Huonointa Australiassa

Aloittaja Andreasyan, lokakuu 24, 2005, 11:44

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kris

...perr... no se, että ne ei palaa takas soittopyyntöihin...ja on muutenkin ss...tanan fleguja duunijutuissa! :cool:
T: Krisse

zetax

En ole juurikaan lukenut noita muita viestejä kuin päällisin puolin joten kirjoittelen vain puhtaasti omalta kantilta, ottamatta kantaa mihinkään niistä.

Mitkä asiat ja seikat sitten siellä Australiassa, oman wh-reissun aikana saivat mut "kantamaan kaunaa" koko maata kohtaan.

Ensimmäisenä tulee mieleen tämä Sydneyn alueen 3 kuukauden keikka, otetaan ensimmäisenä puheeksi asuminen. Kämppähän oli ihan mukava 2:lla huoneella, torakoineen, joita vastaan mulla ei ollut mitään :)
Naapurit sitten olivat vähän erikoisempia.. Viereisessä huoneistossa asuivat 30 vuotias John (nimi muutettu) sekä hänen avovaimo 49 vuotias Lana (nimi muutettu).
John oli töissä samassa firmassa kuin minäkin, joten hänen kauttaan sain tuon edullisen 120 dollarin viikkovuokran kämpän.
Omistajan kanssa sovittiin kahden kuukauden vuokrasuhteesta joka sopii hänelle mainiosti, siitä vaan sitten sopimuksen tekoon real estate agentin luokse.

Arki oli sellaista, että kuljettiin aina samaa matkaa Johnin kanssa työpaikalle polkupyörillä, usein tultiinkin samaa matkaa. Tosin silloin tällöin John joutui jäämään työpaikalle pidemmäksi aikaa kuin minä, kotioveani tulikin usein Lana kolkuttamaan. Kysyäkseen vihaisesti ja mustasukkaisena missä John on???
Tämä tapahtui aina kun John tuli myöhemmin kuin minä työpaikalta. Samoin Lana aukaisi kaikki Johnin ja minun HENKILÖKOHTAISET kirjeet, lukeakseen ja nähdäkseen niiden sisällön. Jopa minun omalta äidiltä saamani kirje piti aukaista ja yrittää löytää joku suomenkielentaitoinen lukemaan se.
Lana oli siis erittäin mustasukkainen, se jopa epäili minun ja Johnin välillä olevan jotain "peliä".
Epäilen myös nyt jälkeenpäin Lanan olevan se joka ilmiantoi mut maahanmuuttoviranomaisille, todennäköisesti hänen mustasukkaisuuden vuoksi. Siis tämä juttu.
Lisäksi Lana oli olevinaan raskaana, vaikka ikää oli 49 vuotta! Hän kävi ostelemassa usein kaikkia leluja miehensä kanssa tälle tulevalle lapselle. Koomisempana pidän n. reilun 100 dollarin arvoista polkuautoa, jonka suositusikä oli +3 vuotta. Kovasti vilkuttelivat auton valoja.. Niiden huoneisto oli täynnä leluja, poistivat jopa yhden sohvan jo sen vuoksi, että lapsella on sitten tilaa tulevaisuudessa.
Tulevaisuus toi päivänvaloon tiedon, ettei mitään lasta koskaan syntynytkään, eikä Lana ollut edes raskaana. Kyseessä vain oli Lanan mielikuvitusleikki..
Muutenkin heillä kävi kylässä aika erikoisia persoonia, eräs oli ollut linnassa aika usein, viimeisimpänä siitä kun hän oli alasti riehunut jossain. Tuomittu monista raiskauksista ennen ja vastaavista seksuaalirikoksista. Hänellä ei sitten ollut majapaikkaa, joten John majoitti hänet autoonsa.. Se herätti ohikulkevien ihmisten huomion, joten tulipas jälleen poliisit siihen pihalle.
Näin poliisit 4 kertaa omalla pihallani tämän reilun kahden kuukauden jakson aikana. He eivät naapureiden pyynnöstä kuitenkaan kertaakaan koputtaneet ovelleni. En edes tiedä tarkalleen miksi ne poliisit olivat niin usein paikalla.. Eräs tapaus oli sellainen jossa autoja oli joidenkin puheiden mukaan 10 ja kaikki piirittivät meidän taloa.. Mutta niistä syistä en tosiaankaan tiedä.
Eräs toinen lähipiirin asukki taas toi Johnille välistä vanhoja sinisiä kanoja, mädääntyneitä hedelmiä ja jotain vastaavaa.. John sitten taas toi ne minulle.. Muistan mm. Tämän tapauksen jossa sain Johnilta kokonaisen kantokassillisen lihaa!!! Jotain jäistä ja epämääräistä. En tiedä onko tämä tapana Australiassa, mua se kummastutti, vai oliko vain erilainen kulttuuri kyseessä? Itse kiikutin tottakai ne lihat samantien roskikseen.
Yksi pappi taas haki mut luokseen kyläilemään, kuulemma Johnin mukaan vain halusi näyttää vapaita tyttäriään.

Hieman erilainen tarina liittyy taas erääseen Italialais-syntyiseen 50 vuotiaaseen naiseen, joka asui siinä lähellä. Hän aina kävi päivällä kyläilemässä Lanan luona, kyselemässä oikein paljon minusta tietoja. Kuka se uusi mies siinä on.. Lupasi jo käydä koputtamassa mun ovelle ja viedä minut ulos syömään. Hänen mieskin jo ehti kommentoimaan tappavansa minut jos aloitan suhteen tämän 50 vee naisen kanssa..
Hän aina katsoi minun perään kun tuli kadulla vastaan.. Oli aika ahdistavaa mennä kauppaan kun oli pakko mennä sitä katua myöten jossa hänen grillinsä sijaitsi, myös silloin hän aina käänsi katseensa minuun.

Sitten kahden tapahtumarikkaan asumiskuukauden jälkeen oli aika muuttaa pois.. Tyhjensin ja siivosin kämpän, katsoin kaiken olevan kohdallaan. Sitten oli aika hakea vuokratakuu, sehän ei onnistunutkaan. Real estate agentti alkoi väittämään, että minimiaika asua on 3kk. Silloin vielä heiltäkin kysyin muuttaessani tätä 2 kuukauden sopimusta omistajan kanssa. Sitten mun piti maksaa 3 kuukauden vuokra vaikka asuin 2 kuukautta siinä, sain sen vuokratakuun (bond) takaisin, näin tuli minulle halvemmaksi.
Ainoa kenelle annan "pisteitä" tuossa asiassa oli omistaja, joka lupasi antaa mulle 2 viikon vuokran suoraan käteen, koska kämppään tuli heti mun muuton jälkeen uusi asukas..

Uudella asukkaalla vain oli ongelma: Jääkaappia ei huoneistossa ollut vaikka se minun aikana oli. Hänen saamien tietojen mukaan tämä suomalainen backpackeri (minä) oli varastanut jääkaapin muuttaessaan pois. Olen aivan varma, että jääkaappi oli paikoillaan minun muuttaessa pois. Jääkaappia käytiin sitten poliisien ja omistajan kanssa haeskelemassa naapureilta.. Minä en voi ymmärtää kuinka jääkaappi voi tuollalailla ilman murtojälkiä kadota. Jossain vaiheessa se avain oli Johnin ja Lanan omistuksessa. Epäilin heidän teettäneen vara-avaimen jolla he sitten kävivät mun muuton jälkeen hakemassa jääkaapin, he olivat usein valittaneet oman jääkaappinsa pienuuta. Mutta sitä jääkaappia ei tosiaankaan löytynyt heiltä.. Jääkaapin kohtalo ei ollut ratkennut vielä sitten 2 kuukautta mun muutonkaan jälkeen.

Jatkuu myöhemmin...

Waitti

Leokatti

Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

Carrie

Hmm, en ihan koko viestiketjua jaksanut lukea läpi, mutta en ainakaan huomannut kenenkään vielä maininneen kahta minua kohta vuoden Australiassa asuneena eniten järkyttänyttä/ihmetyttänyttä epäkohtaa: alkuperäisväestön tilanne & pakolaisten kohtelu ja ns. detention centerit. Mulla ei tosiaankaan ole kummastakaan mitään faktatietoa, ainoastaan erilaisiin lähteisiin perustuvia vaikutelmia, mutta aika karulta ja järkyttävältä vaikuttaa...

Raiwå

Carrie:confuse

Lainaaminua kohta vuoden Australiassa asuneena eniten järkyttänyttä/ihmetyttänyttä epäkohtaa: alkuperäisväestön tilanne & pakolaisten kohtelu ja ns. detention centerit. Mulla ei tosiaankaan ole kummastakaan mitään faktatietoa, ainoastaan erilaisiin lähteisiin perustuvia vaikutelmia, mutta aika karulta ja järkyttävältä vaikuttaa...

Oikeassa olet tietosi suhteen.

Niinkuin muuallakin maailmassa, Suomi mukaan luettuna on kahden tyyppistä pakolaiskäsittelyjärjestelmää.

On avoin ja vapaa järjestelmä, jossa tietyt kriteerit täyttävät pakolaiset voivat elää normaalia elämää prosessin aikana.
Sitten on myös tuo suljettu ja vangittu järjestelmä jossa tietyt kriteerit täyttämättä jääneet 'riski' yksilöt voivat kuitenkin anoa paikkaa.

Löytyyhän sieltä aina uutisissa näytettyjä 'laittomia' jotka kiinni jääneenä siirretään välittömästi suljettuun prosessiin, etteivät katoa sen aikana.
Suurin osa niistä onkin sitte luokiteltu 'melkein varmoiksi' palautettaviksi.

On aika kapearaiteista verrata yhden maan prosessia toiseen, jos ei tiedä verrattavankaan maan tilenteesta avoimessa ja suljetussa järjestelmässä.
Mutta mielipiteitähän saa jakaa jos sitten on valmis niitä myöskin ottamaan vastaan.

