaille töihin.

Ei niitä muuten se kiinnosta onko teillä jo duunia...Ja olemisennehan muuttuu pysyväksi heti kun saatte PR statuksen!

Siksi tätä rupesin ihmettelemään, ettet vain olisi saantu epäasiantuntevaa tietoa ja sitten väärissä luuloissa. Kelalla on oikein oma ulkomaanosastonsakin, josta luulisi saavan luotettavaa infoa; paikalliskonttorissa usein sanotaan (kuulemma) mitä sun sattuu. Että tarkista ja vielä kerran tarkista.


Kaitlin

Lainaus käyttäjältä: Aikis - elokuu 06, 2007, 20:01

Siksi tätä rupesin ihmettelemään, ettet vain olisi saantu epäasiantuntevaa tietoa ja sitten väärissä luuloissa. Kelalla on oikein oma ulkomaanosastonsakin, josta luulisi saavan luotettavaa infoa; paikalliskonttorissa usein sanotaan (kuulemma) mitä sun sattuu. Että tarkista ja vielä kerran tarkista.


Jep no tää on just tätä että ei ne itsekkään aina tiedä mitä puhuvat ja epäilen myös vahvasti tuota henk. koht. onko näin. Pitää selvitellä sitten varmemmin kun lähtö alkaa olla ajankohtaisempi niin suoraan tuolta ulkomaanosastolta kaikki asiat. Nyt tuntuu että menee kaikki aika siihen että saisi vielä tän yhden siteen katkaistua eli sen oman firman pois :/ Hyvin on loppuunmyynti purrut mutta yhä on ihan liikaa tavaraa varastossa ja jaksaminen nollassa tän kasvavan vatsan ja laskevan hemoglobiinin kanssa :/

Työnantajalleni kerroin suunnitelmista ja hän ei ollut kovin iloinen, mutta se oli oletettavaa. Ei ainakaan enää tarvitse salaa lähdöstä puhua vaan ihan avoimesti voi kailottaa!  :XXXX

K *aamutoimissa töihin lähdössä*

Reijo

Miks ihmeessä pitäis Suomen valtion maksaa lapsilisiä perheelle joka muuttaa Suomesta pois...ihmettelee hän  :confuse :nuttu:

Jos on varaa muuttaa niin varmasti on myös varaa se muksu elättää ja vaatetuttaa, tai hakea sitä tukea uudesta kotimaasta

Sosiaali pummit nurkan taa ja niin päin pois
Reijo

Kaitlin

Lainaus käyttäjältä: Reijo - elokuu 07, 2007, 16:21
Miks ihmeessä pitäis Suomen valtion maksaa lapsilisiä perheelle joka muuttaa Suomesta pois...ihmettelee hän  :confuse :nuttu:

Jos on varaa muuttaa niin varmasti on myös varaa se muksu elättää ja vaatetuttaa, tai hakea sitä tukea uudesta kotimaasta

Sosiaali pummit nurkan taa ja niin päin pois

Herätys nyt. Olemmeko jossain sanoneet että PITÄÄ? Olen ollut 14 vuotiaasta asti töissä ja koskaan en ole edes hoitovapaalla ollut vaikka kolmas lapsi tulee (enkä työttömänä päiväkään) joten varmasti olen oman osani Suomen Valtiolle maksanut ja meidän perhe on kaukana sosiaalipummeista!

Näköjään ei asioita voi edes SELVITTÄÄ kun saa jo leiman otsaan  :nuttu: :nuttu:

K *asiallista keskustelua toivoen*

MH

Lainaus käyttäjältä: Kaitlin - elokuu 07, 2007, 17:50


Näköjään ei asioita voi edes SELVITTÄÄ

Mitä tässä on selvittämistä?

Miksi ihmeessä jonkun valtion pitäisi maksaa tukiaisia vieraassa maassa asuvalle?

Kaitlin

Lainaus käyttäjältä: MH - elokuu 07, 2007, 17:56

Mitä tässä on selvittämistä?

Miksi ihmeessä jonkun valtion pitäisi maksaa tukiaisia vieraassa maassa asuvalle?

NO EI PIDÄKÄÄN!!!  :nuttu: :nuttu: Minusta nyt vaan on kiva tietää miten asiat menee etukäteen? Sekö tässä se rikos on?

