Dunderin kootut reseptit!

Aloittaja chilifinn, heinäkuu 12, 2004, 07:29

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jaaks

Ennenkuin kukaan sanoo, etta puhun pas..a, niin onhan niilla hailla munuaiset, mutta esimerkiksi naarailla ne ei toimi ollenkaan ja koiraillakin hyvin huonosti :D
Eli suurin osa virtsasta on verenkierrossa ja siita johtuen tama "ammoniakin" haju lihassa.


LainaaThe kidneys are flattened, ribbon-like structures lying dorsally on either side of the midline, along the entire length of the body cavity. The kidneys of the male and female are slightly different. The posterior portion is involved in the manufacture and transport of urine in both sexes. The main difference lies in the front portion of the kidney, which in females is under-developed and functionless, but in males is an active part of the reproductive system.

Tassa oikein hyva kertomus hain anatomiasta :D

http://www.howe.k12.ok.us/~jimaskew/sharkkey.htm

arixmel

jesses kun ne on loytanyt ruman kuvan fisusta, ne nayttaa luonnossa paremmilta, jotenkin virtaviivaisen miehekkailta,
oli infoa ihan riittavasti...pitaskohan opetella kaikki nuo hienot elimien nimet,,,ei sita tiija jos niita joskus tarvis.:roue:roue
ari
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

arixmel

ai niin tuli mieleen se intohimoinen sinappi keskustelu taalla.
itse voimakkaan turun sinapin ystavana olen huomannut etta aika hyva ja samantyyppinen sekoitus tulee kun ostaa purkin mild american sinappia kayttaa siit 1/3 pois ja sitten sekoittaa sekaan hot english mustard purnukan,,,siita tulee mielestani tuommoinen vahva suomalaistyyppinen sinappi.
ari
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

Milka

arixmel,

Varo vaan ettei Tony huomaa sinun hapaisevan hanen rakasta Hot english mustardia. :hahhaa

arixmel

Milka,
Joo sen uhallakin kirjoitin tuon kuinka mina sita tulista sinappia kaytan,,onhan se ihan hyvaa laimentamattakin, mutta hiukan liian tulista noin niinkuin enemmankin syotyna,,,katoaa jotenkin kaikki muut maut siina kun kielensa polttaa ja vetta etsiskelee:hahhaa:hahhaa
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

Jouko

Meillä näyttää olevan 0.50 kappale noi pienet arviolta noin 30cm hait tossa paikallisella Aasialaisten kalamarketilla.  Eivät näyttäneet mitenkään erityisen herkulliselta...


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Reija

Hei hirveesti anteeksi jos joudutte nakemaan vaivaa liikaa mutta en loytanyt haulla puhetta tuore hiivasta, muistan kylla etta siita on ollut puhetta mutta en loytanyt enaa tietoa mistaan.... ( alkaa vaan sanoko etta olin laiska ja etta se loytyi ihan helposti :? ) heh... :D

Haluis tehda leipaa mutta en haluaisi kayttaa tuota baking sodaa?

riaapa

Reija :D

ei kai baking sodaa (leivinjauhetta) leivän tekoon sentään..? Vai tarkoititko kuivahiivaa?

Kuivahiivaa olen kaupassa nähnyt, mutta tuorehiiva ei ole sattunut silmään, en ole kyllä sen kummemmin sitä vielä etsinytkään. Minuakin kiinnostaa, että mistä sitä kannattaa katsella? :?

Riina.
Riina

jounij

Vain kuivahiivaa (dry yeast) saa tavallisista kaupoista. Tuorehiivaa kuulema saa harvoista ja valituista terveysruokakaupoista, mutten ole ikinä itse ostanut, kun meillä ollaan tyydytty tuohon kuivahiivaan (ja sitten juomissa oleviin hiivoihin, heh heh).


Kommentoi
Jouni
Canberra

riaapa

Yhtä hyvinhän se kuivahiivakin toimii, sitä pitää vaan vähän "herätellä". Ainut ongelma on annostuksen suhteen kun kaikki omat reseptit on tuorehiivalle. Mutta testaamalla kai se oikea annostussuhde löytyy..?

