Kirjoittaja Aihe: Aavikkomatkailusta  (Luettu 5802 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa J?ck

  • Mänkki
  • **
  • Viestejä: 55
Aavikkomatkailusta
« : Elokuu 15, 2010, 13:31 »
Noni, kuukauden päästä olen siellä ja tarkoitus olisi ajella rannikolta rannikolle ja takaisin, Brisbanesta Ningaloohon sukeltamaan Alicen kautta ja siinä matkalla kokea mahdollisimman monta kansallispuistoa, trackkia ja niitähän riittää! Sekä myös Gibb River Road. Rapiat 20 000km näin ennakkoon laskettuna. Myös aavikolla olisi tarkoitus oleskella pidempiä pätkiä. Aion ostaa jonkin maasturin, Pajero, Hilux, Landcruiser (budjetti jotain max 5000Aud ja auto sellainen missä on tilaa ja varaosia saa helposti) ja siihen tarvikkeita sekä retkiromut joihin palaa jotain 3-4000Aud. Ennakkoon on jo hommattu GPS läppärille, GPS navit kännykkään, tarvittavat autolaturit, Heman maastokartastot ja track ohjeet. Mitään painavempaa täältä asti ei viitsikkään raahata.
Muutamia kyssäreitä tässä on herännyt..

Autosta
, kumpi kannattaa valita Bensa vai Diesel, litrahintahan noissa on melkein sama, mutta tuleeko muita maksuja kuten dieselvero? Mitä erikoista tuolle retkelle vaaditaan snorkkelin, kattokorin ja karjapuskurin lisäksi? Vissiin UHF radio? Mistä moinen halvalla? Toinen vararengas? Kun rengaspaineita tulee toisinaan alentaa niin mikä kompurasysteemi olisi hyvä että sitä ilmaa saa takaisin? Minkälaiset säädökset on bensan/dieselin ja kaasun kuljettamisessa? Saako niitä kuljettaa sisällä, katollahan ne pääsee lämpenemään aika kovasti. Paljonko vettä tulee raahata mukana per henkilö? Ajattelin jos 4x20 ltr kanisteria ottaa niin kaippa noilla viikon pärjää jos ei joka päivä käy suhkussa? Vettähän saa huoltamoilta joita on tiheästi 150 kilsan välein mutta maksaako se? Juomavesi ja muut juotavat erikseen. 5ltr vichyä per päivä?

Majoituksesta
, missä saa majoittua jos ei ole leirintäaluetta? Aavikolla tuskin ketään haittaa jos ajaa tieltä parisataa metriä sivuun ja leiriytyy sinne? Joissakin yhteyksissä on puhuttu että majoittuminen noin on vaarallista, mutta miksi? Tuleeko paikalliset lappalaiset vetämään pataan? Miksi kylmälaukut on siellä niin pirun kalliita? Katselin 3way fridgeä ja niistä saa pulittaa halvimmillaan 750$ kun Suomessa saa alta 300€. Onko ne paremmin tehty vai mikä niissä nostaa hintaa. 12V&Kaasumalli oli mielessä, ei tarttis erillistä agregaattia ostaa. Tosin jostakin luin että 12V imaisee akun nopeasti tyhjäksi jos sen jättää parkissa päälle, onnistuisikohan silloin mitenkään käyttää kaasua? Avotultahan ei ymmärtääkseni saa pahemmin tehdä, joten kaasupolttimeen on tyydyttävä. Saako niitä pulloja ostaa joka huoltamolta, joku panttisysteemi? Pitääkö osoitetuilla majoitusalueilla olla mukana oma "portable toilet" pönttö?

Ruoasta,
mitkä ruoka-aineet säilyy hyvin ja miten? Maitotuotteista luovun suosiolla jo heti kättelyssä ja saman varmaan saa tehdä leivälle? Kylmäketjun toimivuus tuskin toimii pidemmän päälle ja kylmälaukkuun viilentymään ei mahdu kuin jonkin verran ruoka-aineita. Ilmankosteus kuumuuden ohella taitaa olla pahin vihollinen säilyvyydelle. Jotain riisiähän on varmasti helppo säilöä suljettavassa astissa, mutta onko muita suositeltavia elintarvikkeita? Säilykkeet ja kuivaliha, säilyvätkö jos lämpö nousee yli 30? Autosta kuitenkin muodostuu joku kuuma hautomo kun se on päivänkin pysähdyksissä. Reseptejä? Mites on kalastuslupien kanssa? Muutenkin kalastamisesta, niin tuttuja fisuja tuskin tulee vastaan, niin oisko netissä mitään sivua missä voisi ennakkoon tutustua paikallisiin kaloihin mitä uskaltaa syödä mitä ei? Paikanpäällä täytyy ostaa joku kirjanen virvelin lisäksi.

