Ruoka-aineita ossilan kaupoissa

Aloittaja Jouko, joulukuu 06, 2004, 10:15

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timo

Tuolla viilin siemen-ketjussa aloin minäkin ihmettelemään, että mitä se viili on. Kaivoin vastauksen netistä:  viili on homehtunutta hapanta maitoa!  Eli maitohappobakteerien lisäksi siinä on tiettyä hometta, "joka antaa viilin pinnalle nousevalle kermakerrokselle samettimaisen pinnan" kuten finfood kertoi.

Juu, kyllä minäkin olen puolison pelästyttänyt näillä hapatusharrastuksilla.  On pitänyt netistä näyttää, että myös tempeh, miso ja monet muut aasialaiset ruokatarvikkeet on valmistettu käyttämällä ja/tai homehduttamalla.  Lisäksi olen pyytänyt vaimoa kiittämään onneaan, etten ole ruotsalainen, sillä silloinhan valmistaisin kotona surströmming-nimistä herkkua eli hapansilakkaa  :pyhimys

hanskie

Arixmel

Mina kun menin myllylle ensi kertaa  jauhoja ostamaan, niin eivat tahtoneet myyda mulle mitaan.  Paikalle saapui kuitenkin Supervisoria korkeampi herra, joka kai oli itse myllari (omistaja).
 
Toistin tarpeeni ja kerroin etta koko Westi Sydneyssa on ilman black bread ja me suomalaiset olemme niin kummallisia etta elama ei ilman sour bread ja saunaa luista. :confuse

Oli siina vahan totuuttakin silla olin luvannut kahdelle kaverille itseni lisaksi tuoda jauhoja sakillisen jos saan.
Ja   mylly ei ollut mikaan mahdottoman suuri teollisuuslaitos vaan pieni kaksi siiloinen mylly Ashfieldissa Sydneyssa.

No bosse sanoi, etta saan haluamani ruisjauhot jos maksan kateisella. Maksoin muistaakseni $30 kolmesta sakillisesta ja  kolme perhetta sai reikaleipia pitkan aikaa. Myohemmin kavin kolme tai nelja kertaa hakemassa uudelleen. Ja silloin ostin myoskin vehnajauhoja. :god:
 
Vakituinen viikottainen leipomiseni sitten hiipui vahitellen, kun tyot hairitsivat tata harrastusta ja vaimoni paatti eraana paivana ettei se olekkaan hyvaa leipaa vaan vaarallista linjoille. Yritin kylla urhoollisesti puolustaa leivan terveellisyytta ja mainita ettei leipa sinallansa lihota, vaan sentin vahvuinen voi/margariini kerros lampiman leivan paalla.  :itke

Joten  Ari ja  Timo   ja  muutkin   jos menette paikkakuntanne myllylle, niin katsokaa sellainen pienemmanpuoleinen mylly johon saa henk.koht.kontaktin myllariin, eika tarvitse selitella kenellekkaan toimistovirkailijalle tarpeitaan. Tietenkin voi soittaa etukateen jos haluaa ja tiedustella jos myyvat, niin ei tule turhaa reissua.

Australiassa on talla hetkella yli 500 myllya, joten kai niita on siella ylhaallakin????
Mun ei tarvitse enaan leipoa "mustaa leipaa" ,vaan ostan meidan leipurilta joka tekee todella hyvaa.  :XXXX
Hannu

Petri

LainaaOriginally posted by arixmel surullista kyllakin etta huomasin sielta Gertrude Streetin leipomon lopettaneen Fitzroyssa,,ah tahan asti paras ruislimppu australiassa, eika montaa parempaa suomessakaan ole vastaan tullut.
cheers

No voi perhana - juuri (pun intended) 2-3 vuotta sitten tarjouduin - sorta - ostamaan puljun, kun omistajapariskunta hiukan vihjasi siihen suuntaan, että he haluaisivat myydä.