Alkuasukaspolitiikasta en kommentoisi kovin jyrkästi.

Kuitenkin pitää muistaa maan historia, ja vaikka se tuntuisi kuinka pahalta, ei voi väittää etteikö asioita olisi yritetty korjata.
Se että valkoisen miehen systeemi ei ole mennyt suoneen, ei tarkoita sitä että pakataan laukkumme, ja jätetään maa heille.
Tuntuu ehkä radikaalilta mielipiteeni, mutta jo melkein 30v täällä asuneena olen nähnyt myös kolikon toisenkin puolen, ja tullut tulokseen, että myös sorretut käyttää tilaansa häikälemättömästi hyväkseen.
Niin paljon on nämä meidän maailmanparantajat heille äänien toivössa jaelleet, että tuntuu ihan sikamaiselta kun katsoo kuinka he sitten kohtelevat auttavaa kättä.

Tähän voin pienenä selvityksenä kertoa taustani myös mielipiteilleni.
Olen ollut mukana monessa siirtoalueenja muidenkin alkuasukashallinnolle kuuluvilla alueilla rakentamassa infrastruktuuria ja myös asutusalueita.
Noin 90% heille rakennetuissa projekteissa on tapahtunut omaisuuden systemaattinen tuho ja kato.
Muistaa pitää, että kaikki projektit on alusta loppuun tehty yhteistyössä 'vanheimpain ryhmien' hyväksymillä suunnitelmilla ja vaatimuksilla.
Eli ei ole koskaan vaan kipattu puukasaa pihaan, ja sanottu että polttopuut on siinä, hakatkaa mieleisen mittasiks ite.

Mitään en kommentoisi alkuasukkaiden kohtelusta nykypäivänä, ja entiset asiat menkööt oppimisen merkeissä häpeälaatikkoon.
Muistaa pitää sekin seikka, että ostamalla tiettyjä artikkeleita jokapäiväisessä elämässä 'tukee' toimintaa joka syrjii alkuasukkaiden omistusoikeuksia ja tulee aina syrjimään.
Artikkelit voivat olla ihan yksinkertaisia asioita jotka liittyvät teollisen prosessin kautta raakaaineena kyseisiin alueisiin.
Myös korut ja esim polttoaineet kuuluvat näihin asioihin.
KUitenkaan ei kukaan ole valmis luopumaan saavuttamastaan statuksestaan tai eduistaan todistaakseen olevansa asiankannalta toista mieltä.

Mites sitten heidän olonsa parannettais , että kaikilla olisi hyvä mieli? :eye:

Epäkohtia löytyy joka maasta ja omista alkuasukasväestöistä.
Esim Suomihan ei ole koskaan palauttanut takaisin valtaamiaan alueita Saamelaisille? :confuse

Toki ne saa möyrytä kairassa kunha eivät Oulua etelämpään tule ilman kansanedustajan vakanssia. Ja senki sitten kohta täyttää taas Väyrynen:itke

Hauskoja mielipiteitä toivottaa

:coolh
Ray Virta
Sydney

It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

Carrie

Ihmisoikeuksia poljetaan enemmän tai vähemmän maailman joka kolkassa. En väitä, että asiat Suomessa tai muualla olisivat sen paremmin, vaan ilmaisin järkytykseni näitä kyseisiä asioita kohtaan, tai pikemminkin niistä saamiani vaikutelmia kohtaan; tokihan asialla kuin asialla on monta puolta. Varsinkin tällaisen (siis alkuperäisväestön tilanteen) asian kanssa ei oikeaa ja hyvää ratkaisua näytä vielä löytyneen missään päin maailmaa, kuten jo todettiinkin.

LainaaAlkuperäinen postittaja raivo

Mites sitten heidän olonsa parannettais , että kaikilla olisi hyvä mieli? :eye:

Kysymyksen muotoilusta huolimatta mielestäni asia on kovin olennainen, ja kuulostaapaa se miten idealistiselta tahansa, sitä ei tule unohtaa ennen kuin "kaikilla on hyvä mieli".

zetax

Ylläolevaan mun tekstiin jatkoa..

Sitten sinne mun työpaikalle wentworthvilleen.. 3 neljäsosaa työntekijöistä oli vietnamilaisia jotka sättivät etenkin meitä tavallisia duunareita eli 2 suomalaista, 1 aussi ja 1 uusi-seelantilainen. Johtajat olivat kaikki italialaisia..
Yksi työntekijä kuoli juuri siinä vähän ennen mun tuloa paikalle, kenties siitä oli jopa apua mun työllistymisen kannalta:?
Pointti siinä ja myös muussa työskentelyssä oli asia jota ei mielestäni huomioitu juuri millään lailla! Tunnetaan nimellä TYÖTURVALLISUUS. Ainoa asia joka liittyi siihen oli turvakenkäpakko, sain ne työpaikalta parin viikon työskentelyn jälkeen.
Tuo kuolemantapauskin liittyi olennaisesti siihen, jossa repaleisessa isossa (n. metri kertaa 2 metriä) muovipussissa nosteltiin hiekka ja betonijätettä, jolloin se repesi ja putosi työntekijän päälle.
Itseäni kummastutti ettei sellaisessa firmassa ollut silmä/hengitys/kuulo suojauksesta tietoakaan.. No tosiaan saihan sieltä toimistosta niitä eareita mutta siinä kaikki. Vähän hirvitytti tehdä sitä sekoitusta sementistä joka pöllysi valtoimenaan koko hallissa. Samoin kun mätti sitä betoniruukkia niihin muotteihin niin jatkuvasti sai pelätä silmiään. Roiskuihan sitä silloin tällöin silmiin ja pelottavasti poltteli.
Erikoisin työtekijä oli nimeltään "luu" joka oli mm. lyönyt yhtä duunaria käteen puukolla. Samoin se juoksi aina jonkun taakse ja oli lyövinään millä milloinkin, muistan sen heiluneen usein lapion kanssa. SIllä oli myös tapana vetää pomoilta housut nilkkoihin, potkuja hänelle ei voinut antaa koska hänellä oli yhteyksiä alamaailmaan.. Eli pomo ei viitsinyt leikkiä hengellään:peukkuy
Muutenkin työ oli elämäni raskain, mutta sitä en valita. Pääasia, että palkka maksettiin ajallaan. (mikä oli erittäin harvinaista yleensä) Muutenkin tosiaan backpackerin pitää ottaa se työ mitä tarjotaan, vaihtoehtoja ei ole.

Sitten ynnä muiden listalle laitan: Katteettomat lupaukset, eli niin monta kertaa luvatut työt ja palkanmaksut. EI ollut usein töistä mitään tietoa ja se selvisi sitten vasta paikan päällä.. Samoin palkka maksettiin "myöhemmin tänään" tai "huomenna" Eli se aika oli keskimäärin sen 2 viikkoa tai jotain.
Samoin uskomattomat kömmähdykset, eli kun viet palkkasekin pankkiin omalla tilillesi niin pankki laittaakin rahat Anglikaanisen kirkon lahjoitustilille:hahhaa Kyllä ovat huolimattomia.

Lisäksi ne jotka ei aina täydellisesti osanneet englantia joutuivat haukkujen kohteeksi tyyliin "tyhmä":hahhaa En voi kuin nauraa heille:hahhaa:hahhaa Eipä aussien kielitaitoa voi millään lailla kehua kun on vain se yksi kieli hallussa:D

Siinä nyt päällimmäisenä mieleen tulevia juttuja. Tottakai nämä asiat voisivat käydä toteen missä maassa tahansa, mutta vaikea on sulattaa näitä juttuja täällä kuinka hehkutetaan "kuinka siellä maassa on kaikki niiin loistavasti". Olen varma, että kuka tahansa teistä olisi kokenut samanlaisia asioita kuin minä niin ei voisi paljon kehua maata. Kuten vaikka susuli..
Mutta vain asiat hieman toisella lailla niin olisi voinut olla aivan toiset mietteet.. Sitä ei ikinä tiedä mitä esim. Tuo wh-reissu tuo tullessaan:confuse

Näin juu:XXXX

Timo

Kiitos mielenkiintoisista tarinoista, Zetax!
Vaikuttaa kyllä siltä, että sinä olet nähnyt ja kokenut tuon vuoden aikana sellaista mistä monella täällä asuvalla ei ole aavistustakaan.  Tosin moni, varsinkin jälkeen päin, laittaisi  tuollaiset kokemukset sinne plus-piikiin elämänkokemuksena, jännittävinä seikkailuina, joita voi sitten myöhemmin retostellen kertoilla lastenlapsilleen.

Ihan mukava kuitenkin, että on värikirjoa foorumissa eikä vain pelkkää  "onnen ihmemaa"-vuodatusta.  
:peukkuy  

Elämä on... vai miten sitä sanottiinkaan ...

Aikis

Carrie, havaintosi ja kysymyksesi on todella mielenkiintoinen ja tärkeä, mutta kuten tulet huomaamaan, aika arka aihe etten sanoisi tabu. Hyvä että otit asian rohkeasti esille - täällä, mutta älä ihmettele jos hyytävä hiljaisuus kohtaa sinua jos vaikka työpaikalla rupeat kahvikupin ääressä moista pohtimaan... Tervetuloa palstalle, anna palaa!

Raivon kanssa olen eri mieltä siitä,etteikö häpeällisestä menneisyydestä pitäisi puhua...nimenomaan pitäisi, että ajatukset ja asenteet voisivat muuttua. Vaikka eihän se varmaan kivalta tunnu.

Yhtään en epäile Raivon ja monen muun näkemyksiä ja kokemuksia alkuperäisväestön taidosta hyväksikäyttää 'valkoista' yhteiskuntaa. Eikä siinä tietenkään ole mitään puolusteltavaa. Mutta kun senkin asettaa historialliseen kontekstiin niin 'kollektiivinen kosto' ja tunne siitä että vedätys on oikeutettua, ei yhtään ihmetytä.

