Aussi-ruokabileet

Aloittaja RUU, joulukuu 02, 2004, 06:12

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

jounij

LainaaAlkuperäinen postittaja Timo
Nyt vasta minulla heräsi mielenkiinto tuohon suometuskastikkeeseen. Pitänee ensin tarkistaa tuoteseloste, ja jos se osoittautuu muuksi kuin maustetuksi suola-lihaliemeksi, niin vaikka ostaa ihan kokeilumielessä.

Minusta tuntuu, että Finishing Sauce -nimellä myydään muutaman erilaisen kastikkeen sarjaa. Ainakin muistelen nähneeni vaalean ja tumman kastikkeen kuvan niissä kastikepusseissa. En kuitenkaan osaa mennä arvaamaan, ovatko ne sinun "ruokavaliosäännöstöön" soveliaita.


Kommentoi
Jouni
Canberra

jounij

LainaaAlkuperäinen postittaja Merja
Ei oo uusia perunoita eika kermaviilia, loytyneeko kaupasta etikkakurkkujakaan :itke

Eiköhän niistä myytävistä perunoista aina ole osa uusia, kun vain tietäisi mikä lajike milloinkin ja missä kaupassa... :)

Monenlaisia etikkakurkkuja löytyy jopa Colesilta ja Woolworthsiltä ja useampaa laatua joistakin eurooppalaisiin tuotteisiin erikoistuneista herkkupuodeista (deli / delicatessen). Itse olen tykännyt esim. Aristocrat-merkkisistä siivutetuista kurkuista leivänpäällisinä. Jotkut pienet pikkelsikurkut (oliko ne nyt nimeltään "pickled gherkins") saattaisivat olla perunasalaattiin soveliaita. Jospa saisit vielä oikean reseptinkin - minä olen ostanut perunasalaattini valmiina Colesilta.


Lohduttaen
Jouni
Canberra

Timo

LainaaAlkuperäinen postittaja jounij
Minusta tuntuu, että Finishing Sauce -nimellä myydään muutaman erilaisen kastikkeen sarjaa.

Tässä tarkempaa tietoa.  Löytyy ihan kymmentä erilaista. Tuoteselosteita tosin ei löydy, mutta eivätpä kovin houkuttelevalta kuullosta.

Taidan kuitenkin pitäytyä näissä kiinalaisissa ja japanilaisissa, joita yleensä ostelemme, yleensä pelkkiä soijakastikkeita. Mutta minun ehdoton maustekastikesuosikkini on Tabasco Chipotle, siinä nimenomaan tuo savun maku. Sitä vain en valitettavasti ole nähnyt täällä kaupoissa yli puoleen vuoteen.

Heidi

Merja, maistoin aivan ihanaa aussiystavani tekemaa perunasalaattia jokin aika sitten ja kyselin tietenkin heti reseptia. Aineet ovat seuraavat: perunan lisaksi sour cream, creamy mayonnaise, wholegrain mustard, white wine vinegar, eggs (siis keitettyja, paloiteltuja kananmunia). Siina ne taisivat kaikki tulla? Sen kummemmin ystavani ei ollut raaka-aineita mitannut ja minakin olen sekoittanut sopivalta tuntuvan maaran kutakin ainetta... Tosi hyvaa! Aika usein olen taalla myos nahnyt pekonin paloja perunasalaatissa ja varmaan sopisivat tahankin reseptiin. Itse olen myos lisaillyt niita suolakurkkuja ja kapriksia ja mita milloinkin sattuu kaapista loytymaan. :)

Leokatti

LainaaAlkuperäinen postittaja Merja
Oisko kenellakaan heittaa sopivaa perunasalaatin ohjetta?
Siis tanne sopivilla aineksilla...

Tässäpä yksi erittäin yksinkertainen:

4 medium potatoes, cooked
3 eggs, hard-boiled
2 medium onions, chopped
1 small green pepper, cored, seeded and finely chopped
1-2 tablespoons snipped chives
1 tablespoon chopped parsley
1 1/2 tablespoons cider vinegar or lemon juice
1 clove garlic, crushed (optional)
1 teaspoon horseradish relish (tai suomi/ruotsi sinappia...)
freshly ground black pepper
Mayo

Majoneesia tuppaavat täällä käyttämään kermaviilin sijaan.

