Äänestäminen eduskuntavaaleissa

Aloittaja iluvatar, helmikuu 04, 2007, 19:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

iluvatar

Tuli vaan sellanen mieleen, kun nuo eduskuntavaalit on ens kuussa nii onko mulla mahdollisuutta äänestää niissä vai ei? Brisbanessa kun asun. Ei enää muistu lukion yhteiskuntaopin tunnit mieleen.. Vai meneekö se jotenki et pitäis ihan asua jossain vaalipiirissä vai onko se niin et missä on viimeeks asunu. Äänestäminen on kivaa.. haluu äänestään :D Niin ja mihin mun pitäs mennä jos haluun ääntäni kuuluviin?

Jaaks

Eduskuntavaalit 2007 -  Ennakkoäänestys ulkomailla

Eli siis sinulle Brisbanessa:

Ennakkoäänestyspaikka:     Finnish Hall
Osoite:    62 Newnham Road, Mt Gravatt, QLD 4122
Puhelin:    +61-7-3382 0974
Fax:    +61-7-3804 9099
Telex:    
     
Avoinna:    Klo:
09.03.2007 - 09.03.2007    11:00 - 17:00
10.03.2007 - 10.03.2007    09:00 - 13:00

iluvatar

Joo mä löysinki ton sivuston sit vähän aikaa selailtuani, mut mulle ei silti selvinny mihin vaalipiiriin mä kuulun. Oletan et Uudellemaalle ku sieltä mä oon lähtösin mut ei ollu mustaa valkosella. Ja mihin sellaset suomalaiset tunkastaan ketkä ei oo ikinä asunu Suomessa.. Noita vaalikoneita on ilmestyny aika mukavasti :) Ne on niin kivoja.

ninnuli

tietäisikö joku vastaavan paikan perthissä? kiitos kovasti=)

ninnuli

ai tuo olikin linkki tuossa jaaksin vastauksessa... unettaa näköjään:eureka

jounij

LainaaAlkuperäinen postittaja iluvatar
Oletan et Uudellemaalle ku sieltä mä oon lähtösin mut ei ollu mustaa valkosella.

Jep, äänestät ehdokkaita siinä vaalipiirissä, jossa olet ollut Suomessa viimeksi kirjoilla. Koko ikänsä pois Suomesta asuneista en tiedä, mutta asia selviää viimeistään vaalipaikalla.


Vahvistaa
Jouni
Canberra

Emmakatariina

Kiitokset Jaaksille linkistä, yksi asia vähemmän selvitettävää näin lähtötohinoissa. Olinkin iluvatarin tavoin ehtiny miettiä, pääseekö omassa maaliskuisessa olinpaikassa äänestämään. Löytyihän tuolta Melbournekin, hieno homma.

Milka

LainaaOriginally posted by jounij

Jep, äänestät ehdokkaita siinä vaalipiirissä, jossa olet ollut Suomessa viimeksi kirjoilla. Koko ikänsä Suomessa asuneista en tiedä, mutta asia selviää viimeistään vaalipaikalla.


Vahvistaa

Oletko Jouni varma tasta asiasta? Mina kun muistelen lukeneeni etta kaikki pysyvasti ulkomaille muuttaneet aanestavat Helsingin vaalipiirissa riippumatta siita missa he olivat viimeksi kirjoilla ennen ulkomaille muuttoaan. Tietysti tamakin asia on voinut muuttua sen jalkeen kun mina Suomesta muutin. :?

Rockola

LainaaOriginally posted by Milka
LainaaOriginally posted by jounij
Jep, äänestät ehdokkaita siinä vaalipiirissä, jossa olet ollut Suomessa viimeksi kirjoilla.
Oletko Jouni varma tasta asiasta? Mina kun muistelen lukeneeni etta kaikki pysyvasti ulkomaille muuttaneet aanestavat Helsingin vaalipiirissa riippumatta siita missa he olivat viimeksi kirjoilla ennen ulkomaille muuttoaan. Tietysti tamakin asia on voinut muuttua sen jalkeen kun mina Suomesta muutin. :?

