Aboriginaalit

Aloittaja Korento, syyskuu 10, 2004, 18:28

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jaaks

LainaaOriginally posted by Sanni
Aussilaa on kiertamassa Colliding Worlds nayttely, jossa kasitellaan (neutraalisti ja molempien osapuolten kannalta) tata aboriginaali- ja lansimaisen kulttuurin yhteiseloa alkuajoista nykypaivaan.

En ole itse kyseistä näyttelyä nähnyt, mutta saatavilla olevista tietolähteistä päätellen ei nyt kuitenkaan sentään ihan alkuajoista nykypäivään ja kuinka neutraalisti sitä yhteiseloa molempien osapuolien kannalta käsitellään jääköön jokaisen itsensä päätettävaäksi, mutta varmasti aivan mielenkiintoinen näyttely.


LainaaAn exhibition that looks at first contact between Europeans and Aboriginal people in the Western Desert at a particular period 1930 to 1984 and in that period we looked at various episodes of first contact.

Colliding Worlds exhibition

Colliding Worlds
First contact in the Western desert, 1932-1984.
Amazingly 'first contact' between the Pintupi people of Central Australia and Europeans took place as late as 1984.
Photographs, artefacts, paintings and artefacts provide an absorbing insight into the lives of these remote people in this fascinating exhibition.

Melbourne Museum


It is particularly suitable that Colliding worlds celebrates the resilience of the first Australians of Western Desert, the last of whom give up their traditional hunter-gatherer way of life and made contact with white Australians as recently as 1984.

The Advertiser

First Contact in the Western Desert, 1932-1984
The Pintupi people of Central Australia were the last Aborigines to make contact with Europeans. This most recent 'first contact' was in 1984.

Adelaide Festival

Ihan hyvä Sanni, että olet kiinnostunut aiheesta, mutta kuten Aikis sanoi ota asioista selvää ja keskustele, mutta avoimin silmin ja mahdollisimman objektiivisesti.


LainaaOriginally posted by Sanni
Korjatkaa nyt, jos olen vaarassa, mutta mun kasittaakseni ei mikaan aboriginaalitaho ole puolustamassa naita pahoinpitelyita tai pedofiliaa...

Stolen generationilla viitataan lapsiin, joita riistettiin vanhemmiltaan 1970-luvulle saakka. 1960- luvulle saakka...

Missioilla tai reservaateilla asuvat eivat voineet liikkua vapaasti, vaan olivat valtion kontrollissa ja joutuivat pyytamaan lupaa liikkuakseen vapaasti...

Pahoinpitelyt rangaistuskeinoina heimolakien rikkomisesta ja pedofiilia ovat osa Aboriginaali kulttuuria ja heidän "heimolakejaan".
Yksi suuri syy lasten ottamiseen pois Aboriginaali vanhemmilta oli heidän seksuaalinen väärinkäyttönsä.  Jälleen heimolakien mukaan kylän vanhemmilla miehillä on oikeus käyttää seksuaalisesti hyväkseen eli "raiskata" jopa alle 5 vuotiaita tyttöjä.
Aboriginaali yhteisöt ovat erittäin luokkajakoisia ja hierarkkisia.
Tuo lasten seksuaalinen hyväksikäyttö ei ole ainoa asia vaan myökin yleisesti naisten raiskaaminen ja pahoinpitely on "ylempiarvoisten" puolesta täysin sallittua.

Syynä heidän sulkemiseensa missioneihin tai reservaatteihin oli taas heimojen välisten tappojen ja murhien kontrolloiminen.  Jos joku aboriginaali eksyi vahingossa toisen heimon "pyhälle" alueelle oli rangaistuksena heimolain mukaan kuolema ja yleensä varsin väkivaltainenkin sellainen.

Jatka tutkimuksiasi vaan innolla Sanni :D

Aikis

Niinpä niin, valkoinen mies (itse siihen samaan ihmisryhmään kuuluen) on aina olevinaan tiennyt, mikä on toiselle parasta...

Ja unohtanut valitettavan usein siinä hötäkässä ottaa malkan omasta silmästään.

rituli

LainaaAlkuperäinen postittaja aikaihminen
Niinpä niin, valkoinen mies (itse siihen samaan ihmisryhmään kuuluen) on aina olevinaan tiennyt, mikä on toiselle parasta...

Ja unohtanut valitettavan usein siinä hötäkässä ottaa malkan omasta silmästään.

Nojaa..jos tuo mitä kerrottiin tuossa ed. viestissä lasten raiskauksista ja väkivallasta muissa yhteyksissä pitää paikkansa, on kai tuohon oikeuskin jo puuttua jos kerran valkoinen mies siellä maassa asuu? Eihän tuollaista pidä hyväksyä missään.

Malkaa on varmasti jokaisen silmissä, mutta senkö takia silmät pitäisi ummistaa noin vakavilta asioilta? :confuse

Jaaks

LainaaOriginally posted by Aikaihminen
Niinpä niin, valkoinen mies (itse siihen samaan ihmisryhmään kuuluen) on aina olevinaan tiennyt, mikä on toiselle parasta...

Niinpä niin Aikis, mutta nyt onkin kyse "länsimaisesta" kulttuurista ja tavoista sekä "demokraattisesta" yhteiskunnasta eikä nuo pienten lasten ja naisten raiskaukset sekä pahoinpitelyt ja murhat - olivat sitten vaikka kuinka heimolakien mukaisia - todellakaan kuulu sinne hyväksyttävien osastoon.  

Oli sitten pyydetty virallisesti anteeksi tai ei tai vaikka se malka  olisikin siellä silmässä, niin tilanne ei siitä muutu ilman (joidenkin mielestä) koviakin ja "epäinhimillisiä" toimenpiteitä  :roue

Omasta mielestäni Australian aboriginaaleille pitäisi antaa täydet oikeudet                                                                                                                                                             harjoittaa heimolakejaan, mutta vastaavasti olla sitten täysin ulkona Australian normaali lainsäädännöstä eikä ollenkaan sen suojauksessa kun hommat menee pieleen.