En todellakaan ole mikään mestarileipuri, vaan ihan peruspullataikinaakin varten tarvitsen sen vanhan tutun ohjeen. Ne on nuo ammattilaiset jotka tekee sen sormituntumalla ja silmämääräisesti... :god:
Riina

mette

LainaaOriginally posted by riaapa


ei kai baking sodaa (leivinjauhetta) leivän tekoon sentään..? Vai tarkoititko kuivahiivaa?



Leivinjauheella nostaen minä leivon  ainakin teeleivän eli scones.

Lukiessani hiivaa koskevia   viestejä huomasin, että te toiset ette  ole tuorehiivaa täällä käyttäneet. Täytyy tähän vielä kertoa, kun  vuonna 97 mieheni meni ostamaan tuosta paikallisesta leipomosta hiivaa, oli hän varmaan ensimmäinen ihminen , joka  moista meni ostamaan. Ei heillä ollut edes mitään hintaa hiivalle ja loppujen lopuksi sille tuli ihan tajuton hinta! Niinpä. Olipa   nuori myyjätär niin ihmeissään ja kiinnostunut ja oli   mieheltäni udellut , että mitä hän aikoo siitä tehdä. Mieheni vastatessa , että pullaa, myyjätär  oli alkanut pyytämään reseptiä...sillä hänellä  oli  ollut suomalainen  tyttö luokkakaverinaan joskus , jonka kotona oli saanut pullaa maistaa.

Reija

Ah, no enhgan ma muistanut tuota kuiva hiivaa ollenkaan... sita vain tottui suomessa aina leipoilemaan tuore hiivasta etta aika harvoin kaytin kuiva hiivaa... taytyypa silmailla uudelleen. Leipaan tosiaan kay ihan hyvin kuiva hiivakin, mutta pullan teko siita vahan epailyttaa :D

Kiitos kaikille infosta!

Mette joo on tuttu toi self raising, mihin sita kaytetaan??

wendolene

Riina:D
Innokkaana sämpylöiden leipojana olen kokeillut sekä tuore- että kuivahiivaa ja ainakin Sunnuntai kuivahiivan paketissa näyttäisi olevan, että 11 g kuivahiivaa vastaa 30 g tuorehiivaa. Luulen, että sama suhde pätee muissakin kuivahiivoissa.:)

riaapa

Wendolene,

Kiitos tiedosta!! :god:

Reija,

minä olen leiponut pullaa anopilleni kuivahiivaa käyttäen. Ihan hyvää tuli, vaikka ehkä käytin vähän liikaa sitä hiivaa kun en tiennyt tuosta annostussuhteesta. :D
Riina

mette

Reija :D

Self- raising flour. Itse olen sitä käyttänyt  lähinnä kuivien kakkujen ja kääretorttujen valmistuksessa. Nyrkkisääntönä voisi  olla, että kaikkeen leipomiseen, jossa toivotaan  hyvää kohotusta ja tietenkin ohjeisiin , joissa  leivinjauhe on aineosana.


The difference between the two  flours is that self-raising  flour is plain flour that contains a raising agent,such as bicarbonate of soda,and some salt. If you have  run out of self-raising flour,just add 1½ teaspoons of bicarbonate of soda and ½ teaspoons  salt to every 1 cup or 150g of plain flour.

 Minä olen laittanut  6 kuivahiivapussia (7g)  litran pullataikinaan , joten kolmen pitäisi riittää puolen litran taikinaan. Sämpylöihin  mielestäni riittää vähempikin hiiva.