Olet tainnut muuttaa jo hyvän aikaa sitten?

Vaalilaki 2.10.1998/714

18 §
Jollei äänioikeutetulla ole kotikuntaa Suomessa 51. päivänä ennen vaalipäivää, kotikunnan sijasta äänioikeusrekisteriin merkitään kotikuntalain mukainen väestökirjanpitokunta. Jollei tämä kunta enää kuulu Suomen alueeseen, merkitään sen sijasta Helsingin kaupunki.

Kotikuntalaki 11.3.1994/201

6 a § (22.12.1995/1650)
Väestökirjanpitokunta
Ulkomailla vakinaisesti asuvan Suomen kansalaisen väestökirjanpitokunta on se kunta, joka viimeksi oli hänen kotikuntansa Suomessa.
Wovon man nicht sprechen kann, dar?ber mu? man schweigen

Aikis

Eikä tarvitse olla huolissaan, mihin vaalipiirin kuuluu jos on pitänyt Suomen väestötietojärjestelmän ajantasalla olinpaikkansa suhteen...Ne muistavat kyllä ilmoittaa äänioikeudestasi jos vain oikea osoite on selvillä.

On muuten vanhaa sielua ilahduttavaa, että Iluvatar ja kumppanit osoittavat aktiivisuutta äänestämisessä. Monasti joissain toisissa samankaltaisissa yhteyksissä Suomen etenkin maailmalla seikkaileva nuoriso on suhtautunut asiaa valitettavan välinpitämättömästi. Ja eipä tuo taida olla paikallaankaan pysyvien äänestysprosentti kovin korkea. Tosin kai kasvamaan päin, siis nuorten, ellen vallan väärin muista.

Milka

Kiitos Rocola selvennyksesta!

En kylla tieda mista olen saanut pieneen paahani etta kaikki aanestaisivat Helsingin vaalipiirissa. :nuttu: :nuttu: :nuttu: :nuttu:

Aina mina olenkin sita kummastellut, silla mita ihmeen jarkea siina olisikaan etta jonkun Oulussa ikansa asuneen pitaisi ulkomaille muuttonsa jalkeen alkaa aanestaa Helsingin vaalipiirissa. :nuttu: Mutta eihan aina kaikissa lainkoukeroissa olekaan mitaan jarkea... :pepsodent

Heidi

Hyva Aikis etta muistutit tuosta Vaestotietojarjestelmasta, en nimittain ollut muistanut ilmoittaa osoitteenmuutoksestani lahetystoon, vaikka muutosta onkin jo puoli vuotta. Laitoin samantien sahkopostia menemaan niin saavat laittaa meidan tiedot ajantasalle. :peukkuy

Heidi

Niin ja kun tassa oli kerran aanestamisesta puhe en ole kertaakaan Australiassa asuessani kaynyt aanestamassa, kun matkaa on aanestyspaikalle ollut aina vahan liikaa, etta sita varten lahtisin paikan paalle. Enka ole edes oikein karryilla muutenkaan naissa asioissa, siis en tieda keta enaa edes aanestaisin. Nyt pitaa yrittaa keskittya tahan Australian politiikkaan, etta osaa taalla aanestaa, kun kerran on pakko. Myonnetaan, mua kun ei ole politiikan seuraaminen koskaan erityisesti kiinnostanut, niin aanestaminen on mulle paitsi etuoikeus myos pakko... :)

Milka

Heidi,

Et ole yksin. Meilla on muutosta kaksi vuotta ja kavin nyt vasta kiltisti tayttamassa lomakkeen. Haluan nimittain aanestaa, vaikken viela tieda keta.:eye::eye::eye

RUU

Heidi ja Milka, on 1% mahdollisuus tuon osoitteen muutoksen kanssa tulee viela kiemuroita ja vaalipaperinne paatyvat vanhaan osoitteeseen...

