Melbournessa asuminen ja siihen liittyvät asiat

Aloittaja Taitsu, syyskuu 09, 2004, 19:27

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

R?yh?

Kiitos vastauksesta Milka:)

Toimisto tulee olemaan itäpuolella, ja sitäpä siinä mittailinkin, että jos vaikka Doncasteriin ajelee, niin ei pitäisi olla ihan mahdoton juttu. Vai löytyykö esim Elthamista toimistotiloja, joita voisi vuokrata? Meillähän oli semmoinen puhe työnantajan kanssa, että katsotaan talo ensin ja sitten etsitään toimisto mahd. läheltä. Mutta ei se varmaan silti sitä tarkoita, että kuinka kauas tahansa keskustasta voidaan lähteä. Mutta kyllä mä voisin kuvitella vaikkapa puoli tuntia uhraavani mennen tullen työmatkaan, jos talo olis oikein iiiiihaaaana. Missäs te asuittekaan?

Räyhä

Milka

Hei Rayha,

Me asutaan just Elthamin ja Warrandyten puolivalissa Researchissa. Meilla on muutama hehtaari maata ja juuri kuvailemasi maalaisnakymat talon toisella puolella. Toiselta puolelta tonttia nakyykin sitten Melbournen keskusta.

Doncaster voi olla ihan hyva paikka toimistolle. Varsinkin jos asiakkiden taytyy sinne matkustaa. Hyvat kulkuyhteydet keskustaan. Panton Hillista Doncasteriin matkaa varmasti alle puolen tunnin. Elthamistakin tai Greensborough:sta toki tomistotiloja loytyy jos niikseen tulee.

Se pitaa viela mainita etta maalla varsinkin tulette tarvitsemaan kaksi autoa. Mutta sanoisin etta sama on tilanne Lower Templestowessakin. Isompaan supermarkettiin on matkaa noin 10-15 minuuttia autolla, joten ei sita mielellaan unohtele ostoksia. Tosin jos unohtaa maidon tai leivan niin asiaa helpottaa, etta Panton Hillissa on sekatavarakauppa ja tietysti perinteinen Aussipubi (savuton), jossa myos perheineen voi kayda syomassa. Ai niin sielta loytyy myos Ala-aste. Isommilla koululaisilla matka tietysti riippuu siita meneeko muksut valtion vai yksityiseen kouluun.

R?yh?

Kahden auton politiikkaan on päädytty joka tapauksessa. Mies saa firmasta auton käyttöönsä, mutta tulee myös olemaan paljon matkoilla. Joten aiomme hankkia itse varsinaisen isomman perheauton (kolme lasta ja paljon tavaraa aina mukana), jolla minä voin sitten kulkea töihin ja ostoksille.

Eilen juuri tuijottelin kartalta niitä Elthamin ja Researchin alueita, että täytyypä alkaa pitämään paremmin silmällä niiden vuokrataloja. Mutta eipä tuo Panton Hillkään nyt sitten niin kauhean kaukana ole. Enempi varmaan lopulliseen päätökseen paikan päällä vaikuttaa nimenomaan itse talo, eikä se sijainti sitten ole niin kilometrin päälle, kunhan nyt kulkemaan pääsee. Vaikka olenkin innoissani suuren kaupungin tarjonnasta sekä kauppojen, että ravintoloiden ja muidenkin palveluiden suhteen, olen kuitenkin pohtinut sitä arkielämää lasten kanssa, että olisihan se tila ja oma rauha kuitenkin hyvä juttu. Ettei tarttis koko ajan hyssytellä lapsia ja pyydellä naapureilta anteeksi vääräällä puolella olevia pesäpalloja...

Lapset aiotaan laittaa julkiseen kouluun. Kaksi meillä menee vielä ala-asteelle ja vanhin yläasteelle. Vähän mua on sekoittanut nuo nimitykset secondary school, highschool ja secondary college, että onko niillä jotain eroa vai ovatko sama asia eri nimellä. Osaisko joku valaista asiaa?

Räyhä

kristian74

Moi,

muutin muutama paiva sitten Melbourneen ja nyt pitaisi saada asunto vuokrattua. Monessa ilmoituksessa ainakin jaakaappi ja pesukone tuntuvat puuttuvan asunnon varustuksesta.

Loytyyko Melbournesta joku liike joka myy kaytettyja kodinkoneita? Tai vaihtoehtoisesti joku edullinen uusia koneita myyva liike?

Terveisin,
Kristian

eevis

Kristian :) Toivottavasti jo asiat ratkenneet sulla, mutta jos nyt vielä etsit niitä kodinkoneita, pari vinkkiä ainakin tässä. :XXXX
Dees - We will bloody bounce back!!!


Jouko

Kristian,

Oletko koettanut Trading Post lehteä, josta löytyy verkkoversio osoitteesta http://www.tradingpost.com.au/ ja paperi lehteä saa ostaa lähes kaikkialta huoltoasemista lähtien. Lehti vastaa lähinnä suomen Keltaista Pörssiä.


