Vaatteiden hinnoista...

Aloittaja Little Pumpkin, maaliskuu 28, 2004, 02:07

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Little Pumpkin

Hei,

enpä löytänyt tuolta haunkaan kautta vastausta kysymykseeni...

Eli olen tulossa Sydneyyn opiskelemaan syyskuussa ja pohdin noiden vaatteiden hintoja. Koulu nimittäin johon menen, vaatii jakkupukua tai suoria housuja/hametta ja kauluspaitaa. Tuommoiset vaatekappaleet ei meikäläisen varastoon täälä Suomen päässä kuulu ja nyt pohdinkin, että missä määrin mun niitä täältä kannattaa ostaa? Vai ostaako vasta Sydneystä?

Tietysti sieläkin on eroja niinkuin tääläkin, että meneekö H&M:lle vai Stockalle, mutta noin yleensä. Kun olen ainakin sen verran itselleni antanut kertoa, että ruoka on sielä verotuksellisista syistä halvempaa kuin täälä koto-Suomessa. Että mites se on sitten vaatteiden kanssa?

Kiitos :god:

Piia
~My mind does not only wander. Sometimes it leaves completely~

wendolene

Tein pientä hintavertailua Sydneyssä pyöriessäni ja sanoisin, että vaatteet
ovat ehkä hieman halvempia kuin mitä
Suomessa. Jos mietit kannattaako kantaa
puvut Suomesta, niin mielestäni on järkevämpää ostaa vaatteita Sydneystä
'sitä mukaa' kun niitä tarvit. Lisäksi Sydneyssä on tietty huomattavasti enemmän mistä valita.
Viime kesänä Sydneyssä oli "talviale" ja myynnissä olevat vaatteet olivat Suomen seuraavan syksyn muotia :)

Little Pumpkin

Suuri Kiitos! :god:
Näin minäkin asiaa olin ajatellut, tietysti jotain täytyy täältäkin ostaa, mutta lienee turhaa upottaa 200-300 euroa pukuihin ja raahata niitä niska limassa maapallon toiselle puolelle.

Ja tuo "mikä-on-muodissa"-pointti on tietysti myös olennainen ja olin sitäkin tuuminut. Kiitos selvennyksestä! :D

Lisääkin kommetteja saa kirjoitella
~My mind does not only wander. Sometimes it leaves completely~

sannakko

Moikka,

Tämä nyt on ihan maku asia, mutta minun mielestä Eurooppa on kyllä vähintäänkin vuoden edellä mitä muotiin tulee.

Ei sen puoleen en kyllä itsekkään jaksaisi kamalasti Euroopasta vaatteita tänne rahdata. Vaatteiden hankinta täältä on varmaan siinäkin mielessä ihan hyvä idea että tiedät sitten paremmin millaisia vaatteita tarvitset.

Ainut pukeutumiseen liittyvä minkä vaivaudun Suomesta tai Euroopasta tänne raahaamaan on kengät. Tosi harvoin olen löytänyt täältä kivoja ja kohtuuhintaisia ja lisäksi laadukkaita kenkiä.  Mutta sekin lienee makuasia.

Täältä Melbournesta tuntuu löytyvän Suomea paremmin eri vaate kokoja.

Mukavaa shoppailua :)
Sanna

wendolene

En löytänyt hakutoiminnolla viestejä vaatekokojen eroista Australiassa ja Suomessa. Minulle erilaiset kokomerkinnät tuottavat aina päänvaivaa matkoilla ja shoppaillessa. Netistä löytyi kuitenkin sopiva taulukko vertailuun ;) Taitaa tosin olla niin, että monissa vaatteissa on monia eri kokomerkintöjä. Toivottavasti tästä on kuitenkin apua joillekin!
http://www.cityofsydney.nsw.gov.au/sites/sydney-shopping/TouristInformation/InternationalSizeChart.html

fogs

Aussivaatteiden kokolappuun ei kannata luottaa, täällä kun ns tietty koko ei aivan pidä paikkansa :nuttu:
ITse olen keskivertoisesti kokoa 10 (34 tai 36 suomessa ?) mutta kyllä on saanut ostella kaikkea koon 8 ja 14 väliltä samantapaisista vaatteista, samasta liikkeestä koska niissä on niin uskomattomat erot :o