Camping tarvikkeita olen katsellut DUcampingista, Camping Solutionista ja Wild Earthista, onko joku liike jäänyt huomaamatta? Onkos siellä mitään halpaa sekaromukauppaa mistä saisi noita perusjuttuja halvalla, vastaavanlaisia kuin Suomessa Tarjoustalot, HongKongit ja Halpa-Hallit? Kertokaas samalla että mistä voisi ostaa edukkaan MTB fillarin, joko uutena tai käytettynä Brisbanen/Gold Coasta lueelta.

Olisi kiva kuulla omista kokemuksista tai saada linkkejä omiin aavikkoretkiin. Aika paljon matkakertomuksest tuntuvat painottuvan WH vuoden ympärillä itärannikolla pörräämiseen, nyt olisi tarkoitus tehdä toisin. Näin vanha pieru ei WH -visaa enää saa, biletys ei enää nappaa ja isot kaupungit on nähty, mutta vajaa vuosi on tarkoitus seikkailla maaseuduilla ja paiskia töitä HelpX:n ja WWOOFfauksen parissa, kunnes palaan oravanpyörään ja menen Griffithiin opiskelemaan.

Varmasti on asioita joita en ole ottanut huomioon, joten kertokaa ihmeessä jos jotakin on.  :)
Aika paljon kyssäreitä, mutta ajattelin niputtaa ne tähän samaan ketjuun enkä avata jokaiselle omaa säiettä. Pahoitteluni ja kiitokset  :pepsodent

Poissa J?ck

  • Mänkki
  • **
  • Viestejä: 55
Vs: Aavikkomatkailusta
« Vastaus #1 : Elokuu 25, 2010, 08:44 »
Onkos kukaan omistanut 90 luvun Pajeroa. Se kiinnostaisi hyvien tilojensa takia, mutta soveltuuko se kuinka hyvin maastoajoon, hiekalle? 3litraista bensaa on yleisimmin saatavilla, 2.8L diesel olisi kuitenkin varmaan fiksumpi pitkille matkoille? Mikäs se on kun bensan lisäksi mainitaan gas, toimiiko se myös maakaasulla? Sen saatavuus ei varmaan ole samalla tasolla kuin perus bensan?

Poissa MH

  • Herootes
  • *****
  • Viestejä: 1302
Vs: Aavikkomatkailusta
« Vastaus #2 : Elokuu 25, 2010, 10:07 »
Nestekaasulla ne toimii, sitähän saa monilta huoltoasemilta.

Poissa Jaaks

  • Global Moderaattorit
  • Herootes
  • *****
  • Viestejä: 4386
  • Moderaattori
Vs: Aavikkomatkailusta
« Vastaus #3 : Elokuu 25, 2010, 11:06 »
Lainaus käyttäjältä: Jäck
Mikäs se on kun bensan lisäksi mainitaan gas, toimiiko se myös maakaasulla? Sen saatavuus ei varmaan ole samalla tasolla kuin perus bensan?

Se gas on LPG (eli liquefied petroleum gas) jota ne hankkii suoraan kaivoksista tai sitten öljyn jalostuksen sivutuotteena.
Autot joissa on gas on yleensä sekä bensa että kaasu.  Auto startataan ja sammutetaan bensalla ja siinä välillä sitten ajetaan kaasulla ja uudemmissa autoissa se tapahtuu automaattisesti. Kaasu on noin puolet halvempaa kuin bensa, mutta kulutus on noin 30-40% enemmän kuin bensan.  Onhan sekin jo säästö, mutta jos lähdet aavikkomatkalle, niin kaasua ei sieltä monestakaan paikkaa saa ja toinen ongelma pitkillä matkoilla on niiden kaasutankkien koko.

Jos haluat lisätietoja Mitsuista, niin katsele täältä: Australian 4WD Monthly ja sieltä "Forum" ja sitten Mitsubishi


Poissa jounij

  • Herootes
  • *****
  • Viestejä: 2456
Vs: Aavikkomatkailusta
« Vastaus #4 : Elokuu 25, 2010, 11:12 »
On siis kaksi tankkia: nestekaasu ja bensa. Halpaa nestekaasua saa hyvin isojen kaupunkien huoltoasemilta, mutta huonommin maaseudulta.

