Metropolian työharjoittelu & vaihto-ohjelma. Kokemuksia?

Aloittaja Inkaa, helmikuu 17, 2010, 09:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Inkaa

Terve taas!

Mulla näitä suunnitelmia ja ideoita muuttamisen suhteen syntyy kokoajan, ja koska noi amk-haut on pian täällä edessä, aattelin laskea myös ne yhdeksi vaihtoehdoksi. Olettaen, että pääsen kouluun sisään, aion hakea vaihto-ohjelmaan Ausseihin ja tietenkin työharjottelun + itsenäisiä opintoja pyrkiä suorittamaan myöskin. Plussaa tässä on se, että entinen duunipaikkani Ausseissa tarjoaa mulle töitä heti, kun mulla on työntekoon (edes osa-aikaiseen) oikeuttava viisumi. Työharjoittelun osaltahan tää on hyvä homma, koska pystyn työskentelemään täyspäiväisesti, ja sitten mahdollisen vaihdon aikana ne 20h/vko, ja loma-aikana täydet, jos oikein muistan.

Itse viisumi on kai http://www.immi.gov.au/students/sponsored/otv/ tai http://www.immi.gov.au/students/students/573-1/ 
:confuse
(Accepted in full-time study:You must be accepted for full-time study in a registered course or part of a registered course to be eligible for this visa. (Eiks toi päde myös vaihtoon lähtijälle? ) )

Haluisinkin kysellä, että onko jengillä kokemusta Metropolian (tai ylipäätään jonkun amk:n) kautta kokemuksia vaihtoon lähdöstä ja/tai työharjoittelusta? Aiemman työharjoittelun mä itse suoritin WH:lla, joka oli silloin helpoin vaihtoehto.
Tuli mieleen, että onko Metropolian kautta edes mahdollista päästä vaihto-ohjelmaan? Laittelin koululle jo meiliä, mutta odottelen vastauksia täälläkin, siinä toivossa että sais konkreettisia kokemuksia.

Toivottavasti oon nyt kirjottanut vähän selkeämmin kun aiemmin, eikä teidän tarvi tuskastella mun kanssa  :pepsodent
Takaisin Aussilaan toivottavasti pysyv?sti!

Inkaa

Aussi-ystäväni kanssa meilaillessa tuli tämmönen viesti eteen.

"Just a quick reply, as I'm at work - but there is a new Law in australia about applying for exchange in australia, they are only accepting applications for select jobs needed in australia - ie, studying to be a doctor, teacher or a lawyer. So you might want to look into that."
???

Miten moinen uutinen on mennyt multa täysin ohi? Nopeella haulla en löytänyt immin sivuilta tietoa tällaisesta? Osaisko joku mua valaista tähän liittyen?  :god:
Tarkottaisko tää myös sitä, että vaihto-ohjelmaan olis sittenkin eri viisumi käytössä kuin tuo 573?

Voi että voi olla ihminen tyhyyymä!  >:(  :pepsodent
Takaisin Aussilaan toivottavasti pysyv?sti!

drpain

Heissan,

Toimin vuosikymmenen vaihteessa EVTEK:in (nykyisin metropolia) opiskelijayhdistyksen kansainvalisten asioiden vastaavana, eli käytännössä vastasin vaihto oppilaista jotka tulevat suomeen tai lähtevät Suomesta (ensimmäinen  ryhmä ollen tietysti keskimaaraista tarkeampi).

Tuohon aikaan, koululla (siis se tekninen puoli koulua) oli vaihto ohjelma RMIT:n kanssa, (samoin kuin TKK:lla), ja henkilökohtaisia mahdollisuuksia oli paljonkin, eli jos tunnet jonkun joka tuntee jonkun, niin tsanssit päästä vaihtoon sen kautta oli aika kovat...

Nykyisin en enää osaa sanoa, mutta luulisin että kuvio ei ole muuttunut paljon: joihinkin kouluihin on koulujen valisia vaihtosopimuksia, tai jos pystyt itse valittamaan paikan, niin se onnistuu kyllä myos.

T.

Inkaa

Moikka drpain!

