Veronpalautus Workin Holiday -työläiselle

Aloittaja satu, kesäkuu 26, 2003, 16:04

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jaaks

Maz,

WH viisumilaisen vero on 29%.


LainaaSep 2002: Australian Tax Office tightens up on treatment of Working Holidays

If you are on a Working Holiday Visa, the ATO is (by many accounts) no longer letting travellers declare themselves as 'residents' for tax purposes. Previously, many WHVs were able to claim the Tax Free Threshold of around $6000 and then pay 17c in the dollar up to $20,000 of earnings (all figures here are approximate).
Now however, WHVs are being taxed at 29c in the dollar on all earnings up to $20,000.
The difference on earnings of $10,000 is as follows:
·  BEFORE: $10,000 less about $700 of tax = $9300 (less est $5000 living costs = $4300 saved)
·  NOW: $10,000 less about $2900 of tax = $7100 (less est $5000 living costs = only $2100 saved)

 

Jos työnantaja peri vain 13%, niin se on liian vähän.
Sitten vaan maksat tai et :D
Jos et maksa, niin jäät velkaa valtiolle, joka voi hyvinkin estää maahan uudelleen saapumisesi ellei velkaa makseta.

Paljonko sait muuten takaisin Superista ???
Oliko edes lähellä vaadittavaa 9% palkasta ?

susuli

Mekin maksoimme vain 13% poiminnasta, tosin saimme palkkaa yhteensä 75AUD koska jaksoimme poimia vähän alle päivän. Eihän he tuon takia evää meiltä tulevaisuudessa viisumia? Ei ole tullut mieleenkään...:confuse
-LIFE IS LIKE A CIGARETTE, SMOKE IT TO THE BUTT-

Jaaks

Susuli :D

Tuskin - eihän ne edes tiedä siitä.

susuli

Niin minäkin pienillä naisen aivoillani pähkäilisin..:pepsodent
-LIFE IS LIKE A CIGARETTE, SMOKE IT TO THE BUTT-

viajera

Minulle ja monelle muulle hedelmän poimintaa tehneelle on käynyt niin, että vaikka olisikin täyttänyt 29% veron mukaan tax filen formin, onkin sitten jälkeenpäin huomannut, että farmarit on ottaneet siitä vain 13%. Tai siis on maksettu tilille 13% veron mukaan. En tiedä, onko joku vetänyt välistä vai mitä. Minulla on siis osa palkoista 29% ja osa 13% mukaan. :eye:

wendolene

Kaivoin vanhan aiheen esiin kun veronpalautus odottaa edelleen tayttamista...

Eli:  Olen WH viisumilla "non resident for taxation purposes"?
       ja se tarkoittaa, etta maksan 29% veroa ja jos nain on veloitettu, en saa veronpalautusta?


Kiitos!

Milka

Wendolene,

Tokihan sina silti voit saada veronpalautusta, silla sina voit vahentaa erilaisia kuluja ns. tulonhankkimismenoina verotuksessa.

$300,- saat vahentaa tulonhankkimiskuluina, vaikka sinulla ei olisi kuittejakaan tallessa. Mutta sinun tietenkin taytyy pystya perustelemaan vahennykset. Enemmankin saat tietysti vahentaa, mutta silloin taytyy olla kuitit milla nayttaa kulut toteen, jos joutuu verotarkastukseen.

Talla palstalla on Jaaks useampaankin kertaan rautalangasta vaantaen antanut vinkkeja miten tuon $300,- vahennyksen "saa" kokoon. Kannattaa etsia ne viestit haku-toimintoa kayttaen. :peukkuy

Icolaus

Pitais hakea TFN-numero ja mietin etta mieluummin ehka maksaisin paikallisen pienempaa veroa. Jos haen TFN numeron netista pitaako minun jo siina vaiheessa jarjestelmallisesti alkaa vaittaa olevani paikallinen. Vai ilmoitetaanko se erikseen joka tyopaikkaan. Toisaalta TFN numero on aina sama. Sinne kylla pitaa ilmoittaa passinumerokin vaikeeksi menee. Aina kuulee ihmisilta ettei kannata maksaa 29% veroja mutta hankalaksi tuntuu menevan sen kiertaminenkin. Osaisko joku valaista minua naissa epaselvissa kysymyksissa?

Jaaks

Icolaus,

Et voi missään vaiheessa TFN hakiessasi väittää tai edes yrittää väittää, että olet "paikallinen".

