Australiaan jääminen

Aloittaja Merja, heinäkuu 08, 2004, 16:26

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Merja

Tuli vaan mieleeni kun noita viestejä (erityisesti smjlkryhltjhosj:n tai mikä se nyt olikaan) lueskelin että miten te kaikki jotka olette juurtuneet sinne alas, olette siihen päätökseen kypsyneet?

Onko se perhesiteet, ilmasto, kulttuuri vai jokin muu, mikä saa jäämään?
Itselläni ei tulisi mieleenikään jäädä (ei millään pahalla :D), vaikkei tämä Suomikaan mikään ihanuuksien ihmemaa ole. Mutta ei huonokaan, kyllä täällä on moni asia oikein mainiosti.
Tosin voi olla että mieli muuttuu kun saatan huomata ettei joka nurkassa törmää hämyreihin ja torakoihin, ja jos vaikka sen helteen kestääkin ihan hyvin :roue

Onko vaikeaa muuttaa takaisin muutaman vuoden oleilun jälkeen, tai taas uuteen maahan? Lapsiahan tässä ehkä eniten ajattelee, itse kyllä sopeutuu varmaan kohtuullisen vaivatta (tai sitten se onkin toisinpäin :D).

Merja

jounij

Sillä välin kun odotamme uusia vastauksia, voit katsella samankaltaisesta aiheesta käytyjä aiempia keskusteluja:

http://www.dundernews.com/viestitaulu/viewthread.php?tid=18

http://www.dundernews.com/viestitaulu/viewthread.php?tid=1017

http://www.dundernews.com/viestitaulu/viewthread.php?tid=406

http://www.dundernews.com/viestitaulu/viewthread.php?tid=341



Jospa vielä kuitenkin kommentoisin tuota kysymystäsi omasta puolestani: Aikoinamme ajattelimme tulevamme maahan pariksi vuodeksi "kenguruita laskemaan". Kaksi vuotta on venähtänyt jo yli kolmeksitoista, mutta ei vain ole huvittanut alkaa järjestellä uutta muuttoa - on se vaan sen verran iso homma. Laiskuusko lie voittanut!?

Sitä paitsi ei tämä Australia ole lainkaan hassumpi paikka asustella. Eikä toisaalta ole koskaan ollut minkäänlaista koti-ikävääkään, niin miksipä sitä silloin olisi mihinkään lähdössäkään?


Pohdiskelee
Jouni
Canberra

Merja

Joo, lueskelin aiemmin noita muutamia, mutta tuntuu että kovin monilla on se "luonnollinen" syy jäädä eli puoliso on paikallisia. Olisi kiva kuulla jääkö sinne paljon sellaisia, jotka ovat tulleet Australiaan "seikkailumielessä" (kuten ilmeisesti te?) ja kuinkakohan moni lähtee takaisin oltuaan siellä alhaalla vain sen muutaman vuoden? (Heitähän ei tietysti ehkä tämän foorumin puitteissa tavoita...)

Ja kuten noissa aiemmissa viestiketjuissa tuli ilmi, niin lasten kanssa "ongelmat" lisääntyvät, isovanhempien ja serkkujen kanssa tapaamiset ovat varsin rajoitettuja. Meillä kun lasten molemmat isovanhemmat asuvat samalla paikkakunnalla ja lapset kyläilevät usein mummoloissa, niin muutos tulee olemaan lapsille todella suuri. Ja menee siinä hyvät lastenhoitajat (ja romantiikka parisuhteesta :D).

Tämä nyt ehkä kuulostaa aika negatiiviselta pohdinnalta, mutta tapanani on ensin käydä läpi negatiiviset asiat (joiden hyvin tiedän olevan siedettävissä), sitten ei enää paikan päällä tarvitse pohtia moisia ajatuksia vaan voi heittäytyä nauttimaan :hahhaa

Ja joku voisi kyynisesti todeta että näin Suomen kesästä ei kauheasti kaipaa pois,mutta kunhan kurahousuralli alkaa...

Merja

jounij

Jep, me tultiin tänne ihan päähänpiston vuoksi ja hyvinkin seikkailumielellä jättäen taaksemme Suomessa hyvät vakituiset työpaikat jne. Tiedän muutamia vastaavilla perusteilla lähteneitä pariskuntia, ja olet oikeassa siinä, että yleisimmin nuo seikkailut ovat kestäneet vain muutamia vuosia, ennen kuin matka jatkuu joko takaisin Suomeen tai joskus jonnekin muualle. Parin tuntemamme pariskunnan matka jäi vain noin puolen vuoden mittaiseksi.


