Spouse migration

Aloittaja fogs, heinäkuu 03, 2002, 12:07

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

typsy

Meilta pyydettiin tata myos viime syyskuussa, (anoin viisumia elokuussa 2010 Berliinista), koska muutin aikoinaan suoraan poikakaverin luokse, hanen omistamaansa asuntoon. Meilla ei siis ollut esittaa yhteista vuokrasopimusta tai vuokraisannan lausuntoa tai muutakaan. Alkuperaisessa hakemuksessa oli vain todistus siita, etta han omistaa asunnon jossa asumme + selitys siita, ettei meilla ole tarjota muita vaadittuja dokumentteja.

Kun pyyntolisatiedoista tuli, laitoin siihen samantien vastineeksi uudelleen oman selityksen, jossa totesin, tilanteesta johtuen ei ole muutakaan esittaa, ja etta jos tarvitaan, toimitan lisaksi Statutory Declarations perheelta ja/tai ystavilta. Sitten tulikin jo vastaukseksi, etta ei tarvitse, jo riittaa paperien lahettely, asia talla selva.

Ehka muutama stat dec toimisi siis, ystavilta/sukulaisilta/kamppiksilta, jossa nimenomaan vakuuttavat etta olette asuneet yhdessa pariskuntana?

Mirka :)

Sain eilen myös viisumini!!! Woohooo  :XXXX
Mikä helpotus!

Tässä aikataulua:


Posted app 10h November 2010
Money taken the next day
CO assigned 16th November 2010 -no further info required
Called CO in February to find out I have a new CO, she then told me my application will be approved between 10th april and 10th of may

Visa granted today (7th April)

15. Toukokuuta Lähtö Sydneyyn Dubain sekä Bangkokin kautta muutaman päivän pysähdyksillä.

brisbaneturku

Onnittelut viisumin johdosta Mirka!  :)

feril

Onnea Mirka! Taalla yritan hysteerisena miettia muita viisumivaihtoehtoja elamaani helpottamaan, silla meilla ei toteudu tuo vuoden yhdessaolo-aika, ei millaan :( WH umpeutuu lokakuussa, ja sita ennen pitaisi loytaa joku mukava duunipaikka, joka haluisi pienta sairaanhoitajaa sponssata.. :)

feril

Jos pahin tapahtuu ja ma en saa duuniviisumia, vaan joudutaan tuota de factoa hakemaan, niin saanko tulla maahan turistiviisumilla WH-vuoden jalkeen ja sen turistiviisumin aikana hakea de factoa? Tai siis, saanko jonkin bridging visan ja olla maassa jne ja koskeeko sita bridging visaa turistiviisumin saannot (eli ei saisi toita tehda)? Immin sivuilta en loytanyt vastausta, ja pikkuhiljaa alkaa ahdistamaan...

Kottarainen

Saat tulla turistiviisumilla maahan, ja saat hakea spouse-viisumia maassaollessasi.

Bridging-viisumissa olisi silloin turistiviisumin ehdot.

Jos luet ketjua vähän taaksepäin, siellä puhutaan Brisbanessa viisumin myöntämisestä ns. on the spot, eli järkkäät tapaamisen spouse-viisumia hoitavien tyyppien kanssa ja ne katsoo sen läpi yhdessä sun kanssa ja jos kaikki on kunnossa, saat samantien viisumin. Jos puhelimessa sanotaan ettei moisia tapaamisia ole olemassakaan, niin älä usko. Tiedän monta spouse-viisumillista, itseni mukaanlukien, jotka ovat saaneet viisuminsa näin. Meillekään ei annettu tapaamista puhelimessa, vaan jouduimme menemään DIACiin juttelemaan ja sitä kautta kun pääsi puhumaan oikeille ihmisille, niin löytyi meillekin yksityinen tapaaminen.

feril

Lainaus käyttäjältä: Kottarainen - toukokuu 06, 2011, 20:43
Saat tulla turistiviisumilla maahan, ja saat hakea spouse-viisumia maassaollessasi.

Bridging-viisumissa olisi silloin turistiviisumin ehdot.

Jos luet ketjua vähän taaksepäin, siellä puhutaan Brisbanessa viisumin myöntämisestä ns. on the spot, eli järkkäät tapaamisen spouse-viisumia hoitavien tyyppien kanssa ja ne katsoo sen läpi yhdessä sun kanssa ja jos kaikki on kunnossa, saat samantien viisumin. Jos puhelimessa sanotaan ettei moisia tapaamisia ole olemassakaan, niin älä usko. Tiedän monta spouse-viisumillista, itseni mukaanlukien, jotka ovat saaneet viisuminsa näin. Meillekään ei annettu tapaamista puhelimessa, vaan jouduimme menemään DIACiin juttelemaan ja sitä kautta kun pääsi puhumaan oikeille ihmisille, niin löytyi meillekin yksityinen tapaaminen.