K

MH

Ei tässä varmaan mitään rikosta ole, mutta ei voi pienen ihmisen päähän mahtua miten moinen edes jollain tulee mieleen. :nuttu:

Kaitlin

Lainaus käyttäjältä: MH - elokuu 07, 2007, 18:03
Ei tässä varmaan mitään rikosta ole, mutta ei voi pienen ihmisen päähän mahtua miten moinen edes jollain tulee mieleen. :nuttu:

Nää asiat on niin älyttömän sekavia kun toinen sanoo toista ja toinen toista Yksi itse asiassa siellä asuva pariskunta näin mainitse meille niin jäin sitä miettimään että onkohan näin?

Ymmärrän sen täysin että me ei saada ekaan kahteen vuoteen mitään siellä ja ei saada mitään täältä kun lähdetään ja se olisi minusta myös loogisinta ja siihen olemme varautuneet. Muutenkaan ei näitä sosiaalipalveluita ole koskaan tullut käytettyä muuta kuin äitiyspäivärahan muodossa joten ei ole hajuakaan että mitä ne on edes suomessa saati sitten ulkomailla.

Haluan vain tietää etukäteen että mitä on odotettavissa kummassakin päässä ettei tule yllätyksiä siksi näitä selvittelen.

K

wamberal


Kiitos hei akt ja arixmel noista infoista tuohon reksiteriotteen&viisumin hakemiseen!!

Justkasin tuossa just poliisin kanssa (Pasilan poliisiin yhdistivat, kun kukaan ei vaihteessa oikeen ollut varma missa sormenjalkia voi saada..) No, poliisimies siella oli ihan sita mielta etta eivatkohan he siella voi auttaa. Ei ollut vain varma onko heilla siihen tarvittavia englanninkielisia lappusia johon sormenjaljet sitten tulee. Sanoi etta niita kysytaan melkeimpa ainoastaan Jenkkilaan lahtijoille ja heilla on aina nuo paperit mukanaan..

Kerron sitten miten kavi kunhan paasen Pasilaan asti, sittenpa voin informoida Amarin Towerin tyttoja, miten asia hoituu kun joku sita seuraavan kerran kysyy.
Jos nyt onnistun saamaan sen rikosrekisterin ennen kuin lahetan viisumihakemuksen niin laitan sen mukaan, muutoin lahetan sen sitten perassa, jos se nyt sitten kuitenkin onnistuu nain suht helposti.. :D Olin jo ihan varautunut pahimpaan!!

Kiittaa ja kumartaa!!!
Niin ja ei kai auta kuin toivoa, etta ei kay niin kuin arixmelilla, asia kuitenkin minusta sanotaan suht yksinkertaisesti immin kotisivuilla: "you should obtain a police check for each country in which you or your dependants have resided during the last 10 years where:
- the period of residence was 12 months or longer (in total)."

Reijo

Lainaus käyttäjältä: Kaitlin - elokuu 07, 2007, 18:00
NO EI PIDÄKÄÄN!!!  :nuttu: :nuttu: Minusta nyt vaan on kiva tietää miten asiat menee etukäteen? Sekö tässä se rikos on?

K

Kaitlin,

Mustakin vaan kiva tietää miks asia pitäis näin olla, älä ota sitä niin henkilökohtaisesti  :o
Reijo

RUU

Lainaus käyttäjältä: MH - elokuu 07, 2007, 18:03
Ei tässä varmaan mitään rikosta ole, mutta ei voi pienen ihmisen päähän mahtua miten moinen edes jollain tulee mieleen. :nuttu:

Voi hyvät hyssäkät teidän ukkojen kanssa!  :nuttu:
Te teette taatusti ihan samaa eri nimikkeellä. Ja niin tekee ziljoona muutakin ihmistä sekä tässä maassa, samoin kuin jotkut valistuneet jopa Suomessa. Täällä sen yleisin nimike lienee verosuunnittelu, jossa kaivetaan oikein avustajien ja oveluusmestari-kiinalaisten kanssa kaikki mahdolliset porsaanreiät laeista ja muista säädöksistä, että voisi välttyä jonkin verodollarin maksamiselta. Muissa yhteyksissä nimike ja kohde on eri mutta tavoite sama: lain sallimien asioiden rajojen löytäminen.

Katin kysymyshän oli, että salliiko Suomen laki etuuksien maksamisen ulkomaille. Jos se sallii, nin pitäisikö hänen nimenomaisesti olla hyödyntämättä sitä, koska joku vetää siitä herneitä nenäänsä jossain muualla? Ja jos ei salli, niin fine. Tiettävästi hän ei ollut meditoimassa petosta, tms, kunhan vain halusi tietää, mitä laki sallii ja mitä ei.

