Avatumista

Aloittaja concept-, syyskuu 27, 2005, 14:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

concept-

Pyydan jo etukateen anteeksi jos loukkaan jonkun tunteita talla.

Elikkas mikas nykyajan ihmisia vaivaa? Luen paria eri keskustelu palstaa jossa keskustellaa Australiasta ym.

Ja aina on samat kysymykset: mista halvin lento, mita se maksaa, onko australiassa lammin, sanokaa paras ranta australiassa jne. Puolet noista kysymyksista ovat niin turhia toiset puolet, no vastaukset loytyisivat googlesta tai taalta.

Jos ihmiset haluavat halpoja lentolippuja niin etsikaa niita.

ebookers
kilroy
vertaa.fi

kaveri just lahetti mulle mailia et se olis tulos tanne vierailemaan mua, mut mun tarvis kuulema loytaa hanelle halpa lippu ku ite sain joskus aikonaan halvan. no sain sen tuurilla jouduin venailemaan kentilla monia tunteja, lentamaan paskan reitin ja en lentanyt sesonki aikana.

sit on se ikune kysymys, olen tulossa australiaan wh viisumilla vuodeks kui paljo rahaa tarvin mukaan, no eikohan se riipu mita ihmiset aikovat taalla tehda.

sit on myos se etta saako backbackerit helposti duunia; sekin varmaan riippuu minkalaine koulutus, missa kaupungissa olet ja mika on tilanne tyollisyyydessa.

elikkas mulla on huono paiva tanaan ja meni totaallisesti hermot frendin mailiin joten nyt puran paskaa oloani taalla anteeksi  :nuttu:

peace :god:

eevis

concept- :D

Hmm, oiskohan syyna etta nykyaan kaikki taytyy saada maailmassa mahdollisimman helpolla, joten miksei vastauksia elamaa suurempiin kysymyksiin naista foorumeistakin... :confuse :)

Mutta sulle ehdottaisin, etta laitat frendille meilia takaisin etta hei tassa linkit ebookers, kilroy ja vertaa.fi ja ilmoittele sitten koska tulet...ja sitten lahdet ulos aurinkoon kaljalle. :XXXX :cool:

Cheers
eevis
Dees - We will bloody bounce back!!!


MH

Mielestäni halpuuden ihannoimisessa ei ole mitään järkeä. Nyt jo ollaan menty siihen että jos haluat esim. ostaa laadukkaan työkalun ei sellaista tahdo löytyä tai puhumattakaan kodinkoneesta ja vaikka olisit valmis maksamaan hyvästä ei sellaista ole tarjolla. Vastauksena kuulee usein kaupassa että Laadukkailla (lue kalliilla) tuotteella ei ole kysyntää ja eivät suostu sellaista yksittäiskappaleena tilaamaan vaikka olisi valmis odottamaan ja maksamaan pyydetyn hinnan. Tällä en luonnollisestikaan tarkoita sitä että korkea hinta merkitsisi samaa kuin laatu mutta aika usein näin on.

Nykke

Niin ja itse väittäisin että tuo halpuuden aikakausi ja ihanuus on ohimenevää. Useat ihmiset, joukkoon itselukien olen valmis maksamaan hyvästä palvelusta. Suurin osa omasta työstäni on asiakaspalvelua ja sitä osaa todellakin arvostaa hyvää palvelua muualla ja päinvastoin. Jos joskus saan esim. ravintolassa hyvää palvelua niin aivan varmasti annan palautetta esimiestasolle asti. Mikäli tunnen kokeneeni vääryyttä, teen usein surutta reklamaation.  

Matkailussa usein käytän itsekin noita halpalentoja, koska kyllä se rahakin merkitsee. Tosiaan loppukesästä kun varasin liput Australiaan olisi halvin paikka ollut Kilroytravels, mutta ostin liput muutamaa kymppiä hintavammasta Areasta - koska tiesin saavani parempaa palvelua kuin Kilroyssa (aiempien kokemusten perusteella).

Itse kun olen matkailupuolella töissä, niin voin sanoa että lomien suhteen ihmiset vaativat yhä enemmän palvelua, asiantuntevuutta sekä tasoa. Lehdissäkin huomaa jokerimatkojen kadonneen lähes tyystin. Kyllä varsinkin suomalaiset tietävät että hyvä & halvin on aika mahdoton yhtälö.
Täällä Dundernewsissähän valtaosa on nuoria opiskelijoita, jotka haluavat tehdä niitä budjettireissuja, koska raha on ensimmäinen ratkaiseva kriteeri ja onhan se ymmärrettävää.

