Uuden Seelannin ja Australian EROT

Aloittaja Fr?nk, maaliskuu 19, 2005, 20:58

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Fr?nk

Joku ehti antaa palautetta ettei näitä maita voi verrata toisiinsa.. Ok, luonto on ihan erilaista, mutta miten muuten ne sitten eroaa?

Samanlaisuudet

-Kieli

-Nautitaan luonnosta
   -Patikoinnit, retket

-Rento elämäntyyli
   -Ei titteleillä kikkailua
   -Ei hierarkisuutta
   -Ei herran pelkoa ;)
   -Ei kellon perässä juoksua?

-Miehet ovat miehiä (maskuliinisuus), naiset myös "vahvoja"

-Uskonnolla ei suurta vaikutusta?

-Halpa bensa ja edulliset autot

-Kansallinen ylpeys

-Palkka-armeija

-Yrittäjyyden helppous(verrattuna Suomeen)
-Kevympää aloittaa ja yrittäjä ei mene naimisiin työntekijän kanssa loppuelämäksi, vaan kenkää voi antaa jos työ ei nappaa
-Ei liittojen kanssa pelleilyä, ei tyhmiä tupo kikkailuja

-Kaupungistuminen (maaseuduilla tilaa)

-Globalisaatio, molemmissa isoja yrityksiä ja tuotevalikoimat kaupoissa samat, kaikkea saa

-Yhteiskunnan rakenne kevyt (verrattuna suomen massiiviseen ylikalliiseen ja raskaaseen systeemiin)
   -Maksetaan itse sairaala käynnit
   -Eläke oman omalla kontolla??
   -Valtio ei hyysää laiskaa sakkia
   -Päiväkodit omasta pussista

-Koulutus
   -Maksetaan koulutus itse
   -Taso molemmissa maissa hyvä
   -Koulupuvut
   -Kouluruokailu omatoimista

-Monikansallisuus
   -Ulkomailta tulee paljon väkeä
   -Molemmilla oma alkuperäiskansa

-Harrastavat masokistisia lajeja, Rugby, footy :nuttu:

-Sijaitsevat kaukana

-Liikenne vasemman puoleista

-Sidokset Britteihin

-Eläimiä Paljon, metsästäminen sallittua (myös kalastus), lajeja tuotu aikoinaan maahan, ja niillä ei ole ollut luonnollisia vihollisia

Muuta?


Erilaisuudet

-Kieli, eri englantia..

-Väkiluku

-Alkuperäiskansat eri, ja niihin suhtautuminen erilaista?

-Eläimet

-Luonto

Erilaisuudet, Uusi Seelanti

-Vähemmän ihmisiä, vähemmän suuria kaupunkeja

-Enemmän IT-osaamista

-Hakee ulkomaista työvoimaa aktiivisemmin

-Palkka heikompi, eläminen halvempaa, mutta palkkaan nähden sama?

-Metsäteollisuus suurempaa

-4 vuodenaikaa samanpäivän aikana, sataa joka päivä

-Maailman kaikki luonnon muodot edustettuina

-Merivesi kylmää


Erilaisuudet, Australia

-Parempi palkkataso (uudesta seelannista moni menee Australiaan töihin)

-Kalliimpi

-Paremmat luonnonrikkaudet, enemmän niitä hyödyntävää teollisuutta
-Teollisuus suurempaa

-Sijaintinsa takia kaupankäynti parempaa

-Juovat enemmän kaljaa

-Holden

-Olympialaiset

-Kuivaa ja kuumaa


Hmm... Musta ne vaikuttaa suht paljon samalta? Vai oonko ihan pihalla? Kertokaa nyt ihmeessa, sillä suurin osa näistä on haettu internjetistä.. ja osa saatu kyselemällä.. ja iso osa näiltä sivuilta!
Korjatkaa ihmeessä, osan heitin ihan lonkalta..

Jos joku asia ei olekkaan näin, niin korjaan sen tähän viestiin..

Jaaks

Fränk,

Suurin osa mainitsemistasi erilaisuuksista ja samanlaisuuksista on aivan mielipidekysymyksiä eikä mitään totuuksia ja aivan varmaan löysitkin ne jostain netistä NZ sivuilta.

Ennenkuin teet tuollaisia vertailuja tai yleensä postitat ne  tänne sivuille, niin edes lue ne läpi itse :nuttu:

Olet laittanut mm.

LainaaSamanlaisuudet
-Kieli

Erilaisuudet
-Kieli

:confuse:confuse:confuse

Fr?nk

Olen todella pahoillani...

Monia jotka sinne päin suuntaavat varmasti askarruttavat nuo asiat. Ihme kun asiasta ei saa keskustella? Luulin että siellä ollaan hiukka letkeämpää kansaa.. kuinka väärässä olinkaan? Vai olenko? Noin yleisesti ottaen, mistä täällä saa kysyä? Vai käytänkö tähänkin kysymysten kysymykseen sitä "hakua"? Moderaattorin osalta annat yllättävän negatiivistä palautetta. Onhan niitä huonoja päiviä itse kullakin, mutta eikö silti pidettäisi keskustelun taso asiallisena ja positiivisena?:? Vedin vissiin itse herneitä nenään, taidanpa liuottaa ne muutamalla saunaolusella :XXXX

Mitä tuohon kieli juttuun tulee niin eikös molemmissa puhuta englantia mutta eri murteilla? Samaa mutta niin erilaista..

Jaaks

Fränk :D

LainaaMonia jotka sinne päin suuntaavat varmasti askarruttavat nuo asiat.

Jos olen tulossa "sinne päin" vaikka Italiaan tai Turkkiin, niin saanko paljonkaan apua Suomea edustavalta foorumilta :?


LainaaIhme kun asiasta ei saa keskustella?

 Luulin että siellä ollaan hiukka letkeämpää kansaa..

Miksi keskustelet Uudesta Seelannista Australian foorumissa :confuse
Kuten jo aikaisemmin sanoin, ethän keskustele myöskään Italiasta tai Marokosta jossain Suomeen liittyvässä foorumissa :?

Se letkeys sinun tätyy itse tulla tänne kokemaan :hahhaa

Lainaaeikös molemmissa puhuta englantia mutta eri murteilla? Samaa mutta niin erilaista..

Olet siis ilmeisesti käynyt jo molemmissa maissa, kun noin hyvin tiedät.  Itse olen asunut Kiwin kanssa jo viimeiset 13 vuotta enkä vieläkään oikein osaa kertoa sitä sitä eroa "kielissä" tai sinun viittaamassasi murteessa - ihan hyvin on tullut ymmärrettyä  :D

Käyppähän ottamassa ne saunakaljasi ja sulata se herne oikein hyvin :XXXX

Fr?nk

HEh, vastasit itse jo pariin kysymykseen vaikket huomaannut :peukkuy

Vaikka muuta väittäisit, niin sinne päin kun kääntää katseen, tulee väistämättä mietittyä kyseisien maiden eroja. Nuo listatut asiat on poimittu ihan tiedoista mitä on saatu netistä ja tältä sivulta. Elän vieläkin siinä uskossa että siellä asuvat osaatte parhaiten kertoa eroavaisuuksista, ja kehukaa vaikka sitten mikä on parempaa.. Meinaan, tuota "naapurivihaa" kun näköjään esiintyy ;)

Se että maiden välillä on 2000km matkaa, ei sulje pois sitä faktaa että mailla on yhteneväisyyksiä ja mm. taloudellista yhteistyötä.

Jaaks

Fränk :D


LainaaMeinaan, tuota "naapurivihaa" kun näköjään esiintyy

Mitä naapuri vihaa :confuse


LainaaSe että maiden välillä on 2000km matkaa, ei sulje pois sitä faktaa että mailla on yhteneväisyyksiä ja mm. taloudellista yhteistyötä.

