Paikallisen ajokortin hakeminen

Aloittaja limonator, joulukuu 02, 2008, 19:58

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

limonator

Hei kaikki!

Ajattelin kysyä, onko teillä kokemuksia Suomen/EU:n ajokortin vaihtamisesta paikalliseen ajokorttiin? Asumme NSW:ssa.  Mieheni on asiaa selvitellyt ja hänelle kerrottiin, että suomalainen ajokortti pitäisi ensin käännättää virallisella kielenkääntäjällä. Onko näin? Mistähän näitä virallisia kääntäjiä löytyy Sydney:ssa?

Oletteko ylipäätänsä hankkineet paikallisen ajokortin kun olette asuneet täällä 2-4 vuotta? Kuulemma, jos ei ole paikallista korttia, pitäisi Suomen ajokortin lisäksi olla aina passi mukana virallisena henkkarina ajaessa...

Kiitos, jos joku ehtii vastailla!

MH

Qld:ssä ainakin suomalaisen eu kortin voi vaihtaaa suoraan. Mitään ei tarvita. Raskaan kaluston korteissa on rajoituksia.

iluvatar

Tarvii paikallisen rekisteröidyn kääntäjän käännöksen.

MH

Siellä on taas joku virkailija pelannut lottoa, ei tarvita mitään käännöksiä jos teillä on EU ajokortti. Vaihda toiseen konttoriin jos ei onnistu. Vakituinen osoite Australiassa riittää. Nämä siis jos haet henkilöautokorttia.

Aikis

Forumin hakukoneelta löytyisi taas piiiitkät pulinat tästä ajokorttiasiasta...

Paikallisen ajokortin hankkiminen ei voisi olla helpompaa (muutama kymmenen aussidollaria ja 10 minuutin tietokonetesti jota voi etukäteen harjoitella netissä), joten sen voi vallan mainiosti tehdä. SEn ainoa huono puoli on että sitten on myös sakkopisteiden keruussa tasavertainen paikallisten kanssa. JOs taas käyttää kansainvälistä tai suomalaista korttia, ainakin minulla on se käsitys että sakotussysteemi on toisenlainen...oikaiskoon joku taas jos olen metsässä.

Ja sitten vielä esimerkkinä pahempi puoliskoni, joka kolme vuotta (eikä hän suinkaan ole ainoa) ajeli ihan tavallisella pinkillä suomikortilla (lue: EU-kortti) eikä NSW polliissi niillä noin neljällä kerralla jolloin häntä syystä tai toisesta puhutteli, koskaan huomauttanut asiasta mitään.

Eli ei ole elämää suurempi kysymys ollenkaan.


RUU

Lainaus käyttäjältä: MH - joulukuu 03, 2008, 00:52
Siellä on taas joku virkailija pelannut lottoa, ei tarvita mitään käännöksiä jos teillä on EU ajokortti. Vaihda toiseen konttoriin jos ei onnistu. Vakituinen osoite Australiassa riittää. Nämä siis jos haet henkilöautokorttia.
Tuota lottoamista tuntuu tapahtuvan, jopa saman toimiston sisalla.

Minulla on sellainen luottokorttikokoinen EU-kortti ja QLD-kortin sai vain tayttamalla lomakkeen & maksamalla pari setelia.
Vaimolla on pykalaa vanhempi, iso muovinen kortti ja sen kohdalla ruvettiin tivaamaan kaannosta. Siihen ei auttanut KV-kortin nayttaminenkaan vaikka kuinka olisi Geneven sopimusten mukainen ja asianmukaisen viranomaisen vahvistama.
Virallisesti kasittaakseni QLD Transportinkin kuuluisi vaatia englanninkielinen versio kortista mutta kaytannossa he lukevat EU-korttia ihan sujuvasti. Taitaa olla riittavan yleinen heidan tiskeillaan...