Kiitos tosi paljon vastauksista! Täytyy noita Googlailla, mutta jo alkuun kyllä helpotti tosi paljon noi tiedot. Metropolian sivuilla on lista yhteistyövaihtokouluista, mutta koko Australiaa ei ollut listassa (millään linjalla) lainkaan. Jos paikkaa paikalliseen kouluun lähtee itse/tuttujen tai jotain muuta kautta haeskelemaan, tuleeko itse koulutus olemaan kuitenkin maksullinen? Käsittääkseni Tamkissa (ellen aivan väärin muista) on Aussiyhteistyökouluja, jolloin Tamk tulisi tietenkin olemaan se ihan ykkösvaihtoehto kouluissa. Kiitos paljon jos jaksat vielä vastailla  :)
Takaisin Aussilaan toivottavasti pysyv?sti!

drpain

Moikka,

nyt saattaa tulla vanhaa tietoa, kosta tkokemus on tosiaan jo melkein kymmenen vuoden takaa, (!!!???!!! huh - vanhaksihan sita tulee) mutta ainakin tuolloin oli mahdollista solmia kahdenvalinen sopimus koulun kuin koulun kanssa, eli kaytannossa vaihtoon saattoi lahtea minne tahansa kunhan asiasta sovittiin. Toki yleensa suhteillahan sita pelattiin: ensin pitaa tuntea joku joka tuntee vastaanottavasta koulusta jonkun joka...

Mutta taman hetken toiminnasta parhaiten tietaa Metropolian aivan mahtavat kansainvalisyys toimiston ihmiset. Soittele koulun vaihteeseen ja pyyda kansainvalisista asioista vastaavalle, tai kay paikan paalla kyselemassa, ainakin ennen toimisto loytyi Leppavaaran toimipisteesta ja Stadiallakin sellainen oli jossain Helsingin toimipisteessa.

Varoituksena tuohon kokonaissuunnitelmaan liittyen tosin: yleensa vaihtoon lahdetaan vasta toisen tai kolmannen vuoden aikana, eli koulutuspaikan hankkiminen vain opiskelijaviisumin saamiseksi ei valttamatta ole paras mahdollinen idea (moneltakaan kannalta). Toisaalta, jos opiskelu alkaakin kiinnostamaan, niin muutaman vuoden paasta voi uude tutkinnon saatuaan hakea sitten pysyvaa viisumia talle Aurinkoiselle puoliskolle.

Inkaa

drpain,

Kiitoksia taas! Mä oon pommitellut Metropolian kv-vaihdetta, mutta tuntuu kestävän ikuisuuksia saada sieltä vastauksia, ja oon vähän malttamaton :D

Ykköspriority on tosiaan se tutkinnon suorittaminen, joko täällä tai sitten Aussilassa. Toinen vaihtoehto olis suorittaa koko tutkinto Australiassa, mutta hintaa tulee sitten tietenkin ihan älyttömästi. Jos vuosi sitten olisin ollut fiksumpi ja tuhlannut vähän enemmän ajatusta ennakkotehtäviä, olisi tilanne varmasti toinen ja todennäköisesti olisin syksyllä jo lähdössä.  :nuttu:

Tavoitteena on tällä hetkellä suorittaa ekana vuonna mahdollisimman paljon kursseja, ja tokana vuonna sitten lähteä vaihtoon jonka jälkeen työharjoittelu heti perään. Tämän jälkeen toivottavasti olis sitten Suomen päässä enää n. puolisen vuotta koulua suoritettavana, jonka jälkeen pääsis sitten Ausseihin muuttamaan. Multahan löytyy siis tosiaan jo tuo työharjoittelupaikka valmiina, ja samassa firmassa on mahdollista työskennellä osa-aikaisena ton vaihdon aikana myös. Miettien siis, että työskentelisin siellä ne kaks vuotta putkeen, olis vakkariduunipaikan saamismahdollisuudet tosi korkeella  :god:

Tällä hetkellä kouluja, mihin aion hakea on kolme, ja ainakin näillä kahdella muulla on vaihto-ohjelmasopimus RMIT:n kanssa (mm.), joten eiköhän Metropoliakin sitä koulua sitten käytä :P

Kiitosta vaan taas drpain!  :XXXX
Takaisin Aussilaan toivottavasti pysyv?sti!