Milkkis, olen ollut ihan kujalla suomalaisesta sosiaaliturvasta, eika siina edes ollut mitaan 'omavalintaista' - kun muuttaa jonnekin asumaan yli vuodeksi, vievat sosiaaliturvan ja kelakortin siina sivussa ihan vakisten!
Eli siis tuo termi asumisperusteinen tarkoittaa juuri sita etta sosiaaliturva riippuu siita missa sattuu asumaan. Jos ei satu asumaan Suomessa, ei kuulu suomalaiseen sosiaaliturvaan. Ja heti kun astuu lentokoneesta tai laivasta yms Suomen kamaralle ja on siella jokin vakinainen asunto (ja se ilmoitus maistraattiin) niin johan alkaa sosiaaliturva juosta...
Se on sitten aivan eri asia, miten siita kuuluisasta sosiaaliturvasta itse kukin hyotyy. No, isannalla on melkonen laakearsenaali, siita saa jonkinlaisen hintaedun. Itsella oli pikkuisen vaivan takia asiaa laakariin, niin turhaa oli pulittaa mokomasta yksityislekurin hintaa, terveyskeskuslaakari osasi pyytamani reseptin kirjoittaa. Elake rupeaa taas nakuttamaan, kunhan ensin palkka alkaa juosta. Ja niin edelleen. Niin ja tietysti lapsilisa!
Mutta sitten taas Disselle: voi kai sita olla ilmoittamatta kenellekaan mitaan puuhistaan, mutta sitten ei tietenkaan voi toivoa saavansa mitaan palveluitakaan! Eli ellei ole mitaan menetettavaa niin sitten jattaa ilmoittamatta. Ja jos joku sukulainen hoitaa sitten esimerkiksi veroilmoituksesi Suomessa...sehan nimittain tulee siihen Suomen osoitteeseen jos et ole ilmoittanut olinpaikkaasi muualla. Ja jos taas ilmoitat yhdelle, kohta tietavat kaikki!
Varmaan tuo ilmoittamisvelvollisuus on ihan lakisaateinen, ja jokin sanktiokin on, mutta kukas noista nyt jaksaa niin tarkkaa lukua pitaa.
Luulen, etta tuo Milkkiksen muistelema karenssi liittyy pikemminkin tyovoimapolitiikkaan, eli tyottomyyskorvausta ei saa heti Suomeen palattuaan. Tasta ei tosin ole omakohtaista kokemusta, kuulopuheita vaan. Ja juuri naiden tyomarkkinatukien kohdalla saattaa karahtaakin kiville, jos ei ole kiltisti ilmottanut liikkeistaan...nain muistelen jonkin kertoneen.
Meille muuten sattui niin, etta Medicaressa virkailija rupesi vaatimaan meilta pois suomalaista kelakorttia ja kesti pitkaan ennenkuin han uskoi, etta sen oli Suomi jo takavarikoinut lahtiessamme. En tieda onko tama normaali kaytanto, mutta tuli vain mieleen etta ehka (Disse) siina kohtaa joutuu viimeistaa ilmoittamaan poistuneensa Suomesta...Eli etta kylla ne pitavat huolta ettei paallekkaisia etuja paase kuittailemaan.