Miten niin 2000 km :?  Mistähän päin Australiaa tuonkin mittasit.

Perthistä Aucklandiin on tasan 5334 km linnuntietä ja Suomesta esimerkiksi Helsingistä Kairoon on 3387 km ja New Delhiin Intiassa 5203 km,  että juu ihan naapurissa ollaan.

(lyhin etäisyys maiden välillä on jotain vähän yli 1700 km, joka on Lord Howe Islandilta lähimpiin NZ saariin.  Tosin meiltä Brisbanesta Aucklandiin on vain 2278 km)

Ei nyt sentään hyvä ystävä - ajattele vähän missä päin Australiaa asut.  Ihan sama kuin, että missä päin Eurooppaa asut.  Jos sanot jollekin, että Euroopasta on niin lyhyt matka Marokkoon Afrikassa, niin se pitää paikkansa etelä Espanjasta ja Gibraltarista, mutta on ehkä vähän eri asia Ivalosta :?

Tottakait mailla on taloudellista yhteistyötä, mutta niin on myöskin Australialla ja USA'lla , eikä ne siltikään ole yhtään sen lähempänä eikä me täällä tiedetä niistä ja niiden elämästä yhtään sen enempää.

Contradiction or Contradistinction :confuse

Fr?nk

Ei voi kuin nauraa:D:D:D:D:D

Jaaks

Fränk :D

Hieno piirre ihmisessä, että voi nauraa itselleen :hahhaa

riaapa

Jaa... Kyllä tämä aihe on minun pienestä mielestäni ihan tervetullut, eihän se ketään loukkaa. Eri asia onkin sitten, tuleeko mitenkään informatiivisia vastauksia, koska suurin osa täällä hengaavista ihmisistä on todellakin Australiassa. Jos vastauksia ei tule, niin sittenhän tämä ketju vaan hautautuu pikkuhiljaa unholaan. Mutta kun täällä kuitenkin muutamia satunnaisia Uudessa-Seelannissa asuviakin kuitenkin pyörii, niin saattaahan joku vaikka kommentoidakin.

Mitä tuohon kieliasiaan tulee, niin variantti on tosiaan eri; sekä aussienglannissa että kiwienglannissa on joitakin ominaispiirteitä, jotka tekevät niistä omat murteensa. Myös aksentti on hiukka erilainen, ja kyllähän sen yleensä korva erottaa. Minusta kaikki kielen vaihtelut ja vivahteet ovat vain tervetulleita, joten mielelläni kuuntelen myös kiwienglantia. :peukkuy Mutta kyllä kieli on molemmissa maissa pääosin sama: englanti.
Riina

zetax

Olen pitänyt Jaaksia palstan asiallisimpana ja auttavaisempana henkilöna mutta joitain Jaaksin kirjoituksia en oikein enää sulata. Lieneekö vain kyseessä dunderiin tympääntyminen ja ainainen vastailu syynä siihen kun tulee paikoitellen turhan tylyä tekstiä.
 Mitä tulee nz:taan niin mielestäni tämä palsta on aivan oikea siihen koska esim. wh:laisista kuitenkin suurin osa on käynyt nz:ssa ja tietää siitä aika paljon. Onhan noita pallontallaajia ja muita foorumeita mistä myös voi kysyä.

Itselläni on Suomen keväässä nyt vähän muutakin tekemistä kuin vastailla, mutta tottakai kun koukussa olen niin täytyy täälläkin pyöriä.

Mutta Jaaks älähän ota henk.kohtasesti :D

Jaaks

Zetax,

Kirjoitan tälle palstalle kertoakseni tietoa haluaville ihmisille Australiasta - en Uudesta Seelannista.  Jos haluaisin sen tehdä olisin varmaan jossain Uuden Seelannin palstalla.

Jos olen tyly mielestäsi, niin olen pahoillani loukatessani tunteitasi, mutta enpähän olekaan täällä kaikkia miellyyttääkseni.

En tiedä sinun kokemuksiasi NZ, mutta et ole kuitenkaan vaivautunut vastaamaan jos kerran tiedät jotain ko. maasta.

Minun tietoni siitä maasta on sama kuin Nolla, kun mennään näihin siirtolaisuus, työlupa, asumis, kulttuuri  etc asioihin ja mielestäni olisi väärin ketään kohtaan antaa väärää tai epävarmaa tietoa.
Vai haluatko, että haen sen jostain Googlesta heidän puolestaan - tuskin.

En ole varmaan aina Australian asioissakaan täysin oikeassa, mutta jos saan oikeat ja tarkat tiedot kysymyksestä, niin oikea vastauskin kyllä tulee.

Eipä ole myöskään näkynyt yhtään vastausta niilta mainitsemiltasi : "wh:laisista kuitenkin suurin osa on käynyt nz:ssa ja tietää siitä aika paljon" :confuse

Kai meidän pitäisi sitten myös mielestäsi alkaa neuvomaan ihmisiä matkailusta ja työnhausta Indonesiaan ja PNG - onhan ne kuitenkin jopa lähempänä kuin NZ ?

En ole ottanut tätä mitenkään henkilökohtaisesti Zetax, mutta kuitenkin sinä asetit vastauksesi henkilökohtaisesti minulle ja jos on jotain kirjoituksiani mitä et sulata, niin voisitko edes ystävällisesti mainita mistä et pidä etkä vain yleistää minun kirjoituksiani ja sanoa minun olevan tympääntynyt.
Minulla ei edes ole koskaan ollut kunniaa tavata sinua eikä sinulla minua, joten eiköhän pidetä nämä henkilökohtaisuudet jossain muualla.

Zetax, olisin olettanut sinun hyvinkin vakituisena vastaajana ja "maailman matkaajana" olevan enemmän "Global" ja ymmärtävän näitä asioita, mutta taas olin ehkä väärässä.

Thanks

"Travellers do come and go, but Dunder stays"

mette

Siis en ole koskaan käynyt NZ, mutta toivottavasti tuo ei estä minua kommentoimatta...Uteliaisuudesta  kysyn miksi  ihmeessä Frank haluat  hakea näiden kahden maiden välillä eroavaisuuksia ?

Mutta aivan ihanaa jäätelöä  siellä NZ osataan valmistaa, tai ainakin minun mielestäni. Saa sitä täällä ostaa. Taidamme olla ainoat lakritsijätskistä pitävät meidän "kylillä" :P

Fr?nk

Nuo kymysykset oli oikeastaan yhtä kouluprojektia varten joka on jo melkein valmis.. Oma lehmä ojassa siinä mielessä että jos/kun haaveista tulee totta ja muutaman vuoden päästä pääsisi kokeilemaan elämää toisessa maassa, niin voisi hiukka tarkemmin arpoa kumpaan sitä menisi(realistisena pääsisi!, pirun hyvällä tuurilla vaikka lähtökohtani on omasta mielestä hyvät, vaikkei parhaat)

Se miksi kysyin tällä palstalla, pohjautui tietoon, että todella moni Kiivi muuttaa ulkomaille töihin muutamaksi vuodeksi, ja niistä todella moni Australiaan. Eli joku teistä olisi saattanut sitten törmätä moiseen henkilöön ja jutella ehkäpä jopa aiheesta. Elin myös illuusiossa, että jollakin teillä olisi myös kokemusta molemmista maista. Hmm. koska maiden välillä on leppoisan tuntuista "vitsailua"(vai onko? vertaa. suomi-ruotsi), niin kait ne aussit on teidän työpaikoilla jotain vitsiä vääntäneet aiheesta?  

