Kokemuksia Australiassa opiskelusta!

Aloittaja fintravel, maaliskuu 29, 2005, 17:05

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

fintravel

Tervehdys Dunderilaiset ja opiskelusta kiinnostuneet.

Laittelenpa tassa omia kokemuksia opiskelusta Australiassa ja ajatuksia siina samalla, ja olisihan se mukava kuulla muiden vastaavia. Josko se myos auttaisi yhtaan asiaa pahkailevia jotka kayvat kurkkaamassa foorumia.

Itse siis aloitin tassa kuukausi takaperin undergraduate/bachelor yliopisto-opiskelut WA:ssa. Sain ensimmaisen vuoden 'anteeksi' aikaisempien ammattikorkeakoulu opintojen ja portfolioni perusteella ja taten siis aloitin suoraan toiselta vuosikurssilta ja piti siihen jo valita siten samalla suuntautumiseni... Eli suoraan sanottuna olin aika pihalla kun tanne saavuin (ei ollut paikanpaalla paljon aikaa tutustua ja lueskella esitteita kun meni viisumin kanssa todella tipalle etta ehdin tanne) ja enrolment day olikin paan pyorittelya ja edestakaisin juoksentelua, joka jatkuu edelleen. Se taytyy myontaa etta International Student Office ja muut yliopiston palvelut ovat hyodyllisia ja niita kannattaakin kayttaa hyvakseen NIIN paljon kuin vaan kykenee eika tyhmillekaan kysymyksille naureskella vaan painvastoin- saa kiitosta kun on perinpohjin ottanut asioista selvaa eika paata pahkaa mene vaikeimman kautta... Seka ne varsinaiset tietopankit taalla, kanssaopiskelijat jotka ovat perilla asioista, jotka vaikuttavat huolehtivan uuden tulokkaan asioista ja opiskelusta/sopeutumisesta sellaisella tavalla etta ei voi muuta kuin valilla kayda tavernassa tarjoamassa heille vaikkapa :XXXX

Mutta noiden juoksevien asioiden jalkeen alkoikin se aherrus, joka iski pain kasvoja TODELLA kovaa.

Ensinnakin, pienen tauon jalkeen ajatus opiskelusta, vaikka sen asenteen oli 'muka' ottanut jo lahtiessa, oli hieman vaikea omaksua ja vaikka olikin alasta jo jonkinmoista tietoa, silti uusien metodien ja paikallisen vuorovaikutteisen opiskelumallin omaksuminen oli hieman takkuista...

Toiseksi, uusi koulu, uusi koulukulttuuri ja koulusysteemi kokonaisuudessaan toi omat ongelmansa ja ihmettelyn aiheet joka otti useamman viikon omaksua ja tama taas johti uusiin ongelmiin josta tuonnempana.

Kolmanneksi, kun aloitti suoraan toiselta vuosikurssilta... :o
Muilla on rutiini hallussa (tosin en ollut ainut 'keltanokka' joka aloitti talla tavalla mutta silti) ja itse ei ole lainkaan perilla mika on vaatimustaso... joka onkin sen verran korkeammalla etta tassa nyt odotellaan ensimmaisten tehtavien palautusta ja mitka ovat saavutetut tulokset siita, hieman kauhunsekaisin tuntein. Mutta oma paatos onkin etta opitaan nyt kantapaan kautta (vaikka tietoa on yritetty kerata) ja odotetaan ensimmaiset tulokset joiden perusteella katsotaan mika onkaan homman nimi ja tarpeen tullen istahdetaan alas kurssien vetajien kanssa ja pohditaan mita voidaan parantaa ja mita haetaan. Koska kuitenkin oppimassahan taalla ollaan!!

