Huonointa Australiassa

Aloittaja Andreasyan, lokakuu 24, 2005, 11:44

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ihmisnainen

No tähän ei ole kirjoitettu mitään ainakaan kahteensataan kahteenkymmeneen päivään, mutta näitä tässä sunnuntai-iltani ratoksi lueskelin ja ajattelin sanoa jotain entisenä vaihto-oppilaana. Siitäkin on tosin jo melkeinainakin kuus vuotta...
Mut mikä mua ärsytti vietävästi tai oikeestaan eniten oli se, että lounasaikaan ei saanut kunnon ateriaa. Piti selvitä voileivällä ja välipalapatukoilla iltaan. Siihen oli kyl helkkarin vaikeaa sopeutua :D

Toinen oli sit se herroittelu ja rouvittelu, joka sujui itsepäiseltä seitsemäntoista vuotiaalta pohjalaaselta erittäin huonosti. >:D

Mut hauskaa oli ja unohtumaton vuosi, tulevana syksynä uudestaan WH viisumin kanssa :pepsodent
Jokainen ts??nssi on mahdollisuus!
-Matti Nyk?nen-

Tikutaku

Tää on sellainen aihe että väkisinkin tulee känää jos tähän vastaa...Mutta: joka paikassa on hyviä ja vähemmän hyviä puolia.
Itse sanoisin Aussien huonoiksi puoliksi:
- rasismin (juuh...tosi on. Höpöpuhetta se, ettäkö ollaan niin sulatusuunia, niin sulatusuunia. Paha juttu, ja samaan kuuluu tietty alkuperäisväestön kohtelu.)
- edelliseen saumattomasti liittyvän yleisen ääliömäisyyden (johon liittyy osaltaan yletön alkoholinkulutus ja No Worries Matey -asenne sielläkin mihin se ei kuuluisi)
- englantilaistyyppinen elo...huh huh...kuin männä vuosisadalta, maaseudulla kauhistus voi olla jo sekin että naispuolinen hlö on pubissa...
Nämä kaikki liittyvät toisiinsa, sanoisin. Ja tähän kun lisätään vielä ulkopolitiikka niin aikamoinen soppa on syntynyt. Toivottavasti Kevin Rudd veisi maata hiukka sivistyneemmälle tasolle.
Ausseissa olisi helppoa ja mukavaa elää JOS ei ajattelisi näitä asioita.

RUU

Lainaus käyttäjältä: Tikutaku - helmikuu 13, 2009, 22:23
- rasismin (juuh...tosi on. Höpöpuhetta se, ettäkö ollaan niin sulatusuunia, niin sulatusuunia. Paha juttu, ja samaan kuuluu tietty alkuperäisväestön kohtelu.)
- edelliseen saumattomasti liittyvän yleisen ääliömäisyyden (johon liittyy osaltaan yletön alkoholinkulutus ja No Worries Matey -asenne sielläkin mihin se ei kuuluisi)
Oikein mielelläni kuulisin vähän lisää näistä asioista: miten, Tikutaku, olet kokenut näitä asioita? Missä ne ovat tulleet vastaan ja ilmenneet negatiivisesti?

Muukalaisepäluuloja, ksenofobiaa, on kaikkialla. Suomessakin saamelaiset olivat vähän toisen luokan kansaa vielä menneinä vuosikymmeninä, romanit ja somalit vahvasti edelleen. Minun kokemukseni perusteella täällä on muukalaisena sentään paremmat mahdollisuudet päästä lunastamaan paikkansa yhteiskunnassa kuin muualta tulleen Suomessa. Toki redneckejä löytyy ja he ovat typerän ylimielisiä asenteiltaan ja käytökseltään mutta yleisellä tasolla haluaisin kuulla vähän perusteluja väitteelle, että Australia olisi erityisesti rasistinen maana.

No worries'ien kohdalla uskallan omassa pienessä päässäni ajatella, että se on osa oppimiskäyrää täällä.
Otetaanpa esimerkiksi suurin osa Queenslandia: poislukien kaakkoiskulman urbaanit asukit, jokainen vakituisesti asuva kohtaa todennäköisesti muutaman kerran elämässään sellaisen luonnonmulistuksen, jossa lähtee koti tai elinkeino alta. Hirmumyrsky vetäisee talon tasaiseksi, tulee kunnon tulva, jonka vahinkoja joutuu korjaamaan urakalla, tai kuivuus vie sadon jos toisenkin, ehkä eläimiäkin.
Silti elämä jatkuu! Jokaisesta näistä nämä ihmiset ovat jatkaneet tavalla tai toisella eteenpäin, saaneet tai löytäneet jotain, jonka avulla arki on saatu uudelleen käyntiin. Eiköhän viimeistään kolmannella kerralla ala tulla sellainen olo, että kunhan henki säilyy niin kyllä tästä selvitään.
Ja kylänmiesten todistaessa että naapurin Jennykin vain pääsi takaisin jaloilleen, on aika porukalla hymyillä She'll be all right...  :XXXX
Siperia opettaa täälläkin. Tosin oppi otetaan niin päin, ettei jäädä kuoppaan rypemään vaan jatketaan. No worries, we're still OK - just have to build a new house, mate...
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Aikis

Ruu, esititpä erinomaisen antropologisen teorian tuohon leppoisaan elämänasenteeseen...se kannattaa painaa mieleen.

Ja on ihan mielenkiintoista kuulla mitä Tikutaku vastaa tuohon perustelun haasteeseen. Mutta ihan en ymmärrä Ruu tuota sinun hieman defensiiviseltä haiskahtavaa lausuntoasi. Miksi ensinnäkin lähes AINA kun halutaan kumota jonkun Australiasta esittämä negatiivinen väite, otetaan vertailukohdaksi armas Suomi. Etenkin tässä monikulttuurisuusasiassa - jossa ne eivät ole ollenkaan vertailukelpoisia. Eikö voisi jotain väitettä kerrankin tutkia ihan vaan sellaisenaan...? Tikutakuhan ei edes väittänyt, että Australia olisi erittäin rasistinen maa (kuten puolestaan mm. ikiasukki Jaaks on joskus täällä sanonut). Tikutaku sanoi häntä häiritsevän rasismin, jota Australiassa esiintyy ja johon hän on törmännyt. Ja on taatusti törmännyt moni muukin, ellei sitten ole kulkenut aivan pöllyssä. Redneckit eivät ole mikään satunnainen vastaantulija, joita 'vain löytyy'; kyllä kyse on paljon laajemmasta ilmiöstä.

Tottakai ksenofobiaa on kaikkialla, koska etnosentrisyys on ihmisen yksi perusominaisuuksista - ollut  muuten varsin tarpeellinen evoluutipsykologien sun muiden tietäjien mukaan muinoin. Australia ei ole kuitenkaan onnistunut 'sulatusuunissaan' lainkaan niin hyvin kuin esim. Kanada ja Singapore, joita pidetään (ainakin minä asiaan perehdyttyäni pidän  :pepsodent) tässä asiassa parhaiten selviytyneinä. Aika mukavaa tekstiä aiheesta vetelee mm. Philippe Legrain teoksessaan Immigrants - your country needs them.

