Aboriginaalit

Aloittaja Korento, syyskuu 10, 2004, 18:28

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Haagalainen

Lainaus käyttäjältä: jounij - helmikuu 06, 2008, 08:46
pistää monet ajattelemaan, että myös niiden valta olisi jotenkin osittaista. Näinhän ei kuitenkaan ole vaan nämä osavaltiot ovat melko itsenäisiä valtioita

No ei kai nyt ihan noinkaan. Ne ovat sisäpolitiikan osalta melko itsenäisiä osavaltioita, ei "melko itsenäisiä valtioita".
Pitkässä juoksussa EU kyllä lähestyy sitä mitä Australia nyt on, eli nykyisenkaltaiset hyvinkin kirjavat puolustus- ja ulkopoliittiset kuviot ainakin lähentyvät EU'n sisällä toisiaan.

Jos raha nousee merkittävään asemaan tuossa anteeksipyynnössä, niin käytännössähän se tarkoittaa, että jokainen osavaltio pyytää eri tavalla anteeksi aboriginaaleilta :(
Ja olisiko ihan mahdotonta, että joku osavaltio "melko itsenäisenä valtiona" päättäisikin irtisanoutua koko anteeksipyynnöstä ??? Olisiko sillä riittävästi valtaa päättää asiasta?

Anteeksipyyntö on kyllä niin rajattu, että "syyttömien" ei kannata sitä murehtia.

"The apology will be the first item of business when the new parliament sits on February 13.

The Indigenous Affairs Mnister, Jenny Macklin, says Prime Minister Kevin Rudd will issue the apology on behalf of the Australian Government and will not be attributing guilt to the current generation of Australians"

http://www.radioaustralia.net.au/news/stories/s2150448.htm

sanni

Aivan, siis ymmartaakseni taman anteeksipyynnon on tarkoitus olla symbolinen ele Aussihallitukselta, jolla ilmaistaan, etta menneet vaaryydet tunnustetaan hallituksen puolesta tapahtuneiksi ja ikaviksi. En oikein ymmarra, miksi nykyaan elossaolevat ihmiset tuntevat tasta syyllisyytta, tai paremminkin kokevat taman anteeksipyynnon syyllistavana, kun on niin selkeasti sanottu, etta anteeksi pyydetaan instituution puolesta, ei henkiloiden.

jounij

Puhutaan mielipide-eroista. Mikä minulle on "melko itsenäinen valtio" ei tietenkään vastaa muiden käsitystä samasta asiasta. Toki EU lähestyy Australiaa, mutta samalla kannattaa muistaa, että Australialla on tässä yhdentymisessä yli 50 vuoden etumatka EU:hun nähden. Muistuta minua, Haagalainen, että vertaillaan näitä asioita 50 vuoden kuluttua - vaikkapa vieraillessasi luonani Brissyn naapurissa sijaitsevassa Finlandia Village -eläkeläiskylässä noin puolen vuosisadan kuluttua (vai lieneekö sekin jo EU-village siinä vaiheessa? ;) )

Vastaavasti on mielipide-ero, missä määrin ja missä vaiheessa itse kukin kokee tämän tulossa olevan anteeksipyynnön muunakin kuin vain symboolisena eleenä. Samoin on jokaisen omista tuntemuksista kiinni, miten suuri ero on "ei riemusta hihkumisella" ja "syyllistävänä kokemisella". Itse en koe, että tämä tuleva anteeksipyyntö syyllistäisi minua millään tavalla, vaikken sitä varauksetta kannatakaan.

Tämän illan uutisissa oli myös opposition puheenjohtaja äänessä. Oppositiokin on nyt käynyt sille kannalle, että jonkinlainen anteeksipyynnöksi tulkittava ele on paikallaan. Hallituksen ja opposition kesken oli viime päivinä käydyissä neuvotteluissa päästy yhteisymmärrykseen tulossa olevan symboolisen anteeksipyynnön suuntaviivoista, vaikkei lopullista tekstiä vielä julkaistukaan. Minäkin olen 100-prosenttisesti samaa mieltä näistä tänään julkistetuista suuntaviivoista, jotka uutisen mukaan menivät suurin piirtein näin:

- kadutaan menneitä kärsimystä aiheuttaneita tapahtumia
- luvataan, ettei vastaavia väärinkäytöksiä tapahdu enää koskaan
- käännetään katse tulevaisuuteen ja mietitään, miten asioita parannetaan jatkossa

Lisäksi tähän "lausuntoon" aiotaan sisältää maininta siitä, että korvausvaatimuksia on turha tulla esittämään. Tämä seikka on itselleni yhdentekevää: jaettiinpa rahaa tai ei, niin jaettavat summat olisivat kuitenkin Australian valtiontaloudelle yhdentekevän suuruisia. Mutta toisaalta eipä niillä summilla olemassa olevat kokemukset huomioiden mahtaisi olla mitään yleishyödyllistä vaikutustakaan.


Vastailee
Jouni
Canberra

Haagalainen

Lainaus käyttäjältä: jounij - helmikuu 06, 2008, 22:32
Toki EU lähestyy Australiaa, mutta samalla kannattaa muistaa, että Australialla on tässä yhdentymisessä yli 50 vuoden etumatka EU:hun nähden.

Eläköön tuo 50 vuoden takamatka :pepsodent

sanni

Taman paivan Age:ssa

Meanwhile, former Queensland premier Peter Beattie has called for a federal takeover of indigenous affairs and health, saying the states' record was a disgrace.

Jaaks