Eli varoituksen sanana, kokeile aina muutamaa eri kokoa samoista vaatekappaleista :D

wendolene

Toki koot vaihtelevat Suomessakin (yleensä riippuen valmistusmaasta tai vain vaatemerkistä), joten ei sitä ilman kokeilua taida -ikävä kyllä- kyetä vaatteita ostamaan :)

mette

Samaa mieltä wendolene, että oli  kokoeroja  vaatteissa Suomessakin.Tavallisesti ostin Suomessa asuessa 38-koon paitoja, esim. Seppälän paidoissa saatoin ostaa kokoa 36. Enpä oikein voisi ajatella ostavani vaatteita ilman sovittamatta mitä nyt  t-paitoja lukuunottamatta.
Minusta tuo  koko 10 vastaa  lähinnä kokoa 36, ei   kokoa 34. Minä ostin Suomessa 36-numeroisia housuja, ja täällä mahduin 10-koon housuihin (joissa kyllä lahkeet olivat aina liian lyhyet, kun pituutta 174cm) - tällä hetkellä  en mahdu, nyyh! - vaan haaveilen  vielä joskus mahtuvani).
Olen huomannut omalla kohdallani, että monissa paidoissa tai vaikkapa puvuissa aussimallien olevan yleisesti kapeampia  hartioista mitä suomalaiset asusteet tai sitten minä vain olen hartiakkaampaa sorttia .
Onhan nämä asusteet täällä tehty nimenomaan australialaisille. Sen huomaa jo lastenvaatteissa  ja niissä olevissa  ikäsuosituksissa,  eivät ole meillä ainakaan toimineet-aina on täytynyt ostaa vuosi kaksi yli...
Täällähän lapset ovat huomattavasti pienempiä mitä Suomessa. Apteekissa kerran ihmettelivät ostaessa panadolia silloin hieman alle kolmivuotiaalle lapselle kuullessaan hänen painonsa (19kg ihan normaali hoikkarakenteinen lapsi vielä). Panadol-pakkauksessa 2-3 -vuotiaan average weight on 12-14 kg. Niin, viime viikon Sunday Mailissa olevan artikkelin mukaan average australialainen nainen on kokoa 16.

Jaaks

Lainaa...Onhan nämä asusteet täällä tehty nimenomaan australialaisille...

Suurin osa normaali vaatteista tanne tulee Indonesiasta, Kiinasta tai Vietnamista ja koot on vahan sen mukaisia.

Katsoppa sita lappua siella niskassa joka kertoo missa se on tehty ja jos se "made in China" lisaa pari kokoa - niin sitten on hyva :D  

Ikava kylla Ausseissa voi lain mukaan vaatteissa lukea "made in Australia" tai " Australian Product" ja se onkin tehty jossain Aasiassa.  Tama siita syysta, etta tietty prosentti kankaan valmistuksesta on tehty taalla, mutta sitten ko. paita onkin tehty kiinassa :o

Itse olen ollut esimerkiksi T-paidoissa kokoa XL-XXL, mutta onpahan taalla tullut hankittua paitoja kokoa 4XL jotta sopisi.

mette

LainaaAlkuperäinen postittaja Jaaks
Lainaa
...Onhan nämä asusteet täällä tehty nimenomaan australialaisille...


Katsoppa sita lappua siella niskassa joka kertoo missa se on tehty ja jos se "made in China" lisaa pari kokoa - niin sitten on hyva :D 


Jaaks ;) Taisin ilmaista asiani hieman huonosti. Siis sanomalla "onhan nämä asusteet täällä tehty nimenomaan australialaisille" tarkoitin  todellakin,  että me eri maitten  immeiset voimme olla hyvinkin erilaisia ruumiinrakenteelteeltamme. Lähes kaikki vaatteet täällä on todellakin tehty Kiinassa - se on huomattu, mutta mikä mättää, on se että kaikki kengätkin siellä valmistetaan. Ei silti, minusta  itselleni hankkimat  vaatteet ovat kooltaan vastanneet sitä mitä olen odottanutkin, vain kuten aiemmin mainitsin olen alun alkaen huomannut paitojen ja mekkojen hartiaseudun  mitoituksissa eroa, tai onko  sitten vain niin, että on   tullut harrastettua liikaa soutelua?

ausseihin!

Pitääkö paikkaansa, että sieltä on vaikea löytää puuvallasta valmistettuja vaatteita? Tämä tieto löytyi Australiaan muuttajan oppaasta. En muista kirjoittajaa, mutta Suomi-seura sen kaiketi on julkaissut. Olisin kysellyt myös ns. merkkivaatteista kuten Gant, Hilfiger, Polo, Guess jne. Missä hinnoissa ovat? Lähemäpänä Suomen vaiko Jenkkilän?

riaapa

Hei Ausseihin!

Enpä kyllä sanoisi että puuvillaisia vaatteita on erityisen vaikea löytää... Polyesteriä on kieltämättä paljon tarjolla ja halvalla kaiken maailman rättiputiikeissa, mutta kyllä sitä puuvillaakin löytää.