Jokainen voi itse aina vaikuttaa siihen minkä verran itse on valmis maksamaan asiakaspalvelusta..heh tulee ihan mieleen tuo lastensarja Captain planet, jossa sanottiin "jokainen voi vaikuttaa..." :D

// Nykke

concept-

eevis niin myos teinkin pistin hanelle linkin noihin ja myos tanne dunderiin ja viittasin myos etta ala sit stna kysy samaa kysymysta tuol vaan kayta hakua :D ja aurinkoiselle kaljalle olisi kiva menna mut newcastlessa sataa vetta no onneksi huomenna lennan rockhamptoniin ja siita veneella great keppeliin viikoksi rentoutuu!

marX

Olisikohan sellainen kunnon FAQ tuonne forumin etusivulle paikallaan. Oikeasti nuo concept-in mainitsemat kysymykset ovat kyllä sellaisia, joita saa totaaliseen kyllästymiseen asti lukea aina uudestaan ja uudestaan..

Ja muuten, Newcastlessa paistaa loppuviikon aurinko! Muuta ei suvaita, sillä oon siellä lomailemassa huomisesta alkaen.. :cool:
\"Turku on Suomen Teisko\"

eevis

concept- :D

hehheh joo kayta hakua... Sataa...hmm pelkasinkin vahan etta sanot noin...no, verhot kiinni ja otat pari niin ei varmaan sade enaa haittaa. :)

marX :D

onhan meilla kokonainen FAQ-alafoorumi, mutta se on tuolla Elamaa Australiassa -foorumin alla...hmm ehka ihmiset ei sitten loyda sita? Hataran muistin mukaan oisko se joskus ollut suoraan index-sivulla kauan sitten? No, kaikkeen ei kuiteskaan noita FAQeja ole (viela, hiljaa hyva tulee), mutta hyva idis laittaa se vaikka etusivulle, eikohan Jouko sun ehdotuksen taalta bongaa ja pista mietintamyssyyn!
Dees - We will bloody bounce back!!!


Aikis

Taas on moteraattorit pistaneet tuulemaan...!!! Hyva hyva. Ilmeisesti se on niin etta FAQ pittaa olla ihan tuossa silmain tasalla, muu ei auta. Ei se mikaan ihme ole etta conceptia ja montaa muutakin lukijaa - ja varmaan juuri teita moderaattoreita - valilla nyppii, kun saman aiheista kysymysta kysytaan, vaikka paria pykalaa alempana on piiiiitka keskustelu just siita samasta... Esimerkkeja loytyy paivan viestipalstaltakin! Mutta onneksi kehitys kehittyy ja siina mukana dundernews -palstakin. Eli kiitos vaan monien puolesta conceptille kun nostit kissan poydalle!

Aivan asiasta kymmenenteen. Mika idiomi vastaa aussienglannissa tuota kissa poydalle -jutskaa? Joku (swear it wasn't me) kertoi just jossian tilanteessa sanoneensa tuon englanniksi ja aussit oli kattoneet huuli pyoreena etta mita tuo finski oikein meinaa... Mainiosta idiomisanakirjastani en ainakaan yhtakkia loytanyt vastaavaa, joten jos joku tietaa niin ystavallisesti voitko kertoa. Kun ei tuo haku-nappulakaan auttanut!

susuli

Minun nähdäkseni tämä johtuu enimmäkseen siitä, että netti on pullollaan matkailuforumeja, joissa ihmiset kyselee näitä asioita ja saavat järjestään vastauksen että kysy dunderista. Toisaalta, ihmiset, varsinkin nuoret, ovat aika lailla tottuneita nykyään juuri tähän kaikki- minulle- nyt- välittömästi.

Muuten, minunkin ystäväni suorastaan ylitti itsensä tullessaan luokseni Ausseihin, hän pyysi minua hankkimaan itselleen majoituksen, kuitenkin huomioiden sitä ja tätä ja muistaen myös tämän ja tuon, sillä HÄN on matkailualan ammattilainen ja tietää sesonkivaihtelut, varustuksen tason vaikutuksen hintaan etc... Susuli joutui tovin ihmettelemään, miksi neiti ei itse googlaa sopivaa majoitusta, ammattilainen kun on:?