Minunkin käsitykseni mukaan niin sosiaali-, terveys- kuin koulutusviranomaiset ja lukemattomat vapaaehtoisjärjestöt tekevät paljon hyvää työtä alkuperäisväestön aseman parantamiseksi, mutta jotenkin tulee sellainen olo, etenkin tuohon historiaan tutustuessa, että jälkijunassa ollaan, eli onko suorastaan liian myöhäistä? On tuhottu niin paljon, että saako siitä jäljelläolevasta enää mitään kunnollista...???

Raivo, kertoisitko enemmän noista 'artikkeleista, joita hankkimalla syrjii alkuperäisväestön omistusoikeuksia'... Tekisin mielelläni ja ehkä joku muukin, tietoisia valintoja jos vain tietäisin ja jos jossain kohtaa se olisi tarkoituksenmukaista...No, rehellisesti sanoen autoa tuskin jättäisin tankkaamatta, mutta opaalisormuksen voisin jättää ehkä ostamatta (no en tiedä, on se niin Australiaa itseään että olisi se mukava muisto näistä vuosista...) Siis näitäkö Raivo esimerkkinä tarkoitit? Olisiko jotain muuta?

Ja sehän ei ole ihme että suomalainen kummastelee että mimmoisia 'riskejä' ne pikkulapset onkaan, kun ne pitää kesken koulupäivän kuskata detention centeriin...

Sen verran taas täytyy pöllyyttää tätä samaa vanhaa kaavaa, että Carriehan ei taaskaan esittänyt kysymyksessään mitään vertailuja Suomeen..kuinkas Australian epäkohtien päivittely aina kääntyykin tällaiseksi 'minun-sinun' asetelmaksi?

Se että epäkohtia löytyy joka maasta ja systeemistä, ei kuitenkaan liene este niiden näkemiselle (hyvä Carrie!) ja tiedostamiselle ja etenkin esiinnostamiselle. Eikä saa olla!

Muuten, eikös saamelaiset just ole saaneet maaoikeuksiaan takaisin...Rockola, lakitieteen rohvessööri, mitäs tietolähteesi sanovat???

Aikis

Kati, mielipiteitäsi kunnioittaen...en kuitenkaan just tuollaista ajatusta ymmärrä, että 'sinua kohdellaan juuri niin huonosti, kuin itse annat itseäsi kohdella'. Siis tässä abo-yhteydessä. Moneen muuhun kohtaan se toki sopiikin.

Ei kai heillä alunperinkään ollut mitään mahdollisuutta todelliseen vastarintaan - vaikka toki yrittivät sekä viekkaudella että päälle käymällä.  Eikä ole ollut sen jälkeenkään, jos nyt tosiasioissa yhtään pysytään.

Eiväthän he olisi halunneet lainkaan koko tätä iki-ihanaa länsimaista kulttuuria! Mutta me länkkärithän olemme aina ja muuallakin tienneet, että tää meidän tyylimme on just se oikea ja paras vaan toistenkin oppia tavoillemme. Ja jos et halua, niin tosiaan - sitten olet oman onnesi seppä!

Ja paremminkin minusta on turhaa syyllistää ihmisiä noilla kulutusjutuilla tyyliin jos tankkaat, siitä kärsii joku pikku abo...Jos ei kerran voida elää sen kanssa että valloitettu on maa ja tuhottu kansa ja kulttuurikin melkein. Hyvin on tosin sitten saatu omat asiat järjestymään, ei sillä.

Anteeksi nyt vaan, että provosoidun tästä aiheesta kovasti. Ehkä juuri siksi että tippa on itselläkin tuota alkuperäisverta. Ei tosin aboriginaalien. Ja siksi, että minua kiusaa älyllinen ja muukin epärehellisyys.

Mutta sen viisasten kiven kun joku keksisi että miten voisi kaksi kulttuuria elää ritirinnan niin sillä olisi varmaan käyttöä vielä nykypäivänäkin vaikka on kai nuo suurimmaksi osaksi valloitettu ja käännytetty nuo alkuperäiskansat.

Carrie

LainaaAlkuperäinen postittaja aikaihminen
Carrie, havaintosi ja kysymyksesi on todella mielenkiintoinen ja tärkeä, mutta kuten tulet huomaamaan, aika arka aihe etten sanoisi tabu. Hyvä että otit asian rohkeasti esille - täällä, mutta älä ihmettele jos hyytävä hiljaisuus kohtaa sinua jos vaikka työpaikalla rupeat kahvikupin ääressä moista pohtimaan... Tervetuloa palstalle, anna palaa!

Kiitos:) Eipä tainnut olla ihan paras mahdollinen entrée tälle palstalle, mutta päätinpä kuitenkin koittaa kepillä jäätä. Olen kyllä ymmärtänyt asian olevan arka aihe aussien keskuudessa enkä siitä paikallisten kanssa olekaan mennyt pahemmin keskustelua rakentamaan. Tänne tuntui olevan helppo nimimerkin turvin ilmaista mielipiteensä asiasta ;)  (ei niin ettenkö mielipiteideni takana seisoisi ihan omalla nimellänikin)

Raiwå

Kaikille ja varsinkin ainaiselle kiusaajalleni :roue

Ei aina kannata ottaa asioita siltä kannalta että aussit ottaisi nokkiinsa jos asioita alkaa kyseenalaistaan.
Monesti kyse on vanhoista perimistä.
Suurin osa Ausseista on tulleet tänne pakoon oloja joita eivät halunneet kokea.
Tämähän on tapahtunut aluksi ekan MM sodan jälkeen ja sitten enemmän toisen jälkeen, ja koskaan ei voi unohtaa jälkimaininkeja.
Kuitenkin pitää muistaa erittäin tärkeä yksityiskohta, eli siirtomaan alku ja sen vaikutteet sieltä lähtien.

Voisin melko varmana väittää, että nykytila 'abojen' elinoloissa johtaa aina tuonne alkuaikoihin asti.
JA nykytilanne ja siihen puuttuminen on yhtä helppoa, kuin itsenäisyyden saaminen?

En suinkaan siirrä vastuuta kokonaan kaikkivaltiaalle QEII:lle vaan en osaa ottaa kantaa sen hyväksi kuka on vastuullinen.

Meikäläinen varmaan kuuluu siihen kastiin joka on syystä tai toisesta tänne joutunut alunperin 'elintasopakolaisena'.
Loppu onki sitten 18v täytettyä ollut omaa valintaa.

Mutta jos mielipiteitä haluatte siihen, miksi saat keskustelukumppanin silmille kun alat arvostelemaan hänen kulttuuriaan ja siihen liittyviä epäkohtia?
Ota Pitkänsillan alla pullo konjakkia esille ja ala v...uileen elämän epäkohdista ja siitä miksi pullo konjakkia maksaa niin pirusti.
Voi olla ettet saa sympatioita puolellesi.
Jos olet lähtenyt pakoon olosuhteita paremman toivossa, et anna toisten arvostella millään tavalla valintaasi.
Siihen liittyy myös hallinnon morkkaaminen, ja muut epäkohdat jotka eivät vaikuta elämääsi, tai jotka voisivat liittyä jollain tavalla siihen syyhyn miksi lähdit pakoon alkuperäisiä olojasi.

Tämä asia on ehkä liian monimutkainen selittää niin, että kaikki saisivat omasta mielestä oikean vastauksen, joten jätän sen muiden jatkettavaksi.

Ikuinen kiusani :roue

Land rights eli maan omistusoikeudet ja sen kattavuus on katsojan silmissä.
Olen tarkoituksella ekassa viestissäni pysynyt laajalla alalla mielipiteissäni, eli en halunnut kohdistaa tarkasti asioita.

Jos asiaa katsotaan maan alkuperistä lähtien, on meidän jokainen suuhun laittama murunen varastettu alkuperäiseltä kansalta?

Nykyaikana jos halutaan kohdistaa asioita? Ydinvoimalat ja jopa hiilivoimalatkin osittain pyörii Suomessa Aussimullasta kaivetulla raakaaineella :confuse

Onko sitten oikein alkaa kohdistamaan ostoaikeisiin liittyviä boikotteja, jos kaikki mitä teemme liittyy alkuperäisesti siihen että maat otettiin haltuun joskus 1788?

Yleistämällä asiat tulee kuitenkin siihen tulokseen, että 'siellä hyppyrin nokalla ollessani tulee sellanen Up Yours feelinki'

Eli hullua hurskaamaksi en tullut tätäkään kirjoittaessani.

'SO NOT'

Ray Virta
Sydney

It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

Aikis

Raivo, kiitos suorapuheisesta (kuten aina) ja rehellisestä selostuksestasi. Ainakin minä ymmärsin tarkoituksesi ja myös valaisi ja vahvisti mulle juuri noita syitä tuohon ulkosuomalaisten 'herkkähipiäisyyteen' - ei vain täällä, vaan kaikkialla maailman eri kolkissa, minne nyt suomipoikia ja -neitoja onkin lähtenyt.

Eihän se silti estä toisia tai toisin kokevia keskustelemasta, eihän?

Kovasti muuten olisin utelias tietämään, kuka kauhistus lienee tuo ikuinen kiusanhenkesi, setä Raivo?

Ikuinen ihailijasi Aikis

Jaaks

Nykyään tuntuu olevan muotiasia tietyissä ja varsinkin hiljattain Australiaan muuttaneissa piireissä väittää, että valkoisten Australian asuttaminen tuhosi jonkun ?utopistisen? Aboriginaalin yhteiskunnan ja toi mukanaan kaksi vuosisataa rasismia, murhia, sortoa ja välinpitämättömyyttä.
Ihmiset, jotka näin ajattelevat lähes poikkeuksetta esittävät ?siistityn? version tyypillisestä aboriginaali yhteiskunnasta ja unohtavat mainita eurooppalaisten tuomasta suuresta kehityksestä ja tuomitsevat menneisyyttä nykyisten standardien mukaan.

