töihin kaivoksille

Aloittaja cadillac60, helmikuu 02, 2010, 00:17

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

cadillac60

onko kukaan suomalainen tällähetkellä töissä kaivoksilla? vinkkejä ja apuja kaivataan viisumi ja työnsaanti mahdollisuuksista.olen yli 36v. kokemusta
löytyy kaivos-ja maansiirto alalta yli 15v. 

eevis

Tjaa, olikohan Leokatin mies aiemmin kaivoksilla geologina? Leokattiiiii, huhuuu... :)

Kaveri on kokkina Karrathassa WA:ssa kaivosruokalassa... joten Karrathalla kun esim. googlettaa, löytyi mm. Australian Mining, aussikaivosteollisuuden uutisia, josta voi ainakin alaan tutustua ja kattella muitakin kaivospaikkakuntia googletettavaksi, sitten työpaikkatarjontaa voi katsastella noilta työpaikkasivustoilta, ilmeisesti ala yleensä on otsikolla mining, oil, and gas, keskustelupalstoilla voi myös löytää ihmisten kokemuksia aiheesta (tuo linkin keskustelu on jo vuodelta 2006 mutta Australian Miningista saa käsityksen, että asuntopula saattaa yhä olla akuutti esim. tuolla Karrathassa?). Sitten tällaisia agenttifirmoja tuntuu olevan, hmm itse vain olen aina hiukan epäluuloinen (paranoidi? :pepsodent ) noita "jos et tee ohjeidemme mukaan työnhakua, mokaat varmasti" firmoja kohtaan... :)

Työnantajan sponssaama viisumi ois sulle helpoin, pistä Dunderin tai immin hakuun 457 (Business (Long Stay) visa – Standard Business Sponsorship, max 4 vuoden tilapäinen viisumi) tai 119/857 (Regional Sponsored Migration Scheme, pysyvä oleskelulupa). Tsemppiä matkaan! :XXXX
Dees - We will bloody bounce back!!!


Jaaks

Vielakohan kaivosinsinoori Lasse on linjoilla ?
Kokeile vaikka yksityisviestilla hanelle.

Leokatti

Tiälläpä ollaan... Suomen reissu heitetty ja voi että olisi tehnyt mieli jäädä sinne lumen ja pakkasen keskelle! Mahtavat kelit koko reissun ajan. Ensimmäisenä yönä -29 ja vuokra-auto aamulla jäässä. Ehdittiin sitten kahdessa viikossa käydä kolme autoa läpi. Eivät ole enää Suomessakaan varautuneet koviin pakkasiin monen lämpimän talven jälkeen...

Mutta itse asiaan - Ei ole mies kaivoksilla töissä, mutta etsintäyhtiössä kyllä. Johan tuolla noita linkkejä on yllä, sieltä vaan pläräämään. Lännessä taitaa edelleen työpaikkoja alalta löytyä.  :peukkuy

Eikös se Lassekin geologi ole??
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

block handler

Moi! Olen 23vuotias miehen alku ja itse olen kanssa harkinnut kovasti lähtöä kaivos hommin australiaan.
Olen työskennellyt suomessa 7vuotta kaivos/murskaus hommissa ja isohkot koneet on tullut tutuiksi. mieli tekisi reissuun ja uusiin haasteisiin! Olisiko näillä sivuilla ihmistä joka on myös mining hommissa ja voisi auttaa työn hankinnassa!?

Lasse

Olen mina viela linjoilla

Muuten en oikein pysty vastaamaan tahan kysymykseen, kuin kuten eevis sanoi etta katselemalla netista ilmoituksia. Koneet eivat ole minun alaani ja eika vastuualuettani, mutta jotain vinkkia pystyn antamaan

seek.com.au ja sielta mining,oil & gas loytyy 4400 ilmoitusta, hakua voi tarkentaa itselleen sopivaksi (kaivoksilla koneita loytyy monenlaisia ja ainakin isoimmilla yhtiolla toissa ollessa taytyy erikoistua eli olla ns. ticket etta voi vehkeita operoida

Toinen hyva sivusto on http://www.infomine.com/careers/ (ainakin teknisen puolen osaajille, mutta nayttaa siella olevan muitakin paikkoja)