Mutta noiden asioiden yhteissummana, ja kun opiskelu aloitettiin taysilla eli ensimmaisesta paivasta tulee tehtavia joiden taso naytti silta kuin jokainen kurssin pitaja ajattelisi etta 'Tama on opiskelijan ainoa tehtava eika muita ole olemassakaan joten aikaa on riittavasti taman suorittamiseen', tuli sekin tilanne eteen etta edessa oli niin suuri kasa toita ja tehtavia ettei saanutkaan aikaan kaikkea sita ajoissa mita oli vaadittu, vaikka oita valvottiin useampi,  ja deadline petti... Nyt pohditaan mita sen seurauksena on tulossa... Eli kun kerran kantapaan kautta opetellaan niin opetellaan kunnolla!! Tuloksia odotellaan ja mietitaan mitas ne sanoikaan tutustumisviikolla... olikos se etta kun deadline pettaa... kuula tulee otsaan vai.... :itke

Tuossa jotain sekavuutta mita on tullut koettua, kauhukuvaltahan tuo voi vaikuttaa mutta itse ollaan edelleen positiivisella mielella varsinkin kun ala kiinnostaa ja opiskelu vaikuttaa enemman vuorovaikutteiselta kuin aiemmat kokemukseni. Kalvosulkeisista ei ole juuri tietoakaan, ainakaan kontakti/tutor tunneilla, ja opettajan kyseenalaistaminen ja omien aivojen kaytto on enemman kuin suotavaa... Yliopistotuntien maara itsella on talla hetkella noin 13 tuntia viikossa mutta kylla tehtavien taso ja niiden vaatima aika saa opiskeluun kuluvan ajan moninkertaiseksi, mutta pikkuhiljaa kaikki alkaa menemaan kohdalleen ja mahdollinen tyontekokin opiskelun ohessa alkaa tulla mahdolliseksi ja ajankohtaiseksi.

Pienta tarinaa tuossa, paljon varmaan lisaa on tulossa kun asiat etenevat ja rima nousee opintojen edetessa mutta siitahan voi laittaa asiaa tuonnempana. Kuinkas muut tanne mantereelle 'eksyneet' tiedonhaluiset? Mita kokemuksia ja mietteita? Olisi hyva kuulla niistakin...

Vakinaista voi olla valilla mutta irtoaa tama nauru viela, varsinkin kun on taukoa kontaktitunneista tama paasiaisen jalkeinen viikko jolloin voi ottaa kiinni opiskeluja ja toivottavasti menna hieman edelle, ettei hautaudu taas tehtavien alle...


:D

concept-

Tassa on nyt 6 viikko menossa undergraduate kurssia kayty taalla university of newcastlessa.

Onhan tama koulu systeemi vahan erillainen kuin suomalaiset, mutta omat kokemukset tahan asti on ollut todella positiivisia.

Professorit ovat asiantuntevia ja ovat auttaneet jos on ollut jotain ongelmia kielen kanssa.

Toinen hauska juttu on se etta suomessa kirottiin niita 37 tuntisia kouluviikkoja ja taalla kirotaan jos on 19 tuntia, tisellani on ekalla lukukaudella vain 11 tuntia viikossa joten aikaa jaa siihen hauskan pitoonkin, mutta vaikka sita koulua onkin vain 11 tuntia niin yleensa kotona menee viikossa noin 15-20 tuntia opiskeluun.

Mutta nyt tarvis ruveta editoimaan yhta haastattelua etta vois lahtea sit viettamaan vapaa-aikaa.

Mitas kurssia  fintravel muuten opiskelet. :XXXX

hanrahan

No juu, tässä omat .2 dollaria tähän keskusteluun:roue.

Bondissa on nyt menossa vko 11, 2 viikkoa final exameihin ja sitten onkin lukukausi paketissa, ja valmiina lomailemaan:P.

Mikä on ollu yllättävää on se että miten paljon täällä on nuoria yliopistoissa, 17 kesäisiä tuntuu olevan ja hyvin tuntuvat pärjäävänkin, paljon kypsempiä kuin suomalaiset kaimansa, ainakin minun kokemusteni perusteella:peukkuy.

Toinen ylläri oli, että miten paljon täällä opiskelijat osallistuu opetukseen. Tutoriaalit ja Seminaarit ovat viikon kohokohtia kun saa osallistua TASAPUOLISEEN keskusteluun aiheesta luokkatovereiden ja opettajien kanssa.

Nro 3, Lukujärjestys: keskimäärin 3 tuntia koulu per päivä, ja pe-la-su vapaata. Herranjestas, tämähän on paratiisi. Omakohtaista opiskelua on kyllä pakko tehdä tai muuten jää jälkeen aika huimasti, kaikki koulukiireetkin tuppaa kumuloitumaan kahdelle viimeiselle viikolle ennen loppukokeita:nuttu:.