Ja kyllä tämän punaniskaisuuden myöntävät sivistyneet australialaiset itsekin, vaikka se tietysti herkkä aihe onkin. Vaikka edes 'valkoihoinen' ei välty joskus tuntemasta ilmassa leijuvan 'painuisi takaisin sinne mistä on tullutkin' fiiliksen, on heillä kuitenkin edes ulkoinen etulyöntiasema vaikkapa pakistanilaisiin tai aasialaisiin. Kyllähän tästä juttua riittäisi vaikka kuinka...

Olen ymmärtänyt (ja kokenut) että rasistiset tai nimenomaan nämä etnosentriset asenteet ovat varsin erilaisia eri alueilla. Jopa Sydney Metropolissa etelän ja pohjoisen välillä oli huikea ero.

Minusta Tikutakun koko postaus oli erittäin osuva ja naseva, vaikka ilman perustelujakin, ja siihen voin yhtyä. Mutta turpiin voi tietysti taas tulla. Onneksi olen näin kaukana  :D

Andreasyan

Lainaus käyttäjältä: RUU - helmikuu 14, 2009, 20:06

Ja kylänmiesten todistaessa että naapurin Jennykin vain pääsi takaisin jaloilleen, on aika porukalla hymyillä She'll be all right...  :XXXX
Siperia opettaa täälläkin. Tosin oppi otetaan niin päin, ettei jäädä kuoppaan rypemään vaan jatketaan. No worries, we're still OK - just have to build a new house, mate...

Niinpa niin... ne murheet kun hukutetaan viinaan  >:D Mutta uskottekos jos kerron, etta alkoholin, cannabiksen ja rahojen loppuessa boganitkin huolestuu? (myoskaan UTE autoon tullut naarmu ei ole leikin asia ja siita voi jopa masentua)

Aikis: Asiaa taas kerran :peukkuy


Sincerely: AA


Tikutaku

Huh mikä helpotus ettei tästä näköjään tulekaan känää, vaan sain asiallisia ja fiksuja vastauksia!
otta tietty että ksenofobiaa esiintyy vaikka missä (joka paikassa vissiin, enemmän tai vähemmän), mutta siitä viis nyt kun kyse oli Aussilan huonoista puolista. Vaan kun kysyitte, niin itselläni on oikein pistänyt silmään, ettei Sydneynkään kokoisen kaupungin katukuvassa juuri mustia näy. Eurooppalaisten ja aasialaisten sulatusuuni, mutta missä afrikkalaiset? Outoa, outoa. Tätä tarkoitin.





Neuvos

Lainaus käyttäjältä: Tikutaku - helmikuu 16, 2009, 06:00
Huh mikä helpotus ettei tästä näköjään tulekaan känää, vaan sain asiallisia ja fiksuja vastauksia!
otta tietty että ksenofobiaa esiintyy vaikka missä (joka paikassa vissiin, enemmän tai vähemmän), mutta siitä viis nyt kun kyse oli Aussilan huonoista puolista. Vaan kun kysyitte, niin itselläni on oikein pistänyt silmään, ettei Sydneynkään kokoisen kaupungin katukuvassa juuri mustia näy. Eurooppalaisten ja aasialaisten sulatusuuni, mutta missä afrikkalaiset? Outoa, outoa. Tätä tarkoitin.

Siis nyt mä putosin ihan täysin kärryiltä. Miten se tekee aussista rasistin jos Sydneyssä ei kävele mustia kadulla? Käsittääkseni australialaiset eivät ole teljenneet mustia mihinkään tahi lakanat päällä ristejä poltellen ajaneet outbackkiin.

Ja Ruu:lle vähän väärä kohta tosiaan verrata Suomea ja Australiaa tässä asiassa. Mutta kun nyt otit puheeksi niin kait neon Suomessa romanit ja somalit hankkineet oman arvotuksensa(tai sen puutteen) teoillaan/tekemättömyydellään. Somalia ei välttämättä arvosteta samalla lailla kuin muualta afrikasta tullutta.

Kyllä täällä rasismia kohtaa tai enpä käytäkään tuota sanaa koska seon mielestäni huono termi ja niin väärissä käsissä niin oiva keppihevonen syytellä asiasta jos toisesta. Sanotaan näin, että täällä kohta tiettyjä asenteita maahanmuuttajaa kohtaan. Valkoinen nokka edesauttaa paljon, mutta kun suunsa avaan ja ei puhukaan täydellistä englantia niin katsotaan kummasti. Jos nokka sattuu olemaan ei-niin valkoinen niin jollain tavoin hyväksytään se, että et puhu täydellistä englantia.

Byrokratia ja manager-duunari ajattelu täällä välillä tuppaa tuntumaan mun suomalaisesta mielestä vähän takapajuiselta. Kun on tottunut Suomessa siihen, että asiat hoidetaan tehokkasti eikä johonkin pieneen asiaan sotketa koko seurakuntaa.

Mutta Tikutakua hieman lainatakseni : Ausseissa on helppoa ja mukavaa elää KUN ei ajattele näitä asioita. No worries mates sopisi mun mielestä tähän kohtaa, pitää vain sopeutua maan tavoille.

Merja

Mihin me sitten vertaamme jos ei Suomeen? Hyvin harva meistä on asunut missään muussa maassa kuin näissä kahdessa maassa. Ja ne jotka ovat asuneet viimeiset 10v samassa maassa tarvitsevat muiden vertailun, jotta saavat selville millaista siellä toisessa maassa mahtaa nykyään olla.

Omienkokemusteni  - vain kahdessa kaupungissa asuneena (toinen Australiassa, toinen Suomessa) - perusteella sanoisin että molemmissa maissa on paljon piilorasismia. Omalla työpaikallanikin Australiassa ulkomaalaisia suvaitaan KUNHAN he sopeutuvat maan oloihin. Mutta jopa koulutettujen aussien mielestä jos saa Australian kansalaisuuden, pitäisi luopua siitä alkuperäisestään.  Ja monia muita samankaltaisia seikkoja olen huomannut itse asiassa vasta nyt kun olen ollut samassa työpaikassa 2.5 vuotta ja oppinut tuntemaan ihmisiä.

On vaikea sanoa valkoisena mitään rasismista, sillä täällä ausseissa se kohdistuu enemmän aasialaisiin. Jos en avaa suutani, en helposti erotu aussista. Ja hyvin koulutettuna tai tilapäisenä työntekijänä ei yleensä kohtaa rasismia sillä ausseille on ihan OK että kaikki haluavat tulla käymään ja tekemään vähän aikaa töitä maassa, joka on maailman ihanin. Mutta kun alat puhua jäämisestä, tilanne voi olla toinen. Ainakin takanapäin...   