Minakin neuvoisin ensin kokeilemaan paria eri toimistoa ja sitten jos viesti on yhtenainen, miettimaan sita NAATI-kaantajaa.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

MH

Ruu,

Siitä välimallin kortista puuttuu olennaiset tiedot sen takia se ei käy. Eli ajoneuvo luokkia ei ole merkitty kuin kirjaimilla. Sitten siitä puuttuu joko myöntämispäivä tai voimassaolopäivä ja olikohan vielä joku muu asia. Tämän takia se ei kelpaa. Eu kortissa ajoneuvoluokat on merkitty symbolein sekä niille päättymispäivät. Lisäksi siinä lukee 12 eri kielellä ajokortti.

Neuvos

Seuraava koskien NSW ajokorttia

Nyt en ole ihan varma tuosta lottoamisesta, mutta RTA:n sivuilla kerrotaan selvästi mitä tarvitaan ajokortin vaihtamiseksi NSW ajokortiksi esim Suomalaisen kortin omaaville.
NAATI käännös esim EU kortista ei riitä vaan se käännös pitää tulla Community Relations Commission For a multicultural NSW:n tai Department of Immigration and Citizenshipin kautta. He tietenkin lähettävät sen jollekin NAATIlle käännettäväksi.

Ei tuossa EU kortissa sanota periaatteessa yhtään mitään englanniksi, lukuuntottamatta pienellä Driving licence ja Vehicle administration.
Myöskin passissa olevasta saapumisleimasta pitää olla kulunut 6kk ennekuin korttia voi vaihtaa paikalliseen.

Kyllä se kortti kannattaa hankkia heti kun on mahdollista niin pääsee "paikalliseksi" monet ovet avautuvat samantien.

Omalla kohdallani aikailin kortin vaihtamista ja kun viimein menin korttia vaihtamaan niin oli jo liian myöhäistä koska lomamatka AU ulkopuolelle katkaisi 6kk:n putken.

Moottoripyörää en meinannut saada rekisteröityä koska ei ole NSW korttia, no selvisin siitä hankkimalla RTA customer numberin.
Seuraava ongelma oli sitten comprehensive insurance, monet firmat eivät suostuneet antamaan vakuutusta koska mulla ei ollut sitä NSW korttia. Joku firma jopa vaati AU, NZ tai UK kansalaisuutta kun kyselin vakuutusta. Tuolla tuskin olisi ollut merkitystä jos olisi ollu vain se NSW kortti. No viimein löytyi firma joka lupasi vakuutuksen antaa, mutta tietty seoli +2x kalliimpi kuin normaali vakuutus. Muutama päivä etsintää lisää ja jo löytyi kohtuuhintainen firma joka lupasi vakuutuksen tehdä, heitä kiinnosti vaan maksanko visalla vai millä.

Mutta ajamista varten ei tarvitse ajokorttia edes vaihtaa paikalliseen jos pysyy temporarynä. Ja kertaakaan ei poliisi korttia kyseltyään ole kortista nikotellut tahi käännöksiä kysellyt.

MH

Lainaus käyttäjältä: Neuvos - joulukuu 03, 2008, 09:31




Ei tuossa EU kortissa sanota periaatteessa yhtään mitään englanniksi, lukuuntottamatta pienellä Driving licence ja Vehicle administration.




Ei sanotakkaan, mutta kuvasymbolein asia on merkitty niin että sen ymmärtää missäpäin maailmaa tahansa.

Aikis

No lisätään tähän vielä, että meidän isäntä ei tarvinnut NSW-ajokorttia edes tuohon moottoripyörän rekisteröintiin eikä vakuuttamiseen.

Tämä kaikki siis edelleen osoittaa, että tutkimattomat ovat byrokratian tiet - ja että siihen kannattaa oppia suhtautumaan asian vaatimalla tavalla.

Neuvos

Lainaus käyttäjältä: MH - joulukuu 03, 2008, 14:09
Lainaus käyttäjältä: Neuvos - joulukuu 03, 2008, 09:31




Ei tuossa EU kortissa sanota periaatteessa yhtään mitään englanniksi, lukuuntottamatta pienellä Driving licence ja Vehicle administration.