Jeesh, kiitos tiedosta! Tama laski stressiasteikkoani PALJON :D Olen jo aiemmin selaillut ketjua, mutta mun hidas Telstran mokkula ei taalla perametsassa suhtautunut kauhean suopeasti surffailuun.. Toivottavasti WA:ssa sujuu tuo on the spot yhta sujuvasti, jos tahan de facto-viisumivaihtoehtoon ajaudutaan. Ensin kuitenkin nautitaan WH loppuun ja mennaan Suomeen lomailemaan kuukausiksi ;)

Nuups

Yritin katsella noita hintoja tuohon de facto viisumin hakuun (karmeita hintoja!) ja en nyt täysin ymmärtänyt. Paljonko siis joutuu maksamaan jos hakee viisumia ennen kuin menee Australiaan ja toisena vaihtoehtona sitten Australiassa?

Australiassa oli ilmeisesti tuo noin 2500 audia mutta ymmärsinkö että ulkomailta hakiessa on halvempi kun siinä kohdilla luki käsittelykuluiksi 1700 audia.

Jos todella on halvempi hakea Suomesta käsin niin ehkä pitäisi puolivakavasti ruveta harkitsemaan jo papereiden sisään laittoa.. ongelmaa tietysti lisää, että ollaan nyt molemmat Suomessa ja milläs me sitten todistamme että poikaystäväni voi minua sponssata sen pari vuotta?

Ei tuu halvaksi tämmöiset rakkausliitot ja ainainen viisumien haku millon mistäkin maasta :P

cienega

Mina sain vihdoin viime viikolla postissa grant notification letterin! :XXXX Viisumin saaminen kesti siis lahes yhdeksan kuukautta! Haastattelua ei ollut. Tsemppia kaikille viisumihakemuksen kanssa painiville. On hermoja raastavaa odottaa lupaa olla yhdessa rakastamansa ihmisen kanssa.

Marianne2008

Hei!

Onnittelut sinulle  :). Itsellä on nyt 6 kuukautta odottelua takana täällä Adelaidessa. Luin juuri eilen paikallisesta sanomalehdestä, että varsinkin opiskelijoiden partner-visa hakemukset ovat ruuhkauttaneet maahanmuuttoviraston ja epäilevät jopa väärinkäytöksiä ja siksi niidenkin hakijoiden hakemusajat, jotka ovat ihan rehellisillä asioilla, ovat pidentyneet kuukausilla (kuten minunkin)  :(. Minunkin hakemuksen käsittely on siirretty väliaikaisesti Perthin toimistoon. Kyselin noin kuukausi sitten, että missä oikein mennään, koska mitään ei ollut kuulunut, vaikka bridgingvisassani lukee, että hakemuksen käsittely vie noin 3-6 kuukautta ja sainkin sitten vastauksen, että valitettavasti kestääkin noin 9 kuukautta. Joten jatketaan odottelua kärsivällisesti.

Jaana_E

 :XXXX Niinpä sain minäkin päätöksen sähköpostiini jo viimeviikolla että viisumi on minulle myönnetty!
Siitä kun Berliini vastaanotti hakemukseni (JA RAHAT) kesti 21 vkoa ja 2 päivää kun viisumi myönnettiin.
Kaipa se vaihtelee...Nyt ei muuta kun maasta pois viisumia hakemaan.
Tsemppiä kaikille päätöstä odottaville, kyllä se sieltä tulee.

Marianne2008

Pakko julkaista täälläkin  :pepsodent

Sain 10 minuuttia sitten soiton DIAC:lta. Partner-viisumihakemukseni on käsitelty ja hyväksytty ja virallista postia lähtee minulle tänään. Kesti aika tasan tarkaan 6 kk. Ei haastattelua ollenkaan; ainoastaan onnentoivotukset ja maininta, että paperisotani oli hienosti hoidettu eikä ollut mitään epäselvää sen jälkeen, kun vielä jälkijunassa toimitin sen 80-lomakkeen.

Luulen, että tässä taloudessa korkataan tänään kuplivaa  :XXXX

Ihanaa viikonloppua kaikille

fatamorgana

OONNNEEAAAA! Kuohuvat on kohdillaan :)

Hosuli

Hei!

Tästä taitaa nyt tulla ihan pelkkä avautuminen. Hetken elättelin toiveita permanent residencyn saamisen nopeuttamisesta toimistokäynnin avulla, mutta "pikakäsittelyt" ovat tainneet koskea vain sitä ensimmäistä vaihetta...

Laitoin oman Spouse visa / PR hakemukseni menemään Suomesta Berliiniin 12.6.2009 ja viisumi myönnettiin 11.9.2009. Ensi vaiheessa en lähettänyt erillisiä lisäselvityksiä, vaan minua kehotettiin odottamaan, että niitä erikseen pyydetään. Ja niitähän pyydettiin, osin jopa palautettiin (mm. lääkärintarkastus-CD). Ensimmäinen toimenpide tosin oli case officerin vaihtuminen parin kuukauden hiljaisuuden jälkeen. Puhelinhaastattelu oli lähinnä jutustelua, ei mitään vaikeita kysymyksiä vaan tulevaisuudensuunnitelmia ym. Oltiin tosin jo naimisissa ja asuttiin samassa osoitteessa.