Tämä nyt on hieman aiheesta sivuun, mutta kuitenkin...
Ehkä tiedät mitä tapahtui Uudessa Seelannissa joitakin vuosia sitten Maorien ja heidän kalastusoikeuksiensa kanssa.
Eli he vaativat tietyt (tietysti parhaat) kalastusalueet omikseen "johonkin vanhaan alkuasukas oikeuteen" (Waitangi Treaty 1840, jota ei edes tunnisteta NZ laissa) perustuen ja valtio suostui siihen.  Maorit saivat satojen miljoonien dollarien arvoisen busineksen hoidettavakseen suurella valtion lainalla ja noin kahden kolmen vuoden päästä koko homma oli konkurssissa ja he halusivat antaa sen takaisin valtiolle - mikä sitten tapahtuikin ja maksoi normaaleille veronmaksajille taas satoja miljoonia saada homma takaisin kuntoon.
Tästäkään asiasta ei puhuta, vaan nykyään asia on "Maori Customary Fishing Rights" eli sitten taas uudelleen tehty laki.

Tässä pieni ote aiheesta:
United Nations International Covenant on Civil and Political Rights

sanni

Jep, ja tutkittavaa riittaa! Alkuvaiheessa tuo Colliding Worlds -aikajana oli laajempi, mutta budjetti + muut tekijat laittoivat nayttelyn suppeammaksi, niinkuin aina. Molemminpuolista nakokulmaa haettiin silla, etta haastateltiin niita osapuolia, jotka viela ovat/olivat elossa, seka mentiin ensilahteille hakemaan tietoa siita, mita ihmiset olivat noista ensimmaisista kohtaamisista ajatelleet. Siella on siis tarinoita ihmisten omin sanoin.

Silmat ovat kylla ravahtaneet avoimiksi ja kaikki tuntuu menevan sisaan sen jalkeen, kun muutama vuosi sitten toiden parissa paasin noille alkulahteille arkistoihin ja tuoreena asukkina minulla ei ollut paljoakaan tietoa puoleen tai toiseen. Varmaan viela kiikkustuolissakin naita asioita yritan saada sellaisiksi, etta kavisi jarkeen!    

Jaaks, olisin kiinnostunut tietamaan, mista olet saanut nuo mainitsemasi tiedot customary law'sta ja myos siita, etta lasten poistamiseen vanhemmiltaan olisi ollut suurena syyna seksuaalinen vaarinkaytto? Jos ma nyt oikein muistan, niin niissa tutkimuksissa, joita olen itse lukenut, syyna oli lahinna se, etta koko kulttuurin  oletettiin olevan kuolemaantuomittu, silla ei nahty olevan arvoa tai paikkaa yhteiskunnassa ja se haluttiin talla tavoin assimiloida nopeammin valtakulttuuriin. Varsinkin vaaleita ja 'puoliverisia' lapsia otettiin juuri tasta assimilaatiosyysta valtion huostaan.

Ovatko muuten aiemmin mainitsemasi aboriginaaliystavasi sita mielta, etta nuo aiemmin mainitut asiat (pedofilia ja naisten pahoinpitely) ovat perinteisen lain hyvaksymia ja heiltako olet tietosi saanut?

rituli

Minuakin kiinnostaa sannin tavoin, että mistä nuo tiedot lastenhyväksikäyttämisistä ym. ovat peräisin? Onko tietolähteenä ''valkoinen mies'' vai ihan alkuperäisväestö itse?

Jaaks

Sanni,


Lainaa..olisin kiinnostunut tietamaan, mista olet saanut nuo mainitsemasi tiedot customary law'sta..

Siis tarkoitatko nyt Customary Law
 vai "Heimolaki" eli "Tribal law and custom"

"Customary Law" on valkoisten Australialaisten tekemä, joskaan ei kaikissa osavaltioissa ja ei kaikissa aboriginaaleja koskevissa oikeudenkäynneissä noudatettava.

LainaaWhether it is relevant to consider Aboriginal customary law in a case before a court for sentencing will depend not on whether the offender can be described as ?tribal?, ?semi-tribal? or ?urban?, but on evidence as to its application in the particular circumstances of that case.

Heimolait eli "Tribal laws" on sitten taas eri asia ja niiden vuoksi koko Customary Law juttu aloitettiin.

LainaaDEFINING ABORIGINAL CUSTOMARY LAW

3.14 There is no generally accepted definition of what constitutes Aboriginal customary law, not least because, it is almost impossible to describe comprehensively. There is secrecy surrounding many of the laws, some of which are ?sacred and not to be spoken about to anyone?, except the members of the relevant tribal group. Tribal laws differ from community to community. Information obtained from one Aboriginal tribe would not include information about the laws of another tribe as they would not be permitted to speak about those other laws. A universal definition cannot be formulated by generalising from a sample description.
3.15 Further, Aboriginal laws are part of an oral culture, handed down from generation to generation by word of mouth. There is no written code or statement of customary laws.
3.16 Aboriginal law was encoded in each group?s religious tradition. This fusion of law and religion in Aboriginal culture gives rise to its own obstacle to defining that law.


Minulla ei ole mitään lakipohjaista koulutusta tai kokemusta, mutta olen  töissä paikassa jossa lait tehdään ja arkistot ovat mahtavat :D
Onhan niihin pääsy mahdollista ihan kenelle tahansa, paitsi asioihin, jotka lankeavat  FOI (freedom of information) lakien alle.

Syitä kaikkiin "väärintekoihin" kuten lasten poistamiseen vanhemmilta löytyy varmaan yhtä monta kuin tutkijoiden asenteitakin.
Mikä on syy lasten pahoinpitelyyn ja raiskaukseen - siinä mielestäni suurempi aihe huoleen.

Kaikki tuntemani aboriginaalit kuuluvat ryhmään "urban" eli ovat kolmannen tai neljännen sukupolven kaupunkilaisia.
He eivät tiedä heimolaeista juurikaan paitsi heimon sisäisen hierarkian, joka tuntuu olevan kuitenkin edelleen erittäin tärkeä asia.

arixmel

Mielenkiinnolla olen seurannut mielipiteen vaihtoa talla palstalla ja  
ajattelin itse heittaa muutaman asiaa sivuavan linkin.