Kuitenkin sanoisin että Australiassa on myönteisempi ilmapiiri muualta tulleita kohtaan sillä toisin kuin Suomessa, täällä sinun tulee pitkälti tulla toimeen omillasi. Ja kun töitä löytyy kaikille, ei ongelmaa ole. Moni teistä on varmaan lueskellut lehtien mielipidepalstoja, joissa alkaa olla aika ulkomaalaisvastaisia kommenttteja kun aussit saavat kenkää... Ainakin täällä Queenslandissa on tätä näkynyt enenevässä määrin.

arixmel


Eikohan sita rasismia esiinny joka maassa, eri maissa eri ihmisryhmia kohtaan vain. Siina on ilmeisesti kyse siita ihmisen pelosta vierasta ja tuntematonta asiaa kohtaan. Rasismin havannointi sitten voi olla vaikeampaa tai helpompaa riippuen siita missa asuu ja mita tekee paivittain. Ainut paikka missa ei ole rasismia on varmaan semmoinen jossa on taysin homogeeninen yhteiso.

Mielenkiinosta katsoin wikin rasismin maaritelman "Racism is the belief that race is the primary determinant of human traits and capacities and that racial differences produce an inherent superiority of a particular race." menee asian vieresta mutta jos ajatellaan sita etta tummat miehet juoksevat noin 300 km/h nopemapaa kuin mina ja noin lonkalta (Howard Sternin lonkalta lainattua :pepsodent) he ovat vain 10 % USA vaestosta mutta 90 % urheiluhuipuista :pepsodent....niin eikos se ole minusta rasistista ajatella etta tummaihoiset ovat parempia urheilijoita syntyjaankin kuin valkoiset....sanokaa minua rasistiksi mutta seuraavien olympialaisten 100 m lahtoviivalla saa minun puolestani olla ihan tuntemattomia nimia mutta mina lyon vetoni varin mukaan :pepsodent
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

Tikutaku

Selventäisin...tai yritän ainakin ja vastaan tähän:

Siis nyt mä putosin ihan täysin kärryiltä. Miten se tekee aussista rasistin jos Sydneyssä ei kävele mustia kadulla?

Mun mielestä tää tekee just koko maasta rasistisen.

Käsittääkseni australialaiset eivät ole teljenneet mustia mihinkään tahi lakanat päällä ristejä poltellen ajaneet outbackkiin.

Hmm. Että ei vai.

Niin ja nyt tuli mieleen se muslimivastaisuus. Voi herra hyvästi hallitkoon. Muistuu mieleen Cronulla...huh ja puh.
JA! Olen kuullut semmoistakin että "Australiassa on jo liikaakin asukkaita ja vesi ei riitä kaikille ja pysykööt omissa maissaan, mitä tänne änkeevät" plaa ja plaa. Öh.



Elli

Päivä päivältä huomaan listaan kertyneen enemmän ja enemmän myös niitä negatiivisia puolia, kun aika kuluu ja kokemuksia alkaa kerääntyä. Voin hyvin yhtyä edellisiin mielipiteisiin, ja tottahan toki paikallisia eroja on kuten joka paikassa muuallakin.

Meidän kaikkien asenteet rakentuvat aikaisempien kokemusten perusteella, ja niihin nojaten me myös koemme asiat eri lailla. Jos olisin Suomessa asunut pidempien välimatkojen päässä ilman toimivia julkisia kulkuneuvoja, ymmärtäisin varmasti aivan käsittämättömän itsekkäänä pitämäni autolla joka paikkaan ajamisen. Jos en olisi asunut isossa kaupungissa enkä ymmärtäisi kerrostaloasumisen olevan paitsi helpompaa ja taloudellisempaa, mutta myös epäitsekkäämpää, ymmärtäisin varmasti kuinka tärkeää jokaisen on saatava oma talonsa puutarhoineen, aivan kuten siirtolaisaikojen alussa oli yleinen unelma. Voisin jatkaa listaa vaikka kuinka..

Minusta on tärkeää pyrkiä tekemään puolueettomia havaintoja maailmassa, jossa voimme melkeinpä valita, missä haluamme elää ja asua..

RUU

Lainaus käyttäjältä: Tikutaku - helmikuu 16, 2009, 19:29
Siis nyt mä putosin ihan täysin kärryiltä. Miten se tekee aussista rasistin jos Sydneyssä ei kävele mustia kadulla?
Mun mielestä tää tekee just koko maasta rasistisen.

Voisiko olla, että mustien afrikkalaisten luontaisempi muuttosuunta olisi lähempänä olevat tai tunnetummat mantereet? Ilman dataa uskallan veikata että he hakeutuvat ensisijaisesti Eurooppaan ja Pohjois-Amerikkaan ja vain vähäisemmissä määrin Aasiaan, Etelä-Amerikkaan ja Australian alueelle. Miksi he tänne tulisivat, jos heidän näkökulmastaan hyvän elämän voi saada lähempääkin? Tämä ei tee tästä maasta mielestäni rasistista mutta väitteen saa rauhassa kumota.
Samaan aikaan Australiaan tulee runsaasti väkeä lähempää: Uusi-Seelanti, Aasia ja Lähi-Itä. Samoin koulutettuja eurooppalaisia saapuu paljon.

Vuoden 2006 ja aiempien väestönlaskentojen pohjalta tehtyihin tilastoihin tutustua Australian Bureau of Statisticsissa. Maahanmuuttoa on laskettu alueittain ja maittain.
Siitä paljastuu, että Saharan eteläpuolisesta Afrikasta on saapunut n 220 000 ihmistä, joista runsaat puolet ovat syntyisin Etelä-Afrikasta. Täällä kohtaamistani etelä-afrikkalaisista 5/6 on valkoisia. Zimbabwelaisiakin on Australiassa yli tuplasti enemmän kuin suomalaisia
Suurimmat siirtolaisryhmät (2007 ennuste) ovat: UK 1,15 miljoonaa asukasta, NZ 460 000, Manner-Kiina 281 000, Italia 225 000, Intia 200 000, Vietnam 188 000, Filippiinit 144 000, Kreikka 133 000, Etelä-Afrikka 126 000, Saksa 125 000, Malesia 113 000, Alankomaat 91 000, Libanon 91 000, USA 78 000, Fiji 57 000. Koko 21 miljoonan väestöstä 5,3 milj eli 25% on ulkomailla syntyneitä.

Tilastokeskusken mukaan Suomessa asuvista 2,1% on syntynyt ulkomailla. Hienoista homogeenisuutta havaittavissa.
"Kansojen sulatusuunin", USAn tilastoa voi kayda ihailemassa esim: Foreign-Born Profiles. 10% (tilastoidusta) väestä on syntynyt ulkomailla, puolet niistä siinä hiukan etelämpänä.