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

kristian74

Kiitos molemmille vinkeista. Talla eraa en kuitenkaan kodinkoneita tarvinnut, koska asunnossa oli jaakaappi ja talosta loytyi yhteinen pesutupa. Mutta kylla trading post tuli ostettua ja cash convertterilla kaytya. Hyva kuitenkin jatkossa tietaa mista kaytettya tavaraa loytaa.

Terveisin,
Kristian

tuitui

Moikkelis,

Eli olisi tuossa maaliskuun alussa tarkoitus telakoitua Melbourneen ainakin kolmeksi ellei neljäksikin kuukaudeksi, tekemään töitä ja asumaan.

Tiedän, että aiheesta asuminen on puhuttu paljon, mutta en ole vielä törmännyt sellaiseen missä kysytään mistä näitä VALMIIKSI KALUSTETTUJA asuntoja voi esim. hakea?

Eli haussa olisi siis minulle ja kaverilleni + hänen poikaystävälleen oma asunto täksi ko ajaksi. Kaverin poikaystävä on australiasta kotoisin joten uskon haun olevan sen verran hepolmpaa, mutta hänkään ei ole juuri aikaansa Melbournessa viettänyt joten tuskin hänelläkään on sen enempää tietoa asunnon hausta siellä.

Jos joku tietää ja on antaa jonkinlaista vinkkiä olisimme erittäin tyytyväisiä.

ps. toinen kysymys ihan toisesta asiasta.. Eli kävi valitettavasti niin, että mun henkkarit varastettiin kun olin / olen Englannissa ja jäljellejäi vaan passi, mitä en mielellään mukanani kantaisi. Eli kuinka Australiassa pitää kantaa henkkareita mukaan baareihin jne? Käykö ISIC henkkarita :D ? ja jos mukana on vielä kopio passista jne? Todellakaan ei viitsisi ainutta henkilöllisyystodistustani pitää mukanani, ja tuota kuvallista henkilöllisyystodistusta on vähän vaikea hankkia täältä ulkomailta käsin :( (tietääkseni..??????)

Kiitos etukäteen! :)

eevis

tuitui, on täällä foorumissa jo aiemmin mainostettu mm. Domain.com.au:n hakua, jossa voi laittaa hakua rajaavaksi termiksi "furnished", mutta eipä enää voikaan... ovat näköjään muuttaneet hakunsa formaattia, harmimpi juttu. eli koita vaikka yksittäisten isompien vuokrausfirmojen nettisivuja, mm. http://www.ljhooker.com.au :n advanced searchissa voi rajata kalustettuihin. onnea asunnonhakuun :XXXX ja multa ei Ausseissa koskaan kysytty papereita mihinkään baariin mennessä (olen kai jo niin selvästi rupsahtanut :)) eli enpä osaa sanoa siihen mitään. :confuse:)
Dees - We will bloody bounce back!!!


RUU

Tuitui, minä keplottelen päivittäisessä elämässä EU-mallisen ajokortin kanssa. Se on toistaiseksi kelvannut hienosti joka paikassa, jopa vähän ummikompien - kuten videovuokraamojen - kanssa, puhumattakaan puolivirallisista yhteyksistä kuten pankki.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

tuitui

Kiitos vastauksista,

Olen tuota domain.comia jo aika paljon kolunnut, mutta tosissaan sieltä ei sitä vaihtoehtoa voi enää valita ett ois kalustettu. Pitääpi koklailla sitten jotain noita isompia välitysfirmoi jne.

No, en kyllä itsekään näytä 18-kesäiseltä enää, joten tuskin siis tulee ongelmia. Ei mulla ole täällä Englannissakaan niitä kertaakaan kysytty. Suomessahan ne nyt kysytään kaikilta joka paikas nykyään :)

noh, eiköhän tässä pärjätä...kuhan nyt saisi eka nuo kaikki muut  asiat hankittua varastettujen tilalle. Hyvin alkanut matka, mutta nytpähän ainakin tietää ettei kaikkia munia samaan koriin jne.. :sorry:

R?yh?

Olenkin jo aiemmin joitakin asuinalueita ja niiden viihtyisyyttä täällä kysellyt. Vielä kysyisin, että tunteeko kukaan tuota Frankstonia ja sitä lähinnä olevia asuinalueita? Olisiko lapsiperheelle sopivaa seutua? Junayhteydet näyttäisi olevan hyvät cityyn päin ja merikin on lähellä. Talot näyttävät olevan kohtuuhintaisia, joihinkin muihin alueisiin verrattuna tuntuvat olevan hieman edullisempia. Johtunee varmaan siitä, että on jo hieman kauempana keskustasta, vai? :confuse Entäpä Mt Eliza, siellä on ollut muutama hieno talo, ja tontit näyttävät olevan isoja ja muutenkin upeita maisemia ja tilaa ympärillä. Vai saako netistä väärän kuvan? Siellä on tosin myös vuokrat korkeampia kuin esim juuri Frankstonissa.
Onko puolesta tai vastaan kommentteja näistä molemmista ja niitä ympäröivistä alueista?