Lieneekö nämä sitten Bond Universityn erikoisuuksia, mistäs noista tietää, ensi lukukautta odotellaan jo innolla, vaikka eipä 3 viikon lomakaan pahalta tunnu tämän paahtamisen jälkeen:XXXX.

laatire1

Opiskelen NSW:ssä postgraduate tutkintoa etänä. Aloitin Ausseissa ollessa ja jatkan nyt Suomesta käsin.
Olen kokenut, että opiskeluvaatimukset ovat paljon kovemmat kuin Suomen yliopistoissa undergraduate tasolla, niinkuin on ilmeisesti määräkin. Tenteissä ja assignmenteissa joutuu kyllä todella pinnistelemään, jos meinaa saavuttaa "pass" ia parempia arvosanoja. Tietysti tämä on kiinni lahjakkuudesta, jota ei ole minulle ylenmäärin ripoteltu;)  Tenttien vaativuudessa on tosin isoja eroja eri kurssien suhteen.

Etäopiskelukokemukseni muutoin on ollut ainakin tähän saakka erittäin myönteinen. Opettajat ovat auttavaisia, matskut ja ohjeistukset erittäin hyviä ja tehtävät mielekkäitä. Kaikkinensa voin suositella MBA:n opiskelua Australiassa, mutta varoituksen sanana, että yhtään helpommalla ei taida päästä kuin Suomen MBA-laitoksissa :(.
Tältä ainakin tuntuu kun vertailee Suomessa opiskelevien kokemuksia. MBA-tutkintojen hinnat on minun kokemukseni mukaan Ausseissa monesti 20 % halvemmat kuin Suomessa. Enkä ole löytänyt muutenkaan näin fleksiibeliä tutkintoa Suomesta -6 vuotta on aikaa kerätä tutkinto kasaan ja taukoa saa pitää.
Reiska

Tanja

no kai sitten minunkin pitaa...

parhaillaan menossa kolmas ja viimeinen vuosi kuvataiteen ba tutkintoa suoritettuna taalla paikan paalla ja oppilaitoksena uws.

vaativaa touhuahan tama on ja aina valilla tuntuu, ettei tasta tyotaakasta selvia hengissa. mutta onneksi touhu on samaan aikaan niin pirun mielenkiintoista ja inspiroivaa, ettei oikeastaan koskaan aikaisemmin ole nain hauskaa ollut.

12 tunnin kouluviikko ei todellakaan anna oikeaa kuvaa tyotaakan suuruudesta. totta on, ettei luennoilla tarvitse takalistoaan puuduttaa viimeiseen asti, mutta omalla ajalla suorittevan tyon vaatimustaso on melkoinen. toisaalta, on siita tassa jo kolmatta vuotta kunnialla selvitty, joten mita tassa enaa avautumaan.

itse olen kokenut, etta koulun puolelta loytyva apu ulkomaalaisille opiskelijoille ei todellakaan ole parhaalla mahdollisella tasolla. mutta tama mita todennakoisimmin on oppilaitoskohtaista. voisin kertoa pitkan liudan kauhukokemuksia, etta mita voikaan tapahtua, kun koulun tietokonejarjestelma ei ole ihan pilkulleen kohdallaan... mutta tassa nyt esimerkin omaisesti vain yksi tapaus pahkinankuoressa.

viime vuoden aikana jonkin mystisen tietokonevian johdosta jouduin kaymaan taman hermoja raastavan seka aikaa ja energiaa vievan prosessin lapi kahden kuukauden valein: yliopisto yritti koulusta erottamisen ja maasta karkoittamisen uhalla peria minulta lukukausimaksua useammasta kurssista joihin en ikina ollut ilmoittautunut. parin kuukauden valein jouduin kiikuttamaan kasan dokumentteja ja soittamaan aimo maaran puheluita todistaakseni uudestaan ja uudestaan etta vika on koulun paassa. lopulta tama meni todellakin siihen pisteeseen, etta viimeinen soitto yliopiston kassan esimiehelle meni kutakuinkin "hey, it's me again... can you fix it once more?"