Ei sanotakkaan, mutta kuvasymbolein asia on merkitty niin että sen ymmärtää missäpäin maailmaa tahansa.

Ymmärtää ymmärtää, mutta jos kortti pitää vaihtaa NSW kortiksi niin pitäisi olla kuvien sijasta englantia. Ymmärrys ja järki ei auta RTA:lla asioidessa (Ainakaan kahdessa käymässäni toimistossa 3lla eri virkailijalla.

Esimerkkinä kerron seuraavan:

Menin hakemaan RTA customer numberia ja ne vaati 100% ID:tä jotta asia saataisiin hoidettua. Noh mä siihen passin, luottokortin ja sähkölaskun. Ja kirjottelin hakemuksen tiskin takana olevalle tantalle. Kirjotin osoitteeni kuten olen sen tottunut kirjottamaan 714/1 Sergeants lane. Sähkölaskussa se sitten olikin muotoa Unit 14 level 7 Sergeants lane. Siihen tantta että SEIS ei näin VAARANTAVA virhe. Pitää olla joku dokumentti, missä on sama osoite kuin hakemuksessa. Koetin siinä sitten selitellä, että mutta kun tämä on ainut firma mikä mulle tuollaisella osoitteella postia laittaa ja samasta asiasta puhutaan. Ei käynyt sitten millään. Tuumi että mene hakemaan toinen lasku mistä selviää oikea osoite. Vihdoin sain toitotettua tantalle, että entäpä jos kirjoitan tuohon hakemukseen sen saman osoitteen mikä laskussa on. Tantta pitkin hampain antoi armon käydä oikeudessa ja sain korjata osoitteen. Eli se siitä ymmärryksestä ja järjenkäytöstä.

No okei oma vika mitäs otin sellaisen laskun mukaan.

Linkit RTA:n sivuille
http://www.rta.nsw.gov.au/licensing/newtonsw/international_drivers.html
http://www.rta.nsw.gov.au/licensing/visitorstonsw/gettingnswlicence.html

usia

Meilla myos (4 vuotta sitten) North Ryden (NSW) RTAlla vaadittiin Community Relations Commission For a multicultural NSW kaannosta. Kyseinen pulju loytyi Sydneyn CBDsta. Ja kuten Neuvoksellakin, nimi ja osoite siina osoitteen todistavassa laskussa oli oltava tarkalleen sama. Meilla ongelmaksi muodostui nimessa oleva yhden kirjaimen muutos - ei nama suomalaiset nimet ole helpoimmasta paasta paikallisille. Mutta kuten edellisetkin maintisi, se on valilla virkailijan suhteen lottoa ja kaverit on saaneet helpommallakin  :confuse Kun paprut kohdillaan, ei sitten tarvinnut muuta kuin tayttaa lomake ja rahat tiskiin.

Lisays viela, etta meillakin oli Autoliiton kv-ajokortti (se pahvinen lapyska), mutta ei kelvannut kaannokseksi.

MH

Mulla kesti QLD ajokortin saaminen 10min ja muuta ei tarvittu kuin kupongin täyttö ja muistaakseni 68$ sekä EU kortti ja vakituinen osoite Australiassa.

riaapa

Mulla vaadittiin 4 vuotta sitten Viktoriassa nuo edellämainitut (EU-ajokortti, todiste vakituisesta osoitteesta Australiassa, 100 points ID, täytetty lomake) sekä virallinen käännös ajokortista. Eivät suostuneet vaihtamaan ilman käännöstä. Käännökseksi onneksi kelpasi myös Autoliiton (?) ns. kansainvälinen ajokortti, joka on vain pahvinen läpyskä jossa selitetään mihin ajokorttini oikeuttaa.

