Ruoka-aineita ossilan kaupoissa

Aloittaja Jouko, joulukuu 06, 2004, 10:15

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Zara

Very good point in deed Rockola!

Etenkin sen vodkan kans on syyta olla tarkkana... :roue

Emppu

syömisestä tuli mieleen tiskaus, löytyykö sieltä tiskiharjoja?

Aikis

Emppu, en nyt ole ihan satavarma että löytyykö tiskiharjoja - mistä? Mutta jos tarkoitat Austaliaa, niin kerrottakoon että muutaman supermarketin taloustavaraosaston lisäksi niitä kasvaa puissa ja pensaissa!

Tony

Aikis,

Tarkoitit varmaan pulloharjoja http://www.aussie-info.com/identity/flora/#bottlebrush . Kyllähän niilläkin astiat pesee:D

:)Tony

Heidi

Tiskiharjoja loytyy kylla varmaan jokaisesta supermarketista, mutta en kylla ole aussikodeissa niita oikeastaan huomannut kaytettavan, vaan astiat pestaan jollain tiskiratilla tai sienella - eika niita huuhdella, vaan kuivataan pyyhkeella saippuaisena. Mina kylla pesen tuttuun tapaan harjalla, huuhtelen ja laitan kuivaustelineeseen, josta sitten vasta kuivana kaappiin. Tapansa kullakin, mutta ei ole ollut itsella tarvetta muuttaa tiskaustapoja tai monia muitakaan vanhoja ja hyviksi havaittuja juttuja! :)

eevis

mainostamiseksi menee mutta Ikean tiskiharjat on tosi hyvia! :peukkuy
Dees - We will bloody bounce back!!!


Petri

LainaaOriginally posted by Emppu
syömisestä tuli mieleen tiskaus, löytyykö sieltä tiskiharjoja?

Ei. Australiassa ei tiskata vaan likaiset astiat heitetään takapihalle. Kun takapiha täyttyy, australialaiset muuttavat.

Marika

Loysin sattumalta nettikaupan nimeltansa Nordic Fusion, josta voi tilata ainakin niita monen himoitsemia turkinpippureita ja sinappisillia :D

Kaykaapas katsastamassa osoitteessa: http://www.nordicfusion.com.au/oscommerce/index.php

Aikis

Juu meillahan on taalla Sydneyssa vaikka mita, kuten tuo kauppa ja toinenkin, Arktik Design... joissa on siis pelkastaan skandinaavisia tuotteita. Onko teilla pain SugarFix -ketjua, sielta loytyy myos turkkarit ja dajmit, ei tosin sinappisillia.

Emppu

Olettaisin, ett? vanhasta brittisiirtomaasta l?ytyy siideri?, mutta kuinka helposti? Onko joka baarissa siiderihana vai joutuuko mets?st?m??n?

riaapa

LainaaAlkuperäinen postittaja Emppu
Onko joka baarissa siiderihana vai joutuuko metsästämään?

Hanaa saat kyllä metsästää oikein toden teolla... pullosiideriä löytyy paremmin, mutta se on yleensä Strongbowta, joka ei ole mitenkään erityisesti mun makuun. Olenkin siirtynyt lähinnä valkoviinin nautiskelijaksi tänne muutettua, vaikka Suomessa olinkin siiderin ystävä. Täkäläisistä siidereistä (siis niistä mitä voi olettaa viinakaupasta löytyvän, eli ei lasketa pienempien cideryjen omia erikoisuuksia, joista löytyy myös ihan maistuvia siidereitä) suosikkini on Tasmanialainen Mercury Dry.

Huomaa myös se, että cider voi täällä helposti tarkoittaa alkoholitonta "omenamehua". Toisinaan tarkennus "alcoholic cider" voi siis olla tarpeen...

Kokeile toki myös hakua, sillä siideristä on (usko tai älä!) puhuttu foorumissa jo aiemminkin.
Riina

Andreasyan

Kiwimies,
puolukkahilloa saat Ikeasta, sielt? l?ytyy my?s n?kk?ri? ym.kivaa. Hapankorppuja l?ytyy useimmista Coles ja Woolworths (Australiassa) ruokaketjuista nimell? Finn Crisp.