Aiemmin esittämäni näkemyksen haluan kääntää toisinpäin, ettei tarvitse puolustusasemista puhua: minun nähdäkseni Australiassa  ulkomaalaisen voi olla helpompi päästä sopeutumaan maahan ja sulautumaan osaksi yhteiskuntaa.
Koska olen asunut vain kahdessa maassa niin, että olen voinut havainnoida elämää ruohonjuuritasolla, perustan luuloni siihen. Luullakseni Suomessa koetaan enemmän epäluuloja muukalaisia kohtaan ja heidän on vaikeampi päästä osaksi valtaväestön yhteiskuntaa.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

MH

Ruu,

Eikö ole niin että Suomalaisen on helpompi muuttaa Australiaan kun Helsinkiläisen Turkuun  :pepsodent :pepsodent :pepsodent

Aikis

MH, tarkoitko ehkä, että TAMPERELAISEN... ;)

Tässä sopeutumisasiassa - jos ja kun halutaan verrata Suomea ja Australiaa - on varmaan syytä erottaa työperäinen ja humanitaarinen maahanmuutto. Ihan selkeää vertailua ei siltikään voi tehdä, koska systeemi on erilainen. Mutta sellainen perstuntuma on, että Suomessa suhtaudutaan (ainakin virallisesti) suvaitsevammin humanitaariseen maahanmuuttoon ja siihen on rakennettu aika paljon erilaisia kotouttamisohjelmia; monen mielestä vähän liikaakin. Sitten taas työperäisen osalta Australia vetää minusta pidemmän korren: on ESL-ohjelmia lapsille, preppauskursseja opiskelijoille, tulkkauspalveluja mitä ihmeellisimmille kielille...

Yksi mittari tuohon osaksi valtaväestöä pääsemiseen voisi olla esim. ulkomaalaistaustaiset edustajat kunnallisissa/council luottamuselimissä...löytyisköhän siitä sitä dataa? Muistelen siitä taannoin olleen yleistä keskustelua NSW:ssa ainakin, eikä kovin hyvältä näyttänyt. Ei ole Suomessakaan kehumista, mutta jokunen sentään ainakin viime vaalien tuloksena pääsi.

Pienyrittäjien kohdalla täällä pääkaupunkiseudulla (Suomi) alkaa olla hyvinkin samankaltainen kuin Sydneyssä (ja minähän en taas tiedä mitään muualta Australiasta). Lähes kaikki 'duunarit' alkavat olla siirtotyöläisiä...rakennuksilla, joukkoliikenteessä, siivouspalveluissa, pikkuravintoloissa etc.

Sitten taas ulkomaalaisvastaisuudessahan Suomi on nimenomaan viime kuukausina kunnostautunut. Perussuomalaisen puolueen saatua jalkansa kuntahallinnon oven rakoon, sieltä löytyy kyllä sellaista tekstiä että Pauline Hanson taitaa jäädä toiseksi...

Edit: Kuulin juuri, että kulttuurikeskus Caisassa Hesassa järjestetään maahanmuuttajien varjomissikisat. On täällä ainakin yritystä (rolling eyes).

MH

Oon varmaan tyhmä kun en ymmärrä koko keskustelua, mitä iloa siitä on että vertaa kahden erimaan toimintatapoja toisiinsa. Mikäli on päättänyt lähteä Australiaan  niin kyllä silloin pitää tulla toimeen niillä ehdoilla mitä maalla on tarjota. Molemmissa maissa on omat hyvät puolensa ja jokaisen henkilökohtainen tilanne ratkaisee sen minkä kokee hyväksi tai huonoksi.

Sen allekirjoitan täysin että Australiassa on muualta tulleen normaali ihmisen paljon helpompi tulla hyväksytyksi kuin suomessa. Edellyttää tietty sitä että menee reilusti mukaan erilaisiin juttuihin ja ottaa itse kontaktia ihmisiin. Ei täällä kukaan tule kotisohvalle apua tarjoamaan.

Väitän että Suomalaisten sulkeutuneisuus on suurin syy siihen jos kokee ettei kuulu joukkoon.

Haagalainen

Lainaus käyttäjältä: RUU - helmikuu 16, 2009, 21:45

Aiemmin esittämäni näkemyksen haluan kääntää toisinpäin, ettei tarvitse puolustusasemista puhua: minun nähdäkseni Australiassa  ulkomaalaisen voi olla helpompi päästä sopeutumaan maahan ja sulautumaan osaksi yhteiskuntaa.
Koska olen asunut vain kahdessa maassa niin, että olen voinut havainnoida elämää ruohonjuuritasolla, perustan luuloni siihen. Luullakseni Suomessa koetaan enemmän epäluuloja muukalaisia kohtaan ja heidän on vaikeampi päästä osaksi valtaväestön yhteiskuntaa.

Aika sopuisasti täällä Helsingissä tullaan ulkomaalaisten kanssa toimeen. Monet ulkomaalaiset on kovia tekemään työtä, ja osaavat tehdä hyviä pizzojakin.
Helsingissä ulkomaalaisia on "hieman" yli tuon Suomen keskiarvon 2,1%, ja onpa joillain alueella yli 1/3 asukkaista ulkomaalaisia.
Työpaikallani on kymmeniä kansallisuuksia edustettuina, ja hyvin pärjätään yhdessä. Ja töitä on tullut tehtyä niin mustan miehen kanssa päiväntasaajan Afrikassa
kun arabien kanssa lähi-idässäkin, joten ehkä rasistiset asenteeni on samalla laimentuneet.
Suomalaisten ja Australian valtaväestön eroavuuksiin rasismin saralla en osaa ottaa kantaa; turistin silmä ei näe ja korva ei kuule riittävän syvälle,
eikä asia muutenkaan voisi vähempää kiinnostaa.
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Kolmannes+maahanmuuttajista+asuu+Helsingiss%C3%A4/1135241719769

TeroH

Lainaus käyttäjältä: MH - helmikuu 16, 2009, 22:16
Eikö ole niin että Suomalaisen on helpompi muuttaa Australiaan kun Helsinkiläisen Turkuun

Minä voin vahvistaa tämän ainakin omalta osaltani.
Tänne muuttaminen sujui kuin lasten leikki.   :XXXX
Turkuun muuttaminen taasen ei ole edes käväissyt mielessä.  >:D

Liittyen tuohon mustien puuttumiseen Sydneyn kaduilta; Länsi-Sydneyn suunnalta löytyy parikin lähiötä joissa mustien osuus on sangen merkittävä.

USA:n ja Australian demografioita verratessa taasen (tarkemmin siis Afrikkalais-syntyisten osuutta väestöstä) olisi mielenkiintoista tietää kuinka suuri osuus USA:n mustasta väestöstä on tullut siirtolaisina.
Vuosien 1619 - 1807 välillä nykyisten yhdysvaltojen alueelle "kuljetettuja" afrikkalaisia ei voine siirtolaisina pitää.
Australian osalta vastaavaa siirtymää ei tapahtunut vaikka Britannia kielsikin orjakaupan vasta 1807 eli 20 vuotta Sydneyn siirtokunnan perustamisen jälkeen.
Mielenkiintoinen yhteensattuma muuten, että Yhdysvallat sääti lain joka kielsi uusien orjien tuomisen Yhdysvaltain alueelle samana vuonna kuin Britannia kielsi orjien kauppaamisen.