Juuri siksi kysytään passinumerosi, että voivat tarkistaa minkälainen viisumi sinulla on ja TFN ja mukana tuleva saatekirje tulee sen mukaan.

TFN tulee ilmoittaa joka työpaikkaan erikseen, tai muuten meneekin sitten jotain 47% veroa.  Työnantajan velvollisuus on tarkistaa viisumisi ja pidättää verot sen mukaan.

Sopiva

Eli jos olet suunnitelmissa viettaa samassa paikassa 6kk, voit merkata siihen formiin jonka palautat tyopaikallesi etta olet resident, jolloin maksat pienempaa veroa. Eli ei edes tarvitse olla puolta vuotta, kunhan aiot olla ;)

Nain tein, ja nain maksoin. 13 prossaa meni, ja tyopaikka on varmasti rehellisimpia mita loytyy jotenka ei ne valista vetanyt :)

/e
Regret nothing. Do everything.

jounij

Lainaus käyttäjältä: Sopiva - huhtikuu 07, 2007, 16:15
...suunnitelmissa viettaa samassa paikassa 6kk, voit merkata siihen formiin jonka palautat tyopaikallesi

Kaikkeahan voi merkitä, mutta lain mukaan tuo ei kuitenkaan mennyt. Ehkä jäät valheellisesta merkinnästäsi kiinni, ehkä et.


Varoittelee
Jouni
Canberra

Milka

Sopiva,

Ala nyt sitten suuresti yllaty kun tulet saamaan matkyt tilivuoden verotuksen paatyttya.

Ja muista etta sina ja vain sina olet velvollinen verottajalle kaikista sinuun kohdistuvista ilmoituksista. Eli viime kadessa tyonantajasi ei ole vastuussa siita etta on perinyt sinulta liian vahan veroa sinun virheellisen verolomakkeen tayton vuoksi. Muista myos etta olet syyllistynyt veropetokseen tayttamalla lomakkeen virheellisesti.

Varoittelee



stuartmurdoch

Lainaus käyttäjältä: Surffari - syyskuu 14, 2004, 18:18
Jos ilmoitat olevasi residnet, nioin sinulla on 6000$ taxfree treshold eli saat tienata tohon summaan asti verottomana
ja veroprosenttii tulee alhaisemmaksi jolloin voita saada
takaisin jopa tuhansia taaloja riippuen paljonko oplet tienannut.

Tuo on kuitenkin laitonta. En ole tormannyt ihmisiin jotka ovat tuon tehneet ja kelle siita olisi tullut hankaluuksia. Kokemukset talta osin olisivat tervetulleita.

Rupesin myos tata miettimaan, nyt kun tulee aika taytella naita lappusia parin viikon paasta. Herasi kysymys, etta tarkastaakohan kukaan naita, jos vain lomakkeessa ilmoitat olevasi resident? Itse olen asunut samassa kaupungissa 5,5 kuukautta, samassa asunnossa 5,5 kuukautta, samassa duunissa 5 kuukautta ja ollut paikallisen urheiluseuran toiminnassa mukana. Eli aika lahelta ainakin liippaisi joka tapauksessa tata resident-statusta. Miinuspuolena se, etta kamppa ei ollut omissa nimissa, kukaan ei varmaan voi todistaa etta olen samassa kaupungissa ollut ylipaataan sen 5,5 kuukautta seka urheiluseurassakaan en varsinaisesti ollut kirjoilla tai maksanut jasenmaksuja ym. Eli vaaditaankohan tassa nyt kaikki mahdolliset dokumentit, etta olen tosiaan resident-statukseen oikeutettu, vai meneeko tama periaatteessa liukuhihnatyona (tati verotoimistossa katsoo vain mita on ruksattu, laskee prosentit, tulot, menot ym ja lahettaa shekin/matkyt), vai laittavatko ne vainukoiran jokaisen WH-laisen peraan, joka on vaittanyt olevansa temporary resident? Ja vainoharhainen kun olen, jos nyt yrittaa tata "veropetosta" niin voiko tulla jotain ongelmia kun yrittaa lahtea maasta, meinaan kun jaan tanne viela yli kuukaudeksi tuon veroilmoituksen jattamisen jalkeen?

