Headwind kyseli alla.
Vastataan heti alle aiheen niin on helpompaa.
Nyt kiinnostaa Australian terveydenhuoltosysteemi ja sen kustannukset/korvaukset, erityisesti raskauteen, synnytykseen ja lapsenhoitoon liittyen.
Kaivelin Centrelinkin sivuilta seuraavaa (korjatkaa jos olen väärässä)
- lapsen syntymään ja lapsenhoitoon liityvät korvaukset (Family Payments) eivät kuulu maahanmuuttajien ns. kahden vuoden karanteeniin vaan niitä saa heti kun lapsi syntyy. Tähän kuuluisi Family Tax Benefit Part A ja B, Maternity Allowance, Maternity Immunisation Allowance ja Baby Bonus (perheen tuloista tietysti riippuen)
- Ainoa Family Payments korvaus, jota maksetaan (tuloista riippuen) vasta 2v karanteenin jälkeen on Parenting Payment.
- ei korvauksia raskausajalta vaan synnytyksen jälkeen saa nipun hakupapereita erilaisia korvauksia varten
- Family assistance officen www-palvelin (
www.familyassist.gov.au) kai alhaalla kun sinne ei näytä pääsevän
Medicare-systeemistä:
Eikö ole niin että terveydenhuolto julkisissa laitoksissa on ilmaista Medicare-ohjelmassa? Ja jos menee yksityiselle, niin Medicare maksaa 75% ja joko itse tai oma vakuutus maksaa loput. Siispä:
- maksaako raskausajan neuvola jotain vai onko ilmainen?
- maksaako äitiysneuvola jotain vai onko ilmainen?
- maksaako itse synnyttäminen julkisessa sairaalassa jotain?
Olisiko jollakin viimeaikaisia omakohtaisia kokemuksia näistä? Kaikista vinkeistä ja tiedoista kiitollinen
Vastaus
Ensiksikin mitään raskausajan neuvolasysteemiä ei ole, vaan kaikki käy lääkärillä. Jos et halua maksaa mitään voi käydä ns.bulk billing(suoralaskutus medicarelta) yleislääkärillä. Muuten voit valita yksityisen, johon saa suosituksen yleislääkäriltä. Se yksityislääkäri sitten valitsee, mihin sairaalaan menet synnyttämään. Tai vastaavasti, jos olet mieltynyt johonkin sairaalaan, niin voit käydä sieltä kysymässä lääkärilistaa, ja sitten pyytää yleislääkäriltä suositusta jollekin niistä.Suoraan ei täällä voi spesialistille mennä, aina tarvitsee yleislääkärin suosituksen.
Äitiysneuvola systeemi on ilmainen, mutta ei suinkaan pakollinen, voit mennä, jos haluat.
Julkinen sairaala on mielestäni ilmainen.
Ambulanssivakuutus on syytä ottaa varmuuden vuoksi, koska siitä voi saada suurenkin laskun aikaiseksi, jos käy huono tuuri.
Jos miellyt yksityissairaala toimintaan, sinulla tulee olla yksityisvakuutus ennen raskauden alkua.
Muussa tapauksessa maksat itse sen medicare korvauksen ulkopuolelle jäävän osuuden.
Jos otat itsellesi vakuutuksen, tulee sinun sen jäkeen saada lista niistä sairaaloista, jotka on vakkutusyhtiön suosituslistalla.
Silloin koko paketti sisältyy vakuutukseen, muussa tapauksessa tulee voimaan omavastuuosuus.
Suurin lasku tänäpäivänä yksityissairaaloissa vieraillessasi koostuu huonemaksusta, ja erikoislääkärin palkkioista.
Nyt tarvii tunnustaa että meidän viimeisin kokemus on 4v takaa, ja vettä on paljon virrannut tonavassa sen jälkeen.
Mutta se muutos on tullut meidän tapauksen jälkee, että vakuutusyhtiöt on listannut omat sairaalansa, joista ei tule jälkilaskua perään.
Muussa tapauksessa omavastuuosuus voi vaihdella $1500-5000 välillä, riippuen tilanteesta.
Nyt perään sanon heti sen, että yksityissairaaloissa palvelu on aina henkilökohtaisempaa, sekä asiakasystävällisempää.
Ja jos jonkun lääkärin tai hoitajan naama ei miellytä, voi pyytää toisen tilalle.
Siitä ilosta saat maksaa perhevakuutuksena vuosittain $1800-3000.
Eli ei halpaa, mutta olen itse laskenut vuosien mittaan sen kuitenkin kannattaveksi.
Esim jos joutuu vauvan tai lapsen kanssa johonkin vaikeampaan tilnateeseen, jossa julkisella sektorilla on pitkät jonot, saat yksityisellä siihen avun heti.
Ja niin oma kuin lapsien hyvinvointihan on rahalla mitattuna vähän tekopyhää.
Tämä minun mielipiteeni, vaimon auttamana.

:coolh
[Editoitu 30/5/03 @: raivo]