Monissa maastoautoissa on nestekaasutankki laitettu toisen alkuperäisen bensatankin tilalle. Ainakin "extreme"-aavikkomatkailussa kannattaisi mieluimmin olla ne molemmat bensatankit tallella: jos yksi tankki sattuu puhkeamaan, niin toisella saattaisi vielä päästä "ihmisten ilmoille".


Asiantuntijoilta kuulemaansa muistelee

Jouni
Canberra


(Olipa sinulla, Jäck, muuten harvinaisen kattava sarja hyvin mietittyjä kysymyksiä. Itse tosin olen elämäni varrella ollut havaitsevinani, että tavallisesti saa sitä vähemmän vastauksia, mitä enemmän kysymyksiä yhdellä kerralla esittää. Isoon kysymyssarjaan vastaamisesta muodostuu helposti monille ylivoimainen tehtävä.)
Jouni
Canberra

Poissa J?ck

  • Mänkki
  • **
  • Viestejä: 55
Vs: Aavikkomatkailusta
« Vastaus #5 : Elokuu 25, 2010, 21:20 »
Ok, kaasu näyttää olevan sen verran harvinainen modifikaatio noin vanhoissa autoissa että sellasta ei viitsi alkaa metsästämään, hyvä jos edes dieselin jostakin löytää. Mitäs muuten olette mieltä siitä Pajerosta? Vai mielummin joku muu? Hilux surffia tai 4runneria löytyisi dieselinä helpommin. 

Pitäisköhän joo tuota alun massiivista kysymyshässäkkää sittenkin pilkkoa useampaan ketjuun :D Tuo ruokapuoli hiukan selkeni kun tuli luettua kirja jossa tehtiin uusiksi Burken ja Willsin kameliretki. Sillä retkueella ei ollut kylmälaukkua ja ruokavalio koostuikin lähinnnä riisistä jota oli maustettu sokerilla tai curryllä, pähkinöistä, taateleista, teestä ja mädästä pekonista  :pepsodent Mistäs niitä kivääreitä saisi ostaa, kun ne ammuskeli niitä kenguruita, emuja ja villisikoja aina kohdatessa? Oli muuten hyvä kirja vaikka olikin vuodelta 95. Jotenkin ajaton siinä suhteessa etteivät käyttäneet siinä modernia tekniikkaa vaan yrittivät parhaansa mukaan toistaa alkuperäistä retkeä. Kirjaan oli ripoteltu faktasivuja jotka päätin skannata talteen. Googlella katsoin niin sitä ei ole myynnissä enää missään, ei pahemmin edes englannin kielisenä, joten en tunne pahaa omatuntoa skannatessani kirjaston kirjaa. Annoin kyseiselle laitokselle kuitenkin taas tukea myöhästymismaksun muodossa  :coolh

Poissa ant_man

  • Piltti
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: Aavikkomatkailusta
« Vastaus #6 : Elokuu 26, 2010, 01:58 »
Okei tässäpä minun kaksi senttiäni...

Ehdottomasti kannattaa ostaa dieseli. Dieseliä saa outbackissa joka paikasta ja suurin osa paikallista nelivetomatkaajista ajeleekin öljykällä.

Malleista ja merkeistä katsoisin ainoastaan budjettiisi nähden joko Toyota Landcruiser malleiltaan a) 80 b) Troopy, tai sitten myös Nissan Patrol GQ-malliltaan. Jos avolavalla ajelee niin sitten varmasti Hilux olisi paras. Ne ovat kaikki täällä suosittuja 'aavikkomatkaajia' ja jos auto-ongelmia matkalla tulee niin sitten on hyvät mahikset että paikalliset bush-mekaanikot osaavat ne fiksata.

Kannattaa ehkä ostaa auto joka on jo valmiiksi rakennettu touring-malli - esim seuiraavin lisävarustein:
- mieluiten semmoinen jossa on jo toinen bensatankki valmiina sillä se takaa pidemmät välimatkat bensa-asemien suhteen.
- lisäajovalot
- bullbar kun niitä kenguruita löytyy sisämaasta paljon
- uhf-radio
- toinen akku joten voi pitää mukana matkassa jääkaappia kuten esim Engel tai Waeco
- tuhti parin tuuman vahvennettu ja nostettu jousitus.
- isommat All Terrain renkaat.
- snorkkeli

Itse täällä ajelen muuten Patrolilla - ihan ehta auto muuten tuonne Fraser-saarelle  :XXXX.  