Kun me muutimme tanne ja vakiinnuimme nykyiseen taloon, tein hienosti verkkopankin autentikointia hyvaksikayttaen muuttoilmoitukseni. Parin viikon kuluttua tuli ystavallinen kirje Suomesta, etta ei kelpaa vaan tayta paperilomake koska jonkun lain jonkun pykalan mukaan eivat olleet pystyneet vakuuttumaan henkilollisyydestani ja/tai ilmoituksen aitoudesta.
No, mina kuuliaisena hallintoalamaisena taytin lomakkeen koska halusin kuitenkin sen osoitteen sinne vaestorekisteriin nappailtavaksi. Ihan pikkuiset pareet vain paloivat kirjeen saadessani :nuttu:. Harmitti etenkin se ajan ja rahan tuhlaus, jota prosessin heittaminen manuaaliasentoon aiheutti - olisi silla ajalla ja veroilla jotain fiksuakin voinut tehda.

Tuolla vaalit.fi -sivullahan muuten taidettiin mainita, etta aanioikeudesta kertovassa ilmoituksessa ilmoitetaan vaalipiiri, jonka ehdokkaita on oikeus aanestaa (noin, jos on vaikka unohtanut missa oli viimeksi kirjoilla Suomessa :P ).
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

iluvatar

Aina puhutaan miten pienet äänestysprosentit ulkomailla asuvilla on.. Jos nyt tekis omalta osaltaan sille jotain. Ja mä en kuitenkaan osaa vielä sanoa et jäänkö Australiaan pysyvästi et jonkun verran kiinnostaa Suomen asiat vielä. Se on kuitenki oman mielipiteen ilmaisemista jollain tasolla.

jounij

LainaaAlkuperäinen postittaja Heidi
...en nimittain ollut muistanut ilmoittaa osoitteenmuutoksestani lahetystoon, vaikka muutosta onkin jo puoli vuotta.

Tästä toimenpiteestä ei valitettavasti ole äänestyskortin perillelöytämisen kannalta mitään iloa, sillä 99% varmuudella voin sanoa, ettei osoitepäivitys mene Suurlähetystöstä eteenpäin Suomen väestörekisteriin. Väestörekisterin ylläpito ei yksinkertaisesti kuulu Suurlähestystön tehtäviin. Osoitteenmuutos pitää valitettavasti ilmoittaa kirjeitse(!) vielä erikseen myös sen kunnan/vaalipiirin maistraattiin, jossa on ollut viimeksi kirjoilla. Onneksi saa käydä äänestämässä ilmankin, kunhan vain voi todistaa henkilöllisyytensä ja Suomen kansalaisuutensa vaalivirkailijaa tyydyttävästi. Käytännössähän tämä tapahtuu näyttämällä Suomen passia.


Tiedottaa
Jouni
Canberra

Aikis

JOuni on oikeassa; vain osoitteenmuutos tuonne väestörekisterikeskukseen tuottaa toivotun tuloksen Suomesta tulevan virallisen postin suhteen.

Ja itse olen onnistunut siinä neljä kertaa verkossa ilman mitään ongelmia...tai no joo, kaikkiin lehtiin se osoite ei vaan ole mennyt sitä kautta perille, vaikka niin pitäisi. Mutta en tiedä onko ongelma maistraatissa, postissa vai lehtitalossa.

Suurlähetystö taas kannattaa pitää tilanteen tasalla omasta olinpaikastaan heidän tiedotteitaan, pippaloitaan yms  sekä kriisitilanteita varten.

RUU

LainaaAlkuperäinen postittaja aikaihminen
JOuni on oikeassa; vain osoitteenmuutos tuonne väestörekisterikeskukseen tuottaa toivotun tuloksen Suomesta tulevan virallisen postin suhteen.

Ja samalla osoite leviää niihin joihinkin paikkoihin, jotka hoksaavat ostaa päivitykset suoraan väestötietojärjestelmästä (kuten jotkut pankit).