Muistelee
Jouni
Canberra

headwind

Merja

Perheemme - minun ja vaimon lisaksi kaksi tytarta -  kuuluu luultavasti tuohon seikkailijoiden ryhmaan. Haimme ja saimme skilled independent viisumin, myimme kaiken maallisen Suomessa, pakkasimme viisi kuutiometria laivaan ja tulimme tanne.

Olemme olleet taalla vahan yli puoli vuotta. Tassa valilla olemme saaneet tyttaren, olen loytanyt alan toita ja olen vakituisessa tyosuhteessa. Vaimo tyoskentelee kotona 3v ja 5kk tyttarien kanssa. Elama on asettunut aika mukavasti aloilleen.

Lahemmas kysymyksiasi ongelmista. Niihin loydat vastauksia vain ehka tulemalla tanne ja katsomalla miten asiat jarjestyvat. On totta etta meillakin lastenhoito on aavistuksen haastavampaa kuin Suomessa, mutta ei mahdotonta. Lasten paivahoito on talla suurkaupungin keskella myos kallista, mutta Australiassa on kaupunkikoon suhteen paljon valinnanvaraa. Talla foorumilla on useita postituksia lastenhoitokokemuksista.

Sukulaisia ei nae eika sille voi mitaan, joten itse olen ainakin paattanyt olla murehtimatta sita. Oman kotivaen kanssa olen netin valityksella usein videokamera- tai puhelinyhteydessa. Netista saan myos YLE TV-uutiset jos silta tuntuu.

Lammin vesi nykyisessa asunnossamme on vahainen ja hitaasti uusiutuva luonnonvara, mutta senkin sietaa kun tahdittaa kayton oikein. Olemme uuden vuokra-asunnon haussa, joten olemme osanneet muodostaa jo omat paikallisiin olosuhteisiin liittyvat kriteerit asunnolle.

Mita sitten on tai saattaa olla vaa'an toisessa kupissa? Lapset oppivat englannin kielen, paasevat kouluun monikulttuurisessa ymparistossa ja koulussa heita opetetaan liikkumiseen, ilmaisuun, tieteiden ja taiteiden pariin kaytannollisella ja innostavalla tavalla. Omakohtaisia kokemuksia australialaisesta koulujarjestelmasta ei ole mutta brittilais-amerikkalaisesta on, ja sivusta seurattuna monia yhtymakohtia tuntuu loytyvan.  

Suuri osa vapaa-ajasta valoisan aikaan vietetaan ulkona puistoissa ja rannalla. Minusta elaman tahti tuntuu aika rauhalliselta.

Viime juhannuksena pohdimme kokon aarella Suomessa asuvien suomalaisten ihmisten erityisluonteenpiirteita. Jain jotenkin sanattomaksi, en keksinyt mitaan milla karakterisoida sita. Sitten eras taalla vieraileva professori tuumasi: "Suomessa ihmisilla on ehka hieman erilainen viritys". Ei tamakaan vastannut itse kysymykseen mutta pidin sita osuvasti sanottuna.

En pida tata ilmastoakaan minaan haittaavana tekijana. En tieda tarkkaan itsekaan miksi olemme taalla. Luultavasti yksi kysymys johon itse olen hakemassa vastausta on "Miksi ihmisen pitaa asua kylmassa ja pimeassa kun voi asua lampoisessa ja valoisassa?"  Voi olla, etta havaitsen kysymyksen jossain vaiheessa taysin turhaksi, mutta ei se mitaan, kysymyksia on lisaa, eika yksi elinika ei riita kaikkien vastaamiseen.

Luulenpa, etta missaan pain maailmaa ei ole paikkaa jossa kaikki on niinkuin haluaisi. Tavalliselle kuolevaisille ongelmia ja vaikeuksia riittaa joka paikkaan. Sita voi silti valita missa pain maailmaa niita arjen asioita ratkoo, mahdollisimman antoisalla tavalla. Toisaalta sita voi kiikkustuolissa mietiskella mita olisi voinut joskus tehda.

HW
Riku Aho

Jaaks

"The way you lay your bed, the way you lie" :D

Voiko sita enaan yksinkertaisemmin sanoa ?