Perinteisessä aboriginaali yhteiskunnassa ei ollut yhtään mitään utopistista vaan siellä oli tyypillisiä heimosotia, väkivaltaisia rangaistuksia, seksuaalista väärinkäyttöä, harhaluuloisuutta ja nälänhätää kuten monessa muussakin sen aikaisessa yhteiskunnassa.
Eurooppalaisten tänne tullessa Australian aboriginaalit olivat oikeastaan kiviaikainen yhteiskunta, jotka eivät olleet viimeisen 50,000 vuoden aikana  pystyneet kehittämään minkäänmuotoista kirjoitusta, maataloutta tai edes niin perusasiaa muille kuin pyörällistä kuljetusvälinettä.

Eurooppalaisten asettuminen Australiaan toi mukanaan modernin yhteiskunnan suurimmat edut kuten demokratian, lainsäädännön, taiteen, musiikin, kirjallisuuden, eri tieteenalat, maatalouden ja paljon muuta.  Näiden asioiden ansiosta Australiasta on viimeisen kahden sadan vuoden kuluessa kehittynyt maa jolle muu maailma on kateellisia.
Miksi muuten niin moni haluaa muuttaa tänne ja miksi sitten itse olette täällä, jos on todellakin niin "paha" maa ?
Australia on tällä hetkellä yksi maailman edistyneimmistä ja talodellisesti parhaiten voivista maista maailmassa ja eipä taida vastaavaa samassa ajassa saavutettua löytyä koko ihmiskunnan historiassa ?

Tietenkään kukaan ei voi kieltää, että monet aboriginaalit kärsivät suuresti eurooppalaisten tänne asettumisen vuoksi, mutta eihän ole oikein hyväksyttävää tai älyllisesti rehellistä todellakaan tuomita menneisyydessä tehtyjä tekoja nykyisten ajatustapojen ja mallien mukaan.
Kannattaa myöskin muistaa, että Australian eurooppalainen asettuminen tapahtui ainoastaan muutamia kuukausia ennen Ranskan vallankumousta, joka oli kaikkien tietämän mukaan erittäin verinen ja väkivaltainen ja satoja ellei tuhansia ihmisiä tapettiin pelkästään heidän poliittisen mielipiteensä vuoksi.  Siihen aikaan väkivallan käyttö poliittisen vallan saamiseksi oli maailmanlaajuisesti hyväksyttyä.
Kuitenkaan en tarkoita, että Australiaan tulleet uudisasukkaat olisivat tulleet tänne juuri tarkoituksenaan tappaa jokainen aboriginaali.
Eiköhän aboriginaalien suurimmat ongelman aiheuttajat kuitenkin olleet europpalaisten tänne muuten mukanaan tuomat ongelmat kuten alkoholismi ja erilaiset taudit.

Eurooppalaiset muuttivat myöskin tietämättään ensimmäisen kerran koko aboriginaali historiassa heidän kulkemisvapauttaan.  Ensimmäistä kertaa aboriginaalit pystyivät liikkumaan vapaasti koko Australiassa ilman suurempaa vaaraa tullakseen tapetuksi ylittäessään toisen heimon alueen ?pyhät rajat? viranomaisten poistaessa maantieteelliset rajoitukset eri heimojen maiden välillä ja samalla poistui myöskin erittäin raakoja, epäinhimillisiä ja väkivaltaisia aboriginaali perinteitä.

Nykyään aboriginaali yhteiskunnilla on todellakin suuria sosiaalisia ongelmia kuten työttömyys, alkoholismi, olematon koulutus ja huono terveys.  Yli puolet työkelpoisista aboriginaaleista on työttöminä.  Heidän oletettu elinikänsä on vain 52 vuotta.
Kuitenkin aivan väärin sanoa, että heidän hyväkseen ei ole tehty yhtään mitään.
Aboriginaaleilla on aivan samat Australian kansalaisen oikeudet kuin kenellä tahansa.
He omistavat n 16,5 % Australian maaperästä, joka muuten sisältää suurimman osan rikkaista mineraaleista ja kuitenkin aboriginaaliväestö edustaa alle 1,5 % koko maan väestöstä.  Heille on ilmainen terveydenhuolto ja hammashoito, halvat asunto- ja opintolainat (joiden nimellisiä korkoja en viitsi edes mainita).

Australian valtio jakaa vuosittain lukuisia miljoonia dollareita apurahoina eri aboriginaali yhteiskunnille, mutta valitettavasti vain murto-osa näistä rahoista koskaan saavuttaa aitoja 100% aboriginaaleja ja tyydyttää heidän perustarpeitaan kuten asutusta, koulutusta ja terveydenhuoltoa.   Suurin osa rahoista menee eri byrokraateille, tutkijoille ja aktivisteille kuten yleensäkin näissä ?huolto? ja ?vähäosaisten? sosiaalihuolto asioissa näkyy maailmanlaajuisesti käyvän.

Nämä nykyiset ?kaikkien hyvinvointia ajattelevat? kuvittelevat aboriginaali yhteiskunnat joiksikin idyllisiksi kommuuneiksi, jotka pitäisi välttämättä luoda uudelleen palauttaakseen aboriginaaleille heidän vanhan kulttuurinsa.  Kuitenkin nämä samat ihmiset vastustavat tiettyjä heimokulttuurin perinteitä ja varsinkin jos se rajoittaa perinteistä heimopäälliköiden asemaa. He eivät hyväksy perinteistä keihästämistä tai muita raakoja ja väkivaltaisia heimojen rangaistustapoja.
En tarkoita, että nämä pitäisi hyväksyä, mutta mitä logiikkaa on heimon pyhien paikkojen suojelussa ja samalla kuitenkin poistaa kylän heimopäällikön ja vanhempien oikeus käyttää perinteisiä heimon rangaistustapoja ?
Voitte lukea vaikka kuinka paljon mahtavia ?väritettyjä? tarinoita aboriginaali heimojen kulttuurista, uskonnosta, heimolaeista etc... , mutta todellisuudessa normaali aboriginaalit ja varsinkin nuoremmat elivät omassa yhteiskunnassaan ennen eurooppalaisten tuloa valtavan pelon alla.  Heidän rangaistuksensa (kuolema mukaanlukien) jopa pienestäkin rikkomuksesta tai varsinkin pienimmästäkin pyhäinhäväistyksestä saattoi usein johtaa väkivaltaisiin toimiin suurempiakin täysin viattomia ryhmiä kohtaan.

Myöskin aikaisemmista Australian laeista kannattaa muistaa, että aina vuoteen 1931 (Statue of Westminster 1931 (UK) ? Repealed Colonial Laws Validity Act) Englannin Parlamentti hyväksyi kaikki Australian lait ja pystyi niitä halutessaan muuttamaan kysymättä Australian hallitukselta.
Nimenomaan Englantilaiset alunperin nimesivät Australian maan ?Terra Nullius? eli ?land belonging to no one?, koska aboriginaalit eivät käyttäneet maata heidän tottumustensa mukaan.

1937 tunnettu aboriginaali aktivisti William Cooper yritti lähettää sen aikaiselle Englannin kuninkaalle George V pyynnön aboriginaalien olojen parantamisesta, mutta aboriginaalit eivät siihen aikaan olleetkaan ?British Subjects? kuten kaikki muut Australialaiset, joten pyyntö ei koskaan edes lähtenyt kuninkaalle.

Australian perustuslaki ei alunperin edes laskenut Aboriginaaleja kansalaisiksi väestönlaskennassa ja vasta 1967 tehtiin kansanäänestys, jonka tulos 90.77% (suurin koko Australian historiassa) viimeinkin myönsi heille oikeuden tulla lasketuksi Australialaisina.
Turha siis sanoa, että suuri osa Australialaisista ei hyväksy heitä.

Tämä nyt ei oikein edes kuulu tähän ketjuun ja tuli ehkä hieman pitkä vastaus, mutta kun noita paremmasta tiedosta ilman olevia idealisteja näyttää löytyvän sekä Raivon ja Katin mielipiteitä tukien toteaa ....

Raiwå

Ikuinen kiusani :roue

Jos nyt vielä tarkenna yhtä asiaa kommentoinnin lomastani:P

Yleistämällä mielipiteitäni tarkoitin kaikkia kansoja, en vaan Suomineitojajapoikia :pepsodent

:eye: Aikis :eye:

:o:eye:Siinähän sitä miettimistä:eye::o

Jaaxz :XXXX

Tota et muuten kirjottanu ja pidättäny hengitystä koko ajan:eye::eye::eye: :P

Ja lopuksi uskontoon liittyvä kevennys kaikille :cool:

Ei saa uskoa kaikkea mita taalla lukee!!!!!!!!!

Ray Virta
Sydney

eevis

zetax :D

Kiitos tosiaan kokemustesi kirjoittamisesta. Onpahan seuraaville vinkkinä olla tarkkana vuokrasopimusjuttujen ja erityisesti työturvan kanssa. Farmityöstähän ja niistä ehkä itse hankittavista vakuutuksista aiemminkin on foorumissa varoiteltu, nyt siis vielä lisää. ...Niin ja tietty kannattaa varoa naapureita, joiden nimet on John ja Lana... :P Varsinaisia unelmanaapureita...

catholic girls joo... :hahhaa:hahhaa ...viikonloppuja... :XXXX
Dees - We will bloody bounce back!!!