Kyselee ja kiittää taas,

Räyhä

chilifinn

Hei Räyhä,

Oletko huomannut että Domain.com.au haun kautta pääsee katsomaan myös "Suburb profile" kun klikkaa valitsemaansa taloa esittelevän sivun yläosassa näkyvää esikaupungin nimeä?
Tässä Frankstonin demografisia tietoja
http://www.domain.com.au/public/suburbprofile.aspx?mode=buy&suburb=Frankston&postcode=3199

ja tässä Mt Eliza
http://www.domain.com.au/public/suburbprofile.aspx?mode=buy&suburb=Mount%20Eliza&postcode=3930

Näyttäisihän tuolla perheitä asuvan.

En tunne henk koht ketään joka tuolla asuu, mutta mieheni sukua asuu Dandenongseilla ja ajelimme lomareissulla myös tuolla Mornington peninsulan seudulla. Sieltä on pitkä matka ajella keskustaan.
Metlinkin kautta kun katsoin niin junamatka Frankstonista cityyn vie tunnin ja Mt Elizasta puolisentoista tuntia tai enemmän. Ei kai siinä mitään jos käy cityssä vain silloin tällöin, mutta jos kulkee siellä päivittäin töissä niin matka lienee aika pitkä.

Netin kautta on loppujen lopuksi tosi hankala muodostaa kuvaa alueista. Hoksasin sen kun katselin esikaupunkeja "sillä silmällä" lomalla ollessamme. Osa paikoista, jotka netissä olivat vaikuttaneet kivoilta olikin aika kauheita livenä. Lisäksi saman esikaupungin toinen puoli voi olla oikein kiva ja toinen taas kovinkin kulahtanut.

Toivottavasti täältä löytyy joku joka osaisi kertoa tarkemmin noista alueista. Minustakin kuvien perusteella tuo Mt Eliza vaikuttaa viehättävältä.

Jos teillä olisi joku tuttu joka voisi aluksi tarkistaa teille sopivan viihtyisän vuokra-asunnon niin voisitte sitten paikan päällä ajella ympäriinsä tutustumassa paikkoihin ja valita pysyvämmän paikan.

Jorisee Real estate surffailua harrasteleva Chilifinn :roue

chilifinn

Vielä löysin tällaisen artikkelin. Sen mukaan päätepysäkit ovat riskialueita rikoksen uhriksi joutumisen suhteen. Frankstonille tästä miinus ? :confuse
http://www.150.theage.com.au/view_bestofarticle.asp?straction=update&inttype=1&intid=1811

"Suburbs at the end of most railway lines also stand out as pockets with high levels of crime. For predators, this is one of the most logical spots to commit crimes against the person."

It's the end of the line, people have to get off. If you were hanging around wanting to mug, rob, steal, you know you're going to get people at the end of the line," James says. "Those stations are often unpatrolled, neglected, not community centred yet are used a lot. They become classic sites of predation."

The state's crime figures are released annually by Victoria Police, but experts warn that using official statistics to "rank" the level of a certain offence in particular suburbs is often unwise. "

Wikipediassa Mt Elizaa kuvataan että "quiet residential suburb" :peukkuy
http://en.wikipedia.org/wiki/Mount_Eliza,_Victoria
Frankston ei saa ihan yhtä hyvää arvostelua
http://en.wikipedia.org/wiki/Frankston,_Victoria

Opinpa ainakin itse taas uutta  :D

R?yh?

Voi kiitos Chilifinn:god: Enpä ole tuolta Wikipediasta hoksanut näitä tietoja katsoa. Kiitos vinkeistä! Tässä saa taas muutaman illan ja yön tunnit vierähtämään netissä. Olen nyt jotenkin juuttunut tähän asunnon esikatselu/etsimisvaiheeseen, vaikka tuhat muutakin asiaa on vielä hoidettavana. Realestate on jo jonkinmoista huumetta aivoille....pakko saada lisää!:pepsodent Tarkoitus on joka tapauksessa mennä ensin paikan päälle ja etsiä talo sitten siellä. Nyt on niin hyvin, että mies on juuri parhaillaan työmatkalla Sydneyssä, ja suuntaa sieltä loppukuusta Melbourneen viikon lomalle. Tarkoitus löytää valmiiksi se väliaikainen asumus ja lisäksi vähän kierrellä ja katsella näitä esikaupunkialueita, että miltä ne livenä näyttää. Mä täällä kahlaan näitä alueita läpi, että vähän tietää, mitä käy tsekkaamassa. Koko kaupunkiahan ei ehdi viikossa, ellei ole tosi nopea auto alla:roue