Anyways, ruislimppuahan sai sieltä - minun Collingwoodin viime aikoinani - vain yhtenä päivänä viikossa ja tilauksesta, joten ehkä oli hyväkin, etten ryhtynyt hapanlimppuleipomoyrittäjäksi!

arixmel

olisit vain ryhtynyt leipuriksi, ei olisi kaverit loppuneet..ja leipureita ei ole koskaan liikaa,,,taitaa naista minun kirjoituksista paistaa lapi etta omasta mielesta kulinarismin huippu on uuni tuore leipa  runsaalla voilla varustettuna.

happamia sanoi variksenpojat vai miten se vanha suomalainen sanota oli,,mutta aamulla otin eskista sen kreikkalaiseen jugurttiin tehdyn viilin, ok, se oli muuttunut ihan samaksi kuin ostettukin, mutta oma mieli sanoi etta hitto tama on hapanta maitoa, rakenne oli kiinntea hyytelomainen,,mutta mieli sanoi etta tama on hapanta maitoa,,,maku oli sama kuin kaupasta ostettu mutta mieli sanoi etta se oli hapanta maitoa,,,

eli periaattessa luulisin tuon toimivan,,,ei kyllakaan suomalaiseen viiliin verrattavissa, ja sitten siita puuttuu se pinta kerros joka suomalaiseen viiliin syntyy,,,itse jatan syomatta,,ei kait tassa hapanta maitoa aleta syomaan...syottaisko vaimolle:P tjaa joutuis varmaan koirankoppiin yoksi.

Juuresta,,,ei muutoksia,,,alkaa sen 8 paivan takaraja lahestymaan, mielenkiintoista on se etta tuoksu ei ole muutunut happamaksi pilaantuneeksi etc, yha semmoinen miellyttava rukiin tuoksu,,,no siirsin sen aamulla eskista altaan reunalle jos vaikka sinne tippuis mikrobeja,,,loysin netista vanhoja olipa kerran elama jaksoja ja niita oli kiva nayttaa pojalle kun niissa ne mikrobit ja verisolut on ihmisen kokoisia otuksia,,tai siis juttu tapahtuu silleen etta ollaan niin kuin omassa maailmassa jossa joku verisolu on ajatteleva olento ja normaali olennon kokoinen,, liikaa selittelya, ...kaikkea ne ranskalaiset,,,asian vieresta kuten aina
:)
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

Petri

Ei muuten ole Helsingissäkään enää helppoa saada kunnollista ruisleipää - muusta Suomesta en osaa sanoa. Elannon leipomoa ja pullapuoteja ei enää ole - perustajat varmaan pyörivät haudassaan - eikä Fazerkaan enää näytä tekevän kunnollista ruisleipää.

RUU

Mämmikourana koitin lähi-wooliesin hyllystä vakoilla esiin korppujauhoa muistuttavaa valmistetta mutta en sellaista havainnut. Tokihan sellaisen tekaisee leivästä, jos on näppärä mutta jos ei ole näppärä...
Onko valmistuotteiden luvatussa kulttuurissa valmista korppujauhoa saatavilla jollain salanimellä ja jauhoja kummallisemmassa paikassa?
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Jaaks

RUU,

Löytyy kyllä, jos kysyt nimellä "bread crumbs" :D

MH

LainaaAlkuperäinen postittaja Petri
Ei muuten ole Helsingissäkään enää helppoa saada kunnollista ruisleipää . Fazerkaan enää näytä tekevän kunnollista ruisleipää.


Kyllä muuten on, esim täältä tai näiden jälleenmyyjiltä joita löytyy ympäri pääkaupunkiseutua.
 
http://www.samsara.fi/leipomo/myyjat.phtml


Mitä sitten tulee Fazeriin niin eivät pysty tekemään OIKEAA ruisleipää koska se pitää tehdä käsityönä tai laittaa vuokaan, koska koneellisesti käsiteltynä AITO ruistaikina ei pysy kasassa. Fazer on teollisuus leipomo.

Aidon ruisleivän ainesosat ovat vesi, ruisjauho ja suola.

Petri

No ei ole niin helppoa kuin Elannon aikoina! Näkyy tuossa listassa olevan kaksikin kauppaa, joissa käyn säännöllisesti, mutta ei kummassakaan koskaan ole ollut Samsaran (oikein hyvää!) ruisleipää. En minä nyt sentään rupea autolla ajelemaan jossain liitosalueilla tai maalaiskunnissa leipää saadakseni...

MH

Kannattaa mainita asiasta leipäosaston hoitajalle niin kyllä ne sitä hankkii.



LainaaAlkuperäinen postittaja Petri
No ei ole niin helppoa kuin Elannon aikoina!