Itse en tunne orginaalivasteoa muuta kuin tiedan Ernie Dingon tv:sta(oispa kaikilla huumorintaju kuin hanella) ja jollakin kaverilla pitas olla isoisan kaiman serkku tai jotain, alkuperaisvaestoon kuuluva (olikohan tama nyt poliittisesti oikein sanottu :))

tuossa lukiessa joku mainitsi etta tuleeko tieto vaarinkaytoksista mista valoiselta miehelta vai asian juurilta, no itsella ainakin olisi hankala kuulla mitaan mistaan ilman valkoisen miehen tiedotusta,

(esim (kuvitteellinen) paha olisi nyt tahan hataan 9 uutisten aikaan loytaa etiopialainen kertomaan heidan nalanhadastaan ja saamaan minun sympatioitani ja avustus kolikkojani) eli valkoisen miehen mediasta tulee itse tietoa hankittua.

ok media ja sita pyorittava raha valitsee aiheet jotka pitaisi minua kiinnostaa, ok jos on natti tytto jaanyt huumeista kiinni jonnekin loukkoon niin sitahan minulle tarjotaan...

pitkalla johdatuksella tulin siihen etta ei ole kovin paljoa mediassa juttua mita tuolla NT yhteisoissa tapahtuu, muutaman liukemani/ kuulemani jutun perusteella lahettaisin sinne commandot ottamaan jonkun sata hemmoa saunan taakse, mutta taitaa olla aika arkaluonteista aluetta hallitukselle menna kovalla kadella asiaa hoitamaan. mietin vaan etta miten media suhtautuisi jos meidan naapurustossa (taikka sitten esim iisalmessa)) joku sitoisi tyton  puuhun ja kavis sitten hyvaksi kayttamassa silloin kuin huvittaisi???...

toinen asia josta ei ole paljoa puhuttu niin on nuo gang war jutut,,en nyt ihan "herkullisimpia" artikkeleita loytanyt mutta tassa muutama ABC:ta hitto kylla sinne pitas jaakarit lahtettaa
http://abc.net.au/news/australia/nt/alice/200605/s1644539.htm
http://abc.net.au/news/australia/nt/alice/200605/s1643767.htm
http://abc.net.au/news/australia/nt/alice/200605/s1644282.htm

kylla jottain tarvis tehra,,,eika tarvis olla turhan hellakatinenkaan
cheers
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

Aikis

Kyllähän tämä jos mikä on sellainen kysymys, että ei tässä yhteiskunnassa eikä sen paremmin täällä foorumissakaan päästä ihan yhteneväiseen näkemykseen...'Totuutta' on tasan kahdenlaista, riippuen keneltä kysytään ja näkökulmia, asenteita ja argumentteja on erilaisia... Jokaisen täytyy vain itse tehdä omat johtopäätöksensä.

Rituli, en tarkoittanut heimolakeja koska en niitä yksityiskohtaisesti tunne, vaan 'stolen generation' -politiikkaa. Enkä kehoittanut ketään ummistamaan silmiään, päinvastoin.

sanni

Jaaks, edelleen haluaisin kuulla mista lahteista olet saanut tietoosi, etta pedofilia ja naisten pahoinpitely olisi osa 'heimolakia' ja sita kautta aboriginaalikulttuuria, niin kuin aikaisemmin mainitsit? Aika rankka vaite nimittain! Onhan molempia tapauksia varmasti loydettavissa ihan kaikista kulttuureista, mutta on toinen asia vaittaa, etta se olisi ihan institutionaalinen ja yleisesti hyvaksytty osa tata kulttuuria.

Nyt tulee mulle (onneksi) taukoa Dunderiin paasyssa, mutta uteliaana odottelen, minne pain tassa keskustelussa ehka viela edetaan. Niin kuin aikaisemmin tuli sanottua, niin tosi aarilaidasta toiseen on mielipiteita tata asiaa koskien.

Stolen generationista on tehty kattava national inquiry, jonka tulokset ovat kaikkien nahtavilla:
http://www.humanrights.gov.au/social_justice/stolen_children/index.html

Mukavaa viikkoa!

rituli

LainaaAlkuperäinen postittaja aikaihminenRituli, en tarkoittanut heimolakeja koska en niitä yksityiskohtaisesti tunne, vaan 'stolen generation' -politiikkaa. Enkä kehoittanut ketään ummistamaan silmiään, päinvastoin.

Ok, ymmärsin siis väärin :peukkuy
****************
Omasta lapsuudestani muistan kuinka vielä silloin (70-luvulla) meitä pahankurisia ipanoita peloteltiin mustalaisilla tyyliin ''Jos et nyt ole kunnolla ja lakkaa tekemästä pahojasi, tulevat mustalaiset ja vievät mukanaan sinut!'' Nämä huhut pahoista mustalaisista taas juontavat omien vanhempieni lapsuusaikaan (40-50 luvuille) ja noiden huhujen takana oli ja on edelleen valkolaisihmiset. Nykyäänkään en tiedä yhtään tapausta, jossa mustalaiset olisivat noin käyttäytyneet.

Tutustuin pääkaupunkiseudulla asuessani Liberiasta Suomeen sotia paenneeseen perheeseen ja kyllä niistä olosuhteista siinä maassa sain kuulla ilman valkoisen miehen välitystä ja varmasti aidon afrikkalaisen pakolaisen näkökulmasta kerrottuna.(pidän siis häntä tässä tapauksessa luotettavampana lähteenä kuin valkoista miestä tai naista). . Uskon myös, että voisimme kuulla monen muunkin Afrikasta paenneen näkökulmaa maan nälänhädästä jne...ilman valkoista miestä kertomassa omaa totuuttansa aivan kaikessa.

Ainoa peruste minkä olen täällä kuullut noihin lasten väkisin pois viemisiin aboriginaaliperheistä on ollut yksinkertaisesti se etteivät he osaa muka hoitaa lapsiansa. Suomessa tuli joitakin vuosia sitten ohjelma teeveestä ko. asioista ja siinä haastateltiin perheitä joilta vietiin lapsia/lapset ja sitten nämä perheet pystyivät jotenkuten yhdistymään vasta monia vuosia myöhemmin, jos pystyivät.