Mistään muuttoon liittyvistä viisumeista etc. ei ole kyse vaan ihan kulttuurista. No kulttuurihan on mielipiteisiin pohjautuva, eli absoluuttista vastaustahan ei ole.
Tuntuu vain että tökkäsin kepillä ampiaispesää :cool:

Aikis

No jopas täällä nyt tuulee! Kaikki kunnia kaikkien moderaattoreiden toiminnalle ja vaivannäölle, mutta kyllä vähän ihmettelen minäkin Jaaks nyt sinun reaktiotasi... Olisiko mahdollista, että selittäisit sitä vähän meille, jotka emme ole aivan vuodesta nolla seuranneet tai niin aktiivisesti seuraa tätä palstaa, mikä ihme sinua oikeasti närästi tässä Fränkin aloitteessa? Hänhän ei kysynyt faktatietoja Uudesta Seelannista (mikä on muistaakseni aikaisemminkin KIELLETTY tällä palstalla - ja ihmettelin sitäkin??!!) vaan kulttuurieroavaisuuksia/samanlaisuuksia aussien ja kiwien välillä. Ihan asiallinen kysymys - hänen poimimansa kommentit sen sijaan osin ovat aika huuhaata... Parempihan se olisi poikaparkaa opastaa oikealle tielle tässä asiassa. Niiden jotka asioista tietävät.

Fränkille sen verran tuosta maaotteluhengestä - että se tosiaan on aika smankaltainen suhde kuin Suomen ja Ruotsin välillä. NZ kaupoista voi ostaa vitsikirjan, joka pahoinpitelee ausseja täydeltä laidalta - ja ihan sama kirja on löydettävissä Sydneyn lentokentältä, käännettynä uusiseelantilaisvitseiksi!!! Kaikkiin urheilumatseihin esim kriketissä ja footyssä (wallabien ja blackien) välillä suhtaudutaan hyvin kiihkeästi - aivan eri asteikolla kun jonkun muun maan kanssa kisaamiseen.

Käsittääkseni käsityksesi luonnon ja ilmaston erilaisuudesta ovat oikeita. Suurimmat erot lienevät yhteiskuntajärjestyksessä ja kansanluonteessa - minulla on käsitys, ei faktatietoa, että aussien letkeys ei pesi uudessa seelannissa - monista olosuhteista johtuen ihmiset siellä ovat tunnollisempia ja 'vakavampia', ehkä myös jäykempiä ja 'englantilaisempia'. Tästä johtuen myös jotkus systeemit toimivat eri tavalla (paremmin?) esim julkisella sektorilla.

Ihan kiinnostava ja asiallinen teema, olisi mukvaa kuulla asioista tietäviltä lisääkin.

MH

Hei ihmetteliät ymmärrän täysin Jaaksin viestin. Ottakaa kartta käteen ja mitatkaa välimatkoja ja ajatelkaa sitten uudelleen miksi täällä ei tiedetä/keskustella nz koskevia asioita. Eihän esim. suomea koskevalla keskutelupalstalla keskustella espanjassa asumisesta ja ajatelkaa että pelkästään kahden kaupungin välimatka Australiassa on pitempi kuin helsingistä madridiin. Tämä kuitenkin on Australian suomiyhteisön keskustelupalsta niin miksi täälä pitäisi käsitellä Nz:an asioita.

FinnKiwi

No hohhoh en tiennyt etta taalla oli NZsta puhuminen kiellettya kun ei se ainakaan aikaisemmin ole tietaakseni niin ollut...
taalla Nzssa on hyvin vahan suomalaisia eika mitaan suomi-NZ forumia taida olla suomeksi (en ole ainakaan loytanyt)

olen seurannut dunderia monta vuotta, kun pienista eroista huolimatta NZ ja AU ovat kovin lahella toisiaan ja monet taalla kasitellyt asiat ovat meikalaisen elamaan ihan samat

on ihan naurettavaa mittailla jotain valimatkakilometreja kun ei niilla ole oikeasti asioiden kanssa mitaan tekemista!!!!

mutta taidanpa nyt sitten poistaa dunderin bookmarkeista kun ei kerran uusi-seelantilaisia taalla suvaita
:mad:

eevis

Mita hittoa taalla nyt oikein trippaillaan???? Kylla mielestani ylimmalta auktoriteetilta dunderissa on tullut lupa kiwi-asioistakin puhua, joten ei pitais olla mitaan tulkinnanvaraista valimatkoista ym. (mita hittoa???? :o :? :o :? ) : http://www.dundernews.com/viestitaulu/viewthread.php?tid=1472#pid16819

Ja Finnkiwi :D Ala mee mihinkaan! Kylla taalla dunderissa kiwi-varia tarvitaan!
Dees - We will bloody bounce back!!!


mette

LainaaAlkuperäinen postittaja aikaihminen


Fränkille sen verran tuosta maaotteluhengestä - että se tosiaan on aika smankaltainen suhde kuin Suomen ja Ruotsin välillä. NZ kaupoista voi ostaa vitsikirjan, joka pahoinpitelee ausseja täydeltä laidalta - ja ihan sama kirja on löydettävissä Sydneyn lentokentältä, käännettynä uusiseelantilaisvitseiksi!!!  

 Vitseistä sen verran, että vitsejä nyt väännetään varmaan vähän jokaisessa maassa naapurimaista tai kaukaisemmista maistakin, ja monet  vitseistä ovatkin kansainvälisiä,niin että saman vitsin voi kertoa hollantilainen tai ranskalainen belgialaisesta, ruotsalainen norjalaisesta, norjalainen suomalaisesta (tai päinvastoin).Perinteiset australialaisvitsit kuitenkin tekevät   pilaa irlantilaisista!

jounij

LainaaAlkuperäinen postittaja MH
Ottakaa kartta käteen ja mitatkaa välimatkoja ja ajatelkaa sitten uudelleen miksi täällä ei tiedetä/keskustella nz koskevia asioita. Eihän esim. suomea koskevalla keskutelupalstalla keskustella espanjassa asumisesta ja ajatelkaa että pelkästään kahden kaupungin välimatka Australiassa on pitempi kuin helsingistä madridiin.

Noh, mikäs se sitten olisi sellainen sopiva etäisyys (säde Sydneystä tai jostain muusta maailman navaksi kuviteltavasta paikasta), jotta paikasta saisi keskustella?

Eiköhän samantien lakkauteta Perthistäkin keskustelu, sillä sinne on Sydneystä pidempi matka kuin mihinkään päin Uutta Seelantia ja siellä on luultavasti käynyt vähemmän Ossilan itärannikkolaisia kuin Uudessa Seelannissa.

Hyvin sopii verrata Uutta-Seelantia Australiaan ja molemmista keskustella samalla palstalla, sillä molemmat maat ovat eurooppalaistuneet samoihin aikoihin samaa kulttuuria edustavien englantilaisten toimesta, eli vertaukset tyyliin "ei Suomea ja Turkkiakaan verrata keskenään" ovat aivan tuulesta temmattuja.

Mutta joo, Fränk, nuo ketjun ekaan viestiin postaamasi eroavaisuudet ovat minunkin mielestäni suurelta osin keksimällä keksittyjä - ehkäpä alkuperäisen kirjoittajan tai alkuperäisten kirjoittajien yksittäisiin (poikkeuksellisiin?) kokemuksiin perustuvia mielipiteitä kuin mitään sääntöjä.


Kommentoi
Jouni
Canberra

jounij

Esimerkiksi näistä Fränkin ekasta viestistä poimituista asioista olen eri mieltä (kommenttini tosin koskevat vain Ossilaa, sillä en ole vielä käynyt tutustumassa Kiwilandiaan).