Vinkkaa:AA

kiwimies

LainaaAlkuper?inen postittaja Andreasyan
Kiwimies,
puolukkahilloa saat Ikeasta, sielt? l?ytyy my?s n?kk?ri? ym.kivaa. Hapankorppuja l?ytyy useimmista Coles ja Woolworths (Australiassa) ruokaketjuista nimell? Finn Crisp.

Vinkkaa:AA
Joo kun tiet?is mist? l?ytyy l?hin Ikea?
Saattaa olla kallista puolukkahilloa hakea Sydneyst?, asun Taurangassa Uudessa-Seelannissa. T??lt? l?ytyy hyv?? lappalaisen leip?juuston makuista Halloumi juustoa joka narskuu samalla lailla hampaissa ja se tulee sielt? Ausseista.
Eik? niit? hapankorppujakaan saa t??lt?. Pit?is kai itse tuoda maahan kun muilla Suomalaisilla ei ole intoa?
Jos joku voisi selvitt?? mist? saa hapankorppuja halvimmalla Australiasta niin kannattaa mun tilata sielt

meikalainen

pieni korjaus vaan edelliseen, Halloumi ei ole australialainen vaan arabialainen juusto....tai jos et ole maistanut alkuperäistä kokeileppas ;) ei mitään aussi versioita siitä!!!

meikalainen

ps. sitä saa suomestakin ......hihihii

Paula_Liina

Juustoaiheinen kysymys:

Itse kaipaan ihan tavallista maukasta kevyttä juustoa, esim. Kevyt Oltermannia (nam nam ajatuskin tuo veden kielelle :P), ja tuntuu että täältä löydän kaupasta joko vain rasvaista cheddaria tai sitten kevyttä juustoa joka on täysin mautonta. Onko kenelläkään hyvää vinkkiä, mikä juustomerkki muistuttaisi ihanasti kotoisista juustoista, ja olisi vielä helposti saatavilla isoista marketeista tms? :)

Aikis

Paula-Liina, mun kokemukseni mukaan Nimbin (tai sinnepain) merkkinen juusto on yksi lahinna oivaa Oltermannia, tosin yhta rasvainen kuin muutkin. Ja sitten on toinen joka on lisaksi helposti murenevaa, mutta hyvaa kuitenkin. Ja sen nimen laitan tanne heti kun muistan tain loydan kaupan hyllysta... tai jos joku muu muistaa. Havarti..??

Kylla aussijuustotarjottimeen kannattaa tutustua, ja syoda sitten suomalaista taas kotimaassa, oikein maukkaita juustoja loytyy etenkin tasmanialaisissa. Siihenhan se perustuu osa koko kokemusta, etta yrittaa loytaa paikalliset herkut!

Tony

Jaaha:confuse, minkähänlaista "yrttijuustoa" tuo Nimbin mahtaa olla. Vai onkohan juustoon mahdollisesti lisätty niitä herkullisia kullankeltaisia sieniä, joita NSW:n ja Queenslandin rajaseudun vehreillä niityillä kasvaa:D

:)Tony

Jaaks

Tony :D

Tuskin sentään ihan niitä sieniä.

Nimbin juusto on kyllä tunnettua varsinkin vegetaarien (ei vegan) keskuudessa.  Siihen kun käytetään kunnon lehmän maitoa, mutta se hyytymisaine (rennet) on jotain kasviskunnan tuotantoa.


LainaaNimbin Natural Cheese - A healthy alternative

The town of Nimbin in the far north coast of NSW has a reputation for embracing the alternative. Norco selected the Nimbin name to champion this truly functional cheese.