Tänään leivoin juuri croissantteja. Kahden desin nesteeseen  en laittanut kuin kaksi lusikallista kuivahiivaa ja tosi  hienosti taikina nousi. Laitan muuten  vehnästaikinan  aina mikroaaltouuniin kohoamaan sen ollessa vedoton paikka.

sanna77

Olen huomannut että kuivahiivaa käyttäessä on muistettava käyttää vähän kuumempaa nestettä kuin tuorehiivalla leipoessa. Yleisähän tuorehiivan kanssa käytetään kädenlämpöistä nestettä, mutta kuivahiiva vaatii noin +42 asteisen nesteen toimiakseen. Olen pilannut yhden leipätakinan liian kylmällä nesteellä, se kun ei noussut ollenkaan :( Täältä Austraaliasta en ole edes yrittänyt ostaa tuorehiivaa, mutta englannissa pari vuotta sitten ostin tuorehiivaa supermarketin leipomosta ja he kovasti kyselivät että mitäs aiot tuolla hiivalla tehdä...:D
Mette, millä reseptillä olet tehnyt niitä croisantteja? Suomessa oli myynnissä heti valmista croisant taikinaa tölkissä :o, joka vaan avattiin ja croisantit rullattiin oikeaan muotoonsa ja ei kun uuniin....NAM :P

arixmel

tuosta kuivahiivasta,
itse aloin sita kayttamaan jo suomessa,
annostuksesta koskaan niin valittamatta.

no nyt on tullut hiukan enemman ja vakavammin leivottua, mutta oma annostukseni eroaa aika lailla metten kayttamasta,,,
eli tommoiseen kilon tahi parin taikinaan laitan yleensa maksimissaan kaksi pussia (eikohan ne noita 7 gramman ole, ei silla isompaa valia ole) ja sitten jos teen esim muutaman pitkon tahi esim 4 leipaa niin kylla siihen yksi pussi on riittanyt. (asiasta sen enempaa tietamatta se voi olla niinkin etta mun taikinoista olisi saanut 3 kertaisen maaran pullaa :)

ja samalla periaatteela kaikki laidasta laitaan pullaa tahi leipaa...nyt ajattelin kayttaa lopun karjalanpiirakka taikinasta juureen ja tehda jonkunlaista ruileipaa kayttaen kuivahiivaa jne.

suurmpi ongelma taalla vanhoissa melbounelais taloissa on tosiaan loytaa hyva paikka nostatukseen,,,itsella on yleensa ylikuumana pyyhkeen alla ja lammitimen edessa.:hahhaa

ai niin en ole myoskaan heratellyt hiivojani :hahhaa:hahhaa

yhdelle tyokaverille kerran neuvoin leivan tekoa ja han tuli takaisin parin viikon paasta tieteelisen tutkimuksen kanssa aiheesta (joo insinoorin renttu) lyhesti sanottuna han painotti taikinan vaivaamisen tarkeytta taikinan nousemisen aloittamiseen...eli saada kemikaalit tarpeeksi sekaisin...
no naa nyt oli vain mun henk koht kokemuksia....vaikkakin aitee leipoi pohjanmaan parhaat leivat :peukkuy
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

mette

Oikeassa olet Sanna, noin suositellaan. Myös kuivahiiva pitäisi laittaa jauhojen  joukkoon,mutta minä vanhasta tottumuksesta aina vatkaan sen lämpimään maitoon. Olen kuullut myös sanottavan,että hiivan kohotusvoima heikkenee, jos sokeria  sekoittaa taikinaan, ennen kuin siinä on jonkin verran jauhoja....Täällä jotain tietoa lisää.

http://www.sunnuntai.net/text/hiivataikina1.htm
http://www.sunnuntai.net/text/kuivahiiva.htm

Juu, kenellepä ei noin olisi  joskus käynyt, ettei taikina olekaan  kohonnut, syitä siihenkin voi   olla monen monia kuten esim.aineet eri lämpöisiä, liikaa sokeria tai liian vähän, jauhot etc....Jauhojen laatu vaihtelee täällä ihan niin kuin Suomessakin. Jauhot täällä kuitenkin on hienoja, ei karkeita ja puolikarkeita, tai ainakaan minä en ole  nähnyt :o
Muistan minäkin  nuo kroisanttitölkit Suomesta. Ne , jotka sai auki humauttamalla tölkkiä pöydän kulmaan. Ne oli  tosi käteviä, usein laitoin väliin kinkkua ja juustoa ja uuniin, nam :P Suomessa oli kyllä kaikkea ihanaa, paistovalmiita wieneraihioita  ja vaikka mitä .
Tällä reseptillä valmistin kroisantteja  tai tein tuplana.
http://www.sunnuntai.net/text/reseptit/r13.htm
Ja hyvin onnistui  ,v aikkei ollutkaan sunnuntai-tuotteita  saatavilla :hahhaa

arixmel, hyvä vain jos pääset noin vähällä hiivamäärällä-taloudellista ennen  kaikkea. Minä en koskaan isompaa taikinaa valmista kuin litran taikinan, siitäkin  tosiaan teen aina korvapuustien lisäksi kaksi lonkaa . Kesäkuumalla taikina tahtoo turvota muutenkin,onneksi meillä on tuo paistava mikroaaltouuni vielä lisäksi.
 
