Joulupaketit ja tullimaksut

Aloittaja Tuipa, syyskuu 10, 2004, 21:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tuipa

Valmistaudun tässä vähitellen lähettämään joulupaketteja Suomeen ja mietin miten tulli suhtautuu hintapolitiikkaan...
Eli muutamana kertana on perhen joutunut hakemaan postit tullipostista, kun hinta-arvio on muka ollut aliarvioítu ja tullihinta siis ylitetty.
Säännöt nimittän sanovat, että yksittäisen paketin hinta saa olla korkeintaan 40 euroa. Soitto tulliin varmisti asian, tosin suullinen lisäys ilmoitti, että joulun aikaan tuota rajoitusta katsotaan vähän sormien läpi...
Eli kysyisinkin nyt teltä - miten olette kiertäneet tätä hintapolitiikkaa? Laittaisin nimittäin mieluusti kaikki lahjat yhteen pakettiin, kun en taas viitsisi tuhlata täällä rahaa postimaksuihin. Toisaalta on aika onnetonta jos lahjojen saajat joutuvat maksamaan tullimaksuja...
Millaisia "kiertoteitä" on olut käytössä ja millaisin tuloksin?
Kiitokset!

fogs

Olen aina laittanut paketin arvon nollaksi dollariksi kun en ole niitä koskaan vakuuttamaan lähtenyt ja merkinnyt sisällön lahjaksi. Siispä mitään maksuja ei ole tullut.
Kerran vahingossa laitoin arvoksi jonkin pienen summan ja heti meni tulliin maksettavaksi.... :nuttu:

Terhi

Minna

Moikka :D
Mieleeni tupsahti kysymys että mikä olisikaan hyvä ajankohta lähettää joulupakettia sinne Australian suuntaan??Minä mielestäni lähetin tähän suuntaan siina joulukuun alussa ja hyvin tuli perille just ennen joulua.:XXXX
Ajankohtani olisi siina marraskuun puolessa välissä...onko se jo liian myöhään??
-When you wish upon a falling star, your dreams can come true.Unless it\'s really a meteorite hurtling to the earth which will destroy all life. Then you\'re pretty much hosed no matter what you wish for-

fogs

Yleensä kummatkin maat taitaa suositella että paketit lähtee matkaan marraskuun puoleen väliin mennessä. Perille tuloa ajoissa on vaikea arvioida, minulle kaikki suomesta tulevat paketit tulee yleensä parin kolmen viikon sisällä mut hey, mä asunkin keskellä ei mitään....
Tuohon täytyy lisätä että siskoni :god:  uskollisesti lähettää suomalaisia karkkeja ja suklaata ja joka kerta ne kurvaa tullin kautta, avaavat paketin, teippaavat isoin "open, inspected, quarantee accepted" tarroin takas kasaan ja ne paketit kyllä tulee suomen maaseudulta meille asti viidessä päivässä :??

jounij

Minä ilmoitan tullilomakkeessa aina jonkun pienen realistiselta kuulostavan summan $5 - $30 eikä kukaan vastaanottaja tietääkseni ole koskaan joutunut maksamaan tullia.

Usein Suomesta saamissani joulukirjeissä ja -paketeissa valitellaan vissiinkin varmuuden vuoksi niiden myöhässä perille tuloa. Ne on lähetetty joulukuun alussa ja ovat tulleet perille noin viikkoa ennen joulua. Talousposti saattaa tuona ruuhkaisena aikana kestää kauemmin, mutta ruuhkattomana aikana tulee perille aivan yhtä nopeasti kun täysihintainen postikin (eli noin viikossa)


Kommentoi
Jouni
Canberra

chilifinn

Hei, saan vuosittain joulupaketin Sydneystä, enkä ole koskaan joutunut maksamaan tullimaksuja.  Lähettäjät ovat merkinneet karkean arvion hinnasta. Itse olen lähettänyt joulupaketit Suomesta sinne Sydneyn suuntaan yleensä viimetipassa 2-3 viikkoa ennen joulua ja silti paketti on ollut viikossa perillä. Viime vuonna taisi mennä jopa alle viikossa.  Varminta on tietysti postittaa paketit postin suositusten mukaisesti.
Olen pyrkinyt laittamaan rehellisen arvion hinnasta. Tosin tuntuu erikoiselta kertoa lahjojen hinta. Toivottavasti siellä päässä ei peritä tullimaksuja...

RUU

Suomen Posti ystävällisesti kertoo webissään mm. seuraavaa Ausseihin päätyvistä lähetyksistä:

Kuljetusaika kirjeille = priority 6 - 10 pv, economy 15 - 20 pv.
Pakettien aika = priority 9 pv, economy 20 pv (EMS ja Global Courier -lähetykset 4 - 7 pv).
Priority-lähetyksenä nuo siis matkustavat hyvinkin viikossa, kuten muutamat ovat jo ehtineet asian vahvistamaan.