Pointtini on se, että onko näitä lasten seksuaalisia hyväksikäyttöjä (siis että se oikein kuuluu heimolakeihin) voitu todistaa vai ovatko ne valkoisen miehen pelotteita aivan niinkuin oli joskus pelotteena tuo mustalaisjuttu? Käyttävätkö aboriginaalit enemmän lapsia hyväkseen kuin valkoiset? Miten se on voitu todistaa muutoin kuin netissä liikkuvilla dokumenteilla joihin luulisi ko ihmisrodulla olevan hankalaa antaa vastinetta, jos eivät tällaisista dokumenteista mitään tiedä (tarkoitan niitä joiden asuionolosuhteet/köyhyys eivät nettiä salli).

Jaaks

Sanni,

Luitko ollenkaan aikaisemmin laittamaani viestiä, jossa oli näin:

LainaaDEFINING ABORIGINAL CUSTOMARY LAW

3.14 There is no generally accepted definition of what constitutes Aboriginal customary law, not least because, it is almost impossible to describe comprehensively. There is secrecy surrounding many of the laws, some of which are ?sacred and not to be spoken about to anyone?, except the members of the relevant tribal group. Tribal laws differ from community to community. Information obtained from one Aboriginal tribe would not include information about the laws of another tribe as they would not be permitted to speak about those other laws. A universal definition cannot be formulated by generalising from a sample description.
3.15 Further, Aboriginal laws are part of an oral culture, handed down from generation to generation by word of mouth. There is no written code or statement of customary laws.
3.16 Aboriginal law was encoded in each group?s religious tradition. This fusion of law and religion in Aboriginal culture gives rise to its own obstacle to defining that law.



Saat hurjasti lisätietoa jopa yksittäisistä oikeudenkäynneistä : Australasian Legal Information Institute


Lainaa...pedofilia ja naisten pahoinpitely olisi osa 'heimolakia' ja sita kautta aboriginaalikulttuuria, niin kuin aikaisemmin mainitsit? Aika rankka vaite nimittain! Onhan molempia tapauksia varmasti loydettavissa ihan kaikista kulttuureista, mutta on toinen asia vaittaa, etta se olisi ihan institutionaalinen ja yleisesti hyvaksytty osa tata kulttuuria.

Parhaimmat tiedot saisit varmaan eri "States Records" (Google löytää), mutta alaikäisten ja useiden domestic violence oikeusjuttujen käsittelyt on ikävä kyllä salaisia, joten niihin et Googlen kautta pääse.

Juu, onhan noita tutkimuksia vaikka kuinka paljon ja uusia on aivan takuulla tulossa, jotka sitten taas antavat juuri sen tuloksen kuin sen kyseisen tutkimuksen maksavat tahot haluavat :D

Aikis

Sanni ja Rituli, jotain varmasti kiinnostavaa aiheesta löytyy myös http://www.hreoc.gov.au/social_justice/stolen_children/faqs.html#ques4

Huups, hokasinkin että nämä em asiat sisältyvät tuohon Sannin laittamaan linkkiin yhtenä osana...sorry.

Ja nämä itse kotoa väkisin viemisen eli nykysuomeksi pakkohuostaanoton kokeneet  itse kertovat karmaisevasti mm. Birdin kirjassa Stolen children nimenomaan eurooppalaisten heihin kohdistamastaan seksuaalisesta ja henkisestä väkivallasta.

Nämä ovat yksi, asianomaisten näkökulma. Sydämen asiaksi jää päätellä, kuinka objektiivinen. Vasta-argumentiksi ei minusta myöskään käy, että nämä ovat yksittäistapauksia; sillä voi vesittää yhtä lailla kaiken muunkin.

Jaaks

Ja vielä lisää mielenkiintoista luettavaa aiheesta:
Aboriginal Child Offences

Lisääkin löytyy jos joku todella haluaa, mutta nyt jätän loput tästä aiheesta muiden keskusteltavaksi :D

rituli

Eli siis jos ymmärsin oikein tuosta (aikaihmisen) linkistä ne lastenraiskaajat olivatkin valkoisia joiden perheisiin näitä lapsia sijoitettiin, viemällä ensiksi heidät väkisin vanhemmiltaan?

Aikis

Ehkä ihan noin suoraviivaista ja yksioikoista johtopäätöstä ei kannata tehdä sentään...mutta kyllä niissä tarinoissa monenmoista on. Muistaakseni pahimmat väkivallanteot eivät suinkaan tapahtuneet perheissä (kyllä niissäkin) vaan (lähinnä kai katolisissa) sisäoppilaitoksissa yms.

Ja jos näitä vanhoja tai vieläkin vanhempia juttuja haluaa kaivella, niin jo kolonisaation alkuvuosina alkuperäisväestön nuoret naiset olivat aika lailla valkoisten kierrätystavaraa, palvelijoina ja 'palvelijoina'. Ja tuskinpa omasta tahdostaan.

Mutta tällä tavallahan ihminen ja se kuuluisa valkoinen mies on kaikkialla liikkuessaan toiminut ja toimii edelleen, eihän tässä sen kummempaa ole Australian kohdalla.

Mutta mitä nykypäivään tulee niin noista Arixmelin uutislinkeistä puuttui mm tällainen aika mielenkiintoinen
http://www.abc.net.au/lateline/content/2006/s1642124.htm

Vaikka historia on tärkeää, niin tärkeämpää on tietysti se, miten tänä päivänä yhteiselo sujuu ja homma toimii...Ja ne mainitut ihmisoikeudet säilytetään. Kuten aiemmin on keskusteltu, kyllä paljon yritystä on, mutta kaikki 'länsimainen sivistys ja valistus' ei mene oikein perille - kun se ajattelutapa, perinteet,  kollektiivinen muisti ja sosiaaliset olosuhteet ovat niin erilaiset. Kuin meillä kunnon ihmisillä.

sanni

Jaaks, pikavastaus:

Luin kylla linkkisi ja siksipas juuri kysyinkin uudestaan, etta mihin lahteisiin perustuu tietosi siita, etta kyseiset asiat ovat osa aboriginaalikulttuuria, siina hyvaksyttyja ja 'lainmukaisia'???Niin kuin itse laittamassasi liitteessa ilmaistiin, on kyse suullisesti ja valikoidusti valittyvasta tiedosta, mika ei ole edes yhtenainen eri 'heimojen' kesken. Juuri siksi vaitteesi, etta em. asiat olisivat osa aboriginaalikulttuuria ja heimolakia, on mielestani aika raikea!