Pari muutakin reseptiä löytyy, vähän "hienompia", mutta nyt tuppaa työt haittaamaan lörpöttelyä... palataan...
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

eevis

Leokatti :D Voi harmi, taisin jo deletoida Masterfoodsin meilin, muuten olisin voinut lähettää sen sinulle! :hahhaa No, näkee sen tuosta ruudultakin.

Hitsi, Tuire laittaa aivan sairaan hyvää perunasalaattia, mutta vaikka olin viime vuonnakin ennen vappua koko yön sitä hänen kanssaan väntämässä Suomi-talolle, en kyllä muistaisi reseptiä, vaikka aseella uhattaisiin. Mutta tuo Heidin kuulostaa samanlaiselta, mutta munia ei tainnut olla, ja punasipulia ja Leokatin mainitsemaa mustapippuria ja noita muita mausteita laitettiin lisäksi mukaan.
Dees - We will bloody bounce back!!!


Tuipa

Kiitti Eevis:D Hyva etta ruoka maistuu!
Naita perunasalaattireseptajahan on vaikka kuinka paljon, omani on vahan erilainen, itse kun en pida kovin kermaisesta ruuasta... Oma salaatti perustuu viinietikka kastikkeeseen, eli keitettyjen perunoitten paalle kastike jossa oljya ja valkoviinietikkaa  (about1:3 kotitaloustuntien oppien mukaan...:pepsodent), vahan suolaa ja pippuria, sitten punasipiulia ja basilikaa, siina se.
Yksi yksinkertaisen hyva keino on kayttaa valmista sinappisalaattikastiketta ja lisata yrtteja (basilikaa, timjamia, rakuunaa yms. ) oman maun mukaan.
Tarkkoja mittoja ei ole, kun yleensa vaan heittelen makuja sekaisin...

Merja

Kiitos Heidi, Kati ja Tuire!
Ja kiitos lohdutuksesta Jouni *pyyhkii kyyneleitä, nikottelee ja niistää hihaan*

Ystäväperhe, joka on asunut Kamerunissa 7 vuotta, kertoo laittavansa 'suomalaista' ruokaa kotona. Nyt täällä ymmärrän ettei se varmaan ole ihan helppo tehtävä ollut heilläkään... Solveltamista pitää harjoitella.

Vielä tarkennus, Tuire, 1:3, tarkoittaako se 1 osaa öljyä +2 osaa viinietikkaa? about

Löysin muuten sitten kivan täkäläisen reseptipankinkin
http://www.abc.net.au/backyard/recipes/  

Jos vaikka lähivuosina rupeaisi laittamaan ruokaa....

Merja

Tuipa

Hei Merja!
taisinkin sanoa just vaarinpain (nyt kylla ysiluyokan koksan ope kauhistuisi...) eli 1 osa viinietikkaa, 3 oljya, muuten tulee aika kitkeraa... Ne osat naet lasissa hyvin, kun viinietikka painuu pohjalle ja oljy nousee pintaan. Sinne sitten vaan suolaa pippuria (tai sitruunapippuria, myos hyva vaihtoehto, oikeastaan parempi!) sekaan maun mukaan!
Katsoin myos noita aikaisepia viesteja, ja vinkkeja loytyy. Eli perunathan on taalla enemmankin uusia, sillin kanssa juuri pienet perunat on vallan hyvia. Tavalliset kaupat myy sillia, tosin usein oljyssa sailottyna, Suomi talolta saa kokonaisia suolakaloja (ihan suomalainen maku) seka perussillia, IKEAssa on hyvat sillivalikoimat (valkosipuli, sinappi, sipuli yms) seka sielta saa myos graavilohi kastiketta. David Jones Delista saat lohen matia (pient purkit, kalliit hinnat).
Eli kaikkea loytyy; supermakarketit yllattaa, pohjolan ostospaikkoja siis Suomi talo, Ikea ja Ruotsalainen kirkko (Toorak, St. Georges rd). Ai niin, tehan olette Brisbanessa... Toivottavasti silela on IKEAssa yhta hyva valokoima...
Me pidettiin vuosikausia ihan perinteisia juhannusjuhlia silleineen ja snapseineen, rapujuhlatkin pidettiin, tosin hummereilla kun ei juuri silloin osunut yabby kausi. Taytynee yrittaa uudelleen...