eevis

Räyhä :) Chilifinnin vinkkien mukainen käsitys minullakin on: Frankston = (huume)ongelmaisten keskus, Mt. Eliza = hienompi, kalliimpi alue. :) Mutta siis tämä on täysin kuulopuheisiin perustuvaa kohdallani, yksi työkaveri aussiaikana osti talon Frankstonista (Kananook st.) ja piti tietty tuparit. No tulin sitten junalla Frankstoniin ja kävelin sen reilun kilsan assalta heille. Mikä johti kauheaan paniikkireaktioon työkavereissa :), "jessus sentään Eeva, MITÄ sä oikein ajattelit??? Oisit soittanut, oltais tultu hakemaan, herranjestas, KÄVELIT halki Frankstonin!!!" No eipä siinä mitään, oli sunnuntaipäivä, ei assalla mitään epäilyttävää porukkaa hillunut, eikä siinä assan lähellä ostosalueella, eikä kukaan hullu pysähtynyt autolla mua häiritsemään, ihan kivaa puistokatua siellä oli, ja päätin vielä oikaista jonkun ison puistoalueen läpi (hehheh sain työkavereiden suut vielä enemmän ammolleen tämän kertoessani :pyhimys) eikä sielläkään mitään muuta ollut kuin ihan normaaleja ihmisiä koiria ulkoiluttamassa, tennistä ja muuta pelaamassa. Että varmaan sama juttu kuin vaikka Turussa Varissuo: maineensa mukaan kauhea huumepaikka, muttei kuitenkaan joka paikassa tai joka aikaan. :) Frankstonin assan wikipedia-jutussa mainitaan kyllä tuosta rikollisuudesta myös. Mutta jos se julkinen liikenne on teille tärkeä eli joutuu junaa käyttämään paljon iltaisin, niin en kyllä itse Frankstoniin lähtisi. :confuse Mutta siis en ole itse siellä asunut, eli tämä perustuu vain työkavereideni ennakkoluuloihin ja/tai tietoihin. :)
Dees - We will bloody bounce back!!!


riaapa

Räyhä,

Tosiaan noilla kahdella asuinalueella on aika erilaiset imagot, kuten Chilifinnin ja Eeviksen viesteistä jo käy ilmi. Itse ajelen työni puolesta lähes viikoittain Frankstonin/Morningtonin suuntaan, ja kyllä se ajomatka tuntuu välillä puuduttavalta. Liikenneruuhkat on kuulemma ruuhka-aikaan aika hurjat, sillä Nepean Highwaylla on älyttömästi liikennevaloja, vaikka kaistoja on välillä jopa neljä suuntaansa. Itse ajan usein "mutkan kautta" Monash Freewayta, sillä vaikka matka on pidempi, on se usein nopeampi johtuen siitä että Monash on kunnon motari.

Mt Eliza Village vie kyllä viihtyisyyden puolesta voiton Frankstonin keskustasta, missä tuppaa olemaan paljon harmaita sementtijärkäletaloja. Rikollisuuteen/turvattomuuteen en osaa ottaa kantaa, sillä ajan yleensä Frankstonista vain läpi, ja senkin päiväsaikaan. Sen olen huomannut kyllä että "Frangersissä" vaikuttaa olevan liikenteessä keskimääräistä enemmän niskatukkaisia miehiä, viimeisen päälle viritettyjä autoja, pinkkejä rekisterikilpiä sekä ylinopeutta ajavia P-lätkäläisiä (vrt. 80-lätkä).

Varmasti sekä Frankstonista että Mt Elizasta löytyy mukavia asuinpaikkoja, mutta itse en kyllä noin kauas lähtisi asumaan, paitsi jos työpaikka on jossain sillä suunnalla.

Lycka till!
Riina

R?yh?

Onko teillä mainita muita lähiöitä, joilla olisi "huonompi" maine? Ettei ihan mihinkään huumeluolien naapuriin muuta. Etäisyys keskustaan ei ole mikään ratkaiseva seikka, emme ole siellä töissä, vaan ehkä joskus käydään viikonloppuisin huvireissulla. Meillä on tarkoitus etsiä ensin asunto, ja sitten katsellaan lähimaastosta pienet toimistotilat, ettei tarvii koko kaupungin läpi ajaa. Toivomus työnantajan puolelta oli vain, että täältä itä-kaakkois puolelta citystä katsottuna. Eli alue on riittävän laaja ja valinnan varaa pitäisi olla. Itse olemme pitäneet pohjoisrajana Yarra Valleyä ja Mt Eliza alkaa olla eteläraja.

