Läppäri mukaan ausseihin?

Aloittaja cele, elokuu 23, 2009, 00:34

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

cele

Moi!

Kelasin kysellä tätä kautta, että onko siellä Australiassa kuinka yleisiä esim. wlan kahvilat tms?
Olen lähdössä marraskuussa wh viisumilla sinne päin, ja mietin, kuinka järkevää on ottaa oma läppäri mukaan. Että teenkö sille loppupeleissä mitään, ja olisiko se vaan taakkana rinkassa, kun kuitenkin aion kiertää paikasta toiseen.

Kottarainen

Itse olin tosi pettynyt wlan-kahviloiden määrään. Hostelleissa on sentään osassa wlan-yhteys. Mistään ilmaisista hotspoteista ei kannata edes kysyä...

Silppu

Wlan yhteyksistä:

McDonaldseissa saattaa olla wlan hot spoteja kahvikupin hinnalla. Kirjastoissa voi olla läppäripisteitä myös.

Sitten oman yhteytensä jakamalla Suomessa pääsee käsiksi FON wlan verkostoon, ja joitakin  hot spotejalöytyy Ausseistakin.

JuhaP

Jos olet perus backpacker-reiteille lähdössä eli pienempiin taajamiin, outbackiin ja sitä rataa niin melkeinpä se kannattaa jättää kotiin. Yleisohjehan on aina, että kamaa kannattaa roudata niin vähän kuin suinkin mahdollista ja läppäri on vielä arvokas ja suhteellisen helposti särkyvä. Paitsi tietysti jos hankit oman auton ja kuljet pelkästään sillä, niin sittenhän asialla ei ole niin suurta merkitystä. Mutta julkisilla ja/tai kimppakyydeillä liikuttaessa painavien ja kalliiden kamojen raahaaminen kuumassa ilmastossa hajottaa armottomalla tavalla. Hostellien wlan-tarjonta toki paranee koko ajan, mutta perinteisiä nettikahvilavirityksiä löytyy joka paikasta, joten facebookit pääsee kyllä päivittämään aina kun haluaa. Eli jos et oikeasti tarvitse läppäriä, niin jätä kotiin, pääset helpommalla!

Elin F.

Mulla oli kone mukana, ja oli siitä kyllä aika paljon huolta, varsinkin kun mun kone ei ole mikään miniläppäri vaikka aika uusi onkin... Olihan siitä hyötyä kun sai kaikki kuvat koneelle, mutta sitä vartenhan voi hankkia esim. ulkoisen kovalevyn.

Wlania sain käytettyä just mäkkäreissä ja Gloria Jeanseissä (kahvilaketju), mutta esim. mäkkärille piti mennä aamupäivisin kun myöhemmin yhteys oli ihan jumissa kun käyttäjiä oli liikaa... Global Gossipeissa sai myös ostettua wlan-aikaa samoin kuin joissain hostelleissa... Ja ainakin Melbournen ja Perthin kirjastoissa oli ilmainen wlan-yhteys (mikä ei tosin Melbournessa toiminut silloin, kun itse olin kaupungissa).

Itärannikkoa reissatessa tuli eteen sellainenkin, että kaikissa hostelleissa ei ollut minkäänlaista lukollista kaappia, mikä on vähän ikävää läppäriä mukana kannellessa. Tosin parissa paikassa kävin sitten viemässä koneen respaan yöksi...
Niin ja vielä isompi ongelma tuli eteen, kun sain jostain nettikahvilasta muistitikkuuni älyttömän määrän jotain viruksia ja matoja, ja ne sitten onnistui lamaannuttamaan mun oman koneen virustorjunnan ja koneen kuntoon saamisessa menikin sitten PALJON aikaa ja hermoja  :nuttu: Tätä ongelmaahan ei tosin olisi ollut, jos olisin joka paikassa voinut käyttää omaa konetta :)

Jos lähtisin uudelleen reissuun, ottaisin silti _ehkä_ koneen mukaan, kunhan se vain olisi tarpeeksi pieni & kevyt ja ei olisi täysi katastrofi, jos se menisi rikki tai se varastettaisiin... Hommaisin siihen myös heti reissun alussa sellasen mokkulan. En sellaista silloin aikoinani hankkinut, kun en ihan tiennyt minne päin Ausseja päätyisin ja olin vähän skeptinen niiden toimivuuden suhteen. Yksi kaveri kuitenkin hommasi sellaisen Melbournesta vuoden sopimuksella ja ainakin hostellissa toimi aivan mainiosti. Tiedä sitten, miten ne jossain pienemmissä paikoissa tai toisella puolella mannerta toimii...