Ja Maz, itse olen myos maksanut jokseenkin saman verran veroa joka duunista, jotka ovat vaihdelleet suklaakaupan myyjasta ja farmityolaisesta Qantasin asiakaspalvelijaan. Jos nyt olen oikein kasittanyt (viisaammat oikokoon), niin se, mita ruksailet ENNEN tyosuhteen alkua taytettavaan verolappuseen, jonka tyonantaja antaa, on taysin sinun vastuullasi. Jos pyydat paasta tax tresholdiin (=maksat sen 13% tai vahemman), ilmoitat samalla olevasi australian resident. Tyonantaja ottaa sinulta veroa taysin oman ilmoituksesi mukaan eika ole velvollinen tarkistamaan yhtaan mistaan, oletko resident vai et. Ongelmat siis ilmeisesti kasaantuvatkin siina vaiheessa, kun teet veroilmoitusta - jos et ATOn mielesta ole resident niin voi tulla aika suolaiset matkyt, 16 (29%-13%) siita mita olet ansainnut. Jos olet siis esim 10 kk WH:lla niin parin tonnin matkytkin voivat napsahtaa aivan helposti...

Fakta taitaa kylla olla, etta suurin osa backpackereista laittaa itsensa hapeilematta tresholdiin ja maksaa sen 2-13% veroa, eika tee veroilmoitusta lahtiessaan ongelmien valttamiseksi. Itse alan kallistua siihen, etta aivan toimiston kautta yrittaisin saada itseni nollan veroprosentille kuuteen tonniin asti, onko kellaan mielipiteita tai kokemuksia etta mahtaakohan onnistua?
1=2 we hope that you choke

Raiwå

Murde ja muut.


Laitan hieman lisäystä Jounin jo aloittamaan vastaukseen.

Kaikille niille jotka alatte miettimään veroilmoituksessa, tai työnantajalle ilmoittaessa jotain muuta kuin sitä mitä teidän pitäisi miettiä.
Jokainen valtion instanssi jakaa tietonsa keskenään, ja myös pystyvät takautuvasti asian tarkistamaan.
Muistakaa se kun mietitte montako penniä saitte kusetettua nyt, ja paljonko se maksaa sakkoineen kun jäätte kiinni.
Alkaisin siitä että se takaa vähintään vuosien porttarin tänne, sekä ehkä muihinkin Commonwealth sopimukseen kuuluviin maihin, USA mukaanlukien.
Henkilötietoihinne saatte punaisen viivan, joka näkyy kaikissa passintarkastuspiteissä ympäri maailmaa, mm kotisuomessa :)

Mutta mitäpä minä tässä saarnaan alan, eihän se minulle kuulu. :confuse

Hauskaa WH ym toivottaa



:coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

stuartmurdoch

Raivo,

1) Anteeksi, jos olen jollain tapaa lietsonut ihmisia rikkomaan lakia veroilmoituksessa, tama ei ole missaan vaiheessa ollut itsetarkoituksellista.

2) Edelleen ainoa asia, mihin kaipaisin selitysta, on etta miten kaikki working holidaylaiset aikojen saatossa yleisesti ottaen ovat hoitaneet veroasiansa. Koska uskallan vaittaa etta suurimman osan kohdalla kehityskulku on sellainen, etta menet farmille > jopa farmari itse kehottaa laittamaan itsesi tresholdiin > lahtiessasi et tee veroilmoitusta lainkaan tai kusetat ja ilmoitat olevasi resident, riippumatta matchaako resident-laskuri kohdallasi vai ei. Koska en millaan jaksa uskoa, etta nama sadattuhannet ihmiset, lahtiessaan kotiin kymmenen paivan Airlie Beach-ryyppyputken jalkeen matti kukkarossa repivat jostain rahaa maksaa tuhansien dollarien matkyja, mitka epailematta seuraavat jos et maksa heti alusta alkaen sita 29% veroja. Eli onko tassa nyt puolet euroopan reppumatkailijoista jollain commonwealth-maiden mustalla listalla?

Olen kiinnostunut asiasta taysin objektiivisesta nakokulmasta, enka haluaisi puntaroida moraaliseikkoja ym. Onko raivolla tai kellaan epavirallista tietoa, etta miten tama systeemi oikeasti toimii kaytannon tasolla? email= nothingdelicious@gmail.com, jos kaipaat(te).

Antoisaa veroilmoituksen tayttoa kaikille!
1=2 we hope that you choke

Raiwå

Murde,

Menemättä tarkemmin sinua tuntematta asian ytimeen yritän selvittää lukemani tekstin perusteella.