Ns. two year letter PR:n hakemiseen saapui parin tiedustelun jälkeen 29.8.2011, ja puhelimessa kerrottiin käsittelyajaksi 8 kk. Helppo nakki Spouse visa -nivaskan jälkeen. Työnhaku on ollut hankalaa, todennäköisesti tilapäinen viisumi aiheuttaa hylkyjä ainakin joissain tapauksissa, kun hakijoita määräaikaisiin, osa-aikaisiin admin-hommiinkin saattaa olla seitsemänkymmentä... Kottaraisen viestien rohkaisemana ajattelin viedä (nyt jo melkein valmiit) paperit henkilökohtaisesti Brisbaneen, mutta juuri havaitsin, että kyseessä on ollut ensimmäisen vaiheen viisumi.

Olisiko kellään rohkaisevaa tarinaa PR:n nopeasta käsittelystä?  ;)

Paula_Liina

Juu, tuo on-the-spot kasittely on tosiaan ykkosvaiheelle. Mekin saatiin viisumi kaynnilla kouraan.

Sen sijaan kakkosvaihe kasitellaan vain yhdessa paikassa keskitetysti, ja kuulemma on pahasti ruuhkautunut. Laitoin omani sisaan kesakuussa ja silloin sanottiin odotusajaksi 6kk, mutta pari viikkoa sitten kun soitin muissa asioissa ja samalla kysaisin etta milta nayttaa, on jonotusaika pidentynyt ollen nyt 9kk. Ilmeisesti vaihtelee ihan resurssien mukaan nuo odotusajat. Valitettavasti tama ei ollut nyt yhtaan rohkaiseva viesti :( Mutta tsemppia odotteluun kuitenkin  :peukkuy :)

SaQ

Lyhyessa ajassa on odotusajat pidentyneet! Laitoin oman kakkosvaihee sisaan suurinpiirteen viime vuonna tahan aikaan ja hyvaksymiskirje tuli vuoden vaihteen jalkeen.

Jouduin kanssa muutaman kerran selittelemaan etta en ole PR virallisesti mutta se on enaa muodollisuutta vaille. Paasin jopa keikkahommalle osavaltion omistamaan yritykseen vaikka kuulemma halusivat PR:n alunperin; AFP:n selvityksen teettivat silti. Olin itse teettanyt omaa kakkosvaihetta varten juuri viikkoa aikaisemmin saman AFP checkin joten ei varmaan tarttenut paljon kaivella arkistoja toisella kertaa.

Toivottavasti vastauksenne tulee pian ja onnea tyonhakuun!

Paula_Liina

Juuri kun paasin sanomasta.... Niin tanaan odotti postilaatikossa kirje, ei suinkaan Immilta vaan Medicarelta. Siina sanottiin: "The department of immigration and citizenship has recently advised us that the following people have been granted permanent residency -meikalaisen nimi- A new medicare card will be sent to you soon".  :o Taytyy maanantaina soittaa Immiin ja varmistaa asia, ja samalla kysaista etta meinasivatko he mulle missaan vaiheessa asiasta ilmoittaa  ;)

Mutta tosiaan puhelimessa sanoivat ekalla kertaa 6kk, tokalla kertaa 9kk ja lopulta PR tulikin himppua vailla kolmessa kuukaudessa  :)

Kottarainen

Paula_Liina, suuri kiitos positiivisesta viestistä. 9kk kuulosti ihan mahdottomalta. Paperit 2. vaiheeseen lähtee Immille kuukauden päästä...

Hosuli

Kiitokset myös täältä! Enpä turhaan lähde Brisbaneen rälläämään, kun ei siitä kerran apua ole. Ehkä jollain muulla syyllä sitten. :)

sToked

Moro!

En viittinyt uutta topiccia aloittaa niin jatketaanpas tähän:

Ollaan vaimoni kanssa juuri aloittamassa Spouse-viisumi projektia ja alkutilanteemme on seuraavanlainen: Itse olen PR-viisumin omaava englanninkielisen sairaanhoitajatutkinnon suorittanut mies ja vaimoni opiskeleva Liikunnanohjaaja (AMK) ja Lähihoitajan tutkinnon omaava nuori nainen. Perheestäni noin puolet asuu Australiassa (Isä PR, sen vaimo PR, sisko citizen ja veli citizen). Olen nyt aikalailla kaiken mahdollisen immi.gov.au:n tekstin läpi lukenut ja tätä mahtavaa forumia tarkasti tutkinut ja nyt olis actionin aika.