Pääsääntöisesti minä olen kuitenkin enemmän kuin iloinen voidessani auttaa jotakuta matkalla eteen kävelevien tilanteiden ja ongelmien selvittämisessä.
-LIFE IS LIKE A CIGARETTE, SMOKE IT TO THE BUTT-

eevis

Juu hyviä ideoitaan kannattaa aina ylläpidolle ehdotella, meille käyttäjillehän he tämän foorumin ovat tarkoittaneet. :god: Jotain toteuttavat, jotain ei, mutta olen varma että miettimättä ehdotuksia ei ohiteta.

Ja vielä noista FAQ:sta ja haun käyttämisestä...tosiaan hienoa ja suositeltavaa on, jos niitä avukseen käyttää ennen sadannen kerran uuden ketjun samasta aiheesta aloittamista :) mutta huom ei nyt kannata kenenkään sitten kuitenkaan alkaa pelätä sitä postittamista. Tärkeintähän on, että tieto kulkee ja ihmiset saavat sitä apua ongelmiinsa ja vastauksia kysymyksiinsä. ...Ja eiköhän sitä vähitellen kaikki opi hakua käyttämään, kun tulee niitä "käytä hakua" -vastauksia muutaman kerran. :):):)
Dees - We will bloody bounce back!!!


marX

Jees. Kiitokset tosiaan moderaattoreille, jotka jaksaa täällä oikeasti tehdä töitä, että forumi olisi mukava kaikille lukea. :peukkuy

Mutta noita FAQeja kun katselin, niin kovin vaivalloiselta näyttää niiden kautta informaation etsiminen. Linkkejä viestiketjuihin, joista sitten itse asian etsimiseen pitää nähdä vielä lisää vaivaa. Paljon helpompaa on vain aloittaa uusi ketju omalla kysymyksellä.

Otetaanpa esimerkiksi tuo lentolippu-aihe, joka ainakin omalla kohdallani tuntuu olevan se kaikkei yleisin. Olisi hyvä, jos olisi tasan yksi ketju, joka sisältäisi kaiken keskustelun lentolipuista, eikä sitten oikeastaan höpötettäisi mistään muusta siinä ohessa. Tällöin olisi oikeasti helppoa löytää sitä infoa... Tuo toki vaatisi käyttäjiltä lisää kurinalaisuutta, jota taas on vaikea odottaa uusilta käyttäjiltä jotka useimmiten ovatkin juuri ne samat ihmiset, jotka noita perusjuttuja kyselevätkin.

Tällaista pohdintaa tällä kertaa.
\"Turku on Suomen Teisko\"

susuli

Mutta tuollainen lentolippu FAQ löytyy...:?
-LIFE IS LIKE A CIGARETTE, SMOKE IT TO THE BUTT-

concept-

LainaaAlkuperäinen postittaja marX
Olisikohan sellainen kunnon FAQ tuonne forumin etusivulle paikallaan. Oikeasti nuo concept-in mainitsemat kysymykset ovat kyllä sellaisia, joita saa totaaliseen kyllästymiseen asti lukea aina uudestaan ja uudestaan..

Ja muuten, Newcastlessa paistaa loppuviikon aurinko! Muuta ei suvaita, sillä oon siellä lomailemassa huomisesta alkaen.. :cool:

marx ma taas lahden huomenna great barrier reeffille jos olisin tienny et tuut ni olisit voinut vallata mun kampa

ja viella sanon myos etta kiitos moderaattoreille ootte tehnyt loistavan homman tan foorumin kanssa. :god:

marX

susuli: hm. itse en ainakaan kovin helpolla semmoista ole löytänyt..

