Nettiyhteys tienpäällä?

Aloittaja Tony, maaliskuu 24, 2003, 15:27

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jaaks

Tony,

Laptop-kannykka yhdistelma toimii, mutta on melko kallis kayttaa.  Veljenpoikani on taalla parhaillaan vuoden Working Holidaylla ja hoitaa yhteydenpitonsa Suomeen (myos valokuvien lahetyksen) Nokia Communicatorilla.  Tietysti edellyttaa, etta on digitaali kamera.  Pidemmat yhteydenpidot han hoitaa internetkahviloista.
Prepaid-liittymia loytyy joka lahtoon. Telstra ei tosiaankaan ole halvin, mutta silla on paras kattavuus.  Muita on esim: Optus, Vodaphone, Virgin Mobile seka lukuisia pienempia firmoja, jotka myyvat osuuksia nailta isommilta komissioon perustuen.  Kannattaa shop around.  Toisaalta et tarvitse Australiassa Kiinteaa osoitetta saadaksesi kannykkayhteyden, jos sinulla on kansainvalinen luottokortti.  Puhelusi laskutetaan automaattisesti kerran kuussa luottokortillesi ja lasku voidaan lahettaa vaikka postilokeroon. Saadaksesi parhaan mahdollisen hinnan, firmat yleensa vaativat 24 kuukauden liittyman, mutta antavat myos ilmaisen puhelimen.

Asuntoautoilusta voit ottaa yhteytta esim:
http://www.racq.com.au   tai
http://nrma.com.au 

Terveisin J

Raiwå

terve Toni

Pitää pyytää anteeksi laiskuuteni edellisen kysymyksen vastaamiseen.

annan ainakin kaksi linkkiä jotka löytyi hakusanoilla Australian caravan association.

http://www.geocities.com/flourpower.geo/parks.htm    .

http://www.geocities.com/flourpower.geo/links.htm    .

Uskon että noilla saat hyvän alun, ja sieltähän niitä linkkejä tuli lisää kun jaksoi naksuttaa hiirtä :cool:


Kännykkä/läppäri yhdistelmä täällä neverever maassa on suht huono optio, jos meinaa  muutakin kuin tekstiä mailailla.
Gsm puheluna käyvä tiedonsiirto tapahtuu käytännössä nopeudella;4500-9800, ylempi nopeus harvoin.
meidän datasiirtonopeudet on vielä niin lasten kengissä, en suosittele jos et halua jokailtaista kiukuttelua harrastaa meidän mainioille kantajillemme.  :mad:

Itselläni on ammattikäytössä 9210i ja siihen liittyvät infraportilla toimivat kamerat, kuvien lähetys Commarin kautta tapahtuu ainoastaan pakkotilanteissa.
Koneella voi olla tehoja nopempaa lähetystä harrastaa, mutta vesi ei virtaa jos ei ole oja auki :cool:

Jaaks tosin kertoi jo parhaimmat vaihtoehdot simkortin hankkimiseen.

Matkailuautohankintaan haluaisin lisäyksen antaa.
Oletko ajatellut vuoden leasingsopimusta takaisinosto ehdolla ??

eli kun olet lukenut läpi nuo linkit mitkä sinulle laitoin, jos et löydä sieltä suositusta asiallesi, postita uudestaan tänne niin voin yrittää kysyä ystäviltä, jotka maata kiertelee onnellisen tietämättömänä työelämän harmeista :D:D

Hauskoja lukuhetkiä.
:)

[Editoitu 24/3/03 by raivo]
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

Tony

Kiitoksia vastauksista!