LainaaJa itse olen onnistunut siinä neljä kertaa verkossa ilman mitään ongelmia...tai no joo, kaikkiin lehtiin se osoite ei vaan ole mennyt sitä kautta perille, vaikka niin pitäisi. Mutta en tiedä onko ongelma maistraatissa, postissa vai lehtitalossa.

Suomessahan nykyisin samalla lomakkeella (tai webbi-ilmoituksella) voi tehdä osoitteenmuutoksen myös Postiin. Posti puolestaan levittää tätä ilosanomaa varsin moneen paikkaan eteenpäin, joten varsin harvaan paikkaan pitää sen jälkeen tehdä itse osoitteenmuutosta (vrt. systeemi täällä pallon alapuolella :hahhaa ).
Mutta tämä pätee vain Suomen sisällä tapahtuvissa muutoissa! Posti ei välitä ulkomaisia osoitteita eteenpäin, tosin sentään kiltisti jälleenlähettää kirjeet ja lehdet tännekin asti (tulevat perillekin osapuilleen 90% luotettavuudella eli selvästikin jää välistä uupumaan joitain yksittäisiä lähetyksiä).

LainaaSuurlähetystö taas kannattaa pitää tilanteen tasalla omasta olinpaikastaan heidän tiedotteitaan, pippaloitaan yms  sekä kriisitilanteita varten.

Meinaako tämä sitä, että suurlähetystö ei edes lue väestötietojärjestelmää??? Kuulostaa erikoiselta.
Hypoteettinen tilanne: yksi pieni pyörremyrsky pyyhkäisee taas Queenslandin keskiosien yli. Kyllä suurlähetystön - IMHO - pitäisi silloin vilkaista virallisesta rekisteristä, että onkos sinne rekisteröity väkeä postinumeroalueille 4400 - 4799. Jos sen lisäksi on vielä jokin paikallinen juorukalenteri, joka täydentää tietoja niin hyvähän sitäkin on vilkaista, jos vaikka kännykkänumeroita löytyisi pikaisempaa yhteydenottoa ajatellen.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Aikis

Kyllä meidän osoite on mennyt maistraatin ja postin kautta pankkeihin, verottajalle, vakuutusyhtiöihin, lehtiin (useimpiin) yms yms ihan sujuvasti täältä maan ääristäkin (siis niille organisaatioille, jotka on maistraatin ja postin sivuilla lueteltukin). Yrityksen osoitetta sen sijaan en ole onnistunut muuttamaan verkosta suoraan, se on pitänyt aina erikseen tehdä pankkiin, muut eivät sille ole mitään postia lähettäneetkään viime aikoina...

Olisko tosiaan noin, että suurlähetystöllä ei olisi pääsyä väestörekisteriin, kun kerran haluavat asianomaisten itse tiedottavan muutoksista suoraan heille...???

jounij

LainaaAlkuperäinen postittaja RUU
Suomessahan nykyisin samalla lomakkeella (tai webbi-ilmoituksella) voi tehdä osoitteenmuutoksen myös Postiin. Posti puolestaan levittää tätä ilosanomaa varsin moneen paikkaan eteenpäin, joten varsin harvaan paikkaan pitää sen jälkeen tehdä itse osoitteenmuutosta (vrt. systeemi täällä pallon alapuolella :hahhaa ).

Ai että täällä olisi ihan systeemi vai, heh heh!? Eiku vakavasti: jostain syystä ossit ovat niin epäluuloisia viranomaisia kohtaan, etteivät he missään nimessä halua keskitettyä väestötietojärjestelmää. Asiastahan tehtiin 1980-luvulla kansanäänestyskin, jossa silloisen hallituksen (vissiin Hawken) ehdotus systeemin modernistamisesta - eiku siis luomisesta - kumottiin. Samaiseen "pelkoon" perustunee myös täkäläisten penseys julkaista pankkitilitietojaan ja siitä seuraava melkeinpä pakollinen shekkien kanssa pelleily.