Milka

Merja,

Hyvan kermaviilikastikkeen korvikkeen saat kun sekoitat luonnonjugurttia ja majoneesia, ja kun ostat viela (kevyt) versiot, niin siita ei tule kastikkeesta niin rasvaista.

Erinomainen kastike varsinkin perunasalaatin kanssa. Maustat vain kastikkeen makusi mukaan. Erinomaisia suomalaisen tyylisia suolakurkkuja ovat Bicks merkkiset kurkut. Niita saat ainakin taalta Melbournen Colesilta ja Woolworths/ Safeway kaupoista.

Hyvia kokkailuhetkia! :D

Timo

LainaaAlkuperäinen postittaja Milka
Erinomaisia suomalaisen tyylisia suolakurkkuja ovat Bicks merkkiset kurkut.

Minunkin suosikkejani ovat Bicksit, nimellä Polskie ogorki eli puolalaisia kurkkuja. Ja nehän on valmistettu tietysti Meksikossa. Ovat melkein ainoita kurkkuja, jotka eivät ole ällöttävän makeita, vaan enemmänkin kirpeitä.

eevis

Ja Masterfoodsilta tuli taas meiliä... Meinaan täsmälleen sama viesti kuin aiemminkin, mutta "allekirjoittajana" joku eri tyyppi. Kaunis teksti juu, mutta mielenkiintoista, että laitoin "palautteeseeni" vain ja tasan ainoastaan kysymyksen, kuka/mikä firma mainoksen on suunnitellut, ja onko näillä suomalaisyhteyksiä/taustaa... :) Vastauksena tähän siis "kiitos palautteestasi". Duh... Eli niin paljon ne Masterfoodsilla niitä palautteita sitten lukevat! Gotcha! :hahhaa No, ehkä oli odotettavissakin. :confuse:) Kiitos vaan Masterfoodsille infosta. :)
Dees - We will bloody bounce back!!!


jounij

LainaaAlkuperäinen postittaja eevis
...laitoin "palautteeseeni" vain ja tasan ainoastaan kysymyksen, kuka/mikä firma mainoksen on suunnitellut, ja onko näillä suomalaisyhteyksiä/taustaa... :)

Minulla oli tuo info aikoinaan hallussani, mutta olen hävittänyt kyseisen tiedoston koneeltani. Ei siellä taustalla ainakaan mitään selkeästi havaittavaa suomalaistaustaa ole (tekijöiden nimistä päätellen). Tuskinpa kukaan suomalaistaustainen olisikaan noin paljon osunut sivuun suomalaisuuden kuvauksesta. Eiköhän siellä ole perimmäisenä ideana vain tämä englanninkielen "kummallisuus" ettei kaksoiskonsonanttien ja yksinkertaisten konsonanttien lausumisessa ole ainakaan useimmiten mitään eroa ja siksi sanoja finish ja Finnish ei eroteta toisistaan muutoin kuin asiayhteydestä.


Kommentoi
Jouni
Canberra

Tuipa

Timo, laitoitpa tuohon omat lempikurkkuni - nimenomaan venalaistyyliset, ihanan etikkaiset kurkut! Unohdin ne omasta viestista...
Ja noista mainoksista - liekohan valittajat olisivat tyytyvaisempia jos mainoksessa istuttaisiin hiljaa muristen puukot kourassa, kunnes joku tulisi kaatokannissa soossien kanssa. Puukkotappelut jalkeen sitten selvitettaisin soossien omistaja... Etta se toisenlainen klisee... Eikohan tuo ruotsalaistyylinen iloittelu nyt kuitenkin ole parempaa...

eevis

Kiitos Jouni, luotan sanaasi ja voin ehkä antaa tämän pakkomielteen nyt olla. :D

LainaaAlkuperäinen postittaja Tuipa
Eikohan tuo ruotsalaistyylinen iloittelu nyt kuitenkin ole parempaa...