Lainaa-Ei titteleillä kikkailua

Ei ehkä puheessa, mutta jokaisessa virallisessa kaavakkeessa kuitenkin kysytään titteliä, jollaiseksi voi tohtoraatin tai muun ammattitittelin puutteessa laittaa edes Mr/Ms/Mrs. Suomessa en muista samanlaisiin kaavakekysymyksiin törmänneeni. Ja jos Suomessa joskus titteliä kysytäänkin, niin ei siihen ainakaan nykysuomalaiset kirjoittaisi "herra" tai "rouva". Sitäpaitsi ainakin titteliä "sir" kuulee itsestään jatkuvasti käytettävän vaikkapa tietyissä kaupoissa tai ravintoloissa asioidessaan.

Lainaa-Ei hierarkisuutta

Australiassa on hierarkisuutta mielestäni ainakin saman verran kuin Suomessa.

Lainaa-Uskonnolla ei suurta vaikutusta?

Mielestäni Australiassa uskonto näkyy enemmän jokapäiväisessä elämässä kuin vaikkapa Suomessa. Ei ehkä kuitenkaan niin paljoa kuin jossakin täysin roomalaiskatolisessa maassa. (Huom. täällä näkyvät monien kristillisyyden eri haarojen lisäksi myös muut uskonnot.)

Lainaa-Ei liittojen kanssa pelleilyä

En osaa sanoa nykytilanteesta, enkä myöskään ole täysin varma siitä, mitä "pelleily" tässä yhteydessä tarkoittaa, mutta ainakin vanhojen australiansuomalaisten yrittäjien ja työläistenkin kertomuksissa vilisee uskomattoman absurdeja tarinoita siitä, mitä liittojen takia on jouduttu tekemään.

Lainaa-Maksetaan itse sairaala käynnit

Julkiset sairaalat ovat ainakin Australiassa ilmaisia.

Lainaa-Eläke oman omalla kontolla??

Nykyään ei enää täysin, sillä Australian laki velvoittaa työnantajat maksamaan 9 prosenttia palkasta eläkerahastoon. Jonkin verran omatoimisuutta kuitenkin edellytetään näistä rahoista huolehtimisesta: Usein on esimerkiksi mahdollista vaikuttaa siihen, miten nämä eläkesäästöt sijoitetaan korkoa tuottamaan. Samoin eläkkeelle päästyä on joustavuutta siitä, miten ja millaisissa erissä tämä itse säästetty eläke nostetaan.

Lainaa-Valtio ei hyysää laiskaa sakkia

Ei ehkä yhtä paljoa kuin Suomessa, mutta kyllä täälläkin laiskahko sakki hengissä säilyy.

Lainaa-Sijaitsevat kaukana

Riippuu siitä mistä katsoo.


Annanpa muillekin vuoron kommentoida.


Varsinaiseen keskustelun aiheeseen palaa
Jouni
Canberra

Jaaks

Jeesuus...... :o

Ensin ei kukaan vastaa ja sitten kaikki tulee antamaan mielipiteensa tuomatta kuitenkaan mitaan konkreettista tietoa Frankille - ainoastaan omia kasityksiaan jopa myontaen, etta fakta tietoa ei ole, paitsi tietysti Finnkiwi.

En ole missaan vaiheessa kieltanyt keskustelemasta yhtaan mistaan :?

Taidanpa itse poistua tuonne takavasemmalle ja jattaa teidat keskustelemaan ja spekuloimaan ihan mista haluatte.

eevis

LainaaAlkuperäinen postittaja Jaaks
Jeesuus...... :o

ditto...

LainaaAlkuperäinen postittaja Jaaks
Ensin ei kukaan vastaa ja sitten kaikki tulee antamaan mielipiteensa tuomatta kuitenkaan mitaan konkreettista tietoa Frankille - ainoastaan omia kasityksiaan jopa myontaen, etta fakta tietoa ei ole, paitsi tietysti Finnkiwi.

Joo niinhan tehtiin ja mitas sitten taas sina teitkaan? Sun vastauksista taisikin olla paljon konkreettista hyotya Frankille...joo kiva tietaa valimatkat kilometrin tarkkuudella.

LainaaAlkuperäinen postittaja Jaaks
En ole missaan vaiheessa kieltanyt keskustelemasta yhtaan mistaan :?

........................

Miksi keskustelet Uudesta Seelannista Australian foorumissa :confuse
Kuten jo aikaisemmin sanoin, ethän keskustele myöskään Italiasta tai Marokosta jossain Suomeen liittyvässä foorumissa :?

niin....

LainaaAlkuperäinen postittaja Jaaks
Taidanpa itse poistua tuonne takavasemmalle ja jattaa teidat keskustelemaan ja spekuloimaan ihan mista haluatte.

Come on Jaaks...anna jo olla. Ja joo sehan keskustelupalstan ideakin kai on etta ei oo pakko kaikkeen keskusteluun osallistua jos ei halua. Mutta muut voi silti keskustella. Eiko???

Tassa on nyt paljon melua tyhjasta. Ainakin mun mielesta tyhjasta. :confuse

Cheers kaikille tasapuolisesti. :XXXX

eevis
Dees - We will bloody bounce back!!!


jounij

Noh, minä ilmoitinkin kommentoivani noita mainittuja asioita vain Ossilan osalta. Täällä olosta ja noista kommentoimistani asioista minulla on useamman vuoden kokemus.


Toteaa
Jouni
Canberra

Aikis

Mette, joo olet oikeassa, että tämä naapureiden mollaaminen on kansainvälistä - jenkit kanadalaisista, fransmannit belgeistä jne. Totta kuitenkin lienee se, että aussit haluavat erottua kiweistä ja päinvastoin. FAKTAA on mm juuri äsken NZ:sta saamani meili, jossa asianomainen kiwi korostaa eroavaisuuksia em maiden välillä... ei mitään tarkempaa, koska keskustelun aiheemme oli aivan muu, mutta kunhan sanoo, että maat ovat hyvin hyvin erilaisia!

Fränk, sen minä unohdin tuohon sinun listaasi kommentoida, että mistäs oletkin löytänyt moisen kapitalistin tiedonlähteeksesi! Kommenteistahan (vai ovatko ne sinun itsesi 'värjäämiä'?) huokuu yksityisen palvelujärjestelmän ja luokkaytheiskunnan ääretön ihannointi... sanoisimpa yäk, juuri sen kokemuksen perusteella mikä on syntynyt vertaillessani pohjoismaista (sosialistista) hyvinvointiyhteiskuntaa ja tätä aussiyhteiskuntaa ihan faktisesti. Ikävä kyllä aika totta on se, että jolla on rahaa se saa hyvän terveydenhoidon ja koulutuksen, jolla taas ei ole se saa mitä sattuu... Ja että koulutuksen taso EI ole suomalaisittain järin korkea... no suomalaiseen koululaitokseen on tunnetusti vaikea verrata.

Fr?nk

No mitäs täällä tapahtuu??

Jos olisitte kenraaleja, voisin väittää että sota maiden välillä olisi alkanut :hahhaa Nyt jäitä hattuun!!

Kiitos, joukossa on todella hyvää tietoa!

LainaaFränk, sen minä unohdin tuohon sinun listaasi kommentoida, että mistäs oletkin löytänyt moisen kapitalistin tiedonlähteeksesi! Kommenteistahan (vai ovatko ne sinun itsesi 'värjäämiä'?) huokuu yksityisen palvelujärjestelmän ja luokkaytheiskunnan ääretön ihannointi... sanoisimpa yäk, juuri sen kokemuksen perusteella mikä on syntynyt vertaillessani pohjoismaista (sosialistista) hyvinvointiyhteiskuntaa ja tätä aussiyhteiskuntaa ihan faktisesti. Ikävä kyllä aika totta on se, että jolla on rahaa se saa hyvän terveydenhoidon ja koulutuksen, jolla taas ei ole se saa mitä sattuu... Ja että koulutuksen taso EI ole suomalaisittain järin korkea... no suomalaiseen koululaitokseen on tunnetusti vaikea verrata.