Lahjoista sanotaan erikseen että "alle 200 AUD arvoiset lähetykset ovat tullivapaita, merkitään "Unsolicited gift" ".

http://suomenposti.palvelukeskus.net/data/versiomaat/dId4PZlOQEji.html

Ja mikä ettei posti kulkisi nopeasti perille. Olen joskus lähetellyt paketteja Kameruniin, Afrikan viidakoihin :coolh, ja sinnekin ne päätyivät aina parissa viikossa (joskus nopeamminkin). Eikä afrikkalainen työteho taida aina ihan vastata pohjoismaissa totuttua vauhtia :?
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

mette

Minä yritän joka vuosi saada ne joulupaketit matkaan talouspostissa, vaan usein tahtoo jäädä sinne viime tippaan! Vaan aina ovat kuitenkin perille menneet jouluksi eli olen huomannut, että hyvin kulkee posti joulun allakin. Mutta yleensäkin paketit niin Suomesta tänne tai toisinpäin kulkevat noin viikossa, joskus allekin- vaihdellen.
Ei olla koskaan myöskään täällä päässä jouduttu maksamaan tullia. Juurikin saimme neljätoistakiloa painavan paketin, jonka sisällysarvo noin 200 Australian dollaria, eikä pakettia edes ollut avattu. Ja kotiovelle asti  kun  vielä tuodaan, niin kyllä kelpaa!

Tuipa

Kiitokset kaikille vastauksista!
Suomesta Aussiehin ei meilläkään ole ollut onglemia, pakettejea on tosin avattu, mutta Suomeen päin on ollut ongelmia kahteenkin kertaan. Viimeksi lähetin pikkuruisen paketin, kultaiset korvakorut, siskolle 40-v lahjaksi, ja tuli nappasi sen ehti arvioitavaksi. Edellisellä kerralla lähetin kummipojalle kannettavanm CD:n ja silloin taas tullipostiin hakemaan - olin kuulemma aliarvioinut hinnan ja maksuja pitäisi maksaa. Hakija siihen totesi, etä höpö höpö, kymmenvuotiaalle kelpaa halvemmatkin mallit ja hinta-arvio on varmasti oikea, en maksa, piste. Nyt on sitten samalle pojalle lähdössä MP3 recorder/player...
Laivapostiin kannattaa kuulemma varata 3 kuukautta, joten ajattelin kerrankin olla ajoissa halvan paketin kanssa, on meinaan iso ja painava paketti lähdössä!

mette

Muutama vuosi sitten (2000) laadittiin sellainen pitkänpitkä lista, mitä kaikkea herkkua halutaan Suomesta (kahvia, tuplaa, raesokeria, lakritsajäätelöä etc...), jonka sitten veljelleni Suomeen lähetin. Pyysin häntä lähettämään paketin laivapostissa, koska tiesin paketille tulevan kivasti painoa. Hän oli niin aikonut tehdäkin, mutta kuullessaan laivapostituksen hinnan, valitsi lentopostin (talous), sillä eroa lentoteitse ja laivapostin välillä oli hiukan toista sataa markkaa, eli aika olematon summa olettaen , että sisällön arvon ollessa 430 mk, postimaksun 730mk, niin satanen  sinne tai tänne siinä ei enää lapaa heilauta, ja on se kolmenkuukauden odotus niin piiit-käää!

jounij

LainaaAlkuperäinen postittaja mette
...,ja on se kolmenkuukauden odotus niin piiit-käää!

...ja saattaa siinä ajassa se lakritsijäätelökin sulaa aika pahasti. :)

Mielestäni muuten aina kannattaa lähettää paketit Suomesta Australiaan talouspostina. Usein niiden nopeudessa ei ole mitään eroa: ei ne sen hitaammilla lentokoneilla tule kuin ne täysihintaisetkaan paketit. Eikä Australian postilla ole enää mitään syytä pitää niitä paketteja nurkissaan lojumassa, kun ne maahan saapuvat.

Itse asiassa kaikkein nopein paketti, jonka olen ikinä Suomesta saanut postitettiin minulle talouspostina torstaina alkuiltapäivästä Kajaanin pääpostissa. Australialainen postimies herätteli minut täällä Canberrassa seuraavana keskiviikkoaamuna kello 7 ottamaan pakettia vastaan.


Kertoo
Jouni
Canberra

Jaaks

Kaikki kansainvalinen posti on nykyaan lentopostia - ainakin Australiasta - enpa tieda Suomesta :o

(Eri asia on tietysti "laivarahti" )

Halvempi - ns "maa- tai laivaposti" ainoastaan joutuu odottamaan, jos koneen postirahtikapasiteetti on taynna "lentopostia", mutta lahteehan noita lentoja useampia paivassa joten tuskin taytyy odottaa montaakan tuntia.