On! Ja tämä on nyt tätä kieroutunutta ruotsalaisille kateellista suomalaisuutta, mutta hähhäh, kerrankin saadaan käytettyä ruotsalaisia hyväksi! Ne kun aina voittaa kaikessa... :hahhaa
Dees - We will bloody bounce back!!!


arixmel

Tuipa,
Miten niin klisee ? :P
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

Timo

Tuipa, nyt kyllä protestoin tuota sanaa "etikkaisia" vastaan. Minusta kun etikkakurkut eivät ole venäläisiä. Oikeat venäläiset ovat maitohappokäymisellä hapatettuja. Nuo, Bicksit, en tiedä, ovatko, koska purkki ei kerro muuta kuin vettä, suolaa, kurkkuja ja ruokahappoa (food acid). Voihan tuo happo toki olla etikkahappoa, mutta minusta kun maku ei ole etikkainen, vain kirpeän hapan.Tästä aiheesta olen ennenkin marmattanut tuolla ruoka-aineita osslilan kaupoissa -ketjussa.  Mutta samapa se kun kerran maistuvat :D

Vinkki valkosipulikurkuista pitäville:  avaa Bicks-purkki ja purista sinne neljä-viisi valkosipulin kynttä, lisää vähän sinapinsiemeniä ja tilliä, sulje purkki ja anna hautua lämpimässä kolme-neljä päivää. Pane jääkaappiin ja anna seistä vähintään vuorokausi.

Niin, minusta Bicks on tosiaan lähinnä "oikeita" suolakurkkuja (minullekin ehdottomasti venäläisiä), varsinkin em. tavalla terästettynä. Tosin eräs venäläinen neuvoi etsimään intialaisia suolakurkkuja. Ne kuulemma ovat vielä venäläisempiä kuin Bicksit. Sellaisia en ole vielä löytänyt. Meidän Aasia-kaupoissa ei ole.

Timo

LainaaAlkuperäinen postittaja eevis
mutta hähhäh, kerrankin saadaan käytettyä ruotsalaisia hyväksi! Ne kun aina voittaa kaikessa... :hahhaa

Eevis :D  Sää kuullostat nyt kyllä vanhanaikaiselta.  Eihän ne enää kaikessa voita eikä oo parempia.  Lordikin voitti Carolan. Och det bör inte glömmas :P :hahhaa

Leokatti

Monen epäonnistuneen (makeita suolakurkkuja - yök!) kokeilun jälkeen meilläkin on viimeiset vuodet popsittu Polskie ogorki-kurkkuja. :peukkuy
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

Jaaks

LainaaOriginally posted by Timo
Niin, minusta Bicks on tosiaan lähinnä "oikeita" suolakurkkuja (minullekin ehdottomasti venäläisiä), varsinkin em. tavalla terästettynä. Tosin eräs venäläinen neuvoi etsimään intialaisia suolakurkkuja. Ne kuulemma ovat vielä venäläisempiä kuin Bicksit. Sellaisia en ole vielä löytänyt. Meidän Aasia-kaupoissa ei ole.

Bicks on suuri Kanadalainen erilaisten "pickles" tuottaja ja heidän suolakurkuissaan käyttämä reseptinsä on alunperin hollantilainen (kuten osa suvustakin).