Jos 30g tuorehiivaa vastaa 1 ps (11g) kuivahiivaa  ja yhdessä pussissa sopiva määrä kuivahiivaa 2 ½ dl:n pullataikinaan (22g ½  litran taikinaan)niin  kolme seitsemän gramman pussia tekee siis 21grammaa  eli suositusten mukaan eroa kokonainen gramma!

arixmel

mette,
lonka ??? tarkoittaako se pitkoa,,,janna sana en ole koskaan kuullut, mista pain suomea se tulee?

Eevis...
ma kylla kohta pannulla kumautan lol:hahhaa:hahhaa
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

Terhi

Pitaa viela lisata edelliseen tuorehiivakeskusteluun....

Ma oon vasta nyt, yli 7 vuoden maassa asumisen jalkeen, loytanyt tuorehiivaa lahikauppani (Sims in Werribee) tuoretiskilta kalojen ja lihojen joukosta. Ja hintakin on edullinen - viimeksi muistaakseni maksoin noin 50c palasta, josta olisi saanut ainakin parin litran pullataikinan (itse tein vain puolen litran taikinan ja valitettavasti loput hiivasta kuivui niin pahasti, etta se piti heittaa pois...) Oon huomannut etta takalaisten jauhojen erilaisuudesta johtuen taikinaa taytyy vaivata huomattavasti enemman kuin koto-Suomessa etta taikinasta tulee tarpeeksi sitkoista... Ja lisaksi mulla on ollut sama ongelma kuin Arilla(?) tarpeeksi lampiman kohoamispaikan loytamisessa... mutta muuten kylla on leipominen onnistunut ihan mukavasti...

Tan listan lukemisen jalkeen alkoi tehda mieli karjalanpiirakoita... Jos missaan ne Suomi-kirkon markkinoilla lauantaina, niin taytynee kokeilla itse tekemista...

arixmel

Terhi,
hieno vinkki, eihan sita hiivaa koskaan tulisi kalojen ja lihojen seasta etsittya...eli ei se kumminkaan kotosessa paketissa olisi ja sita vaan kavelis ohi etta mitahan ihme juttua tuollakin oli lihan viereen laitettuna...pitaapa pitaa silmat auki.
ari
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

mette

arixmel :D
lonka tarkoittaa pitkoa , jes. Tampereelta nääs.

Terhi

Moro vaan Mette....

Maa oon kans Tampereelta, mutta emmaa kyla ikina oo kuullu lonka-sanaa kaytettavan... Kyla sita kaikkee nakojaan oppii...

mette

Terhi :D

Oppii, oppii eikä kuitenkaan koskaan opi kaikkea .Ei kovinkaan pitkä aika, kun opimme uuden manselaissanan hilario, joka tarkoittaa mustamakkaraa .


En tietenkään ole sataprosenttisen varma lonkasanan  syntyneen juuri Tampereella, mutta  ainakin  miehelleni ja minulle tuttu sana ja molemmat ollaan paljasjalkaisia tamperelaisia.
Meillä  myös puhuttiin  hiivaleivästä kakko tai rievä. Käntty on pullaa etc.  Ja lapsena tehtiin pullasuttua :hahhaa

Zende

Kaasu- vai sahkouuni?
Sopisikohan tama kysymys tanne ruuanlaitto palstalle...

Meilla olis nimittain tarve hankkia uusi hella/uuni kun vanha on alkanut remppaamaan.  Tenkkapoona onkin nyt se, etta olisiko kaasulla vai sahkolla lampeava uuni parempi.  :?? (Haluan ilman muuta kaasuliekit hellaan, sen paattamisessa ei ole ongelmia.)  

