Millainen rinkka kandee ostaa?

Aloittaja Renee86, lokakuu 07, 2008, 16:43

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Renee86

Moro! Oon lähdössä helmikuussa Brisbaneen työharjotteluun (3kk) ja sitten jään vielä muutamaksi kuukaudeksi kiertelemään ja tekemään hommia (mikäli löytyy). Ei varmaan siis kannata ottaa matkalaukkua mukaan, joten täytyy ostaa rinkka. Onko kellään hyviä vinkkejä tms rinkan oston varalle? Itse en kauhiasti tierä mitää rinkoista, joten myyjät saa mut varmasti ympäripuhuttua minkä tahansa ostoon :) Miltä hintaväliltä kannattaa ostaa? Kuinka iso kannattaa ostaa? (ite oon hobittikokoa). Varmaan partiokauppa on paras paikka ostaa?

jounij

Pistäpä tuonne hakuun sana rinkka, niin löydät muun muassa keskustelut: "Rinkka vs matkalaukku ja mitä mukaan FAQ", "matkalaukku vs rinkka" ja "Makuupussi/rinkka/leirintävarusteet".


Menneisiin viittaa
Jouni
Canberra

Renee86

Joo olinkin jo lueskellut noita viestiketjuja, mutten löytänyt niistä suoranaisia vastauksia (paitsi vinkkejä kokoon), hyödyllisiä vinkkejä pakkaamisen varalle kyllä löytyi  :peukkuy

Disturbance

Hmm, mikähän on hobittikoko  8)

Ite oon tämmönen 160-senttinen natiainen, ja itelläni on joko 70- tai 80-litrainen rinkka. Hyvin on kulkenut, aivan täytenäkin. Tosiaan jos ostaa vähän isomman, niin sitä passaa käyttää sitten Suomessakin vaikka vaelluksilla. Jos ostaa pienen, en tiedä, miten sitä tulisi sitten jälkeenpäin käytettyä... No, kukin omien harrastustensa mukaan :)

Itselläni on sellainen ihan normirinkka, jossa toisessa sivutaskussa on semmonen hopeinen lämpöeristys, miten sitä nyt kuvaisi... Eli jos laittaa sisään vaikka jääkaappikylmän juomapullon, se pysyy kylmänä, ja kuuman kanssa vissiin samoin, pysyy kuumana.

Kaikken siistein idea, näin vanhana partiolaisena, oli mielestäni kerran kohtaamani rinkka, jossa on pitkittäin kulkeva vetoketju - rinkka siis aukeaa kahteen osaan pituussuunnassa, mikä helpottaa rinkan pohjalta kaivamista aivan jumalattomasti! Sellaista suosittelisin, ehdottomasti! Yhtä lailla erillinen alatasku - iso sellainen - on hyvä, sinne voi sitten laittaa vaikka sadevehkeet tai paksumpia vaatteita. Minun rinkassani varsinaisen rinkan puolelle pääsee myös vetoketjulla alataskun kautta, hyvä idea sekin.

Eipä niissä kai sitten sen kummempia.

Hauskaa reissua!  :pepsodent
"Who lives in Cairns?"
"Baked beans, spaghetti, tuna..."

Jipa

Ite oon tuota rinkka VS matkalaukku-probleemaa ruvennu kans pohtimaan hiljattain. Jotenki vaan äkkiseltään tuntuu että silti kulkis intin jälkeen mielummin matkalaukkua raahaten kuin maastokuvioista rinkkaa kantaen  :nuttu: Mutta olishan se rinkka oletettavasti kätevämpi. Ei painais itsessään niin paljoa ja useamman osaston kanssa vois vähän järjestellä tavaroita.

Menee ehkä taas kolikonheitoksi koko homma.

Catano

Ite meinasin luottaa armeijakamaan joten tilasin tänään http://www.varusteleka.eu/prebeo/showproduct.php?show_product=_2IL0V126T
Tuossa rinkassa menee kaikki remmit, kantohihnat ynm piiloon läppien alle joten luulis vähän helpottavan matkustamista ku ei oo narut kii joka paikassa.
samalla tuli otettua saksalaista laatua oleva luha jossa myös veitsi ja purkinaukasin mukana \o/
Postailen käyttökokemuksia tuosta rinkasta kuhan se tulee vaan ensin perille.

Jipa

Luultavasti hyvä ja kestävä rinkka, mutta itellä ei antais luonto periksi moista ostaa ku alle kuukausi sitten oli vielä hajoilemassa kurkkusalaatteihin  :pepsodent

Merja

Muutaman kymmene vuoden kokemuksella rinkoista, sekä omista että lasten, sanoisin että tarpeeksi iso, eihän sitä tarvitse pakata ihan täyteen. Ja paljon taskuja ja lokeroita, joista tavarat on helppo ottaa ja joihin ne on helppo lajitella. Sen pitää olla myös hyvä kantaa, riittävät tuet ja hihnat.