concept: no worries, oon jokatap majoittumassa serkkutytön luokse..
\"Turku on Suomen Teisko\"

eevis

marX :D

vaatisi kayttajilta kurinalaisuutta...hmm se ei olekaan niin helppoa, nimim. "puhun aina jotain off-topicia"... :) joo valitettavasti mina ainakin alan helposti puhua mista tahansa mielenkiintoisesta sivukommentista :confuse etta kurinalaisuutta olisi hyva saada mutta enpa nae sen ihan heti toteutuvan, ikuisuuskysymys dunderissa(kin)...mutta ainahan siita tyhjanjauhamisesta voi ystavallisesti/tuttavallisesti huomauttaa, kuka sita ikina sitten harrastaakaan! :D no, haulla tietysti voi hakea yksittaisia postituksia, mika voi ehka helpottaa off-topicin lapi kahlaamisessa. mutta loytaako uusi kayttaja sitten sen haun...hmm

ehka FAQien tarkoitus on enemmankin tehda sen uuden kayttajan puolesta se eka haku. :confuse miksei niita muutkin voisi hyvakseen kayttaa, mutta koska se haun kaytto ei aina (yleensa) tule ensin mieleen, niin jospa vaikka FAQ:n kautta loytyisi sitten edes se valmis ketju, mihin sen ekan postituksensa laittaisi.
Dees - We will bloody bounce back!!!


marX

Jepjep. Paistoipa Newcastlessa mukavasti aurinko! :cool:

Dundernewsillä on aika duaalinen luonne. Keskustelupalstan toki kuuluukin olla rönsyilevä, missä jutustellaan mitä mieleen tulee ja aiheet hyppii laidasta laitaan jopa ketjun sisälle.

Toisaalta Dunderi alkaa olla melko laajalle levinnyt käsite myös informaatiolähteenä Australian matkailusta. Ja informatiivisen webbisivun toki tulisi sisältää se kaivattu informaatio minimaalisen pienen vaivan takana. Ja käytännössä se tarkoittaisi tasan yhtä ketjua lentolipuille, toista tuliaisille ja kolmatta karanteenisäännöille tms...

Tällaista ajatusta tällä kertaa.
\"Turku on Suomen Teisko\"

Timo

Keskustelufoorumi ei varmastikaan ole paras muoto sivustolle, jonka tarkoitus on kerätä tietoa ja esittää se mahdollisimman helppokäyttöisessä muodossa. Edes UKK:t (FAQ) eivät asiaa paljoa pelasta.  

Jos tavoitteena on tehdä sivustosta todella hyvä informaation lähde,  voisi olla järkevää erottaa toisistaan vapaa jutustelu ja tietopalvelu. Erottaa nimenomaan teknisesti eli ohjelmistotasolla, vähän samalla tavalla kuin nyt on erotettu toisistaan tuo
"valokuvaosio" ja tämä foorumi.  Tietysti käytännössä eri osoissa voi olla linkkejä toisiinsa melko vapaastikin, erityisesti tuolta tietopuolelta keskustelupuolelle.

Informaatiopuolen alustaksi voisi sopia vaikkapa wiki eli www-sivusto, jonka sisältöä voivat kaikki muokata. Kuullostaa aika hurjalta mutta aika onnistuneita esimerkkejä sellaisen toteutuksesta on, kuten on täälläkin aiemmin mainittu esim. http://fi.wikipedia.org/wiki/Australia  tai sitten http://wikitravel.org/en/Australia .  Noita voi siis jokainen käydä muokkaamassa, lisäämässä aiheita ja kait wikitraveliin voi käydä tekemässä vaikka suomenkielisen Australia-osion.

Vaihtoehtona sille, että te ensyklopedistit kävisitte päivittämässä tietonne noille wiki-sivuille ja sitten esitettä täällä foorumissa linkkejä niihin, olisi se että anotte Joukolle vähintään 5-vuotista apurahaa, että hän voisi laajentaa palveluaan asentamalla kunnon wikialustan ja hallinnoimalla sitä tämän foorumin lisäksi.  

Tosiaankin tällainen keskustelufoorumi on muotona ja kulttuurina sellainen, että siihen kuuluu samojen asioiden kysyminen ja jauhaminen. Asiasta lienee aika turha marista ja valittaa, ja lähteä tekemään siitä mitään ihmisten laiskuuden ja avuttomuuden tasoon liittyviä yleistyksiä.  Eihän kaikkiin viesteihin ole kaikkien pakko vastata eikä edes lukea. Lienee myös syytä ymmärtää, että foorumilla esitetty kysyms ei aina ole pelkästään osoitus kirjoittajan halusta saada faktatietoa, vaan se on usein myös "tekosyy" päästä mukaan keskusteluun ja kertoa omasta tilanteestaan ja saada tukea ja palautetta juuri tälle minun asialleni. Eihän siinä sinänsä mitään pahaa ole kun on kyse sosiaalisesta yhteisöstä. Sitähän tällainen foorumi  aina on, koska täällä esiinnytään aina yksilöinä, joko omana itsenä tai ainakin luotuna hahmona.   Sen sijaan wikimäisessä ensyklopediassa tieto irtoaa esittäjästään, siellä ei ole niin selkeästi persoonia vaan pelkkää faktaa. Siellä voisi helpommin hakea ja esittää tietoa tarvitsematta asettaa persoonansa alttiiksi jonkun huonon tuulen tai muiden sosiaalisten sattumuksien armoille.