Sinun ja reppumatkailijan ero on seuraava, sinä olet täällä WH? ja se antaa luvan tehdä töitä?
Se että olet täällä vuoden matkalla voi kiinnostaa verottajaa Suomessa kun seuraavaa ilmoitusta alat väsään.
Toinen hyvä utelija on Sossu kun tai jos alat asioimaan heidän kanssaan mahdollisista korvauksista.
Jos kerrot että tuli oltu Ausseissa vuosi lomilla niin he pyytävät sinulta tositteen matkastasi, jolloin passissasi oleva viisumi kertoo matkasi tarkoituksen.
Siinä vaiheessa he yleensä pyytävät sinulta veronpalautustodistusta Australiasta että voivat todeta tulosi ja varasi.
HUOM: Suomen ja Australian välillä toimii 100% tietojen vaihto esim verottajan sekä kelan välillä, joten sen pitäisi jo hillitä hiemän turhia sekoiluja.

Hmm, montakohan verotoimiston hakua on kohdistunut Dunderiin viimeisen viikon aikana?
Kirjoittakaa Googeliin esim muutamia sanoja tästä ketjusta niin löydätte tänne melkein 100% varmuudella:)
Ja kun vielä härmänkielellä jutellaan, niin eiköhän ne sedät ja tädit siellä kotisuomen virastoissakin osaa etsiä?

Kuinka sitten tositan sen kymmenen päivän ryyppyputket vuoden ajalta jos lähtiessä ei ollut tilillä kuin muutama tonni näyttää tositteena?
Eihän sitä koskaan tiedä kuka niistä laittaa tietosi julkiseen rekisteriin ja siellä se sitten vilkuttaa punasta lippua noin 12kk verovuoden päätöksestä.
Kuinkahan helppoa on Australian valtion sitten ottaa selvää missä piileskelet? Olethan antanut heille jo viisumia hakiessasi kaikki tiedot mikä mahdollistaa valtioiden välisten konttoreiden tiedonsaannin.
Esim ATO lähettää sinun nimesi ja SOSturvatunnuksesi Helsinkiin verotoimistoon ja kyselee, että joko se Murde on palannu ja onko se henkis viä??
Siitä sitten seuraa hidas mutta varma prosessi joka loppuu sitten joskus kun asit on selvitetty.
Haittaako ketään se että nimesi viereen tulee persona non grata status? Who nose :)


Eli kun en tunne tilannettasi ja juuriasi, en osaa vastata tuon paremmin asiaasi, mutta kohdista kysymyksesi määrättyyn tilanteeseen nojaten, niin yritämme auttaa.
Ja jos meikä ei osaa Niin JAAX kaivaa jostain kivan opuksen ja oikolukee sen suihkussa käydessään :)


:coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

stuartmurdoch

"Joko se murde on palannu ja onko se henkis via?" :D Nauratti.

Kiitos vastauksesta, ja tarkennan viela kysymysta.

Siis pointtina ei ollut kysya take the money and run-tyylisen vaihtoehdon onnistumisesta, eli etta olisiko mahdollista kusettaa verottajaa, juosta kotiin ja piileskella siella loppuikansa kivat veronpalautukset taskussa. Ihan niin idiootti en minakaan ole, etta kuvittelisin ettei tieto kulje nykymaailmassa aika nopeasti paikasta a paikkaan b, etenkin viranomaistasolla.

Pointti oli se, etta mita keskiverto seta workingholidaylainen tekee lahtiessaan? Suurin osa kuitenkin todennakoisesti maksaa vain niita pahkinarahoja veroja duuneissaan, minulle ainakin on jokainen tyonantaja tahan asti Qantas Airlinesia myoten suosittellut tax tresholdia, tietaen etta olen working holidaylle, ja varmasti ilmoittavat kylla tiedot verotoimistoonkin. Kaivaisiko joku jostain tilaston, josta nakisi, kuinka moni on oikeasti maksanut joko suoraan palkasta tai takautuvasti keskimaarin 29% veroja taalla ollessaan? Itse en ainakaan tahan jaksa uskoa lainkaan, etta hirvean moni workingholidaylaisista niin tekisi. Ja ylipaataan olisin kaivannut kokemuksia taalla aiemmin WH:lla olleilta, etta miten kukin on veroilmoituksensa hoitanut? Luulisi, etta nyt jonkun silmaan osuisi, sen verran meita suomalaisia on nailla leveysasteilla tullut vastaan...
1=2 we hope that you choke