Joo silloin oli tosi helppoa kun satuin omat leipä oppini saamaan työskennellessäni kyseisessä leipomossa ruokaleipä osastolla. Siihen aikaan esim. perinteinen häälimppu vaivattiin käsin. Nykyisin koostumus on muutettu että se voidaan valmistaa koneellisesti.

Leokatti

LainaaAlkuperäinen postittaja Petri
En minä nyt sentään rupea autolla ajelemaan jossain liitosalueilla tai maalaiskunnissa leipää saadakseni...

Hmm... ja minä tilasin yli 4000 km:n päästä toiselta puolelta mannerta ja ajoin 2 tuntia ruuhkaliikenteessä hakeakseni leivät toimistolta. Sitä ne vuodet ilman ruisleipää tekevät :hahhaa.
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

arixmel

Leokatti,
kylla sita sielta villista lannestakin olisi varmaan loytynyt, etsit vain  kasiisi orgaanisen leipomon tahi jotkut orgaaniset tahi farmers tahi hippi tahi tuottaja torin tahi markkinat niin aina siella on jossain nurkassa joku joka vuoka ruislimppua myo,,,ja siis oikeaa jykevaa tavaraa joka painaakin samassa suhtessa kuin tiiliskivet.

Aloin tassa miettimaan etta mistas itse ostin parhaat leipani suomessa,,,eli ne kultaiset muistot,,,opittu maku konttausiasta sanoo etta Luoma-ahon leipomon ruis reikaleipa (siina on muistaakseni hiukan vehnaa mukana koska ei ollut kovin tummaa) no sita kun siivun sais

ja yllatys viimeisina vuosinani loysin Prismasta todella hyvaa ruislimppua, ja viimeksi siella kaydessani pidin heidan leipaosastoaan erinomaisena...riiippuu varmaan prismasta ja silloisesta elaman tilanteesta (hah maailman turuilla hurvitteleva poikamies laukussa leipaa ja piimaa vain) :hahhaa:roue
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

arixmel

Pistelen naita hiukan eri posteihin niin on helpompi hyppia tylsat jutut yli (psykologi voisi tuota lausetta analysoida kahdella tavalla, a) Lukijalla on ylikehittynyt itsetunto ja olettaa lukijoiden lukevan vain hanen sepustuksiaan, (Bi-polaarinen syndrooma)
b)Lukijalla on ali kehittynyt itse tunto ja olettaa lukijoiden hyppivan hanen kirjoittamansa osion yli.

C) taikka kirjoittaja on Pohjanmaalta...eikos suomen kieliopissa koko POHJANMAA kirjoiteta isolla??

OOPS meni asian viereen,,
Eli se Juuri ei hitto vie toiminut,,,annoin silla elin aikaa huomiseen,,,se on yha sama kuin aloittaessa, edes haju ei ole muuttunut...ok tassa vasaroidessa olen tuumaillut etta mistas moinen...ensiksi kasittaakseni juuri ei tarvitse valttamatta olla ruisjuuri, (linkissa aiemmin he taisivat tehda vehna hapan leipa tai jotain muuta ihmeelista) eli siita johtopaatoksena etta vika ei ole minun kayttamassani ruisleipa ruisjauho yhdistelmassa.

Timon, vinkkia noudattaen, menin vesi kauppaan ja ostin pullon vetta,,(muistaakseni en ole koskaan aiemmin ostanut pulloa vetta ??)

yllatyksekseni niissa on eroja joissakin on klooria 12 (en tieda mika niissa on yksikkona, vai onko nuo kloorit yksittaisia olentoja kuten ne verihitaleet siina,,,oops) tahi enemmankin vaikka sanovat pullon kyljessa notta natural spring water,,,no loysin tammoisen jossa on vahemman kuin kaksi...eli siina oli vahiten,,,ilmeiseti kloori esiityy myos luonnossa,,,luonnotonta.

toiseksi aion yha kayttaa jugurttia,, vaihdoin merkkia ja tyylia eli ei enaa kreikkalaista vaan Vaalia nimista tokottia,
siita syysta etta kreikkalaisesssa mainittiin sen sisaltavan "l.acidophilus" (oletus l=lacto mutta tama purkki tavaa kaiken suoraan ei lisaaineita yms, mutta bifidus, acidophilus seka lactobacillus GG...etta notta semmosta,,,

muuten samalla periaatteella kuin ennenkin,,,,ja jos ei talla kertaa onnistu niin sitten on vika lampotiloissa, ja pitaa odotella kuukausi,,,
cheers
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