Sitten viela noista tutkimuksista ja tuloksista... Kylla aika selva enemmisto esimerkiksi juuri stolen generationia koskevista tutkimuksista nayttaa paatyvan kannastasi poikkeaviin lopputuloksiin. Ainoa nykyaikainen tutkimus, mihin oon tormannyt ja jossa esittamasi tyylisia uuskonservatiivisia nakemyksia on ollut esilla, on Windschuttlen Fabrication of Aboriginal History. Vaikka monet ovat lytanneet tutkimuksen arvon sinansa, se heratti kuitenkin keskustelua juuri tulkinnoista historiantutkimuksessa, mika on aina hyva asia. Onhan niita historiallisia tutkimuksia, joiden tulosten mukaan esimerkiksi holokaustiakaan ei oikeasti tapahtunut ollenkaan...
Ma ainakin viela elattelen toivoa riippumattomankin tutkimuksen olemassaolosta ja ainakin ne tutkijat, joiden kanssa itse olen yhteydessa tekevat hommiaan ilman minkaanlaista painetta paatya tietynlaisiin tuloksiin. Onneksi on myos mahdollisuus itse selvittaa asioita ja tallaisessa lansimaisessa byrokraattisessa yhteiskunnassa ollaan oltu aika tehokkaita arkistoinnissa, eli niita dokumentteja menneista ajoista loytyy. Ja stolen generationin ollessa kyseessa, on mahdollista paasta ihan kasvokkain puhumaan viela elossa olevien asianosaisten kanssa.

Apua, nyt on pakko lopettaa ja vihdoin lahtea meneen!

sanni

Olin sunnuntaina Melbourne Writers Festivalin loppukeskustelussa, jonka aiheena oli Stolen Generations. Vaittelijoina olivat Andrew Bolt (Herald Sun) ja Robert Manne (LaTrobe Uni). Kaikki noiden kahden henkilon hengentoita lukeneet voivat arvata, etta oli aika hermojaraastava ja turhauttava kokemus tuo keskustelutilaisuus... Joka tapauksessa Manne on laittanut asiaa koskevan vajaan 200 sivun dokumenttikokoelman nettiin osoitteeseen: http://www.themonthly.com.au/Documents/stolen.pdf

Siis jos jotakuta viela kiinnostaa. Siella on 'raakaa faktaa', eli tilastoista ja arkistoista on kaiveltu mustaa valkoisella.

Aikis

Kiinnostavaa. Ja erityisen jännäksi menee, kun ajattelee että toinen on jotain (oliko se vuoden) yliopistossa opiskellut maailmankiertäjä ja toimittaja - joille sinällään kaikki kunnia! - ja toinen professori ja tutkija oikein ammattinsa puolesta. Pikkuisen vaikea keksiä, kumman argumentit ovat perustellumpia...

Assa

Joihinkin abojen yhtoisoihin Broomen "lahella" otetaa WWOOFereita. En oo ihan varma haluanko lahellekkaan naita paikkoja. Perthissa on liikkunut kauhutarinoita autoilijoista jotka on pysahtyneet vahan vaaralle servolle tankkaamaan ja ovat loytaneet ittensa myohemmin rahattomana, ilman vaatteita ja autoa keskelta ei mitaan..

Myoskaan kokemukset Cedunan aamusta (kymmenittain sekavassa mielentilassa olevia aboja pitkin poikin katuja, pysayttelee autoja ja huutaa havyttomyyksia) ja Adelaidesta (yks tarttu olkapaasta ja kyseli rahaa, laksin juoksemaan ja aija laks peraan) ei houkuttele. Ihan hyvaa mainetta levitteleevat itsestaan.  :(

Aikis

Jaahas, nyt sitten näyttää se 'suuri' päivä olevan tulossa ja anteeksipyyntö alkuperäisväestölle esitetään virallisesti ja kaiken kansan kuullen. Mielenkiinnolla odotan, miten se sitten käytännössä tapahtuu...toivottavasti siitä saa mediasta jotakin kautta selvää.

Milläs tavoin asiaan morning tealla on otettu kantaa? Tai bissellä bistrossa? Olisi mukavaa kuulla kaikuja siitä keskustelusta myös.


sanni

Hei taas,

Tuli luettua taas tama ketju lapi, kun ajattelin vastata tuohon Aikiksen kysymykseen. Heh, mukavasti pulssi alkoi taas nousta  ;) Jaaksille terveisiksi, etta tutkimukset ovat jatkuneet ja kiva, etta saan niista vielakin palkkaa, eli voin ihan hyvalla omallatunnolla miettia naita asioita paivat pitkat. Nyt olen siina iloisessa asemassa, etta asumme sellaisella alueella, missa on suuri osa vaestosta on aboriginaaleja, teen heidan kanssaan paivittain toita, ja minulla on edelleen paasy arkistoihinkin! Ja lakiopinnot alkavat tana vuonna myoskin. Tottahan on, etta alkoholi- ja huumeongelmat seka tyottomyys syovat naita yhteisoja - ihan ymmarrettavasti, mutta taytyy ainakin talla 8kk kokemuksella sanoa, etta kylla monet yllamainitut asiat ovat mielestani edelleen taytta puppua ja kaupunkilegendaa. 

No, asiaan: aika kiireella nayttaa tama 'sorry'-homma etenevan. Taalla viestitellaan ahkerasti erilaisten aboriginaalien parissa tyotaan tekevien organisaatioiden valilla ja naureskellaan, kuinka tata on odotettu vuosikymmenia ja nyt yhtakkia tulee viestia, jossa pyydetaan raportteja ja mielipiteita ja neuvoja muutaman paivan deadlinella! Mutta kyllahan tuo anteeksipyynto varmasti otetaan vastaan ilolla ja jokin ovi menneisyydessa vihdoinkin saadaan suljettua ja katsetta suunnattua eteenpain. Tarvii vain nyt sitten odottaa, etta miten tama kaytannossa toteutetaan. Aina on varmaan jotain sanomista joltakin suunnalta, mutta ajatus on mielestani oikea ja toteutusta riittavan kauan odotettu. Hurraa!