Oletko Timo kokeillut "Always Fresh" tuotemerkillä myytyjä Polskie Ogorki ? - löytyy ihan kaikista kaupoista ja supermarketeista ainakin täälä.
Ne ovat oma ehdoton suosikkini suolakurkuiksi ja kaikista täältä löytämistäni lähinnä suomalaista ja/tai venäläistä tuotetta ja ovat sitäpaitsi Intiassa tehtyjä :D

Timo

LainaaAlkuperäinen postittaja Jaaks
Oletko Timo kokeillut "Always Fresh" tuotemerkillä myytyjä Polskie Ogorki ? - löytyy ihan kaikista kaupoista ja supermarketeista ainakin täälä.
Ne ovat oma ehdoton suosikkini suolakurkuiksi ja kaikista täältä löytämistäni lähinnä suomalaista ja/tai venäläistä tuotetta ja ovat sitäpaitsi Intiassa tehtyjä :D

Enpä ole kokeillut, Jaaks.  Jotain muita tuon merkin kurkkuja kyllä muistaakseni. Täytyypä alkaa metsästämään :D

eevis

LainaaAlkuperäinen postittaja Timo
Lordikin voitti Carolan. Och det bör inte glömmas :P :hahhaa

Timo :D

Oj då, det hade jag glömt totalt!!! :o Alltså alla finländare som åker/flyr till Sverige BÖR och MÅSTE sjunga (eller vissla om det skulle annars vara för skräckligt) antingen "Den glider in" eller "Hard rock hallelujah"... Ju då, så BÖR man göra... :P
Dees - We will bloody bounce back!!!


Tuipa

No voi miten olinkaan harhateilla... No, onneksi on nykyaan hollantilainen sukunimi venalaisten juurieni vastapainoksi - voi siis rauhassa popsia herkkukurkkujani  :pepsodent
Timo, samaa mielta olen kirpeydesta. Minulla vaan tuo kirpeys liittyy usein etikkaisuuteen - eli meidan perheessa on syoty paljon marinoituja kurkkuja, sienia, valkosipuleita jne. Venalaisista juuristani on puhuttu aikaisemmin (huonolla menestyksella...) ja niihin liittyy paljon juuri tama ruokapuoli, ja etikka. Tosin myonnetaan, etta vahemmanhan se maistuu kuin esim ranskalaisisaa cornichoneissa, jotka on enemman etikkaisia (lieko tsaarinaikaisen venaja suhteen seurausta, te ruokatietajat????). Tosi venalaisten kurkkujen huono puoli on toisinaan niiden pehmeys, mutta maku on loistava. Pitaisi vissiin etsia omia resepteja - kuulemma Myrttisten resepti (suomessa nimenomaan venalaisten kurkkujen myyja) tuli perheeseen aikoinaan omalta isoenoltani, joka ystavallisena torikauppiaana antoi sen jollekin, joka pisti rahamyllyn pyorimaan...

Tuipa

Arixmel - mehan voitaisiin ehdottaa tuon kliseen - ouups siis totuuden kayttoa suomalaisittain:
Korvataan nykyiset henkilot Matilla ja Mervilla, jotka kutsuvat ystavia kylaan. Myohemmin kaikki kannipaissaan hakkaavat toisiaan, ja lopulta Matti aloittaa puukkotappelun. Ai hei - tuohan on jo tapahtunut, eli siis totuus. Tuohon taytyyy vaan lista se kastike jota voi sitten lorauttaa jossian vaiheessa makkaran (mustan?) paalle...

Timo

LainaaAlkuperäinen postittaja Tuipa
Tosi venalaisten kurkkujen huono puoli on toisinaan niiden pehmeys, mutta maku on loistava. Pitaisi vissiin etsia omia resepteja - kuulemma Myrttisten resepti (suomessa nimenomaan venalaisten kurkkujen myyja) tuli perheeseen aikoinaan omalta isoenoltani, joka ystavallisena torikauppiaana antoi sen jollekin, joka pisti rahamyllyn pyorimaan...