Jaaks

Raiwo,

LainaaTota et muuten kirjottanu ja pidättäny hengitystä koko ajan

En kirjoittanutkaan, mutta olinkin veden alla koko ajan ja koska minulla on kidukset niinkuin muillakin ?Aussiwogs?, niin selvisin ihan hyvin :D

Nimityksen "Abo" käyttö on hyvin loukkaavaa Australian aboriginaaleille eli jos haluat olla korrekti ja oikeasti heidän asiallaan, niin älä käytä tuota nimitystä.

?alkuperäisväestö?, on ?poliittisesti korrektisti? englanniksi ?Indigenous people? ja Australiassa se sisältää myöskin Torres Strait Islands, Papua New Guinea ja muutamia muita Australian lähistöllä olevia saaria tai saari ryhmiä eikä pelkästään aboriginaaleja.

ps.
Aborigine (a dark-skinned member of a race of people living in Australia when Europeans arrived)

Indigenous (Originating and living or occurring naturally in an area or environment)

Carrie

Jaaks, kiitos informatiivisesta kirjoituksestasi! Kuten sanottu, tietoni asiasta ovat varsin vähäiset ja siksi on mielenkiintoista lukea täältä erilaisia mielipiteitä, näkemyksiä ja näkökulmia aboriginaaleista, sekä histroriasta että nykypäivästä.

Alkuperäiskansojen tilannetta ja olosuhteita on varmasti yritetty parantaa ja korjata monin tavoin niin Australiassa kuin muuallakin, sitä en kiellä, enkä halua asettaa erilaisia kulttureita (länsimainen/alkuperäiskansojen) paremmuusjärjestykseen. Molemmista löytyy varmasti niin hyviä kuin huonoja puolia. Alkuperäiskansojen kulttuuria sellaisena kuin se oli eurooppalaisten tänne tullessa ei enää ole eikä koskaan tule olemaankaan, sellaisen "uudelleen luominen" tuskin edesauttaisi kenenkään hyvinvointia ja on sitä paitsi mahdotonta. Asiat muuttuvat, maailma muuttuu, ihminen tekee valitettavan usein tietämättään asioita, joiden seurauksia on mahdoton pyyhkiä pois. Ainoaksi vaihtoehdoksi jää asioden järjestäminen parhaalla mahdollisella tavalla uusien puitteiden ja olosuhteiden valossa. Australian alkuperäisväestön huono tila tällä hetkellä (alhainen elinikä, työttömyys, muut sosiaaliset ongelmat...) kuitenkin kertoo, ettei asioita näissä uusissa olosuhteissa ole onnistuttu järjestämään kovinkaan hyvin, enkä väitä, että vastuu siitä olisi vain ja ainoastaan eurooppalaista alkuperää olevien australialaisten.
Kovin ikävältä se vain tuntuu, että asiat ovat näin.

Jukka

Heippa,

mun sympatiat Zetax:lle...

En saanut hyvää kokemusta Ausseista, olin siellä vain vajaat 5 vuotta, mutten tykännyt. En vain pysty sanomaan taikka perusteleen yhtä taikka kahta yksityiskohtaa niin kuin moderaattorit ehkä kaipaa...

Olen nyt Thaimaassa ja huomaan Aussiet heti kun kävelevät kaljapullo kädessä!!!

Jukka

Aikis

Jaaks, pitkä tietoiskusi oli mielestäni osittain epäjohdonmukainen, suorastaan virheellinenkin. Mm. monet todella asioista jotain tietävät (en luonnollisestikaan tarkoita itseäni) ja eivät aivan hiljattain tänne muuttaneet ovat aboriginaalien kulttuurista, taiteesta ja taidoista aivan toista mieltä kuin sinä! Minusta kuulostaa suorastaan pyhäinhäväistykseltä sanoa, että eurooppalaiset vasta toivat taiteen Australiaan!!! Ja ilman aboriginaalien työkaluja, metsästysvälineitä ja luonnontuntemusta esim kasvien lääkinnällisistä vaikutuksista eurooppalaiset olisivat aivan nääntyneet nälkään (ja kärsivätkin ravinnon puuttesta) kun eivät saaneet edes kengurua kiinni ja kalojen onkiminenkin oli työlästä alkuun.

Eiväthän engelsmannit tarkoituksella alkuperäisväestöä kaltoin kohdelleet. Heillähän oli tarkat määräykset toimia hyvin hienovaraisesti ja paikallisia ihmisiä kunnioittaen. Mopo vain sitten jotenkin karkasi käsistä, kun nämä paikalliset eivät oikein sulattaneet valkoisen miehen touhuja ja heidän mailleen asettumista. Eikä kommunikaatiokaan yrityksistä huolimatta oikein hyvin toiminut. Unohtamatta tietenkään kulkutauteja joita nämä sivistyneet toivat tullessaan tietenkin tarkoituksetta.

Minulla ei ole mitään tarvetta ajatella että Australian alkuperäiskansan kulttuuri olisi jotenkin erityisen ylevä, saatikka että henkilökohtaisesti olisin siihen hurahtanut. Kiinnostava se on ja erilainen, vaikka tietysti yhtäläisyyksiä muihin alkuperäiskulttuureihin löytyy. Ärsyttää vain ylimielisyys, jolla valkoinen mies siihen suhtautuu.

Itse kunkin asenteet ja arvostukset ovat varmaan tässä tulleet varsin selväksi, eikä se juuri siitä kummene vaikka nimittäisin alkuperäisväestöä eoraksi tai murreiksi.

Kuka muuten on sanonut, että Australia olisi paha maa? Mitä hienoin länsimainen (tosin kovin luokkajakoinen) yhteiskunta jolla tosiaan menee hyvin ja lujaa. Uraanikauppaa kiinalaisille ja kaikkea! Saa suorastaan olla kiitollinen, että on saanut tulla tänne vaikka vain väliaikaisestikin. Ja miten kiinnostavia asioita ja ihmisiä niin historia kuin nykyisyyskin tuo esiin!

Siitä että minussa on tämän maailman pahuuden keskellä ja vielä keski-ikäisenäkin (kyynisyyden lisäksi) ripaus idealismia, olen todella ylpeä! Eläköön idealismi.

Carrie, etsi käsiisi mm. Reynoldsin, Keneallyn ja vaikkapa Grenvillen teoksia, mielenkiintoisia!

Jaaks

Hyvä, että Australia viimeinkin alkaa myymään uraania Kiinaan ja vaikka koko maailmalle.  Onhan Australiassa maailman suurimmat tunnetut uraani lähteet ja sehän tarkoittaa vaan lisää tuloja koko kansalle ? myöskin niille alkuperäiskansan jäsenille.

Idealismi on juuri se mikä ei tee yhtään hyvää kenellekään näissä asioissa, paitsi ehkä antaa tekijälle itselleen hyvän tunteen kun on mielestään tehnyt jotain hyvää ?sorrettujen? puolesta ? ja oikeastaan hän on tehnyt asioita vain ehkä huonommaksi.

Yksi suuri syy Australian Aboriginaalien nykyisiin ongelmiin on ns. ?do-gooder? ajatustapa, joka leimaa aboriginaalit nykyisen yhteiskunnan uhreiksi.
Jos kerrot henkilölle jatkuvasti, että hän on yhteiskunnan uhri, niin hän rakentaa mielessään kuvan ?uhrina olemisesta? ja alkaa kehittämään vihaa ja kostoa yhteiskuntaa vastaan.  Hän myöskin ajattelee, että ei ole vastuullinen teoistaan vaan hän voi tehdä aivan mitä haluaa ja pääsee kaikesta vapaaksi, koska hän ei ole itsestään vastuussa ???
Leimaamalla ryhmä ihmisiä tai vaikka koko Australian aboriginaali yhteiskunta ?uhreiksi? on ehkä tehokkain tapa tuhota koko sen yhteiskunnan moraali, tavoitteet ja tulevaisuus.

Australian nykyinen yliholhoava ja aboriginaalien huonoista oloista syyn ottava kulttuuri onkin kehittänyt pienen, mutta voimakkaan ryhmän aboriginaali rikollisia, jotka rikkovat lakia tietäen, että valtion Aboriginal Services käyttää rajoittamattomia määriä veronmaksajien rahoja heidän vapauttamisekseen ja aina vetoaa rasismiin ja ?olosuhteiden uhriin? saadakseen heidät vapaaksi, jotta he voisivat taas tehdä uuden rikoksen :?

Australiassa on ns ?Aboriginal Industry?, joka on kokonaan veronmaksajien rahoilla rahoitettu ja sen johdossa on joukko ?Aboriginal misfits? (jotka on muuten valkoisempia kuin sinä ja minä ? mutta Australian lain mukaan 1/16 osa Aboriginal verta riittää, että olet Aboriginaali), joukko valkoihoisia rahanälkäisiä lakimiehiä, sosiaalielämän tutkijoita (anthropologists) ja muita joidenka kädet on lähellä valtion rahakirstuja.
Tämän ?teollisuuden? jäsenet kontrolloivat miljardeja veronmaksajien rahoja ja Aboriginaali ?johtajilla? on  suuri henkilökohtainen taloudellinen kiinostus aiheuttaa ja pitkittää konfliktia valkoisen ja mustan yhteiskunnan välillä.  
Jos ei olisi mitään konfliktia, niin heillä ei olisi mitään töitä ja näin ollen ei niitä valtavia tuloja ja muita etuja.  
He nimenomaan edesauttavat tämän ?yhteiskunnan uhri? syndrooman edelleen viennissä.
Näillä ryhmän johtajilla ja agitaattoreilla on valtavat rahalliset edut, oikeudet, varallisuus ja vaikutusvalta ainoastaan veronmaksajien ja sen aidosti kärsivän  Aboriginaalisen yhteiskunnan kustannuksella.

Onneksi ATSIC (Aboriginal and Torres Strait Islander Commission) lopetettiin, kun heidän johtajansa jäi kiinni pelattuaan yli $800,000.00 heidän rahojaan paikallisessa kasinossa :?

