Näin julkisestikin kiitokset, Eevis, avustasi salmiakkijauhon metsästyksessä! tai sinähän sen lopulta hankit, eikä minulle jäänyt kuin vastaanottaminen. Niin siinä lopulta kävi, että pienen määrän hankinta kävi helpoiten Suomesta.
Nyt jauho on minulla, ja ensimmäiset kokeet tehty. Osoittautui oikeaksi arveluni, että saa hyviä salmiakkikarkkeja kun kastaa pehmeätä lakritsia salmiakkijauheeseen. Vielä parempia, ihan kuin pehmeitä turkinpippureita saa kun sekoittaa ammoniumkloridijauheeseen cayennepippurijauhetta ja japanilaista wasabi-jauhoa. Wasabi on itse asiassa piparjuuri- ja sinappijauheen sekoitusta. Se antaa karkeille samanlaista lisäpotkua kuin tuo Tonyn monesti mainostama tulinen englantilainen sinappi, se joka kirpaisee takaraivossa saakka ja saa "vedet valumaan korvista". Jutun idea on siinä, että laku kastetaan tuohon jauheseokseen juuri ennen syömistä.
Jauheen voi myös painella lakritsin sisään sormilla. Käytettävän Lakun valinnalla voi tietysti vaikuttaa huomattavasti lopputulokseen, mm. sen makeuteen. Eikä se lakritsin tekeminen itsekään näytä olevan kovin vaikeaa. Sitä aion kokeilla seuraavaksi.
Vastoin ennakkokäsityksiä salmiakkia voi käyttää muussakin maustamisessa kuin karkkien, vrt. Musta makia -makkara ( mikä se kampanja sitten lopulta olikaan?) ja suomalainen salmiakkipossu (tosin minulle siitä tulisi tietysi salmiakkitofu).
Kokeilinpa piruuttani maustaa salmiakilla myös Vegemitea. Maut sopivat yllättävän hyvin yhteen mielestäni. Täytyypä joskus tarjota tätä mainiota suomalais-australialaista fuusioruokaa jollekulle riittävän kokeilunhaluiselle aussituttavalle.
No, taisipa juttu jo eksyä aika kauas tästä vanhojen tuttujen suomalaisten makujen metsästyksestä. Mutta minun täytyy kyllä tunnustaa, että uusien kokeilu on kyllä vienyt selvästi voiton noiden vanhojen kaipuulta.