Tuipa :D  ylistetty olkoon isoenosi :god: Myrttisen valkosipulikurkut ovat juuri se minun standardini hyville venäläisille kurkuille. Tuolla toisessa ketjussa kerran kehuinkin, miten onnistuin (vahingossa) tekemään lähes niiden makuisia kurkkuja.  Tosin täällä niistä tulee vieläkin pehmeämpää, useimmiten melkeinpä kurkkumuhennosta. Luulen, että kyse on käytetyistä lajikkeista.  Olen yrittänyt saada käsitykselleni vahvistusta kyselemällä torilla kurkunmyyjiltä, mutta heikoin tuloksin.

Itse en omaa venäläisiä sukujuuria, vaan kannaksenkarjalaiset (ja toinen puoli pohjalaiset), joten minun venäläisyyteni on karjalaisuuden kautta suodattunutta tai sitten aikuisiällä opittua. No, olen kyllä varsin etikkaisiakin venäläisiä kurkkuja myöskin saanut, samoin kuin muitakin säilykkeitä ja marinoituja, mutta minä olen kuitenkin tottunut ajattelemaan etikkaa sellaisena helppona oikotienä: kun ei jakseta hapattaa aidosti, niin käytetään etikkaa.

Mikä sitten lienee totuus? Venäjäkään kun tuskin oikeasti on yksi iso ruokaperinne vaan siellä sekoittuvat monet perinteet, kuten vaikkapa ukrainalainen ja siperialainen, karjalainen, ja tosiaan yläluokan tuomana Pietari Suuren ajoista lähtien hollantilainen, ranskalainen, saksalainen.  

Mutta ihan mielenkiintoinen juttu tuo venäläinen ruokaperinne. Suomessakin sen vaikutusta on enemmän kuin ehkä myönnetäänkään?  

Syötkös, Tuipa, muuten koskaan seuraavan sanonnan mukaista ruokaa "щи да каша, пища наша" eli tattaripuuroa kaalikeiton kanssa?  Se kait edustaa sitä kaikkein vanhinta venäläistä (kansan) ruokaperinnettä?   Vai mikä sinulle on noiden etikkasäilykkeiden lisäksi venäläistä ruokaa?

Tuipa

Mummo laittoi kylla tattari puuroa, kaalikeitto oli kylla erikseen...
Venalainen perinne nakyy nimenomaan kaaliruuissa: erilaisia kaalipiirakoita, kaalikeittoa, borsch soppaa. Sienissa - meilla kerattiin hulluna sienia kaikki syksyt, ja syotiin niita eri muodoissa, oma herkkuni marinoidut tatit (varsinkin pienista punikki- ja herkkutateista, olen niita jopa tuonut tanne herkuteltavasksi). Blinit - nam!!! Sisaelimet - ihana munuaispaistos suolakurkuilla maustettuna, haranhantakeitto, keitetty kieli... Nuo viimeiset nyt ei valttamatta ihan venalaisia, mutta ei kulla maistuneet keskisuomalaiselle mummolle, eika kylla aussimiehellekaan. Ja viela ainakin pasha, jotka kylla sitakin tehdaan nykyaan ihan suomalaisittain. Isotadit jopa tekivat rahkan itse...
Suoraan sanottuna, en itse edes tieda mitka omat ruokaperinteet on venalaisia - pienempana en tiennyt etta vain meidan perhe sanoi arbuusi, kun muut kayttivat sanoa vesimeloni... Eli se mika minulle oli normaalia perusruokaa saattoi olla hyvinkin venalaista.
Tasta tulikin mieleeni - joskus aikaisemmin puhuit tattari jauhoista. Mika onkaan englannin sana? Jospa vaikka teksi blineja viikonloppuna...

Georgk

Tuipa,

Mainitsit tuossa pashan...

Oletko tehnyt tuota ausseissa? Ostitko quarkkia vai onnistuitko korvaamaan jollain helpommin hankittavalla?

Mammia ilman olen parjannyt mainiosti, mutta pashaa voisi mielellaan taas maistaa :pepsodent
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don\'t.

Jaaks

Tuipa,


Lainaatattari jauhoista. Mika onkaan englannin sana?