Mitä tulee merkkivaatteisiin, niin olettaisin hintojen olevan lähempänä Suomen kuin USAn hintoja. En ole itse koskaan USAssa shoppaillut, mutta olen kuullut kavereitten kertomuksia sikäläisistä ostosparatiiseista. On täälläkin kyllä Factory Outlet -keskuksia, mistä saattaa tehdä hyviä löytöjä myös merkkivaatteissa, mutta normaalihinnat on noissa merkeissä mielestäni suht korkeita.
Riina

jounij

Myötäilen Riinaa. Omat vaatteeni ovat melkein poikkeuksetta puhdasta puuvillaa, joten ei niiden löytäminen mitenkään vaikeata ole - varsinkin tietäen minun olemattoman haluni vaateostoksilla ajan tuhlaamiseen! Sen sijaan ihmetyttää tässä lampaita pullollaan olevassa maassa, ettei villasta valmistettuja vaatteita meinaa löytyä keinollakaan. Kutomista toisinaan harrastava Arja-vaimoni on myös valitellut, ettei ole lainkaan helppoa löytää villalankaa. Yleensä sitä kuitenkin löytyy ainakin korkeatasoisimmista tavarataloista, kuten Myer.


Kommentoi
Jouni
Canberra

MH

Muita ei ole tullut seurattua mutta GANT:in kuteet joita itse käytän aika paljon ovat hinnaltaan suomen kanssa suunnilleen samaa tasoa tai halvempiakin. Vähän riippuu ostopaikasta jne...

Aikis

Riippuu vähän vaatekappaleesta, siis tuo puuvilla. Toki tavallisia t-paitoja yms löytyy ihan normisti. Mutta 'talvella' sellaisia pierrecavallotyyppisiä neuleita ei niin vaan löydy, niissä on useimmiten nailonia tai polyesteria tai muuta tekokuitua suuri/suurin osa. Ja villan kanssa sama, kuten Jouni (tai Arja) tuossa kertoikin. Kaikkeahan löytää, mutta kovalla työllä - tai sattumalta. Samoin esim vuodevaatteissa hyvin paljon on tarjolla sekoitekankaita, ja puuvillaa haluavan on yleensä mentävä vähän kallimpaan kauppaan...ja myyjälle jää jopa mieleen 'rouva, joka aina haluaa puuvillalakanoita'...

Ongelmaahan tästä tuskin tulee, on vain Suomeen verrattuna vähän erilainen tilanne (tässäkin).

Merja

Kyllä täältä puuvillavaatteita löytyy, laatu on vaan aika syvältä. Jopa Espritin tuotteet ovat huonompia kuin Suomessa, niitä on nimittäin molemmista maista ostettuna käytössä ja eron huomaa... :(

Kehotan ehdottomaati ostamaan kotisuomesta paljon vaatetta mukaan, täällä "muoti" on erilaista eikä ainakaan yhtään minun makuuni. Tosin paremman puutteessa olen alkanut kelpuuttaa niitäkin. Vaatteet ovat kyllä halpoja ja joskus Targetista tai BigW:stä löytyy lasten paitoja, joissa hintalaatusuhde on aika kohdallaan. 

Olen Myerin aleista ostellut merkkivaatteita ja alessa ne ovat huomattavasti halvempia, mutta normaalihinta on lähes sama kuin Suomessa. Jos pysähdytte jossain kaukoidässä, siellä on hyvä sauma ostaa merkkivaatteita halvemmalla, kunhan ei sorru kopioihin.

Pikkuliikkeet (kuten Pumpkin patch) myyvät kivannäköistä tavaraa, mutta saumat hajoavat helposti jne. Myeriltä saa kunnon tuotteita, tosin hinta lähentelee Suomen hintoja.

Ja tämä katsaus koski vaan Australian junttilaa eli QLD:tä, todennäköisesti Sydneyssä ja Melbournessa on paljon enemmän valikoimaa... :confuse

Kaipaan todella paljon H&M:n valikoimia, pyydän sillointällöin vanhempiani lähettämään lapsille niitä hullunhalpoja perusTpaitoja.  :peukkuy

Kaitlin

Lainaus käyttäjältä: jounij - helmikuu 02, 2008, 09:03
Myötäilen Riinaa. Omat vaatteeni ovat melkein poikkeuksetta puhdasta puuvillaa, joten ei niiden löytäminen mitenkään vaikeata ole - varsinkin tietäen minun olemattoman haluni vaateostoksilla ajan tuhlaamiseen! Sen sijaan ihmetyttää tässä lampaita pullollaan olevassa maassa, ettei villasta valmistettuja vaatteita meinaa löytyä keinollakaan. Kutomista toisinaan harrastava Arja-vaimoni on myös valitellut, ettei ole lainkaan helppoa löytää villalankaa. Yleensä sitä kuitenkin löytyy ainakin korkeatasoisimmista tavarataloista, kuten Myer.