Se on sitten poliittinen kysymys, jos te olette sitä mieltä, että Suomen kansalaisen ei kuulu saada etuja ulkomaille. Samaan nippuun sopii sitten kytkeä ulkomailla asuvan verotukset ja muut kansalaisoikeudet ja -velvollisuudet. Ei muuta kuin USP:n tai kansanedustajienne kautta asioimaan, että maailma saadaan taas paremmaksi - ennen kaikkea oikeudenmukaisemmaksi! :peukkuy
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

MH

RUU,

Sitä verosuunnittelua tehdään sen takia että kovalla työllä tienatuista dollareista/euroista tarttisi mahdollisimman vähän työntää sosiaalitoimeen. :pepsodent :pepsodent

RUU

Lainaa
kovalla työllä tienatuista dollareista/euroista tarttisi mahdollisimman vähän työntää sosiaalitoimeen.
... ja kouluihin, terveydenhuoltoon, katuverkostoon, vesiverkostoon, jätehuoltoon, and you name it.
Jotain outoa on siinä, että ihmiset käyttävät joka päivä mielellään julkisia resursseja mutta valittavat kun niistä pitäisi jotain maksaa. Mitäs, jos poistettaisi koko julkinen infrastruktuuri?

Kadut ja vesi lienevät jokapäiväisin verotaalojen käyttökohde. Kun pääset tänne nauttimaan Queenslandin katujen ja teiden upeasta kunnosta, iloitaan yhdessä siitä, että kukaan ei halua rahojaan käytettävän mihinkään.  :pepsodent Me osaltamme riemuitsemme mm. siitä, että koulun resurssit ovat mitä ovat. Hip hip h...
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

jounij

Minä en itse asiassa näe mitään eroa verosuunnittelun ja samoin yhteiskunnan jäsenille lallisesti kuuluvien sosiaalietuuksien käytön suunnittelun välillä.


Pikaisesti kommentoi
Jouni
Canberra

MH

Käsititte asian väärin, maksan mielelläni veroja silloin kun se raha kohdistuu käyttämiini palveluihin.

Esim. Ajattele tilannetta että olet kaupan kassalla maksamassa päivittäin tarvittavia hyödykkeitä ja oma laskusi on 30$ ja kassa sanookin että se ei riitä vaan sinun pitää maksaa vielä 10$ lisää tuon seuraavan ostoksista. Eikö se tuntuisi aika hullulta, tästähän sosiaali menoissa on kysymys. Eli maksat palveluista joita et käytä. Itse kannatan järjestelmää jossa käyttäjä maksaa käyttämänsä palvelut.

Alkuperäiseen aieeseen palatakseni, pitäisi jo siinä vaiheessa kun lapsia suunnittelee tai tekee niin miettiä pystyykö niiden toimeen tulosta huolehtimaan siihen asti kun omillaan tulevat toimeen. En mitenkään käsitä miksi veronmaksajien pitäisi alkaa osallistumaan "talkoisiin" joihin itsellä ei ole mitään osuutta.

Teitä voin ihan vapaasti ajella koska autoilijalta perittävät veroluontoiset maksut kyllä kattavat kirkkaasti sen mikä tieverkoston kunnossapito vaatii, suomessa vielä paljon enemmänkin.

Ymmärrän myös täysin verorahojen käytön ihmisten auttamiseen ja tukemiseen kun henkilö ei itse kykene tarpeistaan suoriutumaan, mutta en ymmärrä miksi pitäisi tukea normaalia tervettä työssä käyvää ihmistä.


chilifinn

Minusta vaikuttaa siltä, että suomalainen tyyli jakaa sosiaalipottia liberaalisti kaikille johtaa siihen ettei siitä riitä tarpeeksi niille jotka tukea eniten tarvitsisivat.
Ilmeisesti yritetään pitää koko palkansaajaväki iloisina veronmaksajina, jotka tyytyväisenä nostavat äitiyspäivärahaa, sairaspäivärahaa tai milloin mitäkin tukea. Kuitenkin moni pärjäisi ilman tukiaisia jos palkasta jäisi enemmän käteen. Saavutetuista eduista on paha mennä luopumaan joten sama meno jatkunee. Itse pitäisin tärkeänä että vaikeasti sairaille, täysin työkyvyttömille ja vanhuksille taattaisiin kunnolliset sosiaali-ja terveyspalvelut. Toisaalta sitten kannattaisin palkansaajille vähäisempää veroprogressiota ja sitä myötä isompia tuloja ja sitä myötä ainakin osin rajautumista pois tukien piiristä. Viime vuosien analyysien perusteellahan suomalaisten ostovoima on ollut erittäin heikkoa muuhun läntiseen Eurooppaan verrattuna.