Jokaiselle jotakin jossakinpain maailmaa, mutta jos aiot asettua johonkin uuteen paikkaan asumaan, niin tarvitaan paljon avointa ja seikkailunhaluista (eika helposti masentuvaa) mielta.

Aina ei voi verrata asioita turvalliseen kotimaahan - ei edes jokapaivaisia, silla jokainen paiva taalla on erilainen kuin oli siella.

Hinnat on erilaisia tai ainakin eri valuutassa - miksi edes vertailla niita jos kerran aiot asua taalla.  Jos on varaa ostaa, niin ostat :D

Asunnot on erilaisia, mutta niin on ilmastokin.

Elaimisto (mukaanlukien hyonteiset ja hamahakit) on myoskin taysin erilainen ja siihenkin on totuttava, jos meinaa selvita taalla.  Taalla tilastojen mukaan kuolee jopa vahemman ihmisia (tiettavasti) myrkyllisten kaarmeiden puremiin kuin euroopassa :o  Hain uhreiksi joutuneista ei tietysti ole kunnon tilastoa - he kun eivat ole itse kertomassa.  Krokotiileja on ja jos menet taalla niiden kanssa uimaan - niin varmaan menet myoskin karhun talvipesaan nukkumaan suomessa.

Ihmiset ovat erilaisia -valittomia, seuranhalusia tai sitten ei - niitahan loytyy joka maasta.

Jos naapuri sanoo joka paiva huomenta aamulla ja lihakauppias tervehtii nimella tai postimies odottaa aidalla kunnes lapset ehtivat raput alas noutamaan postin hanelta kadesta ja saavat sanoa "thank you" (josta he suuresti nauttivat), niin onko siina mitaan vikaa ?

Lahtiessasi pariksi viikoksi lomalle, et tee osoitteenmuutos ilmoitusta postiin vaan kerrot naapurillesi ja han keraa postisi, aamulehtesi, kastelee nurmikkosi, vie roskaponttosi kadun varteen ja katsoo ettei asiattomia "vieraita" kay paikalla.
Vastaavasti kun han lahtee lomalle - teet saman - ja ilman pyytamista.

"Neighbourhood Watch" on asia jota ei koskaan suomessa ollut (minun aikanani - ja tahan ei lasketa naapurikateutta).
Eika se ole mitaan naapureiden kyttaamista, vaan napureiden ja koko oman kadun turvallisuuden lisaamista.

Joku tuolla jo aikaisemmin (toisella palstalla) mainitsikin "Safe Houses" eli "Yellow Houses" for kids.  
Aivan mahtava idea ja toimii.  Jos lapset matkalla koulusta kotiin tai painvastoin tuntevat olonsa mista tahansa syysta uhatuksi tai vaan epaturvalliseksi, niin he voivat aina menna taloon jossa on "Safe House" merkki ulkona. Sielta otetaan yhteys kotiin ja varmistetaan, etta lapset paasee turvallisesti sinne.

Autot on taalla huomattavasti edullisempia kuin suomessa ja niin on bensakin. Ei tarvitse maksaa dieselveroa jos haluat ajaa "nakulla".

Viinit on edullisempia (jos joku niista on kiinostunut).  Ravintoloissa syominen on edullisempaa.........

Ei tarvita talvivaatteita (QLD) eika paljon kesallakaan :hahhaa


OK...... had my 2 cents worth..

minä vuan

No perhana! Teitä:) siellä lämpimässä oikein kateeksi pistää käymään.  No ei täällä kotosuomessa paljon hassummin ole. Sain tässä iltamassa saunan jälkeen uistellessani noin kymppikilon hauen.
Syksyä tosin jo oottelen, että lohi lähtee vaeltamaan ylös kutupaikoille. Talvella pimeitä pakkasiltoja öitä ei taida voittaa edes etelänlämpö. Onse vaan niin mukavaa astella piha savusaunasta kylpytakkipäällä    
tukka pakkasessa höyryten ja katsella pohjoisen tähtitaivasta sekä revotulenloimotusta pakkasen kipristellessä mukavasti nenänpäätä. Niin onhan totta, että elettyä elämää on mukavaa muistella kiikkustuolissa ja muistella teitä kaikkia tuttuja ja sukulaisia, jotka ootte päättänyt sinne kerran lähteä asumaan sinne ääkkösettömään maahan;) Onnea vaan!

mette

LainaaAlkuperäinen postittaja Jaaks


Joku tuolla jo aikaisemmin (toisella palstalla) mainitsikin "Safe Houses" eli "Yellow Houses" for kids.  
Aivan mahtava idea ja toimii.  Jos lapset matkalla koulusta kotiin tai painvastoin tuntevat olonsa mista tahansa syysta uhatuksi tai vaan epaturvalliseksi, niin he voivat aina menna taloon jossa on "Safe House" merkki ulkona. Sielta otetaan yhteys kotiin ja varmistetaan, etta lapset paasee turvallisesti sinne.