Timo

Kati, mites tämä, Yallingup woodfired bread?  Ei ole ainakaan itse firma ihan teidän kulmilla, mutta myyntipaikkoja voisi olla lähempänä, eikä joka tapauksessa ihan 4000 kilometriä tarvitse limppujen luoksesi talsia.  Niillä ainakin on kunnon hapatettua ruisleipää.  Jaa, ja nyt kun katson "where to buy" -napin taakse, näkyvät olevan tosiaankin Margaret riverin tienoilla eli liian etelässä sinulle?

Minä ostin eilen ihan mielenkiinnosta nyt uudenlaisen brisbanelaisen Healhty baker:in tekemän ruis-spelttileivän. (Speltti eli spelttivehnä on muuten hyvä, viljaisempi ja tuhdimpi maku ja rakenne, vaihtoehto vehnälle leivonnassa). Pussi kertoi, että leipä on hapatettu asidophilus ja bifidus -bakteereilla. Ihan koemielessä murensin palasen sitä ja laitoin eilen illalla vesilasiin likomaan, lasin päälle paperipyyhkeen kumilangalla ja virityksen kaappiin muhimaan.  Aamulla oli mielestäni jo lähtenyt käymään. Raportoin tarkemmin viikonloppuna, miten käy.

Leokatti

Timo :god::god::god:

Kiitos! Ei käynyt mielessäkään, että joku täällä "villissä lännessä" osaisi ruisleipää tehdä. Tuo Big Rock -ruisleipähän kuulostaa ihan oikealta. Margaret River on tosiaan vähän liian kaukana leivänhakureissuksi, mutta tuollahan näkyy olevan Fremantlessakin (Perthin satama) Freon markkinoilla "Annie's", josta pitäisi löytyä leipää... josko miten tuoretta on sitten eri asia. Täytyypä asiaa tiedustella ja käydä viikonloppuna markkinoilla... palaamme astialle.
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

Timo

Onnea vaan leivänhakuun, Kati :D  Kyllä näyttävät noissa kuvissa mahtavilta sekä leivät että erityisesti nuo puu-uunit. Katsopa, Ari, säkin tuonne sivuille!  Ehkä hieman hintavia saattavat olla leivät, koska niissä on käytetty sertifioituja, biodynaamisesti viljeltyjä jauhoja ja erityisesti ... sadevettä.  Minä kun annan itseni luulla, ettei siellä lounaiskulmalla juurikaan satele, joten täytyy olla sadeveden kallista herkkua. No, joka tapauksessa sadevesi on ossilan lähdevettä. Eihän siinä ole mitään ilman epäpuhtauksia kun uv-säteet varmaan desinfioivat sen ja hajottavat myrkyt :?

Saattaapa sieltä lännestä löytyä muitakin leipomoita.  Kannattaa ehkä kysyä venäläisiltä, puolalaisilta, saksalaisilta, balttilaisilta,  jos niitä sattuu näkemään.

arixmel

Timo,
olisi mukavaa kun olisi tuommoinen uuni, mutta pitaisi myos asua vahan kylmemmassa, esim tasmaniassa, tahi vuorilla, kuninka sen aaressa olisi mukava tuoretta leipaa mutustella ulkona pakkasen (kasitettakoon kaikki alle +10 asteen lampotilat pakkaseksi) paukkuessa ja tuulen tuivertaessa.. on pikkuisen hienon nakoisia nuo limput,,,joutuuko noita tanne tilaamaan,,,no jos joskus viela tohtii mantereen ylittaa niin pitaa maistaa,,,
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