Sellaista kannattaa ehkä myös miettiä että nostamalla hieman tota budjettia löytyisi varmasti parempikuntoinen auto joka on sitten helpompi myydä matkan jälkeen melkein samalla hinnalla.

Poissa J?ck

  • Mänkki
  • **
  • Viestejä: 55
Vs: Aavikkomatkailusta
« Vastaus #7 : Elokuu 26, 2010, 06:20 »
Kiitti listasta, tuota Patrollia en ollut huomannutkaan. Ymmärtääkseni Hilux Surf ja 4runner on vain katettu malli siitä perinteisestä Hiluxista eli sen osat pitäisi sitten sopia.. Voi olla ettei noin hyvin rakennettua pakettia löydy mistään, täytyy sitten asennella osa tarvikkeista jälkikäteen. Onkos se korotettu jousitus pakollinen? Toinen dieseltankkikin taitaa olla harvinainen, eli menee sitten kanisterikikkailuksi.

Poissa ant_man

  • Piltti
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: Aavikkomatkailusta
« Vastaus #8 : Elokuu 26, 2010, 07:07 »
Jos nostat budjettia hieman lähemmäs kymppitonnia niin sitten löytyy kaara melkein kaikilla mausteilla :peukkuy.

Esim pikahaku carsales.comista tuotti muutaman namun Troopyn jossa on jopa peditkin pedattu: http://tinyurl.com/2avrbh4 - niin ja muista että Ausseissa kannattaa hinnasta ihan kunnolla neuvotella alakanttiin.

En ole varma myytiinkö 4Runneria täällä dieselinä ellei se ole sitten joku tosi vanha malli. Hilux Surfit ovat täällä kaikki Japanista jälkikäteen tuotuja import-autoja - niitä kutsutaankin "grey import"-autoiksi kun niille on vaikea hankkia varaosia ja vakuutuksia. Itse en sellaista kyllä ostaisi kun niillä on hieman nulja maine. Naapurillakin oli taannoin semmoinen ja isot rahat se jannu pisti sen korjauksiin ja lopulta joutui myymään sen tosi halvalla.   

Poissa J?ck

  • Mänkki
  • **
  • Viestejä: 55
Vs: Aavikkomatkailusta
« Vastaus #9 : Elokuu 27, 2010, 06:17 »
Kiitti vinkeistä. Budjetti on kyllä aika tiukka kun pitäisi mennä yliopistoon opiskelemaan reissun jälkeen. Eli johonkin "romuun" on tyytyminen. Toisaalta se voi tehdä reissusta jännittävämmän  :pepsodent 4runneri on tosiaan bensa, ja hiluxi harmaatuotu japski. Kuinkas tärkeäksi katsoisit kattokoria, se kun lohkaisee 800$ budjetista? Ajattelin rakentaa sinne taakse myös nostetun lattian joka taipuu pediksi tarpeen tullen ja saa tavarat selkeämmin hallittua kun kaikki ei ole yhdessä kasassa päällekkäin. Toivottavasti vaneri saa ihan tavan rautakaupasta ettei tartte alkaa metsästämään ympäri rannikkoa. Joko Bauhaus on rantautunut Australiaan? :D

Poissa ant_man

  • Piltti
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: Aavikkomatkailusta
« Vastaus #10 : Elokuu 27, 2010, 12:21 »
Joo kannattaa varmaan ajatella ihan tarkkaan etukäteen että millä autolla sinne aavikkoon päin kulkee. Romulla voi olla jännittävää ajella mutta on tärkeää että millä, milloin, minne ja kenen kanssa siellä sitten matkailee.

En tiedä kuinka paljon olet tehnyt alkuvalmisteluja mutta tässä vain vinkkinä että yhdeltä veppisivulta löytyy runsaasti tietoa/vastauksia sinun kysmyksiisi:


Muita vastauksia:
  • Vaneria saa Bunningsista.
  • Australiassa on paljon erilaisia camping-liikkeitä, kun retkeily täällä on melkein kansallisharrastus. Esim. Down Under Camping, BCF, Great Escape Camping, Anaconda ovat niitä tunnetuimpia.
  • Retkijääkaapit on täällä kalliimpia kuin Suomessa kun on ilmaston takia niitten vaatimustasot ihan eri tasoa.
  • Ebaysta saa halvalla fillareita.