Raiwå

Timo :)

On se kiva kun joku jaksaa kirjoittaa noin pitkän selostuksen Dunderin puolesta :)

Oikeassa olet 100% siinä, että tämä foorumi on sosiaaliseen pohjaan nojautuva yhteisö.
Se että olemme saaneet tästä myös tietolähteen niinkin laajalle yleisölle, kiitos siitä kaikille yksilöille jotka ovat jaksaneet puurtaa toisten eduksi.

MarX :)

Käytä sitä joka kohdassa mainostettua HAKU laatikkoa.
Kirjoita yksi sana vain, ei enempää.
Jos esim kirjoitat sanasta lentolippu vain osan, saat esille kaikki viestit joissa on se kyseinen sanarakenne käytössä.
Sitten vaan seulomaan nopeasti läpi ne viestit jotka palvelee sinun tarvettasi.

Dundernewsillä 'duaalinen' luonne?
Onpas taas löytynyt jonkun alusvaatteista uutta ainesta uusille sivistyssanoille:nuttu:
Mihis olet Suomenkielen taitosi kadottanut? Vai olet sitä uussuomalais sukupolvea joka ei osaa erottaa kahta kieltä toisistaan :eye:
Meidän luonne jakauma ei ole kaksinainen, vaan se on juuri niin jakautunut kuin on käyttäjä määräkin.
Vaikka täällä meitä Dr Jekyll & Mrs Hyde persoonia pyöriikin:roue

Kaiken kaikkiaan on vaikea alkaa tähdentämään mitään tietorypästä toisistaan, juuri tuon juttujen rönsyilyn takia.
Itse nostan käteni pystyyn ensimmäisenä sen edesauttamisessa, ja lupaan etten tulevaisuudessa paranna tapojani :pepsodent

Mut sehän tämän maanmainion foorumin kiihoke onkin:god:
Ei ole muuta vastaavaa vielä missään, ja koska nousee? :confuse


Hauskoja tiedonhakuhetkiä kaikille toivottaa







:coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

marX

Nöyrimmät pahoitteluni, kun tulin käyttäneeksi vierasperäistä sanaa postauksessani. Vai viestiksiköhän sitä pitäisi kutsua. En nyt viitsi alkaa erittelemään lukuisia kirjoitusvirheitä, mitä tuossa vastineessa on - tyydyn vain toteamaan, että kyllä se suomenkielen taito on edelleen tallessa, kiitos kysymästä.

Sen sijaan parin viimeisen viestin pointti näyttää menevän nyt vähän ohitse. Niissä kun todellakin on pohdittu sitä, että mahdollisimman hyvänä tietolähteenä toimiakseen, tulisi Dunderin rakenteen todellakin olla hiukan erilainen.

En usko, että kenelläkään on ongelma se, että ei osaisi käyttää hakua, vaan lähinnä se, että on kovin vaivalloista etsiä tietoa sitä kautta. Sana "seuloa" on varsin kuvaava termi, sillä todellakin sitä tietoa pitää kaivaa sieltä rönsyilevän keskustelun joukosta.

Tähdennettäköön vielä, että ajatukseni ovat tarkoitettu rakentavaksi pohdinnaksi siitä, miten Dundernewsiä voisi entisestään parantaa. Suinkaan tarkoitukseni ei ole arvostella sen nykymuotoa.
\"Turku on Suomen Teisko\"

susuli

Miksi se on vaivalloista:? Siksikö kun haun tulos on luettava kokonaan:hahhaa
-LIFE IS LIKE A CIGARETTE, SMOKE IT TO THE BUTT-

marX

LainaaAlkuperäinen postittaja susuli
Miksi se on vaivalloista:? Siksikö kun haun tulos on luettava kokonaan:hahhaa

Siksi että hakutuloksena on pitkä liuta viestejä, joista ainoastaan aniharvassa on oikeasti sitä informaatiota jota kaipaa. Esimerkiksi haulla "lentolippu" vasta 10. osuma sisältää oikeaa asiaa lentolippujen hinnoista.
\"Turku on Suomen Teisko\"

susuli

niin.. ja ne 10 viestiä yleisesti lentämistä koskevaa viestiä on sitten niin vaikeaa/ vastenmielistä lukea:?