Leokatti

No sataa.... ja sitten ei. Eli meidän asuinalueemme on esimerkiksi kokonaan vesijohtoverkoston ulkopuolella ja kaikki olemme sadeveden varassa. Tankkiin mahtuu 120,000 litraa ja se on aina kerättävä talven aikana. Iiiiiiiison pation ansiosta meillä on kattopinta-alaa yli 400 neliötä, joten sitten kun sataa niin kauan ei tankin täyttyminen kestä. Vaan on sitä niin tottunut tähän sadeveteen, että hyi hirveä (!) jos jossain joutuu kloorattua vettä juomaan. Hevoset jakavat mielipiteemme eivätkä suostu kloorivettä radalla juomaan, ennen odottavat kotiintuloa ja omalle vedelle pääsyä. Kahvikin maistuu paljon paremmalta sadeveteen tehtynä. Ja ajatelkaas tyttäret hiustenpesua!! Kosteusvoiteille olisin heittänyt hyvästit kokonaan jos ei sitä suojakerrointa tarvitsisi - Suomessa piti tunkea kuivahkoon ihoon jos jonkinlaista tököttiä.

Sikäli huonoja uutisia, että lähettämäni säpo tuli bumerangina takaisin. Saas nähä vieläkö kyseinen leipomo on toiminnassa...
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

arixmel

elikka inkivaari olutta, piti oikein miettia mika se ginger on suomeksi..
perheelle on tullut tavaksi juoda tuota Bundabergin inkivaari olutta mummolassa kaydessa, ja itsekin sen mausta pidan (en ole alkoholi pitoista kyllakaan maistanut), no kun kavin sita vetta ostamassa ja samalla ajatuksississani tarkastelin Colesin oluenpano hyllya (mietiskelin jos siella olisi jotain leivanpaistoon liittyvaa) niin tipahti ostoskarryyn tuommoinen Ginger beer koti teko ponikka,,,nyt kiinnostaisi tietaa onko kukaan kokeillut tehda sita ja mites siina kavisi jos sinne laittaisi tuoretta inkivaaria mukaan kun tuossa tehtaan omassa ei ole varmaan mitaan inkivaarin hyvista ominaisuuksista tallessa (ala minulta kysy mita ne on, kunhan kuullut etta se on hyvaksi)...en koskaan muuten suomessa nahnyt inkivaariolutta,,,onko sita siella?

cheers
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

Timo

Ari, löytyy toki reseptejä, joissa käytetään aitoa inkivääriä. kuten tämä brittiläinen.  Melkein kuin simaahan se on ?

Ja piti ihan taas tarkistaa googlella, että  "Cream of tartar on suomeksi viinikivi ( kaliumvetytartraatti ) ".  Minä jo ensiksi luulin, että  se voisi olla hirvensarvisuolaa, jota käytetään jossain pikakiljuissa (muistuu opiskeluajoilta mieleen) :D

Joo, ja tässä epäaidompi, suomalainen resepti - ja toinenkin. Ihan suomeksi ja ilman viinikiveä

Heidi

Ari, olen taalla ennenkin joskus mainostanut, etta meilla mies tekee inkivaariolutta ihan niista kaupan valmispakkauksista (nimea en nyt just muista, mutta varmaan se sama minka sinakin ostit) ja tosi hyvaa on! Tietaakseni mukana ei ole mitaan "secret ingredient", joten en osaa kommentoida siihen, kannattaako lisata esim. lisaa inkivaaria tai muuta maustetta. Meilla on sita seka alkoholillisena etta alkoholittomana, molemmat yhta hyvia ja maku todellakin muistuttaa simaa.

Varastot on paasseet kaymaan aika vahiin muuton takia, pitaa varmaan lisata tama ostoslistaani nyt kun tuli asia puheeksi! :eureka

arixmel

Heidi, Timo,

joo ostin coopersin paketin ja ihan siita syysta etta ei ole kovin paljoa kokemusta tuosta inkivaarin kaytosta, ja onhan tuo aika helppo tekoinen, periaatteessa muuten sama kuin sima sitruunat vain korvattu inkivaarilla hmmm..mietin sita oikean inkivaarin lisaysta siita johtuen etta sitten se olisi jonkinlaista terveysjuomaa (tai ainakin hiukan terveelisempaa), kun noissa purkeissa inkivaarin maku tulee kemikaaleista.

mitahan ne tuolla viinkivella kans vehtaavat, turhaa tavaraa
jumankauta juu olen joskus tuota cream of tartaria miettinyt etta mikahan se nyt on,,mutta en ole tiennyt ja katsonut tarpeetomaksi ruotsalaiseten hompotykseksi, kuten se syyssilakka.
pistin kasi satsia juurta tulemaan, toisen pelkalla vedella ja leivalla toisen kuten ylla mainittu
viikonloppuja
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

