Olen tehnyt aina muuttoilmoituksen netissä käyttäen Suomen postin verkkopalvelun tai pankkini tunnuksia. Muistini mukaan (ja nyt tarkistettuani) ilmoituksen voi tehdä muutettaessa Suomesta ulkomaille mutta ei ulkomailta ulkomaille. Minä olen kiertänyt asian kuitenkin valitsemalla muuton Suomesta ulkomaille, pannut vanhaksi osoitteekseni muinaisen Suomen osoitteeni ja uudeksi tietysti tämän uuden osoitteeni. Olen sitten selittänyt asian lomakkeen "lisätietoja" tms. tekstikentässä ja ilmoittanut siinä heidän tiedossaan olevan vanhan ulkomaanosoitteeni. Rippuu varmaan ilmoituksen käsittelijästä, miten hyvin tuollainen menee perille, mutta minulla on toiminut. Juuri äsken tuli äänestyskirje Helsingin keskusvaalilautakunnalta. Ihan tuntui henkilökohtaiselta palvelulta kun ovat nähneet niinkin paljon vaivaa, että laittoivat mukaan lapun, jossa olivat kaikki Euroopan ulkopuolella sijaitsevat ääneystpaikat. Nyt sitten nolottaa kovasti kun en kuitenkaan viitsi uhrata puolta tuhatta dollaria ja yhtä työpäivää äänestysreissun tekemiseen. Lähin äänestyspaikka kun on 1700 kilometrin päässä Brisbanessa. Ei huvita lähteä sittenkään, vaikka vaalipiirissäni on tuttava ja entinen työkaveri ehdokkaana.
Tulipahan tuosta mieleen, että pitäisikö luopua Suomen kansalaisuudesta ihan sen takia, ettei niiden siellä tarvitsisi tuhlata turhia euroja pitämällä minua sikäläisissä väestö-, verotus- ja muissa rekistereissä, varsinkin kun eivät saa minulta edes veroeuroja vaivansa palkaksi.