Tietaa, koska meilla on toissa oma virallinen valtion postitoimisto :D ....

mette

LainaaAlkuperäinen postittaja jounij

LainaaAlkuperäinen postittaja mette
...,ja on se kolmenkuukauden odotus niin piiit-käää!

...ja saattaa siinä ajassa se lakritsijäätelökin sulaa aika pahasti. :)



Kertoo


Hupsista! Piti tietenkin olla lakritsikastiketta, eikä lakritsijäätelöä, jota herkutellaan sitten  kylläkin kera jäätelön.

Minna

Mina lahetin tossa muutama viikko sitten paketin ausseihin ja se ehti sinne viikossa ja kyse oli economy postista.Lahetin myos makeisia ym mutta tulli ei ollut avannut pakettia.:peukkuy:peukkuy
-When you wish upon a falling star, your dreams can come true.Unless it\'s really a meteorite hurtling to the earth which will destroy all life. Then you\'re pretty much hosed no matter what you wish for-

sanna77

Minulle taas kaveri lähetti suomesta ison kirjeen ja ei ollut muistanut laittaa sitä sinistä "airmail" merkkiä kirjekuoreen. Posti oli sitten automaattisesti olettanut, että se oli economy ja kirjeen tulo tänne Austraaliaan kesti yli kolme viikkoa :(
Mutta muuten on kaikki sukulaisten lähettämät suklaa ja namupaketit tuleet tänne ilman häslinkiä. Naurattaa vaan kun mummo ei (tietty) osaa englantia ja kirjoittaa paketin sisällöksi vain että "makeisia". Mistäs se aussilainen tullimies tietää, että mitä siellä paketissa on :?? :hahhaa

Tuipa

Jaaks,
Aina outoa, minulle nimittäin vielä kuukausi sitten tarjottiin 3 kuukautta kestävää rahti postia. Täytynee tarkistaa tänään kun on postiin muutenkin asiaa!
Yleensähän nuo paketit tosiaan menee aika nopeasti, ainakin jos ovat sopivan kokoisia ja käy tuuri... Tosin näitä tarinoita riittää:
Lähetin kotiinpäin yhden CD:n kirjeessä. Eipä kuulunut perille, ja sitten pari kuukautta myöhemmin vanhemmat saivat kirjeen Porista viestillä:"Sori, avasin paketin kun en katsonut osoitetta" Kaveri oli tilannut DVD:itä ja oli saanut samalla meidän paketin...  Onneksi tuli perille, sillä kyseessä oli kotivideoita meidän pikkuneidistä mummulaan... Viime kerralla lähetin mökille savon perukoille paketin halvemmalla hinnalla, ja kyllä siinä matkassa meni se 3 viikkoa ja vähän ylikin...

Jaaks

Tuipa :D

Kuten aikaisemminkin sanoin on olemassa "Freight" eli tuo sanomasi "Rahti Posti", joka kylla kulkee myoskin laivoilla ja kaytetaan suurien lahetysten tai pakettien toimituksessa.

Pienemmat paketit ja kortit, kirjeet ym menee kylla siina samassa lentokoneessa kuin Airmailikin vaikka maksaisit "economy" tai "maaposti" taksan.

Tuipa

Tottapa turiset Jaaks...
Pitänee opetella lukemaan eikä vaan selaamaan vastauksia...:P

Jaaks

Tuipa :D

Tiedan tunteen paremminkin kuin hyvin :hahhaa

Siihen tulee aina silloin talloin syyllistyttya :itke

Tuipa

Taman aiheen ylos nostaminen saatta kuullostaa oudolta, mutta totta se on!
Eli jos aiotte lahettaa Suomeen joulupaketit meriteitse (ja siis huomattavasti halvemmalla) niin pakettien pitaa olla Sydneyssa 27.9. Eli nyt pikaisesti shoppaamaan!

Leokatti

Näinköhän enää joutuvat? Kerran olen meriteitse lähettänyt siskolle sisustuslehtiä ja ne seilasivat Suomeen noin 5 kk...  :confuse
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

RUU

Meilla meni toissa vuonna meriposti Suomeen 2 viikossa, lentoposti Tanskaan 3 kk.

Tietamatta asiasta mitaan, uskallan veikata etta noiden ero on vain kuljetuksen priorisoinnissa: lentoposti paasee koneen ruumaan ensin ja "meripostilla" taytetaan tyhjaa tilaa, jos sita on.
Nimimerkilla Villeja arvauksia on kiva heitella ilmaan
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Tuipa

Voihan sita olla tuuria, itse katsoin taalta http://www.auspost.com.au/internationalpost/resources/pdf/CHRISTMASSEAMAILCLOSINGDATES2008.pdf
Muutama vuosi sitten missasin tuon paivan, ja niin oli paketti n. 3 kk myohassa, kun joutui odottaamaan seuraavaa laivaa...