Norco Co-operative, established in 1895, is based in Lismore on the far north coast of New South Wales.

http://www.norco.com.au/publish/nimbinCheese.shtml  

Nimbin Cheese (Vegetarian)
http://www.vegsoc.org.au/product_list.asp?ProductID=139  



Kyllä se on kuitenkin King Island, mistä kaikki parhaat Aussi juustot tulee ja tosi hyvät lihatkin :P
http://www.kingisland.org.au/kifine.asp

jounij

LainaaAlkuperäinen postittaja Jaaks
Kyllä se on kuitenkin King Island, mistä kaikki parhaat Aussi juustot tulee ja tosi hyvät lihatkin :P

Hallinnollisesti King Island kuuluu muuten Tasmanian osavaltioon. Eli liitynpä minäkin kuoroon, ja kehun tasmanialaisia juustoja. Pahoja eivät muuten ole NSW:n etelärannikollakaan tehdyt, Tilban ja Began jotkut juustot. (Kaikki Began juustot eivät ole kovin ihmeellisiä, mutta heiltä löytyy muutamia oikein hyviäkin juustoja. Ei vissiin kuitenkaan mitään Oltermannin korviketta.)


Tuumaa
Jouni
Canberra

Zara

Hei,
Nyt kun olen loytanyt rahkan korvikkeenkin ja voi taas leipoa rahkapiirakkaa, olisi taas yksi kysymys viisaammille... kermaviili... Onko taalla mitaan, joka korvaisi mahdollisimman hyvin sen? Tykkasin aina Suomessa Taffelin dippimausteista sekoitettuna kermaviiliin. Ei oikein maistu samalta rahkaan tai luonnonjugurttiin sekoitettuna. Ideoita?

Kaunis kiitos taas. :peukkuy

Aikis

Zara, on taa varmaan ennekin ollut agenalla...mutta itse tykkaan sour creamista joka on varsin monikayttoinen ja mm. juuri tuohon kaipaamaasi dippitarkoitukseen. Muuten - mikali olen oikein huomannut niin taalta ei saa noita maanmainioita valmiita dippipusseja, vaan itse taytyy sekoitella mausteet... ellei nyt sitten kayta jotain taco-maustesekoituksia...

eevis

Joo kermaviilistä on myös Mette ja Jaaks antaneet vinkkejä tuolla Lauruskin ketjussa:  http://www.dundernews.com/viestitaulu/viewthread.php?tid=686&page=2
Ei onnistu suorien linkkien teko postituksiin jostain syystä (johtuukohan että ovat niin vanhoja postituksia?) mutta selaa sivua 2 alaspäin niin saat koko keskustelun, kermaviilistä ja rahkasta.
Dipit tuntuu täällä olevan vain valmiina tahnana purkissa, tosi harmi kun itsekin tykkään enemmän noista pussi kermaviiliin -sekoituksista silloin harvoin kun dippejä tulee harrastettua. No, kai vois kokeilla itse sekoitella kuten Aikis ehdotti, mausteitahan täältä löytyy joka lähtöön. Nää purkkiversiot kun on liian paksua tahnaa mun makuun vaikka hyviä makuja löytyykin. :confuse
Dees - We will bloody bounce back!!!


Zara

Kiitos teille.
Rahka ja muut ruokavinkit olen kylla lukenut moneen kertaan, mutta onpas jaanyt tuo kermaviili-juttu sit lukematta. Kiitos vinkeista, ja sori kun tuli kysyttya sellaista, johon on jo vastattu!
Aurinkoista kevatta!

Raiwå

Eewiz & Muut jotka ovat sitä mieltä, ettei navi rullaimessa ole peruutusvaihdetta :P

Menkääs edelliselle sivulle, ja etsikää Raivon vastaus hapankermaan.

Hmmmmmm


Tuhannetta sataa ja yhdennettätoista kertaa (1111) tuumaa




:coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

Aikis

Reivo ja kaikki muut rahkaa kaipaavat... Raivon edelliseen mainintaan (sivu 2) viitaten Makro niminen organic food store on myos ainakin Crows Nestissa...vaikka en niin rahkaa kaipaakaan, kruisailen sinne ehka jopa huomenissa double tsekkaamaan, onko siellakin hyllyssa rahkaa... Ihan vaan, etta tiedan, silloin ei paniikki iske kun tietaa etta rahkassa loytyy Suur-Sydneyssakin...

Zara

No, anteeksi kovasti Raivo ja muut joille aiheutin paanvaivaa kysymyksellani. Olisi tietysti pitanyt lukea viestit tarkemmin.

Menen nurkkaan hapeamaan.

