Tuliaiset suomesta!

Aloittaja concept-, tammikuu 17, 2005, 22:22

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

concept-

Eli täällä on kyllä topikki että mitä Australiasta Suomeen, entä toisinpäin. Menen ekaksi 2 viikoksi kaverin työ asumaan. en ole koskaan hänen vanhempiaan tavannut joten olisi varmaan ihan fiksua viedä jotain heille koska kummiskin heillä varmaan hengaan 3 vuoden aikana kerran jos toisenkin. kaverille vien salmiakkikossun kun hän sitä pyysi mutta mitä vien vanhemmille??????

Platz

Itse olin toissakesänä Cairnsissa opiskelemassa. Asuin isäntäperheessä ja vein sinne tuliaiseksi ihan perusjuttuja. Aika kliseisiä, mutta perhe tykkäs. :)
Lähtien salmiakista ja Suomi -kirjasta aina antenni Suomi-pipoihin lapsille. Tosiaan suomelle läheisiä systeemejä (No en tosta antennipiposta nyt tiedä :D). Oli tosi vaikee keksiä mitään omaperästä, joten jätetään se ens marraskuulle kun lähden uudestaan sinne OZiin. :eye:
Ahneella on paskanen nauru.

jounij

Minä en ole vielä nähnyt ossia, joka olisi tykännyt salmiakista. Kaikki kolme testaamaani koekaniinia ovat sylkäisseet pois. Sen jälkeen lopetin yrittämästä.


Huomauttaa
Jouni
Canberra

petra

Hei Jouni,

Pitanee sitten esitella sinut joskus tuolle minun paremmalle puoliskolle :):)Salmiakit uppoaa turkinpippurista fazerin salmiakkiin:) Itseasiassa tuntuu etta pitaa piloittaa jonnekin kaapin nurkkaan "oma" hatavara.  Muukin Suomi ruoka maistuu, jopa mammi menne kivuttomasti alas :P

Petra

riaapa

Samoin minun puoliskoni sekä hänen isänsä pitävät salmiakista. Varsinkin noitapillit ovat "appiukon" lempisalmiakkia, ja suu muikeana hän niitä lappaa kitaansa samalla päivitellen kuinka pahalta ne maistuvat.... :hahhaa :hahhaa

On ne salmiakit maistuneet myös muutamalle aussituttavalle, mutta tosiaan useimpien ensireaktio on kuitenkin sylkäistä pois.

Marimekon lautasliinat voisivat olla edullinen & kevyt tuotava yhdistettynä esim. johonkin mukiin, lautaseen tai kynttilään. :confuse "Anopille" tuodaan aina Heljä Liukko-Sundströmin keramiikkaa, sillä hän ihastui niihin Suomen vierailullaan, mutta ne ovat ehkä turhan hintavia tuomisia jos ei tiedä pitääkö lahjan saaja ko. tyylistä. Käsityökaupoista olen myös löytänyt hyviä tuomisia, esim. suomalaisesta villasta huovutettuja tai puusta valmistettuja pikkuesineitä. Suomi-kirja on myös hyvä idea, myöskin mun kokemuksen mukaan.

Lycka till!
Riina

tiiao

Poikaystäväni äidille vien aalto-maljakon. Iittala design on ihan hyvä idea, vaikka onhan noita iittala shopeja ympäri Australiaakin. Osta paikan päältä, jos et pysty/jaksa kuljettaa Suomesta ;) Meillä kävi samalla tavalla kuin Riaapalla ja Petralla; salmiakkipussi tyhjeni päivässä, joten sitä on lähdössä puoli matkalaukullista helmikuussa Sydneyyn. Kannattaa testauttaa myös lakkahillo

petra

Moi,

Kaivelin muisti sopukoitani ja pohdin mita me olemme Australiaan vieneet

- Kuksa & Konjakki
- Poroa sailykkeena
- Marimekkoa monessa muodossa
- Iittala lasia -> mm. tuikkuja & kynttilan pidikkeita
- Uistimia
- Suomi-kirjoja, mm. Mauri Kunnaksen Joulupukki kirja on mita mainion

Lakatkin testattu ja itse jopa poimittu :roue

Petra

chilifinn

-Sibeliuksen tai Merikannon musiikkia.
-Suomen luontokalenteri (englanninkielinen)
-Kalevala koru
-Lakkalikööriä
-Mika Waltarin "Sinuhe egyptiläinen" englanniksi (ei tosin ollut tuliainen vaan muu lahja postipakettina)
-Suomi-kirja sekä erinäisiä Marimekon, Iittalan ja Aarikan tuotteita on lähtenyt täältäkin joskus.