Raiwå

Murde,

Ensimmäisenä avaisin Autralia viestitaulun pääsivun ja laittaisin hakulaatikkoon sanan 'vero'.
Syynä se, että kun avaat foorumin pääsivun se hakulaatikko kaivaa kaikki viestiketjut läpi.
Jos laitat esim tässä sivulla hakusanan tuonne laatikkoon, saat haun vain tämän ketjun sisältä, joka on usein aikas pieni tuloksiltaan.

Yksi sana riittää ja ei tarvitse kirjoittaa edes koko sanaa vaan vero kirjaimet tulevat esille kaikista sanoista keltaisella värjättynä mihin kyseinen kirjaijärlestelmä on kirjoitettu.

Neuvoo


:coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

Paula_Liina

Minä ilmeisesti kuulun siihen pieneen vähemmistöön joka kiltisti maksoi non-resident veroa WH:lla ollessa. Kukaan työnantajistani ei neuvonut laittamaan tax tresholdia koska aina itse ruksasin verolappuun että non-resident. Veroilmoitusta tehdessä tein sitten myös tuon resident-kyselyn (en muista lomakkeen nimeä) ja iloinen yllätys oli kun huomasin että olisinkin oikeutettu resident for tax purposes-statukseen. Laitoin todisteeksi 12 kk vuokrasopparini sekä yhtäjaksoiset group certificatet 9 kk ajalta (silloin oli vielä 3 kk sääntö voimassa/työnantaja, mutta seuraava työsuhteeni uuden kanssa alkoi aina seuraavana päivänä kun edellinen loppui). Lisäksi merkkasin kaavakkeeseen että on salijäsenyys ja pankkitili ja ostettuja huonekaluja, mutta näistä ei verottaja enää pyytänyt todistusaineistoa vaan oli tyytyväinen että olen elänyt elämääni samaan tapaan kuin tavallinen aussi, ja lätkäisi veronpalautusshekin postiin.

Tämä ei varmaan ollut sellainen esimerkki kuin Murde kaipasi, mutta kun kokemuksia kysyit.

stuartmurdoch

Hauskaa, etta minulle on jo muodostunut aivan lempinimikin taalla :D

Paula_liina, kaytannollinen esimerkki tuokin. Itsekin tassa pahkailen, etta olisiko jopa ilman mitaan kusetuksia ainekset resident-statukseen, kun kaikki muut kriteerit tosiaan tayttyy paitsi tama 6kk samassa kaupungissa jaa aivan pienesta kiinni. Vaativatko ne sitten todisteita kovastikin esim. vuokrakuiteista ja vastaavista?
1=2 we hope that you choke

Raiwå

Murrde :)

Jos haluat varman tuloksen asiaasi, kannattaa ottaa yhteytta paikalliseen kirjanpitajaan jo nyt ja sopia veroilmoituksen teosta heidan kautta.
He tietavat tarkalleen kaikki koukerot ja viuela taksakin on verovahennyskelpoinen, joten et edes maksa asiasta mitaan, he vain vahentavat veronpalautuksesta sen taksansa.
Yleensa se on $100-150 doltsua, ja et edes huomaa maksaneesi sita.

Jos kaytit sita hakulaatikkoa olisit jo saanut vastauksen moneen kysymaasi asiaan, joten lueppa lapi niita ketjuja.
Itse etsin eilen vero sanalla ja alta 15min sain aika tarkan kuvan asioiden kulusta.

terveisin




:coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

Wilmina

Murde (pakko nyt kayttaa tota hyvaksi havaittua :peukkuy),
hakulaatikon lisaksi: ootko koittanut sita nettilaskuria? Testaas nyt eka se! Voihan se olla ettei se siita 2 vkosta ole kiinni vaa saat kivat palautukset kun paadyt residentiksi. Sita tehdessasi et viela mitaan henkilotietoja itsestasi systeemiin laita, se on ihan vain testi.