Poissa RUU

  • Global Moderaattorit
  • Herootes
  • *****
  • Viestejä: 1301
Vs: Aavikkomatkailusta
« Vastaus #11 : Elokuu 27, 2010, 20:53 »
Joo kannattaa varmaan ajatella ihan tarkkaan etukäteen että millä autolla sinne aavikkoon päin kulkee.
Tuollaisessa retkeilyssä erityisesti korostuu hyvän valmistelun ja sopivien varusteiden merkitys, sekä vanha sääntö: ei se metsään meneminen mikään ongelma ole vaan sieltä pois pääseminen pitää varmistaa...
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Poissa artell

  • Piltti
  • *
  • Viestejä: 12
Vs: Aavikkomatkailusta
« Vastaus #12 : Elokuu 28, 2010, 02:05 »
Olethan sitten tietoinen ns. Spinifex-efektistä? Pienet ruohonjyvät tunkeutuvat moottoriin (ongelmana etenkin bensa-autoissa) ja sytyttävät auton tuleen.

Tässä käryää aika uudennäköinen Prado kivasti.

Kannattaa miettiä tarkkaan kaikkia skenaarioita ennen lähtöäsi jos aiot ajaa sivuteillä.


Poissa J?ck

  • Mänkki
  • **
  • Viestejä: 55
Vs: Aavikkomatkailusta
« Vastaus #13 : Elokuu 28, 2010, 18:06 »
Kiitoksia hyvistä vinkeistä ja linkeistä.  :peukkuy Jossakin oppaassa olikin tuosta heinikosta juttua, että virittää joku kangasverkko sinne alas ja säännöllisesti tarkistaa alakertaa heinien takia. Tuo tietysti jos ajelee heinikossa, mutta suurimmilla trackeilla tuskin on heinikkoa? Aikamoinen ostoslista on kerääntynyt ja tuntuu että vaan pitenee. Sammutin ja sammutuspeite, laitetaas neki nyt listaan. Niin oliko jotain halpaa tavarakauppaa mistä saa edullisesti perustyökaluja ja muita tarvikkeita?

Btw, onko kukaan yöpynyt swagissa? Vähän on epäselvä että mikä se oikeastaan edes on, joku yhdenmiehen teltan ja makuupussin yhdistelmäkö?

E. Löytyi toinen hyvä sivusto missä on artikkeleja, ja tuolla on niitä reittejäkin. http://www.exploroz.com/Default.aspx

Poissa jounij

  • Herootes
  • *****
  • Viestejä: 2456
Vs: Aavikkomatkailusta
« Vastaus #14 : Elokuu 29, 2010, 01:23 »
Jouni
Canberra

Poissa Kassandra

  • Piltti
  • *
  • Viestejä: 18
Vs: Aavikkomatkailusta
« Vastaus #15 : Elokuu 31, 2010, 05:19 »
Ruokapuolesta

Riisi kyllä kulkee kivasti mukana, lisäksi
*vehnästä valmistettu couscous kypsyy parissa minuutissa, saatavana täällä myös valmiiksi maustettuna, johon lisätään ohjeen mukaan lihatuote (jos sitä on)
*ns. napalmia eli perunamuusijauhetta on täälläkin saatavilla, sipulilla, pekonilla tms. maustettuna tai ilman.
*pakastekuivattuja herneitä ja vihreitä papuja, muutaman minuutin keittämisellä lähes pakastevihanneksen veroista evästä
*keksejä ja jonkinlaista näkkileipää
*jerkyä (kuivattua, maustettua naudanlihaa)
*tölkkilihat, -kalat, -keitot ja -hedelmät säilyvät jonkun aikaa helteessäkin (jos purkki pullistuu, on tavara pilalla)
*kuivattuja hedelmiä, pähkinät jo mainitsitkin
*esim. Reiterin all-in-one valmiseineksiä retkeilykaupasta, ovat kohtuu kalliita, mutta suosittelen ainakin hätävaraksi, sisältää hiukan lihaa, lisätään vain vesi.
*kaurahiutaleet, mysli, pancake mix (lisää vain vesi, ravista ja paista)
*ruokaöljyä
*Jos ehdit, voi vähärasvaista jauhelihaa kuivata (kenguru sopii hyvin tunnelmaan) aluksi kuivalla pannulla ja sitten uunissa miedolla lämmöllä (50 astetta) rutikuivaksi. Omilla retkillä tuo on säilynyt ongelmitta muutamia päiviä lämmössä, en tosin ole testannut missä vaiheessa alkaa pilaantumaan. Ilmatiiviisti pakattuna.
*C-vitamiinipurkkia kannattaa harkita, jos ei saa tuoretta vihannesta säännöllisesti
*kuivattuja (tai tölkki-)papuja täydentämään proteiininsaantia. Keittoaika on melko pitkä eli kuluttaa polttoainetta, mutta liottamalla se lyhenee jonkin verran. Nautitaan viljatuotteiden kera, proteiinikoostumukset täydentävät toisiaan.
*sipuli, omenat ja useimmat juurekset säilyvät pari päivää, jos eivät pääse kuivumaan, eli marketin kohdalla kannattaa ostaa muutama varastoon - sen lisäksi mitä vetää saman tien ;)
*hunajaa
*myslipatukoita
*maitojauhetta
*teetä, kahvia, kaakaojuomajauhetta
*Suomesta voi harkita tuovansa kiisseli- tai marjakeittojauheita, niitä ei saa täältä (sis. C-vitamiinia)
*kuivattu soijarouhe säilyy, ja käy lihan korvikkeesta - uskon (en siis varmaksi tiedä) että sitä on täälläkin saatavilla
*suolaa!