:(   :god:

Raiwå

Zara :D

En sinulle vielä rähissyt, vaan meidän omille karvakorville :mad:

Odotan vaan koska kaikki järjestäytyy joukolla ja litskaa piänen Raivon ku se rähisee.

Niin kauan kun pystyy savulla ja peileillä hämäämään toisia, on toivoa :)


:roue



:coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

eevis

Raiwo :D

Miks me nyt sut haluttais liiskata??? ...meijan Raiwo... :):):) Mut ei mul kyl korvakarvoi oo...

Hmm vielakin jai kylla mulle epaselvaks, onko se kermaviilin korvike nyt sitte se creme fraiche vai sour cream...kun makuasioista ei voi kiistella juu... No, ens kerralla kun tulee sipseja ostettua (seuraava grand final kenties hehheh) ni taytyy vissiin vertailla ihan ite! :XXXX
Dees - We will bloody bounce back!!!


Hennu

Hei uusia salmiakki-uutisia. Olen bongannut Melbournen Chadstonen ostoskeskuksesta sellaisen paikan kun Sweetie (jos muistan nimen oikein... toivottavasti). Siella myyvat liitulakuja, sellaisia pehmeita salmiakkityynyja, erilaisia sekoituspusseja jopa (100g pussissa erilaisia salmiakkeja) ja sitten sellaisia kilon sakkeja tata meidan kaikkian rakastamaa mustaa hyvaa!!! NAM!!! Liitulakusakki muistaakseni maksoi 18 dollaria ja se oli kilon!!

Sinne siis kun salmiaki-nalka yllattaa... :peukkuy:peukkuy:peukkuy

Timo

Näin julkisestikin kiitokset, Eevis, avustasi salmiakkijauhon metsästyksessä! tai sinähän sen lopulta hankit, eikä minulle jäänyt kuin vastaanottaminen. Niin siinä lopulta kävi, että pienen määrän hankinta kävi helpoiten Suomesta.  

Nyt jauho on minulla, ja ensimmäiset kokeet tehty. Osoittautui oikeaksi arveluni, että saa hyviä salmiakkikarkkeja kun kastaa pehmeätä lakritsia salmiakkijauheeseen. Vielä parempia, ihan kuin pehmeitä turkinpippureita saa kun sekoittaa ammoniumkloridijauheeseen cayennepippurijauhetta ja japanilaista wasabi-jauhoa. Wasabi on itse asiassa piparjuuri- ja sinappijauheen sekoitusta. Se antaa karkeille samanlaista lisäpotkua kuin tuo Tonyn monesti mainostama tulinen englantilainen sinappi, se joka kirpaisee takaraivossa saakka ja saa "vedet valumaan korvista".  Jutun idea on siinä, että laku kastetaan tuohon jauheseokseen  juuri ennen syömistä.  
Jauheen voi myös painella lakritsin sisään sormilla. Käytettävän Lakun valinnalla voi tietysti vaikuttaa huomattavasti lopputulokseen, mm. sen makeuteen.  Eikä se lakritsin tekeminen itsekään näytä olevan kovin vaikeaa. Sitä aion kokeilla seuraavaksi.

Vastoin ennakkokäsityksiä salmiakkia voi käyttää muussakin maustamisessa kuin karkkien, vrt. Musta makia -makkara ( mikä se kampanja sitten lopulta olikaan?) ja suomalainen salmiakkipossu (tosin minulle  siitä tulisi tietysi salmiakkitofu).

Kokeilinpa piruuttani maustaa salmiakilla myös Vegemitea. Maut sopivat yllättävän hyvin yhteen mielestäni.  Täytyypä joskus tarjota tätä   mainiota suomalais-australialaista fuusioruokaa jollekulle riittävän kokeilunhaluiselle aussituttavalle.

No, taisipa juttu jo eksyä aika kauas tästä vanhojen tuttujen suomalaisten makujen metsästyksestä.  Mutta minun täytyy kyllä tunnustaa, että uusien kokeilu on kyllä vienyt selvästi voiton noiden vanhojen kaipuulta.