Eniten otti tietysti pattiin se, että kun olin sen kv-ajokortin hankkinut (mikä ei ollut ihan yksinkertaista Australiasta käsin ainakaan silloin) ja kiikutin sen VicRoadsin toimistoon niin ei ne sitä edes avanneet, halusivat vaan nähdä että mulla sellainen oli!  :nuttu: Ihan sujuvasti näkyi se virkailija siitä EU-ajokortista tärkeimmät tiedot poimivan. Ja sitten tietysti rei'ittimellä reikä mun suomalaisen ajokortin nurkkaan.  >:(

Riina
Riina

helloanu

Victoriassa vaadittiin NAATI-kaannos kun vanhempi isomman mallinen ajokortti ei loytynyt heidan omista kaannoskirjoista...

arixmel

Lainaus käyttäjältä: helloanu - joulukuu 05, 2008, 13:15
Victoriassa vaadittiin NAATI-kaannos kun vanhempi isomman mallinen ajokortti ei loytynyt heidan omista kaannoskirjoista...

mielenkiintoinen ajatus tuo heidan omat kaanoskirjansa,,,siis onkohan heilla kaikilla tammoinen virallinen "juttu" mista he voivat vain vilkaisulla tarkistaa, ilman mitaan virallista kaannosta etta mita ne kirjaimet tai symbolit oikein tarkoittaa siis jos kyseisen maan ajooikeuden varmennus lapyke siita loytyy,,,ja jos ei ole niin voisi olla hyva ajtus, ainakin tammoisessa monen kansan maassa.,,,tjaa mitkahan on tilastot siita kuinka monta siirtolaista taalla vaihtaa korttinsa paikalliseen ja kuinka monelta heista vaaditaan se sama kaannos? Siitahan se riippuu ma luulen.
xcvb
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

hmclehto

 Ja sitten tietysti rei'ittimellä reikä mun suomalaisen ajokortin nurkkaan.  >:(

Eihan ne toki voi Suomalaista korttia rei'ittaa...Sehan on voimassa sata vuotta (vahan liioitellen) ja myos ID Suomessa. Mulla Sydneyssa katsoivat EU kortin ja uusi Aussi lahti saman tien mukaan, tietysti hintaa vastaan ja Suomalainen siis myos taskussa.

riaapa

Lainaus käyttäjältä: hmclehto - joulukuu 07, 2008, 10:39
Ja sitten tietysti rei'ittimellä reikä mun suomalaisen ajokortin nurkkaan.  >:(

Eihan ne toki voi Suomalaista korttia rei'ittaa...Sehan on voimassa sata vuotta (vahan liioitellen) ja myos ID Suomessa. 

Näinpä kuitenkin tekivät, enkä ole ymmärtääkseni lähellekään ainut jolle näin on käynyt. Eiköhän sitä voi vielä ihan hyvin Suomessa käyttää jos haluaa - eihän siinä ole kuin pieni reikä nurkassa. Tai jos se oikein kovasti harmittaa niin voihan tilata vaikka uuden suomalaisen ajokortin.

Eipä tuo kyllä edellisellä Suomen reissulla ollut edes mukana, vaan aussilaista ajokorttiani käytin henkkarina jos tarvitsi.
Riina

Aikis

Hih, taas ollaan yhdessä mieliaiheestani...eiköhän moni jo kyllästy lukemaan tarinaani reijittämisestä...

Että siis reikä on ajokortissa, Mirandan (Sydney, NSW) RTA:n reippaan virkailijan toimesta. Ja on toiminut Suomessa täysin ongelmitta nyt parisen vuotta - kaikenlaiset virkailijat, liikennepoliisi mukaanlukien, ovat sitä hipelöineet ilman minkäänlaisia soraääniä.