Georgk

Suomessa sai inkivaariolutta Schweppesin litran pulloissa vihrealla etiketilla...:XXXX

...siis kylla vaan silloin kun mina olin pieni.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don\'t.

arixmel

vai sai sita suomesta, itse en varmaan koskaan maistanut, nimi tuli tutuksi kirjoista tahi elokuvista...

tuosta viinikivesta,,olin hiukan muilla asioilla ja alitajunta jauhoi viinikivea pienemmaksi,,,murusiksi jopa,,eli sitahan myodaan taalla kaupoissa juuri tuolla nimella cream of tartar,,ja sitten hiukan googlea eika mitaan tekemista kerman eika tar tar pihvin kanssa oops (latinankielinen nimi cremor tartarii) no se on tuota kemikaalia joka muodostuu viineihin kaymis prosessissa,,eli pienia kiteita,,,ja hetkinen minka takia tuossa resptissa (Timon linkin alla) kaskettiin sita sinne laittamaan?? jos sita tulee kaymisessa muutenkin,,sitten toine juttu siita

http://www.kolumbus.fi/rahola/sanastot/uvz.html#viin
(((((Leivinjauheet sisältävät viinikiveä. Vanhoissa resepteissä voi myös nähdä suositeltavan viinikiveä munanvalkuaisvaahdon kokkaroitumisen estäjänä, esimerkiksi marenkien teossa. Teollisesti viinikiveä käytetään lisäksi peittausaineena värjäyksessä, lannoitusaineteollisuudessa ja metallien pintakäsittelyssä. Sitä saa ostaa apteekista, jolloin se on lähinnä tarkoitettu ulostavana lääkkeenä käytettäväksi. Äidin lääkekaapissa oli pieni paperipussi viinikiveä, joka ilmeisesti oli tarkoitettu leivontaan. Ehkäpä siitä myös annettiin kovavatsaisille lapsille.)))))))))))))))) eli Pavlovan tekoon

on viite leivinjauheeseen,,,eli onko suomalainen leivinjauhe itse asiassa tata..mina kun luulin etta bi-carb sooda on lahinna sita.. ei mutta carbonaatti mikas se olikaan se timon loytama nimi kaliumbitartraatti tjaa eri ainesta taitaaq olla leivin jauhe taitaa olla Natriumbikarbonaattia ja jotain fosfaatteja, hitto kun tuli oltua kemian tunnit matkahuollossa pelaamassa flipperia,,,

kertokaapas viisaammat onko leivinjauhe sama kuin Cream of Tartar ja sita myoten viinikivi?

:?
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

Jaaks


arixmel

Jaaks,
joo minakin kerkesin wikista kayda kattelemassa, mutta alkaa nuo karbonaatit tulemaan korvista,,,
no tassa googletin lisaa, ja tulin siihen johtopaatokseen (korjatkaa jos olen vaarassa) etta tuo cream of tar tar on lahinna kupari pannujen kiillotukseen seka kanamunan valkuaisten kohoamisen auttamiseen niita vispaillessa esim marenkiin...ja jommankumman ominaisuuden johdosta sita on myos leivinjauheen seassa...eli jos sita ja bi carb soodaa sekoittaa niin tulee leivinjauhetta,,,eika,,nyt menee liian pitkalle tama spekulointi,,,eihan minulla ollut edes kayttoa sille leivin jauheelle.
:) :nuttu: :hahhaa
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

Jaaks

Ari,


Lainaa...cream of tar tar on lahinna kupari pannujen kiillotukseen seka kanamunan valkuaisten kohoamisen auttamiseen niita vispaillessa esim marenkiin...ja jommankumman ominaisuuden johdosta sita on myos leivinjauheen seassa..

Aivan oikeassa olet.  Sitä käytetään juuri tekemään kananmunanvalkuaisesta vatkattuna huomattavasti kuohkeampaa.  Saman asian saa kyllä tehtyä viinietikallakin.
Myös monissa muissa leipomoalan hommissa sitä käytetään kuten esim icing eli se sokerikuorrutus kakkujen päällä ja todella on usein myös leivinjauheessa juuri lisäämään sen happoisuuden ja tosiaan kuparipannujen kiilloituksen oivallista.