O tempora, O mores. Minun nuoruudessani (enkä ole edes vanha) tuota informaatiota varten olisi pitänyt soittaa useita puheluita ja kirjoittaa vielä jonkun lehden sekalaisia- mielipide osastolle (ja odottaa vielä lehden julkaisuakin, saati sitä että joku vastaa) ennen noinkin hyvää tieto "läjää". No, ehkäpä minä en sitten tosiaan vain ymmärrä kuinka hankalaa ja ikävää sitä hakua on käyttää.
-LIFE IS LIKE A CIGARETTE, SMOKE IT TO THE BUTT-

Raiwå

Marx

LainaaAlkuperäinen postittaja marX
LainaaAlkuperäinen postittaja susuli
Miksi se on vaivalloista:? Siksikö kun haun tulos on luettava kokonaan:hahhaa

Siksi että hakutuloksena on pitkä liuta viestejä, joista ainoastaan aniharvassa on oikeasti sitä informaatiota jota kaipaa. Esimerkiksi haulla "lentolippu" vasta 10. osuma sisältää oikeaa asiaa lentolippujen hinnoista.

Olet nyt rakentavasti osoittanut kritiikkiä, ja olen sitä mieltä että olet saanut vastauksenkin siihen missä mättää, ettei me voida tyydyttää kaikkien vaatimuksia.
Jos sinulla on mielessä miten voisimme parantaa tätä nykyistä formaattia? Ja myös säilyttää se raami mille tämä sivu on alunpernkin kasattu?
Olet sitten myös valmis auttamaan sen ylläpidossa ja huollossa?
Muuten äänesi menee harakoille niin muin muidenkin maailmanparantajien jotka jaksavat kritisoida kaikkea, mutta vetävät päänsä koloon kun pyydetään mukaan parantamaan.

Toisaalta on tähän toinenkin kanta minulla, ja olen sitä myös joskus kiukuspäissäni jaellut, mutta en nyt katso asian olevan sillä kantilla.


'Nöyrimmät pahoittelusi' voit säästää 'sen' vonkaamiselle, se ei kiinnosta.
Eikä varsinkaan kirjoitusvirheesi, koska itse olen pahempi kuin kukaan muu täällä sen suhteen.
Mutta arvosteluni kohdistui lähinnä sanalainaukseen kielestä toiseen.
Kun itse käyttää molempia kieliä päivittäin monessa yhteydessä, saa tuollainen nykyaikainen trendi karvat nousemaan pystyyn.
Ja kun vielä ne intelektuellit jotka raiskaa Suomen kieltä tajuais kuinka naurettavalta se kuullostaa ja näyttää, kun ei edes puolet ymmärrä sanan varsinaista tarkoitusta käyttäessään sitä.
Mutta sinähän et ole siihen syyllinen, että Suomenkieltä raiskataan. Mutta sen käyttöön ja edesauttamiseen. Go figure?

Jos sinulla on vaikeuksia löytää jotain tarkkaa tietolähdettä asiaasi auttamaan, voisit lähettää vaikka U2U'n niin katson sitten sitä tarkemmin.

Rakentavassa mielessä suutansa soittaa





 :coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

eevis

marX :)

Jep 1770 teki oman loistavan :god: WH:laisen oppaansa ihan ilmeisesti omasta halustaan auttaakseen muita ettei jokaisen tarvitsisi niita perusjuttuja itse selvittaa. Joten ihmeessa jos susta olisi hyva, etta kaikki tieto olisi yhdessa siistissa ketjussa vaikka lennoista, niin ei kun alat vaan vasata sita koostetta! :XXXX
Dees - We will bloody bounce back!!!


Jouko

Niin kukapa nyt ei osaisi kirjoittaa hakukenttään sanaa ?lentolippu?. Eli tässä nyt on se ikuinen kysymys joka vaivaa kaikkia hakukoneita. Eli miten löytää juuri ?se oikea? tieto kaiken turhan tiedon keskeltä.