Jouko

Samat on kokemukset täälläkin, muutamille kavereille on salmiakkia tullut tarjottua mutta kyllä ne ovat sen sylkäisseet melko nopeasti pois. Tuloksena tästä on ollut se että nyt ovat erittäin epäluuloisia jos meikäläinen tarjoaa karkkia.

Lapsilla on samoja kokemuksia ystäväpiiristänsä, kukaan "testatuista" ei ole pitänyt salmiakeista. Tästä lapset ovat olleet pelkästään hyvillään sillä itselle jää enemmän.  Samoin ovat todenneet että, vähän sääliksi käy kun eivät rassukat ymmärrä hyvän päälle.

Käyttöesineistä juustohöylät ovat erikoistavaraa ausseissa eli ne pitää hakea Ikeasta. Tosin en nyt tiedä sopiiko se ventovieraalle tuliaislahjaksi.

-   Mainio - kevyt ja näyttävä lahja on miestäni, pihlaja, vaahtera, saarni, tuomi, kirsikkapuu, visakoivu ja kultasadepensaiden puista valmistettut kynät joita löytyy Tony ja Arja Andersson / Juupaja Ky. Lisää tietoa näistä Tonylta.
-   Aalto vaasi
-   Iisakki puukko http://www.iisakkijarvenpaa.fi/
-   ARABIA lähes kaikki tuotteet ovat varmoja tuliaisia jos kukkaro sallii
- Perinteiset villapuserot, villasukat
- Hackmannin atrimet,  tosin aika hintavia
-


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

jounij

Klassisen musiikin ystäville vietäväksi sopii myös kokoelma Finnish Orchestral Favourites, jota saa sekä suomen- että englanninkielisin kansitekstein. Itse ostin omani Akseli Gallen-Kallelan museosta Espoosta muutamia vuosia sitten. Varmaan niitä löytyy oikeista musiikkikaupoistakin.

Pitääpä pistää salmiakit piiloon, kun Riina tai Petra puolisoineen / puolison sukulaisineen ovat tulossa kylään! :)


Naureskelee
Jouni
Canberra

Tony

Kiitoksia mainoksesta Jouko:D

Niskat limassa ollaan varastoa tehty, ja toivottavasti tällä kertaa tuli tehtyä riittävästi kyniä varastoon, ettei tarvitsisi taas Suomessa poiketa kesken matkan:?

:)Tony

raisat

Juustohöylää minäkin suosittelen. Niitä osteli ainakin anoppini Suomesta ihan innoissaan.
Naisihmisille olen vienyt myös erilaisia turvetuotteita... suomalaista eksotiikkaa!
Pellavaliinoja ja Aarikan koruja on myös annettu lahjoiksi. Vanhemmat ihmiset ainakin arvostivat liinoja. Olivat kuulemma niin hyvää laatua...kuin ennen vanhaan heidän nuoruudessaan!

johki72

Ja miksei tietty voisi viedä suomalalaisia leffoja:)

Mm.Mies vailla menneisyyttä,Levottomat,Pahat Pojat jne.Mun aussikaveri ainakin tykkäsi kovasti:XXXX

Johanna

raisat

...ainakin suomalaisten keskuudessa tuntuvat Suomi-leffat olevan kuumaa kamaa siellä...

Salmiakin ystäville kannattaa viedä tietty tervaleijonia!

chilifinn

Nytpä vasta hoksaan yhdistää Tonyn avattaren kuvan taannoin saamaani lahjaan! :)
Sain muutama vuosi sitten lahjaksi hienon kahden puisen kynän setin, joka on näköjään Dunderin Tonyn käsialaa!
Hyvä lahjaidea tosiaan viedä Ausseihinkin. :peukkuy

mette

Juustohöylä muistaakseni on muuten norjalainen keksintö. Kyllä niitä löytää aussikaupoistakin, ei tästä ole pitkä aika, kun mekin ostimme eräälle tuttavalle sellaisen( cheese  plane) läheisestä Pick'n Pay hypermarketista. En muista valmistajaa, mutta tuotteella oli  vuoden takuu.

jounij

Onhan niitä juustohöyliä täälläkin, mutta ne eivät ole kyllä mistään kotoisin. Olemme ostaneet kolme erilaista australialaista juustohöylää, mutta millään niistä ei tahdo saada kuin silppua aikaiseksi. Hackmanni se olla pitää!