*****
sen verran viela tulevaisuudessa tanne opiskeluja suunnitteleville sanoisin, etta vaikka uws school of contemporary arts -koulusta on vain ja ainoastaan ylistavaa sanottavaa opettajien ja kurssien osalta, en suosittelisi uusille opiskelijoille university of western sydney:a kuvataiteiden osalta.

yliopisto nayttaa ajavan taiteen opetusta alas suhteellisen agressiivisesti ja nain paikan paalla tuntuu silta, etta me viimeisen vuoden opiskelijat ehditaan juuri alta pois ennen kuin katto romahtaa.
*****

jirvinen

itsehän kanssa aloitin opiskelut osilassa mennä helmikuussa newcastlen TAFE:ssa ja ihan hyvä maku on jäänyt suuhun. aluksi kaikki oli aikas erilaista ja kummallista, mut nyt kun muutama kuu on vierähtänyt on hommat alkanu sujuu.

itse käyn koulussa ti, ke ja to, 8am-5pm joka päivä, joten 27 tuntia viikossa. aika rankkaa välil on, tosin vastapainona meille ei tule oikeestaan ollenkaan "kotiläksyjä", joten vapaa aikaa on kyl ihan mukavasti.

ainut moitteen sana tulee asioiden organisoimiselle. välillä tuntuu, että opettajatkaan ei oikein tiedä mitä pitää tehdä ja missä pitäisi olla yms. oisko syynä tuo valtiollinen koulutus systeemi täällä osilassa?!

mut joo, jos välttämättä haluaa australiaan opiskelemaan, ja yliopisto tuntuu liian kalliilta vaihtoehdolta, kannattaa tsekata TAFE:n tarjoamat kurssit.

lets keep on :XXXX

fintravel

:peukkuy vaan kaikille!!

Itse siis opiskelen undergraduate tutkintoa taiteista- graafista suunnittelua. Kirjoja ei ole tarvinnut pahemmin lukea eli tenteista ei ole tietoakaan mutta sitakin enemman sitten kyna on kadessa ja uutta pitaisi luoda valtavalla vimmalla!!

Tanjan tilanne tuli myos tutuksi, useampaan kertaan on sekoilua ollut koulun suunnalta ja koulumaksuja on kyselty useampaankin otteeseen. Ja kerran kun yhden asia selvittanyt niin kohta jo postiluukusta tulee uutta muistutusta vaikka asiat ovat taysin kunnossa. Mutta yhdyn Tanjan sanoihin taysin- kun kokee alan mielenkiintoiseksi niin intoa loytyy sitakin enemman ja hauskempaahan se myos on sen myota!!


:D

Cosmo

Kyllä se opiskelu alkuun voi olla vähän hankalaa. Itse aloitin 2002 WA:ssa murdochin yliopistossa Marine Sciencen opiskelun. Aloitin ihan ensimmäisestä vuodesta, mutta tulin toiselle lukukaudelle, joten muilla luokkakavereilla oli asiat paremmin hallussa. Heti suoraan alettiin tehdä yhtä projektia joka oli melkein koko lukukauden pituinen, ja suunniteltiin tutkimusmetodit yms kentällä. Itse oli vielä aika pihalla jo kielenkin takia, kun ei ollut tottunut ensinnäkään tieteen tai biologian kieleen, ja sen lisäksi aussiaksentti oli alkuun vähän hankala. Tuntui että muut ryhmän jäsenet puhuivat mumisemalla ja nopeasti eikä oikein ymmärtänyt mitä he suunnittelivat tai mitä tapahtui. Luennoilla sentään ymmärsi aika hyvin, vaikka alkuun joutuikin keskittymään kuuntelemiseen. Nyt 2,5 vuoden jälkeen kuuntelu alkaa mennä rutiinilla, ja opiskelukaverienkin puheesta saa hyvin selvää. Ja tietää jo senkin mikä on invertebrate.

Laiskottelemaan ei ole kyllä oikein päässyt kaikkien tehtävien ja projektien takia. Tämänkin lukukauden alku on ollut todella intensiivinen. Lukukausi alkoi meillä mm. viikkoa aikaisemmin varsinaisen lukukauden alkua kenttäleirillä. Päivät alkoivat ennen seitsemää, lounaaseen asti oltiin kentällä keräämässä näytteitä ja dataa, ja iltapäivät labrassa. Onneksi helpottaa vähän loppua kohden tehtävien ja projektien osalta niin ehtii ehkä valmistautua tentteihin paremmin.

fintravel, olen varma että seuraava lukukausi sujuu jo huomattavasti paremmin ja rutiinilla, kun kaikki toimintatavat yms on tuttuja.