Buckwheat :D

Timo

Löytyy sekä ryynejä, että jauhoja. Tosin lajike ei ole se tuhdin makuinen, tumma venäläinen, vaan kuorittuna sellainen vaalea ja aika miedosti tattarille maistuva minusta. Riippuu ehkä alueesta, mitä lajiketta myydään? en tiedä. Parasta tattaria sain Townsvillen Aasia-kaupasta. En muista merkkiä, mutta se oli intialaista ja violetille vivahtavassa pussissa. Mutta kysely kannattaa aloittaa lähimmästä terveyskaupasta (Health food store). Niillä sitä on joko  irtomyynnissä tai itse läpinäkyviin muovipusseihin pakattuna. Niin, ja Kialla Pure -tuotemerkillä on myös punakeltaisissa pusseissa sekä jauhoja että ryynejä. Puurosta tulee minusta prempaa kun laittaa puolet tattaria ja puolet ohraa (pearl barley).  Kannattaa kokeilla muuten kaali- tai muun vihanneskeiton kanssa. Ei hullumpaa ollenkaan.

Meilläkin käytetään runsaasti kaalia ja sieniä. Ne ovat vaimoni kiinalaisen ja oman ruokaperinteeni yhteistä aluetta. Sienet tosin käytännön syistä enimmäkseen vain siitaketta tai herkkusieniä.  Sisäelimistä en kyllä pitänyt edes silloin kun söin eläintuotteita. Blineistä minulla on oma tattari-kikherne-soijamaitoversioni.  Pashaa voisi kyllä periaatteessa kokeilla vääntää vaikka soijamaidosta, mutta aika säätämiseksi menisi :D

Tuipa

Kiitokset tattarivihjeista! Eikun ruuanlaittoonn, harashoo...
Sienista - monet suomalaiset meilapain kay sienestamassa eri metsissa, mutta vaikuttaa enemman rousku alueilta. Ryoppaamiseen menee taas aikaan, eika ne lasimestarin sienet ole parasta. Ei mikaan voita syksyista tuoksua mika tulee sienia paistaessa...
GeorgK - ekana vuonna tein Pashan raejuustosta, survoin sen vaan sauvasekottimella. Viime vuonna kokeilin kaupan rahkaa, ja se oli kylla aika raskasta. Tosin nesteethan valutetaan pois joka tapauksessa... Enemman siihen kuohkeuteen vaikuttaa kerman laatu. Ja tuokin on sitten taas makukysymys - toiset pitahan tiiviimmasta pashasta, mina taas kuoheammasta.
Ja taytyy tassa samalla mainita nuo Timon ja muiden ruieleipa keskustelut... Nam! Nainkohan sita uskaltaisi leipomaan leipaa... En ole koskaan kokeillut, kun en ole ymmartanyt juurista mitaan.... Mutta viime aikoina pullatkin ovat onnistuneet ja korvapuusteilla olen saanut kaikki tyokaverit aikamoisisksi Suomi faneiksi... Onkohan seuraavana leivan vuoro??

Leokatti

Tuipa, rohkeasti vaan! Kyllä kannattaa... röyh!

Ilmanlaatu tosin kärsii äkkisistään... :pepsodent
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

Timo

Joo, mukaan vaan Tuipa! Kohta meillä on varmaan uusi kerho näiden Drunken Finnsien ja Sydneyn Young Finnsien rinnalle: Farting finns.  Saisivat siinä mainosten tekijätkin ihan uusia virikkeitä :hahhaa. Ehkä onni, että asutaan näin kaukana toisistamme :cool:

eevis

Blinit tattarista? Mutta mitäs ne sitten ne pienet punaiset lituskat onkaan? Ai niin linssit! Heh olen tainnut selittää kaikille laittaneeni blinejä... En tiedä minkä maalaisia ovat, mutta onnistun aina saamaan ne ihan mössöksi. Vinkkejä linssienlaittoon? Ihan siis lisukeruuaksi. ...Farting Finns indeed... :)
Dees - We will bloody bounce back!!!


