Ainakin iiNet tarjoaa nykyään myös "naked ADSL" -palvelua eli sellaista, jossa ei tarvitse lankapuhelinliittymää, kunhan taloon vain joskus on vetäisty puhelinlinja.
Yhtä vaihtoehtoa ehdottaa
Vaikka linja olisikin vedetty taloon, se ei valttamatta tarkoita sita etta, Naked DSL:n sinne saa.
Exchange not enabled
------------------------
For us to supply you with Naked DSL, your premises needs to be connected to a telephone exchange that has our own ADSL2+ equipment installed (we call this the iiNetwork).
Itse sain edella olevan viestin parin paivan odottelun jalkeen kun lahetin hakemuksen iiNet:lle. Tamanpa takia joudunkin turvautumaan puhelinlinjaan (29.95/kk) ja broadband sopimukseen (joko ADSL1 tai ADSL2).
Jos Naked DSL ei saa, puhelinliittyman asennuksen hinta on valilla 59-299 dollaria, riippuen mita asentaja joutuu tekemaan. Itse puhelin sopimusta (iiNetilla Home phone 1, 29.95/kk) ei ole pakko ottaa, vaan voi valita myos VOIPin (puhelut intternetin paalla, 9.95/kk).
Tahan tarvitset sitten viela joko ADSL1 tai ADSL2 sopimuksen, taitaa olla alkaen 29.95/kk. Home phone 1 tai VOIP ei ole pakko ottaa mutta jo pelkalla VOIP:lla Quota (off peak ja peak) nousee aika huomattavasti.
Itse ajattelin ottaa tuon VOIPin jolloin ADSL2 (mikali sen nyt tahan saa, kun olen niin kaukana keskustasta ja lahimmasta DSLAMista) nopeudet kaytossa ja Quotaa olisi se 11 gigatavua (vahempikin riittaisi).
Kokonaiskustannuksia laskeskelin tulevan tasta lystista:
$59 puhelinlinjan asennus
$29.95 puhelinlinjan vuokra etukateen 1kk
$0 ADSL2 asennus jos sopimus 24kk
$180 NetGear/Belkin Wireless ADSL modeemi jossa VOIP (jos sopimus 24kk)
$39.95 ADSL2 Home 2
---------
Joku $300 dollaria olisi tuo setti jos en nyt jotain unohtanut.