Olen tutkinut Choice-magazineja ja kaynyt parissa kaupassa, mutta kummallakaan konstilla en ole loytanyt vastausta tahan kysymykseen.  Lisaksi muotina nayttaa olevan nyt erilliset "wall ovenit" ja "cooktops", kaupoissa ei ollut kuin muutama vanhanaikanen yhdistelma hella+uuni naytilla. :o

Onko teilla muilla keittioihmisilla antaa osviittaa?

Zende

Jaaks

Zende :D

Ei mitaan valia kumpi on niinkauan kuin on kiertoilmauuni (fan forced).  Se on huomattavasti nopeampi ja tasalampoisempi kuin normaali.

Kaasukayttoiset kiertoilmauunit tahtovat vain olla pahuksen kalliita, jos satut sellaisen loytamaan koska ovat lahinna commercial tasoa.  Kannattaa ehka kuitenkin sijoittaa samantien jos aiot laittaa hellankin kaasulle

Tassa linkki Origin kaasufirman sivuille, jossa hyvin selitetty tuo eri uunien erot ja kayttotarkoitukset:

http://www.gasmart.com.au/html/cookers_ovens.html

riaapa

Zende,

meillä on sähkökäyttöinen kiertoilmauuni, ja olen kyllä ollut siihen varsin tyytyväinen. Ainut kokemukseni kaasu-uunista on Englannista, ja se ei ollut kiertoilma, enkä suosittelisi sitä kenellekään! Se on varmasti huonoin uuni jossa olen yrittänyt mitään paistaa, kun lämpö oli todella epätasainen ja säätönappuloissa oli lämpöasteiden sijasta vain "gas mark 1, gas mark 2... jne". Hermot meni sen uunin kanssa useampaan otteeseen...

Happy hunting!

Riina.
Riina


Zende

Kiitos linkista Jaaks, sielta saikin aika tyhjentavan vastauksen!  Ryhdyn siis etsimaan fan forced kaasu-uunia, mikali kukkaron nyorit kestaa.

Ja liesituulettimistakin oli hyva juttu, ja laskutoimitus jolla selviaa miten voimakastehoinen tuuletin pitaisi olla juuri meidan keittiossa!  
Tack!
Zende

Zende

Kiitos Choice linkista Mette, olinkin jo kerinnyt koluta nuo sivut lapi aika tarkkaan.  Tuokin linkki liittyi vain helloihin, ja mulla kysymykset oli uuneista... Kiitos kumminkin!

Jaaks

Zende :D

Onnea metsastykseen.

Muista vaan ettet anna hyvien myyntimiesten (-naisten) huiputtaa sinua :o

On nimittain olemassa kahdenlaisia "fan ovens".
"Fan Forced" ja "Fan Assisted"

Tassa pieni selostus niiden erosta"

"Fan assisted oven
This type of oven operates like a conventional oven with heating elements at the bottom but with the addition of a fan at the rear. As the heat rises from the bottom it's circulated by the fan to create a more even temperature.

Fan forced oven
By surrounding a fan with a heating element, fan forced ovens create a steady, even temperature throughout the oven. There's no need to consider where food should be placed as it will all be cooked at an even temperature. These ovens also allow multi-shelf stacking and cooking, and far more than one dish to be cooked at the same time.


Fan Forced on se oikea ammattilaisen uuni.  Tuo Fan Assisted on myos parempi kuin ilman, mutta ei kuitenkaann aivan sama asia.    
Suurin osa kotikayttoon tarkoitetuista uunista on juuri noita Fan Assisted ja siksi maksatkin usein maltaita kunnon Fan Forced uunista - Kannattaa kuitenkin :D

jounij

Meidän sähköuunissa on sekä fan (forced) baking että fan assisted baking -ominaisuudet. Kuumennuselementtejä on ylhäällä, alhaalla ja myös tuulettimen takana. Säätimestä vain valitaan, mitkä elementit halutaan olevan päällä - riippuen esimerkiksi siitä kuinka monta pellillistä aikoo paistaa samanaikaisesti. Hyvä uuni, eikä muistaakseni edes mikään erityisen kallis.