Tuipa

No ihan varmasti... :P
Sitahan se aina on kun Suomeenkin mennaan; yhtakkia eteen ilmestyy sita ihanaa maalaislimppua (paalta kovaa, keskelta ihanan pehmean tahmeaa..) ja viela piimarieskaa... Parin tunnin kuluttua sita sitten vyoryykin pallona, ja kansakunta katoaa ymparilta...
Joo Ei Eevis (huomaa turkulaisuuteni :P !!), kylla niita blineja tehdaan tattarijauhoista muiden ohella. Siihen paalle vaan smetanaa ja matia, tai vaikka sienisalaattia...
Tassapa tuli mieleen Timolle - oletko sienisalaattia kokeillut? Nainkohan onnistuisi herkkusienista? Jos laittaisi pieniksi, mukaan vahan pilkottua omenaa, ja kerma tms kastike... Olisikohan oikea maku?

Leokatti

LainaaAlkuperäinen postittaja Timo
Ehkä onni, että asutaan näin kaukana toisistamme :cool:

Kemiallista sodankäyntiä molemmilta laidoilta :roue
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

Tuipa

Nyt pitaa vaan saada joku "tykisto" keskus luoteeseen... Ehka joku kokkailee Eco Beachilla sopivasti... :roue Sitten on kaikki kulmat katettu!
Kemiallista tykkitulta suomalaisittain!

Timo

Eevis :D   Joo, sana "blin" on venäjää ja tarkoittaa lettua, räiskälettä (joskus myös pannukakkua ?).  Linssivinkkejä?  Jos onnistut samaan ne mössöksi, sun kannattaa varmaan tehdä niistä kasvispihvejä eli keität muiden kasvisten seassa vähässä vedessä. Sitten vain muussaat sauvasekoittimella ja suurustat jauhoilla jos on tarvis.  Linssi on myös hyvä keiton aines. Itse keitän sitä joskus myös riisin kanssa.
Kokeile erilaisia linssejä. Nuo oranssit ovat kuorittuja punaisia. Kuorimattomat punaiset ovat itse asiassa ruskeita. Ne eivät hajoa niin keittäessä.  Ja sitten on myös vihreitä linssejä, ja keltaisiakin. Intialaisia reseptejä kannattaa katsoa. Sieltä löytyy monenlaisia linssiruokia, ja Intia-kaupoista tietysti monenlaisia linssejä.

eevis

Tuire :D Joo ei, kyllä mulla edelleen tulee linssien kuva päähän kun ajattelen blinejä. En ole sitten vissiin niitä koskaan syönyt. Helsingin loistavassa venäläisravintolassa Troikassa olen joskus ollut, ja siellä opin, että teehen laitettava vadelmahillo oli aikas namia. Ihme ajatus, mutta toimii. Toisaalta onhan sitä vadelmateetäkin. :confuse:)

Timo :D Kiitos linssivinkeistä! Mulla on vaan semmoinen itsepäinen visio, että ne kauniin oranssit linssit on lautasella herkullisesti kekona, ja PYSYY KASASSA! Mut ei... :) No siis jos ruskeita, vihreitä ja keltaisia kokeilisi, tulisihan niistä visuaalisesti kaunista, kunhan eivät möösääntyisi. :)
Dees - We will bloody bounce back!!!


eevis

Ei kuulu otsikkoon mutta... no tavallaan... [Händelin Messiaan Halleluja-kohta soi] Kiitos Tuire!!! :god::god::god::god::god: TimTamit ja OMG Mint Slice BALLSit :o:o tuli just postista! Kiitos kiitos kiitos! Niin ja kiitos kirjeistä, Myer oli näköjään muistanut mua syntymäpäivänäni. :):P

Uhhhh... jumat oli hyvä kuva Yzesta sen footylehden kannessa... thanks! :roue:hahhaa
Dees - We will bloody bounce back!!!


Tuipa

Hyva etta tuli perille! Pitihan sita jotenkin vastata sun herkkulahetykseen... Riina muuten tanaan kaipasi Eeviksen leipaa... Jatahan aiteellekin vahan herkkuja, ettei hetkessa katoa!