Ruoka-aineita ossilan kaupoissa

Aloittaja Jouko, joulukuu 06, 2004, 10:15

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Timo

Soijarouhetta, tai sen kaltaista valmistetta löytyy myös tavallisista ruokakaupoista nimellä Sanitarium TVP Vege-mince. Seuraavassa linkissä on kuva siitä sekä muista valmisteista, jotka saattavat kiinnostaa soijarouheen käyttäjiä eli lähinnä kait kasvissyöjiä.
http://www.vnv.org.au/site/index.php?option=com_content&task=view&id=216&Itemid=78
Noita kaikkia löytynee melko vaivattomasti melkein mistä tahansa ruokakaupasta ainakin kaupungeissa.

Aasialaiista kaupoista saa myös sekä rouhetta että paloja. Nimellä TVP kannattaa kysyä. Nimellä "mock meat"  saanee yleensä seitanista eli vehnäproteiinista maustamalla tehtyjä lihankorvikkeita.

Vegaaneille tiedoksi, että täälläkin kannattaa tutkia tuoteselosteet tarkkaan, e-koodit ovat samat kuin Suomessakin, mutta ilman e-kirjainta.  Esimerkiksi tuo mainittu Sanitariumin TVP Vege-mince ei ole vegaanista, koska sen valmistuksessa on käytetty maitoa (ja olikohan peräti myös kananmunaa?).

Shokata

Timolle iso kiitos tuosta linkistä, tässähän melkein alkaa nälkä tulla kun tuota sivua selasi, sen verran hyvältä näyttää ja valikoimaakin ihan mielettömästi :D Saa nähdä mikä sitten on hinta moisilla tuotteilla, venyykö working holidaylaisen budjetti..



Leokatti

Kato Timo!!  :pepsodent Ihan näin OT:nä piti tähän tämä tunkea... Ookko leiponu ruisleipää? Minulta meni juuri vahingossa pilalle ja nyt muuttoon on niin vähän aikaa, että uutta ei kannata enää pistää happanemaan. Saahan nähdä, muistaako sitä enää miten se tapahtui... onneksi on hakulaatikko! :pepsodent
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

iluvatar

Hienoa, tännehän tuli paljon vastauksia. Mä oon aina tykänny laittaa rahkaa kerman joukkoon ku tekee täytekakkua niin pitää alkaa metsästää sitä ku synttärit on kohta ovella. Kiitos paljon Jaaksille kattavasta listasta! Windsorissa asun niin vois tota Fresh Zonea kokeilla ja eihän tuo Valleykään tästä kaukana ole! Nonih ja kohta lähtee rahkapiirakat uuniin :P

pinkus

Mun taytyy kylla viela kayda tanaan kattomassa toi Kingsburyn Foodworks uudelleen jos sinne vaikka olis niita hapankorppuja ja rahkaa ilmestynyt sitten viime yrittaman.. Ja Ikeassa taidan muuten kayda myos.. on naa vapapaivat sitten ihania! :D

Timo

Kati :D  No, valitettavasti on täytynyt terveyssyistä (haisevat ja kuuluvat vastalauseet, tai vatsalauseet, miten vain), jättää rukiin käyttö vähemmälle. Hieman harmittavaa sikäli kuin mulla on nyt oma myllykin, jolla saa jyvistä ihan tuoreita ruisjauhoja. Rukiin sijalle olen toki kehitellyt uusia metkuja, kuten gluteeniton ruisleivän värinen hapanleipä tummista (musta ja punainen) riisijauhoista sekä maissijauhoista, ja joskus rukiin iduista. Ituleipiä kannattaa kysyä myös terveyskaupoista esim. nimellä "sprouted rye essene bread". Ne ovat aika lähellä tuhtia maalaisruisleipää, itujen lisäksi niissä kun on myös käytetty ruisjauhoja.
Onnea vain muutolle! ja sen jälkeisille leipomuksille!