Aloitetaanpas kysymällä noista tarvittavista dokumenteistä ja niiden mahdollisista kääntämisestä. Onko jokaikinen sekä käännetty- että englanninkielinen dokumentti leimattava jonkun "virallisen tahon" puolesta esim maistraatti, että Berliinissä katsotaan sen olevan luotettava? Jos jollain on jotain edullista tuttavaa joka kääntöhommia tekee niin pistäkäähän infoa! :)

Statuatory declarationit ovat aikalailla selvät, Ausseissa asuvat (molemmat aus-kansalaisia) sisarukseni varmasti hoitavat nuo ja yhden Englannissa asuvan tuttavani olen myös nakittanut semmoisen kirjoittamaan.

Nyt sit vain tuota omaa statementiä mietiskelen ja kysyisinkin että kuinka tarkasti olette pistäneet tuota infoa suhteistanne ja mitä asioita siellä pidetään painavimpina? Mielestäni noitten statementtien pitäisi vain tehdä asian hyvin selväksi - että avioliitossa ollaan ja tarkoituksena olisi sitä jatkaa ja lähteä elämää aloittamaan Ausseihin. Kaksi kappalettahan niitä tarvitaan eikö totta? Minulta sponsoriversio ja vaimolta oma näkemys suhteestamme (miten, missä tapasimme yms) ja sit tulevaisuuden visiot ja sen sellaiset. Vaikka olemme vasta 1kk verran naimisissa oltu ja yhteinen kämppä nyt vasta saatu hommattua eri opiskelukaupunkien takia, niin eikai ne nyt siitä nosta mitään mellakkaa? Kuitenkin yhteiset tilit, laskut, vanhat loma-itineraryt, kuvat, kaverit, jnejne on hallussa ja helposti todistettavissa.

Niin ja sit semmosta piti kysyä et onko se mahdollista että matkustaa viisumihakemuksen käsittelyaikana jo Ausseihin, ennenkuin varsinainen päätös on tullut Berliinistä? Olen mielestäni jostain lukenut et se olisi mahdollista ja että sitten kuin myönteinen päätös tulee, niin matkustaisi ulkomaille sen hakemaan? Vai olenko aivan väärässä? Mites sit on-the-spot hakeminen Berliinistä? Onko kukaan sinne lähtenyt paikanpäälle paperinipun kanssa?

Nyt en kyl tähän hetkeen keksi enää kysyttävää, mutta eiköhän sitä tässä hakemuksen täytön aikana tule vielä kaikenlaista esiin. Tarkoitus olis vapun jälkeen lentää Gold Coastille takaisin odottelemaan et se Gold Coast University Hospital valmistuu ja sinne sit väkisin duuniin!

Kiitokset jo runsaasta infosta mitä olen saanut tarinoistanne lukea ja toivottavasti tämäkin tapaus saadaan onnistuneesti läpi vietyä!

Riku Haataja


Brisvegas

Hei,

Ensinnakin kiitos hienosta foorumista, olen loytanyt taalta jo monta hyvaa neuvoa ja vinkkia!

Olemme juuri muuttaneet mieheni kanssa brisbaneen, josta han on kotoisin. Tulin poikamme, 9kk, kanssa vain turistiviisumilla tanne ja pian olemme hankkimassa hanelle kansalaisuutta ja minulle PR (tata ennen asuimme Suomessa, olemme olleet naimisissa yli 3v). Jonkinverran papereita minulla on jo kasassa, vaikka paljon on viela selvitettavaa esim. mita viela tarvin, en tarvi,  miksi, koska etc...
Talla hetkelle mietin lahinna onkohan taalla kohtalotovereita, jotka ovat kayneet saman jutun lapi lapsen kanssa (en jaksanut ihan koko viestiketjua lukea lapi)?
Mietin tarviiko minun maksaa mitaan anoakseni PR:aa? Tuntuu jotenkin hassulta etta joutuisin maksamaan siita etta saan olla poikani kanssa hanen kotimaassaan...
Kannattaisikohan minun lahettaa hanen kansalaisuushakemukensa yhdessa minun PR hakemuksen kanssa vai odottaa ensiksi etta han saa kansalaisuuden jonka jalkeen minun olisi ehka yksinkertaisempaa saada PR? Ja onko kukaan hakenut lapselleen australian kansalaisuutta, maksoiko se jotain ja kauanko kesti?

Kiitos jo etukateen!

Hosuli

Sieltäpä rapsahti perjantain postissa BC 100 -viisumi, eli käytännössä PR! Hakemus lähti syyskuun lopulla, eli käsittelyaika olikin todella lyhyt arvioituun kahdeksaan kuukauteen verrattuna. Pääsisin siis takaisin koulunpenkille tietotaitoja paikallistamaan kotimaisen opiskelijan hinnalla! :D

Riku, siltä varalta että tämä ei tule liian myöhään, stat dec kannattaa toki kirjoittaa huolella, mutta eihän ne virkailijat mitään romaania jaksa (tai ainakaan halua) lukea joka hakemuksen kohdalla. Lyhytkin kuvaus riittää, uskottavuutta parantaa käsittääkseni esim. päivämäärien kaltaiset yksityiskohdat. Avioliiton pituudella ei pitäisi olla suurta merkitystä, myönnetäänhän prospective marriage -viisumeitakin.