Suuremmat kaivosyhtiot, kuten BHPBilliton, Anglo American, Xstrata ja Rio Tinto (ja monet muut ilmoittavat avoimista paikoista omilla sivuillaan, mutta samat ilmoitukset loytyvat seek.comista.

esimerkki  http://careers.anglocoal.com.au/jobDetails.asp?sJobIDs=625848&lWorkTypeID=&lLocationID=4649,4651,4652,4654,4655,4656,5477,5926,5942,5943,5944,5945&lBrandID=&lCategoryID=1424&stp=AW&sLanguage=en

Suurin osa kaivosyhtiota kayttaa kuitenkin aliurakoitsijoita varsinkin maansiirtoon, joten kannattaa  "googlettaa", nama paikat ei aina loydy seek.comista vaan heidan omilta sivuiltaan. Suuria aliurakoitsijoita ovat mm. Thiess, Golding ja Leighton, nama Queenslandissa, muitakin loytyy ja muista osavaltioista ei minulla ole tietoa

Suosittelen paivaa tai kahta internetin parissa sopivia hakusanoja kaytellessa

Tassa viela lista luettelomainen sivu kaivosyhtiosta, ne on tarkemmin jaettu eri kaivostuotteittain ja monenkaan nettisivut ei ole listattu, mutta copy&paste ja nimi googleen ja firman sivuille katselemaan jos sopivia paikkoja on

http://www.miningreference.com/html/mining_companies.php

Niin ja kannattaa vaan lahetella hakemuksia kaikkiin sopivaksi katsomiinne paikkoihin

Boomerang

Tervehdys,

Aiheeseen liittyen työpaikkailmoituksia tuntuu olevan kaivospuolen työtehtäviin ihan kiitettävästi Australiassa.

Tosin kuinka moni yritys lähtee rekrytoimaan henkilön Suomesta saakka? Onko tästä kokemuksia?

Sain keväällä työviisumin Australiaan (Skilled-Independent) ja parhaillaan olen valmistelemassa lähtöä Suomesta. Lähtöpäivän merkitseminen kalenteriin olisi hyvin paljon helpompaa kun tietäisi, että perillä on varmasti koulutusta ja työkokemusta vastaava työpaikka. Lähtöä tosin viivyttää vielä meneillään oleva ylemmän ammattikorkeakoulun opinnot, lähinnä lopputyö. Se paketoidaan vuoden vaihteessa.

Olen koulutukselta maa- ja kalliorakennustekniikan insinööri. Työkokemusta on erilaisista louhintatehtävistä ja projektijohtorakentamisesta mm. kaivoshankkeesta. Eli tuota vasten peilaten pitäisi olla hyvät saumat.

Olen muutamiin paikkoihin laittanut työhakemukset ja soitellut perään. Hyvin positiivisia ja ystävällisiä vastauksia on saanut, mutta mitään vakavaa lupausta ei ole vielä tullut. Mutta jos jollakin on kokemusta rekrytointiprosessista Suomi-Australia niin kuulen mielellään lisää.

Se taitaa olla niin, että hyvää joutuu odottamaan.


Merja

Jos olet valmis asumaan missä vaan päin Australiaa niin uskoisin että töitä löytyy aivan varmasti. Se ensimmäinen työpaikka on monilla kiven alla, mutta kun on paikallista työkokemusta edes vähän, erittäin harvoilla on ongelmia työllistyä. Ja helpommin toki paikan saa olemalla täällä, tai kun ainakin voit ilmoittaa että olet käytettävissä jonkiun tietyn päivän jälkeen. Useimmiten uudet työntekijät aloittavat kahden viikon sisällä valituksi tultuaan (joten ymmärrät varmaan että harva haluaa palkata ihmisen joka ei edes tiedä milloin saapuu maahan). 

Eikö muuten skilled independencen saatuaan pidä saapua maahan 6kk kuluessa sen myöntämisestä?