Ei siis tarvitse woria tästäkään.

usia

Mulla viimeksi Suomessa kaydessa Nordean virkailija tarkasteli korttia hetken aikaa ja sitten kysyi, etta miksikohan tassa on reika - olenko joskus ripustanut kaulaani :pepsodent? Heilla kuulema on ohje, etta henkilollisyystodistuksen PITAISI olla ehja. Pitaisi - eli ei pakko ja kyllahan se kortti reiallisenakin kelpasi.


hande

Lainaus käyttäjältä: MH - joulukuu 02, 2008, 23:13
Qld:ssä ainakin suomalaisen eu kortin voi vaihtaaa suoraan. Mitään ei tarvita. Raskaan kaluston korteissa on rajoituksia.

siis taalla Qld:ssa voin vain marssia perus suomalaisen pinkin ajokorttini kanssa toimistoon ja saada hyvaksyttavan ajokortin naytettyani passini,  taytettyani lomakkeen ja annettuani jonkin moisen summan rahaa? kuulostaa liian hyvalta ollakseen totta? tai siis tarkoitan etta voihan se mahdollista ollakin, because it's diffents on the place, right?  ;)
jos joku jotain asiasta tietaa miten homma menee taalla brisbanen/ Qld:n suunnilla, olkaa niin hyvat ja kommentoikaa!  :D

MH

Lainaus käyttäjältä: hande - joulukuu 12, 2008, 15:42
Lainaus käyttäjältä: MH - joulukuu 02, 2008, 23:13
Qld:ssä ainakin suomalaisen eu kortin voi vaihtaaa suoraan. Mitään ei tarvita. Raskaan kaluston korteissa on rajoituksia.

siis taalla Qld:ssa voin vain marssia perus suomalaisen pinkin ajokorttini kanssa toimistoon ja saada hyvaksyttavan ajokortin naytettyani passini,  taytettyani lomakkeen ja annettuani jonkin moisen summan rahaa? kuulostaa liian hyvalta ollakseen totta? tai siis tarkoitan etta voihan se mahdollista ollakin, because it's diffents on the place, right?  ;)
jos joku jotain asiasta tietaa miten homma menee taalla brisbanen/ Qld:n suunnilla, olkaa niin hyvat ja kommentoikaa!  :D

Siis jos sulla on uudenmallinen EU ajokortti, niin juuri noin. Elleivät ole viimeisen parinvuoden aikana muuttaneet käytäntöä. Pysyvä osoite täytyy tietty olla. Eikä minulta reijitetty myöskään suomi ajokorttia. Lisäksi saatat joutua näyttämään pankkikorttia ja medicare korttia joilla vain vahvistetaan että olet pysyvästi maassa asuva.

RUU

Lainaus käyttäjältä: hande - joulukuu 12, 2008, 15:42
siis taalla Qld:ssa voin vain marssia perus suomalaisen pinkin ajokorttini kanssa toimistoon ja saada hyvaksyttavan ajokortin naytettyani passini,  taytettyani lomakkeen ja annettuani jonkin moisen summan rahaa? kuulostaa liian hyvalta ollakseen totta? tai siis tarkoitan etta voihan se mahdollista ollakin, because it's diffents on the place, right?  ;)
jos joku jotain asiasta tietaa miten homma menee taalla brisbanen/ Qld:n suunnilla, olkaa niin hyvat ja kommentoikaa!  :D

Maarita "perussuomalainen pinkki". Luottokortti-kokoisen EU-kortin kanssa kylla, aiempien mallien kanssa tarvitset virallisen kielenkaannoksen. Lisaksi tarvitset 100 pisteen ID't, mukaanlukien osoitteen todistamisen.
Taytat lomakkeen QLD Transportin toimistossa, ojennat sopivan summan rahaa ja he ottavat sinusta valokuvan siella.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Kaitlin

Lainaus käyttäjältä: hande - joulukuu 12, 2008, 15:42
Lainaus käyttäjältä: MH - joulukuu 02, 2008, 23:13
Qld:ssä ainakin suomalaisen eu kortin voi vaihtaaa suoraan. Mitään ei tarvita. Raskaan kaluston korteissa on rajoituksia.