Jos joku löytää ylläolevasta edes jonkinlaisen yhteyden viestiketjun otsikkoon, niin kertokoon toki minullekin.  :pepsodent

Joten...
Kaikista maista löytyy huonoja puolia (ja melkein kaikista myös hyviä).
Tänne on tultu ja niillä eväillä mennään mitä paikka tarjoaa.
Suomen ja Australian väliset erot (poislukien ilmasto) ovat oikeasti aika pienet, täytyy vain yrittää nauttia niistä hyvistä asioista ja ohittaa huonot olankohautuksella. No worries mate!

Ja jos olkapäät alkaa kipeytymään, niin esimerkiksi tällä foorumilla voi sitten keventää mieltään asioista jotka vaivaavat, ja aika usein saa, jos ei apua, niin ainakin sympatiaa.

Tero

Give me the serenity to accept things which cannot be changed;
Give me courage to change things which must be changed;
And the wisdom to distinguish one from the other.
(Ei en ole käynyt AA:ssa, tv:tä on joskus tullut katsottua liikaa  8))

RUU

Lainaus käyttäjältä: TeroH - helmikuu 17, 2009, 00:56
Lainaus käyttäjältä: MH - helmikuu 16, 2009, 22:16
Eikö ole niin että Suomalaisen on helpompi muuttaa Australiaan kun Helsinkiläisen Turkuun
Minä voin vahvistaa tämän ainakin omalta osaltani.
Turkuun muuttaminen taasen ei ole edes käväissyt mielessä.  >:D
...joka auttaa todistamaan vaikka mita Turkuun muuton ihanuuksista.  :pepsodent
Tosin aika moni turkulainenkin mieluummin pysyy aloillaan kuin muuttaa Helsinkiin. Tai lahtee mieluummin vaikka maailmalle...  :coolh
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Leokatti

Lainaus käyttäjältä: arixmel - helmikuu 16, 2009, 18:07
eikos se ole minusta rasistista ajatella etta tummaihoiset ovat parempia urheilijoita syntyjaankin kuin valkoiset....sanokaa minua rasistiksi mutta seuraavien olympialaisten 100 m lahtoviivalla saa minun puolestani olla ihan tuntemattomia nimia mutta mina lyon vetoni varin mukaan :pepsodent


No yleisesti parempia "urheilijoita" ei nyt kuitenkaan (ei taida montaa löytyä esim. altaasta...), mutta satasella ja muissa "räjähtävissä" lajeissa tietysti "nopeitten lihassolujensa" ansiosta, eli taitaa mennä tieteeksi...  ;)

Muuten olen minäkin rasisti... en huoli talliini rautiasta peitsaria kun ruunikot ja muut "tummat" kulkevat paremmin  :pepsodent

Eikä tässäkään mitään yhteyttä varsinaiseen otsikkoon... :nuttu:
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

Juge

Palautetaanpa tämä keskustelu takaisin paikoilleen.. Itse en jaksa rasismia ottaa tähän viestiin mukaan, vaikkakaan en saanut aboriginaaleista kovinkaan hyvää kuvaa 2 viikon Alice Springsin / Tennant Creekin visiitin kautta. Vaikka kirjoitankin vain tähän ketjuun täytyy ehdottomasti todeta, että Australia on niitä harvoja paikkoja, missä voisi asua tällä pallolla, mutta nyt on pakko avautua muutamasta käytännön pikkuseikasta :)

1) Meduusat
Kuutiomeduusat, irukandji, bluebottle; kaikki pikkuperkeleet onnistuvat pilaamaan uskomattoman upeat rannat. Nyt Irukandjien etelärajana idässä on Frasier Island, mutta pelkäänpä, että ilmastonmuutoksen myötä ensi vuonna Sunshine ja Gold Coast ovat vaaravyöhykettä. Etelämpänä ollaan turvassa ainakin vielä, onneksi.

2) Kyltit / tienviitat
Jos suunnittelee autoreissua Ausseihin, ei ole mitään järkeä lähteä reissuun ilman GPSää, jos ei tahdo menettää järkeään täällä. Ei voi, kun itkeä, kun katselee miten teitä on viitoitettu ja opasteita aseteltu. Suurtenkin katujen nimikyltit uupuvat usein kokonaan. Täällä ainakin oppii U-käännöksen jalon taidon..

3) Pankkipalvelut (commonwealth)
Tässä on vielä Ausseilla pitkä matka Suomen tasolle, mikä tavallaan on ihan ymmärrettävää. Itse en voi pääosin kommentoida, kuin Commonwealthin palveluja, koska minun tilini oli siellä. Ensinnäkin automaattitoiminta on käsittämätöntä. Se, ettei valtiovalta kykene puuttumaan asiaan on ihmeellistä. Viimeisimpänä nyt tulossa 'disloyalty fee' eli tulee vielä omalta pankilta sakkoa palvelumaksun(2 dollaria) lisäksi, jos joudut nostamaan vieraan yhtiön koneesta käteistä :D Muutenkaan suomalainen ei ymmärrä, miksi joutuu maksamaan kuukausimaksua tavallisesta tilistä, kun Suomessakaan ei joudu!?
Sitten Commonwealthin nettipankin tekstiviestisähläys-maksuvahvistuspalvelu häätäisi paremmassa tietotekniikkayhteiskunnassa kaikki asiakkaat: Ei vissiin kellekään tullut siellä mieleen, että mitä jos asiakas käyttää mokkulayhteyttä, silloin ei viesti tulekaan perille.. no onneksi se käyttää tekstiviestipalvelua vain ensimmäiseen vahvistukseen, sen jälkeen voit vahvistaa kaikki tulevat maksut ilman mitään erillistä vahvistustunnusta, eli pelkästään asiakasnumerollasi ja 8-merkkisellä (kaikki kirjaimet pienellä, ei erikoismerkkejä = OK) salasanalla. Huh huh..

4) Internet (rajoitetut kaistat%"#¤)
Edellisestä päästäänkin sopivasti tähän seuraavaan aiheeseen, itse joudun kommentoimaan lähinnä mobiililaajakaistoja, koska en käyttänyt tavallisia adsl-yhteyksiä. Hinnoittelu on suorastaan siivotonta, ymmärrettäköön, että palvelu on täällä suhteellisen uusi ja siksi kilpailua ei ole vielä juuri lainkaan, mutta se, että Optuksella on mahdollisuus tuplata hinta vielä tässä vaiheessa on aika käsittämätöntä. Eli Optuksella saat 1 gigatavun käyttökaistan 30 dollarilla (vrt Suomessa rajaton 20 dollarilla). Telstran hinnat ovat kyllä vielä naurettavammat (kalliimmat) :D Myös lähes kaikki tavalliset kotinettiyhteydet ovat rajattuja tiettyyn dataamäärään, yleensä 5-10GB / kk. Todettakoon puolustukseksi se, että täällä on hieman enemmän vedettävä sitä piuhaa kattaakseen populaa ja kiitos siitä Optukselle, että itärannikolla 3g-kate on hyvä.