Kapitalismi, kyllä se luokitellaan kirosanaksi. Ongelma vain on että globalisoitumista ei voi välttää, ei edes hidastuttaa.
Tuotteistaminen, kilpahenkinen yhteiskunta ovat ainakin suomalaista nykyaikaa.. (ei välttämättä mikään ihannoitava asia) En ihannoi tuloeroja, niiden mukanaan tuomaa yhteiskunnan "flunssaa". Mutta Suomalainen järjestelmä on aikansa elänyt, tietysti se voi tuntua hienolta että on kaikki palvelut, mutta katsotaas kymmenen vuoden päästä. Ei meillä "nuorilla" ole voimaa pyörittää sitä.. Ennen suomalainen vastasi kymmentä ryssää, kohta yksi suomalainen vastaa kymmentä eläkeläistä. (oli sitten ihan heitto, ettei nyt luupilla katsella.. ;) Valtio on onneksi herännyt todellisuuteen, ja laskenut että puuttuvan työvoiman takia pitäisi vuosittain saada maahan vähintään 4000, maximissaan 60000, mutta realistisimmassa kaavailussa n. 15000 ulkomaalaista työntekijää paikkaamaan vajetta)

Suomessa yksityinen yrittäminen on tehty vaikeaksi, osittain mahdottomaksi, ainakin jos on halua palkata työvoimaa keventämään pitkiä päiviä. Työntekijän palkkaamista voidaan verrata naimisiin menoon..
Se ettei kaikki ole yhteiskunnan puolesta itsestäänselvää, on omalta osin varsin tervettä. Pitää ihmiset osin paremmin hereillä..

Menee jo syvälliseksi :)

Ja nuo kommentit,  Ne on koottu varsin sirpaleisista tiedoista, ja laitettu listaan että jotain keskustelua saisi aikaiseksi. Osa on omia pikaisia johtopäätöksiä, korjausta odottamassa. Siksi odotan että osaatte kyseenalaistaa kaiken.. ja eikös se niin ole että mitä enemmän menee väite metsään, niin sitä helpompi sitä on kommentoida :D

zetax

Kommentoimatta mitään sen enempää kommentoin kuitenkin.

Jaaks,

Siis tarkoitin kirjoittamalla "henkilökohtaisesti" vaan sitä että Olen kuitenkin sitä mieltä, että olet palstan paras vastaaja ja tarkoitukseni ei ole loukata sinua eikä muitakaan omilla mielipiteilläni.
Mutta aloit taas vääntämään jotain Helsingin ja New delhin välimatkoja joilla ei ole mitään tekemistä viestiketjun alkuperäisen kirjeen kanssa. Se vaikuttaa enemmän murkkuikäisen tekstiltä kuin sinun.
Toivottavasti nyt kuitenkin vielä voit vastata myös minun kysymyksiini, onhan niistä ollut jo paljon apua.

Auringonpaistetta koko dunderille!:cool::cool::cool:

eevis

LainaaAlkuperäinen postittaja Fränk
Jos olisitte kenraaleja, voisin väittää että sota maiden välillä olisi alkanut :hahhaa Nyt jäitä hattuun!!

Frank :D

Ha, ei tassa mitaan sotia ole, kunhan kommentoidaan. Niinku tallaseen normaaliin tiivis perhe -tyyliin... :D
Dees - We will bloody bounce back!!!


Aikis

Vai on suomalainen järjestelmä aikansa elänyt... kovat on pojalla paukut pyssyssä. Tosiaan, katsotaan kymmenen vuoden päästä. Täti toivoo kovasti, että olet sitten sillä puolella, jolla on rahaa kouluttaa lapsensa ja hoidattaa sisuskalunsa...

Mutta siinä olet oikeassa, että teidän 'nuorten' käsissähän tulevaisuus on. Siksi olisikin upeaa kuulla vähän vähemmän kovaa ja konservatiivista ajatusta tulevaisuuden toivoilta. Ehkä esimerkiksi asuminen juuri tällaisessa todellisessa luokkayhteiskunnassa herättäisi sinussakin asuvan pohjoismaisen sosiaalisen vastuun ja oikeudenmukaisuuden! Kaikki kunnia sille, vaikka sitä järjestelmää rukattava onkin ja yksilön vastuutakin heräteltävä...

Noo, tää nyt menee sivuun näistä dunderin yleisteemoista... ei kai täällä näin vakavasti kannattaisi asioita ottaa.

mette

LainaaAlkuperäinen postittaja Fränk

Ja nuo kommentit,  Ne on koottu varsin sirpaleisista tiedoista, ja laitettu listaan että jotain keskustelua saisi aikaiseksi.

Toivotan parasta , että  keskustelua syntyisi   lisää varsinaisesta aiheestakin ajatellen  sitä sinun kouluprojektiasi, arpomista...Good luck!

 
LainaaOsa on omia pikaisia johtopäätöksiä, korjausta odottamassa. Siksi odotan että osaatte kyseenalaistaa kaiken.. ja eikös se niin ole että mitä enemmän menee väite metsään, niin sitä helpompi sitä on kommentoida :D

Tuo ei tainnut jäädä keneltäkään huomaamatta :D Indeed, hyvinkin kyseenalaistin  ;)

Aikis

Kiitos Mette huomautuksesta.. välillä vaan provosoituu.

Yritin nyt palata Fränkin originaaliin, että mitä hän kysyykään... Vieläkään en ole viisastuntu sitä vertaa, että osaisin ruveta vertaamaan Australiaa ja Uutta Seelantia, mutta sen sijaan huomasin taas yhden väittämän, jonka haluaisin korjata - vai onko se nyt sitten kyseenalaistamista . Joka tapauksessa toivoisin, että Fränk projektissassi esittäisit mahdollisimman oikeaa tietoa näistä maista ja että saat täältä palstalta juuri sellaista...

Siis väite, että yhtesikuntarakenne Australiassa on kevyt! Ja erityisesti alkuperäisessä listassa sitä verrattiin Suomen raskaaseen järjestelmään. Tosiaan, en vieläkään malta olla ihmettelmättä että kuka näitä mielipiteitään jakelee...

Australiassa (en ole varma NZ) on erittäin kankea ja monikerroksinen hallintojärjestelmä, joka liikkuu hitaasti ja tulee veronmaksajille kalliiksi ja lisäksi estää varojen suuntaamisen moneen (sosiaalisen vastuun näkökulmasta!!!) muuhun tärkeään asiaan. Tämä kankeus vaikuttaa myös muuhun yhteiskuntarakenteeseen ja tukee sen hierarkisuutta ja jälleen tuota kaksijakoisuutta.

Oikeesti olis tosi mielenkiintoista kuulla, jos täällä joku UUdessa Seelanissa pyörinyt tai pyörivä osaisi antaa tietoa sieltä...

Usein tässä on porukalla hämmästelty, että asiat kuitenkin aika hyvin sujuvat tässä byrokratiassa...

mette

LainaaAlkuperäinen postittaja aikaihminen
Totta kuitenkin lienee se, että aussit haluavat erottua kiweistä ja päinvastoin. FAKTAA on mm juuri äsken NZ:sta saamani meili, jossa asianomainen kiwi korostaa eroavaisuuksia em maiden välillä... ei mitään tarkempaa, koska keskustelun aiheemme oli aivan muu, mutta kunhan sanoo, että maat ovat hyvin hyvin erilaisia!

 

Joo, noin minäkin ajattelisin, että erilaisia ovat! Mutta eihän se tietenkään vertailemasta estä, hyvinhän se sopii verrata Uutta Seelantia Australiaan kuten täällä on todettu. Kunhan ei  sentään ala kutsumaan kiiwejä ausseiksi kuten teki Rouva Cherie Blair helmikuisella NZ:n visiitillään-ja vieläpä kahdesti.

Nothing upsets at Kiwi quite as much as being mistaken for an Australian.