Myös sade"kuomu" kannattaa ostaa, joskin ainakaan täällä QLD:ssa sitä ei kovin usein tarvita.

Kunnon rinkka on ostos, jossa ei kannata säästellä rahassa! Partiovarusteesta saa ihan hyviä malleja alle satasella (tai ainakin vielä muutama vuosi sitten sai...) ja ne kestävät todella pitkään. Kannattaa selailla vertailusivustoja.


playernet

Noissa anareissa on säätövarat ja ne sopivat hobottikokoisille ja isoillekkin ihmisille, se selkäpuolen "kantoalusta" on säädettävissä aina oman koon mukaan, itse tykkään ja halpoja kestäviä kun on, tuolla on ainekin yksi niiden jälleenmyyjä www.urheilutukku.net

PegAust13

Otetaan tämä melko vanha aihe uudelleen esille:

Millainen rinkka olisi siis hyvä ostaa backpack Working Holiday -reissulle?
Tietysti tulee ensimmäisenä mieleen, että rinkka on hyvä olla melko kevyt (alle 3kg? ), se on mukava kantaa ja siinä on hyvä kiinnitysominaisuudet eli remmejä teltalle, makuupussille ym.
Mutta kannattaako kuitenkaan liian isoa rinkkaa hankkia? Esimerkiksi 80L tuntuu jo melko isolta, mutta taas esim. 50L liian pieneltä?

Laittakaa myös kokemuksia millaisia rinkkoja käytätte
Just leave and live your life!

Hoyryjyra

riippuu miten aiot siella matkustaa ja paljonko raahailet rinkkaasi mukana. itse olen kulkenut 65litraisella ja suurinosa mita vie tilaa on vaatteet, enempi pesukertoja ja vahempi vaatekertoja pienentaa rinkan kokoa huomattavasti. yritan nyt kun taas lahden kulkemaan niin pienia rinkan koon 55 litraan ja tuo sisaltaa 2,5 kilon edesta kirjallisuutta, lapparin ja isot langattomat kuulokkeet telakoineen :D

kaveri raahasi pari kiloista suomenlippua mukanaan jonkun aikaa ennenkuin paatti luopua siita viimein, vahan makuasia mita yleellisyystarvikkeita haluat matkalle. varmasti parjais 40 litraisellakin mut toisaalta working holiday kun on usein sellaista majoittumista paikoissa pitempia aikoja toiden tahden ja jos paadyt hankkimaan auton niin rinkka lojuu kaikkien tavaroiden pohjalla, joten koolla ei olisi niinkaan merkitysta ennenkuin auton pistat taas rahoiksi :)

PegAust13

Lainaus käyttäjältä: Hoyryjyra - syyskuu 17, 2012, 06:41
riippuu miten aiot siella matkustaa ja paljonko raahailet rinkkaasi mukana. itse olen kulkenut 65litraisella ja suurinosa mita vie tilaa on vaatteet, enempi pesukertoja ja vahempi vaatekertoja pienentaa rinkan kokoa huomattavasti. yritan nyt kun taas lahden kulkemaan niin pienia rinkan koon 55 litraan ja tuo sisaltaa 2,5 kilon edesta kirjallisuutta, lapparin ja isot langattomat kuulokkeet telakoineen :D

kaveri raahasi pari kiloista suomenlippua mukanaan jonkun aikaa ennenkuin paatti luopua siita viimein, vahan makuasia mita yleellisyystarvikkeita haluat matkalle. varmasti parjais 40 litraisellakin mut toisaalta working holiday kun on usein sellaista majoittumista paikoissa pitempia aikoja toiden tahden ja jos paadyt hankkimaan auton niin rinkka lojuu kaikkien tavaroiden pohjalla, joten koolla ei olisi niinkaan merkitysta ennenkuin auton pistat taas rahoiksi :)

Tuota liikkumista ei ole vielä tullut mietittyä, kun ei oikein tiedä mitä töitä saa. Joka tapauksessa taloudellisesti ei kysymykseen heti tule auton hankinta joten julkisilla niin hyvin kuin mahdollista.
Mutta suunnitelmissa olisi ottaa vaatteiden lisäksi trangia, makuupussi ja teltta mukaan, joten rinkasta pitäisi löytyä myös remmit tai tilaa näille. Lisäksi myös kamera ja läppäri olisi mahdutettava mukaan.
Muutoin joissakin keskusteluissa on arvosteltu rinkkojen remmejä, joita ei saa piiloon. Kannattaakohan siis enemmän katsella matkailurinkkaa vai onko tuolla kuitenkaan suurempaa merkitystä? Matkailurinkoissa näyttä olevan ainakin huonompi valikoima.
Just leave and live your life!