Hiilihydraatit on helppo homma, proteiini vaatii hiukan vaivaa ja vihannes/hedelmä on sitten taas hankalampi. Kannattaa myös kokeilla jokunen resepti jo valmiiksi ja varata sen mukaan mausteita ja aineksia mukaan. Ja sen verran katsoa karttaa, että tietää, kuinka kauan pitää pärjätä ennen seuraavaa täydennyspistettä!

Parillakympillä saa halvan retkikaasukeittimen, joka vie vähän tilaa (tällaista mallia: http://www.amazon.co.uk/Portable-Camping-Cooker-Cartridges-Refills/dp/B000RHV3MU), kaasukaan ei ole tolkuttoman kallista siihen, ja kertakäyttöpulloissa. Trangia on kuitenkin tuulisella säällä ehdoton, ottaisin itse molemmat mukaan. Trangioita on myynnissä täällä, mutta hinta pompsahtaa Suomeen nähden.

Jos aiot pitää leiriä, kannattaa harkita tukevaa (muovista) ruoka-arkkua, jossa eväät ja tarvikkeet pysyvät ojennuksessa, ja jonka voi nostaa autosta pois päiväksi, niin ei kuumu ihan niin paljoa, eikä pääse elukat ryöväämään ruokiasi. Minigrip-pussit (zip lock) ovat hyviä säilytykseen, eikä vie paljon tilaa. Rasiat toki kestävät paremmin järjestyksessä.

Supercheap Auto voisi olla yksi kaipaamasi puoti täällä paikan päällä, muita halpakauppoja yleisen (myös jonkin verran retkeilytarvikkeita) roinan hankintaan voisi olla K-Mart, Sam's warehouse, mahdollisesti Target jne. Yöllä voi sitten olla yllättävän kylmä. Säätietoja löytyy täältä: http://www.bom.gov.au/weather/index.shtml

Tienvarsimajoittumisen vaarallisuus tulee juurikin niistä paikallisista lappalaisista, jotka saattavat tulla vetämään nekkuun kesken unien. Kansallispuistoissa majoittuminen ei ole täällä maksutonta, mutta niissä sitten saattaa olla "talon" puolesta kaasugrilli (joka kannattaa pestä huolella ennen käyttöä siltä varalta että joku on aiemmin tehnyt siihen tarpeensa), pöytä ja penkit, huussi ja kolikkokäyttöinen suihku. Maksu hoituu yleensä paikan päällä itsepalveluna, vaihtorahaa ei tule. Esim. pohjoisessa NSW:ssa saattaa tulla halvemmaksi majoittua yksityiselle leirintäalueille, tai samalla rahalla ($ 20) saa paremman palvelun, mutta ei tietenkään samaa maisemaa. Hinnoittelu vaihtelee osavaltioittain. Maataloista voi aina koettaa kysyä, saisiko heidän maille laittaa teltan. Roskaaminen on kuitenkin vähentänyt tilallisten suosiollisuutta moiselle toiminnalle, mutta ilmeisesti ulkomaalaiset retkeilijät ovat paremmassa maineessa kuin täkäläiset.

Onnea matkaan!