Mulla muuten taitaa olla suht rehellinen tuttavapiiri ku mun tietaakseni kaikki wh-laiset on kiltisti maksanu veroja... :XXXX

W


Leokatti

Muistaahan hedelmänpoimijat ja muut ulkotyöläiset sitten vähentää aurinkorasvat, -hatut jne. verotuksessa  ;)
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

Dinsq

heippa.
Minulle on tullut tassa pari kysymysta tohon asiaan liiittyen.
Olen joka kerta merkinnyt tax lappuihin non resident, mutta minulla ei ole tarkkaa tietoa
kuinka paljon tyonantajat ovat oikeasti maksaneet multa veroa.
Mitapas jos minulta ei ole tietamattani maksettu oikeaa maaraa veroa, vaikka olen laittanut
lappuihin ihan oikein? Kuka tosta on sillon vastuussa?

Ja pitaako minun tehda vero ilmoitus ennen heinakuuta vai voinko tehda sen silloin kun poistun maasta?

Ja jos minulla on maksettu superia jonnekkin kahteen eri osoitteeseen, niin miten saan siirrettya kaikki superit yhteen osoitteeseen?
Koska superia kannattaa ruveta hakemaa?

(epatoivoisesti tuumii) :confuse

Jaaks

Lainaus käyttäjältä: DinsqOlen joka kerta merkinnyt tax lappuihin non resident, mutta minulla ei ole tarkkaa tietoa
kuinka paljon tyonantajat ovat oikeasti maksaneet multa veroa.

Se näkyy palkkakuitissasi tai viimeistään nyt tilivuoden loputtua saamassasi "Payment Summary" jonka mukaan teet veroilmoituksenkin.

LainaaMitapas jos minulta ei ole tietamattani maksettu oikeaa maaraa veroa, vaikka olen laittanut
lappuihin ihan oikein? Kuka tosta on sillon vastuussa?

Lain mukaan sinä olet viimekädessä vastuussa.


LainaaJa pitaako minun tehda vero ilmoitus ennen heinakuuta vai voinko tehda sen silloin kun poistun maasta?
Veroilmoitus tulee tehdä Lokakuun loppuun mennessä, ellet käytä veroagenttia.

LainaaJa jos minulla on maksettu superia jonnekkin kahteen eri osoitteeseen, niin miten saan siirrettya kaikki superit yhteen osoitteeseen?
Koska superia kannattaa ruveta hakemaa?
Ilmoitat sinne toiseen superifirmaan, että haluat siirtää rahasi siihen toiseen - ihan helppo homma.
Superia et voi hakea takaisin ennenkuin olet poistunut Australiasta ja viisumisi ei ole enään voimassa.

Dinsq

kiitos jaaks vastauksista :)

minua vain mietitytti se, kun en ole kaikista paikoista saanut palkkakuittia vaikka olen moneen kertaan pyyytanyt >:(
taytyypa yrittaa kinuta niista tyopaikoista payment summary..saa nahda tapahtuuko siltikaan mitaa..

kauheata ajatella, etta esim. jos minun veroprosentti pitaisi olla se 29%, ja minun tyonantaja olisi antanut palkastani vain
10% verottajalle, mutta itse pitany sen 19%, mutta ilmoittanut mulle etta multa on mennyt veroa "mukamas" se 29%..kuka tossa tilanteessa on vastuussa?

ja tuo superi kay nakojaan yllattavan helposti..ajatteli etta sekin pitaa hoitaa monen mutkan kautta :D

taytyypa jutella vahan verotoimiston kanssa, etta mita tehda tilanteessa, jossa en ole saanut palkkakuittia ja ei ole tarkkaa tietoa,
paljonko minulta ollaan oikeasti pidatetty veroa.

Sopiva

Ihmettelen yhtä juttua vielä.

Jos on non resident, maksaa sen about 30% ja saa sen sitten takaisin kun tulee suomeen.
Jos on resident, maksaa sen 13% ja jää velkaa valtiolle?

En ymmärrä.
Regret nothing. Do everything.

Jaaks

Lainaus käyttäjältä: SopivaJos on non resident, maksaa sen about 30% ja saa sen sitten takaisin kun tulee suomeen.

Siis mitä saat takaisin kun palaat Suomeen ???

Sopiva

Huh, olempas mä pihalla.

Tax back = vero takaisin? :I
Regret nothing. Do everything.