Shokata, tuon sivun tuotteet ovat hinnaltaan siinä neljän ja kuuden dollarin välillä pakkaus. Taisi tuo puheena ollut TVP olla jotain kolmen taalan paikkeilla. Eivät noista monetkaan sisällä paljoakaan soijaa, vaan etupäässä tärkkelystä ja mausteita. Kannattaa kuitenkin ensin katsastaa aasialaiset kaupat. Siellä soijaproteiini on aidompaa ja halvempaa. Tosin se saattaa olla tehty myös geenimuunnellusta soijasta, eikä pakkauksessa ole välttämättä kunnon tuoteselostetta. Monesti sitä saa ihan irtotavarana haluamansa määrän  tai sitten isoissa pusseissa. Itse olen nähnyt sitä kuutioina useammin kuin rouheena. 

Ja kannattaa muistaa, että tofuhan on melkein samaa tavaraa, märempää vain ja kaloripitoisempaa. Sitä löytyy myös varsin monista tavallisista ruokakaupoista. Samoin tempeä (Tempeh) löytyy kuten myös soijajugurtteja ja -jäätelöitä.

Tuolta antamaltani sivustolta kannattaa myös tutkia muuta asiaa. Sieltä löytyy myös tietoa mm. ostopaikoista ainakin Melbournessa. Myös muiden osavaltioiden osto-oppaita kannattaa tutkia esim. Queenslandin http://www.vegsoc.org.au/products.asp . Siellä luetelluista ostopaikoista saattaa hyvinkin löytyä soijaproteiinia.

RUU

Just kun kerittiin valittamaan, niin FinnCrispin hapankorput olivat ilmestyneet takaisin vanhalle paikalleen lähi-IGAan, hintaan $3.30. FinnCrispin pyöreät näkkärit olivat tehneet tilaa, sillä niiden makuvariantteja oli vähennetty - enää ei saa seesaminsiemenillä koristettuja ja joitain muitakaan makuja.
Mutta nyt pääsee taas ilahduttamaan työkamuja makoisalla haukattavalla.  :peukkuy
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Jutta

Lainaus käyttäjältä: arixmel - elokuu 04, 2006, 10:14


.eikos suomen kieliopissa koko POHJANMAA kirjoiteta isolla??


Tietysti!  :pepsodent

No niin, Oltermannin himo taittuu Havartilla ja kelpo lakuakin on kaupoista löytynyt, Fazerin suklaat pesee mennen tullen pari täkäläisestä kaupasta löytynyttä herkkua. Ruisleipää tekee mieli ja yks mitä oon ettiny pakastekaapeista on keittojuurekset. Löytyykö?
Voinhan toki ne ostaa kokonaisina ja pilkkoa, mutta laiska kun on..
Safewayn hevi-osastolla oli tuorepakattuja pilkottuja vihanneksia pussitettuna, ajaakohan ne asian keiton seassa?

Eniten mun on ikävä hernesoppaa  :o
Oi Jalostajan purkkihernaria ja näkkäriä kunnon juustokerroksella, nam nam.


Tätä tämä raskaus teettää  :XXXX

SeppoG

Lainaus käyttäjältä: Jutta - kesäkuu 04, 2008, 13:44
Eniten mun on ikävä hernesoppaa  :o
Oi Jalostajan purkkihernaria ja näkkäriä kunnon juustokerroksella, nam nam.

Näkkäriä löytyy ainakin IKEA:n Swedish shopista (Leksands crispbread).
Kyll? Australiassakin vituttaa, mutta ei l?hesk??n yht? paljon kuin Suomessa...

Jutta

Näkkäriä onkin jo kertaalleen haettu, miten sekin muka maistuu täälä paremmalta ku ikinä ennen  :confuse
Tänään löysin Southern crossin asemalta, Sugar station-karkkipuljusta liitulakuja ja erisorttisia salmiakin korvikkeita. On ilo taas ylimmillään ja maha kipeenä tänä iltana  :coolh

Jos vielä sitä hernaria sais..

RUU

Lainaus käyttäjältä: Jutta - kesäkuu 04, 2008, 18:23
Näkkäriä onkin jo kertaalleen haettu, miten sekin muka maistuu täälä paremmalta ku ikinä ennen

Ainakin Queenslandissa löytyy ehtaa suomalaista FinnCrispiä IGAsta ja Foodworksista. Ei tosin kaikista kaupoista, joten voi joutua vähän etsimään. Meidän lähi-IGAssa FinnCrispiltä on sekä pikkuisia hapankorppuja että perusmakuisia pyöreitä näkkäreitä. Kerran tuli bongattua montaa eri varianttia sitä pyöreää mutta se oli aika ainutkertaista.
Hapankorput muuten maistuvat paikallisillekin. Ovat kilvan kehuneet erityisen maukkaaksi leiväksi. Aina hyvä hitti morning tea'lle Jarlsberg-juuston kera (Hackmanilla siivutettuna, tottakai  :coolh ).