Kommentoi

Tätä lanka asiaa minäkin mietin kun tunnetusti meillä lapsoset on kulkeneet kestovaipoissa (puuvilla harsot ja villahousut, hahtuva tai merinovilla) ja mietin että pitääköhän minun täältä "tankata" tuota hahtuvaa mukaan vaippahousutarvikkeiksi pikkumiehelle :D

Sen tiedän että Uudessa Seelannissa on ihanaa silkinpehmeää luomumerinolankaa Treliskellä jota itsekin omaan liikkeeseeni aikanaan tilasin joka soveltuu myös vaippakuorimateriaaliksi. Vinkkinä Arjalle että samaisella firmalla on muitakin luomuvillalankoja jos tarvetta on. Ei varmaan olisi postikulut kovin pahat siihen "naapuriin" =)

Kati ja vaippapeppu 3vkoa

ausseihin!

Kiitoksia vastauksistanne. Eikös petivaatteet muuten ole siellä erikokoa kuin Suomessa? Tämäkin luki siinä muutto-oppassa. Koska meillä on maassa olo näillä näkymin jäämässä vain muutamaan vuoteen, aiomme roudata petivaatteet lakanoineen Suomesta. Eikös Ikeasta saa petivaatteita skandinaavisilla mitoilla? Sydneyn lentokentällä oli ihana liike, jossa myytiin Uuden Seelaniin villasta tehtyjä vaatteita yms. Mahtaakohan sitä liikettä olla jossain päin Sydneytä? Me kävimme pikaisesti parissa mall:ssa käydessämme Newcastlessa ja tuolta Mayrsista ostin yhden pellavakankaisen paidan, joka vaikuttaa kyllä hyvänlaatuiselta. Muuten ei mulle vielä ehtinyt muodostua kuvaa vaatevalikoimista ja niiden laadusta. Ja koska Suomessa nyt käymme kerran vuoteen, voimme puuttuvat puuvillaiset/villaiset vaatteet ostaa sitten suomesta. 

OT:
Kaitlin: Meillä on lapsen kanssa käyttäneet kestovaippoja tai no ovat olleet sekäkäyttäjiä ;). Onneksi meidän nuorempi on jo kovaa vauhtia siirtymässä vaipattomaksi, mutta kokonaan emme niitä vielä voi pois käytöstä jättää. Kestoja tosin emme ole enää hänellä käyttäneet, kertikisllä mennään. Miten sä olet Kaitlin ajatellut säilöä likaiset vaipat Australiaan muutettuanne? Itse kun etukäteen mietin sitä, että jos kestovaippoja poika vielä käyttäisi, niin olisivatko ne kauhea ötökkäimuri: haisevat vaipat? (Tämä ötökkäasia on nyt jäänyt mulle vähän päälle... :))

Kaitlin

Lainaus käyttäjältä: ausseihin! - helmikuu 04, 2008, 16:28

OT:
Kaitlin: Meillä on lapsen kanssa käyttäneet kestovaippoja tai no ovat olleet sekäkäyttäjiä ;). Onneksi meidän nuorempi on jo kovaa vauhtia siirtymässä vaipattomaksi, mutta kokonaan emme niitä vielä voi pois käytöstä jättää. Kestoja tosin emme ole enää hänellä käyttäneet, kertikisllä mennään. Miten sä olet Kaitlin ajatellut säilöä likaiset vaipat Australiaan muutettuanne? Itse kun etukäteen mietin sitä, että jos kestovaippoja poika vielä käyttäisi, niin olisivatko ne kauhea ötökkäimuri: haisevat vaipat? (Tämä ötökkäasia on nyt jäänyt mulle vähän päälle... :))


Varmaan kuten ennenkin? Eli näin vastasyntyneellä ihan vaan jossain kannellisessa sangossa (ei tarvi ees kantta ei nää haise vielä millekkään ;)). Sitten vähän isompana harsot veteen likoamaan kera parin tipan teepuuöljyä (desinfioi ja pitää hajut loitolla). Sit kun alkavat syömään kiinteitä niin ne vaipat kun alkaa haiseen niin nuo teepuuöljytipat on näppäriä   :-X

Meillä tytöllä on kans vielä yövaippa satunnaisesti ja yritän epätoivoisesti käyttää tuon kaappiin joskus anopin ostaman kertispaketin pois jottei tarvi Ausseihin raahata enää :pepsodent Muutama kesto on kyllä tytöllekkin vielä jäljellä sit kun noi kertikset loppuu ja jos ei vieläkään ole yökuiva :o Myönnän olleeni vähän laiska tän asian suhteen kakkosen kohdalla. Ollut muka niin kiire ettei ole tuohon yövaippaan kerennyt vielä paneutua.