 

Tähän on nyt syytä laittaa linkki,josta pääsee näkemään mistä ihmeen turvatalosta täällä puhutaan.Kouluilta luultavasti saa listan asuinalueensa turvataloista.En vaan muista milloin olisin tuollaisen safety signin nähnyt,täällä meidän asuinalueella ei taida liiemmälti olla turvataloja.Lähistöllä sijaitsevan  Algesterin koulussa on ollut useitakin lasten kidnappausyrityksiä.
http://www.police.qld.gov.au/pr/program/safety/intro.shtml

Kunnon naapuruushenkeenhän kuuluu kaikenlainen jelppaaminen.Eikö?Suomessa  jo lainattiin sokeria,jauhoja ja työkaluja .Ihana naapurisetä  aura-auton mentyä kolasi  usein meidänkin portinsuun auki etc...
Täällä jelppailtu  myös puolin toisin, meidän naapuriemme lähtiessä viiden viikon ajaksi lomalle Eurooppaan ,me molemmilla puolilla asuvat naapurit huolehdimme mainospostista(suoraan paperilaatikkoon) ja  ilmaislehtien korjaamisesta nurmikolta,jotka täällä vaan heitellään nurtsille - tiedoksi kaikille Suomessa asuville.Henkilökohtaisen postiinsa olivat onneksi ottaneet jakelun keskeytyksen lomansa ajaksi(posti pitää henk.koht.postisi sopimuksen mukaan,minkä voit noutaa myöhemmin).

minä vuan :D Myönnä pois,halusit herättää kademieltä meissä ,täällä ääkkösettömässä maassa asuvissa :D:D:D On se niin mukavaa astella piha savusaunasta kylpytakki päällä tukka pakkasessa höyryten etc...eihän tuollaista sielu kestä kyynelehtimättä :itke:itke:itke

Jaaks

Hyvinkin kestan kyynelehtimatta tuon pakkasessa hoyryamis osan :D

Muuten kylla kuullostaa ihan mukavalta :D

Merja

Jaaks ja mette,

juuri tuollainen naapuriapu-tyyli ja lapsista huolta pitäminen ovat asioita, joiden vuoksi voisin vaikka jäädäkin vieraaseen maahan. Minua ei niinkään kiehdo ilmasto (no okei, kieltämättä sekin on aikast kiva lisä :D), mutta kylläkin elämäntapoihin liittyvät asiat.

Täältä Suomesta tuntuu kadonneen sellainen vielä 10-15 vuotta sitten yleisesti vallalla ollut "rento meininki". Ja tällä tarkoitan sellaista naapurilta sokerin lainaamista ja toistenkin lapsista huolehtimista (ja myös heidän ojentamistaan).
Tuntuu että nykyään kaikki vaan tuijottavat omaan napaansa ja vasta kun ollaan tunnettu 15 vuotta niin voidaan vähentää suojamuureja ja lainata sitä sokeria :??

Myönnettäköön että olemme asuneet viimeiset 7 vuotta alueella, joka muistuttaa vähän entisistä ajoista ja senkin olen huomannut että niin metsä vastaa kuin sinne huutaa eli olemalla itse avoin, saa helpommin muutkin kuorestaan :D

Mutta ylipäänsä olisi kivempi asua tunneilmastoltaan hieman avoimemmassa ja välittömämmässä paikassa. Vaikka se olisi sitten small talkiakin, niin onhan se kivaa täälläkin jutella lähiökaupan kassan kanssa niitä näitä ja vuosien varrella oppia tuntemaan (ja saada tietää mielenkiintoisia asioita kuten että oman äidin ikäisellä kassatädillä on sekä ikäiseni lapsi että oman esikoiseni ikäinen lapsi :o:D)

Hyviä heinäntekoilmoja toivottelee :XXXX
Merja