siis taalla Qld:ssa voin vain marssia perus suomalaisen pinkin ajokorttini kanssa toimistoon ja saada hyvaksyttavan ajokortin naytettyani passini,  taytettyani lomakkeen ja annettuani jonkin moisen summan rahaa? kuulostaa liian hyvalta ollakseen totta? tai siis tarkoitan etta voihan se mahdollista ollakin, because it's diffents on the place, right?  ;)
jos joku jotain asiasta tietaa miten homma menee taalla brisbanen/ Qld:n suunnilla, olkaa niin hyvat ja kommentoikaa!  :D

Me marssittiin sinne mukana pinkki luottokortin kokoinen (itse asiassa minulla ko. kortti havisi muutto hassakassa joten minulla oli vain paperi AKE:sta suomesta enkuksi todistaen etta minulla on Suomessa ajokortti) suomalainen ajokortti, yksi puhelinlasku oli jossa nakyy etta meilla on pysyva osoite (pysyvaa oleskelulupaa ei silloin edes viela ollut joten sita ei tarvinnut todistaa), lisaksi pari luottokorttia naytettiin. Paikallinen ja suomalainen joilla todistat passin lisaksi olevasi sina. Taytettiin lappu, napsastiin kuva ja kohta oli kortti kadessa. Kuvaan sai jopa hymyilla =))) Koko prosessiin meni alle puol tuntia kahdelta henkilolta. Maksoi jotain alle 100 dollaria per larvi, en valitettavasti muista tarkasti.

Ja tama siis tuossa Caboolturen toimipisteessa noin 40km pohjoiseen Brissysta pari kk sitten.

Kati


hande

niin sita luottokortin kokoista vaaleanpunaista ajokorttia juuri tarkoitin. ja taytyy olla pysyvasti maassa asuva jotta ne myontavat paikallisen ajokortin, eivat myonna backpackareille, esim. 8kk maassa oleville?

Silppu

Kyllä on myönnetty sukulaiselleni WH-viisumilla QLD:ssa, kun vain näyttivät muistaakseni vuokrasopimuksen ja sähkölaskun, kirjastokortin, pari luottokorttia ja passi ja sen sellaista. Näin siis n. kolme vuotta sitten.

manaatti

Lainaus käyttäjältä: Kaitlin - joulukuu 13, 2008, 13:54
Me marssittiin sinne mukana pinkki luottokortin kokoinen (itse asiassa minulla ko. kortti havisi muutto hassakassa joten minulla oli vain paperi AKE:sta suomesta enkuksi todistaen etta minulla on Suomessa ajokortti) suomalainen ajokortti, yksi puhelinlasku oli jossa nakyy etta meilla on pysyva osoite (pysyvaa oleskelulupaa ei silloin edes viela ollut joten sita ei tarvinnut todistaa), lisaksi pari luottokorttia naytettiin. Paikallinen ja suomalainen joilla todistat passin lisaksi olevasi sina. Taytettiin lappu, napsastiin kuva ja kohta oli kortti kadessa. Kuvaan sai jopa hymyilla =))) Koko prosessiin meni alle puol tuntia kahdelta henkilolta. Maksoi jotain alle 100 dollaria per larvi, en valitettavasti muista tarkasti.

Ja tama siis tuossa Caboolturen toimipisteessa noin 40km pohjoiseen Brissysta pari kk sitten.

Kati

Olisiko ajokortti tosiaan pitänyt saada saman tein mukaan? Meille kun sanottiin että he soittavat kun on valmista eikä soittoa ole vieläkään kuulunut kuukauden jälkeen ja nyt vasta muistin alkaa kaipailla sen perään...