Juuston vaan ei silpun ystävä
Jouni
Canberra

mette

Meillä löytyy kaksi hackmannia ja yksi täältä ostettu rimpula. Rimpula lienee ostettu konttia odotellessa. Mutta tuo aiemmin mainitsemani juustohöylä on jo aivan eri maata sen ollessa melkeinpä kopio  hackmanin juustohöylästä, ja merkki on muuten Wiltshire. Tarkistin , kun muistin meillä olevan samalta valmistajalta ice-cream scoop.

jounij

Hyvä tietää, siltä varalta, että Hackmannista joskus aika jättää!


Muistiin merkitsee
Jouni
Canberra

annne

Hei,

Vanhaa ketjua nyt nostan tyhmällä kysymyksellä.. Ihan uteliaisuudesta vaan, milläs ne Australian elävät juustonsa leikkaa jos ei höylällä? Veitsellä? Vai myydäänkö siellä lähinnä valmiiksi viipaloituja juustoja...?

Yritän nimittäin miettiä tuliaista itsekin ja tuo juustohöylä vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta vaihtoehdolta.  :)

Leokatti

Juu, paljon on juustot valmiiksi siivutettu. Ei varmasti huonompi idea se juustohöylä, jos joku blockeja ostaa.
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

MH

Siivutettuja pääasiassa, mutta tuo ihmeessä fiskarssi tai hackmanni mukana. Täällä myytävä juustohöylät ovat luokkaa huono-surkea. :pepsodent :pepsodent

Kripe

Hyviä tuliais ehdotuksia  ;) Mutta mieleeni juolahti heti kysymys, että miten minä olen elänyt sellaisessa käsityksessä että Australiaan ei saa tuoda mitään eloperäistä, eli mitään syötävää tai puusta tehtyä tms. ?   :o Kuinka tarkkoja ne tästä sitten tullissa ovat?

MH

Riippuu täysin mitä aiot tuoda.

Kripe

No esim. jotain syötävää ja puusta tehtyä..  ;) Salmiakkia, leipää, suklaata jne..  ???

Haagalainen


MH

Saahan noita tuoda, ilmoittaa vain maahantulokaavakkeessa ne ja valitsee tullissa punasen linjan. Suklaa saattaa olla tuote joka otetaan pois. Tämäkin riippuu virkailijasta ja varmaan kuun asennoista ym... Ruisleipä tulee läpi, vaaleeta leipäähän tänne ei edes kannata tuoda kun se on täällä parempaa kuin Suomessa. Puutavaraakin saa tuoda kunhan se täyttää ehdot.

RUU

Lainaus käyttäjältä: MH - elokuu 04, 2008, 08:48
vaaleeta leipäähän tänne ei edes kannata tuoda kun se on täällä parempaa kuin Suomessa.
[off-topic]Nyt pointterit peliin, MH, please! Mista ihmeessa taalla saa hyvaa vaaleata leipaa?
Nimimerkilla 'Kyla manselaane riava iha poikaa o'
[/off-topic]
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

arixmel

Vaikka makuasiat on makuasioita niin silti sivusta huutelen kehiin, etta itselle riittaa normaali french cob leipomosta tai safeway patonki (kumma kun niilla onse patonki parempaa kuin colesissa, vaikka patonki nayttaa samalta)

Pikkuisen enemman makua on Aldin Hausbrot limpussa. Niilla on myos toinen mielestani parempi vaalea limppu jonka nimea en kyllakaan muista.