Jaaks

Lainaus käyttäjältä: AikisJaahas, nyt sitten näyttää se 'suuri' päivä olevan tulossa ja anteeksipyyntö alkuperäisväestölle esitetään virallisesti ja kaiken kansan kuullen. Mielenkiinnolla odotan, miten se sitten käytännössä tapahtuu...toivottavasti siitä saa mediasta jotakin kautta selvää.

Tama anteeksipyyntohan on vain ja ainoastaan "Varastetuille Sukupolville" eli lapsille, jotka vietiin pois vanhempiensa luota syysta tai toisesta eika kata mitaan muita tapahtumia tai hallituksen tekoja sen ulkopuolella.


Lainaa"The apology is about recognising what was done to the stolen generations, that is in essence what it is about, it's about saying - from the government - that we're sorry for the impact that that's had on people.  The apology would not cover events in Australia's history outside of the removal of indigenous children.
Macklin urges support for apology

Aikis,
Jos haluat voit seurata anteeksipyyntoa livena: Parliament of Australia ja sielta "Live Broadcasting"

Milka

Aikis,

Kyselit 'kahvipoyta' mietteita. Joten teen tyota kaskettya ja kirjaimellisesti raportoin tanaan kaydyn kahvipoyta keskustelun tulokset.  :pepsodent Talla minimaalisen pienenella otan perusteella voisin sanoe etta ihmisten mielipide nayttaisi olevan kahtiajakoinen. Toiset ovat sita mielta etta heidan sukupolvet eivat enaa ole syyllistyneet 'varastamaan lapsia', joten he eivat tunne tarvetta anteeksipyyntoon. Ajatukset ovat tyyliin: Miksi lasten pitaisi kantaa syyllisyytta isiensa teoista? He myos ovat sita mielta etta usein huostaanottajilla oli jalot aikomukset tarjota lapsille ns. parempi elama. Useat varsinkin toisen polven siirtolaiset olivat tata mielta.

Seuruuen toinen puolikas taas oli sita mielta etta olipa huostaanottajien ja lakiensaatajien aikomukset olleet mitka tahansa niin toteutus oli katastrofaalinen ja menneet pahat teot pitaa hyvittaa. Eli heidan mielesta koko kansakunnan pitaa pyytaa anteeksi, varsinkin jos se auttaa vanhojen haavojen arpeutumisessa.

Mutta melkein koko kahvipoytaseurue oli yhta mielta siita etta mitaan erillisia korvausrahastoja ei pitaisi perustaa vaan enemmankin suunnata se rahamaara yleisesti auttamaan aborginaalivaeston monien ongelmien ratkaisemisessa.


Hannu

Lainaus käyttäjältä: sanni - tammikuu 30, 2008, 20:58
Tarvii vain nyt sitten odottaa, etta miten tama kaytannossa toteutetaan.

No perinteiseen aussityyliinhän se menee: anteeksipyyntö leveän hymyn kanssa, mutta kukaan ota vastuuta ja mitään tahoa ei tietenkään syyllistetä millään tavalla :D
Eli mielestäni pinnallista löpinää, jolla aussit koittaa saada synninpäästön raakuuksilleen, ettei asiaa tarvitsisi enää ajatella. Tietenkin tämä oli pikkuriikkinen askel oikeudenmukaisempaan suuntaan, mutta konkreettisia tekoja odotellessa...

Haagalainen

Anteeksipyyntö kuului muistaakseni Kioton ohella Labor'in vaalilupauksiinkin, eli pakkohan se vaalivoiton myötä on toteuttaa.
Vaan ei anteeksipyyntö vailla merkitystä ole, olkoonkin että aboriginaalit hyvin tietää, että monet australialaiset pitää anteeksipyyntöä täysin tarpeettomana.
http://www.abc.net.au/news/video/2008/02/01/2152413.htm

Käytännössä mikään muu tuskin lyhyessä juoksussa muuttuukaan. Eikä edes pysty muuttumaan; aboriginaaleilla menee laajalla rintamalla huonosti, tai suorastaan päin helvettiä, ja ongelmat on osin sen oloisia, että niiden lieventäminen - poistamisesta puhumattakaan - on tosi haasteellista. Kyse ei ole pelkästään rahasta.

Aikis

Symbolisesta eleestähän siinä onkin kyse...ja sellaisilla on enemmän merkitystä kuin yleensä ajattelemmekaan. Pitkässä juoksussa juosten k...tua on lyhyessä juoksussa tosiaan vaikea korjata saati tekemättömäksi tehdä. Ja kuten on miljoonaan kertaan sanottu, paljon parannusyrityksiä toki on - tehokkuudesta voidaan sitten taas väitellä.

sanni

Jep, nuo parannusyritykset kun tulevat yleensa ns ylhaaltapain, eli ei kauhean kauaa jakseta naiden ongelmayhteisojen elamaa katsella ja siella asuvien ihmisten ajatuksiin ja elamantilanteisiin perehtya. Kaikenlaista on kokeiltu vahan aikaa kerrallaan ja talla saralla on tuloksena usein ollut vain monimutkainen sekasotku. Mielenkiintoista nahda, tuleeko Ruddilta nyt sitten oikeasti tahankin 'ongelmaan' jonkinlainen pitkaaikaissuunnitelma sen tulevan thinktankin aikana...

Niin kuin Jaaks jo sanoikin, anteeksi pyytaa vain hallitus ja vain 'stolen generationilta'. On aboriginaaliperheita, joita tama anteeksipyynto ei siis henkilokohtaisesti koske, mutta kylla naita stolen generation- jasenia perheenjaseninensa on niin paljon, etta kaikki varmasti tuntevat jonkun, jolle asia on ajankohtainen. Joidenkin mielesta anteeksipyynnolla ei ole mitaan merkitysta: mennytta aikaa ja perheenjasenia ei saa takaisin eika kipu ja suru silla havia. Monien kohdalla kulttuuri ja oma maa on opittava tuntemaan alusta saakka, aikuisena, jos onnistuu juurensa loytamaan. Ja kylla anteeksipyynto on kuitenkin varmasti kaikkien mielesta parempi, kuin etta jos oltaisiin jatkettu entiseen malliin. Monille anteeksipyynnon merkitys on valtava, olisi vaikka kuinka symbolinen ele hyvansa.