LainaaTänään löysin Southern crossin asemalta, Sugar station-karkkipuljusta liitulakuja ja erisorttisia salmiakin korvikkeita. On ilo taas ylimmillään ja maha kipeenä tänä iltana  :coolh
Jos vielä sitä hernaria sais..

Liitulakujakin on usein paikallis-IGAssa.
Hernekeiton pulaan auttaa aika hyvin bulkkisupermarketista löytyvä Pea & Ham -purkkikeitto. En nyt muista oliko se Heinz vai Campbell mutta toisella on tosi mainiota keittoa, mielestäni parempaa kuin suomalaiset mallit.  :o
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Jutta

Kiitos soppavinkistä, täytyy testata!
Meidän lähi-Igasta en oo vielä hapankorppuja tai näkkäriä bongannu, jospa tulevaisuudessa. Sain tosin paketin hapankorppuja avuliaalta ystävättäreltä ja ei siinä kauan nokka tuhissut kun sen napaansa pisteli  :pepsodent

Ruisleivän korvikekin löytyi tänään, minä kun en kovin happamesta muutenkaan piittaa, niin Bürgen rye on erittäin makoisa vaihtoehto pullaleivälle, etenkin paahdettuna ja kunnon juustokuorrutuksella.

Kotiäidillä on pienet ilot (ja pian suuret kilot)  :peukkuy

Juustohöylä on muuten myös hakusessa, ei oo lähimarketeista vielä osunu näköpiiriin. Ikea varmaan pelastaa hädästä  :D

ausseihin!

Lainaus käyttäjältä: Jutta - kesäkuu 04, 2008, 20:35
Ruisleivän korvikekin löytyi tänään, minä kun en kovin happamesta muutenkaan piittaa, niin Bürgen rye on erittäin makoisa vaihtoehto pullaleivälle, etenkin paahdettuna ja kunnon juustokuorrutuksella.

Tasan samaa herkkua nautin minakin taalla. Erittain maittava leipa ja juurikin paahdettuna maittavan juuston kera *lurps*.

pinkus

Meilla loytyy juustohoyliakin kaikkien safeway:iden ja colesien hyllyista.. Sielta juustoraastin/paistinlastaosastolta  :pepsodent  Mutta sita hapankorppua en oo vielakaan loytany  :nuttu:

Jutta

Lainaus käyttäjältä: pinkus - kesäkuu 04, 2008, 22:59
Meilla loytyy juustohoyliakin kaikkien safeway:iden ja colesien hyllyista.. Sielta juustoraastin/paistinlastaosastolta  :pepsodent  Mutta sita hapankorppua en oo vielakaan loytany  :nuttu:

Mä oon sitte varmaan sokee  ???

Kummastakaan em. kaupasta en oo löytäny, tosin toi Victoria harbourin Safeway on vasta parisen viikkoa ollu tossa, joten ei joka hyllynkulma oo tuttu.
Tarvinee hankkia vahvemmat rillit  :pepsodent

jounij

Helposti niitä juustohöyliä löytyy, mutta eri asia sitten on, ovatko ne hyviä. Itsellä on kotona kaksi päällepäin hyvän näköistä mutta muuten mitään tekemätöntä höylää. Hackmanilainen puree hyvin Ossilan juustoihinkin.


Varoittaa
Jouni
Canberra

pinkus

Sellainen Colesista ostettu valkokahvainen versio toimii hyvin  :peukkuy

Tuipa

Melbournessa hapankorppua loytyy yleensa seka Suomi talolta (Altona) etta Suomi kirkolta (Heidelberg). Molemmissa paikoissa toimii siis kauppa. Suomi talolta loytyy myos nakkileipaa, jota loytyy myos Ikeasta aika montaa eri mallia.

Jutta

No jos ei toimivaa höylää löydy niin käytetään tuota puukkoa niinku tähänkin asti. Ei se niin nuukaa oo.

