Mihin siirrätte kirjat working holiday -reissun ajaksi

Aloittaja tinukki, elokuu 12, 2013, 22:28

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tinukki

Heipä hei!

Lokakuussa koittaa lähtö maailmalle. Marraskuun alussa matkaan Melbourneen ja siitä eteenpäin ei ole vielä suunnitelmia. Tarkoitus on viettää vuosi Australian ihmeellisessä maassa. Olen tässä pähkäillyt, että mihin siirrän kirjat reissun ajaksi. Pitäisikö vain jättää ne nykyiseen asuntoon, vaikka asuntoon tuleekin matkan ajaksi uusi vuorkalainen. Mitä te muut olette tehneet? Oletteko ilmoittaneet Kelaan pitkästä oleskelusta ulkomailla? Eikö se tarkoita, että sitten ei enää kuuluu Suomen sosiaaliturvan piiriin?

Kiitoksia jo etukäteen.

vuokko

Kelaan tietty voit ilmottaa ,mutta kuulut kelan piiriin vuoden ,eli ei vaikuta  tuo sinun vuosi täällä oleskeluun

tarakihi

Itse siirsin vanhempien luokse niin tulee mahdollinen postikin sinne.

tinukki

Kiitoksia. Itse asiassa reissu kestää yli vuoden, sillä tarkoitus olisi viettää vielä lopuksi muutama kk Uudessa-Seelannissa. Onko sosiaaliturvan piiriin helppo päästä takaisin kun palaa kotiin?

sina1800

Juuri kävin Kelassa selvittelemässä näitä. Sosiaaliturvaan pääsee takaisin helposti, ilmoitus riittää. Suuremmaksi ongelmaksi tapauksessasi nousee se, että matkavakuutuksen hinta nousee hurjiin summiin jos et ole sosiaaliturvan piirissä. Nimittäin jos reissusi kestää yli vuoden, tiput sosiaaliturvasta heti poistuttuasi suomesta (yli vuoden oleskelu lasketaan vakituiseksi asumiseksi) eikä vasta kun vuosi tulee täyteen. Ilmeisesti matkavakuutuksissa kelakin korvaa jotain sairaskuluista, jolloin vakuutuksen hinta on halvempi. Ilman suomen sosiaaliturvaa matkavakuutuksen hinnassa puhuttiin tuhansista euroista... Että kannattaapa selvitellä tarkkaan. Minullakin oli alkuperäinen tarkoitus olla reissussa yli vuosi, mutta juuri näistä syistä päätiin pitäytyä vain vuodessa, ja tehdä Uuden-Seelannin visiittini Working Holidayn aikana.

tinukki

Okei, nyt alko vähän jännittää. Olen jo sopinut töissä ja asunnon kannalta, että olen yli vuoden poissa.  Aika hassua kun soittelin vakuutusyhtiöön, niin ei tuosta mainittu mitään. Vaikka sanoin, että tarkoituksena olla reilu vuosi reissussa. Sanottiin vain, että voin ottaa vuodeksi matkavakuutuksen, jonka jälkeen vakuutusta tulee jatkaa kk kerrallaan (vai oliko se, että voi saman tien jatkaa useamman kuukauden). Vakuutuksen hinnaksi yhdelle vuodelle tuli vähän alle 400 euroa, eikä mistään useista tuhansista ollut puhettakaan. En siis ole vielä ostanut vakuutusta.

Mitä te muut, jotka olette olleet yli vuoden reissussa, olette tehneet vakuutuksen ja kelan suhteen?


sina1800

Okei, kannattaa myös ihan itse käydä siellä Kelassa selvittämässä, tai soittaa. Sellainenkin mahdollisuus kuulemma on että anoo erikseen kelalta mahdollisuutta venyttää tuota aikaa, mutta en tiedä mitä perusteita sille pitää olla. Jännä juttu tuo vakuutusjuttu, kun mulle ne selitti tän ihan selkeästi että ei onnistu, tai siis onnistuu mutta maksaa paljon enemmän jos ei kuulu sosiaaliturvaan. Ensin kannattaa selvittää se kela-asia, niin siitten voit varmistaa sen vakuutuyhtiöstä kunhan tiedät varmuudella sosiaaliturvaan kuulumisesi. :) Tsemppiä selvittelyyn, itsellä alkaa olla kaikki hommat hoidossa ja lähtö 7.9. :)

tinukki

Joo onneks on vielä aikaa selvitellä tätä asiaa. Kiitos paljon avusta ja oikein mahtavaa reissua!  :)