UQ - Bachelor of Education

Aloittaja Pepsa, heinäkuu 24, 2006, 00:55

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pepsa

Heips,

suunnittelen tässä hakemista Uni of Queenslandiin ja Bachelor of Education/Social Science tupla-tutkintoon. Jo ollut s-postilla yhteydessä muutamaan otteeseen ja kivasti saanut vastauksia. :) Olen tehny laskelmia ja meinasin rahoittaa opinnot opintolainalla, työnteolla jne. Vanhemmat tuskin jelppaa kovinkaan paljon... Seuraavana askeleena meinasin ton kielikokeen käydä tekemässä ja sitten katshellaan eteenpäin. :D Opiskeleeko täältä joku ko. yliopistossa koko tutkintoa, tai osaako kertoa jotai hyödyllistä tässä vaiheessa? Ihan hurjasti hommaa ennenkun toteutuu tämä homma, joten henkinen apu saattaisi jossain vaiheessa tulla tarpeeseen!



iluvatar

Sellasta kyselisin, että missä meinaat ton kielikokeen tehä ja minkälaisen?

iluvatar

Juu, aattelin Brisbanen yliopistoihin hakeen. Kai ne sen mun hakemuksen ottais ilman sitä koettaki käsittelyyn, mut ymmärtääkseni ois paremmat mahikset päästä sisään ku ois ihan asiallinen koe. Sitä vaan en tiie miten se koe sit menis ku ei oo mitään hajua siitä tasosta. Onko paljonki vaikeempi ylioppilaskokeista?

Pepsa

Ei mitään hajua... Kuulostaa kamalalta tosin! :o Käy lukemassa www.britishcouncil.fi, sieltä löytyy tietoa IELTS-kokeesta ja sen rakenteesta. Kuuntelu, lukeminen, essee, haastattelu tjs... Kaikki mahdolliset alueet. Liekö monivalintoja, haastattelussa kai kyselläään ihan arkipäivän juttuja sentään? Itse ainaki toivon ettei suomea sotketa sinne mitenkään vaan englantia koko homma pliiz. :)



eevis

Pepsa ja Iluvatar :D

Kävin juuri reilu viikko sitten kyseisessä kokeessa (tosin General-tasolla kun te varmaan teette Academic yliopistoa varten?), ja ei se paha ole. Tosin ei todellakaan mikään läpihuutojuttu, vaan siihen on todella tehty sitä vaikeutta, jotta saadaan hajontaa kokelaiden välille. Aika loppuu kesken, ellei suunnittele ajankäyttöään ja seuraa kelloa koko ajan. Se British Councilin sivujen malli kokeesta on ihan sellainen kuin itse koe, ja osiot kuten Pepsa mainitsikin yllä. Kuuntelu oli mielestäni vaikeampi kuin ylppäreissä (tai hitostako enää tiedän, omista kirjoituksista hieeeman aikaa :)), sillä osiot kuulee vain kerran, ja niissä on muutama nopea jonkin nimen tavaaminen, joten kannattaa kyllä ne aakkoset kerrata enkuksi. Lukeminen oli ihan helppo minusta, samoin esseet (2 kpl, mutta lyhyitä), tosin kannattaa mennä kokeeseen sillä mielellä, että voi runoilla aiheesta kuin aiheesta, eli "kiinnostua" mistä vaan. :) Haastattelu oli ihan helppo minusta, ei siinä voi mokata, sillä ne haastattelijat kyselevät koko ajan ja johdattavat juttua, ettei tarvitse pelätä jäävänsä hiljaa istumaan haastattelijan odottaessa jotain ihme tarinaa. Kyllä ne antaa sellaisiakin aiheita, joissa saa sepustaa ihan omiaan, eikä ole mitään "oikeita" vastauksia. Kielen sujuvuuttahan he haluavat testata. Aika loppui minulta haastattelussa täysin kesken, kun oli yhden lauseen jostain mielipideasiasta ehtinyt sanoa, ja suunsa seuraavaa varten avata, haastattelija siirtyi jo seuraavaan. Mitä hän sitten jälkeenpäin pahoittelikin. Mutta rajallinen aika, 15 min per haastattelu. :confuse Eli ei kannata sitä koetta ja varsinkaan haastattelua jännittää, mutta kokeeseen kannattaa tosissaan valmistautua esim. tekemällä niitä BC:n harjoittelutehtäviä. Itse en kerinnyt harjoitella yhtään, ja niinpä juuri ne kuuntelun alun nimientavaamistehtävät tuli hiukka yllärinä... tuli pikkuisen kiire kirjoittaa... :)
Dees - We will bloody bounce back!!!


iluvatar

Niin mä mietin tota kielikoetta et jos sen jättäs väliin ja hakis ilman sitä ja hankkis suosituksia mut sit mä tajusin et voishan sitä laittaa siihen hakemukseen et mun ykköskieli on englanti mut toisaalta jäisköhän sitä sit vaan kiinni myöhemmin. Ja millasin seurauksin vielä.