Tyytyväisenä toteaa
Jouni
Canberra

fogs

Ok, meikäläisen muistissa on hyvin makaronilaatikon, kaalikeiton, karjalanpiirakoiden ohjeet mutta pari asiaa mitä suomen ruokinnasta kaipaan, on kanaviilokki (miksi lie kun en siitä ennen pitänyt :??) sekä kaalipata.

Ja jos ausseissa olevat on huomannut, suomessa simpukat keitetään tms ilman sen enemmän erikoisuuksia lisäämättä. Jos joku on yhtä rakastunut "chilli mussels" kuin minä niin tässä nopea ohje...

1-2 kg simpukoita (sinisimpukat kait suomessa)
1 hienoksi pilkottu sipuli
pari valkosipulin kynttä
2tl murskattua chillia (Masterfoodsilla on hyvä purkkichilli)
tulisin spaghettikastike minkä löydät (Dolmios Hot & Spicy peppers on loistava)
kuppi (250ml) kuivaa valkoviiniä

1. Paista sipulia, murskattua valkosipulia ja chilliä hetki öljyssä, lisää spaghettikastike ja viini.
2. Kun seos on kuuma, melkein kiehuvaa, lisää simpukat joukkoon.
3. Kansi päälle, poimi simpukat sitä mukaa ulos kun avautuvat (älä koskaan yritä väkisten avata simpukkaa, jos se ei avaudu ollenkaan tai vain hieman se on joko ollut kuolleena liian kauan tai muuten erittäin huonoksi mennyt)
4. Kun kaikki simpukat on paistinpannusta ulkona, lisä kastike simpukoiden päälle, tarjoile tuoreen leivän kera.

Toivottavasti muut nauttivat yhtä paljon kuin minä, mausteiksi voi aina lisätä yrttejä ym.

P.s. Jos joku tosiaan onnistuu löytämään rahkaa, please ilmoittakaa mullekin mistä moisen aarteen löysitte. Himo marja- ja hedelmärahkaa on kovaa, törmäsin jaaks myöskin tuohon "quark" sanaan ja netissä etsiessä sain sen kuvan että sitä on saatavilla vaan uudessa seelannissa. Liekö olen oikeassa? Rahka olisi kylläkin poikaa....
Terhi

eevis

Fogs :D

Aattelinkin täällä joskus rahkasta lukeneeni: tämän ketjun ekalla sivulla on rahkaohje, suunnilleen keskivaiheilla. Ja siis myös tieto, että quark pitäisi myös olla helposti saatavilla.

Cheers
eevis
Dees - We will bloody bounce back!!!


Jaaks

Fogs :D

Tassa ihan peri suomalainen kanaviillokki:
(korvaa vaan maizena ihan tavallisella corn flour)

KANAVIILLOKKI

1   Kana tai broileri
2   Sipulia
3   Porkkanaa
¼   Selleriä
1    Palsternakka
½   Sitruuna
10   Mustapippuria
1   Laakerinlehti
   Maizenaa
   Suolaa tai kanaliemikuutioita
   Currya

   Riisiä
   Mustaviinimarjahyytelöä

Kanaviillokin teko alkaa liemen keittämisestä, johon kyseinen ruoka perustuu.
Aseta kana, jäisenä tai sulaneena, niin suureen kattilaan, kuin löydät kaapista.
Jos riittävän isoa ei löydy, voit toki hieman paloitella lintua.

Lisää joukkoon pestyt juurekset ja sitruunanpuolikas sekä halkaistut sipulit kuorineen ja mausteet.
Täytä kattila kylmällä vedellä niin, että ainekset peittyvät.
Keitä broileria tunnin verran ja kanaa ainakin kaksi. Se on kypsää kun liha irtoaa luista vaivatta.
Nosta lintu liemestä, anna sen hieman jäähtyä ja irrota lihat luista.
Anna liemen kiehua voimakkaasti, jolloin vettä haihtuu ja maku voimistuu.
Luut voit heittää takaisin liemeen antamaan lisämakua.
Paloittele kananliha epämääräisen muotoisiksi paloiksi ja suurusta osa liemestä maizenalla.
Lisää valmiiseen kastikkeeseen kanat.
Loppuosan kastikkeesta voit keittää hyvin tiiviiksi liemeksi ja vaikka pakastaa
seuraavaa viillokkia varten, jonka voit tehdä vaikkapa valmissuikaleista.