5) Liikennevalot
Vaikea tajuta, että Aussit ovat onnistuneet sössimään näinkin yksinkertaisen kapistuksen. Ihmettelin, kun tuntui pitkältä seisoa valoissa, että mikähän mättää.  Sitten yksi päivä tutkin erään T-risteyksen valoja ja totesin, että jos ala-aste luokalle annettaisiin tehtäväksi suorittaa T-risteyksen liikennevaloitus, he lähes varmuudella selviäisivät haasteesta QT:tä paremmin. Melbournessa ja Sydneyssä valot toimivat paremmin, kuin täällä Queenslandissa. Luulen, että suurimmassa osassa valoja ei ole tunnistinta ja näyttää myöskin siltä, ettei niitä ole linkitetty toisiinsa mitenkään tai jotenkin vaiheet ovat aivan totaalisen sekaisin. EI NÄIN!

6) Schoolies

Viimeisenä on pakko kirjoittaa tästä tapahtumasta kriittinen kommentti jouduttuani seuraamaan kyseistä 'tapahtumaa' erittäin läheltä, valitettavasti. Ihmettelen suuresti, että osavaltio tukee alaikäisten juopottelua näinkin avoimesti. Sitä on vain erittäin vaikea ymmärtää. Victorian ja NSW:n teinit ovat siis täysi-ikäisiä schooliesin aikaan toisin kuin QLD:n oma väki. Yhden palohälytyksen olisi vielä kestänyt, mutta toinen keskellä yötä alkoi jo harmittaa :)


Noniin kylläpä helpotti :) ja todettakoon vielä, että hyvien asioiden lista olisi pidempi. Ja se, että ei muka lounaspaikkoja ole niin on täyttä puppua, paitsi jos on liian pienessä paikassa. Isommassa paikassa alhaiset hinnat kannustavat syömään tukevan lounaan.

Jaaks

Lainaus käyttäjältä: JugeMelbournessa ja Sydneyssä valot toimivat paremmin, kuin täällä Queenslandissa. Luulen, että suurimmassa osassa valoja ei ole tunnistinta ja näyttää myöskin siltä, ettei niitä ole linkitetty toisiinsa mitenkään tai jotenkin vaiheet ovat aivan totaalisen sekaisin.

Syy miksi Queenslandin liikennevaloissa ei ole synkronointia johtuu siitä, että samalla kadullakin olevat valot kuuluvat eri laitoksille.  Osa valoista on asennettu kaupungin (eli City Council) toimesta ja osa taas Osavaltion (State Main Roads) toimesta.  Ne toimivat eri tunnistimilla ja täysin eri tietokone verkoissa joten niitä ei edes voida linkittää toisiinsa  8)

Haagalainen

Ei nyt varmaan huonointa, mutta huonoa kuitenkin tuo Pohjois-QLD'ssäkin esiintyva dengue-kuume, jota tosin vain sporadisesti esiintyy. Juuri nyt en taitaisi Cairns'in alueelle mennä.
http://www.health.qld.gov.au/dengue/outbreak_update/current.asp

Ensimmäisestä tartunnasta yleensä selviää hengissä, toinen tartunta olisi jo hankalampi juttu.
Samaa vaivaa esiintyy myös Aasian trooppisilla alueilla.

Milka

Talla hetkella tuntuu etta huonointa Australiassa on tama kuivuus ja siita johtuvat puska (metsapalot). Taalla Victoriassa on kuolonuhreja ainakin yli 200 ja 2000 kotia on tuhoutunut, metsanelaimiakin on arvioitu kuolleen noin miljoona.

Itsekin henkilokohtaisesti alan olla vasynyt kun on muutaman viikon jo saanut olla varuillaan ja tuijottaa CFA (paikallinen vapaa palokunta) webbisivuja ja kuunnella radiosta palovaroituksia. Vaikka palot eivat ole minua (viela) uhanneet, mutta tulipalo tuli erittain lahelle hyvan ystavani kotia, mika on tehnyt tasta tilanteesta jotenkin paljon todellisemman. Lupaan olla marisematta saasta, jos vaikka seuraavan vuoden aikana sataisi joka ikinen paiva.

Tiistain huonoja saaolosuhteita pelaten,




ausseihin!

Musta kaikista huonointa on se, ettei luonnossa tai oikeastaan edes oman kodin lähistöllä (ja jos olisi oma piha, niin omassa kodissakaan) voi liikkua ilman, että tarvitsee pelätä vaarallisia ötököitä ja käärmeitä. Tämä ei ole vain tietoisuutta siitä, että niitä on vaan yhden kerran olemme törmänneet red backiin sisääntulo aulassa ja toistamiseen puistossa, jossa lasten kanssa päivittäin käymme matkalla preschooliin ja pois. Toki selvisimme tilanteesta hengissä ;) mutta inhottavaa on, että täytyy olla koko ajan varuillaan.

Se mikä ärsyttää suunnattomasti on lehdistö ja se tapa, jolla juttuja kirjoitetaan ja mistä aiheista. Monesti uutisointi on todella kuvottavaa ja suomalaisen näkökulmasta katsottuna ihmisten yksityisyyttä syvästi loukkaavaa. Kokemukseni tosin ovat lähinnä The Heraldista, mutta mahtaako laatu parantua, jos lukisi jotain toista lehteä? Mitä?


RUU

Lainaus käyttäjältä: ausseihin! - maaliskuu 02, 2009, 14:45
Musta kaikista huonointa on se, ettei luonnossa tai oikeastaan edes oman kodin lähistöllä (ja jos olisi oma piha, niin omassa kodissakaan) voi liikkua ilman, että tarvitsee pelätä vaarallisia ötököitä ja käärmeitä. Tämä ei ole vain tietoisuutta siitä, että niitä on vaan yhden kerran olemme törmänneet red backiin sisääntulo aulassa ja toistamiseen puistossa, jossa lasten kanssa päivittäin käymme matkalla preschooliin ja pois. Toki selvisimme tilanteesta hengissä ;) mutta inhottavaa on, että täytyy olla koko ajan varuillaan.
Saako udella, montako kohtaamista teillä on ollut koko asumisaikana erilaisten myrkyllisten hyönteisten kanssa?
Montako niin, että vain näitte niitä jossain vs. on ollut kohdalla ja olette joutuneet väistämään / jarruttamaan liikerataa / tms välttääksenne kosketuksen?

LainaaSe mikä ärsyttää suunnattomasti on lehdistö ja se tapa, jolla juttuja kirjoitetaan ja mistä aiheista. Monesti uutisointi on todella kuvottavaa ja suomalaisen näkökulmasta katsottuna ihmisten yksityisyyttä syvästi loukkaavaa. Kokemukseni tosin ovat lähinnä The Heraldista, mutta mahtaako laatu parantua, jos lukisi jotain toista lehteä? Mitä?
The Australian ja The Age ovat niitä, joita minä seuraan kun haluan tietää mitä tapahtuu. Tai suoraan ulkomaisia palveluita, kuten HS.fi, BBC.co.uk, CNN.com, jne.
Meilläkin nämä paikalliset, Brisbane Times (sama kustantaja kuin teidän The Heraldissa) ja Courier Mail (News Corporation) ovat kokolailla roskaa - jostain Iltalehden ja 7 Päivän välimaastosta...  ???
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Milka

Ausseihin,

Itse olen tykastynyt myos noihin kahteen sanomalehteen jotka RUU:kin mainitsi, The Age ja Australian. Luen myos Financial Review:ta. Paikallista News Corporationin Herald Sunia en lue kuin jos ei muuta luettavaa ole laakarinvastaanoton odotushuoneessa. Minua jotenkin arsyttaa sen sensaationhakuiset kirjoitukset ja monet artikkelit on kirjoitettu erittain paapovalla (patronising??) tyylilla, aliarvioiden lukijaa. Sydney Morning Herald on saman kustantajan (Fairfax) toimittama kuin Melbournen The Age, eli ehka se sopii sinulle paremmin.

ausseihin!