Boomerang

Hieno kuulla, että hommia on tarjolla. Oma lähtö sinne on todella nopea, jos tulee sopiva työtarjous. Laukkua en ole pakannut valmiiksi, mutta tarvittaessa olen 2 viikon varoitusajalla vaihtanut pallonpuoliskoa.  8)

Toi 6kk sääntö pisti sen verran silmään (ja nosti verenpainetta), että oli pakko lukea myönnetty viisumi läpi kertaalleen. Viisumi tuli pdf-muodossa sähköpostiin ja siinä ei ollut mitään mainintaa tästä. Sinänsä erikoista on se, että siinä on viisumin myöntöpäivämäärä ja viisumin hakupäivämäärä. Mitään mainintaa ei ole viisumin voimassaoloajasta eikä mm. 6kk saapumisajasta.  :confuse

En jättänyt asiaa tähän vaan viisumin tiedot on mahdollista tarkistaa immi.gov.au sivujen kautta. Ja sieltä löytyi tarkemmin viisumin voimassaoloaika, joka on myönnetystä päivästä 5 vuotta eteenpäin. Maahan/maasta saa matkustaa kuinka usein vain haluaa. Sokerina pohjalla oli kuin olikin sääntö, että maahan pitää saapua ennen 21. tammikuuta 2011!  :o :nuttu:

Kiitos Merja vinkistä.  :god:

Tätä emme todellakaan tienneet ja eikä sitä ole missään aikaisemmin tullut vastaan vaikka on luettu immi.gov.au sivuja ahkerasti.

Tästä hämmästyksestä toivuttua laitoin kyselyn viisumikäsittelijöille, että hetkinen onko matkustusehto voimassa, kun sitä ei meidän pdf viisumissa mainita. Pitänee tehdä matkasuunnitelmat valmiiksi kuitenkin, jos vaikka viettäisi uuttavuotta Sydneyssä.  :D



Silppu

Lainaus käyttäjältä: Boomerang - syyskuu 24, 2010, 02:18
. Sokerina pohjalla oli kuin olikin sääntö, että maahan pitää saapua ennen 21. tammikuuta 2011!  :o :nuttu:

Muistaakseni on vuosi aikaa saapua maahan myöntöpäivästä alkaen, mutta käytännössä tulee saapua sitä aikaisemmin, sillä tietyt paperit, kuten police check tms. ehtivät vanhentua ennen tuota yhtä vuotta. Jos hankkii uudet todistukset uusilla päivämäärillä niin voi tuota aikaa saada pidennettyä tuohon vuoteen asti viisumin myöntöpäivästä alkaen.

Mutta tämä tieto oli siis yli 5 vuotta vanhaa, joten säännöt ovat voineet muuttua. Varmista kuitenkin tämäkin asia.

Hammersmith

Tässä olisi yksi geologi joka on suunnitellut ausseihin lähtöä, viime aikoina entistä enemmän tosissaan. Alan työtilanne on lienee jo varsin hyvä parin vuoden takaisen romahduksen jälkeen. 

Viisumiasiat on tässä olleet kiusana. Skilled Independenttiin ei pisteet riitä sitten millään. Työnantajan saaminen sponssiksi olisi puolestaan ideaalista, vaan ei kovin realistista....Suomesta käsin.

Siispä WH taitaapi olla ainoa vaihtoehto, kunhan ikä antaa myöten (eli ei kovin kauaa ...). Onhan siinä omat rajoituksensa, kuten tuo 6kk sääntö, toisaalta ensialkuun lyhytkin sopimus on jo paljon. Mietin vaan mikä on potentiaalisten työnantajien suhtautuminen tähän WH viisumiin - kuinka paljon vaikeuttaa työnhakua? Paljon puhutun "paikallisen kokemuksen" puute on toinen haittatekijä työllistymiselle, toisaalta olettaisin että arvostaisivat kansainvälistä kokemusta (työskentelyä Suomessa) enemmän kuin monella muulla alalla, ehkäpä?.


Boomerang

Lainaus käyttäjältä: Boomerang - syyskuu 24, 2010, 02:18

Tästä hämmästyksestä toivuttua laitoin kyselyn viisumikäsittelijöille, että hetkinen onko matkustusehto voimassa, kun sitä ei meidän pdf viisumissa mainita. Pitänee tehdä matkasuunnitelmat valmiiksi kuitenkin, jos vaikka viettäisi uuttavuotta Sydneyssä.  :D


Eli tarina jatkui seuraavasti - pistimme kyselyn viisumin myöntäneelle yksikölle Australiaan ja vastauksena saimme "uuden" viisumin, jossa olikin jo mainittu matkustusehto + viisumin päättymispäivämäärä. Että näin...