Kirjotuksista tuli eetä ja tuol ieconlinen sivuil sanotaan et ne antaa suosituksia hakijoilleen, jos on ollu yli 8 englanti. Ja sit oon asunu melkeen puol vuotta Englannissa.. Niin nyt mul on tää dilemma et pitäskö piheyksissään huijaa..

R?yh?

Hei kaikki!

Kävin eilen ielts-kielikokeen(general) tekemässä, ja omasta mielestäni ei ollut mikään mahdoton tehtävä. Jos on ylioppilaskirjoituksissa enkusta selvinnyt, niin selviää tästäkin ihan helposti. Kuuntelussa tosiaan se ainoa vaikeus, että aikaa oli tosi vähän kysymysten lukemiseen, ja teksti tuli nauhalta vain kerran. Eli jos joku kohta meni ohi, niin se meni sitten ohi. Yhdessä kohtaa meinasin sitten panikoida, kun takerruin pohtimaan yhtä kysymystä, että mitä tällä tarkoitetaan ja sitten nauha pyöri taas, ja sekosin, että missä kysymyksessä ollaankaan menossa. Mutta itse teksti oli helpohkoa ja selkeästi puhuttua. Kirjoitustehtävät aivan helppoja jokapäiväisiä aiheita, kynän vaan täytyy huiskia vikkelästi, koska taas kello käy. Eli mitään syvällistä tulkintaa ei todellakaan ehdi runoilla. Luetun ymmärtäminen oli mielestäni tosi helppo, ja siinä minulla jäi jopa luppoaikaa. Haastattelu tietty jännitti eniten, mutta haastattelija oli tosi mukava ja teki tilanteesta rennon. Ja minäkin olisin puhua pälpättänyt vielä ummet ja lammet, kun piti jo päästää seuraava vuoroon. Eihän meikäläinen ehdi kymmenessä minuutissa vasta kuin lausua alkusanat:pepsodent Noh tulokset sitten kertovat parin viikon päästä olivatko testaajat yhtä vakuuttuneita mun puheen lahjoista... Mutta se tuli ainakin varmistettua, että tarpeeksi kauan olen aikoinaan Saksassa asunut, englannissani on kuulema selkeä saksalainen korostus:hahhaa:itke

Huvittuneena,

Räyhä

Aikis

Enpa tosiaan minakaan ihan 'yhtakkia' saa tuntumaa tuohon ylioppilaskokeeseen, etta osaisin sita ja IELTSia verrata. Mutta kylla varmasti sen lapaisee jos kerran on lapaissyt suomalaisen yleissivistavan koulujarjestelmankin.

Sitapaitsi voihan siihen kayda valmentavan kurssinkin jos haluaa...Itse selasin lapi sen tehtavakirjan, mutta koe osoitti ettei siita juurikaan hyotya ollut. Ehka nyt vahan kasitysta, siita minkatyyppisia nuo nelja osa-aluetta (kuuntelu, kirjoittaminen, luetun ymmartaminen, haastattelu) ovat.

Mutta sita mina ihmettelin, etta kokeella (academic) ei ollut vastaavuutta suomalaisessa yliopistossa! Eli sita ei lasketa miksikaan kun pitaa vieraan kielen opinnot suorittaa... VAikka molempien tutkintojen tavoitteet ja tarkoitus ovat samat (eika niissa testausmenetelmissakaan tuntunut kovin paljon eroa olevan) - etta opiskelija kykenee omaksumaan alansa tietoa ko. kielella. Ja vaikka IELTS on niin kansainvalinen niin kansainvalinen.

Foorumissa on muuten aiempaakin keskustelua IELTSista jos joku haluaa selata hakemistosta.
No, aika nayttaa ovatko kokeet toisiaan vastaavia, kun ehdin menna sen TAmpereen yliopiston vaatiman kokeen/kurssin suorittaman.