Ajattelin huomenna viedä ukkoni juhlistamaan 2v. hääpäivää Ikeaan lihapulla-annoksen pariin  :D Romanttisuuden multihuipentuma  :pepsodent


Leokatti

Ballaratista löysin Colesin leipähyllystä aivan mainion ruisleivän. Nyt ei tule mieleen, mikä se oli nimeltään... Sellainen aivan suomalaisen limpun makuinen leipä. Ainoa leipä, jota olen sen jälkeen ostanut/syönyt.

Vaan tällä hetkellä ei ole puutetta. Kaikkea löytyy suomenmaalla tallustellessa...;) Kun vaan Australia Post ei olisi tyhmyyttään lähettänyt pankkikorttiani takaisin pankkiin  >:( ja lompakostani löytyvä ei olisi mennyt viime kuun lopussa vanhaksi  :nuttu: että voisi käydä sitä käteistä tuolta automaatista ja ostella salmiakkia ja ruisleipää ja salmiakkikossua ja Jättis-tuutteja ja... ja... ja.

Aurinko paistaa ja Suomen kesä kukoistaa. Ah autuutta!
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

jounij

Joo, muista myös Leokatti, että suomalainen syö keskimäärin 16 kiloa lenkkimakkaraa (vai olikohan se pelkästään HK:n sinistä?) vuodessa! Minä saavuin eilen illalla ja aloitin heti kuluttaa omaa osuuttani. Vain viisi viikkoa aikaa!


Lomatunnelmissa myös
Jouni
Canberra

SeppoG

Lainaus käyttäjältä: jounij - kesäkuu 05, 2008, 14:06
Joo, muista myös Leokatti, että suomalainen syö keskimäärin 16 kiloa lenkkimakkaraa (vai olikohan se pelkästään HK:n sinistä?) vuodessa!

Makkaran ystäville tiedoksi että Franklinsista löytyy Knackwurst, "european style sausage" joka on mielestäni lähintä maultaan ja koostumukseltaan mitä pääsee suomalaiseen grillimakkaraan. Maistuu hieman Campingille mutta on ehkä vähän lihaisampi. Toimisi varmaan myös makkarakeitossa.... NAM!
Kyll? Australiassakin vituttaa, mutta ei l?hesk??n yht? paljon kuin Suomessa...

Silppu

Makkaran ystäville tiedoksi, että Franz Smallgood Sunshine Coastilla (QLD) valmistaa runsaasti eurooppalaistyyppisiä makkaroita. Valikoimassa on mm. erilaisia nakkeja, lenkkimakkaroita, kinkkuja, meetwursteja sekä juustoja.

Osoite on Industrial Ave, Caloundra.

Sunshine Coastilla asuville/vieraileville juuston ystäville tiedoksi, että Malenyssä (Maleny-Monville Rd varrella) sijaitseva juustotehdas on alkanut tuomaan sveitisläistä Appenzeller juustoa ja valmistaa myös maukkaita tilsit- ja gruyere-juustoja sekä tietysti aussimakuun cheddar juustoja. Vähän sisempään maahan mentäessä, Kenilworthissa on myös oma juustotehdas ja valikoimissa joitakin muitakin kuin cheddar juustoja. Hyvä ja kattava juustokauppa löytyy myös Malenyn keskustasta ja Caloundrasta.

Kaitlin

Lainaus käyttäjältä: Silppu - kesäkuu 05, 2008, 18:57

Sunshine Coastilla asuville/vieraileville juuston ystäville tiedoksi, että Malenyssä (Maleny-Monville Rd varrella) sijaitseva juustotehdas on alkanut tuomaan sveitisläistä Appenzeller juustoa ja valmistaa myös maukkaita tilsit- ja gruyere-juustoja sekä tietysti aussimakuun cheddar juustoja. Vähän sisempään maahan mentäessä, Kenilworthissa on myös oma juustotehdas ja valikoimissa joitakin muitakin kuin cheddar juustoja. Hyvä ja kattava juustokauppa löytyy myös Malenyn keskustasta ja Caloundrasta.


Pitäiskö sittenkin harkita sitä Sunshine coastia asuinpaikaksi kun lempijuustoakin löytyy :P *cuolaa*

Kati

Kaitlin

Lainaus käyttäjältä: Jutta - kesäkuu 04, 2008, 13:44
Lainaus käyttäjältä: arixmel - elokuu 04, 2006, 10:14


.eikos suomen kieliopissa koko POHJANMAA kirjoiteta isolla??