Ainakin jokunen vuosi sitten Suomessa pitkäaikaiseen hoitoon valtion laitokseen joutuneen henkilön eläkkeestä alkoi 80% juosta valtiolle noin 3 kk hoidon jälkeen. Samassa huoneessa samaa aamupuuroa nautiskelevien vanhusten osalta eläkkeestä perittävän summan suuruudessa saattoi olla tuhansien markkojen ero per kuukausi. Enpä voinut logiikkaa käsittää silloin enkä vieläkään. Lienee se korkeaa eläkettä nauttiva henkilö on verrattain isot verot jo ammatillisen uransa aikana maksanut. En tiedä onko sama rahastussysteemi yhä käytössä Suomessa  ja miten lie asiat Australiassa.

En voisi kyllä kuvitellakaan tällä hetkellä saamani lapsen kotihoidon tuen jatkuvan maasta muutettuani. Uusi maa, uudet kuviot.

MH

Lainaus käyttäjältä: chilifinn - elokuu 09, 2007, 01:03
Minusta vaikuttaa siltä, että suomalainen tyyli jakaa sosiaalipottia liberaalisti kaikille johtaa siihen ettei siitä riitä tarpeeksi niille jotka tukea eniten tarvitsisivat.
Ilmeisesti yritetään pitää koko palkansaajaväki iloisina veronmaksajina, jotka tyytyväisenä nostavat äitiyspäivärahaa, sairaspäivärahaa tai milloin mitäkin tukea. Kuitenkin moni pärjäisi ilman tukiaisia jos palkasta jäisi enemmän käteen. Saavutetuista eduista on paha mennä luopumaan joten sama meno jatkunee.

Itse pitäisin tärkeänä että vaikeasti sairaille, täysin työkyvyttömille ja vanhuksille taattaisiin kunnolliset sosiaali-ja terveyspalvelut. Toisaalta sitten kannattaisin palkansaajille vähäisempää veroprogressiota ja sitä myötä isompia tuloja ja sitä myötä ainakin osin rajautumista pois tukien piiristä.


Hienoa, juuri tätä ajan takaa sinä osasit sen paremmin selittää. :god:

Kaitlin

Lainaus käyttäjältä: chilifinn - elokuu 09, 2007, 01:03

En voisi kyllä kuvitellakaan tällä hetkellä saamani lapsen kotihoidon tuen jatkuvan maasta muutettuani. Uusi maa, uudet kuviot.


No näin minäkin ajattelen mutta se nyt onnistuttiin kääntämään jotenkin täysin toisin päin kirjoituksistani.

Minulle se oli suuri yllätys että edes saa jotain äitiyspäivärahaa kun ensimmäisen lapsen aika tuli ja en osannut ollenkaan sitä odottaa. Toisaalta se että ei saisi mitään äitiyspäivärahaa varmasti ajaisi monet äidit Suomessa paljon aikaisemmin töihin kuin nyt ja pieniä vauvoja olisi enemmän lastentarhoissa ja niiden hoitamiseen tarvittaisi taas lisää rahaa ja ja  ;) Äitiyspäiväraha on sidonnainen palkkatuloon ja Kelalta minulle sanottiin että se on tavallaan "jo ansaittua tuloa" joten sen saa vaikka asuisi timbuktussa? Mihin tuo perustuu en tiedä enkä ymmärrä?  :confuse

On paljon mihin niitä rahoja voisi paremmin jakaa ja hyvin usein ne jotka tosiaan sitä oikeasti tarvisevat ehkä vaikka hetkellisen ahdingon takia eivät sitä saa jonkun älyttömän pykälän takia.

JOS palkasta jäisi enemmän käteen voisi tilanne tosiaan olla toinen, mutta kun siitä ei jää :D Suomen sosiaalisysteemi on osittain aika mätä, mutta muutosta en oman elämäni aikana ole siihen huomannut. Huononevat nuo vanhusten palvelut vain koko ajan :(

Me ei ainakaan olla iloisia veronmaksajia Suomessa. Mielummin tuomme verorahamme ja osaamisemme sinne. Vaikkakaan ruoho ei varmasti ole vihreämpää aidan toisella puolella  ;)

Kati