No joo, kyllä mä silti moooonta kertaa toivoin, että olisin jättänyt koneen kotiin. Kannettavaa riitti muutenkin   :pepsodent


Hoyryjyra

Mihin sitä läppäriä siellä tarvitsee, jos ei töitä sillä tee.
Puhelimella pääsee facebook, irc, messenger, nettiinki tarvittaessa. uusimpiin nokialaisiin saa Nokia kartat palvelun eli jos eksyy ni voi kartasta katsella missä mennään.
Kuvia ulkoiselle kovalevylle, muistitikuille. Kamerassa miulla on 8 gigan kortti eli ei se ihan heti täyty. ja kun täyttyy senhän voi vaikka postittaa suomeen ja ostaa uuden kortin tilalle.

olenanna

toimiiko siis jotkut dna , saunalahti mokkulat ausseissakin?

Haagalainen

Lainaus käyttäjältä: olenanna - toukokuu 12, 2010, 22:46
toimiiko siis jotkut dna , saunalahti mokkulat ausseissakin?

Kaipa ne siinä toimii kun DNA'n tai Saunalahden liittymällä olevat kännykätkin, ellei roaming esto ole päällä. Ja saahan niihin lompakkoa säästääkseen australialaisen SIM kortin, ellei sitten suomalainen operaattori ole pistänyt sinne SIM lukitusta.
Harvassa jos missään suomalaisten operaattorien mokkuloissa on UMTS 850, jolloin ei päästä hyödyntämään (Australian parasta?) Telstran 850 MHz verkkoa.

J?ck

Lainaus käyttäjältä: olenanna - toukokuu 12, 2010, 22:46
toimiiko siis jotkut dna , saunalahti mokkulat ausseissakin?

Siinä toisessa ketjussa puhuin asiasta, että otan mokkulan mukaan jos se toimii Ausseissa, ja ideana oli siis se fyysinen palikka, ei liittymä. Soitin elisalle kun olen sulkemassa sitä liittymää ja kysyin niin ainakaan niiden mukaan tuo mokkula ei ole operaattorilukittu, vaan voin ostaa siihen Ausseista oman gsm kortin.  :)

Suomalaista mokkulaliittymä EI kannata missään tapauksessa käyttää ulkomailla, ja jos vaan mahdollista laita Roaming esto päälle tai tuloksena voi olla tuhansien eurojen lasku. Rajaseuduillakin on käynyt niin että mokkula valitse naapurimaan verkon ja siitä se riemu syntyy..

J?ck

Lainaus käyttäjältä: Hoyryjyra - elokuu 30, 2009, 03:13
Mihin sitä läppäriä siellä tarvitsee, jos ei töitä sillä tee.
Puhelimella pääsee facebook, irc, messenger, nettiinki tarvittaessa. uusimpiin nokialaisiin saa Nokia kartat palvelun eli jos eksyy ni voi kartasta katsella missä mennään.
Kuvia ulkoiselle kovalevylle, muistitikuille. Kamerassa miulla on 8 gigan kortti eli ei se ihan heti täyty. ja kun täyttyy senhän voi vaikka postittaa suomeen ja ostaa uuden kortin tilalle.

No jos tykkää vähänkään enemmän kuvailla stillejä tai clippejä niin läppäri on aika ehdoton. Kuvista pystyy valkkaamaan haluamansa ja muokkaamaan ne pienemmäksi jottei upittamisessa mene kaistaa niin tolkuttomasti ja clipeistä työstämään kokonaisuuden. Ihan mielellään sitä näyttää tutuilleen missä on menossa. Vaikka puhelimesta on moneksi (itsellä Omnia HD) niin kyseisiä juttuja sillä ei voi tehdä, vaan lähinnä kevyttä nettiselausta. Btw, siitä hyvä puhelin että siinä tulee mukana Route66 navi, lisäksi saa ilmaiseksi toimimaan Nokian Ovi navin ja pari muuta.. ;) Mulla 4 gigaa tuntuu menevän yhdellä metsäreissulla, eli 8 gigaa on viikonlopun aikana täysi.

Läppärivinkki:
Nyt on tullut todella hyviä läppäreitä 13" näytöllä, joissa riittää tehoa kuvien käsittelyyn(jopa HD klippihin), pitkällä akkukestolla (8-12 tuntia) ja kevyellä painolla, 1,7kg. Eli Asuksen UL30 mallisto. Tuosta tehokkaampi versio jossa saa nappia painamalla lisänäyttiksen ja prossutehoja irti UL30JT. Hinta 670-990.