Mitä tulee vepitse Suomeen tehtävästä keskitetystä osoitteenmuutoksesta, niin se mahdollisesti onnistuu sellaisille, joilla on joku Suomen postista(?) saatava tunnistenumero, -kortti tms. Tällaisen saaminen ei tunnu onnistuvan jo ulkomailla asuville eikä ainakaan käymättä Suomessa.

Jouko muuten julkaisi asiasta toisenlaistakin tietoa antavan tiedotteen täällä, mutta ainakaan viimeksi kun muutin, Suurlähetystöstä nimenomaan kerrottiin, että osoitteenmuutos pitäisi tehdä itse maistraattiin. Myönnettäköön, että muutosta on jo yli 6 vuotta aikaa, joten tuo Heidin uudempi yritys saattaa jopa onnistuakin.


Kommentoi
Jouni
Canberra

Heidi

Maistraatin sivuilla sanotaan nain:

Kun Suomen kansalainen asuu ulkomailla, säilyvät hänen henkilö- ja asumistietonsa Suomessa ajantasaisina vain, jos hän itse huolehtii tietojensa ilmoittamisesta Suomeen. Ilmoituksen henkilö voi tehdä joko viimeisen kotikuntansa maistraattiin tai lähimpään Suomen edustustoon nykyisessä asuinmaassaan. Tällaisia tietoja ovat muun muassa tiedot avioliitosta, avioerosta, lasten syntymästä ja asuinosoitteesta.

Saa nahda, meneeko tieto perille... :?

Rockola

LainaaOriginally posted by jounij
Osoitteenmuutos pitää valitettavasti ilmoittaa kirjeitse(!) vielä erikseen myös sen kunnan/vaalipiirin maistraattiin, jossa on ollut viimeksi kirjoilla.
Onnistuu myös faksaamalla maistraatin webbisivulta löytyvä lomake, ei tarvitse lähettää kirjeitse ellei halua.
Wovon man nicht sprechen kann, dar?ber mu? man schweigen

Heidi

Edellista kommenttiani kirjoittaessani olikin jo sahkopostiini tullut vastaus Sydneyn konsulaatista, jonne nakojaan Canberran suurlahetystoon lahettamani maili oli ohjattu. Osoitteenmuutosta varten he pyysivat perheenjasenten henkilotunnukset ja oman syntymapaikkani ja entisen sukunimeni. Ripea ja asiallinen vastaus konsulaatista! :peukkuy

Aikis

Eikä tarvitse edes faksata vaan verkossa täytettävä muuttoilmoitus on kyllä mahdollinen.

Kumma kyllä minä en ole tarvinnut mitään salakoodeja vaan tiedot ovat menneet yhdellä ilmoituksella kaikille asianosaisille, kuten kerroin...viranomaisista vakuutusyhtiöihin.

Heidi, hienoa että homma toimi edustustonkin kautta...ehkä se sitten ei ole niin sataprosenttinen, koska olen kuullut aika monelle käyneen niin, että esim. juuri tuo äänioikeuskortti ei ole löytänyt perille koska lähetystö ei olekaan ilmoittanut sille tehtyä muutosilmoitusta eteenpäin...

jounij

Yritin muutamia vuosia sitten (paljon myöhemmin, kun olin itse asiassa muuttanut - olisiko ollut noin 6/2004) käyttää tuota Aikiksen viittomaa nettipohjaista ilmoitusmenettelyä, mutta ainakaan silloin se ei hyväksynyt ulkomailta tehtyjä (tai pysyvästi ulkomailla asuvien) osoitteenmuutoksia. Nyt siis kuulostaa siltä, että systeemi on saadu kondikseen. Hyvä hyvä!