Viisumin käsittelyaikana saa minunkin mielestäni oleskella Australiassa jos on muu voimassa oleva viisumi (turistiviisumi), mutta Spouse pitää sitten noutaa ulkomailta käsin. Väliin voinee haken bridging -viisumia? Sinne lähetystöön kannattaa soittaa juuri näiden asioiden selvittämistä varten, itselle jäi sellainen kuva että mielellään auttavat.

Itse tiedustelin (sähköpostilla muistaakseni) mitä muuta lisätodistetta vaadittujen kuponkien lisäksi tarvitaan. Sain vastauksen, ettei tarvitse vielä lähettää muuta, vaan case officer sitten pyytää tarkemmin eriteltynä lisäselvitykset. Lähetin tiliotteita, kirjekuoria, otteen talonkirjasta jne.

Brisvegas, et maksa siitä, että saat olla poikasi kanssa, vaan siitä, että saat viisumin Australiaan. Maksut on samat kaikille. Millä viisumilla olet nyt maassa?

Kaikkiaan sanoisin, että puolisona on aika helppo tulla Suomesta Ausseihin. Hiukan paperisotaa ja odottelua, mutta muuten paperit tulee sitä mukaa, kun byrokratian rattaat pyörivät :)

cienega

Hei te kakkosvaiheen viisumin saaneet! Osaisitteko hieman valottaa mita siihen kakkosvaiheeseen tarvitsee? Minulla se on vasta edessa ensi vuoden puolella, mutta haluaisin koota mahdollisimman paljon papereita kasaan, etta ne voi helposti lahettaa sitten kun on sen aika! Muistan miten hankalaa oli viimeksi metsastaa kaiken maailman dokumentteja seka Suomesta etta Australiasta. Viime kerralla hakemukseni oli lahes 200-sivuinen, oletan kakkosvaiheen olevan hieman helpompi? Olisin tosi kiitollinen vinkeista mita tuohon kakkosvaiheeseen tarvitsee!

Kottarainen

Ainoa dokumentti jonka jouduin tilaamaan, oli rikosrekisteri Australiasta (eli maasta jossa on oleskellut yli 12 kk 1-vaiheen hakemuksen jälkeen). Sen lisäksi tarvitset stat decit sekä sinulta että puolisoltasi, cert copyt kummankin henkkareista ja sitten yhden kamalan lomakkeen, jossa kysellään maat ja mannut edellisistä töistä, asuinpaikoista, matkoista jne.

Kaiken kaikkiaan ehkä miljoona kertaa helpompi nakki kuin ykkösvaihe, älä turhaan huolehdi.

Brisvegas

Hosuli: olen täällä tällä hetkellä vain 3kk turistiviisumilla. Muutto tapahtui niin äkkiä etten muuta oikein olisi ehtinyt hankkia. Ja totta puhut, maksan siitä että saan viisumin Australiaan. Hienoa että sait PR:n kahdessa kuussa, antaa toivoa minullekin :)

Pojalleni citizenship app maksaa onneksi vain 140AUD. Alunperin sanoivat hinnaksi jopa 400AUD.

Kottarainen

Jee, tänään tuli postissa pysyvä oleskelulupa (BS 801)! Kakkosvaiheen paperit lähti matkaan 26. syyskuuta, 2v väliaikaista puolisoviisumia tuli täyteen 19. marraskuuta, pysyvä oleskelulupa myönnettiin 22. joulukuuta ja viimein 6. tammikuuta posti löysi tänne asti! Eli se 3-9kk oli aika varovainen arvio minkä antoivat - PR heltisi alle kolmessa kuukaudessa papereiden lähettämisestä ja vain kuukausi 2v täyttymisestä. :) Ilon päivä!

sToked

Aivan PAKKO hehkuttaa myös täälläkin suunnalla!

Pistettiin hakemus menemään Berliiniin 9.12.11 ja puhelimessa varoittelivat erittäin pitkistä käsittelyyn-otto-jonoista. Tänän kuitenkin mailiin ilmesty ilmoitus että viisumi on myönnetty! Ei case officerilta mitään yhteydenottoa, ei haasttteluja eikä läheskään sitä 9kk odotusaikaa mitä puhelimessa arvioitiin. En oo kyl ikinä nähny näin nopeeta toimintaa IMMI:n suunnalta, AIVAN mahtavaa! Nyt sit vaan lentoja kattelemaan. Aussit here we come!

Riku

Sorkkis

Tiukille meni, mutta tänään vein de facto-viisumihakemuksen toimistoon. Olen working holidaylla, jonka viimeinen voimassaolopäivä on tämä lauantai  :D. Nyt saa huokaista hetkisen...

edit: P.S. Kiitoksia kaikille tämän topikin ihmisille, olen lukenut ketjun läpi moneen otteeseen; tästä oli hurjasti apua!