No josko nyt kun alkaa univelat helpottaa jaksaisi :)

Kati

Merja

Noista kestovaipoista kaivelen 10 vuoden takaisia kokemuksia...

Meillä ne laitettiin veteen, jossa oli etikkaa ja se neutraloi hajut tosi tehokkaasti. Samoin meillä oli siinä vaipan päällä sellainen kertakäyttöinen kuituliina (sai ostaa joka cittarista), jonka avulla nostettiin isompi satsi suoraan pönttöön, reunoista vaan kiinni.  :peukkuy

Täällä myydään joka paikassa kannellisia vaippaämpäreitä ja kaupoissa myydään kestovaipan nimellä kulkevia pakkauksia, joissa on 10 froteepyyhkeen näköistä liinaa  :o En tiedä sitten kiinnitetäänkö ne hakaneulalla vai millä  :D


Heidi

Mina kaytin esikoisella kestovaippoja. Kannelliseen sankoon Napisan-nimista ainetta ja vaipat sinne likoamaan ja vaipan sisalla kaytin Merjan mainitsemaa nappy liner- liinaa. Kerran paivassa yleensa pesin koneellisen vaippoja, etta mitaan hajuhaittoja ei kylla kerennyt syntymaan. Mina en itse tykkaa niista froteevaipoista vaan ostin sellaisia sileita, aika paksuja puuvillavaippoja Targetista. Ilmeisesti jotkut kiinnittavat ne (vaipoille tarkoitetuilla) hakaneuloilla, itse en tykannyt niita kayttaa vaikka varmaan ovatkin turvallisia. Vaipan ymparilla kaytin niita muovisia juttuja, joita sairaalassakin kaytetaan, muistaakseni niita myydaan nimella "snib" esim. apteekeissa. Ihan hyvin pysyivat paalla ja aika useinhan niita joutuu kuitenkin vaihtamaan. Meilla mies oikein innostui kestovaipoista ja aina illalla taitteli ne mulle valmiiksi seuraavaa paivaa varten! Toisen lapsen kanssa en kestoja juuri enaa kayttanytkaan, kun tuntui etta pyykkia oli muutenkin niin paljon enka vain jaksanut ja kerennyt. Saa nahda miten kay nyt kolmannen kans, pitaisi varmaan ottaa ne kayttoon, kun on kerran kaapit liinoja pullollaan!

Kyllahan taalta tosiaan kaupoista puuvillavaatteita loytaa, mutta minustakin laatu on aina vahan mita sattuu. No, riippuu tietenkin merkista, hinnasta ja siita mista niita ostaa, minahan olen lahinna Target-linjalla... Aiti usein lahettelee lahjaksi suomalaisia puuvillapaitoja ja kylla eron huomaa. Ostin muuten pari paivaa sitten uuden pyjaman ja vasta kotona huomasin, etta lapussa luki cotton/ polyester, aina pitaisi muistaa tarkistaa! Se kun kuitenkin naytti ja tuntui ihan puuvillaiselta, mutta eikohan tuo mene sen ajan mita se kestaa!

Voisitko muuten Merja tarkentaa, miten mielestasi muoti on erilaista, tai siis millaisia vaatteita haluaisit taalta loytaa, mutta et loyda? Ihan vain mielenkiinnosta kyselen, koska en ole itse asiaa ajatellut talla tavalla. En seuraa muotia oikeastaan millaan tavalla ja koska en ole talla hetkella tyoelamassa ovat omat vaatteeni vahan sellaista hiekkalaatikko-mallistoa, vaikka en nyt sentaan verkkareissa kuitenkaan kaiket paivat kulje...  :)

Milka

Lainaus käyttäjältä: Heidi - helmikuu 05, 2008, 10:06
Voisitko muuten Merja tarkentaa, miten mielestasi muoti on erilaista, tai siis millaisia vaatteita haluaisit taalta loytaa, mutta et loyda? Ihan vain mielenkiinnosta kyselen, koska en ole itse asiaa ajatellut talla tavalla. En seuraa muotia oikeastaan millaan tavalla ja koska en ole talla hetkella tyoelamassa ovat omat vaatteeni vahan sellaista hiekkalaatikko-mallistoa, vaikka en nyt sentaan verkkareissa kuitenkaan kaiket paivat kulje...  :)