Raiwå

Kaikille :roue

Minun mielestä yksi aihe lisätään tänne 'huonointa Australiassa' sarakkeeseen :eye:

Turhan tiukat ja asiantuntevat mielipiteet joilla yritetään ajaa toista ojaan henkilökohtaisella tasolla on yksi huono asia :confuse

Entäs sitten jos ei satu tietämään, mutta mielipide kuitenkin on ja saa olla. :hahhaa
Olen itsekkin kompastunut tuohon päällekäyvään mielipiteiden kaatamiseen, ja varmaan tulee päivä jolloin taas sen teen. :o
Mutta se onkin sitten huonointa Australiassa :? :eye: :?
Maallinen ahneus ei ole 'valkoisten' yksinoikeudella harrastamaa toimintaa, kyllä sieltä löytyy 'Abojakin' ja muita 'erivärisiä' harrastamassa sitä korkealuokkaisesti hiotulla menetelmällä.:cool:

Historiaa emme toki saa uusittua, mutta toivoa voi, että jos edes parannettua tilannetta:sormetr
Itse puutun asioihin yleensä korjatakseni niitä yleisemmälle tasolle, että ei sitten tulisi henkilökohtaisia asioita niistä.

Toivon kaikilta muiltakin samaan pyrkivää tasoa kirjoittelussa.

Hauskoja mielipiteiden johdatuksia omaan pesään toivottaa

Ray Virta
Sydney

Leokatti

Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

Carrie

LainaaAlkuperäinen postittaja Leokatti
 En esimerkiksi ajattele "neekeri" sanaa loukkauksena mutta auta armias jos käytän englanninkielistä vastaavaa... Olenkin tässä miettinyt että mitähän sanaa siellä Suomessa nykyisin käytetään?? Valistakaa minua, ihmiset!

Niin, Suomessa neekeri-sanaa pidetään kyllä nykyään halventavana, vaikka vielä jokunen vuosi(kymmen) sitten sana oli täysin korrekti ja neutraali, mutta sanojen merkitykset ja sävythän muuttuvat. Tummaihoinen lienee tällä hetkellä se poliittisesti korrekti versio. Tällaisista asioista (kuten esim abo-nimitys, täysin uusi minulle) on hyvä olla tietoinen, muuten voi tietämättään ja tahtomattaan joutua aika kiusallisiin tilainteisiin..

Carrie

Tämä aihe on mielestäni sellainen, että mielipiteen muodostaminen pelkästään mediasta saadun "tiedon" perusteella ei ole viisasta. Kannattaa asua Australiassa vähän pitempään ja hankkia omia kokemuksia ennen kuin alkaa kampanjoimaan asian puolesta.

no, vielä toinen kommentti... en usko, että mistään aiheesta kannattaisi muodostaa mielipidettä vain ja ainoastaan mediasta saadun tiedon perusteella. Asia on kuitenkin niin, ettei kaikista asioista ole mahdollista hankkia omakohtaista kokemusta, ja silloin ollaan pitkälti median ja muun toisen käden tiedon varassa. Ja siksi median välittämään tietoon on aina suhtauduttava kriittisesti ja ymmärrettävä, että kyseessä ei ole koko totuus. Tämä ei silti estä muodostamasta mielipiteitä asioista tai kampanjoimaan jonkun asian puolesta tai vastaan, kunhan ymmärtää sen, minkälaisen tiedon varaan mielipiteensä perustaa ja on valmis muuttaamaan/muokkamaan mielipiteitään, jos siihen tulee aihetta.

Andreasyan

:confuse Niin, kylla se on vaikeaa joskus miellyttaa kaikkia ja olla taydellisen korrekti...mutta tota noin...Jaaksin kanssa olen kylla nyt samaa mielta; aboriginaaleille on  tarjolla paljon tukea ja palveluita jotka huomoivat kulttuurilliset tarpeet. Terveydenhuolto puolella olen saanut oppia tassa asiassa ja mielestani hommat hoidetaan hyvin. Aboriginaaleilla on esim. omat casemanagerit, tukiryhmat jne.Ja tama ei nyt ole erottelua niinsanotuista tavan tukiryhmista, onpahan vain vaihtoehto muiden muassa, ja itse saavat mieleisensa valita.

Niin, ja tarvetta on myos ryhmien vetajista ja kulttuurista kiinnostuneista, etta ne jotka purnaavat epaoikeuden mukaisuudesta voivat sitten kantaa kortensa kekoon ihan kaytannon tasolla. Maailman parantajista kun on "lattiatasolla" aina puutetta:roue

Etta talleen tanaan:
Anne

Ps. olenpa muuten tavannut aboriginaalin joka puhuu sujuvaa suomea.

Milka

Olen tassa asiassa Leokatin kanssa samoilla linjoilla.
Kun tanne vuosia sitten sinisilmaisena idealistina muutin minuakin poyristytti etta miten alkuperaisvaestolla voikin olla niin monia ongelmia ja eiko niille voida / tai haluta tehda mitaan. Esimerkkeja on monia kuten Jaakskin tuolla luetteli, mutta otetaan tassa nyt esimerkiksi lukutaidottomuus, joka on erittain yleista alkuperaisvaeston keskuudessa. Suomalaisena oli vaikea ymmartaa etta ongelmaa ei saataisi korjattua. Kaikkihan Suomessa osaavat lukea. Voi sita sinisilmaisyytta...

Kun aloin asiaa tarkemmin tutkia, enka luottaa vain tiedotusvalineisiin, kirjoihin ja yms. kirjoitettuun materiaaliin vaan kuunnella mita monilla naiden ongelmien kanssa tyokseen painiskelevilla on asiasta sanottavaa, mielipiteeni on muuttunut melkein pain vastaiseksi. Asioille todellakin yritetaan tehda jotain; kuten Jaakskin sanoi paljon aikaa, rahaa ja resursseja kulutettaan, mutta ongelmat ovat erittain moninaiset ja ylilyonteja toisinaan sattuu.
Kehitys voi tuntua hitaalta mutta jos ajatellaan etta alkuperaisvaeston on 200 vuodessa taytynyt yrittaa kehittya kivikaudelta tietotekniikka aikaan. Sehan ei ole kuin muutama hassu sukupolvi. Lansimailta meni siihen tuhansia vuosia.

Sitten muihin asioihin...

Aikis, Kiinnostaisi tietaa tarkemmin minka vuoksi olet kokenut Australian luokkajakoisena? :?

Zetax, Kiitos kertomuksestasi. Arvokas kerotmus ja toimii hyvana varoituksena muille reppumatkaajille. Kerro vaan enemman kokemuksistasi. :peukkuy

Raiwå

Andrey :roue

Vai suomea puhuva Turkulainen?

Meika lyo heti paremmax :P

Mites olis yon musta Somali joka vaantaa savon murretta?

Tai Rauman murteella puhuva Vietnamilainen?

On joitain asioita johon ei sitten ikina totu:eye:

Tuumaa

Ray Virta
Sydney

Andreasyan

Raevo:peukkuy

Juu, taytyy tunnustaa, etta hieman veti hiljaiseksi ensialkuun, eika meinannut itsella tulla sanat ulos ollenkaan kun em. immeinen alkoi juttelemaan suomeksi.

Muuten, aika janna juttu on myos se, kun aboriginaali tulee psyk.osastolle ja jos kyseessa epaillaan olevan psykoosin niin paikalle tulee heikalainen asiantuntija selvittamaan onko kyseessa todellakin hallusinaatiot vai unimaailman kommunikointi henkien kanssa...useimmiten taustalta loytyy kylla sitten valitettavasti se kolmas mainitsematta jattamani merkittava tekija.Enka nyt yleista. Myos, jos alkuperaiskansan edustaja joutuu eristys selliin, niin "seclusion suite:n" ulkopuolella  on hoitaja kokoajan vahtia pitamassa, muut sitten saavat karvistella kopissa ihan issekseen ja hoitsu kay katsomassa joka 15 minuutti etta onko kaikki "OK"...tai siis niin OK kuin siina tilanteessa voi olla.

No ei se savoa puhuva Somalialainen ole enaa nykyaan iso ihme, mutta jos joskus tapaan savvoo huastavan ranskalaisen, niin merde!!!...ja Asterixia ei lasketa!

Yours Sincerely
Andreasyanid

Aikis

Anne ja Milka mm., kiinnostavia kokemuksia teillä! Ja hyvä, vahvistitte käsitykseni vai uskaltaisinko sanoa tietoni asiasta:

LainaaAlkuperäinen postittaja aikaihminen
Minunkin käsitykseni mukaan niin sosiaali-, terveys- kuin koulutusviranomaiset ja lukemattomat vapaaehtoisjärjestöt tekevät paljon hyvää työtä alkuperäisväestön aseman parantamiseksi, mutta jotenkin tulee sellainen olo, etenkin tuohon historiaan tutustuessa, että jälkijunassa ollaan, eli onko suorastaan liian myöhäistä? On tuhottu niin paljon, että saako siitä jäljelläolevasta enää mitään kunnollista...???

Yritän ohjeen mukaan asettaa sanani oikein, mutta pöyhin muurahaispesää kuitenkin sen verran, että minusta sen tyyppiset 'oppitunnit' kuin että 'älä valita jos täällä on sotkuista, vaan tartu harjanvarteen' tai että 'älä valita jos täällä on sotkuista, vaan lähde vetään jos ei miellytä' ovat aika avuttomia vastauksia etenkin KESKUSTELUPALSTALLA, jossa nyt luulisi juuri tarkoituksen olevan esittää erilaisia ajatuksia ja näkemyksiä ja nähdä niiden kiinnostavuus ja rikkaus - kuten nyt tässäkin ketjussa.