Lainaus käyttäjältä: RUU - maaliskuu 02, 2009, 21:15
Saako udella, montako kohtaamista teillä on ollut koko asumisaikana erilaisten myrkyllisten hyönteisten kanssa?
Montako niin, että vain näitte niitä jossain vs. on ollut kohdalla ja olette joutuneet väistämään / jarruttamaan liikerataa / tms välttääksenne kosketuksen?

Kuules ihan riittävästi ;) Kaksi kertaa lasten kanssa olemme nähneet red backin, toinen oli kotirakennuksessa sisääntuloaulassa ja toinen puistossa, jossa päivisin käymme. Toinen kerta oli mielestäni potentiaalisesti vaarallinen, sillä tyttäreni käveli puistossa paikassa, josta oli otettu edellisenä päivänä istutetut kukat pois, maassa oli multaa ja lehtiä ja hän sattui näkemään hämähäkin maassa. Se olisi myös saattanut tarrautua tytön sandaaleista vilkkuvaan varpaaseen tai käteen, kun tämä olisi noukkinut maasta kauniisti kuihtuneen kukkasen. Miehen kanssa törmäsimme käärmeeseen (mitä luultavammin red bellied black snake) sademetsäkävelyllä. Luikerteli polun vieressä ja vaikka mieli teki lähteä juoksemaan hiukset pystyssä vastakkaiseen suuntaan, jäimme seuraamaan kun käärme luikerteli pois. Jos lapset olisivat olleet mukana käärme olisi saattanut olla melun vuoksi jo kaukana emmekä olisi sitä nähneet tai sitten poikamme olisi rynnännyt noukkimaan tikkua käärmeen vierestä sitä huomaamatta ja ... tai sitten ei, homman nimi on kuitenkin se, että niitä on ja sen vuoksi täytyy olla jossain määrin varuillaan koko ajan tai mä ainakin olen ja nämä kohtaamiset ovat teroittaneet asian tärkeyttä entisestään. Tämä asia on mielestäni huonointa Australiassa.

Kiitos lehtivinkeistä. Täytyy miettiä pitäisikö tilata jompi kumpi paikallislehden lisäksi taikka tilalle. The Herald on nimittäin täysin ala-arvoinen lehti lähes kauttaaltaan, mutta siinä on kuitenkin myös paikallistietoutta, mitä tarvitsemme. Kaipaan kyllä suunnattomasi Helsingin Sanomia.

Leokatti

Lainaus käyttäjältä: ausseihin! - maaliskuu 03, 2009, 08:30
Se olisi myös saattanut tarrautua tytön sandaaleista vilkkuvaan varpaaseen tai käteen, kun tämä olisi noukkinut maasta kauniisti kuihtuneen kukkasen.

Tästä tulee nyt sellainen kuva, että hämähäkit väijyisivät ihmisiä, valmiina tarrautumaan varpaaseen tai sormeen. Eivät ne nyt niin tyhmiä elukoita ole, että melkoisesta kokoerosta huolimatta koettaisivat onneaan. Harvoin niitä maassa näkee, yleensä roikkuvat verkossaan ylösalaisin jonkin sopivan rakennelman alla hämärässä. Pari kertaa olen tyhmyyttäni sotkenut käteni verkkoon ja saanut redbackin käteeni sitä kautta. Yksikään ei ole purrut. Redbackin myrkkyä verrataan kyykäärmeeseen - jos olet herkkä, saatat saada vakavampia oireita. Vastamyrkyn kehittämisen (muistaakseni 80-luvulla) jälkeen ei Australiassa ole kukaan kuollut redbackin puremaan.

No worries mate...   :coolh
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

ausseihin!

En mä nyt todellakaan ajattele niin, että hämähäkit ihmisiä väijyvät. Tuo tilanne olisi musta kuitenkin oikeasti voinut olla vaarallinen, jos tyttö olisi napannut kukan käteensä hämähäkki sen mukana. Se olisi voinut olla täysin mahdollista. Kuten sanoit normaalisti eivät maassa ole, mutta me olemme molemmat yksilöt nähneet maassa. Muistan myös täältä lukeneeni, etteivät normaalisti tule sisälle ja silti joku oli niitä oman sohvansa takaata löytänyt. Tietysti tietoisuus vastamyrkyn olemasta olosta on elintärkeä, mutta en mä siitä huolimatta halua, että joutuisimme sellaista lapsille antamaan, siksi varovaisuus. Eli ihan en no worreis -mentaliteetilla tämän asian kanssa pysty olemaan, vaikka ehkä hieman olen relannut sitten maahan muuton.

MH

Lainaus käyttäjältä: ausseihin! - maaliskuu 03, 2009, 08:30
Kaipaan kyllä suunnattomasi Helsingin Sanomia.
:pepsodent :pepsodent En kyllä ymmärrä jos joku kaipaa epäkäytännöllisen kokoista lehteä jossa ei ole paljon muuta kuin mainokset ja luokitellut ilmoitukset. Iltasanomat täys kopio hesarista luettavammassa muodossa ja lähes ilman tuota em. roskaa.





Leokatti

Lainaus käyttäjältä: ausseihin! - maaliskuu 03, 2009, 13:30
Muistan myös täältä lukeneeni, etteivät normaalisti tule sisälle ja silti joku oli niitä oman sohvansa takaata löytänyt.

Niin normaalisti, mutta poikkeuksia sattuu. On niitä meiltäkin sisältä löytynyt. Mm vaatekomerosta alimman hyllyn ja kenkätelineen alta sekä yhden aina auki pidettävän oven takaa. Muistuttaa vain siivoamaan ne paikat paremmin seuraavalla kerralla...

Redbackeja löytyy joka paikasta eikä niitä kannata alkaa laskemaan. Täytyy vain oppia elämään niitten kanssa ja hyväksyä tosiasia, että niitä välillä löytyy sisältäkin. Vahinkoja sattuu ja niistä oppii.  ;)
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

Milka

Ausseihin,

En halua vahatella pelkoasi hamahakkeja ja kaarmeita kohtaan, mutta oletko koskaan ajatellut etta sellaiset jokapaivaiset askareet, kuten suojatien ylittaminen tai jopa kotona kylvyn tai suihkun ottaminen ovat paljon vaarallisempia sinun ja lastesi hyvin voinnille kuin hamahakit ja kaarmeet, silla on paljon paljon todennakoisempaa etta jaat auton alle tai liukastut kylpyyn mennessa, kolautat paasi, menetat tajuntasi ja hukut kuin etta sinua pistaa myrkkyhamahakki tai kaarme. Pelkaatko yhta paljon suojateita ja kylpyammetta tai suihkua kuin hamahakkeja tai kaarmeita?  :pepsodent :pepsodent :pepsodent

Edella olleilla esimerkeilla halusin vain osoittaa etta valitettavasti kaikkia uhkia tassa maailmassa ei voi mitenkaan valttaa tai mitatoida, ei vaikka hautautuisi loppuiakseen neljan seinan sisalle.