Tarjoa kanaviillokin kanssa keitettyä riisiä ja mustaviinimarjahyytelöä tai ?hilloa.


Yum, yum, yum .... :D

Jaaks

Fogs :D


LainaaHimo marja- ja hedelmärahkaa on kovaa, törmäsin jaaks myöskin tuohon "quark" sanaan ja netissä etsiessä sain sen kuvan että sitä on saatavilla vaan uudessa seelannissa. Liekö olen oikeassa? Rahka olisi kylläkin poikaa....

Quark saa kylla taaltakin - ainakin Brissista.  Jo ei sielta saa niin ilmoita vaan ja laitan kuriirilla tulemaan :D

Saitko sen aikaisemmin laittamani "rahkakakku reseptin" ???
Se on kylla jossain siella Dunderin syovereissa, mutta jos et loyda niin laitan uudestaan :D

Cheers Terhi :XXXX

PS.

Hain sen tuolta kuitenkin, niin tassa on:

Rahka Kakku

150 - 200g voita
dl sokeria
- vatkaa voi vaahdoksi sokerin kanssa ja lisaa 400 -500 g Quark, hieman sitruunan mehua ja raastettua sitruunan kuorta.(varovaisesti, ettei tule liian hapanta)
-Vatkaa hieman niin, etta ainekset sekoittuu.
-Lisaa kaksi kokonaista kananmunaa ja vatkaa.

Laita vuokaan jossa murotaikina pohja.

Uuniin 180 astetta n 1/2 tuntia ja nam..nam..

Jos haluat niin voit lisata paalle joko tuoreita tai pakaste marjoja n 5 minuutin paistamisen jalkeen kun Quark on hieman alkanut kovettumaan.  

Happy Baking - it's easy as... :D

fogs

Kiitos Jaaks :god:

Kokkikoulua tuli joskus käytyä ja piti aikoinaan opetella ulkoa kymmeniä eri käyttöjä rahkalle. Niitä eri reseptejä testaillessa sitä rakastui yhteen jos toiseenkin rahkaperusteiseen jälkiruokaan. En ole pariin vuoteen vaivautunut sitä metsästämään mutta ehkäpä tänään ;), jos uskallan tuonne trombiin :hahhaa mennä kolmen pienen muksun kanssa. Täällä on niiiiiin ihanat myrskyt päällä että aivan vaan vaihtelun vuoksi tornado iski tuohon lähistölle viikko pari sitten....

Kesää odotellen, kiitollinen Terhi:)

Zende

LainaaAlkuperäinen postittaja fogs
tuohon "quark" sanaan ja netissä etsiessä sain sen kuvan että sitä on saatavilla vaan uudessa seelannissa. Liekö olen oikeassa? Rahka olisi kylläkin poikaa....

Taalla Melbournessa olen nahnyt kvarkkia takuu varmasti eraassa puolalaisessa delissa, ehkapa sinunkin paikkakunnalla on sellainen, tai joku muu itaeurooppalainen ruokakauppa.  Joku kylla sanoi nahneensa sita ihan Coles tai Safeway supermarketissakin, mutta itse en ole siihen siella tormannyt.  Lykkya etsintaan!

Selailin yhta italialaista keittokirjaani tuossa eilen, ja tormasin ricotta jalkiruokaan, joka ohjeen ja kuvan mukaan vaikutti erehdyttavasti supisuomalaiselle hedelmarahkalle.  Taytyy kokeilla reseptia ensin, ja jos se toimii, pistan sen vaikka tanne.

Zende

Marika

Hei,

Osaisiko kukaan dunderilainen neuvoa tahi loytyisiko respteja mita kaikkea passionhedelmista voisi tehda? Takapihan koynnos on aloittanut runsaan satokauden, joten hedelmia riittaa. Erityisesti kiinnostaisi passionfruit hilloreseptit yms.