Itsestään selväähän on ettei mikään hakukone voi arvata mitä näppiksen takana olevan hemmon mielessä pyörii. Enkä usko että edes megabudjetin omaava google saa hakukoneensa viilattua siihen kuntoon että, sanalla ?lentolippu? tuloksiin putkahtaa ainoastaan yksi linkki joka sisältää juuri tuon halutun tiedon.

Eli käyttäjältä vaaditaan mielikuvitusta ja viitseliäisyyttä. Tämän lisäksi se että kirjoittaa kenttään ?lentolippu? sanan kannattaa miettiä voisiko hakua tehdä vaikkapa, palvelun tuottajan nimen tai toimialan perusteella, etsittävän aiheen perusteella tai muiden alaan liittyvien avainsanojen perusteella. Yleisiä hakuihin liittyviä periaatteita ovat:

* Hakusanojen eli hakutermien valinta, (käytä mielikuvitusta)
* Aloita haku mahdollisimman rajaavalla hakusanalla tai fraasilla
* Kirjoita avainkäsitteet hakulauseen alkuun.
* Hakutermien yhdistäminen, Boolen logiikka
* Hakutermien katkaisu (käytä mielikuvitusta)
* Hakusanojen testaus ja haun muokkaaminen (käytä mielikuvitusta)
* Käytä hyväksesi hakutulosten määrittämiseen liittyviä rajauksia.
* Käytä tarkennettuja hakuja ?(nimellä (käyttäjänimi)?, ?Foorumista (sisältä):?, ?alkaen:?, ?Suodata pois tupla viestit??  

Pirkan niksinurkan vinkki, jonka useimmat varmaan jo tietävätkin. Miten löytää etsitty sana/kohta pitkältä sivulta.

Tämänkin sivun lähes 4000 sanan seasta löytyvät avainsanat käyttämällä selaimen omaa hakutoimintoa. Toiminto ponnahtaa esiin CTRL + F näppäinyhdistelmällä. Esim. sanat  ?informaatiota jota kaipaa? löytyi silmänräpäyksessä. Kokeilkaapa!

MarX olet enemmän kuin tervetullut myötävaikuttamaan paremman viestitaulun ja paremman tiedonlöytymisen puolesta. Onnistunut alku tälle voisi olla se että, jakaisit löytämäsi infon muiden vastaavassa tilanteessa olevien kanssa vaikkapa aloittamalla uuden viestiketjun nimeltä lentolippu.

Tuon FAQ näkyvyyttä pitänee parantaa. Wiki; katsotaan.

Rakentavasti
Jouko


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Timo

Jouko: "Tuon FAQ näkyvyyttä pitänee parantaa"

Suomenkielisessä käyttöliittymässä tuossa yläreunan valikossa hakunapin vieressä on tuo "Apua" -nappi. Englanninkielisessä se on "FAQ".  Olisi aika luontevaa käyttää sitä.  Nyt sen takana eli faq.php sivulla ovat nuo järjestelmän yleiset avustustekstit. Ehkä sinne saisi väkerrettyä linkit myös noihin sisältöä koskeviin FAQ-sivuihin?

No, taas hyvä esimerkki siitä, että rakentavan idean esittäminen merkitsee usein ikävää lisätyötä jollekulle. Se on tosiaan hyvä pitää mielessä aina ideoita esitettäessä.   Ideoista tuskin koskaan tulee ensimmäisenä pula, vaan pikemminkin niiden toteuttamiseen tarvittavista resursseista kuten ajasta.

marX

Kylläpäs tästä tuli vilkas keskustelu. On pakko myöntää, että taidan olla enemmänkin maailmanparantajalinjalla, sillä ainakaan tämän vuoden puolella mulla ei ole aikaa jaettavaksi dunderin hyväksi. :sorry

Suomeen palattuani ja asetuttuani ensi vuoden alussa, voi tilanne olla toinen. Katsotaan sitä sitten tuonnempana. :peukkuy
\"Turku on Suomen Teisko\"

Raiwå

Marx :)

Tervetuloa joukkoon kun kerkiat :roue


Meilta loytyy vastaus kaikkeen muuhun, paitsi siihen olennaiseen.:hahhaa





:coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.