Onhan sitten kait sisäkalutkin hyvin kiilloitettuina jos sitä on ruoassa :confuse

arixmel

kiitoksia Jaaks
pitaisi varmaan opetella sen kaytto, kiitoksia vinkeista muuten, :peukkuykuullostaa silta etta sen avulla saa tehtya paljon naisvakea lepyttavia luomuksia, tosin liian makeaa minun makuuni joten menempas pihvin paistoon.
ari
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

Petri

Ruisleivästähän on ollut omakin keskustelunsa ("ruisleipaa australiasta?!?"). Siihen oli 5/1/04 allekirjoittaneella kunnia pistää vaihtoehtoinen resepti, johon on muuten tullut sellainen huomautus, että juuren aloituksessa voi käyttää valmista leipää ja jopa hapankorppuja. Tämä minunkin olisi tietysti pitänyt hoksata - olisi voinut olla jogurttia vähemmän pilaantumisherkkää.

En kopioi sitä tänne uudelleen; se on siis ko. keskustelun sivulla 2. http://www.dundernews.com/viestitaulu/viewthread.php?tid=728&page=2

EDIT
Ko. ketjun nimi korjattu & linkki lisätty

arixmel

Petri,
Kiitoksia tuosta ketjun nimesta ja sinun kommenteistasi sinne, aiemmin ei loytynyt millaan kun yritin huonoja hakusanojani hakea (esim juuri) no nyt kun sen paasen lukaisemaan niin eikohan taas taidot kartu (tai ainakin tiedot)
Ari
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

Jaaks

Ei kait kaikille ihan ruoka-aineita, mutta erittäin halpoja viinejä :XXXX

Dan Murphy's ainakin myy ja varmaan kohta moni muukin :pepsodent

Aivan juotavia BBQ tai guzzling wines $23.80 / laatikko (12 x 750ml pulloa)

Syynä halpoihin hintoihin on Australian ylisuuri rypäle tuotanto ja siitä syystä iso osa viinintuottajista jätti tänä vuonna osan sadostaan jopa kokonaan korjaamatta.  Onhan se hurjaa jos se lasipullo maksaa enemmän kuin siihen laitettava viini.

Wine lake heads for 800m litres

Petri

Yritäs, Ari, löytää Natural Tucker Bakeryn perustajan John Downesin kirja "The Natural Tucker Bread Book". Googlen hakutulosten mukaan John pyörittää nykyisin Firebrandia Ripponleassa, mutta tieto voi olla vanhentunutta.

Leokatti

Yes, thanks Jaaks. Taas meitä villin lännen sankareita sorsitaan. Dan Murphy's jättää ystävällisesti Perthin väliin :nuttu:.
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

Jaaks

Kati,

Älä nyt murehdi vielä.  

Dan Murphy's on vasta kasvamassa ja leviämässä ympäri Ausseja.  Mekin saatiin vasta ensimmäinen Hotelli/kauppa Brisbaneen ihan muutama viikko sitten ja se on sitäpaitsi osa Woolies ketjua ja MGW hotels (MGW Hotels - a joint venture owned by Woolworths, Mr Mathieson and his associate Andrew Griffiths), eli jos teillä on Woolies siellä niin kyllä Dan M on myöskin kohta
 :XXXX

arixmel

Pitaisko sita opetella Khardoney (huomaa Fountain Lake Kath ja Kim aantamys kirjoitus asussa :)) juojaksi...

ihan mielenkiinnosta katselin tuota Jakksin linnkia Dan Murphyn sivuille, kun huomasin taman mielen kiintoisen aussi mainos sloganin,,,

"""if by some ?miracle? we are not cheaper ? show us the competitors current
advert and we?ll beat it on the spot ? guaranteed!"""

ei ehka alkossa nahda tuota mainoslausetta :XXXX
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

arixmel

tuli yhtaakkia mieleen tummoinen sahko huopa jotka ovat taalla hyvin yleisia ja joka syksyisia myyntiartikkeleita, eli varsinkin siella etelassa semmoinen on varmaan hyva tasaamaan taikinan lammon sopivaksi, itse tajusin sen juuri ja kietaisin yhden omien juuri kokeilujeni ymparille.
ja olut tynnyrin ymparilla tuommoisen luulisi toimivani mainiosti ...hmmm pitasko alkaa suunnitelemaan sahdin panoa. :peukkuy
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

Timo

LainaaAlkuperäinen postittaja Leokatti
No sataa.... ja sitten ei. Eli meidän asuinalueemme on esimerkiksi kokonaan vesijohtoverkoston ulkopuolella ja kaikki olemme sadeveden varassa. Tankkiin mahtuu 120,000 litraa ja se on aina kerättävä talven aikana.  