No eihan mun omia makujani pitanyt tulla julistamaan vaan tulin vain antamaan linkin Sol Breadiin, heilla voi olla joidenkin makuun sopivia leipia?,,,Chermsiden ostarissa nain muuten French Bakery nimisen kaupan ja heidan ikkunassaan olevat vaaleat limput nayttivat uskomattoman herkullisilta en ole makua kyllakaan paasyt viela testaamaan

http://www.solbreads.com.au/products/wheatSourdoughs/wheatSourdoughs.shtml

edit: tuli mieleen tuosta otsikosta,,,Puukko on mielestani hyva tuliainen, esim Iisakki Jarvenpaata ja muuta Kauhavalaista saa joka paikasta  (suomessa) ja ne on esteettisia ja myos kayttokelpoisia.
xcv
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

Leokatti

Muistaa vaan sitten näyttää ne puuvartiset puukot tullissa niin ei niistäkään tule ongelmia. Suklaata eivät ole koskaan ottaneet pois. Ei edes, kun ovat Suomesta tulleet postipaketit aukaisseet ja tutkineet. Kuukausi sitten eivät edes halunneet tullissa kassia nähdä, kun sanoin että on karkkia ja semmosta. Kaverilla oli kaksi pakettia ruispaloja ja 2 kg kahvia. Beagle olisi halunnut osingoille... :pepsodent Koska nekin oli reilusti merkattu, tulivat läpi ilman sen kummosempia ongelmia. Ja ovat muuten tosi hyviä nuo ruispalat vielä 2 kk myöhemminkin, kun laittaa ne suoraan pakkaseen ja ottaa sieltä tarpeen mukaan. Leivänpaahtimessa sulavat 3-4 minuutissa ja täyttävät talon aivan mahtavalla tuoreen ruisleivän tuoksulla. Tiedän, mitä seuraava Suomesta tänne tulija saa mulle tuoda tuliaisiksi!!

P.S. Bakers Delight tekee ainakin lännessä aivan mahtavan hyvää taateli-kahvilimppua. Suosittelen!
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

Tuipa

Juustohoylaa ihailtiin taas viime viikolla kun oltiin uusien tuttujen kanssa vuorilla... Ainakin kaikki meidan tuttavat ottaisivat sen mieluusti vastaan! Eli tuo vaikka iso kasa!!
Ruokaa voi tuoda kylla ihan reilusti, kunhan vaan ilmoittaa. Meidan mukana tulee lahes aina karkkia, ruisleipaa, sienia (kanttarelleja ja tatteja marinoituina purkeissa), muikkuja (savustettuja purkissa), puutavaraa, leppa purua savustuslaatikkoon... Ainoat tavarat joita on todella tarkasteltu oli vanhojen taulujen kehykset (lieko tamakin vain sen takia kun juuri silloin kuvattiiin boder security ohjelmaa...). Tavarat jotka oli pari kuukautta karanttnissa olivat joulun olkipukit, jotka myrkytettiin otokka vaaran takia. Taytyy samalla mainita etta hinta on sama oli mukana sitten yksi vai kymmenen pukkia.
Postissa ovat tulliin jaaneet ainoastaan itse kuivatut omenat, joitka kaverin lahetti joulukortin kanssa.
Eli ei tuo nyt kovin hankalaa ole! Kunhan ei tuo lihaa, munia, maitotuotteita, raakaa ruokaa... Kylla ne ohjeet on aika selkeat.

Silppu

Australiaan ei kannata muuten tuoda/lähettää sellaista käsintehtyä taidepaperia, jossa tarkkasilmäinen voi nähdä puukuituja. Meille tuli juuri kortti ilman alkuperäistä kuorta karanteeniviranomaisilta. Kuulemma kirjekuoren paperikuiduissa voisi tulla tuholaisia. :D :D Niinköhän ötökät selviävät selluloosaliemestä hengissä.

Silppu

MH

Lainaus käyttäjältä: RUU - elokuu 04, 2008, 09:19
Nyt pointterit peliin, MH, please!

Esim heräämällä su aamuna klo 6 ja suuntaamalla Chandlerin markkinoille. Sinne on turha mennä tekemään löytöjä enään 10 aikaan vaikka 13 onkin auki. Siellä on parikin kauppiasta joilla on ihan eriluokan tavaraa kun marketeissa. Myös vihannekset ja hedelmät kannattaa hankkia samalla reissulla. Selvästi parempia ja edullisempia kuin esim. tossa Plazan marketeissa.


http://www.ourbrisbane.com/whats-on/markets/527903.chandler-markets

ausseihin!

Lainaus käyttäjältä: Leokatti - elokuu 04, 2008, 13:38
Kuukausi sitten eivät edes halunneet tullissa kassia nähdä, kun sanoin että on karkkia ja semmosta.