Aikis

Timolle kymmenen pistetta ja papukaijamerkki kemiallisista tutkimuksista salmiakin ihmeellisessa maailmassa! Kiitos vinkeista, niita taytyypi kokeilla. Itse turkinpippurit kylla haen laiskuuttani helpommin karkkikaupasta, kun niita kerran siella on saatavilla....

eevis

Timo :D

No probs, kiitoksia vaan "kuriirille", hanhan sen suurimman tyon teki. Ja kiitokset sinulle noista ja muista salmiakki- ja lakuvinkeista, taytynee sitten ainakin cayennea ostaa ja kikkailla sen kanssa myos...hmm salmiakkivegemite...saiskohan sita sitten syotya, kun pelkastaan ei oikein mulle maistu. Mielenkiintoinen idea, thanks! :XXXX
Dees - We will bloody bounce back!!!


jounij

Jos sulla, Eevis, on vielä sitä salmiakkijauhetta jäljellä, niin tuopa sitä tänne Canberraankin sitten, kun olet tännepäin tulossa. Minä tarjoan Vegemitet ja cayennet.


Lupaa
Jouni
Canberra

eevis

Jouni :D

Deal! Entas mitas muuta ois toivomuslistalla? Milawan kauppahan on Queen Vicilla...hmm? :D:roue No, miettikaa rauhassa, ehka viela kuiteskin meilaillaan aiheesta ja muusta!
Dees - We will bloody bounce back!!!


Timo

Höh, Eevis, pienoinen pettymys minulle. Luulin jo, että sanoisit Jounille, ettei ole enää jauhoja, ja olisi saatu  pistää pystyyn se aiemmin haudattu ryhmätilaus!  Multakin kun aine loppuu varmaan parissa viikossa ja sitten pitäisi saada uutta.  

Mutta kyllähän tämä hyvältä näyttää näinkin, varsinkin jos Jouni ihastuu tuohon salmiakkivegemiteen ja saa lisää friikkejä ryhtymään kotikemisteiksi. Ja eiköhän noita uusia salmiakin käyttökohteitakin sitten ala löytymään: salmiakkiruisleipä, salmiakkihapansilakat ...

eevis

Timo :D

hehheh mitas luulet mun ajavan takaa silla etta roudaan pienen naytteen ammoniumkloridia Jounille...diilerithan antaa aina ekan annoksen ilmatteeks, ja sitten kun asiakas on koukussa, sitten laitetaan tavaralle kunnon hinta...et ihan varoitukseks vaan, Jouni! :roue:hahhaa no, mutta ehka joku viela innostuu ryhmatilaukseen kun lukee taalta noita Timon hyvia resepteja!
Dees - We will bloody bounce back!!!


jounij

LainaaAlkuperäinen postittaja eevis
...diilerithan antaa aina ekan annoksen ilmatteeks, ja sitten kun asiakas on koukussa, sitten laitetaan tavaralle kunnon hinta...

Mistäs sinäkin niin kiltti tyttö (luulin) olet tuollaisia oppinut? Sitä paitsi tulonlähdehän voi minullekin olla mahtava, kun saan viekoiteltua ossit Vegemitellä salmiakin lumoihin...


Vitsailee
Jouni
Canberra

eevis

LainaaAlkuperäinen postittaja jounij
niin kiltti tyttö (luulin)

hehheh, hyvin toimiva brändikoneisto? :D:D:D
Dees - We will bloody bounce back!!!


fintravel

Hmmmm, pitkasta aikaa tulin kaymaan kanavalla ja mukava taas lueskella juttuja. Laitetaanpa oma annos mukaan ja seuraavanlainen havainto:

Eli Lenkki - siis vaikkapa se vanha kunnon HK:n sininen. Tuli nimittain vahingossa loydettya sille korvike :hahhaa

Ystavani on kasvissyoja ja eraana kauniina paivana maistatti minulle jotain synteettista tavaraa, mita ikina lieneekaan ollut ja jopas!!!! Maku ja tekstuuri- TAYSIN HK:n Sinista!! Siita tassa on jo "makkarakastikkeet" tehty ja "uunilenkkia" myos juustolla. Seuraavana olisi tarkoitus kokeilla foliossa ja liraus olutta mukaan ja kaverin saunan kiukaalle kypsymaan. Kerron myohemmin kuinka kokeilu onnistui ja mika oli maku :hahhaa

:D