eevis

Räyhä :) Kyllä ne "huumeongelma-alueet" (myyntiä paljon) on ilmeisesti aika samoja vuodesta toiseen, eli lainauksena Victorian Drug Trends 2005 -raportista (samassa linkit muidenkin osavaltioiden vastaaviin raportteihin): "As noted in previous IDRS reports, street markets were reported to continue operating in the Melbourne Central Business District (CBD) (which had seen a spike of activity in the last 12 months), St Kilda, Fitzroy/Collingwood, Footscray, Springvale/Dandenong, Frankston, Box Hill and Richmond. Key experts reported that both the CBD and Richmond have seen a significant increase in activity in the past 12 months." Mutta paljonko se näkyy sitten jokapäiväisessä elämässä alueella... :confuse Itse en vaikka Richmondissa nähnyt koskaan mitään vaikka iltaisinkin tuli siellä joskus pyörittyä, mutta mulla on kai joku sisäänrakennettu diileri/huumeveikkokarkoitin, mulle ei koskaan tulla yrittämään myydä mitään, mikä on kyllä hyvä juttu sinänsä. :) Mutta asiaan, jos alue on siis SE-Melbu, mikä on toive-etäisyys keskustasta? Ja minkälaista aluetta sen pitäisi olla, pitääkö olla kauttakulkuasiakkaita tms. vai tulevatko asiakkaat sitten nimenomaan toimistolle varta vasten? Itse tykkäsin kovasti tuosta työmatkani junaradan (Cranbourne/Pakenham-linjat) varren alueista, Carnegie, Murrumbeena (yksi kaveri asui siellä, ihan ok aluetta kuulemma), Oakleigh, yksi työkaveri asui Caulfieldissä, tykkäsivät kovin. Mutta Caulfield on jo ehkä aika lähellä keskustaa. :confuse Murrumbeenassa ja Oakleighssa on se hyvä puoli, että Chadstonen ihana ostoskeskus on lähellä... :) Sitten taas Glen Waverley -linjan varrella oli myös kivoja, kotoisia ja kauniita (rikkaiden?) alueita kuten vaikka Symbal.
Dees - We will bloody bounce back!!!


R?yh?

Eevis, kiitos tiedoista:) On ajateltu, että min 10km ja max 40km keskustasta. Ei haluta ihan keskustan tuntumaan, ihan jo hintatasonkin takia, mutta ei ihan jumalan selän taaksekaan, että pääsee kuitenkin cityyn silloin kun mieli tekee. Yritys toimii metallialalla, ja suurin osa asiakkaista kuulemma on juuri tämän itä/kaakoispuolen teollisuusalueilla, mm.Dandenong, Bayswater ja Croydon läheisyydessä. Toimisto on lähinnä yrityksen hallintoa varten, mieheni työhön kuuluu mennä asiakkaiden luokse, asiakkaat harvemmin tulevat toimistolle. Ihan juna-aseman vieressäkään ei tarvitse asua, onhan auto työmatkoja varten, mutta varmaankin keskustaan mieliessä jätetään auto lähimmälle asemalle ja hypätään junaan.

Eli meininki on tämmöinen: etsitään kiva talo kivalta alueelta. Sitten etsitään kiva pikku toimisto samalta suunnalta, että mun matka toimistolle on mahdollisimman lyhyt (max 10km), minähän kuitenkin kuskaan lapset kouluun ja hoidan muut arkihauskuudet, niin ei menisi niin älyttömästi aikaa matkoihin. Mies kulkee sitten toimistolta tai kotoa suoraan asiakkaiden luokse, siksi on rajattu tämä puoli kaupungista, ettei sitäkään varten tarvitsisi keskustan ruuhkien läpi ajaa joka päivä mennen tullen.

Aiemmin keskustelinkin täällä Templestowe-Doncaster ja siinä lähellä olevista alueista, ne ilmeisesti täyttäis aika hyvin kaikki nämä kriteerit. Mutta vähän on nyt tutkittu kartalta ja netistä noita vähän alempana ja lähempänä merta olevia alueita. Ja naisen mieli kun on muuttuvainen:pepsodent, niin aina tutkin niitä alueita, missä olen jonkun aivan iiiihhaaaaanan talon nähnyt:hahhaa

Mutta kiitti vielä Eevis, todella arvokkaana pidän sitä tietoa, minne EI kannata muuttaa, vaikka kuinka olis hieno talo tarjolla. Kolme lasta kun on kuitenkin vielä helmoissa pyörimässä, niin kiva olisi, että saisivat niin rauhassa kasvaa, kuin noin suuressa kaupungissa nyt mahdollista on.

Räyhä

Milka

Todella kivoja alueita ja toivomallasi suunnalla on Camberwell, Canterbury, Balwyn, Kew, Hawthorn, Malvern. Tosin ne eivat ole halvemmasta paasta, eivatka ihan lahella merta. Mutta erittain kivoja taloja ja erittain hyva maineiset koulut. Hyvat kulkuyhteydet keskustaan, moottoritie ja junarata ja miehesi kulkee ns. ruuhkaa vastaan kun kay asiakkaiden luona.