Milka hyvä, kyselit ajatuksiani luokkayhteiskunnasta...Minä olen vilpittömän hämmästynyt kysymyksestäsi - eikö tämä sitten sinusta ole sellainen ja tieten tahtoen? Vai näyttäytyykö tässäkin asiassa esim elämä täällä Sydneyssä niin toisenlaiselta kuin teillä päin? Ehkä sitten. Mutta kyllä täällä ainakin on kahden kerroksen väkeä riippuen mm. siitä, millaista koulua käyt, millaisella asuinalueella asut, millaisella lääkärillä käyt ja minne matkustat lomallasi. Puhumattakaan nyt footysta - josta en sano enempää kun en siitä riittävästi tiedä.

No sitten aivan toinen asia on se, onko tässä mitään väärää tai epäoikeudenmukaista tms. Minulle itselleni ehkä olennaisinta on se, että en ole siihen tottunut. Enkä toivottavasti kokonaan totukaan, vaikka totta kai omat ja lapseni edut turvaan tarkoituksenmukaisella tavalla.

Tämän enempää en nyt tästä aiheesta, ymmärrät varmaan että aihe ja mielipiteeni saattavat aiheuttaa herkkähipiäisille suomalaisille myös Australiassa helposti palovammoja. Mutta jatketaan jos hyvää ja asiallista keskustelua syntyy.

Rockola

LainaaOriginally posted by Milka
mutta otetaan tassa nyt esimerkiksi lukutaidottomuus, joka on erittain yleista alkuperaisvaeston keskuudessa.
Jos nyt palataan tuohon otsikon aiheeseen, niin yksi yllätyksen aiheista (nyt siihen on jo tottunut) ensi alkuun oli paikallisen väestön keskuudessa vallitseva kirjoitustaidottomuus.

Tämä näkyy erityisesti erilaisissa kylteissä sekä muissa julkisissa kirjoitusnäytteissä kuten ravintoloiden ruokalistoissa (joissa tietysti vaikeusastetta nostavat ruokalajien vierasperäiset nimet). Välillä tuntuu siltä, ettei kadulla voi kävellä kymmentä metriä spottaamatta jonkinlaista kirjoitusvihrettä. Pedanttiselle suomalaiselle, jolle peruskoulusta jäi lähinnä mieleen oikeinkirjoituksen loputon hierominen, tällainen on tietysti omiaan aiheuttamaan henkistä kammiovärinää.

Tuossa yksi tietysti sinänsä tilastollisesti merkityksetön datapiste:
http://ola.rinta-koski.net/blog/2005/04/20050412-FIN.php
Wovon man nicht sprechen kann, dar?ber mu? man schweigen

Aikis

Minulle on selvinnyt tähän oikeakielisyyspulmaan pari syytä...varmaan niitä on muitakin.

Eräs tuttu, noin neljäkymppinen, kertoi, että hänen kouluaikanaan education policy oli, että kielioppia ei opeteta lainkaan, vaan piti vaan esim. kirjottaa jokin sana niin monta kertaa että se tuli oikein...Oli sitten kuulemma aika työ aikuisena yliopistossa (kun hänestä tuli opettaja) kahlata enkun grammatiikkaa. No, opetussuunnitelmat ovat tuosta vähän muuttuneet, mutta eivät kuitenkaan kovin paljoa. Kielen opiskelu on edelleenkin paljolti muuta (mm.kirjallisuutta) kuin kielioppia. Eihän se ole edes oppiaine (välttämättä). Hedelmistään puu tunnetaan.

Toinen syy lienee tutkittukin (mutta minulla ei ole siitä mitään faktatietoa käsillä) että englanninkielen oikeinkirjoitus on vaikea oppia, koska kirjoitetaan niin eri tavalla kuin sanotaan. No tämähän on itsestäänselvyys, mutta se kiinnostava pointti on siinä, että mm. suomalaisten (lasten) on jopa joskus helpompaa oppia oikeinkirjoitus koska suomenkielessä asia on päinvastoin. Koska en ole tuota tutkimusta nähnyt - vain omakohtaisesti joidenkin suomalaislasten kautta sen todennut todeksi - ei pieneen blondinpäähäni ihan mene tämä logiikka, eli että miten se auttaa. Ehkä joku viisaampi osaa selittää. Mutta jotain sillä on tekemistä sen kanssa, että suomalainen korva oppii pienestä pitäen 'kuulemaan' sanan oikein ja pystyy soveltamaan tätä taitoa myös vieraaseen kieleen. Vaikka en olekaan kielitieteilijä, mietin onkohan italialaisilla sama etu?

Onko kukaan muu törmännyt tähän teoriaan?

Jos lehtori Toivanen on jo vaikka eläkkeellä, on meidän tytär aikonut tulla aikuisena takaisin ja ruveta opettajaksi aussilapsille...Kun ei aina jaksa ymmärtää, miksi hänen on helpompaa oppia kirjoittamaan oikein kuin paikallisten natiivi puhujien.  Tosin hänen ammattisuunnitelmansa eivät ole syntyneet pelkästään englannin kieliopin takia vaan mm. matematiikan, jossa opiskelu etenkin alakoulussa on aika junnaavaa, siis hänen mielestään.

No, ettei kuulosta liian hyvältä, em. henkilön suomen kielen kirjoitustaito alkaakin kohta jo pahan kerran kärsiä tästä anglistisesta vaikutuspiiristä...

Jaaks

Aikaihminen,

Ihan nyt asiallisesti vain haluan kysyä käsitinkö oikein, että tuo "em. henkilö" on teinikäinen tyttäresi ?

Kauanko olette Australiassa olleetkaan ?

Tyttäresihän asuu kotona ja olettettavasti lukee suomalaista kirjallisuutta ja puhuu suomea päivittäin.

Hämmästyttävää kuinka nopeasti se vuosien aikana suomalaisessa koulussa ja suomessa eläessä opittu äidinkielentaito voikin unohtua, vaikka sitä jatkuvasti käyttäisikin :o

Aikis

Kuten ehkä aiemminkin sanottu, suomalaislapset pärjäävät täällä aussilandian kouluissa varsin, etten sanoisi erinomaisen hyvin - ainakin ne, jotka ovat saaneet pohjia suomalaisessa koulussa.

Josta voimme vetää sen johtopäätöksen alkuperäiseen aiheeseen, että yksi huono piirre Australiassa on jossain määrin epätasainen koululaitos. Mutta riippuu tietysti mihin vertaa, on se ilmeisesti monessa ainakin jenkkilää parempi. Ja joissakin asioissa myös Suomea, mutta siitä olen kirjoittanut noissa koulukeskusteluissa...

MH

Alkuperäiseen aiheeseen liittyen:

TYHJÄNPÄIVÄISISTÄ ASIOISTA NARISEVAT SUOMALAISET:itke:itke

Tulkaa ihmeessä pois sieltä jos on paha olla..

Milka

Aikis,

Sinun mainitessa luokkajakoisuuden ensimmaisen kerran mieleeni tuli brittilainen yhteiskunta ja heidan selkea jako "working-, middle- ja upper classeihin". Siellahan tiettyyn luokkaan ns. synnytaan, ja luokkarajat on vaikea rikkoa. Koska en ole omakohtaisesti tallaista kokenut, halusin kuulla kokemuksiasi, miten sina olet konkreettisesti asian huomannut.

Vastauksesi perusteella saatat mieltaa luokkajakoisuuden eri tavalla kuin mina:

Lainaa Minä olen vilpittömän hämmästynyt kysymyksestäsi - eikö tämä sitten sinusta ole sellainen ja tieten tahtoen? Vai näyttäytyykö tässäkin asiassa esim elämä täällä Sydneyssä niin toisenlaiselta kuin teillä päin? Ehkä sitten. Mutta kyllä täällä ainakin on kahden kerroksen väkeä riippuen mm. siitä, millaista koulua käyt, millaisella asuinalueella asut, millaisella lääkärillä käyt ja minne matkustat lomallasi.

Voit olla hammastynyt mutta mina en ole huomannut omalta osaltani syrjintaa, vaikka en olekaan paikallisesta koulusta valmistunut, en aja hienoimalla eurooppalaisella autolla tai asu kalleimmalla asuinalueella. En ole myoskaan huomannut kenenkaan jakavan ihmisia eri luokkiin naiden asioiden perusteella yhtaan sen enempaa kuin Suomessakaan.

Tiedan ettei valttamatta saisi verrata, mutta minun kokemukset taalta ovat taysin verrattavissa kokemuksiini Helsingissa, missa jotkut ihmiset eivat jalallaan halua astua Kulosaarta idemmaksi ja missa "oikeasta" yliopistosta tai korkeakoulusta valmistuneet katselevat nokanvarttaan pitkin muista opinahjoista valmistuneita. En kuitenkaan naiden asioiden perusteella miella Helsinkia luokkajakoiseksi yhteiskunnaksi sen enempaa kuin Melbourneakaan.

Tuloerot taalla ovat suuremmat kuin Suomessa siita ei ole epailystakaan, mutta se ei mielestani tee yhteiskunnasta automaattisesti luokkajakoista.

Mutta kuten sanoit ehka tassa on Sydneyn ja Melbournen valilla paljonkin eroa. Tai ehka me vain pyorimme aivan erilaisissa piireissa. Tai mina olen niin blondi tai parkkiintunut etten edes tajua, ihmisten minua luokittelevan ja ehka olen niin pelottava etta ihmiset pitavat kaikenlaiset luokkittelut omana tietonaan :pepsodent

Timo

Ketään erityisesti siteeraamatta, mutta minusta tässä keskustelussa  alkaa  olemaan ihan liikaa veren makua, ts. ihmistä aletaan lyömään hänen mielipiteittensä takia. Värikäskin keskustelu on ihan ok, mutta henkilökohtaisuuksiin meneminen ja lyöminen pelkästä lyömisen ilosta ole reilua. Kyllä jokaisen pitäisi pystyä esittämään mielipiteensä omalla tyylillään tulematta pahasti mukiloiduksi.  

