Suomeen muuttaminen ja ongelmat te-toimiston kanssa, AUTTAKAA!

Aloittaja LazziN, elokuu 27, 2015, 23:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

LazziN

Moro!
Tulin Ausseista Suomeen Toukokuussa ja käytännössä koko kesän olen ollut työttömänä. Kävin Toukokuun lopussa te-toimistossa ja selitin tilanteen, että olen tullut ausseista reppureissaamasta plää plää plää..
Sitten möläytin tietenkin että olen ollut töissä siellä: 3kk ilmastointihommia Sydneyssä. Silloin kyseinen virkailija sanoi, että mun täytyy tehdä selvityspyyntö irtisanoutumisesta Sydneyssä ja sanoi vain että riittää kun pistät siihen, että palaat takaisin Suomeen. Nohh.. nyt 18.8 tuli kielteinen päätös 7.5-4.8 väliselle ajalle: "Hakijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen, koska hän on 06.05.2015 eronnut työstä ilman pätevää syytä tai aiheuttanut työsuhteen päättymisen (TTL 2 a luku 1 §)."
Nyt sitten tämän jälkeen toimitin uudelleenkäsittelypyynnön mihin kirjotin kaikki mahdolliset perustelut, että saisin tukea.
Kirjoitin mm. ettei WH-viisumilla saa työskennellä samalla työnantajalla yli 6kk ja ettei minulle ollut enään töitä, koska löysivät tilalleni uuden "vakituisen" työntekijän ja että reissun tarkoitus oli nähdä maailmaa eikä tehdä töitä, niinkun viisumin ehdoissakin lukee, että työnteon tarkoitus on kustantaa reissaamisesta aiheutuvat kulut yms.
Nyt sitten tuli uusi kielteinen päätös etten antanut mitään järkevää perustelua miksi irtisanouduin työstä. Tietenkään mulla ei mitään todistuksia tai työsopimuksia ole, koska kyseessä oli vähän niinkun hanttihommista.
Onko teillä mitään hyviä vinkkejä mitä laittaa perusteluksi, että saan työkkärin kirjoittamaan myönteisen päätöksen Kelalle?
Työkkäriin ja Kelaankin, kun soitin niin molemmat puhelimen päässä olivat sitä mieltä, että olen oikeutettu työttömyysetuuteen, koska kyseessähän ei ollut mikään työmatka tms. Asiahan on eri jos vaikka EU:n sisällä olisin Suomesta lähtenyt työskentelemään johonkin maahan, mutta tämän reissun luonne nyt oli ihan eri, nimenomaan reppureissaustarkoituksessa.
Eli heittäkääpäs nyt jotain hyviä vinkkejä jos tulee mieleen, koska täähän nyt on ihan väärin tällein :D

minnaaaa1

Moikka!

Itse olen käynyt läpi saman rumban. Tietty riippuu minkä ikäinen olet, alle 25-vuotiaan pitää hakea kahta koulupaikkaa vaikka sitten Ausseista käsin. Minulla kävi siis niin, että tulin Suomeen ja entisen työpaikkani pomo soitti heti että haluaisinko aloittaa työt seuraavana maanantaina. Tein kesän töitä Suomessa ja elo-syyskuussa työt loppuivat ja koitti työttömän arki. Menin työkkäriin (kävin siellä siis lähemmäs kymmenen kertaa kun virkailijat ovat niin "ammattitaitoisia" mutta tiivistän ne nyt yhteen) ja selitin että olen ollut ulkomailla. Heti huomattiin että olen alle 25v ja olisi pitänyt hakea keväällä kahteen kouluun. Toisekseen en käynyt työkkärissä sanomassa mitään kun lähdin ja virkailija sanoi että minulla täytyisi olla 3kk työtä tehtynä viimeiseltä puolelta vuodelta. Sanoin tehneeni Ausseissa yli 3kk töitä mutta se ei kuulemma kelpaa koska se on EU-alueen ulkopuolella. Loppujen lopuksi kysyin että mistä nyt voisin saada jotain avustusta siihen asti että löydän töitä niin työkkärissä sanoivat että sossusta. No lompsin sitten sossuun, jossa jonotin päivän ja sain vastaukseksi että he odottavat Kelan ja työkkärin päätöstä että sieltä ei mitään tipu. Menin Kelalle, jossa sanottiin että he odottavat sossun ja työkkärin vastauksia. Tässä vaiheessa alkoi jo keittää sen verran että menin työkkäriin ja sanoin että haluan nyt tiedon saanko tukiaisia vai en. Työkkärin täti sanoi että he odottavat sossun ja Kelan päätöksiä. Aloitin tämän asian hoidon siis elo-syyskuussa ja lopullisen vastauksen sain joulukuun puolessa välissä työkkärissä, etten saa työttömyystukia ja karenssiakin napsahti muistaakseni yli puolivuotta. Ja tämä karenssi ei siis kulu muuten kuin työtä tehden tietty tuntimäärä viikossa, ei makaamalla sossun tuilla puolta vuotta. Sossukin sitten syksyn mittaan suostui ottamaan minut asiakkaakseen mutta kahden kuukauden aikana en saanut mitään koska minulla oli "yli 1000e ylijäämää" vaikka minulla ei sellaisia rahoja ollut. Eli siis elin kaksi kuukautta ilman tuloja vanhempien ja kavereiden ruoka-avustuksilla.

Toivottavasti sulla menee vähän helpommin tämä asia :)