P.P.S. tietääkö kukaan, saanko hakea takaisin vanhaan työpaikkaani tuolla bridging visalla? 6kk sääntö on vielä voimassa, kunnes  viisumi myönnetään. Henkilö, jolle paperit vietiin, ei kysytäessä tiennyt asiasta mitään (oli melko hyödytön jantteri muutenkin; kysyin muutaman kysymyksen ja kaikkiin vastaus oli "we don't really handle that stuff here so I don't know...". Soittelen huomenna immiin, mutta ajattelin kysäistä täälläkin.

Helik

Jee, pakko kertoa taallakin. Sain tanaan PR:n, lyhyen puhelinhaastattelun jalkeen vain 6 viikkoa hakemuksen lahettamisesta. Elikkas paljon nopeammin kuin se 3-9kk minka aluksi sanoivat  :pepsodent  Nyt taytyy vain odottaa vuosi, etta voi hakea kansalaisuutta  :)

laursie

Olin jo aikeissa luoda uuden keskustelun PR-viisumin saantiajasta, mutta täältähän löytyikin jo rohkaisevaa tietoa.

Harkitsen nimittäin hakemista yliopistoon ensi lukuvuodeksi (aloitus helmikuussa), 2 vuotta ykkösvaihetta tulee täyteen maaliskuun alussa ja olen elätellyt toiveita että minun tarvitsisi maksaa kansainväliset lukukausimaksut vain yhden lukukauden osalta. Immin sivuilla kuitenkin ilmoitetaan käsittelyajaksi 6kk mikä tarkoittaisi koko lukuvuotta kv-opiskelijana ja vararikkoa:(

Onko täällä ketään, jolla PR:n saaminen on kestänyt älyttömän kauan vai ovatko kaikki saaneet omansa "etuajassa"? Entä kuinka ajoissa olette saaneet käsittelyä edeltävän kirjeen?

Entä onko kenelläkään muulla sellainen käsitys, että yliopistoon otetaan helpommin kv-opiskelijoita, koska he maksavat yliopistolle niin paljon rahaa?

Hosuli

Lainaus käyttäjältä: laursie - kesäkuu 23, 2012, 14:00
Entä onko kenelläkään muulla sellainen käsitys, että yliopistoon otetaan helpommin kv-opiskelijoita, koska he maksavat yliopistolle niin paljon rahaa?

Minä ymmärrän niin, että täällä pääsee yliopistoon kuka vaan, joka on läpäissyt kansallisen tasokokeen (tms) ja on halukas maksamaan kurssimaksut. Varsinaisia pääsykokeita ei ole. Kannattaa tiedustella suoraan yliopistolta. Tuntuu, että täällä saa jopa hiukan respectiä kun selvittää suomalaista pääsykoejärjestelmää ja pisteytystä. Että meikäläinenhän ei mennytkään yliopistoon pelkällä rahalla...  :pepsodent

Kannattaa myös huomata, ettei kyseessä ole varsinaisesti lukukausimaksut, vaan kurssimaksut. Jos on kiire opiskelemaan muttei kauhea kiire edetä, voit maksaa international hinnaston mukaiset maksut vain parista kurssista eli opiskella osa-aikaisesti.


Lenkki

Spouse viisumia varten keräämässä tässä papereita kasaan ja nyt tuli sellainen kysymys mieleen, koskien noita käännöksiä: jos meillä on matkavaraus s-posteja missä näkyy että olemme yhdessä varanneet matkan sinne tai tänne, ja matkavaraus on suomeksi, pitääkö se käännättää käännöstoimistolla englanniksi? Vai voinko itse sen kääntää ja viedä se sitten esim. poliisilaitokselle ja pyytää että tarkistavat/hyväksyvät?

Lievänä ongelmana on että asumme Norjassa joten en voi silloin käydä paikallisella poliisilla tms. pyytämässä tätä vahvistusta(koska eivät suomea puhu), mutta Suomessa käydessäni voisin käydä sitä pyytämässä. Vai pitääkö teksit lähettää kääntäjällä ja vielä sen jälkeen saada siihen virallinen leima. ??? Apuva..