Hienoa, Aikis,  että olet edelleenkin mukana keskustelussa ja uskallat esittää enemmistön kannasta poikkeavia mielipiteitäsi ja puolustaa nykyään niin epämuodikkaita ajatussuuntia kuten humanismia  :peukkuy

Ja mitä tuohon asiaan eli Australian alkuperäisväestöön ja heidän asemaansa tulee, todellakin arka ja kipeä aihe, joka herättää voimakkaita tunteita. Sen sain kokea ihan henkilökohtaisesti jo toisella viikolla Australiaan saapumiseni jälkeen. Vierailimme Canberrassa erään tuttavamme vanhempien luona, jotka myös majoittivat meidät. He lähettivät meidät lauantaipäiväksi museokierrokselle. Illalla sitten kyselivät  päivän vaikutelmista. Kerroimme kokemastamme. Tuli myös mainittua, että näimme aboriginaalien historiasta ja kulttuurista kertovan näyttelyn. Siinä yhteydessä taisimme hieman surkutella heidän kohtaloaan. Siitäkös äläkkä nousi. Isäntäväkemme, iäkäs uskovainen pariskunta, piti meille parin tunnin saarnan asiasta alkaen siitä, miten vastuuton hallitus on kun pystyttää tuollaisia valheellisia näyttelyitä ja yrittää antaa tuosta juoposta ja patalaiskasta roskasakista myönteisen kuvan... ja kaikki muut tosiasiat ja mielikuvat, joita tässäkin keskustelussa on heitä vastaan esitetty.

No, sitten kun muutimme tuonne Townsvillen seudulle karjankasvattaja-alueille,  henkiseltä ilmastoltaan USA:n Teksasia vastaavalle, kuului vielä voimakkaampia kommentteja eikä enää pelkästään aboriginaaleista vaan liki kaikista vähemmistöistä. Moni piti menneiden hallitusten pahimpana virheenä sitä, että roskasakkia ei ollut onnistuttu pyyhkimään kokonaan pois tältä mantereelta. Humaanimmat olivat sitä mieltä, että täälläkin pitäisi vallita järjestelmä, joka Etelä-Afrikassa vallitsi vielä 1980-luvulla. Noita apartheidia puolustavaia kannanottoja satuin kuulemaan useamminkin.
Vanhempi (maalais)väestö erityisesti esitti noita mielipiteitään ihan siekailematta, nuoremmat harvemmin.

Siitä varmasti voimme olla yhtä mieltä, että ongelma on olemassa eikä sitä ole onnistuttu ratkaisemaan. Erot tulevat siinä, miten se pitäisi ratkaista. Minä uskon, että mitään suoraviivaista ratkaisua tyyliin "jokainen on oman onnensa  seppä" ei ole. Me ihmiset elämme ja toimimme yhdessä ja olemme luoneet sen verran monimutkaisia koneistoja yhteiseloamme säätelemään, että käytännössä takojia on aina monia, ja usein yksi vääntää sinne ja toinen tänne.

Mutta siis, pääasiaani eli vetoomukseen jos ei nyt ihan rauhan ja rakkauden niin ainakin toisten mielipiteiden kunnoittamisen puolesta  :pepsodent

Timo

Tämä oli kai minulle osoitettu?  

Kati, ei mitenkään erityisesti sinulle, vaikka nyt huomasin, että se todellakin viittaa sinun viestiisi tässä ketjussa. Mutta tuo vertaus on kuitenkin yleinen ja sitä on käytetty myös täällä foorumissa aiemminkin.

Aikis

Joka aamu on armo uus...

Kiitos Timo mielipiteen ilmaisun vapauteen ja rauhaan kannustavasta viestistäsi. Kunnioitan ajatuksiasi ja ilmaisutyyliäsi enemmän kuin uskotkaan ja yritän ottaa oppia siitä.

Minä kun vain olen sukuperintönä saanut tinkaamisen armolahjan ja lisäksi terävän kielen...joiden kanssa olen ollut monet kerrat vaikeuksissa! Mutta ovat ne olleet matkan varrella tarpeenkin, etenkin kun olen ihan työksenikin heikkoja puolustanut kovia asenteita vastaan.

Fogs, kiitos sinullekin nuhdesaarnastasi. Yritän löytää pointtisi ja pyrkiä taas kerran ilmaisemaan ajatukseni selkeämmin, vakavammin ja vastuullisemmin.

On ikävää, että joskus värikäs ja voimallinen ilmaisuni ärsyttää joitakin, eikä kieltämättä hankala huumorini aina aukea. Uskon ja luotan kuitenkin siihen, että dunderin lukijat osaavat erottaa mielipiteet faktatiedosta ja järjestää elämänsä sen mukaan.

Sitä arvostaisin kuitenkin suuresti, että jos minua kritisoitaisiin ja moitittaisiin oikeudenmukaisesti. Eli että ei hutkittais ennenkuin on tutkittu. Tai että ei syytettäis sellaisesta mitä en ole tehnyt.

Fogs, en ole kertaakaan (siis lukuunottamatta tuota siteeraamaasi, suluissa ollutta ironista huomautusta) TÄSSÄ KESKUSTELUSSA sanonut, että en tiedä asiasta mitään, tai että en ole ekspertti. Ole hyvä ja tarkista. En ole edes aiemmin osallistunut tähän 'Huonointa Australiassa' ketjuun lukuunottamatta muistaaksen yhtä hyvin lyhytsanaista kommenttia, koska arvasin että kun avaan suuni, siitä nousee mekkala. Yleensä se, että sanon JOTAIN TIETÄVÄNI on se katalysaattori.

Fogs, en myöskään ole kertaakaan ainakaan tässä keskustelussa väittänyt, ettei alkuperäisväestön hyvinvoinnin turvaamiseksi tehdä tarpeeksi. Ole hyvä ja tarkista. Olen puhunut vain historiallisesta kontekstista. Joku täällä laittaa sanoja suuhuni, ja on saanut toiset sitten onnistuneesti hämättyä. Surullista.

Fogs, mielestäni en ole yrittänyt koskaan 'potkia kenenkään mielipidettä maan alle', jos nyt oikein ymmärsin ajatuksesi.  Minä kyllä kestän erilaisia mielipiteitä ja olen niistä suorastaan kiinnostunut, enkä oleta kenenkään ilman muuta muuttavan omaansa minun takiani, niinkuin en minäkään muuta omaani - ennekuin muutan. Mutta tosiaan: uskallan kyllä ilmaista mielipiteeni silloinkin kun valtaosa on sitä vastaan.

Moderaattorit! Tämä ajatus on aiemminkin käynyt mielessäni, mutta nyt ehdotan: kun täällä jotkut piirit pitävät muotiasiana määrittää keskustelijoiden oikeus mielipiteeseen tai sen painokkuutteen sen vuosimäärän perusteella jonka itse kukin on viettänyt Australiassa, niin kannattaisiko tuonne indeksiin (vai mikä se nyt onkaan) tai rekisteröintiin laittaa jokin sellainen ehto tai mittari, että mihin asioihin saa esittää kommentteja minkäkin vuosimäärän jälkeen.

Nimittäin täällähän on ihmisiä, jotka rupeavat tekemään havaintoja Australiasta ja aukomaan päätään jo lentokentällä, mikä on tämän em. logiikan mukaan täysin törkeää. Tai jotka ovat muutaman kuukauden kierrelleet ympäri ämpäri, ja jo kohta sanovat joka steitista ja kylästä mielipiteensä. Samoin, tällä logiikalla, kaikki jotka ovat olleet poissa Suomesta esim. yli viisi vuotta, estettäisiin vertaamasta tai sanomasta  Suomen oloista mitään. Mitäs sanotte?

Milka, vielä luokkajakoisuudesta. En minäkään ole ymmärtänyt, että varsinaista syrjintää sosiaalisen statuksen takia tapahtuisi...eikä se kai olekaan mikään luokkajakoisuuden mittari sinällään.

Mutta sen sijaan käsittääkseni se on että julkinen järjestelmä on jakautunut kahtia, ts. jos sulla on rahaa voit kouluttaa lapsesi paremmin, käydä miellyttävissä hyvissä terveydenhoitopalveluissa jne. Jos taas ei ole, joudut tyytymään heikompaan opetuksen ja hoidon tasoon.

Ikäväkseni Suomessa kehitys on pikkuhiljaa menossa samaan suuntaan... Enkä yhtään epäile, etteikö maailmassa olisi paljon luokkajakoisempia yhteiskuntia - Intia esimerkiksi. Mieheni, joka siellä työasioissa joutuu silloin tällöin käymään, aina sanoo, etten kestäisi (yltiöhumaanisuudessani ja idealistisuudessani) katsella sitä menoa ollenkaan...

En nyt osaa määritellä sitä, miten voimakkaasti tämä tulee esiin (ei varmaankaan kovin, se on selvä) mutta kyllä täällä tosiaan on blue collar ja white collar piirejä - ja auta armias jos asut väärässä paikassa! 'Auta armias' = ihmetellään, että miksi te siellä blue collar alueella asutte, eihän siellä kukaan kunnon ihminen asu....ei siis syrjintää eikä tämän vakavampaa. Ehkä tämä tosiaankaan ei ole varsinaisesti luokkajakoa, vaan asenteellisuutta joka pohjautuu ihmisen pohjattomaan tarpeeseen asettua aina jonkun yläpuolelle - ja määritellä itsensä ja toiset statuksen mukaan.

Mutta näihinkin asenteisiin tai mitä lienevätkään, varmasti tottuu - kauhukseni huomaan sitä myös itsessäni - ja ehkä sitten ei niin huomaakaan hämmästellä tai kritisoida.

Ehdotus kaikille: siirrytäänkö välillä keskustelmaan otsikon 'Parasta Australiassa' alle...vaikka pariksi päiväksi.