Lukion jälkeen WH viisumi Australiaan?

Aloittaja garamelly, elokuu 31, 2013, 18:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

garamelly

Hei!

Olen siis 18v tyttö ja lukion vikalla. Lukion jälkeen oisi tarkoitus mennä ammattikorkeaan. Toisena vaihtoehtona olisi se, että lähden vuodeksi WH viisumilla Australiaan töihin nyt lukion jälkeen. Olenko vielä liian nuori lähtemään? Koulutusta mihinkään ammattiin ei tietenkään ole. Löytääkö sieltä töitä tälläinen ammattitaidoton nuori? Voisin myös opiskella ammattikorkeassa vuoden tai kaksi mutta pelkona on se että jään koulunkäyntiin kiinni ja sitten ei elämäntilanne enään sovikkaan tälläiseen reissuun. Osaako kukaan viisaampi neuvoa?  :)

phoque

Moi,

Minäkin tulin Australiaan suoraan lukiosta valmistumisen jälkeen neljä vuotta sitten ja itsekin tietysti ammattitaidottomana. No nyt olen yliopistossa lukemassa itseäni joksikin, mutta ei kannata murehtia siitä ettei sulla ole nyt jo jotain tiettyä ammattinimikettä. Opiskelijat ja muutenkin nuoret ovat monesti näissä low-skill -hommissa; silleen miten se Suomessakin menee. Pikaravintoloissa, ruokakaupossa, ravintoloissa... Itselle se WH oli hyvä aikoinaan, kun en tiennyt yhtään mitä halusin tehdä lukion jälkeen eikä hirveästi koulunkäyntiin ollut motivaatiota. Motivaatio sitten kasvoikin vuoden töitä tehdessä ja sattuman kautta löytyi alakin itselleni :)

"Liian nuori" on asennekysymys sinänsä, koska olethan jo täysi-ikäinen. Ihan miten susta itsestäsi tuntuu :)

MK

Jep! Töitä löytynee ilman työkokemustakin, joten lukiopohjalta voi hyvinkin lähteä WH-viisumilla ausseihin.

Ikäsi puolesta tuskin olet liian nuori lähtemään matkaan. Matkalle lähtemiseen saattaa aina kuulua pieni epävarmuus, se on ihan normaalia. Mutta jos epävarmuus tuntuu tällä hetkellä liian suurelta, niin onhan sinulla ainakin näillä näkymin mahdollista saada WH-viisumi vielä aina 30-vuotiaanakin :)

Itse lähdin ausseihin WH-viisumilla ammattikorkeakoulun jälkeen, En todellakaan kadu lähtöäni ausseihin, se rikastutti elämää ja kielitaitoa melkoisesti. Myöskin työnantajat Suomessa ovat pitäneet ulkomailla vietettyä vuotta pelkästään positiivisena asiana.

Lopuksi täytyy vielä sanoa, että Australiasta suomeen palattuani moni kaverini (kaverit jotka olivat jo asettuneet Suomeen ja oli jo perhettäkin) sanoivat minulle suoraan harmittelevansa sitä ettei heillä ole mitään mahdollisuutta ja vapautta enää lähteä samanlaiselle reissulle.

garamelly

Okei, kiitos vastauksista!  :) Millainen työtilanne Australiassa nykyään on? Farmeilla tulisi työskenneltyä ainakin pari kuukautta mutta mitä muita töitä tän ikäisille on tarjolla? :) Pitäiskö niitä töitä ettiä jo etukäteen täältä suomesta nuilta verkkosivustoilta vai pitääkö sitten paikan päällä alkaa katteleen?