Tietysti!  :pepsodent


ja minä kun olen aina kirjoittanut sen POHOJANMAA ;) ;)

Onnea masuasukista! Täällä imetyshormoonit sekoittaa yhä päätä ja sen kyllä välillä huomaa sen lisäksi tulee syötyä kuin hevonen, mutta ... aikansa kutakin niinkuin liikunnanopemme sanoi kun räntäsateessa suksia raahattiin ladulle :)

Kati

RUU

Lainaus käyttäjältä: Kaitlin - kesäkuu 06, 2008, 16:06
LainaaMalenyssä (Maleny-Monville Rd varrella) sijaitseva juustotehdas ... Kenilworthissa on myös oma juustotehdas ... juustokauppa löytyy myös Malenyn keskustasta ja Caloundrasta.
Pitäiskö sittenkin harkita sitä Sunshine coastia asuinpaikaksi kun lempijuustoakin löytyy :P *cuolaa*

Nuohan ovat vain loistavia tekosyitä hankkiutua päiväretkelle noihin maisemiin...
Sitäpaitsi Malenyn juustokaupasta saa aivan loistavaa jäätelöä. Jo se yksinään riittää matkan syyksi.  8)
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

RUU

Lainaus käyttäjältä: Kaitlin - kesäkuu 06, 2008, 16:06
Pitäiskö sittenkin harkita sitä Sunshine coastia asuinpaikaksi kun lempijuustoakin löytyy :P *cuolaa*

Jatkanpa vielä toisella linjalla: jos haluaa seikkailla lähialueille, Brisbane on kätevä paikka asua sillä sekä Sunshine että Gold Coast ovat iskuetäisyydellä (tunnissa on jo vaikka missä). Sunshinelta ei tule ehkä enää niin helposti lähdettyä esim Gold Coast Hinterlandiin ja vice versa vaikka molemmat ovat useiden retkien arvoisia alueita.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

arixmel

Lainaus käyttäjältä: pinkus - kesäkuu 05, 2008, 09:00
Sellainen Colesista ostettu valkokahvainen versio toimii hyvin  :peukkuy

pitihan tuo kokeilla (olen kokeillut varmaan jo 5:tta erilaista) ja heureka, sehan on halpa ja hyva  :peukkuy, eli sopii erinomaisesti normaalin poytajuuston leikkaamiseen,,,kumma etta normaali juustokin maistuu nyt paremmalta kun se on ohuissa siivuissa  :pepsodent Kiitos Pinkus
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

pinkus

No eiko olekin!  :pepsodent
Hauskaa olla avuksi :D

Haagalainen

Australialainen ruoka on näköjään myös ravitsevaa 8)
http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.shtml/arkistot/ulkomaat/2008/06/663690

Hyvää juhannusta kaikille Helsingistä!

MariK

Kirribillin delista saa Turkinpippureita ja hapankorppuja... (Kaak, paljonkohan noita turkkareita uskaltaa mainostaa ettei omat varastot lopu ;)) Turkkarit on uus juttu, mutta hollantilaisia salmiakkeja sielta on saanut aina kun mina olen siella kaynyt.

snoopywaiff

Hei onko kenelläkään tietoa saako Ballaratin alueelta rahkaa`? Olisin halunnut tehdä rahkapiirakkaa  ??? Olen myös etsinyt mustikoita.Olen nähnyt niitä joskus pikkurasioissa kaupoissa mutta onko tietoa saisiko niitä ostettua isompina erinä jostakin.

Vaikka ne ei ihan kotimaan mustikoita olekaan niin aika maku ei ole paha. Kiitos tiedosta jo etukäteen.

Jutta

Lainaus käyttäjältä: snoopywaiff - elokuu 05, 2008, 11:00
Hei onko kenelläkään tietoa saako Ballaratin alueelta rahkaa`? Olisin halunnut tehdä rahkapiirakkaa  ??? Olen myös etsinyt mustikoita.Olen nähnyt niitä joskus pikkurasioissa kaupoissa mutta onko tietoa saisiko niitä ostettua isompina erinä jostakin.