Rege

Tätä asiaa pohdin juuri itsekin, toisaalta ei yhtään kiinnosta kantaa ylimääräistä tavaraa mukana, toisaalta voisi helpottaa työnsaantia ja asunnonmetsästystä kovastikin? Lokakuussa siis edessä muutto Melbourneen, siellä luulisi nettikahviloita löytyvän, ulkoinen kovalevy on hommattu kuvia varten. Pääasiassa toivon voivani tehdä töitä jos vain niitä löytyy, toivottavasti! Eli paikallinen mokkula kannattaa hommata, vaiko? Entä käsimatkatavaroiden painorajat, läppäri kuluttaa siitä 8 kilosta tietysti? Ei ole ennen ollut konetta reissuilla mukana.

Kiitoksia kaikista neuvoista!  :god:

jRockS

Lainaus käyttäjältä: Rege - elokuu 23, 2010, 23:20
Tätä asiaa pohdin juuri itsekin, toisaalta ei yhtään kiinnosta kantaa ylimääräistä tavaraa mukana, toisaalta voisi helpottaa työnsaantia ja asunnonmetsästystä kovastikin? Lokakuussa siis edessä muutto Melbourneen, siellä luulisi nettikahviloita löytyvän, ulkoinen kovalevy on hommattu kuvia varten. Pääasiassa toivon voivani tehdä töitä jos vain niitä löytyy, toivottavasti! Eli paikallinen mokkula kannattaa hommata, vaiko?

Melbournessa riittaa kylla nettikahviloita, mutta aivan kuten kaikkialla muuallakin, niiden taso on mita sattuu. Itse lahdin matkaan ilman lapparia, mutta taidan kayda itselleni kaytetyn kuitenkin tosta kaupungilta poistamassa. Tyonhaku cv:idenlahettelyineen ei tunnu luontevalta nettikahvilassa, semminkin kun nyt olen kayttanyt (lahinna hostellien) nettimaksuihin jo varmaan sata dollaria. Ilmaista ei tietenkaan oman lapparinkaan kanssa surffailu ole, mutta parin viikon pohtimisen jalkeen taidan tosiaan sen oman lapparin kayda hakemassa. Mulle se roudaaminen ei ole mikaan iso ongelma, koska ajattelin jaada tahan Melbourneen vahan pidemmaksi aikaa. Lisaksi kundi tietokonekaupassa lupasi ostaa lapparin takaisin myohemmin (eli ylimaaraista painoa ei ole tiedossa kun Melbournesta lahden).

Mokkulasta en osaa sanoa, pitaa itsekin tutkia vaihtoehtoja.

Hoyryjyra

Taytyy tassa perua puheita.
Lapparilla kuvien muokkaus ja tallennus on katevaa. ja ilmaisia wifeja joka puolella. myoskin thaimaassa ja laosissa kun reissasin niin wifia joka puolella, selvaa saastoa.
joka reissun jalkeen kuvat talteen, jos kamera haviaa niinkuin allekirjoittaneella niin saastyy ainakin suurin osa kuvista...
toisaalta se painaa, jos asuu autossa, lataaminen on ongelmallista valilla. aina on pieni riski etta joku sen varastaa, tosin lukkokaapit tai respa pitaa lapparin turvassa jos ei itse jaksa vartioida.
itsellani on tassa nyt kahden vaiheilla kun toista vuotta aloittelen wh:lla, etta ostaisko lapparin vai ei. katevahan se ois, mut en kyl tullu australiaan istumaan nena kiinni tietokoneen naytolla 24/7... mokkula on myoskin tosi halpa kayttaa, eli ei tartte es sita wifia aina etsia jos haluaa pika pikaa kayda facebookissa paivittelemassa. kuvat sit pitaa uploadaa ihan nettikahvilassa kun on nopeammat yhteydet.

jRockS

Kavin sitten ostamassa kaytetyn lapparin....Hoyryjyra, osaatko suositella jotain tiettya mokkulaa? Mun kokemukset kotimaan Elisa-mokkulasta negatiivisia, ehka taalla on joku jarkevampi vaihtoehto?

sim

En uskalla suositella suoraan mitään mokkulaa (paitsi välttämään Three:tä) kun en esim. tiedä mikset tykännyt Elisan mokkulasta. Telstralla on ihan kelpo pre-paid-mokkula tarjouksessa $79, sis. 2GB dataa: kts tästä.

Sen lisäksi mainostan röyhkeästi juuri tekemääni ja aihetta sivuavaa postaustani mobiililiittymistä josta toivottavasti on vähän hyötyä muillekin; http://australiaan.wordpress.com/2010/10/07/mobiililiittymat-australiassa/


Hoyryjyra

Eipa pahemmin suosituksia ole kun ei ole kokemusta, telstraa ja vodafonea on kaverit kayttany ja kai ne jotenkuten on pelaillu. saa kait kaupasta mokkulan ja liittyman ja vahan credittia jollai huntilla