Heidi,

En minakaan ole ajatellut etta muoti olisi erilaista taalla kuin Suomessa, mutta ehka me molemmat olemme jo tippuneet karryilta muun maailman muodin suhteen taalla kauan oltuamme.  :pepsodent Tai voihan se johtua minun kohdallani myos siita etta en ole muutenkaan mitenkaan erikoisen muodikas ja muotia seuraava.  :D

Mutta sen olen minakin sentaan huomannut etta muoti on vahan erilaista Queenslandissa kuin taalla Victoriassa. Ehkapa olosuhteista johtuen mita pohjoisemmaksi mennaan sen vaaleampia ja varikaampia vaatteita ihmiset kayttavat. Taalla etelassa taas suositaan tummia konservatiivisia vareja. Miten lienee 'villin' lannen laita? Leokatti varmaan voi heittaa kommenttia.

Leokatti

Villissä lännessä pukeudutaan St George's Terracella tummaan pukuun ja valkoiseen paitaan ja sen ulkopuolella heitetään säännöt nurkkaan ja vedetään päälle sitä, mitä kaapista puhtaana löytyy.
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

ausseihin!

Onpa mukavaa lukea, että Australiassa löytyy kestovaippoja ihan tavallisista marketeista. Suomessakin on jo jotain edistystä asiaan tullut, mutta pääasiassa kestovaipat ostetaan nettikaupoista, joissa myydään niin suomalaisten kotiäitien tekemiä vaippoja kuin maailmalta tulleita. Kestovaippailu on tällä hetkellä aikasuuressa huudossa. Itse inhosin liottaa vaippoja vedessä (vaikka sinne kuinka laittoi etikkaa taikka teepuu öljyä), koska en pessyt vaippoja kuin ehkä joka kolmas päivä ja vettä olisi pitänyt välissä vaihtaa. Pidin vaippoja omassa korissaan ja siksi meillä leijaili kylppärissä aika-ajoin hieman ikävä tuoksu. Mutta jos (siiiiis tosi iso jos) meille mahdollisesti vielä yksi lapsi ilmaantuisi, niin kiva tietää, että kestovaippailu on Australiassa on ihan tunnettu juttu. Onko siellä muuten nettikauppoja aiheen tiimoilta? Miten esim. jenkeistä tilattavia tuotteita tullataan?

sanni

Meilla sekakaytetaan ja kestovaipoista on suosikkina Baby Beehinds, joilla on myos nettisivu, jota en nyt tahan hataan muista, mutta googlettamalla loytyy. Meilla on molempia: bambu- ja hamppuvaippoja.

Merja

Heidi,

lähinnä tarkoitin sellaisia selkeälinjaisia "klassisen"tyylisiä vaatteita, joiota Suomessa sai joka paikasta (ja tällä en tarkoita kansallisvaatetta tuulipukua). Täällä ne ovat joko karseaa kuviota täynnänsä tai sitten niissä on jotain käsittämättömiä rimpsuja ja roikukkeita. Ja suuri osa vaatteista sekä erikoiskaupoissa että Targetissa yms ovat sellaisia puuvillapolyesteripaitoja, jotka näyttävät jo uutena roikkuvan.

tosin, huomaa että puhun nyt queenslanderin suulla, siellä suuressa maailmassa on varmaan valikoimat ihan eri tasoa kuin täällä banaaninpurijoiden leppoisassa valtakunnassa, jossa ympäri vuoden kuljetaan nuhruisessa singletissä, shortseissa ja thongseissa.  ;)

Töistä käyvät vaateostoksilla Sydneyssä, ja kun hinnatkin ovat alle 200$ / keikka ja ilmabussit kulkevat tunnin välein, niin olen minäkin vähän ajatellut uhrata pari työpäivää...

Milka

Merja,

Jos klassisia vaatteita kaipaat, niin oletko kokeillut Cue, Country Road, Jaquie E tai Portman nimisia liikkeita? Ne ovat kansallisia ketjuja, joiden kauppoja pitaisi loytya myos Brisbanesta. Tai sitten tietenkin Myersilta pitaisi loytya laadukkaampia vaatteita. Mutta liikkeiden valikoimat on myos sopeutettu kysynnan mukaan ja vaihtelevat osavaltioittain, joten en tieda miten lienee Queenslandin valikoimat.