Meidän nyssykät eivät kiinnostaneet tullia kolmisen kuukautta sitten kun kerroimme kassissa olevan karkkia, xylitolia ja puuvärikynät. Nyt kun rajamuodollisuudet on kertaalleen koettu, meinaamme sitten seuraavan kerran tuoda mukana enemmän suomiherkkuja.

eevis

Avain tässäkin (kuten monessa muussakin asiassa Ausseissa :) ) on asian oikea esittäminen: jos tuo sitä fazerinsinistä: "SOLID chocolate", joku kräämitäytesuklaa ei välttis mene läpi... jos tuo sinappia, "PASTE, not seeds", jos tuo Jalostajan purkkilihapullia :pepsodent (äiti mulle niitä toi, pakko saada :D ) niin avainsana "CANNED meatballs" niin taas päästään karanteenijonossa eteenpäin... näin ainakin oman kokemukseni mukaan :)
Dees - We will bloody bounce back!!!


jounij

Minä toin kokeeksi itselleni tuliaisiksi jopa suomalaisia kuivattuja marjoja. Huomaa, että nämä olivat tehtaan pakkaamissa pusseissa, mikä on tärkeää "epäilyttävien" aineiden Australiaan tuonnin ollessa kyseessä ("commercially packed products"). Mutta silti arvelutti niiden läpipääsy: saattaisivatkohan niissä olevat siemenet yhä itää? Tämä "uusien" kasvien Australiaan kotoutumisen estohan on yksi karanteenin päätehtävistä! Ilmeisesti minut tutkinut karanteenihemmo ei uskonut, että ne siemenet oilisivat vielä itämiskelpoisia saatika että minä olisin tuonut ne idätettäviksi!


Tuumaa
Jouni
Canberra

Rockola

Lainaus käyttäjältä: Silppu - elokuu 04, 2008, 14:54
Australiaan ei kannata muuten tuoda/lähettää sellaista käsintehtyä taidepaperia, jossa tarkkasilmäinen voi nähdä puukuituja.
Männäjouluna karanteeniviranomainen alkoi pykiä postipaketissa olleesta joulupaperista, johon oli painettu koivun tms. lehden kuvia. Ei siis käsintehtyä paperia, vaan ihan perus-Tiimari-kamaa. No, ongelma ratkesi vastattuani heille, että paperin saa heittää menemään kunhan sisältö tulee perille. Lienee kyseinen viskaali ollut ensimmäistä päivää töissä...
Wovon man nicht sprechen kann, dar?ber mu? man schweigen

snoopywaiff

Mites minä sitä Hkn sinistä saisin? kotiväki lähettelee minulle aina silloin tällöin paketteja. juhla mokka oli ilmeisesti herättänyt Beaglen epäluulon viimeisen paketin kohdalla. Mutta sitä HKta en ole uskaltanut vielä pyytää  :(

10 vuotta maailmalla matkanneena olen valmis tekemään lähes henkirikoksia Hkn sinisestä, sinapista ja hernekeitosta. ja äidin keräämät metsäsienet .....
Eli jos on tietoa millä tuollaisen postipaketin saisi tullista läpi niin pleaaseeee HELPPPP :god:

Tuipa

Sienia voi ostaa sailykkeina Suomessa (ainakin herkkutatit ja koantarellit) aika monista kaupoista - lahettaminen vaan saattaa tulla kalliiksi painon takia. Rouskuja voi taallakin kerata metsista. Voi myos olla etta kantarelleja loytyy David Jonesin deli osastolta, ainakin ennen loytyi.
Juhla mokkaa voit ostaa seka Suomi talolta (Altona) etta Suomi kirkolta.
Sinappi myos tulee postissa - mutta kuten Eevis toisessa ketjussa sanoi, kannattaa mainita etta ei ole siemenia. Sinappia myydaan myos kirkon myyjaisissa.
Makkaraa ei voi lahettaa, mutta vallan hyvaa lenkkia saa ostaa seka muutamista myyjaisista seka Suomi talolla ja kirkolla. Suomi talon joulu myyjaisissa Ystavapalvelu on yleensa myynyt lenkkia, samoin parin viikon kuluttua kirkon myyjaisissa saattaa olla myytavana.
Ja voipa olla etta on hernekeittoakin myytavana, mutta sen saat kylla itsekin tehtya aika helposti.
Eli nama tavarat kylla loytyy Melbournerssa ihan parin viikon sisallakin!!

snoopywaiff

Kiitos Tuipa. Siis Melbourneen käy tämän rouvan matka.  :pepsodent