RUU

Lainaus käyttäjältä: manaatti - tammikuu 05, 2010, 13:33
Olisiko ajokortti tosiaan pitänyt saada saman tein mukaan? Meille kun sanottiin että he soittavat kun on valmista eikä soittoa ole vieläkään kuulunut kuukauden jälkeen ja nyt vasta muistin alkaa kaipailla sen perään...
Ainakin QLD:ssa sen saa mukaansa n 1 min odottelun jalkeen suoraan virkailijalta.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

jounij

Samoin ACT:ssä kortin saa heti mukaansa. Ettei vain virkailija olisi tarkoittanut, että voit istua hetken odotushuoneessa ja että hän kutsuu (= call) sinut takaisin puheilleen korttia noutamaan sitten parin minuutin kuluttua, kun kortti on valmistunut.


Arvaa
Jouni
Canberra

manaatti

^ heheheee, varmaan enemmän kuin todennäköistä :D Täytyypä soitella sinne konttorille...

AP

Kaikkea en threadistä jaksanut lukea, mutta tarviiko vaihtaa aussi-kortiksi? Jos asustelee vajaan vuoden maassa, niin voiko EU-kortilla ajella kuten EU:ssa...prätkää, autoa, kuorkkia, isompaa kuorkkia, jne.?

RUU

Lainaus käyttäjältä: AP - tammikuu 07, 2010, 00:30
Kaikkea en threadistä jaksanut lukea, mutta tarviiko vaihtaa aussi-kortiksi? Jos asustelee vajaan vuoden maassa, niin voiko EU-kortilla ajella kuten EU:ssa...prätkää, autoa, kuorkkia, isompaa kuorkkia, jne.?
AP, olisit nyt vaan jaksanut lukea...
Riippuu viisumistasi. Hakusanat 'ajokortti' ja 'viisumi' auttavat eteenpäin
Lyhyt asumisaika viittaa tilapäiseen viisumiin --> tässä tapauksessa voit käyttää EU-korttia.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

jotu

Kokemus Alburystä, New South Walesista. Asumme täällä 3-vuotta temporary-viisumilla. Kävin RTA:ssa kysymässä käykö supmalainen Eu-kortti täällä. Arvelivat että kyllä käy, mutta kehottivat tarkastamaan asian vielä paikalliselta poliisiasemalta. Siellä sanottiin että ilman muuta käy, ei ole syytä hankkia NWS-ajokorttia. Autokin on ostettu ja rekisteröity ilman ongelmia. Samoin vakuutukset. Nyt aion hankkia motskarin, saa nähdä onnistuuko yhtä hyvin. Toinen asia on sellainen,että poikani aikoo suorittaa ajokortin täällä ollessamme. Käyköhän se sitten Suomessa?

MH

Jos sulla on Suomalainen A- kortti sen pitäisi kelvata kyllä. Mikäli vaihdat aussikorttiin katso että laittavat siihen oikean luokan eli rajoittamaton kuutiotilavuus, ainakin QLD:ssa on eri luokkia moottoripyöräkortissa, minullekkin tarjosivat ensin alempaa luokkaa, jälkikäteen vaihto olisi voinut olla vaikeampaa.

RUU

Lainaus käyttäjältä: jotu - helmikuu 20, 2010, 14:34
Toinen asia on sellainen,että poikani aikoo suorittaa ajokortin täällä ollessamme. Käyköhän se sitten Suomessa?

Tähän vastaa aina yhtä ystävällinen sinivuokko sivuillaan: Ulkomainen ajokortti. Tiivistelmä: käy vuoden ajan mutta pitää olla suomalaisten ikärajojen ylittänyt autoa ajaessaan.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

RUU

Lainaus käyttäjältä: jotu - helmikuu 20, 2010, 14:34
Asumme täällä 3-vuotta temporary-viisumilla. Kävin RTA:ssa kysymässä käykö supmalainen Eu-kortti täällä. Arvelivat että kyllä käy, mutta kehottivat tarkastamaan asian vielä paikalliselta poliisiasemalta. Siellä sanottiin että ilman muuta käy, ei ole syytä hankkia NWS-ajokorttia.
Kyllä RTA:ssakin olisi pitänyt selkäytimessä olla tieto, että tilapäisten viisumien haltijat saavat käyttää kansallista korttiaan.
Jos kortti on muun kielinen, sen mukana pitää olla kv-ajokortti tai virallinen kielenkäännös kortista. Käytännössä aussipoliisi lukee EU-kortin kätevästi sellaisenaankin, samoin aikoinaan tyrkyttelin sitä ID:nä moneen muuhunkin paikkaan ja täydestä meni joka kerta.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Marianne2008

