Paikallinen ajokortti

Aloittaja bends, lokakuu 11, 2012, 11:55

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

bends

Olen working holiday -visalla Australiassa nyt neljättä viikkoa. Nyt olen matkaamassa Etelä-rannikolle Adelaideen töiden perässä ja sieltä sanottiin, että kansainvälinen ajokortti ei käy, vaan mulla pitää olla paikallinen australialainen ajokortti, jotta voin ajaa firman autoja tms. Kerroin etten tiedä miten tuo onnistuu, kun olen vasta tänne tullut eikä tarkoituksena ole vuotta pidempään olla. Sanoivat että voivat ehkä jossain tapauksissa oikoa, mutta tuo ajokortti olisi silti tooodella tärkeä.

Onko mulla siis mahdollisuuksia saada paikallista ajokorttia täältä? Jos se duunipaikka vaan onnistuu, niin Adelaidessa viivyn luultavasti 3-4kk.

Olen siis 21v. tyttö, joka omistaa kansainvälisen ajokortin.


RUU

Bends, suomalaiselle tuon paikallisen ajokortin hankkiminen on aika yksinkertaista.
South Australian hallituksen sivu Driving with an overseas licence auttanee alkuun...
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

bends

Kiitos RUU,

Mitenköhän vaikea tuo teoriakoe on läpäistä jos ei ole ausseissa autoa ajanut lukuunottamatta paria sataa kilometriä ja sekin melkein suoralla tiellä?

MH

Jos sulla Suomalainen Eu mallin ajokortti on niin et tarvitse mitään kirjallisia tms. Sen kun marssii tiskille ja kertoo haluavansa paikallisen ajokortin.

b9leto00

Mutta eikö pelkästään suomalainen ajokortti kelpaa? Lukee parillakymmenellä kielellä että Driving Licence

Haagalainen

Lainaus käyttäjältä: b9leto00 - lokakuu 18, 2012, 13:48
Mutta eikö pelkästään suomalainen ajokortti kelpaa? Lukee parillakymmenellä kielellä että Driving Licence

Oikeita vastauksia ovat sekä "kelpaa" että "ei kelpaa". Asiasta on jo valmiiksi kirjoitettuna foorumilla juttua vaikka kuinka paljon, eli ei muuta kun hakemaan.
Tässä nimenomaisessa tapauksessa oli kuitenkin kyse siitä, että työnantaja vaati aussikorttia, riippumatta siitä mikä virallisesti riittää.

Savonian

Osoitan suuren tyhmyyteni, mutta: NSW:n liikenneviraston nettisivut on vähän hankalasti ymmärrettävät, mihin ihmeeseen mun pitää mennä että pääsen sitä korttia vaihtamaan? Yhteystiedoista löytyi Parramatan konttori ja pääkonttori, mutta jotenkin sain sen kuvan että ne on viraston tiloja, ei asiakaspalveluun tarkoitettuja...

RUU

RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

RUU

Lainaus käyttäjältä: bends - lokakuu 17, 2012, 19:40
Mitenköhän vaikea tuo teoriakoe on läpäistä jos ei ole ausseissa autoa ajanut lukuunottamatta paria sataa kilometriä ja sekin melkein suoralla tiellä?
Koe tehdään QLD Transportin toimistossa, saat tiskiltä lomakkeen, jonka käyt täyttämässä ja palautat takaisin tiskille. Kysymyksiä on muistaakseni 20 (normaalissa henkilöautokokeessa).
Harjoitustestejä löytyy netistä, esim TMR:n Road Rules Test ja RACQ.
Kannattaa käydä news agentiltä ostamassa Safe Driving In Queensland handbook. Siitä löytyy kaikki tarvittava tieto kokeen läpäisemiseksi.

Huomaa muuten, että jos suoritat ajokortin täällä, ja haluat sen oikeuttavan myös manuaalivaihteiston käyttöön, opettajallasi pitää olla siihen oikeuttava kortti ja tietenkin harjoitusta kannattaa hankkia sen verran että ajokoe sujuu hyvin.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

RUU

Lainaus käyttäjältä: b9leto00 - lokakuu 18, 2012, 13:48
Mutta eikö pelkästään suomalainen ajokortti kelpaa? Lukee parillakymmenellä kielellä että Driving Licence
Haulla löytyisi pitkät tarinat, joiden yhteenveto on: tilapäisen viisumin haltija voi ajaa kotimaansa kortilla viisumin koko voimassaolon ajan, pysyvän viisumin haltijoiden on hankittava paikallinen ajokortti yleensä 3 kk kuluessa maahan saapumisesta tai viisumin saamisesta (jos sen saa maassa ollessaan).

Työnantaja haluaa paikallisen kortin todennäköisesti vakuutussyistä. Uskallan veikata, että vakuutusehdot kattavat vain paikallisilla korteilla ajavat.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

MK

Tulisikohan ajokortin hankkiminen halvemmaksi Suomessa vai Australiassa, olettaen että käytännön ajo-opetus tapahtuu ajokoulun puolesta?