Toivottavasti en nyt sekoittanut paatasi ja lisannyt valinnan varaa. :hahhaa

R?yh?

Eipä hätää Milka, tämän enempää ei voi pää enää sekaisin mennä!:hahhaa Voi kun pääsisi jo paikan päälle ihmettelemään!

Petri

LainaaAlkuperäinen postittaja Milka
Todella kivoja alueita ja toivomallasi suunnalla on Camberwell, Canterbury, Balwyn, Kew, Hawthorn, Malvern.

Niin, jos pitää pöyhkeilevää keskiluokkaisuutta kivana ja haluaa teeskennellä muiden teeskentelijöiden kanssa. Tai kenties näiden alueiden asukkaat eivät teeskentelekään, vaan ovat ihan aidosti tylsiä ja pinnallisia...

"Middle class: people who, with money they don't have, buy things they don't need, to impress people who don't care."

chilifinn

Mitäs Melbournen asuinalueita sinä Petri sitten suosittelisit lapsiperheille?

Kiinnostuneena uusista näkökulmista kyselee Chilifinn

jounij

Niin, ja mihin "luokkaan" kuuluminen sitten olisi soveliasta eikä aiheuttaisi alentavia letkautuksia?


Pohtii
Jouni
Canberra

R?yh?

Kyllä se niin on, että ei mihinkään tulo- tai yhteiskuntaluokkaan kuuluminen tee vielä kenestäkään pinnallista saati sitten pöyhkeilevää. Ei ole reilua yleistää ja pistää ihmisiä johonkin kategoriaan asuinalueen tms perusteella. Olenko pinnallinen, jos haluan kauniin kodin ja tarpeeksi tilaa lapsille telmiä? Pitäisikö muuttaa johonkin surkeaan slummiin, että olisin parempi ihminen? HHmmm, eiköhän pidetä mieli avoinna ja laitetaan vähän suvaitsevaisuutta peliin. Ei rahan puute tai sen omistaminen määritä kenenkään persoonallisuutta.

Olikohan tuossa Petrin kommentissa havaittavissa "Happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista" eli perisuomalaista kateutta?

Ihmettelee,

Räyhä

Milka

Petri,

Voisin helposti ymmartaa sinun kirjoituksen osoittavan minua sormella ja vaittavan minun olevan poyhkeileva, teeskenteleva ja tylsakin viela, kun kerta uskallan edes ehdottaa Rayhalle naihin asuinalueisiin tutustumista.

Kantaa en mielipiteeseesi ota, silla jokainen saa ajatella minusta mita haluaa, ja olenkin jo vuosien ajan tottunut talla palstalla lenteleviin henkilokohtaisuuksiin.

Ihan vain mielenkiinnosta mihin "luokkaan" kuuluminen sitten olisi soveliasta ja sinun mielestasi hyvaksyttavaa?

eevis

Milkalle: Petri saa itse selitellä sanomisiaan, mutta ei liene syytä kuitenkaan ymmärtää hänen tarkoittaneen juuri sinua (vaikka postauksesta saakin juuri sen käsityksen), kun katsoo aiempaa arviota Patterson Lakesista, niin arkkitehdillämme lienee jotain tietyntyyppistä rakentamista ja ympäristöä vastaan. Voi kun sen osaisikin tuoda asiallisesti esiin. :confuse No, toivottavasti Petri selventää kantaansa.
Dees - We will bloody bounce back!!!


Petri

LainaaOriginally posted by Räyhä Pitäisikö muuttaa johonkin surkeaan slummiin, että olisin parempi ihminen? HHmmm, eiköhän pidetä mieli avoinna ja laitetaan vähän suvaitsevaisuutta peliin.

Surkea slummi: Frankston? Sitähän täällä on toimitettu vaikka kuinka monen henkilön voimin, mutta eipä ole suvaitsevainen Räyhä, Eevis, Milka tai Jouni siitä innostunut...

R?yh?

Enpä muista maininneeni mitään tiettyä aluetta slummiksi! Ihmettelen vaan, olenko huono ihminen sen perusteella missä asun?

Petri

LainaaOriginally posted by eevisNo, toivottavasti Petri selventää kantaansa.

Niin, uutena melbournelaisena 18 vuotta sitten uskoin myös, että pitää mennä kaupunginosiin, jotka ovat "nice". Vuosi Camberwellissä, toinen vuosi Toorakissa (lähempänä duunia) kyllä kypsyttivät. Carltonissa viihdyimme, mutta kämppä oli hiukan liian pieni. Coburgissakin viihdyimme, mutta se on kaupunkilaiselle hiukan kaukana ja autoa täytyi käyttää.

Sydneyn vuosinamme asuimme Newtownissa: hieno paikka! Melbourneen palattuamme muutimme Collingwoodiin ja se se vasta kiva alue onkin.