Täällä SA:n puolella ajokortin hakeminen kävi niin, että
- ensin lukaisin pikaisesti netistä, tarvitseeko ottaa ajotunteja, näprätä jonkun kirjallisen kokeen kanssa ja/tai käydä lääkärintarkastuksessa. Aikani tavasin sitä webbi-sivua ja täytyy myöntää, etten oikein vakuuttunut, että miten se oikein menee. Siellä kuitenkin luki, että ennen residencyn saamistä näyttäisi voivan huristella EU-kortilla, mutta kuitenkin edellytettiin kansainvälistä ajokorttia, vaikkei Australia ole sopimusta allekirjoittanutkaan.
- Modburyn sivukonttoriin siis vaan rohkeasti sisään; siellä "portsari"(sen kokoinen ja oloinen naisimmeinen, että ei todellakaan tehnyt mieli tehdä muuta kuin työtä käskettyä :D) kysyi, että milläs asioilla liikun, johin sitten piipittämään, että ajokorttiahan minä tässä vaan...
- portsarille piti ensin esittää EU-kortti (kansainvälisestä ei välittänyt tipan tippaa, vaikka se on ainoa "monikielinen" kortti), passi, maahanmuuttovirastolta saatu viisumikirje (että näkee paikallisen osoitteen) sekä luottokortti (ei tarvitse olla paikallinen, itsekin vilautin Nordean myöntämää)
-tämän jälkeen sain lomakkeen, jolla anotaan paikallista ajokorttia
- tiskille lomakkeen kanssa(piti myös näyttää kaikki samat dokkarit kuin portsarille), missä selvisi, että ei mitään testejä eikä kokeita tarvita, vaan suomalainen ajotutkinto/EU-kortti on käypästä valuuttaa Etelä-Aussilassa.
- sitten TODELLA ohrainen maksu AUD 387!!! , väliaikainen kortti käteen, ohjaus valokuvaajan tykö(taas yksi vankikarkurin kuvalla varustettu henkilötunnus lisää kokoelmiin >:D) ja ilmoitus, että kortti tulee postissa.
- koko toimitus max 15 minuttia

MH

Jopas on kova hinta, kauanko tuo ajokortti on voimassa. Muistaakseni QLD:ssa 5v ajokortti oli jotakin alle 70$ luokkaa ja kortin sai samantien mukaan.

Marianne2008

He he ... uusi kortti tuli just postissa ja on se niin hiano  :pepsodent että. Hologrammejakin vaikka millä mitalla. Voimassa 10 vuotta, mut jos QL:n kortti on voimassa puolet tuosta ajasta ja vain noin AUD 70, on tuo meikäläisen maksama hinta siltikin suht suolanen. No, minkäs teet, pakko oli hakea, kun nyt olen täällä sitten jäädäkseni.

joon3

Joo Queenslandin ajokortti on jotaa 70dollarii 5 vuodeks tai sit sen saa otettuu vuodeks tai 3. Ite otin 3 ja oisko ollu jotaa 50dollarii. Prosessi oli muuten sama kuin mariennen, mut ei tarvinu luottokortti näyttää, riitti ihan pankkikortti. Tosin eipä tääl paikallisel kortil tee yhtää mitää sitä ennen ku se pitää statuksen muututtua vaihtaa. Kelpasko peräti nii kauan ku on joku viisumi. En jaksa muistaa. Nii tai sit jos rupeet taksii ajamaa mistä itekki tääl jotaa joskus kyselin.