Tuumaa
Jouni
Canberra

iluvatar

Mä muutin mun osotteen kai www.muuttoilmoitus.fi sivulla ja siel sanottiin et postissa tulee vahvistus, mut mitään ei oo tullut.. Sit päivitin osoitteen tos pari päivää sitten maistraatin sivuille mut saas nähä miten sen kaa käy. Saattaa jäädä äänestyslipukkeet saamatta :S

Milka

Mina taytin tuon Aikiksen tanne liittaman nettilomakkeen ja sain jopa kuitin numeron ja kaikki. Mutta eihan se sita takaa etta tieto valittyisi eteenpain... Katsotaan tuleeko lipukkeet perille. Luottavaisin mielin :pepsodent

Timo

Olen tehnyt aina muuttoilmoituksen netissä käyttäen Suomen postin verkkopalvelun tai pankkini tunnuksia. Muistini mukaan (ja nyt tarkistettuani) ilmoituksen voi tehdä muutettaessa Suomesta ulkomaille mutta ei ulkomailta ulkomaille. Minä olen kiertänyt asian kuitenkin valitsemalla muuton Suomesta ulkomaille, pannut vanhaksi osoitteekseni muinaisen Suomen osoitteeni ja uudeksi  tietysti tämän uuden osoitteeni. Olen sitten selittänyt asian lomakkeen "lisätietoja" tms. tekstikentässä ja ilmoittanut siinä heidän tiedossaan olevan vanhan ulkomaanosoitteeni. Rippuu varmaan ilmoituksen käsittelijästä, miten hyvin tuollainen menee perille, mutta minulla on toiminut. Juuri äsken tuli äänestyskirje Helsingin keskusvaalilautakunnalta. Ihan tuntui henkilökohtaiselta palvelulta kun ovat nähneet niinkin paljon vaivaa, että laittoivat mukaan lapun, jossa olivat kaikki Euroopan ulkopuolella sijaitsevat ääneystpaikat. Nyt sitten nolottaa kovasti kun en kuitenkaan viitsi uhrata puolta tuhatta dollaria ja yhtä työpäivää äänestysreissun tekemiseen.  Lähin äänestyspaikka kun on 1700 kilometrin päässä Brisbanessa.  Ei huvita lähteä sittenkään, vaikka vaalipiirissäni on  tuttava ja entinen työkaveri ehdokkaana.

Tulipahan tuosta mieleen, että pitäisikö luopua Suomen kansalaisuudesta ihan sen takia, ettei niiden siellä tarvitsisi tuhlata turhia euroja pitämällä minua sikäläisissä väestö-, verotus- ja muissa rekistereissä, varsinkin kun eivät saa minulta edes veroeuroja vaivansa palkaksi.



Leokatti

Viimeksi muuttaessani laitoin sähköpostia Kuopion maistraattiin ja kysyin, kuinka muutosilmoitus hoituu. Vastaukseksi sain sähköpostia mukavalta miesvirkailijalta joka sanoi, että hoituu ihan näin sähköpostilla, laita vaan tiedot tulemaan. Tämä oli siis aikaa ennen tuota nettilomaketta.
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

Timo

Niinhän se minäkin hoidin viitisen vuotta sitten sähköpostilla maistraatin kanssa sekä nimenmuutosasiani että vihkimisen järjestelyt... Tosin en ihan kokonaan, mutta viittä vaille valmiiksi: sähköpostilla antamieni tietojen perusteella täytetyt nimenmuutospaperit piti vain käydä maistraatissa allekirjoittamssa. Kun se tehtiin etukäteen  sovittuna aikana, ja asian käsittelija tiesi, että on kiire, tuli päätöskin  alle tunnissa. Hyvinkään maistraatin henkikirjoittaja tuli viikonloppuna vihkimään haluaamme paikkaan   ja samalla otti tarvittavat allekirjoitukset niinikään sähköpostitse valmisteltuihin papereihin.  Jopa hänen pitämänsä puheen sisällöstä oltiin sovittu sähköpostilla.  Oli lisäksi oikein mukava ja asiallinen ihminen.

Eli minultakin ropisee mukavuus- ja joustavuuspisteitä ihan kunnolla suomalaisille maistraateille!