Jaaks

Sopiva,

Olit sitten resident tai et ja riippumatta veroprosentista oli se sitten 10% tai 45%, niin saat kaikki takaisin mitä olet maksanut yli sen hetkisten verotaulukoiden mukaan ja/tai jos pystyt laillisilla verovähennyksillä bruttotuloasi vähentämään ja vastaavasti veroprosentista riippumatta maksat lisää jos olet maksanut alle verotaulukoiden mukaan lasketun veron  8)

WH viisumilla Australian verotus on hyvin yksinkertainen ja veroilmoitus helppo tehdä.

Assa

Lainaus käyttäjältä: Jaaks - syyskuu 06, 2007, 22:59
WH viisumilla Australian verotus on hyvin yksinkertainen ja veroilmoitus helppo tehdä.

Tästä syystä annankin vinkin että ÄLKÄÄ KÄYTTÄKÖ https://www.travellersxpress.com/ toimistoa kun haette veroja takaisin. Kaikki keneltä olen kuullut ovat kertoneet että on epäluotettavaa toimintaa, joutuu soittelemaan perään kun eivät olevinaan muista yms. p*skapuhetta.

Kannattaa vaan maksaa se 29% ja tehä kaikki niinkun on neuvottu ja hakee veroja takas suoraan ATO:lta.. Ilman välikäsiä...  :nuttu:

Draiver

Lainaus käyttäjältä: Assa - lokakuu 02, 2007, 06:02
Lainaus käyttäjältä: Jaaks - syyskuu 06, 2007, 22:59
WH viisumilla Australian verotus on hyvin yksinkertainen ja veroilmoitus helppo tehdä.

Tästä syystä annankin vinkin että ÄLKÄÄ KÄYTTÄKÖ https://www.travellersxpress.com/ toimistoa kun haette veroja takaisin. Kaikki keneltä olen kuullut ovat kertoneet että on epäluotettavaa toimintaa, joutuu soittelemaan perään kun eivät olevinaan muista yms. p*skapuhetta.

Kannattaa vaan maksaa se 29% ja tehä kaikki niinkun on neuvottu ja hakee veroja takas suoraan ATO:lta.. Ilman välikäsiä...  :nuttu:
"Olen kuullut"... joopajoo...

Mä tulin puolen vuoden Australian reissulta takaisin Suomeen 1. elokuuta.
Tein matkalla kaksi kuukautta poimintahommia, en siis mitään muuta työtä, ja tuosta maksoin 13% veroa.
Yhteensä maksoin veroa tuona aikana ~500 dollaria.

Kun olin Ausseissa viimeitä päivää, täytin mainitsemasi travellersexpress:n veronpalautus lomakkeet ja lentokentällä laitoin postin kyytiin vain hetki ennen maasta lähtöä. Kuukausi Suomeen paluuni jälkeen suomalaiselle tililleni rapsahti 380 dollaria veronpalautuksina. Tuohon kun vielä lisätään heidän välistään ottama 80 dollarin palkkio, sain siis maksamistani veroista n. $460 takaisin, siis lähes kaiken.

Olin myöskin kuullut paljon pahaa kyseisestä lafkasta ja kuullut monen suomalaisen yrittäneen saada rahoja heidän kauttaan takaisin. Minun kohdallani toiminta oli kuitenkin todella loistavaa, he pitivät yhteyttä kokoajan prosessin edistymisen tiimoilta. Tarjosivat jopa hoitavansa myös superini takaisin ilman kuluja, en kuitenkaan tuota jaksanut hakea, kun olisi pitänyt viisumin lopettamispaperit ja vastaavaa täyttää ja lähetellä.

Onneksi tuli täytettyä ne paperit :)
$380 dollaria on kuitenkin melko mukava summa opiskelijalle. Tuon saaminen ei maksanut minulle yhtään mitään, pelkästään 5 minuuttia mitä meni papereiden täyttöön, postituskin oli valmiiksi maksettu.

___Joten ihan vain vinkiksi tällä hetkellä Ausseissa reissaaville WH:laisille___: Mitään ette häviä, jos täytätte ne veronpalautuslaput, voitte pelkästään saada mukavan bonuksen kun olette Suomeen palanneet !!  :pepsodent
Ja ottakaa kaikki ilo irti reissusta! Sinne kun tahtoo niin kovaa takaisin, kun on Suomeen palannut :)
"It is not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks & stones"

Reissublogi Ausseista: http://www.blogitus.net/draiver
Irc-galleria

Leokatti

Draiverikin olisi saanut samat palautukset ilman $80 palkkionmaksua, kun olisi tehnyt veroilmoituksen suoraan ATO:lle netissä.
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

Jaaks

Lainaus käyttäjältä: DraiverTarjosivat jopa hoitavansa myös superini takaisin ilman kuluja, en kuitenkaan tuota jaksanut hakea, kun olisi pitänyt viisumin lopettamispaperit ja vastaavaa täyttää ja lähetellä.