Vaikka ne ei ihan kotimaan mustikoita olekaan niin aika maku ei ole paha. Kiitos tiedosta jo etukäteen.

Mä en täältä Mellunmäjestäkään oo rahkaa vielä löytäny  :(
Makoisan ja ennen kaikkea kalorittoman  :coolh omppupiiraan sain väännettyä kun korvasin ohjeen kermaviilin sour cremellä, oli jopa alkuperäistä maukkaampaa.

Mutta, Royal Women´s hospitalin kahviosta saa vallan maukkaita korvapuustin korvikkeita! Ukolle jo tein selväksi, että kun siellä makaan uuden perheenjäsenen kera, niin tuliaiset löytyy kahvion hyllystä kiitos!

Mitähän noista maukkaista mangoista keksis vääntää? Ideoita?

RUU

Lainaus käyttäjältä: Jutta - syyskuu 23, 2008, 10:46
Mutta, Royal Women´s hospitalin kahviosta saa vallan maukkaita korvapuustin korvikkeita!

Mitähän noista maukkaista mangoista keksis vääntää? Ideoita?
Ai, tastahan saatiin nyt uusi, tosi hohdokas matkailukohde etelanreissuille.  :pepsodent

Ja noista mangoista on pakko sanoa, etta kunhan satokausi kaynnistyy niin mangothan kuuluu vaantaa suoraan suuhun, mehut suupielia ja pitkin paitaa valuen!  :peukkuy Niin hyvaa tavaraa ei kannata uuniin tai kattilaan sulloa, suuhun vaan...
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

jounij

Lainaus käyttäjältä: RUU - syyskuu 23, 2008, 11:20
...mangothan kuuluu vaantaa suoraan suuhun, mehut suupielia ja pitkin paitaa valuen!

Vanha sanonta kuuluukin, että mangot pitää syödä alasti vannassa istuen, heh heh...

Minä teen usein mangoista intialaistyylistä lassi-juomaa: sekoita tehosekoittimella keskenään muutaman mangon hedelmälihat ja sopiva määrä maustamatonta jugurtia. Jos tulos on liian hapanta, voit lisätä hieman sokeria. Jos taas juoma on liian paksua, voit ohentaa sitä kylmällä vedellä (tai vaikka maidollakin). Helppoa ja hyvää kesäjuomaa jäillä tai ilman!


Vihjaisee
Jouni
Canberra

pinkus

Lainaus käyttäjältä: Jutta - syyskuu 23, 2008, 10:46

Mä en täältä Mellunmäjestäkään oo rahkaa vielä löytäny  :(
Makoisan ja ennen kaikkea kalorittoman  :coolh omppupiiraan sain väännettyä kun korvasin ohjeen kermaviilin sour cremellä, oli jopa alkuperäistä maukkaampaa.


No en oo minakaan! Oon varmaan vaarassa osassa kaupunkia kun ei loydy. Mutta omenapiirakka kuulostaa hyvalta (etenkin se kalorittomuus!!  :pepsodent ). Pitanee kokeilla :)

chilifinn

Osaako kukaan neuvoa näin joulun alla että minkälaista riisiä pitää ostaa jotta saa jouluaamuna keitettyä onnistuneen riisipuuron?
Kaupoissa kun on pitkäjyväistä, on jasmiiniriisiä, Mediterranean rice etc. Osaisitteko neuvoa mistä keittyy suomalainen riisipuuro?

Jouluvalmistelujen keskeltä hyvän joulun toivotukset!

Merja

Minä käytän sekä riisipuuroon että sushin tekoon Sun Rice Medium Grain riisiä. Keittoaika on noin tunnin. Lapset syövät 2 litran puuron yhdessä päivässä, joten meillä keitetään 4 litraa puuroa, silloin saadaan vähän karjalanpiirakoitakin.

chilifinn

Kiitos Merja, ja iloista joulua!

Rabidos

Laitoimme eilen riisipuuron Sun Ricen "arborio"-riisistä. Ihan tuli sitä aitoa perinteistä puuroa. Voi olla hyvinkin tuo Merjan tarkoittama riisi - pussissa lukee myös "medium grain". Arborio on siis kuitenkin tuo riisityyppi (samaa käytetään täällä risoton teossa) ja muitakin merkkejä löytyy.