Calling us Australians was the worst faux pas you can imagine-and she sid it twice.


A New Zealand businessman on Blair's speech in Auckland

Jaaks

Aikaihminen,


LainaaAustraliassa (en ole varma NZ) on erittäin kankea ja monikerroksinen hallintojärjestelmä, joka liikkuu hitaasti ja tulee veronmaksajille kalliiksi ja lisäksi estää varojen suuntaamisen moneen (sosiaalisen vastuun näkökulmasta!!!) muuhun tärkeään asiaan. Tämä kankeus vaikuttaa myös muuhun yhteiskuntarakenteeseen ja tukee sen hierarkisuutta ja jälleen tuota kaksijakoisuutta.

Minkahan tason hallintajarjestelmasta puhut nyt ?  Local -, State- vai Federal Goverment ?  Vai yleistatko tuon koskemaan niita kaikkia ?

Useissa Commonwealthin maissa on kaytossa edelleen Westminster hallitus systeemi.
(http://encyclopedia.laborlawtalk.com/Westminster_system )


Voitko muutenkin vahan perustella miten niin liikkuu hitaasti ja on kankea ja maksaa veronmaksajille - esimerkkeja vai onko taas vain ylimalkainen perustelematon lausanto lisakeskustelun aikaansaamiseksi ?

Enpahan ole tahan mennessa viela tavannut hallintojarjestelmaa joka ei maksaisi :hahhaa

Myoskin kiinnostaa kommenttisi tuosta varojen suuntaamisen estamisesta moneen muuhun tarkeaan asiaan.  Mitka on nama tarkeat asiat ja kenelle tarkeita ja miksi ??  Miksi ne asiat joihin nyt rahoja kaytetaan eivat ole tarkeita ??

Mikahan on tuo tarkoittamasi kaksijakoisuus ?

Haluaisin vain saada selvityksen naihin vaittamiin, ennenkuin alan kommentoimaan niihin.  

Muuten tulee taas takkiin joltain herkempinahkaiselta :D

Aikis

Äh mikä ilma!!?? Siis täällä Sydneyssä... onkohan matalapaine vaikuttamassa myös Jaaksin mielialaan - tämä on ihan uutta minulle, että olet noin ärhäkkänä...

Kuten jo aiemmin sanoin, ei kannata niin kauhean tosissaan ottaa, ettäihan lankoja pitkin tulisit... enkä minä suostu kinaamaan enkä perustelemaankaan jos ei huvita. Olen sen reilusti sanonut, että esittämäni asiat ovat mielipiteitäni ja havaintojani - ei mitään minkä puolesta menisin oikeuteen - tai edes ulos tällä säällä. Nimittäin sataa cats and dogs.

Puhun juuri kokonaishallinnosta, siitä että ensin on councilit paikallisella tasolla, sitten osavaltionhallinto, federaation hallinto ja vielä on kansainyhteisönkin kanssa jos jonkinmoista viritystä. Hallitsevan puolueen ja opposition keskenkin näyttää olevan tuplamiehitys - siis tarkoitan sitä että oppositiolla on omat varjoministerinsä ja systeemit joka lähtöön. Tuskin sekään on ihan ilmaista.

Ihan minun keksintöni ei ole, että Australia on yksi maailman byrokraattisimmista valtioista - ja se epäilemättä toimii kankeasti. Ihan mukavaa jos väite aiheuttaa asiallista lisäkeskustelua täälläkin.

Hallinto- ja puoluejärjestelmä maksaa ilman muuta kaikkialla - en nyt minäkään aivan tyhmä ole! Kyllä täällä kuienkin verovaroja suhteellisesti ottaen kuluu hallintoon varmasti reilusti - esimerkiksi Suomeen verrattuna, vaikkei mulla nyt tähä mitään tilastoa olekaan - onko sinulla?

Ja se, mihin tässä maassa ei näytä olevan kovin paljon varaa, on julkinen koulujärjestelmä ja terveydenhuolto - sitäkään en ole itse keksinyt, vaikka kyllä omakohtaisesti todennut. TAi sanotaanko niin päin että tällaisen kansantulon maassa em. järjestelmiiin voisi kyllä panostaa vähän enemmänkin, jos niitä pidettäisi riittävän tärkeänä. Eivätkä ne maantietkään järin hyvässä kunnossa ole, tai riippuu ylläpitäjästä.

Ja kaksijakoisuudella tarkoitan yksinkertaisesti luokkayhteiskuntaa, jossa häpeilemättä ylläpidetään järjestelmää joka jakaa ihmiset a- ja b-luokan kansalaisiksi riippuen siitä millainen tulotaso heillä on. Onko jotain epäselvää siinä, etteikö tällainen asenneilmasto ja virallinenkin politiikka ole vallalla?

Ymmärsinkö nyt oikein että haastoit minut, vai meninkö halpaan? en ole vielä polttanut nahkaani tarpeeksi, että olisin tullut sinisilmästä parkkinahkaksi. Entä sinä?

kiitos jokatapauksessa keskustelusta! Minä olen vielä ihan hyvällä tuulella. Mutta jos täällä halutaan sellaista keskutelua, jossa Australiaa (tai mitään muutakaan maata) ei saa kritisoida sen vuoksi että on saanut lottovoiton asua täällä, niin sitten minäkin hikeennyn... Sellaista nimittäin aina välillä ilmenee näissä monikulttuurisissa ympyröissä. Ja sitä minä en ymmärrä.

Jaaks

Meilla paistaa aurinko ja on n +30 eika mielikaan ole yhtaan arhakkana.

Nyt haluaisin kysya, etta mitahan tanne sopii sitten kirjoitella, jos ei edes saa kysya toisen perusteluja mielipiteisiinsa :confuse
Mistaan oikeudenkayntiin menosta ei ollut kysymyskaan eika kinaamisesta.

Australia on vapaan sanan maa ja taalla kylla voi julkisestikin kertoa mielipiteensa perustelujen kanssa aivan vapaasti.
Onkohan tassa nyt takana joku pelko joutumisesta vastuuseen sanoistaan, niinkuin vanhassa kotimaassa joskus oli tapana :?

Pitaisiko vaan sanoa, etta juu, juu samaa mielta olen vaikka ei edes ymmarataisi mista puhutaan.

Kiitos vaan, mutta senlaatuiset keskustelut ei ole mistaan kotoisin eika kiinnosta.  
Nakeehan sen mita siita tulee tamankin ketjun aikana kun vain heitellaan taysin tuulesta temmattuja ajatuksia ja mielipiteita niita yhtaan mitenkaan perustelematta ja sitten jos joku niista tiedustelee tai arvostelee, niin hyokataan takaisin, etta ala nyt ole noin tyly.

Takaisin vastaukseesi Aikaihminen,

Kokonaishallinto; miten se eroaa esimerkiksi Suomen vastaavasta?  Onhan suomessakin kunnanhallinto, laaninhallinto, maakunnanhallinto, valtionhallinto ja sitten  viela EU.  Samoin joka maassa, missa vain on oppositio on varjoministerit.  Mita hyotya muuten olisi koko oppositiosta jos he eivat vahtisi hallituksen toimia.  Eika opposition ainoa tehtava ole vain vastustaa, vaan he myos tekevat laki - ym ehdotuksia omien kannattajiensa toimesta seka usein toimivat hyvinkin laheisessa yhteistyossa voimassa olevan hallituksen kanssa.

Itse on ole samaa mielta Australian byrokratiamaisuudesta enka sen kankeudesta.  En voisi varmaan edes esittaa yhtaan esimerkkia, etta olisin joutunut sen uhriksi.

Suomen ja Australian valisista hallituksen kuluista ei ole minullakaan mitaan vertailua, mutta eipahan tuo ole niinkaan vaikea saada, jos haluaa.
Tokihan niissa on eroja jo maan koko- ja asukasluku erojen takia.