Tienasit siis jotain hieman alle $4000.00 (ainakin Kallion laskuopin mukaan) ja superisi on jotain n $350.00 eli miksi et hae sitäkin pois kun sen kerran saat ?
Apply for departing Australia superannuation payment  On aivan turha jättää sitä valtiolle ja joidenkin Sudanilaisten tai muiden sosiaalipummien käytettäväksi.  Se on ihan helppo tehdä netissä  :pepsodent

Draiver

Tienasin ~$5000-6000 ja superia maksettiin muistaakseni $120...
Olin tuona aikana kyllä useammalla farmilla töissä ja tuo $120 on viimeisimmältä, jossa tienasin ehkä 2/3 tuosta palkasta. Muilta farmeilta en ehtinyt lopullisia palkkalaskelmia edes saada.

E: joop, saishan ne takaisin kun tietäisi kaikki nuo tiedot, mulla kun ei niitä ole.
"It is not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks & stones"

Reissublogi Ausseista: http://www.blogitus.net/draiver
Irc-galleria

Jaaks

Lainaus käyttäjältä: Draiverja tuosta maksoin 13% veroa.
Yhteensä maksoin veroa tuona aikana ~500 dollaria.
13% $6000.00:sta on $780.00 ?  Eli et sitten saanutkaan ihan kaikkea takaisin.
Pakollinen Super on 9% eli jos tienasit 2/3 (~$4000.00) niin olisi superin pitanyt olla ~$360.00 ?

Mika naista sinulta puuttuu ?
-Your name, date of birth and other personal details.
-Your e-mail address.
-Your passport number.
-Your Australian Tax File Number (optional).
-Your superannuation account details - including your superannuation provider's Australian Business Number (ABN). You may use the system to conduct a search for the ABN based on the fund's name.

Jos et tieda Super firmaa voit kayttaa ATO'n Lost Super hakukonetta

Draiver

Hmm... jäi kyllä tosiaan tuostakin paikasta saamatta se viimeinen palkkaselvitys.

Eli kaikki nuo superfundin tiedot multa puuttuu, mutta mutta... mistäs sen 'tax file numberin' saikaan selvitettyä? Senkin jo unohtanut / ei taida edes olla mitään lappusia enää tallella.
"It is not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks & stones"

Reissublogi Ausseista: http://www.blogitus.net/draiver
Irc-galleria

Assa

Onnea vain!

Mutta kai tästäkin opittiin ettei kannata luottaa keneenkään tai mihinkään. Varsinkaan paikoissa joissa porukka saa elantonsa noin "huijaamalla"... Nykyjään niitten palkkiokin on 99AUD + GTS eli menee noin 120dollariin. Arvatkaas haenko verojani kuluvalta verovuodelta ja superia näitten kautta!  :nuttu:

Pistää kyllä vihaks kun eivät hoida asiaa kunnolla. Esim. Grunt Labour, jonka kautta tein töitä kahessa eri paikassa hoiti palkan maksun nätisti mutta heti kun tuli puheeks paperit joita tarviin niin vannottivat lähettävänsä ne miulle postissa Australiassa mutta mitään toisen vuoden viisumin lomaketta en ikinä saanut takaisin. Siis se lomake mihin täytetään tietoja. Mailissa laittoivat epäselvän kopion ja sanovat että tämä riittää...

Erittäin mukavaa mainosta. Ehkä Korealaista voi huijata helpommin mutta ei sekään oo oikein.

jounij

Lainaus käyttäjältä: Assa - lokakuu 15, 2007, 20:00
...palkkiokin on 99AUD + GTS eli menee noin 120dollariin.

10% GST $99:stä = $9.90. Eli loppusumma saadaan näin $99 + $9.90 = $108.90.


Laskee
Jouni
Canberra

Jaaks

Lainaus käyttäjältä: Drivermistäs sen 'tax file numberin' saikaan selvitettyä?

Taxfile number enquiry for an individual living outside Australia

Jos et nyt sitä pysty tekemään, niin käytä vaan niitä maksullisia palveluita  :pepsodent