t.Leena

SaQ

Lainaus käyttäjältä: Lenkki - heinäkuu 23, 2012, 05:17
Spouse viisumia varten keräämässä tässä papereita kasaan ja nyt tuli sellainen kysymys mieleen, koskien noita käännöksiä: jos meillä on matkavaraus s-posteja missä näkyy että olemme yhdessä varanneet matkan sinne tai tänne, ja matkavaraus on suomeksi, pitääkö se käännättää käännöstoimistolla englanniksi? Vai voinko itse sen kääntää ja viedä se sitten esim. poliisilaitokselle ja pyytää että tarkistavat/hyväksyvät?
Nelja vuotta sitten kun itse kavin tuota rumbaa lavitse laitoin vaan printit lentovarauksista oli ne milla kielella tahansa. Kylla niista yleensa juoni selviaa vaikka olisi suomeksi tai norjaksi. Nimet, paivamaarat, lentoyhtio, lennon numero, kohdekenttien IATA-koodit ja varauskoodi on kuitenkin ne milla on mitaan merkitysta niissa varauksissa ja ne ei kaantamista tarvitse.
Sain Berliinista soiton paivaa ennen kun viisumi myonnettiin ja sanoivat etta suhteen aitous on erittain hienosti todistettu mutta halusivat vain tarkistaa miten meinasin itseni siella elattaa. Sanoin etta aluksi eletaan saastoilla ja nuukailemalla (puolison vanhempien nurkissa asumalla) ja kun loytyy toita niin siita sitten eteenpain. Sanoi siihen etta niin sita pitaa - laitan myontokirjeen postiin.

laursie

Lainaus käyttäjältä: Hosuli - heinäkuu 10, 2012, 11:03

Kannattaa myös huomata, ettei kyseessä ole varsinaisesti lukukausimaksut, vaan kurssimaksut. Jos on kiire opiskelemaan muttei kauhea kiire edetä, voit maksaa international hinnaston mukaiset maksut vain parista kurssista eli opiskella osa-aikaisesti.

Valitettavasti haluamaani tutkintoa ei voi opiskella osa-aikaisesti :( Täytynee vain joko odotella PR:ää tai valita toinen ala.

Lenkki: Minä en käännättänyt viisumihakemusta varten mitään kääntäjällä, pakolliset dokumentit sai suoraan englanniksi, enkä varsinkaan lähtisi käännättämään matkavarauksia ym. "extratodisteita". Siihen kun merkkaa huomiotussilla tai ympyröi teidän nimet ja matkakohteen niin lienee selvää virkailijalle, että kyseessä on matkavaraus. Voit myös tarvittaessa kääntää siihen itse muutamia avainsanoja. Tätä taktiikkaa minä käytin muutamissa todisteissani eikä siitä kukaan mitään kysellyt.  :pepsodent Voihan se tietysti olla virkailijastakin kiinni kuka haluaa nipottaa ja kuka ei.

riikkanen

Moi! Olen asunut aussimieheni kanssa viitisen vuotta Euroopassa ja nyt olemme muuttamassa Australiaan. Spouse-viisumin paperit alkavat olla kasassa ja nippu olisi tarkoitus lähettää Berliiniin parin viikon sisällä. Kaipaan vielä neuvoja paperien kääntämisessä. Viisumin liitteenä on suomeksi kummankin nimissä olevia sopimuksia (pankkitili, asuntolaina, vakuutukset, miehen kännykkä). Luin joistakin vanhoista keskusteluista, että voin kääntää paperit itse ja käydä hakemassa maistraatista oikeaksi todistavat leimat. Pitääköhän tämä edelleen paikkaansa? Riittääkö, että kuvaan lyhyesti joka paperin sisällön (esim. asuntolainasopimus on pari aanelosta täynnä lakipykälätekstiä). Berliinin maistraatin sivuilla sanotaan, että "Translations provided by non-accredited translators outside Australia should be endorsed by the translator with their full name, address, telephone number, and details of their qualifications and experience in the language being translated". Onko tämä jokin uusi ohjeistus vai ovatko muut kääntäneet papereita itse tästä huolimatta?


Kiitos avusta & Cheers, riikka

SaQ

Lainaus käyttäjältä: kettuli - heinäkuu 31, 2012, 02:27
Viisumin liitteenä on suomeksi kummankin nimissä olevia sopimuksia (pankkitili, asuntolaina, vakuutukset, miehen kännykkä). Luin joistakin vanhoista keskusteluista, että voin kääntää paperit itse ja käydä hakemassa maistraatista oikeaksi todistavat leimat.
Olen pahkaillyt saman kysymyksen kanssa aikanaan ja paadyin lopulta laittamaan useita papereita ilman mitaan kaannosta, koska maistraatin leimoille olisi tullut lopulta ihan liikaa hintaa.

Kannykkalaskusta varmaan olennaista virkailijalle on mihin osoitteeseen se on mennyt, jos haluaa todistaa yhteisasumista tai yhteydenpidosta, jos se sisaltaa erittelyn ja siita nakee etta on soiteltu puolin ja toisin. Ne on luettavissa aika helposti oli lasku milla kielella tahansa joten laitoin vaan paperit liitteeksi ilman kummempia kaannoksia. Siina parisuhde essesssa aina viittasin liitteisiin jotka olin numeroinut. Kuten aikasemmassa viestissa sanoin sain kiitosta parisuhteen todistelusta eli ainakin sille virkalijalle riitti ilman kaannosta.