Aikis

Kyllä minä ihailen teitä sisukkaat suomalaiset nuoret! Helppoa ei varmasti ole joka hetki, mutta hienosti olette selvinneet. Onnea ja kaikkea hyvää teille jatkossakin toivoo täti aikaihminen Sydnestä, joka toivoísi itsekin olevansa nuori ja rohkea...

hheidi

G'day,

oon vaihdossa UniSAssa Adelaidessa ja kirjoittelen vaihtarikokemuksista http://www.heidi-h.blogspot.com jos tykkäätte käydä katsomassa! :)

heidi

hattuhirmu

No, mina tein undergradun UWAssa alusta kasin, ja nyt parin valivuoden jalkeen on vaikkari tyon alla samassa paikassa.

Hain jatko-opiskeluun jo vuotta aikaisemmin, mutta viisumiongelmat tulivat eteen: olin hakenut pysyvaa oleskelulupaa, eli en voinut hakea kansainvalisia stipendeja, mutta koska en ollut lupaa viela saanut, en voinut hakea australialaisiakaan. Vahan kyrsi.

Nyt on kuitenkin stipendi tukemassa, ensimmainen opiskeluvuosi on kohta lopussa. Vahan jannittaa, kun oikein mitaan ei ole saanut aikaiseksi. Kasittaakseni takalinen PhD systeemi eroaa eurooppalaisesta (nain ainakin professorit ovat peloitelleet), etta samanlaista pohjatietoa ei ole vaikkaria aloittaessa - aussi undergradu on sen verran laaja eika niinkaan yhteen tiettyyn osa-alueeseen perehtyva, etta jatko-opinnoissa saa tehda kunnolla toita, etta paasee sen oman aihealueensa teorioiden ja kirjallisuuden kanssa tutuksi.

Silloin alkuvuosina kun viela sain opintotukea Suomesta sai aina valilla olla lahettamassa KELAlle noottia vaikka mista - minun ja siskoni paperit menivat jossain vaiheessa siella paassa sekaisin, ja sain tylyn tiedon, etta miten niin muka suoritan opintoja ulkomailla kun kerran asun Oulussa. Mutta muuten ihan kivuitta olen kuitenkin selvinnyt...

pipsa

hattuhirmu - pyoritko myos perhiksella? Mina olen siella pikkaisen eri nimella..

Asiaan. Mina tein Communications undergradun University of Canberrassa ja nyt tana vuonna Comm. Honours:in samassa laitoksessa. Suomesta ei ole yliopistosta kokemusta, etten voi vertailla, mutta ainakin ammattikorkeakouluun nahden sai paiskia toita paljon enemman. Mulla oli viela puolet degreesta creative ja toinen teoriaa, etta siina olikin aikataulussa rukkaamista, etta sai kaikki sovitettua yhteen. Luovuus kun ei aina tule kaskien..

Nyt pidan vuoden pari valia koulusta ja yritan vaikka ansaita rahaa niinkuin muutkin ihmiset mutta sitten olisi taas tarkoitus menna vaikkaria rustaamaan. Mulla on onneksi oma alue tullut jo hyvin tutuksi undergradin aikana, ja tarkoituksena olisi laajentaa honours thesis:ta, joten pohjatiedot on hyvin kasassa. Nyt kun vain saisi muutaman julkaisun ja rahoituksen aikaiseksi.........

hattuhirmu

Olen perhiksellakin piipahtanut... hm nyt iski uteliaisuus:)

Isa03k

Olen saanut myös päähäni opiskella tutkinnon ausseissa, nyt valitettavasti kun oma ala (valokuvaus) tuntuu olevan se kallein, pitäisikö tässä harkita jotain huokeampaa alaa..? :pepsodent
Ihmetyksellä seurannut myös noita yliopistojen nettisivuja. Aika ripeeseen tahtiin nostavat noita maksuja :o Kiire tulee ennenku vuosi maksaa 20 000.  Siis mun miettimisajoilla..

Fees for students who commence in 2007
Queensland College of Art   INT_UG_2E    $219.75    $17,580.00
Fees for students who commence in 2006
Queensland College of Art   INT_UG_3A    $202.25   $16,180.00
Fees for students who commence in 2005
Queensland College of Art   INT_UG_3A    $196.25   $15,700.00