Lapsiperheelle epäilemättä suburbia on parempi ja kyllähän mainituista kaupunginosista löytyy alueita, joita ekonomit, merkonomit tai reippaat nuoret miehet eivät ole kokonaan pilanneet.

Koulujen suhteen Suomesta muuttavan on otettava huomioon, että sellaisista "hyvämaineisista" kouluista kuin Methodist Ladies' College tai Wesley College ei tavalliselle ihmiselle ole hyötyä, pikemminkin haittaa - ellei nyt sitten aivan erityisesti halua maksaa $10000 per vuosi per lapsi koulumaksuja. Camberwell High tosin taitaa olla kaikesta huolimatta varsin hyvä.

Jos lapset ovat jo olleet koulussa Suomessa, silloin taitaisi olla viisasta etsiytyä University High Schoolin oppilaidenottoalueelle: se on yksi niitä harvoja kouluja, joissa ei ole uniformua.

Länsisuuntaa voisin kyllä myös vastaavassa tilanteessa harkita, Broadmeadowsista (no, ei se ole lännessä...) alkaen.

Petri

LainaaOriginally posted by Räyhä
Enpä muista maininneeni mitään tiettyä aluetta slummiksi! Ihmettelen vaan, olenko huono ihminen sen perusteella missä asun?

Ihmettelinkin miksi et innostunut kirjoittamaan, kun Frankstonia mollattiin oikein joukolla.

EDIT ...ja mollauksessa annettiin ymmärtää, että Frankstonissa asuu vain huumeidenkäyttäjiä, joiden jälkikasvu hakkaa ihmisiä rautatieasemalla.

Minusta Frankston on ihan kiva alue.

R?yh?

Tarkennan nyt vielä omaa ajatusmaailmaani tämän asunnon etsinnän suhteen. Minulle ei ole tärkeää, mitä naapuri ajattelee vaatteistani, autostani tai mistään muustakaan. En todellakaan etsi asuinaluetta sen perusteella, mitä ammattikuntaa, kansallisuutta tai yhteiskuntaluokkaa naapurit edustavat. Rikollisuutta en silti halua ympärilleni enempää kuin pakollista, rajansa suvaitsevaisuudellakin. Haluaisin talon, jossa mahtuu mukavasti kolmen muksun kanssa elämään, alueella, jossa olisi turvallista. Kiva jos alueella on muitakin lapsiperheitä, saisivat lapset ehkä kavereitakin helpommin. En ole ikinä käynyt Melbournessa ja olen kiitollinen niin negatiivisista kuin positiivisistakin huomioista asuinalueiden suhteen. Ihan tavallisessa koulussa lapset täällä Suomessa ovat ja aivan tavalliseen valtion kouluun ne aiotaan Aussilassakin laittaa. Maassa maan tavalla, enkä usko, että rahalla voi ostaa sivistystä.

Jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseen ja on mielenkiintoista kuulla erilaisia mielipiteitä puolesta ja vastaan. Mielestäni on turha lähteä henkilökohtaisuuksiin siksi, että joku pitää alueesta, jossa itse ei ole viihtynyt.

Pohdiskelee,

Räyhä

R?yh?

Niin, ja Frankstonissa on tosi kivan näköisiä taloja, joita aion käydä katsomassa! En innostunut kirjoittamaan mielipiteitä vastaan, koska mielestäni kommentit olivat asiallisia, eikä siellä sanottu, että kaikki Frankstonilaiset ovat huumehörhöjä tai muuten rikollisia, tai siitä alueesta pitävät muuten vaan alempaa kastia. Olisithan sinäkin Petri voinut kommentoida asiaa asiallisesti toteamalla, että Frankston on sinusta ok. Niinkuin nyt myöhemmin sanoitkin. Ja kiva kuulla, että joku on sitä mieltä, että alue on mukava, talojen vuokrat ovat mielestäni kohtuullisia ja se houkuttaa tutkimaan aluetta lähemmin. Tutkin toki vielä kaikkia muitakin, joten jätetäänkö nyt tämä yhteiskuntaluokkakeskustelu ja palataan asiaan?

Ehdottaa ja välirauhaa hieroo,

Räyhä

Aikis

LainaaAlkuperäinen postittaja Räyhä
 Ihan tavallisessa koulussa lapset täällä Suomessa ovat ja aivan tavalliseen valtion kouluun ne aiotaan Aussilassakin laittaa. Maassa maan tavalla, enkä usko, että rahalla voi ostaa sivistystä.

Räyhä

Toivottavasti sinulle Räyhä ei tule tämän kunnon ihmisen periaatteen suhteen pettymystä...Kuten meille vähän kävi. Se nimittäin on just niin että maassa maan tavalla, ja jossain siitä sivistyksestä pitää maksaa.

R?yh?

Ahaa Aikis:D Tästä täytyy varmaan aloittaa ihan uusi keskustelu omalla otsikolla, niin saadaan taas kaikki tukkanuottasille internetin välityksellä:hahhaa:itke Enpä arvannut kuinka tulenarkaa täällä on olla utelias! Mutta palaan uhallakin tuohon kouluaiheeseen myöhemmin.