MH

Luonnon ihmeet kyllä jättää ihmisen rauhaan jos ihminen antaa niiden olla rauhassa. Useimmat poistuvat takavasemmalle jo paljon ennen kuin edes näet niitä kunhan pidät tulostasi riittävästi meteliä.

Äärimmäiset tilanteet syntyy yleensä toimimalla varovasti, mahdollisimman hiljaa liikkuen jne... tai että koitetaan ärsyttää eläimiä.

Suomessakin olen omalla pihalla nähnyt kyyn monesti enkä ole niitä listinyt vaan pitänyt sen verran elämää että ovat ymmärtäneet valita rauhallisemman alueen.

ausseihin!

Lainaus käyttäjältä: Milka - maaliskuu 03, 2009, 19:58
Ausseihin,

En halua vahatella pelkoasi hamahakkeja ja kaarmeita kohtaan, mutta oletko koskaan ajatellut etta sellaiset jokapaivaiset askareet, kuten suojatien ylittaminen tai jopa kotona kylvyn tai suihkun ottaminen ovat paljon vaarallisempia sinun ja lastesi hyvin voinnille kuin hamahakit ja kaarmeet, silla on paljon paljon todennakoisempaa etta jaat auton alle tai liukastut kylpyyn mennessa, kolautat paasi, menetat tajuntasi ja hukut kuin etta sinua pistaa myrkkyhamahakki tai kaarme. Pelkaatko yhta paljon suojateita ja kylpyammetta tai suihkua kuin hamahakkeja tai kaarmeita?  :pepsodent :pepsodent :pepsodent

Edella olleilla esimerkeilla halusin vain osoittaa etta valitettavasti kaikkia uhkia tassa maailmassa ei voi mitenkaan valttaa tai mitatoida, ei vaikka hautautuisi loppuiakseen neljan seinan sisalle.



Eikös se niin mene, että kaikki tuntematon ja vieras pelottaa enemmän kuin tutut jutut?  :pepsodent

Mitä kommenttiin Hesarista tulee, niin todellakin kaipaan sitä kaikesta mainitusta huolimatta ja erityisesti juuri sitä, että se on niin iso ja epäkäytännöllinen lukea :pepsodent

iluvatar

Käärme ei ole kuulemma myrkyllinen jos se voi kiivetä eli puuhun vaan pakoon  :pepsodent

Milka

Lainaus käyttäjältä: ausseihin! - maaliskuu 03, 2009, 20:12


Mitä kommenttiin Hesarista tulee, niin todellakin kaipaan sitä kaikesta mainitusta huolimatta ja erityisesti juuri sitä, että se on niin iso ja epäkäytännöllinen lukea :pepsodent

Jos Hesarista pidat niin todennakoisesti tulet pitamaan The Agesta tai Sydney Morning Heraldista. Molemmat ovat Hesarin tyyppisia lehtia hyvassa ja pahassa ja kylla  vain molemmat ovat erittain epakaytannollisia lukea ison kokonsa vuoksi, joten tuntenet olosi kotoiseksi....  :pepsodent  :pepsodent :pepsodent :pepsodent

Nimim. myos isoista ja epakaytannollisista lehdista pitava  :pepsodent :pepsodent :pepsodent

RUU

Lainaus käyttäjältä: ausseihin! - maaliskuu 03, 2009, 13:30
...etteivät normaalisti tule sisälle ja silti joku oli niitä oman sohvansa takaata löytänyt. Tietysti tietoisuus vastamyrkyn olemasta olosta on elintärkeä, mutta en mä siitä huolimatta halua, että joutuisimme sellaista lapsille antamaan, siksi varovaisuus. Eli ihan en no worreis -mentaliteetilla tämän asian kanssa pysty olemaan, vaikka ehkä hieman olen relannut sitten maahan muuton.
Pitää muistaa pari asiaa: me olemme ötököiden valtakunnassa ja vain todella harva niistä on oikeasti vaaraksi ihmiselle.
Ihan ilman ihmisiäkin tämä manner kuhisisi elämää ja kaikki ötökät rulettaisivat täällä. Ihminen, etenkin valkoinen, on sittemmin vain tullut ja tällännyt talonsa ja tiensä siihen päälle. Ötököitä pitääkin löytyä joka paikasta...  :pepsodent Sitä paitsi monet niistä ovat hyödyllisiä tasapainon säilymisessä ihmisen kannalta: geckot, daddy longlegit, jne.

Samaan aikaan melkein kaikki nuo ötökät ovat korkeintaan kiusallisia ja harmiksi ihmiselle. Oikeasti tappavia on todella harvassa ja niiden kohtaaminen on erityisen harvinaista, etenkin jos huomaa pitää hitusen ääntä itsestään ja esim. tökkäisee vähän paikkoja, joihin kätösensä olisi tunkemassa.

Meillä paljon enemmän tapahtumia aiheuttavat muurahaiset. Pawpaw-voidetta kuluu niiden puremiin tasaiseen tahtiin, samoin kuin hyttysiin. Ampiainenkin on osunut kohdalle, punkki, ja iilimatoja, mutta eipä kertaakaan vieläkään käärme tai hämyhäkki vaikka arveluttavista paikoista välillä mennäänkin paljas iho edellä. Näkynyt on toki, kosketusetäisyydellä usein, mutta kun pidetään luonnon tasapaino pelissä eikä hötkyillä, homma on harmiton.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

ausseihin!

Olet Ruu oikeassa, ja siksipä olemme opettaneet lapsille, että kun olemme ulkona eläimiä ei minkään kokoista taikka näköistä ei vahingoiteta, se on heidän kotinsa, jolleivät pyri ihokontaktiin. Kotona taas monoa saavat kyllä aivan kaikki. Minä en halua, että kotona vilisee ötököitä, eikä niitä itse asiassa juuri sisällä näykään. Mutta koska tässä ketjussa on kyse siitä, mikä on huonointa Australiassa, niin minusta sitä ovat potentiaalisesti vaaralliset eläimet, joiden vuoksi luonnossa joutuu liikkumaan paljon varovaisemmin kuin Suomessa. 

MH

Niin, karhu, ilves, susi, ahma ei ole vaarallisia.  :) :) :)

Milka

MH,

Emmehan me tieda ehka Ausseihin pelkaa ihan yhta lailla Ilveksia, Karhuja, Susia jne. Taman viestiketjun aihehan oli etta huonointa Australiassa. Ehkapa Suomessa on Ausseihin mielesta just huonointa sudet, karhut, ahmat jne.  :pepsodent :pepsodent