Olenpa tainnut asua liian kauan aikaa hyvän pintaveden alueella (lähteenä tekojärvi vuoristossa, sadevettä sekin alunperin). Edellisessä paikassa taas oli hyvää pohjavettä, muuten paitsi liian kalkkipitoista. Mutta siellä ihan lähistöllä, Townvillen seudulla, oli monia alueita, joissa suurin osa kotitalouksista oli itse kerätyn sadeveden varassa. Onhan sitä täälläkin monella tankki. Itsekin olen haaveillut sellaisesta lähinnä puutarhaveden lähteenä. Olen tuumiskellut, että pyöreän tankin asemesta haluaisin teettää sellaisen pitkän ja kapean suorakaiteen muotoisen, jonka voisi pystyttää tontin rajalle aidaksi naapuria vasten. Uuden naapurin kanssa juttelin asiasta, ja hän innostui siitä, kertoi ottavansa tarkemmin selvää. Hän on kuulemma halunnut sadevesitankkia uima-allasveden lähteksi.

Mutta joo, miksipä ei tosiaan myös juomavedeksi. Vaikka tämä pintavesi onkin varsin hyvän makuista, klooria niin vähän, ettei sitä maista edes suodattamattomana.  Kiva ajatus tuo tankki siinäkin mielessä, että näkisi konkreettisesti, paljonko sitä vettä oikein tulee käytettyä.
Riittääkö, Kati, muuten tuossa 120 000 litrassa ihan suihkussa ja kylpyammeessa läträämiseenkin?

Timo

LainaaAlkuperäinen postittaja arixmel
Timo,
olisi mukavaa kun olisi tuommoinen uuni, mutta pitaisi myos asua vahan kylmemmassa, esim tasmaniassa, tahi vuorilla, kuninka sen aaressa olisi mukava tuoretta leipaa mutustella ulkona pakkasen (kasitettakoon kaikki alle +10 asteen lampotilat pakkaseksi) paukkuessa ja tuulen tuivertaessa..  

Kyllä mulle pakkaset ovat alle +20.  Viime aikoina niitä on ollut monena aamuna. Maanantaina oli peräti +12 !!! Siinä tuli jo paitsi saunaa, myös tuulipukua ja takkatultakin ikävä!

Heidi

Puutarhan kastelusta puheenollen on kuulema ainakin Keski-Suomessa talla hetkella niin kuivaa, etta nurmikko ja pihakoivut ovat ihan kellastuneet vanhempieni kotona. On siis tainnut todellakin olla pitka, kuuma kesa... lalalaa, mites ne laulun sanat menikaan? Taalla mun uudessa kotikaupungissa ei puolestaan ole kuivuus ongelmana, on niin vihreaa etta!

Tuntuu muuten jotenkin aika hauskalta, etta me taalla Timon kanssa kirjoitellaan samassa maassa, mutta maantietellisesti niin kaukana toisistamme ja niin taysin erilaisissa saaolosuhteissa. Tietenkin myos esim. Leokatti ja fogs kirjoittelevat viela kauempaa, mutta samoista asioista silti juttua riittaa... :roue

Heidi

Timo :cool: Mina luulin, etta muuton myota pakkasaamut ovat mennytta aikaa, mutta ei... Eilen ei tehnyt mieli sangysta nousta, kun ulkona taisi olla lampotila pakkasen puolella ja talo sisaltakin ihan jaakylma. Meilla ei nimittain ole uudessa talossa keskuslammitysta, tosin sellainen on ensimmaisena hankintalistalla! Ma kylla nautin kylmasta ilmasta ulkona, mutta en  voi sietaa kylmia ja vetoisia taloja - ja nyt asun juuri sellaisessa! Tropiikissa en haluaisi itse asua, mutta nyt kieltamatta vahan lampimampi ilmasto kuulostaa aika houkuttelevalta...