Lupaa,

Räyhä

Milka

Hi, as you can all see, this is in english because its David, not Milka,  writing this. I didnt ask her permission because I didnt want to remind her how independant Finnish women are. I felt very strongly to say something here, because I think this forum topic is getting a little off track, and maybe this is a 'wake up' call from a fourth generation Australian/Victorian with pioneer family history, who spent a good part of his life working/travelling around Victoria, not some recent or maybe 18 year immigrant to this country. I understand that the history of this thread is Rayha in Finland wanted some opinions about locations around Melbourne, and there has been friendly discussions, opinions and advice - so why has it all of a sudden become personal? Do all ex-pat Finnish people lose their tolerance and patience when they move overseas?

Fact is, in every State there are nice places to live, and there are some places that are not so nice, based on the values of those making the observation, and qualified by police statistics. It could be that a suburb that has a bad reputation for drugs, crime, vandalism etc can also have 'nice pockets' in it where it is quite ok. But the question is: if you are moving from overseas, spending thousands to move, can anyone here HONESTLY suggest the people moving here should take the chance to find that 'pocket' that is nice within in a wider not-so-nice area? Or is it safer to generalise, for the sake of a 'virtual' stranger who wants some advice? Would I recommend to Rayha to live in Frankston/Broadmeadows/Dandenong? Hell no - they are not 'east' of Melbourne which is what she wanted!

Isn't this discussion about providing some friendly advice? So, my friendly advice Rayha, from a guy that grew up in working class suburb, attended public school, and doesnt have a fancy university education like an architect, is make up your mind from the average of opinions that stay above personal abuse. And yes, I've been to Finland 10 times, and I have seen shitty places there, and I'm sure there were some nice people living in those places too, maybe some were lucky to be architects. But would I recommend to an Aussie friend to live in that suburb? Hell no, I would generalise for their sake and say 'stay away from it'. Its all about what you want, and how much you want to spend to get it, and then being happy with your decision. By the way, I'm not covering for Milka, I was just too lazy to create my own Forum log in yet. Good Luck Rayha! p.s nice to see some socialist sentiments remain in ex-pat Finnish thinking here! Hooray for the working class (and architects)!

Aikis

Congrats Milka, you have a great partner!!! I got a belly laugh for this day...Not because of you David, for heavens sake, but what you wrote! Please, join us more often.

R?yh?


Petri

LainaaOriginally posted by MilkaIsn't this discussion about providing some friendly advice? So, my friendly advice Rayha, from a guy that grew up in working class suburb, attended public school, and doesnt have a fancy university education like an architect, is make up your mind from the average of opinions that stay above personal abuse.

Well, David, I'll try to stay above your personal abuse, although I must say that  when you throw all this "4th generation" crap into this, after I have just extolled the virtues of the so-called working class suburbs, I'm starting to have second thoughts and have to work very hard not to pub-talk to you. You know, the North Melbourne or Fitzroy way pub-talk. Remember the good old Rob Roy or Builder's Arms of even my totally insignificant years in Australia? (Well, in that time, how could I have gained any insight on how Finns might perceive the Awstrayan way of life? Surely, your 10 visits to Finland make you the expert. Not to mention Generations. In Finland, we don't even have generations as we are such a young culture compared to Anglo-Celtic Aussies of a WHOLE FOUR GENERATIONS!)

Well, whatever. I couldn't be bothered with you.

----

On syytä muistaa, että Australiassa brittiläinen luokkayhteiskunta tosiasiassa toimii edelleen.

Keskiluokka? Joskus muinaisuudessa (esim. lapsuudessani) Suomessa se tarkoitti ihmisiä, joilla oli koulutusta ja kuukausipalkka tai sitten pikkuinen firma. Niinä aikoina keskiluokan ihmiset olivat hyvin "luterilaisia" (enkä lainkaan tarkoita uskonnollisuutta sinänsä). Mikä tahansa Tauno Palon agronomi tai metsänhoitaja edustaa suomalaista keskiluokkaa parhaimmillaan. (I'm sorry, Dave, I'm afraid I can't explain this to you.)

Kun puhun Australian keskiluokasta, tarkoitan sitä sivistymätöntä ja tietämätöntä kiinteistövälittäjien ja pörssimeklareiden joukkoa, jotka esittelevät autojaan ja rannekellojaan toisilleen ja osaavat keskustella vain talojen hinnoista ja kilpailla siitä, kuka maksaa eniten koulumaksuja.

Despite the bad picture our friend David, the aspiring middle-class member, gives, Australian "työväenluokka" on vielä voimissaan ja hyvinkin elinvoimainen. Ehkä sen jäsenet ovat nykyisin enimmäkseen Davidin halveksimia recent immigrants.