Raivo, ymmärrän oikein hyvin, että joka ikiseen kysymykseen ei vain pysty eikä jaksa vastata. Mitä nyt olen sivuja lueskellut, niin sen verran paljon olet ihmisille vastaillut, että se kävisi jo kohtuullisesta päivätyöstä. Nostan hattua!
Asiaan palatakseni, niin olette siis sitä mieltä, että koko läppäri-kännykkä homma kannattaa unohtaa. Onhan se totta, että noilla tiedonsiirtonopeuksilla kannattaa melkeinpä harkita perinteistä lentopostia, saattavat olla liki samaan aikaan perillä. Mutta ei vielä luovuteta, matkan alkuun on vielä runsas puoli vuotta ja tällä alalla siinäkin ajassa kerkeää tapahtumaan vaikka mitä. Onko asiasta mitään tietoa? Muutoksia näköpiirissä? Toisaalta sen verran Australiaa kiertäneenä tiedän, että maa ei ole varsinainen  uusien keksintöjen kasvualusta. Viktoriaanisen ajan konservatismiä löytyy kyllä muualtakin kuin Melbournen arkkitehtuurista, ja nyt tarkoitan lähinnä ajattelumaailmaa. Muistuu mieleeni parikymmentä vuotta sitten ensireissulla, kun ihmettelin miksei maassa, jossa on paikoin pulaa juomavedestä, käytetä vettäsäästäviä siiviläsuuttimisia vipuhanoja, vaan kallisarvoista vettä tuhlataan surutta vanhoilla hanoilla. Kyselin asiaa yhdeltä paikalliselta, joka hölmistyneenä katsoi minua ja sanoi: ihmisellä on kaksi kättä ja siksi pitää olla kaksi erillistä hanaa. Toki tässä vanhoillisuudessa, tässä tapauksessa pysähtyneisyydessä, on myös hienojakin piirteitä. Olen 100% varma, etteivät hotellit (bubit)ole viimeisien kymmenien vuosien aikana muuttuneet mihinkään. Biljardipöydät ovat samat, tuskin verkoja vaihdettu, rosterisiä kusilaareja ei ainakaan ole vaihdettu posliinipyttyihin, eikä nuhraantuneita seinäpaneleita uusittu. xxxx on xxxx ja WestEnd on WestEnd . Tummansinisten hihattomien t-paitojenkin myynti pysyy tasan varmaan vakiona vuodesta vuoteen. Mielestäni näihin pysyviin instituutioihin perustuukin No Worries Mate- asennemaailma, ja hyvä niin. Liika tietotulva ja kaiken uuden teknologian oppiminen lisää vain stressiä ja silloin häviää pohja tältä Australialaiselta sanonnalta. On se vaan kaksipiippuinen juttu. Taisinpa taas siirtyä hieman sivuraiteille.
Kiitoksia Linkeistä. Noita karavaanareiden ja asuntoautoilijoiden sivustoja olen sahaillut harvase ilta. Niistä löytyykin valtavasti tietoa, mutta lähinnä olisinkin udellut omakohtaisia kokemuksia ja vinkkejä, jos jollakin sellaisia löytyy.
Raivo, ehdotit tuota leasing vaihtoehtoa, mutta syy miksi olemme ajatelleet kulkuvälineen(pajero+asuntovaunu) ostoa on se, että tarkoituksenamme on kiertää Australiaa noin 5-6 kuukauden ajan ja loput puoli vuotta paiskia Suomessa töitä niska limassa ja taas talven(Suomen) tullen siirtyä Australiaan. Jos kaikki vaan menee putkeen, tarkoitan lähinnä työasioita ja terveyttä, niin näin voisi jatkaa vaikka neljä vuotta. Ja eihän sitä koskaan tiedä vaikka jäätäisiin pidemmäksikin aikaa. Maailma on mahdollisuuksia täynnä. Ja sen kyllä haluaisin sanoa kaikille niille, jotka ovat päätäpahkaa jättämässä Suomen ja muuttamassa suoraltakäsin Australiaan, niin käykää ensin tutustumassa maahan, ja varsinkin nyt kun niitä töitäkin saa ihan laillisesti tehdä. Täytyy aina muistaa , ettei se ruoho välttämättä ole niin vihreää siellä aidan toisella puolella.