Toinen asia onkin sitten se, etta miten tasta eteenpain. Kylla voisin kuvitella ihmisten haluavan jonkinlaista korvausta tulevaisuudessa. Ja stolen wages onkin sitten taas asia erikseen ja osavaltioiden hallituksissa tata onkin jo alettu kasitella...

Jaaks

Lainaus käyttäjältä: SanniJa stolen wages onkin sitten taas asia erikseen ja osavaltioiden hallituksissa tata onkin jo alettu kasitella...

Niinpä onkin Sanni ja se on alkanut jo vuosia sitten.

Vuonna 2002 meidän (Qld) silloinen Premier antoi kokonaista $55,4 miljoonaa maksaakseen korvauksia 16,000 Indigenous ihmiselle ja maksimi korvaus on $4,000.

Indigenous Wages and Savings Reparations (IWSR

Lainaa
Faced with legal action, the Beattie Government has now offered compensation, capped at a maximum of $4000 per person, which many have branded an insult.
Aborigines 'insulted' by lost wages compensation plan by ABC

sanni

Vuosia sitten Queenslandissa, vasta viime vuonna WA:ssa on laitettu pyora pyorimaan, eli eri tahtia mennaan osavaltioiden valilla.

Hannu

Lainaus käyttäjältä: sanni - helmikuu 04, 2008, 22:17
Vuosia sitten Queenslandissa, vasta viime vuonna WA:ssa on laitettu pyora pyorimaan, eli eri tahtia mennaan osavaltioiden valilla.

Toisaalta vasta vuonna 2004 viimeinen abopakkosiirtola suljettiin QLD:stä, joten vuoden 2002 Beattien kädenojennus lienee ollut vain poliittinen siirto. Myös kaikki ne "emme ole vastuussa isiemme tekemisistä" -löpinät jokainen voi laittaa omaan arvoonsa, koska siirtolat ovat nykyhistoriaa, eivät pelkästään 50-luvun sekoilua. Ko. siirtolan arjesta on muuten hiljaiseksi vetävä näyttely Brisbane Museumissa.

Aikis

Raha onkin tässä yhteydessä vaikea ja monimutkainen juttu...niinkuin nyt tuokin 4tonnia, mitä se loppujen lopuksi korvaa? Miten yleensäkään rahalla voidaan korvata ihmisten ala-arvoista kohtelua? Mutta raha taitaa olla kuitenkin se, mikä alkuperäisväestöä myös (ja monia ainoastaan) kiinnostaa, näin olen vähän ymmärtänyt. Ketäpä ei nykyaikana.

Tony

Tämä puhtaan rahan tarjoaminen aboriginaaleille korvaukseksi menneen ajan vääryyksistä onkin ollut Australian hallinnolta suuri virhe, jolla on päädytty vain ojasta allikkoon. Mitä enemmän aboriginaaleille on tarjottu rahaa, sitä suuremmaksi ovat alkoholiongelmat ja sen seuraukset kasvaneet. Ongelma ei siis ole millään tavalla helposti ratkaistavissa.

Kuinka monen sukupolven päähän teidän mielestänne kuuluu anteeksi pyytämisen velvollisuus? Tämä asiahan on akuutti täällä Suomessakin, kun Ruotsin lehdistössä kovasti ihmetellään, ettei Suomen valtionhallinto ole vieläkään pyytänyt anteeksi sisällissodan loppuvaiheessa tapahtuneita punaisten joukkoteloituksia ja vankileirien oloja, jotka johtivat valtaisiin ihmishenkien menetyksiin. Ruotsin lehdissä ei tietenkään mainittu, että Tampereen taisteluiden jälkeen valkoisten puolella juuri ruotsalaiset vapaaehtoissotilaat olivat kaikkein innokkaimpia hakeutumaan teloituskomppaniaan. Ja olisihan se aika ristiriitaista nähdä työväenluokkainen presidenttimme pyytämässä anteeksi ruotsinkielisen herraskansan (Mannerheim jne.) tekosia. 

Australian aboriginaalien tilanne on kuitenkin aivan toinen, koska heitä kohtaan tehdyt vääryydet  jatkuivat aivan viime vuosikymmenille asti, jolloin anteeksipyynnölle on ainakin hyvät perusteet.

:) Tony

Jaaks

LainaaSo it's now obvious that this has never been just about saying sorry, the one word that caused John Howard so much trouble with indigenous Australians when he was prime minister.
   
It's also been about saying: "How much do you want?"

Saying sorry comes with a price

arixmel

Mielenkiintoista asiaa,,,mutta jos nyt kerran aletaan pyytamaan anteeksi niin miksei jatketa lisaa.

Milloin meinataan pyytaa anteeksi niilta lapsilta ja naisilta joiden lapset "pakko" adoptoitiin ennen vanhaan koska yhteiskunta ei katsonut hyvalla yksinhuoltajuutta (telkkarista tuli yksi dokkari jossa nykyaikainen yksinhuoltajaksi tarkoituksella alkava nainen kertoi kuinka haneen olisi suhtauduttu ennen)

asiasta loysin nopealla haulla yhden docun

"""Women tell us about the almost automatic system which went into operation once
they were diagnosed as being pregnant and single. Some women entered hospital
with no intention of having their baby adopted, but say that the pressure to consent to
adoption and their isolated and powerless position left them no space to make
another decision."""

http://www.bensoc.org.au/uploads/documents/submission-parliamentary-inquiry.pdf

Ja entas Lobotomia, eikos sita viela suomessakin kaytetty 1970 luvulla hoitamaan vahankin erikoisempia luonteenlaatuja,,,no ne potilaat eivat oletettavasti ala vaatimaan anteeksipyyntoa,,,eika ole kovin muodikastakaan alkaa heille oikeutta huutamaan...