Eihan kansantulon suuruus pelkastaan maaraa paljonko rahaa pitaa kayttaa terveydenhuoltoon ja koulutukseen.
Jos rahoja ei kayteta mihinkaan muuhun kuin noihin mainittuihin ja muihinkin sosiaalipalveluihin, niin kylla akkia alkoi se kansantulokin pudota ja sitten ei yht'akkia olekaan mita kayttaa niihin.
Valtion rahatalous ei ole ihan yhta yksinkertainen asia kuin tavallisen yksityisen kodin vuosibudjetti, jota suurin osa ihmisita ei edes osaa tehda :D

Luokkayhteiskunnasta sen verran, etta eikohan kaikissa yhteiskunnissa ole luokkia.  Johan se toimii elainkunnassakin :D
Itse en kyllakaan ole tormannyt mihinkaan viralliseen politiikkaan tuosta luokkajaosta.  Se mika on asenneilmasto on tietysti ko alueen asukkaista seka heidan kasvatuksesta ja perinnastaan kiinni.

Enhan mina mitaa tai ketaan haastanut eli et sina mihinkaan halpaan mennyt.  Kuten sanoin, niin halusin vain hieman selvitysta melkoisen ylimalkaisiin kommentteihisi ennekuin kommentoihin niihin itse.

Se onko taalla asuminen lottovoitto on taas toinen aihe, johon en nyt viitsi menna.  Tulee vaan mieleen vanha sanonta ketusta ja pihlajanmarjoista ;)

Eihan kukaan ole sanonut, ettei maita oli sitten Australia tai mika tahansa saisi kritisoida tai kehua, mutta hyvien tapojen mukaan ainakin ne arvostelut myos perustellaan.
Et suinkaan sina itse halua kieltaa Australian tai minkaan muun maan puolustamisen :?

Aikis

Jaaks hyvä, minulle riittää nyt tämänkaltainen keskustelu, jossa ilkeämielisyys ja riidanhaastaminen on aistittavissa - myönsitpä tahi et. Ja toki yritin parhaani mukaan vastata samalla mitalla. Väitellä voi ja olla erimieltä ilman piruiluakin, eiks joo, ainakin itse yleensä pyrin siihen. Joskus tulee ylilyöntejä. Eli siis voitaisiinko keskustella ihan asiapohjalla. Sorry, jos olen perusteettomilla tai perustelluilla mielipiteilläni aiheuttanut sinulle näppylöitä.

Olen erittäin iloinen, jos saan kuulla kokemuksia aussielämästä muiltakin, ovatpa ne sitten positiivisia tai negatiivisia, kritisoivia tai puolustavia. Niiden perusteellahan jokainen sitten tekee omat päätelmänsä - ja kantaa sitten mielipiteensä mukanaan sekä itse täällä maassa että mahdollisesti palatessaan kotimaahan tai siirtyessään muualle maapallolla. Ja vaikuttaa näin taas toisten ihmisten mielipiteisiin.

Ihan kiva myös, jos keskustelu tällä palstalla edelleen pysyy vähemmän tiukkapipoisena ajatustenvaihtona ja TODELLA perustelua vaativat ajatukset jäävät tieteellisiin tapahtumiin, kuten esim tohtorinväitöksiin tai julkisiin tutkimuksiin. Että sellaista asiaa; tunnelmia ja kokemuksia vaan lisää kiitos - myö sinulta Jaaks, jolla varmaan on vuosia Ausseissa takana paljon enemmän kuin monella dunderilaisella.

Sen verran vielä täytyy tälle henkilökohtaiselle tasolle mennä, että minua puolestani vähän loukkaa väite, että ajatukseni ovat ylimalkaisia... tai että vastaisi sanoistani. Ihan ne on sellaisia kokemuksiin, nähtyyn ja kuultuun perustuvia kuten muillakin ihmisillä. Pihlajanmarjoista en löytänyt muuta yhteyttä kuin että on syksy pahimmillaan ja ne kuuluvat siihen - Suomessa tosin. Ja kun sananlaskuihin mennään, niin 'pata kattilaa soimaa, musta kylki kummallakin'. Saatko kiinni Jaaks?

MH

LainaaAlkuperäinen postittaja aikaihminen
Hallinto- ja puoluejärjestelmä maksaa ilman muuta kaikkialla - en nyt minäkään aivan tyhmä ole! Kyllä täällä kuienkin verovaroja suhteellisesti ottaen kuluu hallintoon varmasti reilusti - esimerkiksi Suomeen verrattuna

Onko sillä jotakin merkitystä jos maalla on varaa siihen ja järjestelmä on toimiva:?:?:?

Mitä sitten tulee Suomessa kansalaisten verovarojen järjettömään tuhlaamiseen niin jos tähän laittaa listan niistä niin tämän palstan kovalevytila menee tukkoon siitä listasta.

Esimerkkinä vain verovaroin tuettava yritystoiminta joka ei missään muodossa olisi suomen ilmastossa kannattavaa. Eli maatalous ja kasvihuoneviljely. Varsinkaan kun Suomella ei olisi varaa tähän.

Jaaks

Aikaihminen :D

Sorry vaan, mutta mikä tuossa vastauksessani oli nyt ilkeämielistä tai riitaa haastavaa :confuse

Ainoastaan esitin omia mielipiteitäni kohtalaisen hyvin tuntemastani systeemistä.  Suomen nykyisestä systeemistä en sitä pystyisi tekemäänkään.

Jos sinä haluat keskustella vain mukavista muistoista ja kokemuksista Australiassa niin ole hyvä, mutta itsehän lusikkasi tähän soppaan laitoit

LainaaOriginally posted by Aikaihminen

mutta kyllä vähän ihmettelen minäkin Jaaks nyt sinun reaktiotasi... Olisiko mahdollista, että selittäisit sitä vähän meille, jotka emme ole aivan vuodesta nolla seuranneet tai niin aktiivisesti seuraa tätä palstaa, mikä ihme sinua oikeasti närästi tässä Fränkin aloitteessa?

Sitähän tässä on juuri yritetty selvittää, että nuo tuulesta temmatut mielipiteet, joille ei ole mitään perustaa ja jopa Fränk sen itse myönsi

LainaaOriginally posted by Fränk

Ja nuo kommentit, Ne on koottu varsin sirpaleisista tiedoista, ja laitettu listaan että jotain keskustelua saisi aikaiseksi. Osa on omia pikaisia johtopäätöksiä, korjausta odottamassa. Siksi odotan että osaatte kyseenalaistaa kaiken.. ja eikös se niin ole että mitä enemmän menee väite metsään, niin sitä helpompi sitä on kommentoida


Sitten jatkoit vielä itse:


LainaaOriginally posted by Aikaihminen

Yritin nyt palata Fränkin originaaliin, että mitä hän kysyykään... Vieläkään en ole viisastuntu sitä vertaa, että osaisin ruveta vertaamaan Australiaa ja Uutta Seelantia...

Usein tässä on porukalla hämmästelty, että asiat kuitenkin aika hyvin sujuvat tässä byrokratiassa...

Siis byrokratia on kankeaa eikä toimi, mutta kas kummaa asiat sujuvatkin aika hyvin :confuse

Sanoit myöskin näin:

LainaaOriginally posted by Aikaihminen

Fränk, sen minä unohdin tuohon sinun listaasi kommentoida, että mistäs oletkin löytänyt moisen kapitalistin tiedonlähteeksesi! Kommenteistahan (vai ovatko ne sinun itsesi 'värjäämiä'?) huokuu yksityisen palvelujärjestelmän ja luokkaytheiskunnan ääretön ihannointi...