Tony

jounij

Maanmainioita huomioita, Tony!


Verkkoyhteyden tältä päivältä hymyillen sulkee (myös edistystä Australiassa kokenut)

Jouni Juntunen
Canberra

[Editoitu 25/3/03 by jounij]
Jouni
Canberra

Tony

Vielä mainitakseni, yksi jäi uupumaan tuosta pysyvyyden ikonien sarjasta; VEGEMITE (The Vegemite):(:(:(. Kysynpä teiltä, siellä jo kauemmin asuneilta, että muuttaako pidempiaikainen oleskelu Australiassa makuhermoja niin, että tämä kyseinen tökötti ei aiheuta refleksin omaista yökötysreaktiota??? Olen aivan vakuuttunut siitä, että kyky niellä tätä mallaskasvis mömmöä tulee äidinmaidon kautta. Jonkun pitäisi tehdä tästä tieteellinen tutkimus. No, ehkäpä minäkin neljän vuoden kuluttua rahtaan sitä laatikkotolkulla Suomeen, se jää nähtäväksi.
Uskon kuitenkin, että laukkuni täyttää HOT ENGLISH MUSTARD, sitä mahtavaa sinappia siinä pienessä punakorkkisessa lasipurkissa. Suomalainen sinappi on...sanonko mistä. Jos purkin tai tuubin kyljessä lukee hot, niin se aiheuttaa lähinnä haukotuksen tunnetta. Tulisen sinapin tulee olla sellaista, että sen tuntee hikipisaroina ohimolla, kuten edellä mainitsemani Australiassa myytävä sinappi tekee.
Taas uusi hyvä syy lähteä Australiaan.

Tony

Milka

Mina kylla olen alusta asti syonyt Vegemitea hyvalla ruokahalulla. No ruokahalussa ei kylla koskaan ole ollut muutenkaan mitaan valittamista.
:D

Vegemite maistuu mielestani melko samanlaiselle kuin lihaliemi ja on ah niin ihanaa keitoissa ja kastikkeissa.  


jounij

Samoin. Minulla on teoria, että täytyy tykätä Vegemitesta ennen kuin on kotiutunut Australiaan. :)

Minä kotiuduin heti ensimmäisenä päivänä maahan saavuttuani. Silloiset alustavaa asuntoapua tarjonneet kämppikset tarjosivat hetimiten Vegemitea leivän päälle ja olivat ällistyneitä, kun söin sitä hyvällä ruokahalulla. Noh, nämä Vegemitestä tykkäämättömät eivät sitten viihtyneetkään Australiassa kovin kauaa...


Muistelee

Jouni
Canberra
Jouni
Canberra

sanna77

Olen syönyt vegemiteä myös jo muutaman vuoden hyvällä ruokahalulla. Kun muutimme Lontoosta Suomeen ostimme australia shopista ison purkin tätä maukasta levitettä - se on ihan must!

Sanna

Tony

Kiitoksia vinkistä, Milka. Keittoon tai liemeen sulatettuna se saattaakin olla erinomaista. Itselläni on siitä vaan mieli/makukuva paksuna kerroksena leivällä, paistetun kananmunan päällä.
Vanhemmillani oli aikanaan australialainen vaihto-oppilas, joka tietenkin toi tuliaiseksi Vegemitea. Tahnaa maistettaessa tilanne oli vähän saman kaltainen kuin suomalaisten tarjotessa mämmiä ulkomaalaiselle. Ensireaktiota seurattiin tarkkaan. Eli kyllähän australialaisetkin tietävät, että vegemiten maku on hieman.......erilainen ja siksi haluavat tarjota sitä ulkomaalaisille, kuten suomalaiset mämmiä. Onneksi pääsiäinen on vain kerran vuodessa.