"""Lobotomiassa otsalohkojen yhteydet taemmas aivoihin katkaistaan. Toimenpide oli hyvin raskas ja muutti huomattavasti potilaan persoonallisuutta, usein tylsistyttävästi. Lobotomiaa käytettiin useimmiten skitsofrenian hoitoon, johon siitä ei todellisuudessa ollut lainkaan hyötyä.""" tais olla aika maailmanlaajuista hoitotapaa mutta auttoiko se potilaita???
http://fi.wikipedia.org/wiki/Lobotomia

no keksija sai ainakin Nobelin
http://nobelprize.org/nobel_prizes/medicine/articles/moniz/index.html

ja onhan noita vaaryyksia maailma pullollaan,,,aina ei vain tule ajateltua niita sellaisena,,,eikos se intti/sivari systeemikin ole ihmisoikeuksien vastaista suomessa,,,vaikka itse en sita koskaan niin kokenut??



hmm ja tuli mieleen etta tapahtuikohan Irtolaislain avulla vaarinkaytoksia? se antoi kylla oikudet heittaa kenet tahansa pakkotyolaitokseen,,,no ainakin backpackerit he heh :)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Irtolaislaki

oho ja sitten tuli vastaan Rotuhygienia,,,
"""""""""""""
Ennen vuotta 1970 Suomessa on steriloitu 54 000 ihmistä, joista 7 500 rotuhygieenisin perustein. Vuosien 1935 ja 1950 lait sallivat pakkosteriloinnin ilman steriloitavan suostumusta.""""""""""
http://www.verkkouutiset.fi/arkisto/Arkisto_1999/8.lokakuu/rotu4099.htm

ja sitten tuli mieleen etta miksi odotamme hallituksen pyytavan anteeksi, yhtalailla minun tulee pyytaa anteeksi, siis hallitushan on edustamassa kansaa eli minua, ja se koostuu meista kansalaisista jotka sinne valitsemme, ja vaikka en ole ollut maassa silloin tapahtumahetkella niin ei moni hallituksen jasenestakaan ole ollut lahistolla, saati maarayksia laatimassa,,taitaapi vaan olla tosiaan niin etta ei se yksityisen kansalaisen anteeksipyynto kuulu ilman isoa pinoa taaloja.

ja sitten voisin viela pyytaa anteeksi omasta puolestani kun kirjoittelen asian vieresta mita mieleen tulee :)
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

Aikis

Juu, kuulin luennoitsijasta, joka lopetti esityksenä joka kerran sanoihin 'kiitos ja anteeksi.'

Mitäs jos asiaa katsoisi toisinpäin...eli että mitä haittaa anteeksipyytämisestä on ja miksi sitä niin paljon vastustetaan?

arixmel


Ei kait sita itse anteeksipyytamista niin paljoa vastusteta, Lahinna siita on kait tullut periaattellista spekulointia ja itse asiasta on tullut isompi kuin se onkaan, eli kuten aiemmin on mainittu niin siina ei olekkaan enaa kyse siita etteiko ihmiset ole pahoillaan, vaan ehka siita etta se pahoillaan olo pitaisi jollain tavalla todistaa.

siis en usko kenenkaan loytavan henkiloa joka ei olisi huonoja asioita ja ikavaa kohtelua vastaan vaan uskon ihmisten ajattelevan surulla vaarinkaytoksia ja tatakin tapahtumaa historiassa

Luulisin etta asian saama julkisuus korostui edellisen hallituksen aikana koska sita oli helppo kayttaa heittokeppina herra Howardia vastaan, ja siita muodostui jo melkein hokema (just say Sorry)
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

Haagalainen

Stolen Generation anteeksipyynnön koplaaminen kaiken maailman anteeksipyynnön arvoisiin(?) asioihin on turhaa. Asia kerrallaan.

Kritisoimatta sen kummemmin osavaltioiden vapautta päättää tietyistä asioista itsenäisesti, aboriginaaleille maksettavien korvausmäärien osalta osavaltioiden sooloilu tuntuu lievästi sanottuna erikoiselta >:(

Ja mikä siinä on, että nimenomaan aboriginaalien asioissa Australia kerta toisensa jälkeen lähtee herkästi kiipeämään takapuoli edellä puuhun >:(

Vielä kerran, ongelma ei ole yksin - jos juuri olleskaan -rahalla hoidettavissa, mutta kai raha muodostuu tässäkin yhdeksi anteeksipyynnön elementiksi.

sanni

Toisaalta osavaltioiden sooloilu on ymmarrettavaa, silla siina jatketaan perinteita silta osin, etta nama aboriginaaliasiat on sooloiltu eurooppalaisten saapumisesta asti.

jounij

Suomenkielinen käännös näille Australian eri "stateille" on osavaltio. Tuo etuliite "osa" kenties pistää monet ajattelemaan, että myös niiden valta olisi jotenkin osittaista. Näinhän ei kuitenkaan ole vaan nämä osavaltiot ovat melko itsenäisiä valtioita, jotka reilut sata vuotta sitten liittoutuivat hoitaakseen joitain tiettyjä asioita keskitetysti. Hieman samaan tapaan siis kuin Euroopassa eräät valtiot päättivät muodostaa Euroopan unionin jokunen vuosikymmen sitten. Tokihan nämä Australian osavaltiot sitten myös haluavat tätä heille kuuluvaa valtaansa käyttää kysymättä muiden osavaltioiden mielipidettä. Osavaltioiden omien poliitikkojen pitää näet kalastella ääniä milloin milläkin keinolla... Se on sitten asia erikseen, että tarvitsevatko Australian noin 21 miljoonaa asukasta todellakin näin raskasta hallintoa. Minun mielestäni eivät.

Mitä tulee anteeksipyyntöön aboriginaaleille, niin esimerkiksi minä henkilökohtaisesti olen pahoillani siitä, että väärää ja vääräksi osoittautunutta kohtelua aboriginaaleja kohtaan tapahtui menneisyydessä. En silti koe olevani velvollinen anteeksipyyntöön asioista, joihin minulla ei ole ollut osaa eikä arpaa. En myöskään hihku riemusta sen tähden, että joku nykypäivän hallituksista haluaa (kollektiivisesti minunkin puolestani) tällaisen anteeksipyynnön suorittaa. Tämän oman katsantokantani luulen olevan erittäin yleinen muidenkin australialaisten keskuudessa.


Tuumailee
Jouni
Canberra