Jaaks

Marika :D

Olet hyvin onnellisessa asemassa, jos takapihallasi todella kasvaa Passion Fruit koynnos :peukkuy

Siitahan voi tehda ihan mita vaan ja itsekin kehitella omia resepteja.

Tassa oikea tapa tehda hilloa, vaikkakin lahinna kaupalliseen myyntiin, mutta ainakin ohjeet ovat takuulla oikeat (paikalliselta hillovalmistajalta) :

"Method
Wash whole fruits in clean water and discard any bad fruits.
Cut fruits in half with a stainless steel knife and scoop out pulp with stainless steel spoon.
Extract the juice from the pulp by liquidising the pulp at a very low speed (this stops the
chipping of the seeds, which turn out as black specks in the jam, they are very hard to remove
and look like dirt) for about one minute. Tip the contents into a muslin cloth and squeeze out
the juice leaving the seeds behind. This method will give a yield of raw juice from whole fruit of
between 30-35%.
To make skin pulp take the same quantity of skins, as skin pulp required; boil the skins for Passion Fruit Jam Intermediate Technology Development Group
approximately 30 minutes, until the flesh of the skin is soft and translucent. Then remove the
skins from the water and scoop out the flesh from the outer cuticle. Liquidise this softened
flesh with water, (2 parts softened flesh, to 1 part water {take the water in which the skins were
boiled this will contain pectin washed out during the boiling}) to a smooth cream, then squeeze
the mixture through a muslin cloth to remove hard pieces of pith. Skin pulp is added to the jam
as it contains natural pectin and so saves adding artificial pectin which is expensive.
Mix the raw juice with sodium bicarbonate first (if the NaHCO3 is added during boiling the jam
will bubble-up over the top of the saucepan). Boil all the ingredients in a stainless steel
saucepan to the 'end point'. Jam should not be boiled for more than 12-15 minutes otherwise
this can give rise to caramel flavours, over sweetness and discolouration, apart from being a
waste of energy. By reducing the amount of water in the starting recipe, the boiling time can
be reduced. The 'end point' is reached when the total soluble solids is up to 70%, this is
measured with a refractometer, (In most countries the legal minimum sugar levels in jam, are
65% in hermetically sealed containers, and 68.5% in non air tight containers.) 70% gives a
safety factor. Jam with over 70% sugar can give problems during storage as sugar will re-crystallise
out into large chunks. The 'end point' is usually reached around 106-108°C
(depending on barometric pressure and height above sea level). When the jam has nearly
reached this temperature samples are taken and tested on a refractometer, the sample must
be cooled before being measured. This can be done be smearing it on a cold dry plate or
saucepan lid. All implements used to take the sample must be dry, otherwise the reading will
be reduced. It is important to stir the jam at all times during the heating process, otherwise
burning will occur at the bottom of the saucepan, causing off flavours and discolouration.
When the 'end point' has been reached the jam should be filled into jars which have been
cleaned and then steamed to sterilise them, and are still hot so that the jars do not crack. The
jars should be filled as quickly as possible so that the jam is not heated for longer than
necessary, or recontaminated because it has cooled down before being sealed in the jar. The
lip of the jar should be clean and dry (wipe with clean tissue paper) before placing the lid on it.
The filled jars can be placed in water to cool down the jam so that it does not keep cooking in
the jar, the water level should be kept below the lid of the jar. The gel formation takes place as
the temperature comes down to around 55°C, if the jam is moved when the gel is forming the
gel structure will be broken and the jam will not set.

Sitten muutamia linkkeja muihin resepteihin:
(tama on aivan mahtava tomaatti/passionfruit Jam, jota olen itsekin kokeillut)
http://www.recipezaar.com/recipe/getrecipe.zsp?id=81516
(Jam)
http://www.recipecottage.com/preserving/passionfruit-jam.html
(Biscuits)
http://aww.ninemsn.com.au/aww/recipes/db/aww/68/6807.asp
(Cake)
http://www.bundysugar.com.au/sugar/products/recipe_1.htm

Enjoy :D