En myoskaan osaa hintoja vertailla Suomeen nahden, silla en ole Suomessa ostanut montaakaan vaatekappaletta talla vuosituhannella. Enka myoskaan useinkaan maksa alkuperaista hintaa taallakaan, silla shoppailen naissa factory outleteissa tai ostan vaatteet alennuksista.  8)

Sydneysta muuten usein fashionistat lennahtavat Melbourneen vaateostoksille  :pepsodent

RUU

Lainaus käyttäjältä: Leokatti - helmikuu 05, 2008, 17:16
Villissä lännessä ... ulkopuolella heitetään säännöt nurkkaan ja vedetään päälle sitä, mitä kaapista puhtaana löytyy.
Eipäs nyt vouhkata ja hosuta siellä. Kyllä täällä riittää kun ei ole sääntöjä ja vedetään vain päälle. Ei muuta tarvita.
Pyykkikone on optional ja rouva saa käyttää sitä halutessaan kun kotona muutenkin on. Ja t-paitahan on kivasti koristeltu kun siinä on yhteensä ainakin kahdeksan reilua reikää - on ilmava ja peittää kuitenkin vielä jotain.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Leokatti

Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

Merja

Lainaus käyttäjältä: Milka - helmikuu 05, 2008, 21:04
Jos klassisia vaatteita kaipaat, niin oletko kokeillut Cue, Country Road, Jaquie E tai Portman nimisia liikkeita? Ne ovat kansallisia ketjuja, joiden kauppoja pitaisi loytya myos Brisbanesta. Tai sitten tietenkin Myersilta pitaisi loytya laadukkaampia vaatteita.

Milka,
olen niistä ostellutkin, mutta niissä on enemmän sellaista business pukeutumista. Kaipaan rentoja hyvälaatuisia suomalaiseen tyyliin sopivia perusvaatteita, joita ei tunnu löytyvän muualta kuin Espritistä, ja harvoin sieltäkään. Täällä tuntuu olevan vain ääripäät, polyesterirättejä (Target etc) tai todella siistejä - kylläkin kivannäköisiä - kuteita.

Mutta no worries, en ole vielä alasti joutunut lähtemään kotoa, eli kun tarpeeksi penkoo niin jotain löytyy, aikaa vaan tuntuu olevan todella rajallisesti. En vieläkään yhtään tykkää siitä eteivät kaupat ole iltaisin auki.

ausseihin!

Eli voisiko edellä kirjoitetusta päätellä niin, että kannattaa sittenkin ostaa täältä Suomesta vaatteita mukaan. Itse kun olen koko ajan ajatellut, että sieltä sitten, kun on edullisempaa... Mutta olen kuitenkin kotiäidiksi sinne tulossa (ei tarvetta jakkupuvulle ja paitapuserolle) ja tykkään pitää vaatteita tyyliin mexx, Esprit, peak (isosta alesta ostettuna), Marco Polo (niin ikään alesta), global sport, vero moda... Tosin Myersilla taisi ihan siistiä ja laadukasta vaatetta casual-linjassakin olla.

Milka

Lainaus käyttäjältä: Merja - helmikuu 08, 2008, 05:28
En vieläkään yhtään tykkää siitä eteivät kaupat ole iltaisin auki.

Nyt on varmaan taas tyhman kysymyksen vuoro, mutta eiko Queenslandissa ole ns. late night shopping torstaisin ja perjantaisin? Taalla syvassa etelassa kaikki kaupat ostoskeskuksissa ja nykyisin taitavat olla jopa kaupungin keskustan kaupat auki noin kello 9 illalla.

Myos mina kaytan paljon Espiritin vaatteita, varsinkin t-paitoja. Olenkin vakioasiakas heidan tehtaan myymalassa  :pepsodent

MH

Lainaus käyttäjältä: Merja - helmikuu 08, 2008, 05:28


[ En vieläkään yhtään tykkää siitä eteivät kaupat ole iltaisin auki.

Mielestäni on erittäin hyvä ettei kaupat ole joka ilta auki. Jää kauppojen työntekijöillekin aikaa viettää vapaata perheensä ja läheistensä kanssa. Jokainen pystyy halutessaan järjestämään ohjelmansa siten ettei tarvitse yökausia majailla kaupoissa.

Suomessa on vaan päättäjillä jotenkin ihmeellinen käsitys että kaupankäynti lisääntyy sillä että ovet on pidempään auki. Kaupan toiminta tehostuu huomattavasti kun aukioloaika on lyhyempi, ja sitä kautta kulut pysyvät kurissa ja kansa ostaa edullisemmin.


Leokatti

Lännessä sulkeutuvat ovet klo 5.30 eli jos 5 asti olet töissä niin ei puhettakaan, että ehtisit käydä ruokakaupassa töitten jälkeen. Minuahan asia ei kosketa, kun teen etätyötä ja pääsen kauppaan keskellä päivääkin, mutta kyllä tuo tavalliselle työssäkäyjälle on ongelma. Late night shopping on to iltaisin ja sitten on turha etsiä parkkipaikkaa kun kaikki ryntäävät yhtäaikaa shoppailemaan. Lisäähän se pitkä aukioloaika työpaikkojakin...