Toinen keino mita kaytin on yrittaa saada dokumentin lahde antamaan englanninkielinen lausunto. Jos pankin kanssa on hyvissa valeissa tai tuntee sielta jonkun niin ei muutakuin pyytaa paperin missa ne sanoo englanniksi etta nailla henkiloilla on laina joka on nain suuri ja tama numero jne ja siihen komia leima niin se kelpaa. Sain ainakin sotilasesikunnasta hienon paperin varusmiespalveluksesta kun vaan soitin sinne.

Itse uskon etta nuo vaatimukset on tehty kuullostamaan tiukoilta etta mahdolliset valesuhteella yrittavat kokisivat tuon tien tukalaksi. Lopulta kuitenkin kysymys on siita uskooko virkalija suhteenne olevan aito ja taytatteko yhteisasumisvelvoittten. Parhaiten sen mielestani meidan tapauksessa todisti useat valokuvat meista eripuolilla maapalloa lomailemassa ja yhteisasuminen selvisi maistraatin, vuokrasopimusten ja laskujen avulla.

Olisin aika turvallisilla mielin sinun tilantessa: Kylla se hakemus lapi menee jos olette viisi vuotta asuneet yhdessa.

S

riikkanen

Kiitos SaQ vastauksesta! Oliko niin, että olet hakenut Spouse Visaa noin neljä vuotta sitten? Oliko silloin tuo sama käännösvaatimus voimassa? Kysyin asiaa vielä Berliinistä ja sain vastaukseksi saman tekstin kuin tuossa aiemmassa viestissäni. En saanut mitään kommenttia siihen, että riittääkö pelkkä asiakirjan lyhyt kuvailu käännökseen.

Kyllähän meidän suhteen aitous on ihan selvää pässinlihaa, kun olemme olleet yhdessä 6v, asuneet saman katon alla 5v ja olleet naimisissa 3v. Kaikki finanssit on ollut yhteisiä alusta asti ja yhteinen asuntokin löytyy. Pelkään vain että en saa aikaan kunnon hakemusta ja viisumin saaminen tyssää tai viivästyy johonkin muotoseikkaan. Mies on lähdössä Melbourneen syyskuun alussa ja minä perään joulun jälkeen, jos vain jaksan odottaa sinne asti :)


riikka

SaQ

Lainaus käyttäjältä: kettuli - elokuu 02, 2012, 01:46
Oliko niin, että olet hakenut Spouse Visaa noin neljä vuotta sitten? Oliko silloin tuo sama käännösvaatimus voimassa?
Joo hain suurinpiirtein tasan 4 vuotta sitten Spouse Visaa Berliinista. Virallisen kaantajan papereita ei ollut yhtaan, maistraatin paperit olivat ainoat missa oli maistraatin leima ja mukana oli varmaan tuumanpaksuinen pino erilaisia papereita. Samat lauseet oli silloinkin vaatimuksissa ja oletan etta virkailijat on ohjeistettu vetoamaan kirjoitettuihin vaatimuksiin aina.

Uskoin vahvasti siihen etta virkalija tekee kuitenkin paatoksen kokonaisuuden perusteella ja vain epaselvissa tapauksissa alkaisi vaatimaan virallisia kaannoksia - ja nain myos kavi. Ainoa asia mita halusivat kohdallani tarkentaa oli toimeentuloni ja ammattitaustani koska en siita maininnut hakemuksessa mitaan muutakuin sen mita lomakkeessa vaaditiin.

Hakiessa emme olleet edes naimisissa ja yhteisasumista saatiin todisteltua pari vuotta eri tavoin eli teidan tapauksessa oletan etta virkailijalla ei kauan nokka tuhise paattaessaan etta suhde on aito.

riikkanen

No niin, tänään lähti Berliiniin noin 120-sivuinen nivaska. Nyt sormet ja varpaat ristissä odottamaan supernopeaa päätöstä, koska matkaan olisi tarkoitus päästä heti joulun jälkeen :) Lähinnä jännittää, että kelpaavatko minun käännökset ja mies sponsoriksi. Hänellä on nimittäin ollut enemmän työttömyys- kuin työllisyysjaksoja Suomessa ollessa eikä Australian töistä ole vielä mitään tietoa, mutta toivottavasti Saksassa ymmärretään minun olevan itsenäinen suomalainen nainen  :D


riikka

Lenkki

Nyt Spouse viisumi hakemus- de facto perustein lähtenyt Berliiniin ja rahat mennyt tililtä... tuntuu ihan kummalta kun ei enään tarvi joka ilta istua paperipinojen edessä käymässä läpi että mitä pitää vielä tehdä jne..

Nyt vaan jännitetään ja odotellaan....

Viikonloppuja kaikille ja kiitos kaikille vastauksista ja avusta!  :pepsodent

02.10 tuli viesti Berliinistä että paperit saapuneet ja tarvii käydä lääkärintarkastuksessa. Ilmoittivat myös että käsittelyaika tällä hetkellä on 7-9kk, tiedoksi vain muille :)

Leena