Vielä on aikaa harjoittaa makuaistia

Tony  

riaapa

Hei,

Me olemme tulleet siihen tulokseen, että aussien mieltymys Vegemiteen on verrannollinen suomalaisten mieltymykseen salmiakkiin. Molemmat on suolaista ja vähän pelottavan näköistä... itse rakastan molempia!

Australiaan päin matkatessamme kannamme laukussamme paljon salmiakkia "appiukolleni" (ja itsellemme), ja takaisin tullessamme extra large purkki Vegemitea. Vegemite maistuu mielestäni parhaalta paahtoleivän päällä, varsinkin sellaisina yön tunteina, kun tulee baarista kotiin ja tekee niin vietävästi mieli jotain suolaista.
 :XXXX

Olin vasta tavannut nykyisen avomieheni, kun hän aussikavereineen esitteli minulle Vegemiten, juuri nimenomaan paahtoleivän päällä. Minulle siis tarjottiin epäilyttävän näköinen leivänpala ja kolme silmäparia tuijotti herkeämättä reaktiotani... ihmetyksensä oli suuri kun pippurinen Suomen tyttö söi leivän hyvällä ruokahalulla! Mutta Milkan tavoin minunkaan ruokahalussani ei ole koskaan ollut valittamista.

Riina.
Riina

silva

Kun nyt nettiyhteyksistä puhutaan, onko jollain tietoa saako noilta mobiilioperaattoreilta GPRS-sopimusta? Oletettavasti niiden laskutus on myös datasiirtoperusteinen, kiinteätä hintaa tuskin löytyy?

Itse ajattelin käyttää känny+pda-yhdistelmää sähköpostitteluun ja muuhun pienimuotoiseen nettikäyttöön, digikuvat siirtäisin kyllä ennemmin kahviloista.

Terveisin
Satu

Tony

Hei vaan,

Tuossa taannoin yritin kysellä asuntoautoista, mutta ilmeisesti kenelläkään ei ollut asiasta sen suurempaa kokemusta. Eipä se mitään, mutta yrittänyttä kun ei laiteta, niin ajattelin nyt kysellä kannettavasta nettiyhteydestä eli laptop+kännykkä yhdistelmästä. Elikä mitä operaattoria suosittelette ajatellen hintaa ja peittoaluetta? Onko muita vaihtoehtoja kuin Telstra? Sen verran olen käynyt kyseisen yrityksen sivuilla, että ainakin hinnoista päätellen taitaa monopoli toimia. Onko yleisesti saatavilla matkapuhelimiin Prepaid-liittymiä, meillä kun ei tuota kiinteätä osoitetta tule olemaan. Internetkahviloita varmaan löytyy runsaastikin, mutta me tulemme tarvitsemaan oman nettiyhteyden jo pelkästään lasten koulunkäynnin (kotiperuskoulu-ohjelma) takia, puhumattakaan niistä barramundi kuvista, joita on ehdottomasti lähetettävä Suomeen kalakavereille. Jos teillä on vaan pienintäkin vinkkiä siitä, mitenkä tuon  nettiyhteyden kannattaa hoitaa, niin kiitoksia jo etukäteen.


Palatakseni vielä tuohon asuntoautoasiaan, niin suunnitelmamme ovat siinä määrin muuttuneet, että asuntovaunu+vetoauto tuntuu paremmin sopivan ainakin suomalaiselle lompakolle. Asuntoautojen hinnoissa ei näytä olevan hirvittäviä eroja maidemme välillä, mutta vetoautojen hinnoissa kylläkin, esim. n.5 v. vanhat Pajerot Australiassa n.28 000AUD, Suomessa n. 28 000 euroa+muhkea dieselvero. Elikä onko kenelläkään kokemuksia karavaanauksesta Australiassa? Sellaisia asioita, joita erityisesti ulkomaalaisen tulisi huomioida?
Pienistäkin vinkeistä kiittäen.

Tony