Merja: minä olen tykästynyt Postie:n kuteisiin enkä vähiten siksi, että 99% niistä on sellaisia, joita ei tarvitse silittää (halleluja!). Onko tuttavapiirissä ketään, joka kutsuja järjestää tai pyöriikö tuo ketju edes Brisbanessa?

Kyllä mulle ovat kelvanneet Targetin ja K-Martin t-paidat ihan hyvin. Eipähän tule jemmattua taas 20 seuraavaksi vuodeksi paitoja, joita ei koskaan tule pidettyä, kun ne eivät kestä lähellekään niin kauan... :pepsodent

*Hyväntekeväisyyteen kassikaupalla vanhoja kuteita muuton keskellä vasta lahjoittanut*

PS. Miksi puuvillaa pelkästään?
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

Merja

Milka ja Kati,

täällä sentään ruokakaupat ovat auki 9pm saakka. Olen tähän vuoteen saakka hyödyntänyt JOKA IKINEN torstai shoppausmahdollisuuden, mutta nyt nuorimman uintitunti ja kakkosen AFL on silloin ja sitä paitsi olen nykyään loppuviikolla niin totaalisen raato ettei pysty millään enää.

Huomaan tyylini liberalisoituneen, nykyään alkaa kelvata aussikuteet. Ja Targetista löytää joskus kivoja, ei siinä mitään. Mutta Suomessa menit mihin kauppaan tahansa, niin aina löytyi jotain... Täytyy kysellä tuota postie:ta työkavereilta.

Koska kuitenkin elämä on aika hektistä ja vapaahetkiä tulee erittäin harvoin, olisi hyvä hyödyntää sellainen lähtemällä shoppaamaan. Mutta kun ne kaupat ovat tietenkin juuri silloin kiinni. Tosin ei tämä mikään big issue ole, sitten vaan shopataan todella paljon harvemmin. Josta mies tietenkin tykkää. Kaikkeen sopeutuu kun on pakko  :pepsodent

Ollaan kyllä lähdössä Melbourneen käymään parin viikon kuluttua, saas nähdä tulenko kassit täynnä takaisin  :o

Aikis

Lainaus käyttäjältä: ausseihin! - helmikuu 08, 2008, 06:04
Eli voisiko edellä kirjoitetusta päätellä niin, että kannattaa sittenkin ostaa täältä Suomesta vaatteita mukaan.

Minä sanoisin, että stoppia nyt. Ilman muuta kannattaa jättää vaatteiden hankinta (no ota nyt vaihtovaatteet sentään) eteläiselle pallonpuoliskolle - jo pelkästään sääolosuhteet ovat sellaiset, että et välttämättä tiedä millaista tarvitset ja haluat sitten todellisuudessa käyttää.

Voivat olla Merja ja kumppanit oikeassa, että todella laadukkaita (ja edullisia) vaatteita on ehkä vaikea löytää, mutta normiasuja kyllä ihan varmasti. Ja ne on kuitenkin puolet halvempia kuin Suomessa.

Itse olen ollut koko talven ikionnellinen viime vuonna Sydneyn pääsiäissesongista (David Jones tavaratalo) ostamastani kevyestä villakankaisesta talvipalttoosta (ulsteri), kun nyt täällä samanlaisesta olisin joutunut pulittamaan vähintäänkin tuon kaksinkertaisen hinnan, ellen enemmänkin!

ausseihin!

Lienet Aikis oikeassa ja olemme kuitenkin aika-ajoin myös Suomessa, joten puutteet voi sitten paikata helposti. Meillä tulee olemaan David Jones ihan vierssä! :pepsodent Vaikutti Myersin ohella ihan säädylliseltä ostospaikalta.

jounij

Viilataanpa välillä pilkkua, kun en ole sellaista - omasta mielestäni - pitkään aikaan täällä tehnytkään: Myer-tavaratalon nimessä ei ole s-kirjainta.


Vinkkaa
Jouni
Canberra

Jaaks

Lainaus käyttäjältä: JouniViilataanpa välillä pilkkua, kun en ole sellaista - omasta mielestäni - pitkään aikaan täällä tehnytkään

En minäkään.

Myers on "plural" eli monikko tarkoittaen kaikkia tai useita heidän kaupoistaan  :pepsodent

ausseihin!

Höh, mä luulin että täällä olisi ollut jotain järkevää kommenttia ;)