Siinäpä ystävällinen kommentti uudelle foorumin tulokkaalle ja varmasti tarkoitettu "rakentavassa" hengessä eikä mitenkään ilkeästi tai riitaa haastavasti. Tuohan on jo tämän maan lakien mukaan slander tai oikeastaan defamation :o



Kyllähän minä sen pata ja kattila jutun tiedän, enkä koskaan ole ketään toista parempi olevani väittänytkään, mutta hämmästyin kun et muistanut (tiennyt) tarinaa: " Happamia, sano kettu pihlajanmarjoista" :D


Jos vielä sallit minun jatkaa, niin yksi kommentti tuohon myöskin MH'n mainitsemaan Hallintojärjestelmään ja siihen kuinka paljon opposition varjoministeriö maksaa.
Entäs jos ei olisi muutakuin yksi eduskuntapuolue ja hallitus koottaisiin siitä.  
Olisiko se halvempi ?  
Tuskinpa vaan, sillä silloinhan olisi vallassa yhdenlainen diktatuuri kun hallituksella ei ole ketään muuta kenelle vastata kuin oma itsensä.  Onhan tuosta paljonkin esimerkkejä ympäri maailman ja jopa aivan Suomen lähinaapurustosta.

Silti kuitenkin rakentavassa hengessä ja ainoastaan sinun omiin kommentteihisi vastaukseni perustaen :D

Fr?nk

Harmi etten heti tajunnut tehdä kriittistä tai provosoivaa viestiä, meinaa pirskule sentäs, dunderit, noista kriittisistä arvosteluista saa niin hyvää infoa todellisesta tilanteesta!!
(harmi vain että lokaa on hiukan lentänyt)

Kiitos Jaaks siitä Westminster linkistä! Miten Brittien toiminta näkyy nykypäivän Australiassa (kuiskaan " ja Kiwilandiassa ;)")?
Eikö muutamia vuosia sitten Australiassa ollut äänestys jostain irtautumisesta? Hutera muistikuva..

Ainoa hallitusmuoto missä ei olisi päällekkäisyyksiä taitaa olla diktatuuri.. Sehän olisi hienoa jos päällekkäisyyksiä ei olisi. Meillä on myös EU, jolla sormet pelissä monessa asiassa. politiikka on vaikea laji josta maksetaan hyvin :D

Kyllä tuo kriittisyys asioihin on hyvä, tuskin se teillä aina ruusuilla tanssimista on, vaikka täällä" jääkauden hang a round klubissa" altistuu positiivisille mielikuville etelän lämmöstä, elämän helppoudesta. Siinä tosiasiat helposti unohtuu.. Arki se on arkea..

En ole pahoittanut mieltäni. En ihannoi kapitalistista taloutta, mutta jos saisi valita, sen silti ottaisin.(paistaa se sieltä tekstistä jonkin verran läpi ;)) Paitsi... jos isolla vasaralla nykyinen systeemi taottaisiin uusiksi. Se tuskin muuttaisi ihmisten asennetta varmasta turvaverkkosysteemistä ja ei sillä saada tulevaa työllisten vajetta korjattua. Mielenkiinnolla seuraan tulevaa.

Kysynpä näin päin, jos yrityksessä annetaan kenkää henkilölle vaikka yrityksen toiminta olisi voittoisaa ja noususuhdanteista, niin minkälaiset sanktiot yritys saisi?
Esim karanteeni aikaa uusien palkaamiselle? Sakkoja?
Samaan syssyyn, onko siellä havaittavissa irtisanomisten aaltoa? Suomessa tapana ilmoittaa liitolle neuvotteluista että 1500 saa nyt lähteä ja lopulta 200 laitetaan kortistoon, kuten alunperin suunnittelivat. Liitot ainakin
pyrkivät ettei uusia työntekijöitä palkattaisi samoihin tehtäviin, 6 kk taitaa olla raja, kunnes yritys on "puhdas".
Aiheestahan olisi vaikka kuinka paljon sanottavaa, mutta
En jatka tähän enempää, meinaan eroa on kuin yöllä ja päivällä jos asiaa katsotaan johtajan tai työntekijän silmin.

Jatketaan..

(ps. mikä se alkuperäinen aihe oli ;))

jounij

LainaaAlkuperäinen postittaja Fränk
Miten Brittien toiminta näkyy nykypäivän Australiassa (kuiskaan " ja Kiwilandiassa ;)")?
Eikö muutamia vuosia sitten Australiassa ollut äänestys jostain irtautumisesta? Hutera muistikuva..

Brittien toiminta näkyy Ossilassa ainoastaan siten, että siirtolaisista suurin osa on sieltä kotoisin. Maan oloihin ei millään muotoa vaikuteta Brittein saarilta käsin. Viimeinenkin linkki tässä suhteessa katkesi, kun - oliko se 1974 vaiko 1984 - kumottiin viimeinenkin laki Australiassa, joka salli valittamisen paikallisten oikeusasteiden päätöksistä Ison Britannian korkeimpaan oikeuteen. Tosin Australian (ja monen muunkin maan) kuningatarhan on sama henkilö kuin Ison Britanniankin, mutta kuningattarelle teoriassa kuuluvaa valtaa käyttää Australiassa täysin kenraalikuvernööri, jonka maan pääministeri nimittää aina 5 vuodeksi kerrallaan. Eikä tällä kenraalikuvernöörillä juuri mitään valtaa olekaan. Normaalisti hän vain toimii "kumileimasimena" eli parlamentin säätämien ja senaatin hyväksymien lakien vahvistajana. Hän tosin voi hajottaa parlamentin, ja on sen kerran tehnytkin Australian liittovaltiona olon aikana. Liittovaltio on ollut olemassa vuoden 1901 alusta alkaen.

Tuossa kansanäänestyksessä, johon viittasit, kysyttiin kansalaisten tahtoa muuttaa monarkia tasavallaksi. Jos ehdotus olisi mennyt läpi, olisimme poistaneet perustuslaistamme viittaukset kuninkaaseen, kuningattareen ja niin pois päin. Nykyinen kenraalikuvernöörin virka olisi muutettu presidentin viraksi. Ehkäpä suuresta brittiläisperäisestä kansalaispohjasta johtuen ehdotus ei mennyt läpi (äänet menivät kuitenkin melko tasan).


Valaisee
Jouni
Canberra

mette

LainaaAlkuperäinen postittaja jounij


Lainaa-Ei titteleillä kikkailua

Ei ehkä puheessa, mutta jokaisessa virallisessa kaavakkeessa kuitenkin kysytään titteliä, jollaiseksi voi tohtoraatin tai muun ammattitittelin puutteessa laittaa edes Mr/Ms/Mrs. Suomessa en muista samanlaisiin kaavakekysymyksiin törmänneeni. Ja jos Suomessa joskus titteliä kysytäänkin, niin ei siihen ainakaan nykysuomalaiset kirjoittaisi "herra" tai "rouva". Sitäpaitsi ainakin titteliä "sir" kuulee itsestään jatkuvasti käytettävän vaikkapa tietyissä kaupoissa tai ravintoloissa asioidessaan.

 

 Vieläkään mulle ei ole selvinnyt , että mitä tässä threadissa pitikään vertailla , mutta kun täällä on kerran alettu vertailemaan Australia ja Suomea , niin olkoon menneeksi.

Vielä palaisin tuohon titteliaiheeseen. Minusta nuo Mr Mrs, Miss-ja Ms-titleihin täällä monikulttuurisessa maassa on kyllä aivan omat syynsä. Eihän läheskään jokaisesta kaavakkeesta ilmene  henkilön sukupuoli, joten  misterittelyt ja missuttelut ovatkin kai tarkoitettu tunnistamaan   henkilön sukupuolen. Pelkän nimen ja  tittelin perusteella   täällä kun  on  lähes mahdoton päätellä  henkilön sukupuolta.